View Full Version : SK LN-RKR - status
I følge en tråd på a.net er det observert en umalt A330 med SAS hale på flightline på TLS. Det må bety MSN1660, den første 242t A330-300 til SAS har rullet ut av monteringslinjen
Er det bestemt hvilken motor leverandør de skal ha?
Fortsetter de med RR?
Atle
Er det bestemt hvilken motor leverandør de skal ha?
Fortsetter de med RR?
Atle
RR. Derfor er betegnelsen 330-343, hvor 4 tallet viser til flyet har RR motorer
RR. Derfor er betegnelsen 330-343, hvor 4 tallet viser til flyet har RR motorer
Hvis det er videreutvikling av motoren, blir det vel 330-344?
Hvis det er videreutvikling av motoren, blir det vel 330-344?
Det er ikke gjort noe vesentlig med motoren, selv om MTOW har økt, så derfor er betegnelsen den samme
fredagspils
22-06-2015, 16:01
er dette god gammeldags 330, eller er dette 330 enhanced?
er dette god gammeldags 330, eller er dette 330 enhanced?
Det er en av de nye 242t A330-300, så ja.
Litt forvirrende er det at de alt har en modell som heter A330-300E, men de som SAS har er A330-300X
Stromoren
26-06-2015, 23:35
Nu är LN-RKS (MSN1665) på flightline
http://digitalairliners.com/toulouse/2015/06/tls-log-mon-22nd-june-2015-1730-to-wed-24th-june-2015-1830/
Nogen der ved omden har været airborne endnu ??
Hilsen Ole
Nogen der ved omden har været airborne endnu ??
Hilsen Ole
Nei, kun "power on", dvs noen skrudde nylig på transponderen
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/23/04823a17e35f6bb5682076084a4213af.jpg
https://m.flickr.com/#/photos/aircrafts/19931236330/
Her kan man se en SAS hale på en umalt A330 på flightline i TLS. Antar det er snakk om MSN1660
Her kan man se en SAS hale på en umalt A330 på flightline i TLS. Antar det er snakk om MSN1660
Hva er greia med at halen blir malt før resten, jeg innbiller meg at det har noe med balanse/nøyaktighet å gjøre, men det høres litt merkelig ut..
sirpjalle
30-07-2015, 15:31
Eller bare for at det skal ha en viss reklameeffekt? Enten for at Airbus vil reklamere og vise hvor mange de leverer til eller for at flyselskapene vil reklamere for seg?
Flyene må jo males uansett, så at de maler halen først og kanskje får litt gratis reklame, så er jo det bare en bonus vel!
Det er vel mest fordi det er mer praktisk å lakkere halen før den settes på flyet. Sparer både tid og maskering, samt at det er lettere når delen er ''så liten'' som den er før den blir satt på ;) Og selvfølgelig for reklame.
Høres mye mer fornuftig ut! :-D
sail4fun
30-07-2015, 16:20
Jeg holder en finger på balansering.
Det er for balansering og veiing. Det gjøres forskjellig hos Boeing og Airbus. Når hele halen er kompositt (som på en A330) må hele halen males og balanseres før den festes til flyet. For en 737 vil man male halefinnen før den settes på halen og resten av halen når maskinen males. Når det gjelder Boeings widebodies, blir alt malt samtidig. Sikkert noen med bedre teknosk kunnskap enn meg som kan forklare bedre, men FAA og JAA har meget detaljerte reguleringer når det gjelder maling av haleregionen.
Som nevnt i en annen tråd er MSN1660 noen uker forsinket. Ikke bekreftet hvorfor, men ryktene sier forsinkelse med setene (regner med det er snakk om Businessetene). Uansett en ganske vanlig forsinkelse som rammer både Boeing og Airbus svært ofte.
Som nevnt i en annen tråd er MSN1660 noen uker forsinket. Ikke bekreftet hvorfor, men ryktene sier forsinkelse med setene (regner med det er snakk om Businessetene). Uansett en ganske vanlig forsinkelse som rammer både Boeing og Airbus svært ofte.
Det er vel som du sier ganske så vanlig, det er tross alt snakk om en relativt avanser sak, ikke standard hyllevare (hele maskina altså).
Men det jeg lurte på, jeg leste i Hong Kong tråden (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=129441&page=10) at SAS ville måtte fly med en A340, til de fikk LN-RKR.
Det virker jo som de har planlagt en utrolig tight schedule på dette flyet og at det virker litt vel ambisiøst, siden det tydeligvis ikke er veldig uvanlig med litt forsinkelser rundt delivery.
Nå går jeg ut fra at de har nok kapasitet på "reserveflyet" sitt, til at dette går opp, men det er vel som med alt en kost - nytte analyse ute å går!
Da Erik Viking var forsinket, var det grunnet sene GO-seter.
Det var jo en stor brann hos Zodiac nylig. Ikke umulig at det skyldes dette. Zodiac produserer jo alt mulig av utstyr ...
petter380
05-08-2015, 22:33
Hva betyr dette for den andre A330E'en? Når forventes den å leveres?
Jeg blir mega pissed hvis jeg får A340 i midten av november…
Hva betyr dette for den andre A330E'en? Når forventes den å leveres?
Jeg blir mega pissed hvis jeg får A340 i midten av november…
Og ???
Hilsen Ole
petter380
06-08-2015, 15:55
Og ???
Hilsen Ole
Fordi SKs A340 har cabin fra tidlig på 1990-tallet...
sail4fun
06-08-2015, 16:01
Fordi SKs A340 har cabin fra tidlig på 1990-tallet...
levert i 2002- >-....
Hva betyr dette for den andre A330E'en? Når forventes den å leveres?
Jeg blir mega pissed hvis jeg får A340 i midten av november…
Mener jeg hørte den skal komme i desember?
Nummer to (LN-RKS) er/var planlagt i begynnelsen av oktober. Så Petter tåler en liten forsinkelse. Alle flighter etter 25/10 er fortsatt oppsatt med 330.
Fordi SKs A340 har cabin fra tidlig på 1990-tallet...
Vi er andre der før er blevet downgraded fra a330 til a340(endda på biz). Lev med hvis det sker. Sas har jo ikke lovet, at det bliver a330
Vi er andre der før er blevet downgraded fra a330 til a340(endda på biz). Lev med hvis det sker. Sas har jo ikke lovet, at det bliver a330
Nei men det må jo allikevel oppleves som ganske kjipt. Det er jo mildt sagt to vidt forskjellige verdener, med gammel eller ny kabin.:rolleyes:
raider66
06-08-2015, 18:26
Jeg har fløyet både gammel og ny SAS-kabin på langrute og ser poenget.
Men hvis det er så ille som det fremstilles her (tror neppe det) så er det vel bare å benytte et annet selskap (selv med et flybytte) hvor denne problemstillingen ikke er relevant. Flere andre selskap er jo ferdig med sine kabinoppgraderinger og vel så det.
Espen
petter380
06-08-2015, 18:59
levert i 2002- >-....
Føles som 1990... [emoji13]
Nummer to (LN-RKS) er/var planlagt i begynnelsen av oktober. Så Petter tåler en liten forsinkelse. Alle flighter etter 25/10 er fortsatt oppsatt med 330.
Good news, takk for info [emoji4]
Jeg har fløyet både gammel og ny SAS-kabin på langrute og ser poenget.
Men hvis det er så ille som det fremstilles her (tror neppe det) så er det vel bare å benytte et annet selskap (selv med et flybytte) hvor denne problemstillingen ikke er relevant. Flere andre selskap er jo ferdig med sine kabinoppgraderinger og vel så det.
Espen
Enig i det, og nettopp derfor har jeg ikke flydd SK longhaul på 2 år. Flyr SK denne gangen for å prøve deres nye kabin samt A330E, og i tillegg utnytte et godt tilbud til HKG.
Fordi SKs A340 har cabin fra tidlig på 1990-tallet...
Det vil sige , at du vægter det at det er et nyt fly frem for at du kommer frem TIL TIDEN ;);););)
Hilsen Ole
Det vil sige , at du vægter det at det er et nyt fly frem for at du kommer frem TIL TIDEN ;);););)
Hilsen Ole
Ja, hvis ikke burde han valgt Finnair som topper punktlighetsstatistikken og flyr til HKG
KalleSus
07-08-2015, 23:39
Føles som 1990...
Nuvarande Business-inredning är från 2006!
https://www.youtube.com/watch?v=aNuIE3zw9GI
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11225072_895076267206634_7950068173107143310_n.jpg ?oh=cbecf6c06b390d3618ae763a056c7839&oe=564A815F
https://www.facebook.com/519405411440390/photos/pb.519405411440390.-2207520000.1439417825./895076267206634/?type=1&theater
haakonks
13-08-2015, 11:40
Noen som vet når LN-RKR skal leveres etter planen?
Noen som vet når LN-RKR skal leveres etter planen?
Etter planen var det vell rundet månedskiftet August-September, men nå var den vell minst to uker forsinka...
Fra flyet ruller ut til at det leveres tar det ca. en måned.
Første tur kan nu følges i 41.000 ft ud for Bordeauxs kyst
http://fr24.com/AIB01YJ/73c2591
https://www.flickr.com/photos/131920026@N08/20895325885/
Den er nå i fulle SAS-farger
haakonks
26-08-2015, 15:27
Bra bilde, fra den vinklen ser man godt forskjellen på gamle A330 og nye A330 Enhanced.
Bra bilde, fra den vinklen ser man godt forskjellen på gamle A330 og nye A330 Enhanced.
.... som er ..? ;)
.... som er ..? ;)
Vesentlig kortere flap track fairings, eller hva nå "kanoene" under vingene heter
Kom over disse fra i dag da jeg scrollet nedover Flickr-feeden
https://farm1.staticflickr.com/636/20710724858_ee8e34723b_b.jpg (https://flic.kr/p/xy8SX5)
SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-343 cn 1660 F-WWYJ // LN-RKR (https://flic.kr/p/xy8SX5) by Clément Alloing (https://www.flickr.com/photos/bycac/), on Flickr
https://farm6.staticflickr.com/5733/20905983771_78dc8a5cbd_b.jpg (https://flic.kr/p/xRoCC4)
SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-343 cn 1660 F-WWYJ // LN-RKR (https://flic.kr/p/xRoCC4) by Clément Alloing (https://www.flickr.com/photos/bycac/), on Flickr
Den er planlagt på sin første tur fra CPH til ORD den 21 september. Dette kan selvfølgelig bli forandret underveis, men trolig vil SAS prøve i det lengste å holde seg til planen.
haakonks
27-08-2015, 17:29
Den er planlagt på sin første tur fra CPH til ORD den 21 september. Dette kan selvfølgelig bli forandret underveis, men trolig vil SAS prøve i det lengste å holde seg til planen.
Det ble nevnt av SAS under "meet & greet" i Oslo før sommeren at de planla å bruke maskinen litt i Skandinavia før den ble satt inn i IC-produksjon. Vet ikke om det gjelder enda...
Fortsatt med Airbus-registrering men kommende LN-RKR ser ut som nå er parkert ved Airbus sitt delivery center på TLS
https://www.flickr.com/photos/8509543@N03/21176037828/
I følge skyliner er levering planlagt i dag
Airbus A330 -343 1660 LN-RKR SAS delivery 16sep15 TLS-CPH ex F-WWYJ
Har noen sett den i lufta idag ? Fr24 har ingen treff på LN-RKR ennå
Har noen sett den i lufta idag ? Fr24 har ingen treff på LN-RKR ennå
Står oppført med avgang 09:00 UTC. Så da er den nok litt seint ute bare.
Ser ut som om den taxer for takeoff nå.
http://www.flightradar24.com/SAS2139/7700919
... og da er den i luften!
Rart flightnummer. SK2139, skulle det ikke vært SK9xxx?
http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/16/37a23044801d11cb9a240354ce92c3c7.jpg
I systemet til SAS heter den 9139...
Nå har dem bytta til 9139 :-)
haakonks
16-09-2015, 19:52
Bilder på SAS sin Facebook-side av Tore Viking (LN-RKR) som har ankommet CPH
Klar for passasjerer neste uke sier de!
KalleSus
16-09-2015, 21:21
Tycks bli insatt några dagar på bland annat Köpenhamn - Chicago. Första turen Stockholm - Chicago blir onsdag 7 oktober, och första tur till Hongkong dagen därpå, den 8 oktober. Allt enligt SAS onlinetidtabell.
haakonks
21-09-2015, 17:18
Da har LN-RKR (aka. Tore Viking) første flyvning med passasjerer. Er på vei til Chicago nå som SK943.
Tycks bli insatt några dagar på bland annat Köpenhamn - Chicago. Första turen Stockholm - Chicago blir onsdag 7 oktober, och första tur till Hongkong dagen därpå, den 8 oktober. Allt enligt SAS onlinetidtabell.
Tar ca to uker å få maskinene godkjent av kineserne etter at de er på skandinavisk register.
1944vintage
04-10-2015, 14:16
Fra NLR:
15.09.2015 foreløpig registrert.
17.09.2015 Registrert.
Eier: Jin Shan 7 Ireland Company Limited
2 Grand Canal Square
Grand Canal Harbour
Dublin 2
Republic of Ireland
HenrikL92
18-05-2021, 16:54
Ute och luftar sig lite nu, SK9172 ARN-ARN
Returnerad till lessor 01 FEB 2023 CPH-CHR.
Det diskuteres visst retur for denne ...
Det diskuteres visst retur for denne ...
Bekreftet av konkursretten i USA, så da kommer den tilbake til SAS
Sak #1494
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DocketInfo
Officiellt tillbaka till SAS 3 oktober med en TT 30684.22 timmar / 3503 cycles
marbe166
14-11-2023, 16:44
På väg till CPH nu, som SK9290 https://www.flightradar24.com/SAS9290/32d42d48
HenrikL92
20-11-2023, 20:30
Åter i trafik med pax, tog gårdagens (19/11) CPH-SFO-CPH.