PDA

View Full Version : SK LN-RKR - status


Someone
19-06-2015, 22:55
I følge en tråd på a.net er det observert en umalt A330 med SAS hale på flightline på TLS. Det må bety MSN1660, den første 242t A330-300 til SAS har rullet ut av monteringslinjen

ATle
19-06-2015, 23:10
Er det bestemt hvilken motor leverandør de skal ha?
Fortsetter de med RR?

Atle

Someone
19-06-2015, 23:11
Er det bestemt hvilken motor leverandør de skal ha?

Fortsetter de med RR?



Atle


RR. Derfor er betegnelsen 330-343, hvor 4 tallet viser til flyet har RR motorer

Dreyer
19-06-2015, 23:58
RR. Derfor er betegnelsen 330-343, hvor 4 tallet viser til flyet har RR motorer



Hvis det er videreutvikling av motoren, blir det vel 330-344?

Someone
20-06-2015, 06:48
Hvis det er videreutvikling av motoren, blir det vel 330-344?


Det er ikke gjort noe vesentlig med motoren, selv om MTOW har økt, så derfor er betegnelsen den samme

fredagspils
22-06-2015, 16:01
er dette god gammeldags 330, eller er dette 330 enhanced?

Someone
22-06-2015, 16:14
er dette god gammeldags 330, eller er dette 330 enhanced?


Det er en av de nye 242t A330-300, så ja.

Litt forvirrende er det at de alt har en modell som heter A330-300E, men de som SAS har er A330-300X

Stromoren
26-06-2015, 23:35
Nu är LN-RKS (MSN1665) på flightline
http://digitalairliners.com/toulouse/2015/06/tls-log-mon-22nd-june-2015-1730-to-wed-24th-june-2015-1830/

sk931
12-07-2015, 22:23
Nogen der ved omden har været airborne endnu ??

Hilsen Ole

Someone
23-07-2015, 20:05
Nogen der ved omden har været airborne endnu ??



Hilsen Ole


Nei, kun "power on", dvs noen skrudde nylig på transponderen

http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/23/04823a17e35f6bb5682076084a4213af.jpg

Someone
30-07-2015, 08:38
https://m.flickr.com/#/photos/aircrafts/19931236330/

Her kan man se en SAS hale på en umalt A330 på flightline i TLS. Antar det er snakk om MSN1660

kekker
30-07-2015, 09:38
Her kan man se en SAS hale på en umalt A330 på flightline i TLS. Antar det er snakk om MSN1660


Hva er greia med at halen blir malt før resten, jeg innbiller meg at det har noe med balanse/nøyaktighet å gjøre, men det høres litt merkelig ut..

sirpjalle
30-07-2015, 15:31
Eller bare for at det skal ha en viss reklameeffekt? Enten for at Airbus vil reklamere og vise hvor mange de leverer til eller for at flyselskapene vil reklamere for seg?

Flyene må jo males uansett, så at de maler halen først og kanskje får litt gratis reklame, så er jo det bare en bonus vel!

Trdfly
30-07-2015, 15:40
Det er vel mest fordi det er mer praktisk å lakkere halen før den settes på flyet. Sparer både tid og maskering, samt at det er lettere når delen er ''så liten'' som den er før den blir satt på ;) Og selvfølgelig for reklame.

kekker
30-07-2015, 16:17
Høres mye mer fornuftig ut! :-D

sail4fun
30-07-2015, 16:20
Jeg holder en finger på balansering.

LN-MOW
30-07-2015, 16:31
Det er for balansering og veiing. Det gjøres forskjellig hos Boeing og Airbus. Når hele halen er kompositt (som på en A330) må hele halen males og balanseres før den festes til flyet. For en 737 vil man male halefinnen før den settes på halen og resten av halen når maskinen males. Når det gjelder Boeings widebodies, blir alt malt samtidig. Sikkert noen med bedre teknosk kunnskap enn meg som kan forklare bedre, men FAA og JAA har meget detaljerte reguleringer når det gjelder maling av haleregionen.

Someone
04-08-2015, 11:05
Som nevnt i en annen tråd er MSN1660 noen uker forsinket. Ikke bekreftet hvorfor, men ryktene sier forsinkelse med setene (regner med det er snakk om Businessetene). Uansett en ganske vanlig forsinkelse som rammer både Boeing og Airbus svært ofte.

kekker
04-08-2015, 11:55
Som nevnt i en annen tråd er MSN1660 noen uker forsinket. Ikke bekreftet hvorfor, men ryktene sier forsinkelse med setene (regner med det er snakk om Businessetene). Uansett en ganske vanlig forsinkelse som rammer både Boeing og Airbus svært ofte.

Det er vel som du sier ganske så vanlig, det er tross alt snakk om en relativt avanser sak, ikke standard hyllevare (hele maskina altså).

Men det jeg lurte på, jeg leste i Hong Kong tråden (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=129441&page=10) at SAS ville måtte fly med en A340, til de fikk LN-RKR.
Det virker jo som de har planlagt en utrolig tight schedule på dette flyet og at det virker litt vel ambisiøst, siden det tydeligvis ikke er veldig uvanlig med litt forsinkelser rundt delivery.

Nå går jeg ut fra at de har nok kapasitet på "reserveflyet" sitt, til at dette går opp, men det er vel som med alt en kost - nytte analyse ute å går!

Cecilie
04-08-2015, 14:27
Da Erik Viking var forsinket, var det grunnet sene GO-seter.

LN-MOW
04-08-2015, 16:14
Det var jo en stor brann hos Zodiac nylig. Ikke umulig at det skyldes dette. Zodiac produserer jo alt mulig av utstyr ...

petter380
05-08-2015, 22:33
Hva betyr dette for den andre A330E'en? Når forventes den å leveres?

Jeg blir mega pissed hvis jeg får A340 i midten av november…

sk931
06-08-2015, 12:46
Hva betyr dette for den andre A330E'en? Når forventes den å leveres?

Jeg blir mega pissed hvis jeg får A340 i midten av november…
Og ???

Hilsen Ole

petter380
06-08-2015, 15:55
Og ???



Hilsen Ole


Fordi SKs A340 har cabin fra tidlig på 1990-tallet...

sail4fun
06-08-2015, 16:01
Fordi SKs A340 har cabin fra tidlig på 1990-tallet...

levert i 2002- >-....

ToreD
06-08-2015, 16:38
Hva betyr dette for den andre A330E'en? Når forventes den å leveres?

Jeg blir mega pissed hvis jeg får A340 i midten av november…


Mener jeg hørte den skal komme i desember?

LN-MOW
06-08-2015, 16:44
Nummer to (LN-RKS) er/var planlagt i begynnelsen av oktober. Så Petter tåler en liten forsinkelse. Alle flighter etter 25/10 er fortsatt oppsatt med 330.

KHANSEN
06-08-2015, 16:46
Fordi SKs A340 har cabin fra tidlig på 1990-tallet...

Vi er andre der før er blevet downgraded fra a330 til a340(endda på biz). Lev med hvis det sker. Sas har jo ikke lovet, at det bliver a330

Cecilie
06-08-2015, 16:50
Vi er andre der før er blevet downgraded fra a330 til a340(endda på biz). Lev med hvis det sker. Sas har jo ikke lovet, at det bliver a330

Nei men det må jo allikevel oppleves som ganske kjipt. Det er jo mildt sagt to vidt forskjellige verdener, med gammel eller ny kabin.:rolleyes:

raider66
06-08-2015, 18:26
Jeg har fløyet både gammel og ny SAS-kabin på langrute og ser poenget.

Men hvis det er så ille som det fremstilles her (tror neppe det) så er det vel bare å benytte et annet selskap (selv med et flybytte) hvor denne problemstillingen ikke er relevant. Flere andre selskap er jo ferdig med sine kabinoppgraderinger og vel så det.

Espen

petter380
06-08-2015, 18:59
levert i 2002- >-....


Føles som 1990... [emoji13]

Nummer to (LN-RKS) er/var planlagt i begynnelsen av oktober. Så Petter tåler en liten forsinkelse. Alle flighter etter 25/10 er fortsatt oppsatt med 330.


Good news, takk for info [emoji4]

Jeg har fløyet både gammel og ny SAS-kabin på langrute og ser poenget.

Men hvis det er så ille som det fremstilles her (tror neppe det) så er det vel bare å benytte et annet selskap (selv med et flybytte) hvor denne problemstillingen ikke er relevant. Flere andre selskap er jo ferdig med sine kabinoppgraderinger og vel så det.

Espen


Enig i det, og nettopp derfor har jeg ikke flydd SK longhaul på 2 år. Flyr SK denne gangen for å prøve deres nye kabin samt A330E, og i tillegg utnytte et godt tilbud til HKG.

sk931
06-08-2015, 19:13
Fordi SKs A340 har cabin fra tidlig på 1990-tallet...

Det vil sige , at du vægter det at det er et nyt fly frem for at du kommer frem TIL TIDEN ;);););)

Hilsen Ole

Someone
06-08-2015, 19:25
Det vil sige , at du vægter det at det er et nyt fly frem for at du kommer frem TIL TIDEN ;);););)



Hilsen Ole


Ja, hvis ikke burde han valgt Finnair som topper punktlighetsstatistikken og flyr til HKG

KalleSus
07-08-2015, 23:39
Føles som 1990...


Nuvarande Business-inredning är från 2006!

Trdfly
13-08-2015, 01:16
https://www.youtube.com/watch?v=aNuIE3zw9GI

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11225072_895076267206634_7950068173107143310_n.jpg ?oh=cbecf6c06b390d3618ae763a056c7839&oe=564A815F
https://www.facebook.com/519405411440390/photos/pb.519405411440390.-2207520000.1439417825./895076267206634/?type=1&theater

haakonks
13-08-2015, 11:40
Noen som vet når LN-RKR skal leveres etter planen?

Trdfly
13-08-2015, 12:10
Noen som vet når LN-RKR skal leveres etter planen?

Etter planen var det vell rundet månedskiftet August-September, men nå var den vell minst to uker forsinka...
Fra flyet ruller ut til at det leveres tar det ca. en måned.

Rosen
26-08-2015, 13:49
Første tur kan nu følges i 41.000 ft ud for Bordeauxs kyst

http://fr24.com/AIB01YJ/73c2591

Someone
26-08-2015, 15:17
https://www.flickr.com/photos/131920026@N08/20895325885/

Den er nå i fulle SAS-farger

haakonks
26-08-2015, 15:27
Bra bilde, fra den vinklen ser man godt forskjellen på gamle A330 og nye A330 Enhanced.

LN-MOW
26-08-2015, 15:34
Bra bilde, fra den vinklen ser man godt forskjellen på gamle A330 og nye A330 Enhanced.

.... som er ..? ;)

Someone
26-08-2015, 15:36
.... som er ..? ;)

Vesentlig kortere flap track fairings, eller hva nå "kanoene" under vingene heter

RJon
27-08-2015, 00:28
Kom over disse fra i dag da jeg scrollet nedover Flickr-feeden

https://farm1.staticflickr.com/636/20710724858_ee8e34723b_b.jpg (https://flic.kr/p/xy8SX5)
SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-343 cn 1660 F-WWYJ // LN-RKR (https://flic.kr/p/xy8SX5) by Clément Alloing (https://www.flickr.com/photos/bycac/), on Flickr

https://farm6.staticflickr.com/5733/20905983771_78dc8a5cbd_b.jpg (https://flic.kr/p/xRoCC4)
SAS Scandinavian Airlines Airbus A330-343 cn 1660 F-WWYJ // LN-RKR (https://flic.kr/p/xRoCC4) by Clément Alloing (https://www.flickr.com/photos/bycac/), on Flickr

Vixun
27-08-2015, 15:21
Den er planlagt på sin første tur fra CPH til ORD den 21 september. Dette kan selvfølgelig bli forandret underveis, men trolig vil SAS prøve i det lengste å holde seg til planen.

haakonks
27-08-2015, 17:29
Den er planlagt på sin første tur fra CPH til ORD den 21 september. Dette kan selvfølgelig bli forandret underveis, men trolig vil SAS prøve i det lengste å holde seg til planen.
Det ble nevnt av SAS under "meet & greet" i Oslo før sommeren at de planla å bruke maskinen litt i Skandinavia før den ble satt inn i IC-produksjon. Vet ikke om det gjelder enda...

Someone
13-09-2015, 10:20
Fortsatt med Airbus-registrering men kommende LN-RKR ser ut som nå er parkert ved Airbus sitt delivery center på TLS

https://www.flickr.com/photos/8509543@N03/21176037828/

Someone
16-09-2015, 09:36
I følge skyliner er levering planlagt i dag

Airbus A330 -343 1660 LN-RKR SAS delivery 16sep15 TLS-CPH ex F-WWYJ

Lennart
16-09-2015, 12:22
Har noen sett den i lufta idag ? Fr24 har ingen treff på LN-RKR ennå

cliean
16-09-2015, 12:31
Har noen sett den i lufta idag ? Fr24 har ingen treff på LN-RKR ennå

Står oppført med avgang 09:00 UTC. Så da er den nok litt seint ute bare.

PaganiZ
16-09-2015, 13:41
Ser ut som om den taxer for takeoff nå.

http://www.flightradar24.com/SAS2139/7700919

LNv22
16-09-2015, 13:47
... og da er den i luften!

Someone
16-09-2015, 13:48
Rart flightnummer. SK2139, skulle det ikke vært SK9xxx?

http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/16/37a23044801d11cb9a240354ce92c3c7.jpg

cliean
16-09-2015, 14:11
I systemet til SAS heter den 9139...

LN-SEK
16-09-2015, 14:54
Nå har dem bytta til 9139 :-)

Ludde
16-09-2015, 15:36
Eta 12:52 UTC @CPH

haakonks
16-09-2015, 19:52
Bilder på SAS sin Facebook-side av Tore Viking (LN-RKR) som har ankommet CPH
Klar for passasjerer neste uke sier de!

KalleSus
16-09-2015, 21:21
Tycks bli insatt några dagar på bland annat Köpenhamn - Chicago. Första turen Stockholm - Chicago blir onsdag 7 oktober, och första tur till Hongkong dagen därpå, den 8 oktober. Allt enligt SAS onlinetidtabell.

haakonks
21-09-2015, 17:18
Da har LN-RKR (aka. Tore Viking) første flyvning med passasjerer. Er på vei til Chicago nå som SK943.

LN-MOW
21-09-2015, 18:54
Tycks bli insatt några dagar på bland annat Köpenhamn - Chicago. Första turen Stockholm - Chicago blir onsdag 7 oktober, och första tur till Hongkong dagen därpå, den 8 oktober. Allt enligt SAS onlinetidtabell.

Tar ca to uker å få maskinene godkjent av kineserne etter at de er på skandinavisk register.

1944vintage
04-10-2015, 14:16
Fra NLR:
15.09.2015 foreløpig registrert.
17.09.2015 Registrert.
Eier: Jin Shan 7 Ireland Company Limited
2 Grand Canal Square
Grand Canal Harbour
Dublin 2
Republic of Ireland

HenrikL92
18-05-2021, 16:54
Ute och luftar sig lite nu, SK9172 ARN-ARN

SK1989
02-02-2023, 11:58
Returnerad till lessor 01 FEB 2023 CPH-CHR.

LN-MOW
26-08-2023, 16:48
Det diskuteres visst retur for denne ...

Someone
09-10-2023, 19:04
Det diskuteres visst retur for denne ...

Bekreftet av konkursretten i USA, så da kommer den tilbake til SAS

Sak #1494
https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DocketInfo

RolfL
06-11-2023, 22:18
Officiellt tillbaka till SAS 3 oktober med en TT 30684.22 timmar / 3503 cycles

marbe166
14-11-2023, 16:44
På väg till CPH nu, som SK9290 https://www.flightradar24.com/SAS9290/32d42d48

HenrikL92
20-11-2023, 20:30
Åter i trafik med pax, tog gårdagens (19/11) CPH-SFO-CPH.