View Full Version : Hva er din favoritt flyplass?
Som tittelen sier, hva er din favoritt flyplass? Det er artig å høre om hva alle de vel bereiste herrene på forumet mener.
Selv er jeg såppas "kjedelig" at jeg går for Gardermoen. Det er lett og raskt å komme seg dit med offentlig transport, og jeg synes flyplassen er enkel å navigere seg gjennom. Det er ryddige forhold og etter min erfaring går både Security, check-in og passkontroll hurtig og greit.
Minus må være prisene på mat og drikke for oss som ikke har gullkort og tilgang til kantinen i 2. etg. I tillegg er det helt ekstremt dårlig med benkplass i ankomsthallen om man kommer hjem med et sent fly. Landet engang i 4 eller 5-tiden på morgenen (husker ikke helt nøyaktig) og intet flytog gikk. Mitt reisefølge og jeg måtte legge oss/sette oss på gulvet som lasaroner fordi det ikke var en eneste ledig benk å oppdrive.
Hva sier folket? :-)
Min siste opplevelse av TRD var meget bra.
Jeg ankom med min kollega, han skulle ikke sjekke inn og var på full vei mot security, jeg inviterte han til å bli med meg i fasttracken men ettersom han hadde kun håndbagasje ville han ikke vente på meg.
Jeg sjekket inn min bagasje, rett til fasttrack og igjennom på no-time. Jeg måtte vente sikkert vente 5 minutter på han..
Loungen var nesten tom, lite utvalg ja, men kaffe og kanelsnurrer.. Hvem kan være misfornøyd da? ;-)
Alt i alt en av de bedre flyplassopplevelser.
Changi i Singapore er min soleklare favoritt. Stor flyplass, men ren, pen og oversiktelig. Mye å se, blant annet har de sommerfuglpark og dam med koikarper. Bra matutvalg.
I Krisflyer-loungen får jeg som EBG alltid ta med hele familien på fire pers når jeg reiser med Lufthansa, i motsetning til f eks Frankfurt som kun aksepterer en gjest.
Immigration i Singapore går dessuten alltid raskt. Samme med baggasjeutlevering og taxikøer.
Av de jeg har vært gjest i tilnå, er Changi og Schiphol favoritter.
Hater LHR og har ikke allverden til overs for FRA.
OSL syns jeg disses alt for mye.
KristianSk
18-06-2015, 04:21
Jeg liker også OSL. Liten og oversiktlig, samt gjennomgående rask sikkerhetskontroll (både slow- og fast track). Loungene kunne vært bedre, men hvem bryr seg. Jeg tilbringer uansett minimalt med tid på OSL pga. forutsigbar reise med flytoget og effektiv sikkerhetskontroll.
Av plasser jeg frekventerer har jeg WAW som favoritt flyplass. grei størrelse, oversiktlig rask sikkerhetskontroll og en ok Lounge.
Ellers synes jeg også BKK Suvarnabhumi er flott, rask innsjekking og ingen kø i Immigrasjon, handtering av Priority bagasje fungerer utmerket og til slutt raskt taxi kø.
Changi er virkelig bra, hvor det ikke er lite kø og det meste går fort. OSL er ok men trang, og med dårlige og dyre serveringssteder, Arlanda og Kastrup er bedre.
Asia: HKG (Lett å navigere til tross for størrelsen og har noen av verdens aller beste lounger).
Oceania: SYD. (Dette er faktisk en av mine favoritt-flyplasser.)
Europa: LHR (Ja, det kan bli kaos der innimleom, men Galleries First T5 er faktisk en av mine favoritt-steder å tilbringe noen timer. For en som liker å se fly ta av finnes det vel knapt noen bedre steder på jord..)
USA: DFW (Flyplassen funker rett og slett veldig bra. Som transfer-flyplass kan jeg faktisk ikke tenke meg en bedre flyplass i USA. Til tross for at den er massiv er den ekstremt brukervennlig).
Midtøsten : DOH. (liker atomsfæren der).
Sør Amerika: SCL. Den er rett og slett en flyplass som funker bra uten store frutrasjoner. Velorganiseret etter Latin-amerikansk standard.
splasher
18-06-2015, 09:20
Det må vel være Kjeller. Den har et veldig aktivt småflymiljø og veteranflymiljø. Selvfølgelig også kjempepluss for alle ildsjelene som hvert år arrangerer flydagen med gratis entré!
Ellers liker jeg Stafsberg ganske godt. Den ligger snålt til, kan være litt knotete lande fint på de første par gangene.
Og jeg slår et slag for CPH!
Røde pølser, kald øl, kort vei til sentrum med Metro og bra connections!
Kim
DXB T3 og HKG må vel være vinnerene for min del tror jeg, ikke vært på nye DOH så den kan jeg ikke uttale meg om
ForeverSAS
18-06-2015, 10:32
Hva som er best?
Nå reiser jeg mye mindre enn det som jeg burde gjort, men TRD er alltid en vinner for min del. Effektiv, god service ved behov og ikke minst et pluss at den ligger flott til. Take Off mot vest hvor man etter hvert svinger over E6 er alltid like morsomt. :)
Uten tvil Changi.
Rent, pent, ryddig, lite køer, mye kjekt å se på, og ikke minst svømmebassenget på taket hvor vi alltid tar en dukkert når vi mellomlander. (noe vi faktisk skal om tre dager)
Edit bassenget er nå stengt for renovering
Narita T1
Effektiv.
Rent og pent.
Aldri noe tull på noe som helst vis.
Flott utsikt til rullebanen.
Favoritt ja ... klarer ikke helt å lande på én, såeeh av de jeg har vært på:
Penest: SBA (både innflygning og terminalbygg er innertiere)
Best av de små: MOL (I know, kriiiise! :cry: )
Best av de midt-i-mellom: LUX (selv om servicetilbudet er heller glissent er den ren, oversiktlig og romslig)
Best av de store: CPH (støtter «kimpe»s argumentasjon)
Best av de schwæææære: AMS (ja, det er grått og trist men dæven, ting funker. ORD kunne vel også blitt nevnt her hadde det ikke vært for at jeg, ved begge anledninger der, (i) på ingen måte skulle dit, (ii) var omtrent et døgn forsinket, og (iii) syyyyyykt grinete. Men dugelig flyplass i seg selv, altså.)
Synes for øvrig det må være lov å nevne de i andre enden av skalaen òg:
Schtøggest: BEG (stusseligste jeg har vært med på)
Verst av de små: KRS (riktignok lenge siden jeg har vært der, men den var trang og kjip)
Verst av de midt-i-mellom: SPU (du blir lurt av et sånt sinnsykt fænsi inngangsparti bare for å oppdage at avgangshallen er et klaustrofobisk betonghelvete)
Verst av de store: BRU (jeg liker den virkelig ikke. Det er skikkelig dritt å komme seg ut dit + aaaaaaalt for langt å gå)
Verst av de schwæææære: CDG (sier seg selv)
Best:
Changi, Haneda, Hong Kong - for effektivitet og lite hassle
LHR T5 for lounger
Værst:
OSL og LHR T5 for bagasje
LHR T5, Manila, Nairobi og Jakarta for security. LHR T5 dog i en klasse for seg på transfer security.
AirbusTrond
18-06-2015, 13:47
MUC ! Rent, pent og effektivt. Ikke for mye tull. Og man får Weissbier der.
VirreVapp
18-06-2015, 14:12
Tja; it depends...
TRD for hurtighet
Dub er bra for mye å se på
LHR synes T2 synes jeg er bra(louge messig)
Så klarer ikke å plukke ut en favoritt...
thbergseng
18-06-2015, 14:41
Av plasser jeg frekventerer har jeg WAW som favoritt flyplass. grei størrelse, oversiktlig rask sikkerhetskontroll og en ok Lounge.
Her tror jeg nesten jeg maa si meg enig. 9 km fra sentrum, 4 km fra blokka jeg selv bor i. Selv i tjukkeste rushet i de tidlige timer naar alle W6's fugler skal ut paa tokt har jeg aldri staatt lenge i ko i security eller innsjekk. Hyggelig betjening, hjelpsomme og en grei lounge (selvom jeg ikke har saa veldig mye aa sammenligne med).
I morgen gjenstaar aa prove WAW som WCHR, saa blir spennende aa se hvordan servicen utarter seg.
robertaas
18-06-2015, 17:06
Changi er suveren. På en reise traff jeg ei som jobbet der og som kunne fortelle om hvor systematisk og målrettet de jobbet med å forbedre brukeropplevelsen.
I Europa er AMS bra i forhold til størrelsen. Var fornøyde med hvor raskt jeg kom meg inn. LHR T2 har jeg også kommet meg raskt inn på, men lokaltransporten til og fra er for dårlig.
Ellers hadde jeg ikke hatt noe imot gjensyn med LRV, BOB eller AIT. :cool:
Rygge er en utrolig kjapp og effektiv flyplass med hyggelige folk i sikkerhetskontrollen. Den ser helt ok ut også. Eneste minus må være mangel på destinasjoner. Kun London holder egentlig mål [emoji4]
robertaas
18-06-2015, 17:27
Rygge er en utrolig kjapp og effektiv flyplass med hyggelige folk i sikkerhetskontrollen. Den ser helt ok ut også. Eneste minus må være mangel på destinasjoner. Kun London holder egentlig mål [emoji4]
Det er veldig lite å se uten å ha reist langt og kronglete fra flyplassen. Har du prøvd å ta tog til Rygge flyplass? Og de er vel ikke noe særlig på lounge-fronten.
thbergseng
18-06-2015, 17:43
Kan vel ogsaa ses i sammenheng med hva flyplassen er "bygget" for. ENRY er og vil alltid vaere en Ryanairport. Dog, for meg som ofte reiser fra Kolbotn/Ski omraadet til Warszawa har det vaert utrolig greit med en kjapp 30 minutters kjoretur fra dor til inngang. Det jeg liker paa Rygge er personalet. Spesielt sikkerhetskontrollen. Alltid hyggelige og hjelpsomme dersom det trengs.
I fjor naar jeg reiste viste det seg at de hadde tatt grep aa ansatt et par Norsk/Polsktalende i security (da det er mange ruter til Polen med mye arbeidere med saa som saa spraak). Godt initiativ, selvom det strengt talt ikke burde vaert nodvendig.
Paa det negative maa jeg si at mange av gate agentene (Norport?) har virket saerdeles giddalause flere av gangene jeg har vaert der. Priority boarding og kosystemer fungerer daarlig generelt paa flyvninger ostover, aa de har alltid virket veldig lite interessert i aa korrigere/geleide folk som prover aa lage egne koer.
My two cents..
Har heller egentlig ikke noe favoritt flyplass, men liker noen bedre enn andre.
CPH er en fin flyplass å bytte fly på, enkelt å komme seg inn til byen, ikke store avstander og noe å finne på mens man venter uansett om man er flygal eller ikke (kikke på fly, spise, besøke kantina).
FRA er ok, hvis man vet hvordan den er, og ikke har det veldig travelt. Men lange avstander er litt kjedelig.
BGO liker jeg egentlig ikke så godt, den er trang, det er lite å finne på mens man venter (ender "alltid" opp med å sette meg i stolklyngen, hvis plass, og spise et pizzastykke eller 2). Håper det blir bedre når den blir utvidet. Og sikkerhetskontrollen er en historie for seg selv...
MOL er faktisk ganske bra, alltid plass utenfor kiosken (innenfor sikkerhetskontrollen) hvor man kan sitte og nyte en flaske lokal pærebrus (SOP for hver gang jeg er der :p).
SVG funker, verken mer eller mindre. Ikke avstander å snakke om, greie plasser å sitte (både innland og utland) og en grei sikkerhetskontroll etter at den nye åpnet.
Sundet81
19-06-2015, 10:08
CPH er jevnt over ganske bra - oversiktlig, greie avstander, effektivt personale og generelt greit miljø. Loungemessig har den litt å gå på, men der må SAS ta sin del av skylden med sitt spareblusskonsept. CPH Apartments er grei nok. Ellers pluss for kort avstand til byen og gode togforbindelser dit (og til det øvrige Danmark, med lyntog direkte til Odense/Aarhus!).
FRA er også grei, så lenge man ikke har det travelt eller blir stuck i en eller annen sikkerhetskontroll. Men jeg har bare hatt transfers her, og lar kanskje min forkjærlighet for hveteøl farve oppfatningen vel mye. Men jeg synes faktisk FRA er helt grei. MUC, derimot, synes jeg er pyton.
TLH er den roligste flyplassen jeg noensinne har vært på, men det er da også en liten regionalflyplass. Det er like fullt veldig behagelig å sjekke inn her med bagasje og connections via Atlanta/Charlotte/MIA tilbake til Europa, og jeg har til dags dato ennå ikke opplevd å måtte dele baren i området før sikkerhetsjekken med noen som helst andre enn personalet.
HOU er et godt alternative til den atskillig mer travle IAH. Mulig jeg var litt farget etter å ha fløyet via IAH en del ganger tidligere, men HOU fungerte fint, med en etter amerikansk målestokk rask sikkerhet og relativt små avstander å forsere.
ATC-flyradar
19-06-2015, 10:39
Mine opplevelser:
PMI ( Palma de Mallorca ) har blitt utvidet fra 1988 til og med denne våren - rask med 2 forskjellige sikkerhetskontroller - godt skiltet - nye butikker - bra med servering - store vindusflater - PMI er den aller beste hittil.
OSL 5#
CPH 5#
ARN 4,5 #blitt bedre de siste årene -
AMS 6# Aller best og med en terrasse for oss som nyter fly :9
KRS - TRD - BGO - SVG - disse er blitt oppgradert de siste årene - flotte flyplasser.
Jan
petter380
19-06-2015, 14:54
Changi i Singapore er min soleklare favoritt. Stor flyplass, men ren, pen og oversiktelig. Mye å se, blant annet har de sommerfuglpark og dam med koikarper. Bra matutvalg.
I Krisflyer-loungen får jeg som EBG alltid ta med hele familien på fire pers når jeg reiser med Lufthansa, i motsetning til f eks Frankfurt som kun aksepterer en gjest.
Immigration i Singapore går dessuten alltid raskt. Samme med baggasjeutlevering og taxikøer.
+1, godt oppsummert! Er herlig når man kommer fra langtvekkistan, lander, immigrasjon, bag og i taxi på << 10min.
USA er verst av en enkel grunn, liten plass og lite common use av utstyr = dyrt for hver enkelt å vedlikehold = lite fleksibilt osv.
En af de bedste, men også en af de mindste,,,aj...der er 2 stks
GUAM: let og lige til....
AALBORG: også let og lige til lys og luftig..
Den værste er faktisk min "egen" lufthavn: AARHUS...mørk,kedelig og nedslidt, stort set ikke nogen tilbud, What so ever...
hilsen Ole
Den værste er faktisk min "egen" lufthavn: AARHUS...mørk,kedelig og nedslidt, stort set ikke nogen tilbud, What so ever...
hilsen Ole
AAR skal dog have et stort plus fra mig, på grund af det lille hyggelige udendørs haveanlæg man har efter sikkerhedskontrollen.
Og de er vel ikke noe særlig på lounge-fronten.
De er vel nøyaktig like bra på denne fronten som samtlige andre flyplasser i Norge, med unntak av OSL.
AMS: Egentlig en ganske fin og oversiktlig flyplass med gode spottemuligheter. Har dog ikke så mye erfaring fra loungene, og sikkerhetskontroll ved gate på Non-Schengen er etter min mening en uting. Uansett min favoritt i Europa.
FRA: Gode lounger, mye fint å se, greit å finne fram.
CPH: Fin, oversiktlig flyplass, liker SAS loungen.
ORD: Den eneste flyplassen jeg liker i USA, sammen med DEN. Synes T1 er oversiktlig og fin.
YVR: Lys, fin terminal. Oversiktlig og moderne, i motsetning til mange amerikanske flyplasser.
KSU/OSL/SVG: Føler meg mest hjemme :)
chrisljo
21-06-2015, 08:50
Må slå et slag for CDG T1, ikke veldig romslig eller praktisk men en helt egen sjarm.
Cockpitview
21-06-2015, 08:57
Det er veldig lite å se uten å ha reist langt og kronglete fra flyplassen. Har du prøvd å ta tog til Rygge flyplass? Og de er vel ikke noe særlig på lounge-fronten.
Om formålet er å komme raskt frem og ikke fjolle i en lounge, så er RYG svært effektiv. Reiser selv 20-30 ganger pr år gjennom RYG.
Parkerer maks 30-40 min før avgang. Dessuten er Ryanair som klokka på destinasjonene de betjener fra RYG.
Enig med mange her at TRD er bra for størrelsen, effektiv og grei :)
Liker også CPH, selv om det er litt irr at alle de norske avgangene går fra B eller til og med A gatene og disse ligger så langt vekke fra loungen.
Tog funker som f, det. Gratis shuttlebuss til og fra togstasjonen (Rygge, ikke Moss) til flyplassen. Ellers går det både busser og motorvei til døra. Innendørs har de både øl og "mat" på O'Leary's. Storveis.