View Full Version : SAS - Amex, Diners eller Mastercard ?
Hva anbefales ved kombinasjonskort? Mastercard eller Diners?
Det er litt vanskelig å gi et helt klart svar, da det avhenger av litt av hvert.
Begge har fordeler og ulemper. Diner's gir deg adgang til lounger her og der, men årsavgiften kan være dyrere avhengig av din EB-status. Diner's har avtaler med mange arbeidstagerorganisasjoner som gir lav årsavgift.
Mastercard kan brukes på flere steder enn Diner's i Europa. I Nord-Amerika kan Diner's brukes på samme allesteder Mastercard kan benyttes.
Begge gir 500 poeng i rabatt per pers ved bestilling av bonusreise på nett, da får du i tillegg 500 for online bestilling, slik at du sparer totalt 1000 poeng.
Bare å tenke seg om.
sail4fun
10-11-2009, 14:42
Fortsatt samme konklusjon på denne ?
Bestillte Diners i fjor da jobben benyttet AmEx, nå har vi byttet til MasterCard på jobben, Så da har jeg Master card og Diners, men ingen vits å selv skulle betale 650,-? pr år for Diners om jeg får samme fordeler VS EB med Mastercard ?
Molinari
10-11-2009, 14:58
Kan man ikke ha begge da? Som EBG, så er det vel 0.- i årsavgift.....
sail4fun
10-11-2009, 14:59
, jo men blir vel neppe EBG....
I USA har vel Diners nå endret avtalen slik at det "acts like a Discover card" - og det maker egentlig mer sense, og gir dermed et fjerde utbredt alternativ i statene, om man alt har visa, master og amex.
EB kommer til å banke meg, men om du bare skal ha ett (jeg har begge to), så ta MasterCard - det funker i flere butikker
sail4fun
10-11-2009, 16:12
Takk, så at jeg hadde betalt årsavgiften på Diners for noe få uker siden , så da blir det i alle fall begge kortene det kommende året.
Kan man ha begge kortene som co-branded eller må man velge?
Bak på mitt Eurobonus Diners-kort, står det en MasterCard logo, og så står det en tekst om at i USA / Kanada aksepteres kortet som MasterCard!
Men på de nye står det at de aksepteres som Discover.:)
Bak på mitt Eurobonus Diners-kort, står det en MasterCard logo, og så står det en tekst om at i USA / Kanada aksepteres kortet som MasterCard!
På diners.no står denne forklaringen på overgangen fra Mastercard til Discover:
Diners Club International og MasterCard hadde en avtale om at Diners Club skulle aksepteres overalt i Nord-Amerika der MasterCard aksepteres. Som en følge av at Citi bank solgte Diners Club International til Discover Financial Services den 1. juli 2008, avsluttes samarbeidet mellom Diners Club International og MasterCard. I stedet kommer Diners Club til å aksepteres i Discovers betalingsnettverk, som er like utbredt som MasterCard nettverket i USA.
Viktig informasjon til deg med nytt Diners Club-kort.
Samme kort, ny bakside.
På baksiden av kortet ditt finner to logoer, Discover og Pulse. Dette på grunn av en overgang til et nytt nettverk for kontantuttak.
Kortet ditt kommer til å fungere i bankautomater med Cirrus-logo til og med 30. juni 2009. Etter det henvises du til bankautomater merket med Pulse og Diners Club-logo.
I USA kommer kortet ditt til å aksepteres på samme måte som i dag på steder merket med MasterCard, fram til 30. juni 2010.
Bizflyer
10-11-2009, 19:33
Kan man ha begge kortene som co-branded eller må man velge?
Ja, det kan man! Har det selv!
BF:cool2
Når det er snakk om Diners kort, er det gratis å bruke Diners loungene når en har kortet?
I USA har vel Diners nå endret avtalen slik at det "acts like a Discover card" - og det maker egentlig mer sense, og gir dermed et fjerde utbredt alternativ i statene, om man alt har visa, master og amex.
Det er riktig, det er et Discovery-merke bakpaa mitt Diners-kort.
Når det er snakk om Diners kort, er det gratis å bruke Diners loungene når en har kortet?
Ja, for kortholderen er det gratis aa bruke lounger, men det er som oftest en avgift om man vil ta med seg en gjest.
Uten tvil Diners Club kortet - på grunn av loungene som nå har kommet opp i over 130 stykker og antallet øker. Vil uansett anbefale at man har et GlobeCard MasterCard ved siden av - dette får man uten årsavgift og dermed har man bra brukerstedsdekning. Ser du på FBI på NRK i kveld (11. november) kommer det en ny grunn til å skaffe deg et Diners Club kort...
Chriscross
11-11-2009, 07:39
Diners er bra for lounge og har en fin oversikt over forburk på nettet. De har også av og til noen fine tilbud, men disse er det langt i mellom.
Dersom du bare skal ha et kort må du ha Mastercard. Jeg har både Diners og Amex kort i tillegg til Mastercardet, men antall brukersteder for disse er latterlig dårlig i forhold til Mastercardet.
EB: Dere må få inkludert forsikring på leiebil i reiseforsikringen slik som Amex har på de internasjonale kortene sine. Også må dere få en avtale med OSL-lounge der en iallfall kan betale seg inn for de 250 kr de krever av dere for bruk.
Er det co-brandede MasterCardet et GlobeCard eller Eurocard? Eller ingen av delene?
Uten tvil Diners Club kortet - på grunn av loungene som nå har kommet opp i over 130 stykker og antallet øker. Vil uansett anbefale at man har et GlobeCard MasterCard ved siden av - dette får man uten årsavgift og dermed har man bra brukerstedsdekning. Ser du på FBI på NRK i kveld (11. november) kommer det en ny grunn til å skaffe deg et Diners Club kort...
Hvordan er utvalget og fasilitetene i disse loungene?
Fikk ikke med meg FBI; hva var det "nye" ?
FlightDeck
12-11-2009, 23:02
Gleder meg til SAS EuroBonus American Express kommer til Norge ... da blir det enda mer poeng for pengene!
Uten tvil Diners Club kortet - på grunn av loungene som nå har kommet opp i over 130 stykker og antallet øker.
Var på AMS 25. oktober, og der har de begynt å ta betalt for Diners Lounge - ca €18 :cry:
...og jeg som skaffet meg Diners kort bare for å kunne "lounge" etter en tur over dammen.
Det nye er en ID-forsikring - dvs forsikring mot tyveri av dine personlige opplysninger.
GlobeCard er et MasterCard (...noe i og for seg også Eurocard er)
VoiceCom
13-11-2009, 13:12
Var på AMS 25. oktober, og der har de begynt å ta betalt for Diners Lounge - ca €18 :cry:
...og jeg som skaffet meg Diners kort bare for å kunne "lounge" etter en tur over dammen.
Ja, jeg ble også veldig skuffet etter et besøk der nylig. :angry:.
Pussig, i lista over DC lounges finner jeg ikke AMS ?? Er det andre lister andre steder ?
VoiceCom
13-11-2009, 14:18
Mulig MAS loungen ikke lenger er en 'offisiell' DC-lounge, og at det er derfor de nå tar seg betalt. Synd.
Nå kan det legges til her at man fra 1. januar 2010 får 15 Ekstrapoeng (før 10) for hver hundrelapp på SAS EuroBonus Diners...
Får håpe de setter opp til 15 på MasterCard også!
Det blir 10 på MasterCard og 15 på Diners Club...
Chriscross
18-01-2010, 19:44
Det blir 10 på MasterCard og 15 på Diners Club...
Hm, må se til å få en kode jeg husker på Dinerskortet nå. Ingen planer om et kort med flere fordeler slik som i Finland (men samme farge)?
Hm, må se til å få en kode jeg husker på Dinerskortet nå. Ingen planer om et kort med flere fordeler slik som i Finland (men samme farge)?
Bestilte et EB MasterCard i forrige uke (som nyutdannet er jeg tydeligvis ikke kredittverdig nok for Diners :p) og i dag fikk jeg et brev om at jeg kunne velge kode før kortet blir produsert ved å ringe en automatisk telefon. Meget bra tilbud, det blir nok koder å holde styr på etterhvert. Tilbys dette ved produksjon av Diners-kort også?
Chriscross
18-01-2010, 19:53
Bestilte et EB MasterCard i forrige uke (som nyutdannet er jeg tydeligvis ikke kredittverdig nok for Diners :p) og i dag fikk jeg et brev om at jeg kunne velge kode før kortet blir produsert ved å ringe en automatisk telefon. Meget bra tilbud, det blir nok koder å holde styr på etterhvert. Tilbys dette ved produksjon av Diners-kort også?
Nope, skjønner ikke hvorfor. Systemet til master er genialt.
Semi OT, men er det noen som vet betingelsene på American Express SAS kortene for bedrift? Fikk inntrykk at privatkortene i Sverige var 20/100?
BGOflyer
24-01-2013, 08:15
bumper denne,
Hvordan er det med antall brukersteder for Mastercard vs. Diners i Norge og ellers?
Kan man bruke Dinserskortet like mange plasser som de tar MasterCard?
Tenker å kvitte meg med Mastercardet jeg har og heller få Diners... Men da er det jo viktig at kortet kan brukes, ellers er jo ikke de ekstra poengene per hundrelapp noe mer verdt...
Hvordan er det med antall brukersteder for Mastercard vs. Diners i Norge og ellers?
Enkelt og greit: nei
Å satse på Diners som eneste kort er etter min mening dumt. Da må du ofte opp med Visa eller Bank Axept
GinTonic
24-01-2013, 08:50
bumper denne,
Tenker å kvitte meg med Mastercardet jeg har og heller få Diners... Men da er det jo viktig at kortet kan brukes, ellers er jo ikke de ekstra poengene per hundrelapp noe mer verdt...
Til tross for høyere opptjening har jeg selv droppet Diners, da Mastercard har mye større bruksområde i Norge.
En annen ting, ihvertfall med mitt kort, er at Diners har en irriterende evne til å "sperre" seg selv...ved f.eks. flere like uttak. Dette skjer ikke med Mastercardet. Skulle bestille 3x DM poeng, og Diners kortet slo seg totalt vrangt etter første bestilling. Ble ikke godkjent. Måtte ta de to neste med Mastercardet. %%#%#& irriterende!
Hva er egentlig greia med at det står at norske medlemmer må betale 125 per lounge besøk. Er det noen måte å snike seg rundt dette på?
Chriscross
27-04-2013, 19:11
Tror de har startet å ta betalt i nesten alle land nå. I Se og Dk får du vel ett besøk gratis pr 10000 kr omsatt på kortet.
Superhai
28-04-2013, 04:05
Er det noen måte å snike seg rundt dette på?
Det er det nok ikke, men likevel har jeg opplevd at besøk ikke har blitt fakturert på kortet.
Chriscross
08-05-2013, 20:43
Forbereder shopping på Diners i helgen. Tidligere fantes det en liste over brukersteder på hjemmesiden deres, nå står det bare ført opp noen kjeder der ( Norgesgruppen, Varner, Elkjøp). Noeen som vet om den gamle søkbare listen fortsatt ligger gjemt noe sted?
Jeg bare lurer på hvorfor man fremdeles kun får 10 poeng pr 100kr på master kortet?
Amex gir 20 og Diners gir 15, til og med trumf visa gir mer enn 10 poeng.
Burde ikke SEB eller SAS, vet ikke hvem som "bestemmer" bli enige om iallefall 15 poeng pr 100 kr?
Hvis det er slik at det er SEB som må betale SAS for å gi bonuspoeng og de ikke ønsker å gi mer enn 10 poeng så kunne jo SAS evt vudert å bytte leverandør slik at brukerene kunne fått litt mer tilbake.
For meg vil SAS-MC alltid være backup kortet hvis de ikke tar amex, hvis SEB ønsker at kortet skal brukes mer så bør de kunne gi et bedre produkt enn det de leverer idag.
KristianSk
08-08-2014, 01:07
Jeg bare lurer på hvorfor man fremdeles kun får 10 poeng pr 100kr på master kortet?
Amex gir 20 og Diners gir 15, til og med trumf visa gir mer enn 10 poeng.
Burde ikke SEB eller SAS, vet ikke hvem som "bestemmer" bli enige om iallefall 15 poeng pr 100 kr?
Hvis det er slik at det er SEB som må betale SAS for å gi bonuspoeng og de ikke ønsker å gi mer enn 10 poeng så kunne jo SAS evt vudert å bytte leverandør slik at brukerene kunne fått litt mer tilbake.
For meg vil SAS-MC alltid være backup kortet hvis de ikke tar amex, hvis SEB ønsker at kortet skal brukes mer så bør de kunne gi et bedre produkt enn det de leverer idag.
Det er fordi transaksjonsavgiften Amex belaster brukerstedet er den høyeste, deretter Diners og så Master/Visa.
Hvorfor kan du ikke bruke trumf visa istedenfor MC?
Eg skaffa meg SAS WMC i julekalenderen i fjor og drog inn 10k EB i bonus og fekk gratis årsavgift. Årsavgifta er på 345,-. Eg ser eg har drege inn hhv. 16000 EB og 20000 EB på SAS WMC og Diners. Sidan MC er hakket meir anvendeleg enn Diners vurderar eg å behalde kortet litt til. Pga. oppussing har eg nok fått litt større omsetning enn normalt. Eg har jo begynt å bruke SAS MC som kvardagskort no; det går jo i alt av butikkar. Diners får ein jo berre meir og meir problem med :(.
Eg vil tru at 345,- for eit snittforbruk som gir mellom 10k og 15k EB i mnd er greitt nok?
Egentleg ynskjer eg meg eit betre cash-back-kort. Det er ikkje så sabla ofte eg får til å bruke EB-poenga så eg er litt redd eg berre sparar meg inn i himmelen her. Kanskje Trumf VISA hadde vore betre; det kan jo bli både pengar og poeng.
Slikt driv ein jo å tenkjer på, saman med at vi nesten går tilbake til null med innanriks opptjening :).
KristianSk
28-11-2014, 19:43
Eg skaffa meg SAS WMC i julekalenderen i fjor og drog inn 10k EB i bonus og fekk gratis årsavgift. Årsavgifta er på 345,-. Eg ser eg har drege inn hhv. 16000 EB og 20000 EB på SAS WMC og Diners. Sidan MC er hakket meir anvendeleg enn Diners vurderar eg å behalde kortet litt til. Pga. oppussing har eg nok fått litt større omsetning enn normalt. Eg har jo begynt å bruke SAS MC som kvardagskort no; det går jo i alt av butikkar. Diners får ein jo berre meir og meir problem med :(.
Eg vil tru at 345,- for eit snittforbruk som gir mellom 10k og 15k EB i mnd er greitt nok?
Egentleg ynskjer eg meg eit betre cash-back-kort. Det er ikkje så sabla ofte eg får til å bruke EB-poenga så eg er litt redd eg berre sparar meg inn i himmelen her. Kanskje Trumf VISA hadde vore betre; det kan jo bli både pengar og poeng.
Slikt driv ein jo å tenkjer på, saman med at vi nesten går tilbake til null med innanriks opptjening :).
Jeg ville byttet ut Diners med et SAS Amex Platinum. Du sansynligvis opptjene 15-20k EB poeng pr. måned og det er jo en F tur til Asia i året for deg og en venn (CT). God cashback for 1795,- vil jeg påstå.
Så eg burde gå i "fella" til pusherane på å OSL altså? Får rekne litt på det og lese tråden om amex og brukarstadar.
Takk for svar!
KristianSk
28-11-2014, 19:57
Så eg burde gå i "fella" til pusherane på å OSL altså? Får rekne litt på det og lese tråden om amex og brukarstadar.
Takk for svar!
Bestill online og signer med BankID, så slipper du å støtte opp om de som sperrer for flytoget.
TRUMF VISA knuser SAS MC mtp. både opptjening og årsavgift. Bytt med en gang!
Etter tre utelandsturer hvor jeg har sammenlignet valutakurs for Diners og TrumfVisa ser jeg at kursen som Diners bruker er gjennomgående dårligere enn den TrumfVisa bruker. For eksempel har Diners en Euro-kurs på 8,99, mens TrumfVisa har 8,86, og det på transaksjoner gjort samme dag.
Jeg har alltid foretrukket Diners ettersom det gir 15 poeng pr 100-lapp, mens TrumfVisa gir 13,88.
Men ved et forbruk på f eks 1000 EUR på en utenlandstur betaler man altså 130 kr mer for å tjene 118 poeng ekstra. Noe jeg vil si er en dårlig deal.
Så heretter blir jeg å bruke Diners kun i Norge, mens i utlandet blir det TrumfVisa for alle penga.
Interessant observasjon. Forundrer meg egentlig ikke om det samme gjelder med amex..
Må testes ved anledning.
Når man snakker om valutapåslag, så har forøvrig Shell Mastercard økt fra 1,75% til 2%
Hei
Jeg har i dag Amex Premium. Og er egentlig ikke spesielt fornøyd. Lite brukersteder etc.
Hva ville dere eventuelt valgt? Pro/cons?
Er EBG om det betyr noe fra eller til.
Bruk gjerne voten:up:
Tja. Skal ein berre ha eit kort er det vel MC som dug. Det er det einaste som kan brukast "over alt". Diners kan brukast færre og færre stadar. Snart berre fly, hotell og taxi i Noreg. Nokre butikkar, men det går nedover. Så med mindre ein alltid skal teste to kort, hugse lista over brukarstadar. .. Eg har rett og slett begynt å bruke Norwegian-kort på daglig bruk pga at deter gratis og Diners er framleis i bruk på reisekjøp. Status mm tel vel også inn.
Trumf Visa er et bedre alternativ enn MC. 13,9 poeng pr 100 kr istedet for 10.
robertaas
12-06-2015, 10:05
Det er egentlig 5 aktuelle kort for oppsamling av EB-poeng.
Opptjening:
-EB Mastercard: 10p/100 kr
-TrumfVisa: 13,9p/100 kr men mange tilbud hvor man mangedobler opptjening
-EB Diners: 15p/100 kr (De får 20 i Sverige)
-EB American Express Premium: 15p/100 kr + CT om man bruker over 100k
-EB American Express Platinum: 20p/100 kr + CT om man bruker over 100k
Kost:
-EB Mastercard: Gratis fra gull, 345/år under dette
-TrumfVisa: gratis for alle
-EB Diners: gratis fra gull, 495/år for sølv, 695 under dette
-EB American Express Premium: Gratis for diamant, 1200/år under dette
-EB American Express Platinum: Gratis for diamant, 1700/år under dette
Brukersteder:
-Diners og American Express har markert færre brukersteder enn Mastercard og Visa. Har inntrykk av at gammeldagse American Express uten chip er enda vanskeligere å få brukt enn Diners utenom USA.
Lounger:
-Diners: 500 lounger til 125kr/besøk (har erfaring med at pga. forskjellig policy for Diners i forskjellige land blir dette ikke alltid belastet)
-EB American Express Platinum: 700 lounger til 24 euro/besøk
Anbefaling:
-EB Masterkard, glem det. Eneste nytte er backup om visakortet er mistet eller ikke fungerer.
-Trumfvisa bør alle skaffe seg
-Diners bør alle med gull skaffe seg i tillegg for de stedene man får marginalt bedre opptjening og for lounger
-American Express Premium, glem det
-American Express Platinum, ta det i tillegg om du har diamant, men du får ikke stor nytte av det om du ikke er mye i USA eller arbeider veldig hardt for å få store kjøp gjennom kortet. Det er også noen spesialtilbud fra SAS for disse.
En liten fordel med SAS MC er at det også fungerer som Eurobonus kort om man skulle trenge fysisk kort.
Ellers er vel Shell MC marginalt bedre enn trumf visa?
robertaas
12-06-2015, 10:20
Er det forresten noen begrensninger på å velge flere kombinasjonskort?
Diners kan man ofte få billigere gjennom medlemsskap i foreninger og slikt. Sjekk muligheter. Jeg betaler kun 85 kr i året. Fordelen er høyere opptjening enn MC. Jeg betaler ingenting for MC sålenge jeg har Diners. Jeg bruker Diners nå jeg kan, men det er blitt betydelig færre steder å benytte kortet på enn tidligere da de har høyere kommisjon enn andre kort.
Et spm, mitt Diners har ikke chip, det gå ut om et par år. Er dette vanlig med Diners eller får alle nye kort chip. Jeg blir bedt om å taste kode innimellom avhengig av brukersted.
Jeg skal søke om Trumf Visa. Jeg har Norwegian Visa, men vil heretter kun bruke det til Norwegian-reiser ettersom Trumf Visa har bedre poengopptjening generelt sett.
En liten fordel med SAS MC er at det også fungerer som Eurobonus kort om man skulle trenge fysisk kort.
Ellers er vel Shell MC marginalt bedre enn trumf visa?
Bortsett fra bruk på Shell og dagligvare utenom Norgesgruppen er Trumf klart best, Shell MC har høyere valutapåslag, og mangler såvidt jeg vet innebygd reiseforsikring. Opptjeningen er forøvrig lik.
Bortsett fra bruk på Shell og dagligvare utenom Norgesgruppen er Trumf klart best, Shell MC har høyere valutapåslag, og mangler såvidt jeg vet innebygd reiseforsikring. Opptjeningen er forøvrig lik.
Så da kan man si at om man bruker Amex/Diners til reise og utland er Shell bedre enn Trumf?
Ja. (om du drar trumfkortet i tillegg til Shellkortet når du handler på kiwi)
Ja. (om du drar trumfkortet i tillegg til Shellkortet når du handler på kiwi)
Men det gjør man da vel alltid? :)
Før man drar amex that is.. :D
jameson82
12-06-2015, 15:48
Opptjening:
-EB Mastercard: 10p/100 kr
-TrumfVisa: 13,9p/100 kr men mange tilbud hvor man mangedobler opptjening
-EB Diners: 15p/100 kr (De får 20 i Sverige)
-EB American Express Premium: 15p/100 kr + CT om man bruker over 100k
-EB American Express Platinum: 20p/100 kr + CT om man bruker over 100k
Kost:
-EB Mastercard: Gratis fra gull, 345/år under dette
-TrumfVisa: gratis for alle
-EB Diners: gratis fra gull, 495/år for sølv, 695 under dette
-EB American Express Premium: Gratis for diamant, 1200/år under dette
-EB American Express Platinum: Gratis for diamant, 1700/år under dette
Brukersteder:
-Diners og American Express har markert færre brukersteder enn Mastercard og Visa. Har inntrykk av at gammeldagse American Express uten chip er enda vanskeligere å få brukt enn Diners utenom USA.
Lounger:
-Diners: 500 lounger til 125kr/besøk (har erfaring med at pga. forskjellig policy for Diners i forskjellige land blir dette ikke alltid belastet)
-EB American Express Platinum: 700 lounger til 24 euro/besøk
Anbefaling:
-EB Masterkard, glem det. Eneste nytte er backup om visakortet er mistet eller ikke fungerer.
-Trumfvisa bør alle skaffe seg
-Diners bør alle med gull skaffe seg i tillegg for de stedene man får marginalt bedre opptjening og for lounger
-American Express Premium, glem det
-American Express Platinum, ta det i tillegg om du har diamant, men du får ikke stor nytte av det om du ikke er mye i USA eller arbeider veldig hardt for å få store kjøp gjennom kortet. Det er også noen spesialtilbud fra SAS for disse.
Trumf Visa har en obligatorisk adminstrasjonsgebyr og betalingsforsikring på omlag 75kr måneden så helt gratis vil jeg ikke si det er
Betalingsforsikring hos Trumf Visa er et tilvalg, ikke obligatorisk
jameson82
12-06-2015, 15:59
Betalingsforsikring hos Trumf Visa er et tilvalg, ikke obligatorisk
hvordan får man valgt det? Har aldri blitt forespurt om noe sånt.
Men det gjør man da vel alltid? :)
Før man drar amex that is.. :D
For de som får Amex ja...
Greit nok at jeg ikke kvalifiserer, men da får de slutte å sende meg reklame om kortet en gang i måneden...
Har begynt å søke hver gang på trass, så må iallefall DNB ut med gebyr for kredittsjekken.
Hvordan får man valgt det? Har aldri blitt forespurt om noe sånt.
https://www.trumfvisa.no/tjenester/betalingsforsikring/
Bra oppsummering :up:
Burde man hatt ekstra valg i voten?
For de som får Amex ja...
Greit nok at jeg ikke kvalifiserer, men da får de slutte å sende meg reklame om kortet en gang i måneden...
Har begynt å søke hver gang på trass, så må iallefall DNB ut med gebyr for kredittsjekken.
DNB betaler for bulk angående kredittsjekkene så koster dem ca nada ;)
robertaas
12-06-2015, 19:13
Diners kan man ofte få billigere gjennom medlemsskap i foreninger og slikt.
Men tjener man da like mye på å bruke kortet?
Men tjener man da like mye på å bruke kortet?
Ja, det spiller ingen rolle.
Trumf Visa har "Administrasjonsgebyr papirfaktura" på 45,-. Hvis du bruker e-faktura er det 0,-
Etter tre utelandsturer hvor jeg har sammenlignet valutakurs for Diners og TrumfVisa ser jeg at kursen som Diners bruker er gjennomgående dårligere enn den TrumfVisa bruker. For eksempel har Diners en Euro-kurs på 8,99, mens TrumfVisa har 8,86, og det på transaksjoner gjort samme dag.
Jeg har alltid foretrukket Diners ettersom det gir 15 poeng pr 100-lapp, mens TrumfVisa gir 13,88.
Men ved et forbruk på f eks 1000 EUR på en utenlandstur betaler man altså 130 kr mer for å tjene 118 poeng ekstra. Noe jeg vil si er en dårlig deal.
Så heretter blir jeg å bruke Diners kun i Norge, mens i utlandet blir det TrumfVisa for alle penga.
En stund siden jeg testet dette nå, men tidligere var min erfaring følgende: best = Diners, så Visa, MC og til slutt Amex. Diners var klart best og de andre relativt like.
Mens obs dette kan variere litt avhengig av hva slags avtale du har med de ulike kort selskapene
Er vel ikke enig i at AmEx har få brukersteder lengre. Tidligere var det vanskelig å bruke det i østen. Idag tar omtrent alle hoteller (store som små), mange kjøpesentre og t.o.m matvareforretninger og byggevareforretninger på Filippinene det. Mitt foretrukne kort, men det forutsetter nok bruk nok til å få en CT da det er dyrt (Platinium).
Mens obs dette kan variere litt avhengig av hva slags avtale du har med de ulike kort selskapene
Kan man ha avtale om annet valutapåslag enn 1,75%?
Er Diners og Eurobonus på vei mot brudd? På SAS Eurbonus' sider står det kun om Mastercard og Amex. På Diners' sider likevel står det fortsatt om Eurobonus og 10 poeng per hundrelapp.
De har vel stoppet muligheten for å bestille SAS Diners kort for en del måneder siden, så ja, det er nok absolutt en avtale som er på vei ut.
Ryktene sier at SEB legger ned hele Dinersprogrammet for privatpersoner. Reisekonto/firmaordningen vil bestå. De opplevde et mannefall deluxe når de "forbedret" kortet sitt her for noen måneder siden.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Synd om det stemmer, men Diners har blitt helt avleggs. De har ikke engang chip på kortene. Forbedringen til 10 istedenfor 15 poeng gjorde at kortet ikke lenger var bedre enn MC, bortsett fra lounger. Jeg håper de kan overføre et loungeprogram til MC eller så.
Ser ikke noe snakk om amex gold card her, men da jeg har falt fra EBD til EBG ser dette ut som det beste for meg som ikke satser på CT. I hvert fall første året med halv årsavgift. Ser ut som at man får 20p/100kr ved å overføre membership rewards poeng. Og får også en god startbonus. Noen som har dette kortet og kan si noe om det?
halvorho86
22-06-2017, 15:24
Jeg bruker kun Eurocard Platinum pga. reiseforsikringen, ingen over, ingen ved siden. Koster vel 1500kr i året, så får man Priority pass gratis, dersom man ikke har status noe sted.
Bla. 10k dersom bagasjen er mer enn 4 timer forsinket.
Jeg brukte reiseforsikringen to ganger ifjor og de var fenomenale. Var i Thailand og måtte hjem tidligere, bestilte to business class billetter for meg og kona neste dag og hadde forsikringspengene på konto uken etter, ingen spørsmål fra Eurocard.
Til daglig bruker jeg DNB Mastercard hvor man får 20 eurobonus poeng per 100kr og det fungerer perfekt. I tillegg til DNB visa som er knyttet til Trumf.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men det koster tross alt 99kr pr. mnd for at DNB saga MC skal gi 20p/100kr.
Da er det slutt for Diners mai 2019
https://dinersclub.no/privat/medlemsservice/diners-club-kortet-opphorer/
Etter mange års godt samarbeid med våre medlemmer, har vi besluttet å legge ned kortvirksomheten for Diners Club i Norge fra 31. mai 2019
Chriscross
03-10-2018, 16:40
Ingen stor bombe det. De har vel fortsatt ikke chip på de norske kortene.
Ingen stor bombe det. De har vel fortsatt ikke chip på de norske kortene.Nei, og det blir færre og færre brukarstader. Så det er lite vits. Trur eg må prøve å mase meg til gratis årsavgift på SAS WMC, sidan eg ikkje har årsavgift på diners...
robertaas
03-10-2018, 19:35
Hvordan skal en nordmann nå komme seg billig inn i lounge om han ikke har status med de han flyr med?
Hvordan skal en nordmann nå komme seg billig inn i lounge om han ikke har status med de han flyr med?
Priority Pass... Fastpris på €20 pr besøk.
Kim
Kim
Det er det veldig mange 3. parts-lounger som ikke er verdt......
robertaas
04-10-2018, 12:12
Det er mye dyrere og i tillegg så er kortet dyrere. Rett og slett ikke verdt det.
robertaas
15-10-2018, 23:05
Dagens næringsliv sier de slutter fra årsskiftet.
https://e24.no/privat/bank/diners-club-legger-ned-i-norden-200-000-nordmenn-rammes/24466897
Basse-HAU
15-10-2018, 23:28
Mange reisekontoer i diverse firma som ryker her nå da.... Selv om man ikke har fysisk kort.
Dagens næringsliv sier de slutter fra årsskiftet.
https://e24.no/privat/bank/diners-club-legger-ned-i-norden-200-000-nordmenn-rammes/24466897
Artikkelen du henviser til står i e24, og det er på New Zealand de legger ned fra årsskiftet.
31. mai 2019 står det på https://dinersclub.no/privat/ når det gjelder her i landet, så da må vi vel forutsette at det er riktig.
sail4fun
17-10-2018, 06:56
Artikkelen du henviser til står i e24, og det er på New Zealand de legger ned fra årsskiftet.
31. mai 2019 står det på https://dinersclub.no/privat/ når det gjelder her i landet, så da må vi vel forutsette at det er riktig.
Fikk brev i forrige uke om at det er slutt i mai ja , et kort jeg ikke har brukt på noen år kom jeg på da..
robertaas
17-10-2018, 09:45
Siden det er spredt forskjellig info og da det i mange land er kjent at Diners skal legge ned så må man faktisk være forberedt på å få kortet avvist fra nyttår.
Siden det er spredt forskjellig info og da det i mange land er kjent at Diners skal legge ned så må man faktisk være forberedt på å få kortet avvist fra nyttår.
Diners legger vel ikke ned. Det er SEB-kort som avslutter avtalen med Diners i Norge.
robertaas
17-10-2018, 10:32
Diners legger vel ikke ned. Det er SEB-kort som avslutter avtalen med Diners i Norge.
Diners skal opphøre i en rekke land og dette er kjent. Når man kommer til et brukersted som faktisk aksepterer Diners så er det alltid et perifert kort som de sjelden ser noen bruke. Kanskje sist gang de hørte om Diners var da de hørte at det skulle legges ned. "Ehhhh.... har du ikke et annet kort?"
Har fått brev fra dem at det for helt slutt. Litt vemodig.
Har hatt det fra 05/70. dvs 49 år 05/19. Fikk også billetter for konsert i Spektrum for lenge siden. Caballe og "the other guy i trioen med Pavarotti, Domingo " ). For lang og tro tjeneste ( 30 år tror jeg ).
Da jeg fikk det, var jeg 24 år gammel blakk student. Banksjefen i lokale sparebank garanterte jeg var en OK gutt. :lol: ( Han kjente fattern godt ).
Chr1st1an
31-10-2018, 22:06
Noen som vet om det finnes et kredittkort som gir bonus hos Qatar Airways? Et kort som det er mulig for oss Nordmenn å få?
Diners begynte vel å skyte seg selv i foten da det ble færre poeng enn SAS MC og antallet brukersteder begynte å rase. For endel år siden hadde de en offensiv hvor matbutikker og mange andre begynte å akseptere Diners, men det var et blaff.
Jeg tror jeg erstatter det med gratis Amex.
Et tips om billigere loungeadgang er Danske Banks program med Priority pass. De har nettopp satt ned prisen fra 190 til 90 kr besøk. En gjest kan taes med for samme pris. Det er også mulig å komme inn i OSL Lounge og North Sea Lounge på Sola. Da skal kun bruke Danske Bank kredittkort, ettersom prioritypass ikke gjelder der. Prisen er den samme, mer info her: https://danskebank.no/prioritypass
Lindblom
03-11-2018, 10:40
Hei
Jeg ser det er flere som sier opp sine Diners og AmEx-kort, hva er det som generelt blir sett på som det beste kortet nå?
For meg står det mellom AmEx Premium og SAS MC Premium, og for meg ser de ganske jevne ut. Noen innspille om hvilket som er best for en med ganske normal økonomi, men som reiser mer enn normalen?
Og tilleggsspørsmål, støtter noen av kort-leverandørene Apple Pay?
Nei, pr nå er det bare Santander, S'banken og Nordea som støtter Apple Pay her til lands.
Er dette bløff?
https://www.facebook.com/311531669648238/posts/325242751610463/
Er det ikke SEB som står for EB MC?
Hvordan passer Sparebank 1 inn i bildet?
petter380
09-11-2018, 17:42
DNB MC deevalurer opptjeningen, fra 15p/100kr til 10p/100kr. Stor nedgang i poengopptjening, samme pris... - 49kr/mnd