PDA

View Full Version : Seilflyslep på FR24


1944vintage
07-06-2015, 11:07
Moro å se at også seilflyslep vises på FR24.
Begge fly tydeligvis utstyrt med FLARM.

Dette er ved Uppsala i Sverige, men så også tidligere tilsvarende ved Dala-Järna:

http://i155.photobucket.com/albums/s320/janhv/2150606seilflyslep_zpsymhpzir5.jpg (http://s155.photobucket.com/user/janhv/media/2150606seilflyslep_zpsymhpzir5.jpg.html)

Discus
07-06-2015, 14:16
Det der peker på en interessant problemstilling ifht. personvernet og gjeldende forskrifter. Man publiserer private småflys posisjon på nettet, noe som i realiteten kan spores til en persons bevegelser på samme måte som en bil. Kjekt å se, men hadde vært interessant å høres hva en jurist mener. Enn om man gjør det samme med privatbiler?

1944vintage
07-06-2015, 15:12
Nå spores jo smarttelefoner hele tiden, og data lagres.
Facebook var vel i ferd med å lansere en tjeneste a la: "se hvor dine venner er", men avbrøt.

Om et fly vises på FR24, eller for den sags skyld en bil, så er det ingen som vet hvem pilot/sjåfør er.

Discus
07-06-2015, 15:56
Nå spores jo smarttelefoner hele tiden, og data lagres.
Facebook var vel i ferd med å lansere en tjeneste a la: "se hvor dine venner er", men avbrøt.

Om et fly vises på FR24, eller for den sags skyld en bil, så er det ingen som vet hvem pilot/sjåfør er.

Vedr. #1 - ja, men en ting er å lagre det (det har man samtykket i). En "se dine venner-tjeneste" vil også krever samtykke.

Vedr. #2 - det er en ganske klar kobling mot eier, så jeg tror den er i grenseland, hvertfall ifht. den nye loven som kommer. Derfor det hadde vært artig få en kvalifisert uttalelse, og ikke synsing.

RWY 24
08-06-2015, 06:47
Litt kvalifisert synsing først: Jeg antar at det går bra så lenge privatpersonen samtykker. Det er vel i prinsippet ikke noe forskjell på dette enn på å tilgjengeliggjøre løperuta på Runkeeper live eller på Facebook. Men det må være frivillig.

Jeg antar at FR24 har en ordning som ivaretar folks rett til privatliv, slik at vedkommende som synes på radaren har samtykket. Jeg mener jeg leste om det på FR24s nettsider en gang, at hvis man ville synes, måtte man si ifra. Hvis det ikke er sånn, er det problematisk og ganske sikkert ulovlig, i alle fall i Norge.

1944vintage
08-06-2015, 09:30
Med referanse til første post i tråden:
FR24 har her data fra FLARM.
Som i utgangspunktet er et antikollisjonssystem for seil- og andre småfly.

Så vidt jeg vet, så kan ikke de vanlige ADS-B mottakerne rundt omkring motta disse signalene.
Feeden til FR24 kommer fra f.eks. klubber som har rette utstyret.
Og de gjør det på eget initiativ - jeg regner med at dette er kjent i miljøet.

Fly hvor registrering vises, eies av klubber eller firma.
Privateide fly ser i likhet med bizjets til å være anonymiserte.

Jeg kan derfor ikke se hvor personvern kommer inn i bildet - i denne kontekst.

jameson82
08-06-2015, 09:46
Det er vell også mulig å melde inn at man vil ha sitt fly blokkert fra å vises. Nato Awacs og Air Force one var synlig en perioden men av åpenbare grunner er de nå blokkert fra å vises

RWY 24
08-06-2015, 10:14
Med referanse til første post i tråden:

FR24 har her data fra FLARM.

Som i utgangspunktet er et antikollisjonssystem for seil- og andre småfly.



Så vidt jeg vet, så kan ikke de vanlige ADS-B mottakerne rundt omkring motta disse signalene.

Feeden til FR24 kommer fra f.eks. klubber som har rette utstyret.

Og de gjør det på eget initiativ - jeg regner med at dette er kjent i miljøet.



Fly hvor registrering vises, eies av klubber eller firma.

Privateide fly ser i likhet med bizjets til å være anonymiserte.



Jeg kan derfor ikke se hvor personvern kommer inn i bildet - i denne kontekst.


Personvern kommer absolutt inn i bildet, og du har fint forklart hvordan man kan ta hensyn til personvernet det i denne posten, jf. det du skriver om "eget initiativ", "kjent i miljøet" og "anonymiserte". (Ja, jeg kverulerer litt nå, for jeg skjønner hva du mener og tror ikke jeg er uenig ;) )

Om FR24 har tatt tilstrekkelig hensyn til personvernet i det tilfellet, vet vi vel ingenting om, men akkurat som deg, så antar jeg at de har ordninger som ivaretar det. Det er nemlig svært problematisk hvis enkeltpersoners privatliv overvåkes, lagres og publiseres uten deres samtykke eller hjemmel i lov. I dette tilfellet er det nok ikke noe problem å finne ut hvem som var ute og fløy, så selv om FR24 fjerner registreringsnummer osv, så betyr ikke det nødvendigvis at flyvningen er tilstrekkelig anonymisert.

I kommersiell og militær virksomhet har spiller personvern liten rolle. Her er det helt andre hensyn som gjelder, først og fremst konkurranse- og sikkerhetshensyn.

1944vintage
08-06-2015, 10:57
Må bare kverulere litt jeg også. :D

Er det da slik å forstå at:
Å publisere foto med tid og sted, av et sivilt ikke-kommersielt fly - som flyr landingsrunder - egentlig ikke er lovlig ?
- En kan jo finne ut hvem som flyr -

RWY 24
08-06-2015, 12:20
Ja, hvis vedkommende flyr som privatperson og kan identifiseres, har du bare lov å publisere bildet hvis du spør ham først. Dette er også et utslag av personvernhensyn, akkurat som retten til ikke å bli overvåket osv [emoji4]

1944vintage
08-06-2015, 13:23
Takker for svar.

Jeg er selvsagt for personvernhensyn, men synes at det i en del tilfeller blir litt rart.
Men det virker som at hvis kommersielle interesser/hensyn står bak, så blir det meste godtatt.

wizard
09-06-2015, 23:19
De flesta flygplan som spåras med FLARM saknar registrering på FR24. Endast flygplan som vill synas med registrering syns med registrering på FR24.

En av FR24's anställda är medlem i Uppsala Flygklubb och har löpande diskussion med medlemmarna om flygplanens synlighet på FR24.

wizard
09-06-2015, 23:33
Under Uppsala Masters för 2 veckor sedan fick dom som ville synas med bild under tävlingen. Dom som inte ville var helt anonyma.
https://twitter.com/flightradar24/status/603126017008467968

RWY 24
10-06-2015, 06:03
Det høres betryggende ut og er som jeg trodde [emoji4]