View Full Version : Turer til den kongelige norske ambassade
I mai måtte jeg på tur to ganger til den kongelige norske ambassade i London, som er hovedstaden i UK of Storbritannialand for å fornye mitt pass, da jeg ikke ville at dette skulle ødelegge hele dagen la jeg opp reisen nesten uten slingringsmonn slik at jeg skulle få sove lengst mulig og komme tidligst mulig hjem. Hadde egentlig ikke lyst på to turer til ambassaden i det hele tatt, hadde mye bedre ting å gjøre hjemme.
For å underholde meg selv tok jeg noen bilder på turen…
Jeg hadde pakket sekken etter inspirasjon fra en annen her på forumet som ikke tar med noe som ikke blir brukt, da mitt behov stort sett var å ta med noen papirer, sekken var med kun for å gjøre det praktisk.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2006.46.18_zpskgn4g1an.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2006.46.18_zpskgn4g1an.jpg.html)
Jeg hadde valgt London city airport for utreise da dette er en flyplass som omtrent er like enkel å komme igjennom som Vigra. Korte avstander og generelt ikke noe stress. For returen hadde jeg foretrukket LCY, men dette mente at jeg måtte vente en time unødig ekstra på å komme meg hjem, så løsningen blei Heathrow.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/map_zpssnfzgrxk.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/map_zpssnfzgrxk.jpg.html)
Dagen startet med taxi i en av Glasgows nabokommunes sedvanlige regnvær. Vestkysten av Skottland er som vestlandet i Norge, om man har 14 dager med sammenhengende sol og finevær har det vert en god sommer. Jeg ankom flyplassen en time før avgang og gikk rett i security, jeg hadde fått boardingpasset på email, da jeg ikke stoler et sekund på appen til BA.
Vel airside fikk jeg bekreftet at den britiske chartersesongen har startet for fullt da det var vertfall 5 forskjellige drita fulle utdrikningslag rundt omkring i terminalen, jeg skygget unna og fant meg en stille cafe og fikk meg frokost.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2006.39.56_zps8pmu3dui.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2006.39.56_zps8pmu3dui.jpg.html)
Tuslet bort til gate 17 en halvtime før avgang hvor jeg fikk følelsen av jeg var kledt som en slubbelur i forhold resten av paxene hvor flesteparten var på tur til Londons finansdistrikt. Boarding startet 15minutter før avgang uten noen form for priorityboarding og var unnagjort på 5 minutter.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2007.02.24-2_zpsruy53br0.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2007.02.24-2_zpsruy53br0.jpg.html)
Ikke mye folk der da jeg kom til gaten
8.mai 7.30
British Airways Cityflyer
BA8723 Glasgow – London City Airport
Economy 9C
G-LCYK Embraer 190SR
Oppgitt flytid 1 time 10 minutter.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2006.52.38-2_zpsbmeodsa7.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2006.52.38-2_zpsbmeodsa7.jpg.html)
Det var ingenting å si på beinplassen så knyttenevetesten var det ikke behov for.
Vi pushet litt etter avgangstid og to av mot nordvest 5 minutter senere, la merke til at de akkurat hadde endret retning på trafikken da de som dro ut før vi boardet tok motsatt retning.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2007.55.32_zpsx5pnqb9i.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2007.55.32_zpsx5pnqb9i.jpg.html)
Straks etter avgang blei det servert frokost med kaldt eller varmt alternativ, jeg valgte det kalde alternativet som var yoghurt naturell med müsli og fruktbiter da det varme alternativet var den sedvanlige «full english». Etterpå blei det servert kaffe og te for de som drikker det.
En halvtime før landing blei det annonsert at det var mye trafikk i londonområdet (bombe) og at vi kom til å lande 10 minutter etter oppsatt tid. Vi fløy noe sikksakk før vi landet mot øst etter en bratt nedstigning så embraeren ristet godt, noe som kjennetegner LCY.
Å komme inn på LCY er som å lande på Vigra, det er korte avstander og kjapt å komme gjennom, 4 minutter etter jeg gikk av flyet via trapp (det er ingen broer på LCY) var jeg på togstasjonen til DLR som skulle ta meg inn mot byen, før jeg kunne gå opp trappa til toget måtte jeg toppe opp mitt Oystercard på en automat, jeg hadde ikke peiling på hvor mye jeg skulle toppe opp, så jeg kjørte på med £20.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2009.05.19-2_zpslzauk0dr.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2009.05.19-2_zpslzauk0dr.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2009.12.23_zpskpeb8dqh.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2009.12.23_zpskpeb8dqh.jpg.html)
Den planlagte reiseruten igjennom London var ca 40 minutter:
DLR: London city airport – Canning town
Jubilee line Canning town- Green Park
Picadilly line Green park – Hyde park corner.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/tube%20map_zps2lnaiaeg.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/tube%20map_zps2lnaiaeg.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2009.20.15_zps8izprcu6.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2009.20.15_zps8izprcu6.jpg.html)
DLR-tog
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2009.18.08_zpsspecyvzw.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2009.18.08_zpsspecyvzw.jpg.html)
God takhøyde og luftig
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2009.21.55_zpsyda0qtpk.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2009.21.55_zpsyda0qtpk.jpg.html)
Mange som skulle med Jubilee-line på Canning Town
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2009.36.55_zpsyzujdyiw.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2009.36.55_zpsyzujdyiw.jpg.html)
Noe mindre takhøyde på toget på jubilee-line
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.02.44_zpscfsaltu9.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.02.44_zpscfsaltu9.jpg.html)
Togene på Picadilly-line hadde blåe bøyler etter fargen på rutekartet.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.06.08_zpsyhidu2f8.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.06.08_zpsyhidu2f8.jpg.html)
Ankomst Hyde Park Corner
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.52.50_zpsj0t4xkhm.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.52.50_zpsj0t4xkhm.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.49.58_zpsmsap2tts.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.49.58_zpsmsap2tts.jpg.html)
Den norske ambassaden er på Belgrave Square hvor det også er mange andre ambassader.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.44.58-2_zpsxuqcmooa.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.44.58-2_zpsxuqcmooa.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.43.29_zpspfcoodli.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.43.29_zpspfcoodli.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.41.54_zpsksgc37l8.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.41.54_zpsksgc37l8.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.41.51_zpstfq6f2mz.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.41.51_zpstfq6f2mz.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.41.50_zpsw39uscdj.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.41.50_zpsw39uscdj.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.43.57_zpsmmjkgj9k.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.43.57_zpsmmjkgj9k.jpg.html)
...og en statue
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.17.58_zpsyujc74tv.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.17.58_zpsyujc74tv.jpg.html)
Endelig målet i sikte
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2013.17.24_zpsofxbs0tz.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2013.17.24_zpsofxbs0tz.jpg.html)
Da jeg kom så langt såg jeg for meg å få hilse på ambassadøren og skåle med boblevann ...
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.41.25-2_zpsro6sosq5.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.41.25-2_zpsro6sosq5.jpg.html)
...men det viste seg seg at jeg måtte i kjelleren i stedet.
Jeg ankom ambassaden 5 minutter før timen jeg hadde booket så det var god beregning.
For å betale for passet hadde tatt med skotske pund med vilje, siden det alltid er artig å se reaksjonen til de sørpå om de kommer med noen sure miner eller ser på pengene med beundring og lurer på hva slags penger dette er. Hun som satt i skranken på passkontoret på ambassaden var i den siste kategorien, da jeg forklarte at det va pund sterling måtte hun på bakrommet og sjekke om de virkelig aksepterte disse pengene. Hun blei begeistret da jeg hadde£20-sedler i forskjellige typer og måtte få en av hver type.
http://www.virtualhebrides.net/VH/images/currency/money20.jpg
http://www.scotbanks.org.uk/banknoteapp/img/rbs20.jpg
http://oldenglishbanknotes.com/Twenty_Pound_Note_Edward_Elgar_Front.jpg
I England er det sentralbanken som trykker pengene med dronningens hode på, I Skottland har de forskjellige største bankene sine egne motiver på pengene. De er likestilte sedler, men av og til får man oppgitte bemerkninger og folk som slenger med leppa i England når man betaler med skotske pund.
I utlandet får man veldig dårlig vekslingskurs på de skotske i forhold til de engelske. Fordelen er når man skal igjennom steder (som for eksemplel flyplassen i Pointe Noire) hvor man veit man kan bli «ranet» er det ingen som vil ha de skotske pengene.
Vel tilbake fra mitt ærend på ambassaden tok jeg enkleste vei til Heathrow som var Picadilly line helt til endes.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/26.05_zpsye6xbcla.png (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/26.05_zpsye6xbcla.png.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.51.57_zpsjkrkplzj.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.51.57_zpsjkrkplzj.jpg.html)
Ingen å se her
Da jeg kom på plattformen sto det «Heathrow terminal 1,2,3&5 - 1min», samme sto på toget.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.53.08_zpsgja1t32z.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.53.08_zpsgja1t32z.jpg.html)
Da vi kom så langt som Acton Town fikk vi beskjed om at dette toget var ikke til Heathrow likevel og det var feil merking på grunn av signalfeil, da måtte stort sett alle som var på toget ut å vente i 10 minutter, noe som ikke gjorde noe da jeg hadde god tid og det var fint vær.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2011.14.44_zpsqg1f3gix.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2011.14.44_zpsqg1f3gix.jpg.html)
Jeg ankom LHR terminal 5 ca klokka 12 i god tid før boarding.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2012.00.51_zpsaebvyrp1.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2012.00.51_zpsaebvyrp1.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2012.02.53_zpsyk05mjuf.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2012.02.53_zpsyk05mjuf.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2012.05.05_zpsczp53d25.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2012.05.05_zpsczp53d25.jpg.html)
Mange hektet bagene sine fast i disse
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2012.06.41_zpsi1h2zuuw.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2012.06.41_zpsi1h2zuuw.jpg.html)
Innsjekkingsområdet var omtrent tomt.
Jeg hadde boardingpass så jeg gikk rett mot «security north» i motsatt ende av all transfertraffikken på flyplassen. Når man reiser innenlands fra LHR og LGW må man få bildet sitt tatt og matche det med boardingkortet. Jeg har stått airside da appen til BA plutselig bestemte seg for og ikke ville finne barkoden. Jeg fikk nytt boardingpass i servicedesken, men dette boardingpasset var ikke matchet med noe bilde. De hadde tydeligvis ikke lyst til å søke meg opp manuelt og finne navnet mitt, før jeg hadde diskutert rikelig med dem og ventet i 15 minutter før jeg fikk slippe igjennom komme meg igjennom til gaten hvor det plutselig var "final call".
Jeg fant en sluse med lite kø helt oppimot fast tracken og kom meg raskt igjennom Jeg måtte ha meg noe å spise, men ikke for kraftig kost da jeg hadde middag som ventet på meg da jeg kom hjem. Valget falt på noen sushibiter på en cafe/kiosk hvor jeg såg et norsk småjentelag i en uidentifisert idrett.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2012.28.23_zpscuu46tu6.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2012.28.23_zpscuu46tu6.jpg.html)
Jeg ruslet meg bort imot gate A1 hvor jeg satte meg ned og ventet, la merke til at en tredjedel av folket ved gaten sto i fasttrackkøa, såg ut som de sto i feil kø de fleste ut i fra klientellet (uten at man skal forhåndsdømme folk, men det viste seg å være korrekt). Boardingen kom i gang seint og tok noe tid.
8.mai 13.15
British Airways
BA1481 London Heathrow-Glasgow
Economy 19A
G-EUXM Airbus A321
Oppgitt flytid 1 time 5 minutter.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.02.35_zps9h1szzyr.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.02.35_zps9h1szzyr.jpg.html)
Noen hadde slurvet med beltekrysset
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.03.04_zpswza8igqq.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.03.04_zpswza8igqq.jpg.html)
Ikke mer beinplass enn nødvendig
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.12.58_zpsxcum9wtb.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.12.58_zpsxcum9wtb.jpg.html)
Flyet hadde sånne skjermer fra taket for å vise sikkerhetsdemo, men de var ikke nedfelt under flygingen
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.17.07_zpsdu6mj4h5.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.17.07_zpsdu6mj4h5.jpg.html)
Magasiner var det også i stollommen
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.24.04_zps9fwxd2ku.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.24.04_zps9fwxd2ku.jpg.html)
En A321 tar stor plass på Heathrow
Vi pushet bak 10 minutter sein og skulle til rullebane 9R som er på motsatt side av T5A.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.33.47_zpszrattcko.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.33.47_zpszrattcko.jpg.html)
747-alley
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.39.06_zpsn9kiwzgr.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.39.06_zpsn9kiwzgr.jpg.html)
Det var noe kø før vi slapp til og ta av mot øst.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.45.58_zpsaxdu1ift.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.45.58_zpsaxdu1ift.jpg.html)
Et stort fly som skal langt av gårde
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.46.33_zpsdzhobcvq.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.46.33_zpsdzhobcvq.jpg.html)
Hadde dette flyet vert en dame hadde hun hatt store mugger
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.48.44_zpsrkkeiauu.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.48.44_zpsrkkeiauu.jpg.html)
Et annet fly med store mugger
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.49.49_zps67fnk32d.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.49.49_zps67fnk32d.jpg.html)
Heathrow fra lufta
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2013.52.29_zpsz69n5kx4.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2013.52.29_zpsz69n5kx4.jpg.html)
Et relativt godt kjent landemerke i London
I kjent BA-stil kom de raskt i gang med drikkevogna, snackstilbudet til BA på innenlands er potetgull, shortbread eller nøtter. Jeg tok et safe valg med potetgull…
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2014.01.02_zpsfss8jimm.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2014.01.02_zpsfss8jimm.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2014.39.06_zpsv3bhhysg.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2014.39.06_zpsv3bhhysg.jpg.html)
Grått i Skottland
Vi landet ti minutter etter oppsatt tid i Glasgow mot nordøst og takset en kort tur til gate 19.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2014.43.27_zpss3bbzsnu.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2014.43.27_zpss3bbzsnu.jpg.html)
Plutselig var det hull i vingen etter landing
Da dagen var komt for å reise til London og hente passet mitt igjen, kunne jeg ta et senere fly da ambassaden ikke åpnet før 13.30. Oppakningen denne dagen var meg selv og det gamle passe i lomma. Taxien kom hal 9, været var typisk Glasgow, grått. Da jeg kom til flyplasen såg jeg en laang kø i BA-innsjekken, var jeg glad jeg hadde printet boardingpasset før jeg dro hjemmefra. Denne dagen passet det perfekt med tidene å reise GLA-LCY-GLA.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/map1_zps6ep5lfzf.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/map1_zps6ep5lfzf.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2009.51.00_zpsfh5azxdh.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2009.51.00_zpsfh5azxdh.jpg.html)
Det var service på rulletrappa, så man måtte gå den laaange veien opp en hel etasje for egen maskin.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2010.20.26_zps0vvmgeuj.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2010.20.26_zps0vvmgeuj.jpg.html)
To Flybemaskiner parkert forran Embraeren jeg skulle med.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2010.26.09_zpsvofj8jxs.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2010.26.09_zpsvofj8jxs.jpg.html)
En litt mindre Embraer enn forige tur
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2010.31.22_zpsr51qmz9k.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2010.31.22_zpsr51qmz9k.jpg.html)
Klientellet på gate 17 var noe mer turistpreget enn forrige gangen jeg reiste, en flykaptein var også på reise i full uniform.
Boardingen startet 15 minutter for oppsatt tid, denne gangen var det statuspax først.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2010.38.19_zpsx6bjvhbm.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2010.38.19_zpsx6bjvhbm.jpg.html)
Aviser var det å få for de som ville det
21.mai 10.50
British Airways Cityflyer
BA8725 Glasgow – London City Airport
Economy 7D
G-LCYG Embraer 170
Oppgitt flytid 55 minutter.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2010.39.25_zpsizl6bukc.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2010.39.25_zpsizl6bukc.jpg.html)
Litt trangere i E170’en enn i E190’en
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2010.39.33_zpsbmhpzqsh.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2010.39.33_zpsbmhpzqsh.jpg.html)
Fuel må man ha
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2010.51.14_zpsc8hdubwj.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2010.51.14_zpsc8hdubwj.jpg.html)
En grønn Stobartair-maskin parkerte ved siden av oss
Fikk beskjed da boardingen var ferdig at de måtte starte opp med «airstarter» som var et bråkete beist i følge kapteinen, uten at jeg hørte noe til denne. Vi pushet 10 minutter etter tid, etter push sto vi en god stund før de fikk i gang begge maskinene. Etter en kort taxetur tok vi av mot sørvest 25 minutter etter oppsatt tid.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2011.21.10_zpseirdj2wg.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2011.21.10_zpseirdj2wg.jpg.html)
Grått og lavt skydekke over Glasgow denne dagen
Serveringen kom raskt i gang, for variasjonens skyld valgte jeg shortbread da jeg ikke hadde lyst på popcorn.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2011.36.50_zpsq5vphqbf.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2011.36.50_zpsq5vphqbf.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2011.38.22_zpsiv6ctszi.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2011.38.22_zpsiv6ctszi.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.03.42_zps9uyzulcs.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.03.42_zps9uyzulcs.jpg.html)
Skydekket sprakk litt opp på tur sørover
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.11.28_zps3kd7fly3.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.11.28_zps3kd7fly3.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.14.36_zpsxtulcanr.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.14.36_zpsxtulcanr.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.15.29_zpsqgnpqdgt.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.15.29_zpsqgnpqdgt.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.15.52_zpseskilfbg.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.15.52_zpseskilfbg.jpg.html)
Themsen og Docklands på tur inn mot LCY
Vi landet med et brak 5 minutter etter tid fra øst.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.18.56_zpssgl98qwj.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.18.56_zpssgl98qwj.jpg.html)
Oppstillingen på LCY. Det er ingen pushback, så alle parkerer så de kan komme seg ut for egen maskin.
For å komme ut måtte vi igjennom en liten hinderløype opp og ned trapper, det tok 4 ekstra minutter i forhold til sist ankomst til LCY.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.30.53_zpsqk7zaddi.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.30.53_zpsqk7zaddi.jpg.html)
Kom meg på Stasjonen til LCY
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.31.39_zpsdvvtpvyd.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.31.39_zpsdvvtpvyd.jpg.html)
Det kom snart et tog
På tur til Canning town fikk jeg tatt bilde av Emirates Air Line og et annet landemerke i London
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.37.03_zpscdcoujkr.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.37.03_zpscdcoujkr.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.37.12_zps64uqhiit.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.37.12_zps64uqhiit.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.37.43_zpsbc2ep12q.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.37.43_zpsbc2ep12q.jpg.html)
Samt et bilde av en hud på et skur
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2009.21.29_zpsgkbjvq98.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2009.21.29_zpsgkbjvq98.jpg.html)
Første togskifte
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2012.58.35_zps3akwrpgv.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2012.58.35_zps3akwrpgv.jpg.html)
Andre og siste skifte av tog…
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2013.01.20_zps2upnylra.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2013.01.20_zps2upnylra.jpg.html)
…hvor jeg måtte igjennom en tunell med små fliser.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2013.04.40_zps5f7vhnli.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2013.04.40_zps5f7vhnli.jpg.html)
Dette kan være hending om man skal til Heathrow
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2013.05.59_zpsn5y9mxp9.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2013.05.59_zpsn5y9mxp9.jpg.html)
Opp rulletrappa
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2013.08.21_zpszkom7cxb.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2013.08.21_zpszkom7cxb.jpg.html)
Kunst på veggen på Hyde park corner undergrunnsstasjon
Kom meg til ambassaden 10 minutter før konsulatet åpnet.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-08%2010.18.20_zpsjjmcplsa.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-08%2010.18.20_zpsjjmcplsa.jpg.html)
Jeg merket med en gang at vi var i nærheten av noe norsk da køkulturen ikke sto i stil med ellers på øya da det var flere som fikk full score for utførelse på snikingen i køa. Ventet vel 20 minutter før jeg kom til å hente passet mitt.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2013.55.04_zpsvojmmmsj.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2013.55.04_zpsvojmmmsj.jpg.html)
Har Santander gitt opp bankvirksomheten og begynt i sykkelbransjen?
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2013.59.56_zpscxdjws1d.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2013.59.56_zpscxdjws1d.jpg.html)
Det var et sterkt lys de hadde sørpå som vi ikke har så ofte oppi nord, tenkte det var best å komme seg under jorda igjen før jeg blei blendet
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2014.01.33_zpsk87twhyv.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2014.01.33_zpsk87twhyv.jpg.html)
Jeg holdt meg til høyre
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2014.36.25_zpsygbgpnen.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2014.36.25_zpsygbgpnen.jpg.html)
Et tegn på at det er en flyplass i nærheten
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2014.38.21_zpst8mw7f1p.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2014.38.21_zpst8mw7f1p.jpg.html)
Enda et tegn
Kom til flyplassen over en time før avgang med massevis av tid til gode. Siden jeg hadde all verdens med tid ruslet jeg meg en liten tur utenfor terminalen for å sjekke ut muligheter for spottetur senere.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2014.43.44_zpsgtvua7l9.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2014.43.44_zpsgtvua7l9.jpg.html)
Slike eksotiske flyselskap har vi ikke i Glasgow
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/London%20pass/2015-05-21%2014.45.48_zpsod0z16qp.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/London%20pass/2015-05-21%2014.45.48_zpsod0z16qp.jpg.html)
For dere som ikke har vert på LCY før, her er noen bilder fra terminalen
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_145810_zpsjhvujm7m.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_145810_zpsjhvujm7m.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_145812_zpskzsgiqxs.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_145812_zpskzsgiqxs.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_145827_zpsfbtcpzsu.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_145827_zpsfbtcpzsu.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_145840_zps80rccpmo.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_145840_zps80rccpmo.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_145906_zpsxchfxmai.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_145906_zpsxchfxmai.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_145920_zps2pfcvopt.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_145920_zps2pfcvopt.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_145928_zps29a0srjt.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_145928_zps29a0srjt.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_150547_zpsznmw5apy.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_150547_zpsznmw5apy.jpg.html)
Latet som jeg var sunn og kjøpte meg noe frukt
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_151659_zpspgmqq1mm.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_151659_zpspgmqq1mm.jpg.html)
Så nær kommer man på flyet som står rett utenfor vinduet i venteområdet
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_151734_zps926v76yh.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_151734_zps926v76yh.jpg.html)
Stor skjerm med bissnissnews har de også
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_151805_zpsi3oj77c7.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_151805_zpsi3oj77c7.jpg.html)
Aksjekurser også for de som følger med på det
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_151835_zpscl2dqk4t.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_151835_zpscl2dqk4t.jpg.html)
En restaurant også
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_151907_zpsqjojqxo2.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_151907_zpsqjojqxo2.jpg.html)
Flybe er blant de som bruker flyplassen
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_152105_zpsuctx8xpn.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_152105_zpsuctx8xpn.jpg.html)
Ikke ofte man ser en A318…
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_152144_zpsmy5pyljq.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_152144_zpsmy5pyljq.jpg.html)
…på tur til New York
Security gikk raskt og jeg fikk meg en liten matbit og noe å drikke før jeg såg at boardingen allerede hadde begynt, eller rettere sagt forhåndsregistreringen.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_152359_zpsawezms1h.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_152359_zpsawezms1h.jpg.html)
Det var mye folk på liten plass, mest dresskledde.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_153327_zpskzz07tew.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_153327_zpskzz07tew.jpg.html)
G-LCYN er 700’ede E-jeten og har dette klistremerket under cockpit
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_155254_zpsu7wyx5jq.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_155254_zpsu7wyx5jq.jpg.html)
G-EUNB fra skyggesiden
BA2212 LCY-GLA
15.50 Sete 9A
G-LCYN Embraer 190SR
Oppgitt flytid 1 time.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_155802_zps9uktrwkf.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_155802_zps9uktrwkf.jpg.html)
Vi taxet ut på tid og måtte backtracke rwy 27 før vi snudde på en liten taxebane i enden av rullebanen hvor vi måtte vente på en Avro fra Cityjet….
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_160042_zpsy0qwszts.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_160042_zpsy0qwszts.jpg.html)
…og en embraer fra BA
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521-2015-05-21%2016.01.23_zpsrvjiwk5p.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521-2015-05-21%2016.01.23_zpsrvjiwk5p.jpg.html)
A mile of highway takes you a mile, a mile of runway can take you anywhere (rullebanen på LCY er vel ikke helt en mile, men var i det poetiske hjørnet og stjal dette ordtaket eller hva man skal kalle det).
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521-2015-05-21%2016.01.51_zpsevnqfsci.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521-2015-05-21%2016.01.51_zpsevnqfsci.jpg.html)
Enda et bilde av G-EUNB
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_160317_zpsk0zoukhw.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_160317_zpsk0zoukhw.jpg.html)
London et sted
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_160333_zps7u2rgzdy.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_160333_zps7u2rgzdy.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_160406_zpsvekigyew.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_160406_zpsvekigyew.jpg.html)
En BA-maskin
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_160454_zps7xe424nb.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_160454_zps7xe424nb.jpg.html)
Stor-London
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_160840_zpszhemayyh.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_160840_zpszhemayyh.jpg.html)
Godt å være tilbake i E90’n med god beinplass
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_161041_zps7h7ielge.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_161041_zps7h7ielge.jpg.html)
Louton
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_162416_zpsnkgwbocj.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_162416_zpsnkgwbocj.jpg.html)
Måtte feire med en rødvin at madammen hadde fått jobbtilbud
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_164700_zpsqe4tenu2.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_164700_zpsqe4tenu2.jpg.html)
Nærmer oss Skottland
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_165854_zpshyauud7e.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_165854_zpshyauud7e.jpg.html)
Her var vi i Skottland ja
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/20150521_170146_zpszhhzeizf.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/20150521_170146_zpszhhzeizf.jpg.html)
Krysser Clyde rett før landing fra nordøst 5 minutter før tiden
rkvalvaa
31-05-2015, 13:16
Veldig bra rapport, artig å lese :-)
Innenriks på øya har vi lite rapporter på - takk for at du tok deg tid til å skrive.
Jeg hadde boardingpass så jeg gikk rett mot «security north» i motsatt ende av all transfertraffikken på flyplassen.
Transfer er faktisk gjennom security north ;)
Veldig bra rapport, artig å lese :-)
Takker så mye :)
Innenriks på øya har vi lite rapporter på - takk for at du tok deg tid til å skrive.
Transfer er faktisk gjennom security north ;)
Takker så mye :)
Ikke helt sikker på det...innenriks-gatene er mot nord, inngangspartiet på T5 er på vestsiden. Om man heller lengst mot venstre kommer man mot nord, nærmest til innenriks. Lengst i fra transferkøa som kommer fra østsiden av T5A. Kommer man fra utenomland tar man en vestreom, gjennom security og/eller passkontroll (kanskje men unntak av noen få gater?), så til høyre opp rulletrappa (status eller ikke), så enda en høyreom, så er man på security sør.
Jeg tror vi trenger Fnatstadbråten til å avgjøre dette (hvor er taggefunksjonen når man trenger denne?)
Jeg kan også bekrefte at man kommer gjennom Security North når man er i transfer. Been there, done that etc. etc.
Som du sier så er inngangspartiet mot vest. Når man da kommer fra et annet fly fra f.eks. OSL, går man langs østveggen til man kommer til UK Border/Flight Connections. Da "snur man seg" vestover og går rett fram, snur seg så mot høyre (nordover) og tar en rulletrapp opp, og da er security rett fram (mot nord) når man kommer opp rulletrappa.
og da er security rett fram (mot nord) når man kommer opp rulletrappa.
Hvilken retning kommer du fra når du kommer opp rulletrappa mot nord og tar mot høre til security? (fra sør).
For å stille et annet spørsmål. Om man går rett fra security og mot giraff-cafeen eller wagamama....hva ser man da, T5B eller drosjekøen til T5?
Om man ser på terminalkartet under:
Den øverste mørkeblå er BA galleries North (8) og den nederste mørkeblå (37) er BA galleries South. Til venstre på bildet er vest (for de som har litt retningssans)...
38680
Hvilken retning kommer du fra når du kommer opp rulletrappa mot nord og tar mot høre til security? (fra sør??)
Litt usikker på hva du mener?
Men man går altså vestover gjennom billettkontrollen, så gjør man en høyresving, og tar rulletrappa nordover. Når man kommer til toppen av den, fortsetter man rett fram, og har da hele raden med securityscannere på sin høyre side.
På andre siden av scannerslusene, har man f.eks. en BA-lounge rett til venstre (Galleries North) på samme nivå som security.
Litt usikker på hva du mener?
Men man går altså vestover gjennom billettkontrollen, så gjør man en høyresving, og tar rulletrappa nordover. Når man kommer til toppen av den, fortsetter man rett fram, og har da hele raden med securityscannere på sin høyre side.
På andre siden av scannerslusene, har man f.eks. en BA-lounge rett til venstre (Galleries North) på samme nivå som security.
Se oppdatert forrige post.
Når jeg har vært i transfer på Heathrow, har jeg tatt nevnte rulletrapp opp/nordover, gått gjennom security, sett (ca.) rett på giraffkafeen, og tatt til venstre mot BA Galleries North som man lett får øye på derfra, evt. gått en hel del lenger til andre enden, og Galleries South.
Når jeg har vært i transfer på Heathrow, har jeg tatt nevnte rulletrapp opp/nordover, gått gjennom security, sett (ca.) rett på giraffkafeen, og tatt til venstre mot BA Galleries North som man lett får øye på derfra, evt. gått en hel del lenger til andre enden, og Galleries South.
Du kommer opp rulletrappa mot nord rett til den sørligeste enden av all security på T5, hvor alle transferpax går igjennom. Jeg reiser aldri C, ei eller executive club fancyass status. Om du tenker på hvor mange rekker med security du går forbi mot galleries sør kontra nord fra hvor du kommer opp rulletrappa, håper jeg at du skjønner hva jeg mener.
Du kommer opp rulletrappa mot nord rett til den sørligeste enden av all security på T5, hvor alle transferpax går igjennom. Jeg reiser aldri C, ei eller executive club fancyass status. Om du tenker på hvor mange rekker med security du går forbi mot galleries sør kontra nord fra hvor du kommer opp rulletrappa, håper jeg at du skjønner hva jeg mener.
Med fare for å gjenta meg selv her:
De gangene jeg har vært i transfer på Heathrow terminal 5 (og det har vært noen ganger, senest i januar i år (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=129947)) har jeg som sagt kommet ut av en gate, og endt opp lags den østre veggen av terminalen. Når man går langs den og til ca. på midten, kommer man til et større område der man har både UK Border for å slippe inn i UK, og Flight Connetions Center, der man kan connecte (litt forskjellige rutiner om man skal videre internasjonalt eller innrikks i UK). Dette er så vidt jeg ved det eneste stedet man kan gå når man kommer fra en internasjonal flight. Der snur jeg meg vestover og går mot en person som sjekker boardingkort for flighen videre, og slipper meg gjennom. Så går jeg videre, og snur meg 90 grader mot høyre, og tar en rulletrapp nordover. Da kommer man opp i North Security. Jeg tar så til høyre og går østover gjennom en sluse, og ser da rett på nevnte giraffkafe, og har BA-loungen i syne. Har som regel flydd med fancyass status eller i en kabin som har gitt tilgang til fasttrack, men den eneste forskjellen er kortere veg bort til en egen rulletrapp, som går ved siden av den andre som de uten fancyass status/Club/First-billett må ta.
Snur jeg meg evt.mot høyre etter security, og går sørover, passerer jeg masse butikker/serveringsteder etc. før jeg igjen kommer til en rekke med securitysluser. Det er Security South, som ligger rett ved det litt større loungekomplekset som huser både Galleries South, Galleries First og Conorde Room.
Med mindre de evt. har bygget om siden januar, men det har hvertfall vært sånn jeg beskriver det over samtlige ganger jeg har vært i transfer på Heathrow.
Med mindre de evt. har bygget om siden januar, men det har hvertfall vært sånn jeg beskriver det over samtlige ganger jeg har vært i transfer på Heathrow.
Tviler på at har bygget om nei...alle kan ta feil, skal gå med på at jeg kan mikse nord/sør-securityen for transferpax :) jeg la ikke merke til rulletrappa da jeg var der ...
Artig reg på dei "småflya". Moro å lese til frukosten!
sirpjalle
01-06-2015, 08:16
Takker for denne! LCY, effektiv liten sak av en flyplass, men ser at den ikke var like "trist" som den gangen jeg var der for noen år siden.
Takker for fin rapport og mange fine bilder
Fin rapport fra LCY (for det meste). Det er et glitrende flyplass som legger seg i selen for en enkel reise. Sist jeg var der (i april) kom jeg ganske så sent p.g.a. forsinket DLR, jeg måtte sjekke inn bagasje p.g.a. væske i bagasjen, men det var null problem, selv om det ble påpekt at boarding startet om 5 minutter. Det gikk bra!
Artig reg på dei "småflya". Moro å lese til frukosten!
Takker for denne! LCY, effektiv liten sak av en flyplass, men ser at den ikke var like "trist" som den gangen jeg var der for noen år siden.
Takker for fin rapport og mange fine bilder
Fin rapport fra LCY (for det meste). Det er et glitrende flyplass som legger seg i selen for en enkel reise. Sist jeg var der (i april) kom jeg ganske så sent p.g.a. forsinket DLR, jeg måtte sjekke inn bagasje p.g.a. væske i bagasjen, men det var null problem, selv om det ble påpekt at boarding startet om 5 minutter. Det gikk bra!
Takker så mye :)
Absolutt min favoritt-londonflyplass!
Flott rapport!
I "første" retur til GLA: På bildet fra luften av Heathrow ser man forresten BA sitt Flight training center helt i nedre, høyre hjørne (bl.a. de to hvite takene med "striper"). Der kan man leke seg i flysimulatorer, for de som har slike interesser... :)
AirbusTrond
06-06-2015, 23:28
Veldig artig og annerledes trip report! Må være fint å bo i Skottland. Nyter i skrivende stund en vårlig Auchentoshan Springwood. Skål!
Blackhawk
07-06-2015, 00:35
Takker for denne ja, fin-fin rapport - og ekstra bonus med LCY
i det hele!
Flott rapport!
I "første" retur til GLA: På bildet fra luften av Heathrow ser man forresten BA sitt Flight training center helt i nedre, høyre hjørne (bl.a. de to hvite takene med "striper"). Der kan man leke seg i flysimulatorer, for de som har slike interesser... :)
:up:
Takker så mye :)
Veldig artig og annerledes trip report! Må være fint å bo i Skottland. Nyter i skrivende stund en vårlig Auchentoshan Springwood. Skål!
Liker meg godt i Skottland! :)
Takker så mye :)
Takker for denne ja, fin-fin rapport - og ekstra bonus med LCY
i det hele!
Takker så mye :)
reiseportalen
13-06-2015, 11:08
Flott rapport.
................................
http://www.reiseportalen.blogspot.no/
Flott rapport.
Takker så mye :)