PDA

View Full Version : Flyplasser i Europa med størst IC kapasitet/vekst


SQ321
29-05-2015, 13:31
Anna Aero har publisert liste over de flyplassene i Europa med størst setekapasitet på langdistanse, samt sterkes prosentvis vekst der OSL kommer på en andre plass for 2014 bak Dublin.

Analysis of OAG schedule data for this summer and last shows that among Europe’s busiest 30 airports, seat capacity on long-haul routes (defined as those in excess of 4,000 kilometres) has increased by almost 5% this summer. These top 30 airports account for over 90% of long-haul flights across Europe and almost 92% of long-haul seats. The four busiest airports in Europe for long-haul routes are, not surprisingly, the FLAP airports of Frankfurt, London Heathrow, Amsterdam and Paris CDG, with Heathrow leading the way with 42% more long-haul seats than its nearest rival in Europe, Paris CDG.

http://www.anna.aero/2015/05/27/europes-busiest-airports-see-5-growth-long-haul-capacity-summer/

LN-KGL
29-05-2015, 14:56
Anna Aero benytter seg ofte av tall og resultatert som egentlig ikke er noen god sammenligning. Å benytte prosent økning i kapasitet på langdistanse når dette segmentet på OSL utgjør rundt 3% av totalen, men f.eks. på MAN utgjør langdistansepassasjerandelen rundt 16% av totalen. Med andre ord en 13,7% økning på MAN er rundt fire ganger så mange passasjerseter som +19,5% på OSL.
Dermed har vi skutt ned første eple og pære-sammenligningen.

SQ321
29-05-2015, 15:25
Anna Aero benytter seg ofte av tall og resultatert som egentlig ikke er noen god sammenligning. Å benytte prosent økning i kapasitet på langdistanse når dette segmentet på OSL utgjør rundt 3% av totalen, men f.eks. på MAN utgjør langdistansepassasjerandelen rundt 16% av totalen. Med andre ord en 13,7% økning på MAN er rundt fire ganger så mange passasjerseter som +19,5% på OSL.
Dermed har vi skutt ned første eple og pære-sammenligningen.

Jeg er absolutt klar over det og lurte selv på hvorfor de ikke gikk litt mer grundigere til verks når det gjaldt vekst da sammenligningen har begrenset verdi. Men uansett interessant å se de flyplassene i Europa med flest antall IC seter.

Fnate
29-05-2015, 20:14
Anna Aero benytter seg ofte av tall og resultatert som egentlig ikke er noen god sammenligning. Å benytte prosent økning i kapasitet på langdistanse når dette segmentet på OSL utgjør rundt 3% av totalen, men f.eks. på MAN utgjør langdistansepassasjerandelen rundt 16% av totalen. Med andre ord en 13,7% økning på MAN er rundt fire ganger så mange passasjerseter som +19,5% på OSL.
Dermed har vi skutt ned første eple og pære-sammenligningen.

På den andre siden har jo ikke Manchester helt det samme utgangspunktet på domestic, der Norge vel er i særklasse.

Helt nøyaktig statistikk kan man ofte ikke ha, da unntakene og forutsetningene man gjør vil påvirke resultatet så mye at statistikatorens (eller hva man skal kalle han/henne) valg i stor grad vil avgjøre resultatet.

Alternativt at resultatet blir så mangetagget at ingen skjønner statistikken uansett.

Så å sammenligne i prosent er da ikke så galt. Men en "*Norwegian bla bla.. gamechanger bla bla bla..." - hadde kanskje ikke vært så galt

LN-KGL
29-05-2015, 21:01
Men hvis du ser på tidpunktene som sammenlignes er det ikke noen endringer i Norwegians aktivitet på OSL (første uke i august sammenlignet med tilsvarende uke i fjor) DYs 8. 788 blir bare benyttet på LGW.

1944vintage
29-05-2015, 21:22
Og hvis en leser teksteN:

"Oslo Gardermoen’s second position with almost 20% growth is not, as might be expected, a result of Norwegian’s long-haul ambitions with its 787s, but instead almost entirely as a result of Emirates starting a daily service to Dubai last September"

Fnate
29-05-2015, 23:31
Men hvis du ser på tidpunktene som sammenlignes er det ikke noen endringer i Norwegians aktivitet på OSL (første uke i august sammenlignet med tilsvarende uke i fjor) DYs 8. 788 blir bare benyttet på LGW.

Og hvis en leser teksteN:

"Oslo Gardermoen’s second position with almost 20% growth is not, as might be expected, a result of Norwegian’s long-haul ambitions with its 787s, but instead almost entirely as a result of Emirates starting a daily service to Dubai last September"

Se på den du... :)