PDA

View Full Version : Fly mistet all motorkraft og falt 4000 meter


LN-KOG
29-05-2015, 10:56
Det er satt i gang full etterforskning etter at begge motorene stanset på et fly fra Singapore Airlines under en flytur sist lørdag.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Fly-mistet-all-motorkraft-og-falt-4000-meter-8035051.html

MountainDew
29-05-2015, 11:21
En bedre og mindre tabloid kilde:

A Singapore Airlines Airbus A330-300, registration 9V-SSF performing flight SQ-836 from Singapore (Singapore) to Shanghai Pudong (China) with 182 passengers and 12 crew, was enroute at FL390 about 140nm southsoutheast of Hong Kong (China) when both engines (Trent 772) of the aircraft lost power. While descending the aircraft the crew worked the related checklists and managed to restore normal operation of both engines at about FL260. The aircraft climbed back to 9500 meters (about FL312) and continued to Shanghai for a safe landing about 100 minutes later.


http://avherald.com/h?article=486d5637&opt=0

wilhelm
29-05-2015, 17:25
Er det ikke vanlig å lande flyet så fort som mulig når slikt skjer? Selv om de får fart på motorene igjen?

w

LN-KOG
29-05-2015, 17:42
En bedre og mindre tabloid kilde:



http://avherald.com/h?article=486d5637&opt=0

Første gang jeg hører Aftenposten kalt tabloid. :wow:

krølle
29-05-2015, 18:15
Første gang jeg hører Aftenposten kalt tabloid. :wow:

Ble den ikke det etter at en av forumets bereiste tok en VG i Aftenposten da:o

Propell
29-05-2015, 18:40
Vann som fryser til is i fuel er et kjent problem. RR løste det med re-design av fuel/oil heater på RR ref B777 som mistet motorkraft med begge motorene ved Approach to Heatrow. Håper alle RR Trent motorer er modifisert.
Varmere luftlag kan varme og tankene.
Dette er kun kvalifisert tipping da fuel kvalitet er det eneste felles mellom motorene.

Fnate
29-05-2015, 19:08
Ble den ikke det etter at en av forumets bereiste tok en VG i Aftenposten da:o

Ha ha ha, din skroting!!! :)

LNv22
30-05-2015, 12:42
Men ja, som noen spør om - det er jo ganske kritisk å miste kraft på begge motorene, er det ikke da normalt å gå til nærmeste flyplass så fort som mulig?

erikber
30-05-2015, 18:29
Men ja, som noen spør om - det er jo ganske kritisk å miste kraft på begge motorene, er det ikke da normalt å gå til nærmeste flyplass så fort som mulig?

En gylden regel: Er man usikker så er man sikker.
De må ha vært helt sikre på at motorene var OK siden de fortsatte... Hvis ikke kunne utfallet fort ha blitt dramatisk.

LN-MOW
30-05-2015, 20:47
Det er nok flere årsaker .. ikke minst det byråkratiske. (Yeah, I know...) Å be om diversion i det luftrommet (som er kontrollert av kinesisk militære) vil føre til et gedigent kaos man helst vil unngå. Må man så må man, men ikke uten at det foreligger en konkret nødsituasjon. En annen ting er nok at det de var relativt nære målet (halvannen time) med tilgang til alternativer en route hvis det var påkrevet.

Cecilie
30-05-2015, 21:48
Og så var det vel også ganske crappy vær. En diversion til HKG innebar vel å fly gjennom stormen som potensielt hadde noe med motorhavariet å gjøre, og man ville ikke risikere det igjen?

Jeg er ikke "sånn" pilot så skriver på et helt uvitent grunnlag ;)

Discus
30-05-2015, 23:46
Snakket med en kaptein hos Lufthansen en gang, på vei fra JNB til FRA på sein kveldstid mens vi cruiset nordover Afrika. Han sa det ikke rett ut, men skjønte på ham at de lander ikke nødvendigvis på første og beste plass i de områdene der om det ikke var veldig kritisk.

LN-KOG
31-05-2015, 09:42
Det hadde ikke jeg gjort i deler av Europa heller. Vi nevner i fleng Donetsk, Minsk, Moskva...

CFM
31-05-2015, 10:05
Kommer nok litt an på hvem du er, men Minsk og Moskva er etterhvert blitt ganske bra. Flyr faktisk til Moskva nu.

Epilef
31-05-2015, 21:45
Snakket med en kaptein hos Lufthansen en gang, på vei fra JNB til FRA på sein kveldstid mens vi cruiset nordover Afrika. Han sa det ikke rett ut, men skjønte på ham at de lander ikke nødvendigvis på første og beste plass i de områdene der om det ikke var veldig kritisk.

bruker ikke LH A380 til Johannesburg ??
isåfall er sikker det som er grunnen til de ikke kan landet på hvilken som helst flyplass

Discus
31-05-2015, 22:38
bruker ikke LH A380 til Johannesburg ??
isåfall er sikker det som er grunnen til de ikke kan landet på hvilken som helst flyplass
Det var en ren generell prat om det, og om det brenner på dass så lander de hvor som helst bare banen er passe lang og brei.