View Full Version : SK4425 dro bittelitt for langt på OSL
Vips, så bremset det rimelig heftig etter landing på OSL. Deretter ble vi stående etter å ha kjørt for langt på rullebanen.
Heftig reverse thrust. Kaptein sier det var glatt, og det stemmer sikkert, men det virket som om vi landet grådig Sent også.
Ja, ja. Litt dramatikk som ender godt er krydder.
http://i1182.photobucket.com/albums/x452/fnate/Mobile%20Uploads/20150525_190108.jpg (http://s1182.photobucket.com/user/fnate/media/Mobile%20Uploads/20150525_190108.jpg.html)
http://i1182.photobucket.com/albums/x452/fnate/Mobile%20Uploads/20150525_190214.jpg (http://s1182.photobucket.com/user/fnate/media/Mobile%20Uploads/20150525_190214.jpg.html)
http://i1182.photobucket.com/albums/x452/fnate/Mobile%20Uploads/20150525_190825.jpg (http://s1182.photobucket.com/user/fnate/media/Mobile%20Uploads/20150525_190825.jpg.html)
Ooops... var bittelitt lenger enn jeg først trodde. :)
Dette var på vei tilbake. Men det skal sies at vi ikke skjøt veldig langt forbi lampeskjermene.
EDIT: F@@ns auto correct
petter380
25-05-2015, 19:20
Sitter i SVG på flyet, og fikk høre at vi blir noe forsinket. Takk Fnate, hehehe [emoji6][emoji12]
Ja takker for 20 minutter ekstra i luften siden ene rullebanen ble stengt.. Heldigvis med ledig midtsete og nødutgang så det gikk greit :-)
Fikk takket kapteinen for litt action i hverdagen. Men tror så klart ikke han syntes dette var spesielt gøy.
Crew helt calm. Flightdeck 100% proffe og alle fikk info av en kaptein med "innestemme".
Heftig reverse thrust. Kaptein sier det var glatt, og det stemmer sikkert, men det virket som om vi landet grådig Sent også.
Det jobbes på halve banen, så man lander ca på midten :)
Landet der tidligere i dag. Regnet ikke så mye, bare litt, så banen var så vidt fuktig. Og det var likevel griseglatt på betongen.
Står også en advarsel på NOTAM.
-eggs
Det jobbes på halve banen, så man lander ca på midten :)
Landet der tidligere i dag. Regnet ikke så mye, bare litt, så banen var så vidt fuktig. Og det var likevel griseglatt på betongen.
Står også en advarsel på NOTAM.
-eggs
Det forklarer en del.
Fnatenposten skriver om hendelsen:
En rullebane ble stengt på Oslo Lufthavn etter at et SAS-fly fra Tromsø skle for langt på rullebanen.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fly-skled-pa-rullebanen-pa-Gardermoen-8032533.html
Ja, ja. Litt dramatikk som ender godt er krydder.
Får dere bruke elektronisk utstyr mens dere står der, eller er du allerede ferdig med Powerpoint-en?
Får dere bruke elektronisk utstyr mens dere står der, eller er du allerede ferdig med Powerpoint-en?
Regner med at det første han gjorde var å ringe VG og Dagbladet :lol:
Får dere bruke elektronisk utstyr mens dere står der, eller er du allerede ferdig med Powerpoint-en?
Jeg var ferdig med Power Point'en, ja. Hadde en Power Pint i Tromsø, så først og fremst måtte jeg egentlig noe helt forferdelig tisse.
Elefanten og kompisen har takket ja til krisehjelp i form av en Lohengrin sjokolade hver.
Regner med at det første han gjorde var å ringe VG og Dagbladet :lol:
Jaja, da har en av forumets trofaste slitere falt ned på "varduderkjennerdunoensomvardernivå":lol:
keenpilot
27-05-2015, 17:55
Dette hadde vel potensiale til å bli mer dramatisk enn alle her skal ha det til.
Banen er forkortet til 1928 meter pga asfalteringen, og med NOTAM om at siste 300 meter er "slippery" og det er de 300 meter bremsene behøves og reverser ikke er effektiv (lav fart).
De burde da kanskje gjøre performance utregningene med 1628 meter. Det tipper jeg at ikke er okay med 9 knop tailwind og våt bane.
Uten at jeg har mer greie på det enn å ha søkt litt på nett om landing distance og faktorer og brukt 737-800 performance calc appen. Den gir med flap40, 63 tonn (max vekt zero fuel), 160 kts, autobrake max, good breaking action, touchdown 300 meter inn, 1806 meter. Så hvis vekten er riktig blir det å bremse på glattpartiet. Selv om vekten var lavere er det jo mulig at de var flap30, mange liker ikke flap40, da kan det legges til litt. Hvis autobrake var 2 eller 3 kan det også legges til en god del.