TigerBlack
11-05-2015, 20:00
Det er lenge siden jeg har vært på tur nå, men omsider fikk jeg muligheten til å ta ett par dager i statene. En i familien skulle ha fraktet noe over til Norge, dette var svært uhensiktsmessig å få over med flyfrakt, mye pga prisen så da var det langt billigere å reise over å hente selv.
Litt koordingering med alle parter, jobb og tilgjenglighet på fly ble reisen til sist bestemt å være i April , 16-21 passet veldig bra jobbmessig.
Reisen ble bestilt i begynnelsen av Mars på SAS.NO til snaue 4500 kr t/r Oslo via CPH til Chicago og retur. Helt greit. Vi valgte SK da SAS er med god margin de enkleste å ha med å gjøre med det jeg skulle ha med tilbake.
Det jeg skulle over å hente var i Chicago ,men reiser jeg så langt ville jeg ha ett par dager der borte mens jeg alikevel var der. Litt surfing på nett fant jeg ett flyshow og fyrverkerioppvisning i sammenheng med åpningen av Kentucy Derby. Dette skulle være i Louisville , KY. Og det er godt innenfor kjørestrekning fra Chicago uten å kjøre vettet av seg.
Sist jeg var i USA var i 2008 på brylllupsreisen til meg og kona. Da fløy vi også til Chicago og første overnattingen var i LaFayette, IN. Så jeg tenkte ja.. hvorfor ikke. Jeg valgte å kopiere opplegget fra den turen og tilpasse det til denne reisen under mottoet "KISS.. Keep It Simple Stupid"
Leiebil er for meg ett must når jeg skal til USA.. jeg reiser sjelden på storbyferie da jeg liker å se litt og vil heller kjøre en å fly direkte flyplass-flyplass og taxi til hotellet. Så da ble det en tur innom nettet å sjekke litt på de forsjellige avtalene jeg har igjennom jobb.. og igjen kom Alamo best ut. Det ble en fullsize SUV, mye av det samme prismessig som en Mustang, men jeg liker SUV bedre og jeg liker å ha god plass.
Så var det en tur innom Hotells.com for å finne overnatting. Jeg hadde ikke noe bruk for hi-class fancy trendhoteller så jeg valgte samme første og siste natt som sist. Econolodge i LaFayette var helt ok sist så jeg tenkte at dette funka sikkert fint igjen.. nuvel.. mer om det senere. Erfaring har også lært meg at er det ett litt større event dit en skal så bestill for guds skyld overnatting i god tid. Så jeg tok dette samtidig.. også mer om dette senere.. Så var det bare å vente.
Torsdag 16 april kom og jeg tusla opp til bussholdeplassen, fant ut at jeg ikke gadd å ha bilen på OSL når jeg fint kunne ta bussen bort.
Det å reise alene er jo ikke noe ,men når man har selskap så funker alt bedre. Reveline hadde fast plass i sekken og titta opp stadig med "er vi framme ennå" spørsmål, samt litt oppmerksomhet.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_112341_zpsaj4cboos.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_112341_zpsaj4cboos.jpg.html)
Bussen her går mer eller mindre dør til dør, 5 min spasertur til stasjonen fra døra mi og rett til ankomst på OSL kvalifiserer.
Here we go..
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_115352_zpscpifmbzs.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_115352_zpscpifmbzs.jpg.html)
jeg tok innsjekken godt tilbakelent i godstolen dagen før og alt av data imigrasjonsmyndighetene ville vite var gjort unna. Jeg klarte å få til nødutgangsete også ,juhu :)
En liten tur innom automaten så skjedde det lite/ingenting... jeg ble pent instruert om å gå til manuell innsjekk.. jaja, ingen problem, jeg hadde god tid. "den er litt rar avogtil" fikk jeg som forklaring av kolega i skranken der. Vel ferdig innsjekket så var det den sikkerhetskontroll.. her var det ingen kø. Jeg traff bra med avreisetidspungtet 11:50 var en dødperiode og ja det var folk der på en torsdags formiddag. Laptop og Galaxytab var ute av sekken (katta ble liggende), og kabinkofferten ble kjørt igjennom.. *PIIIIP' hva nå da.. jeg hadde lagt fotoutstyret mitt i kabinkofferten , EOS 7D + store objektiver, videokamera og gopro måtte ut og igjennom egen screening. Vel nå følte de seg sikkert priviligerte disse duppedittene mine.
Da alt var pakket sammen igjen kom "verden for mine føtter" følsen. Taxfree og mer Taxfree. man kan ikke dra noe som helst sted uten å dra innom taxfree.. Eneste årsaken til at jeg går innom der er å se hva jeg skal ha på vei hjem. Gidder bare ikke å drasse med sprit og tobakk over halve planeten. Men jeg så både Whisky og Konjakk som var intresant så jeg noterte meg det bak øret. Neste stopp Gate 40.. via Uppercrust.
Uppercrust er dyr som eff (i likehet med alt annet på OSL overprisa..), men de har gode baguetter, og betraktelig bedre en alternativet som er flymat, noe jeg skulle få mer en nok av resten av turen.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_124836_zpszybuymem.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_124836_zpszybuymem.jpg.html)
Flyet kom litt sent inn til gate, men effektiv jobbing så ble det turnet fort og klar til dyst.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_130331_zpsjpvnazps.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_130331_zpsjpvnazps.jpg.html)
Første leg
OSL-CPH SK1469
Airbus A-321 OY-enavdem
Sete 16A (mener jeg å huske)
Flytid 0:55
Ontime : push på tid
Knyttnevetest.. bildet sier.. jo jeg tror vi sier at den er bestått.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_132441_zpsqujwixrh.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_132441_zpsqujwixrh.jpg.html)
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_132916_zpstrcawpwa.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_132916_zpstrcawpwa.jpg.html)
Flyet var ca 75 pst fult. Jeg fikk ikke tresetern for meg selv, men jaja. Flyturen på 0:55 gikk på skinner, (eller luftled). Det var litt risting på vei opp og på cruse ,men ikke noe å skrive hjem om. i Køben var det heftig nordvind så vi landet med snuta nordover og gikk rett til gate B5.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_135621_zpsy3cfa89v.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_135621_zpsy3cfa89v.jpg.html)
Ute av flyet var det bare å sette kursen mot "Ut-av-EU" piren. Jeg hadde halvannen time på å bytte fly så ingen grunn å stresse.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_144457_zpsj4mmhx7t.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_144457_zpsj4mmhx7t.jpg.html)
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_144500_zpssyuwnioa.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_144500_zpssyuwnioa.jpg.html)
Leg 2 :
SK943
København/CPH - Chicago O'hare/ORD
Sete 36A
Flytid 8:45
Belegg: 90% C, ukjent i Y og ca 70% i M
Knyttnevetest: Ikke bestått
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_160533_zps7cdxbcml.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_160533_zps7cdxbcml.jpg.html)http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_160533_zps7cdxbcml.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_160533_zps7cdxbcml.jpg.html)
Så var det bare å benke seg inn for den lange turen. Flyet var LN-RKP og dette er en maskin som er leaset inn fra LAN Chile. Jeg må si at jeg likte dette flyet. Det var greit med plass, jeg hadde toseteren for megselv og flyet var på ingen måte overfylt. Det var vel egentilg bare å benke seg ned for turen. GoPro ble montert og telefonen gjort klar for fotoknipsing. Her kan jeg nevne at alle bildene tatt i denne raporten med untak av airshow bildene er tatt med Samsung S6, denne har ett kamera som er helt på høyde med alt annet. jeg liker den kjempegodt rett og slett.
Push var på tiden og dytte-folka likte jobben sin bra, flyet ble dytta og slep etter alle kunstens regler og satt med nesa rett vei. Motorne startet fort og vi satte kursen for bane 22L. Take off som nr 3 etter ett par "småtasser" , takeoff virket normal , men utklatringen virket veldig langsom. det ble fløye lavt før han satte nesa litt oppover og opp i himlan blå.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_160540_001_zpshv66dxyd.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_160540_001_zpshv66dxyd.jpg.html)
Så ble kursen satt nordvestover. Kursen var ganske standard for denne flyturen. CPH mot Sveheia/kristiansand før vi gikk mot stavanger og ut i nordsjøen mot island. vi krysset rett over reykjavik, sørspissen av Grønland og inn mot Canada og ned langs The grate lakes mot Chicago.
Vel oppe på høyde begynte service eller hva du nå vil kalle det. Det ble servert drikke i alle sorter før mat tralla kom. Jeg skulle kjøre senere på dagen så ikke noe fancy viner eller andre alkoholprodukter. Kjørte Cola og isbiter varianten og det funka helt fint.
"Middagen" var helt ok, ikke den helt store kulinariske eventen ,men det var mat, og mye av det. Jeg klarte ikke alt i første forsøk så jeg spiste mye av middagen, og lagret resten til resten av turen. Nesten 9 timer er lenge, jeg må spise hver tredje til fjerde time alikevel så greit å ha litt lagret.
Det obligatoriske middagsbildet.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_173031_zpsfvgkvpaj.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_173031_zpsfvgkvpaj.jpg.html)
Litt koordingering med alle parter, jobb og tilgjenglighet på fly ble reisen til sist bestemt å være i April , 16-21 passet veldig bra jobbmessig.
Reisen ble bestilt i begynnelsen av Mars på SAS.NO til snaue 4500 kr t/r Oslo via CPH til Chicago og retur. Helt greit. Vi valgte SK da SAS er med god margin de enkleste å ha med å gjøre med det jeg skulle ha med tilbake.
Det jeg skulle over å hente var i Chicago ,men reiser jeg så langt ville jeg ha ett par dager der borte mens jeg alikevel var der. Litt surfing på nett fant jeg ett flyshow og fyrverkerioppvisning i sammenheng med åpningen av Kentucy Derby. Dette skulle være i Louisville , KY. Og det er godt innenfor kjørestrekning fra Chicago uten å kjøre vettet av seg.
Sist jeg var i USA var i 2008 på brylllupsreisen til meg og kona. Da fløy vi også til Chicago og første overnattingen var i LaFayette, IN. Så jeg tenkte ja.. hvorfor ikke. Jeg valgte å kopiere opplegget fra den turen og tilpasse det til denne reisen under mottoet "KISS.. Keep It Simple Stupid"
Leiebil er for meg ett must når jeg skal til USA.. jeg reiser sjelden på storbyferie da jeg liker å se litt og vil heller kjøre en å fly direkte flyplass-flyplass og taxi til hotellet. Så da ble det en tur innom nettet å sjekke litt på de forsjellige avtalene jeg har igjennom jobb.. og igjen kom Alamo best ut. Det ble en fullsize SUV, mye av det samme prismessig som en Mustang, men jeg liker SUV bedre og jeg liker å ha god plass.
Så var det en tur innom Hotells.com for å finne overnatting. Jeg hadde ikke noe bruk for hi-class fancy trendhoteller så jeg valgte samme første og siste natt som sist. Econolodge i LaFayette var helt ok sist så jeg tenkte at dette funka sikkert fint igjen.. nuvel.. mer om det senere. Erfaring har også lært meg at er det ett litt større event dit en skal så bestill for guds skyld overnatting i god tid. Så jeg tok dette samtidig.. også mer om dette senere.. Så var det bare å vente.
Torsdag 16 april kom og jeg tusla opp til bussholdeplassen, fant ut at jeg ikke gadd å ha bilen på OSL når jeg fint kunne ta bussen bort.
Det å reise alene er jo ikke noe ,men når man har selskap så funker alt bedre. Reveline hadde fast plass i sekken og titta opp stadig med "er vi framme ennå" spørsmål, samt litt oppmerksomhet.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_112341_zpsaj4cboos.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_112341_zpsaj4cboos.jpg.html)
Bussen her går mer eller mindre dør til dør, 5 min spasertur til stasjonen fra døra mi og rett til ankomst på OSL kvalifiserer.
Here we go..
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_115352_zpscpifmbzs.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_115352_zpscpifmbzs.jpg.html)
jeg tok innsjekken godt tilbakelent i godstolen dagen før og alt av data imigrasjonsmyndighetene ville vite var gjort unna. Jeg klarte å få til nødutgangsete også ,juhu :)
En liten tur innom automaten så skjedde det lite/ingenting... jeg ble pent instruert om å gå til manuell innsjekk.. jaja, ingen problem, jeg hadde god tid. "den er litt rar avogtil" fikk jeg som forklaring av kolega i skranken der. Vel ferdig innsjekket så var det den sikkerhetskontroll.. her var det ingen kø. Jeg traff bra med avreisetidspungtet 11:50 var en dødperiode og ja det var folk der på en torsdags formiddag. Laptop og Galaxytab var ute av sekken (katta ble liggende), og kabinkofferten ble kjørt igjennom.. *PIIIIP' hva nå da.. jeg hadde lagt fotoutstyret mitt i kabinkofferten , EOS 7D + store objektiver, videokamera og gopro måtte ut og igjennom egen screening. Vel nå følte de seg sikkert priviligerte disse duppedittene mine.
Da alt var pakket sammen igjen kom "verden for mine føtter" følsen. Taxfree og mer Taxfree. man kan ikke dra noe som helst sted uten å dra innom taxfree.. Eneste årsaken til at jeg går innom der er å se hva jeg skal ha på vei hjem. Gidder bare ikke å drasse med sprit og tobakk over halve planeten. Men jeg så både Whisky og Konjakk som var intresant så jeg noterte meg det bak øret. Neste stopp Gate 40.. via Uppercrust.
Uppercrust er dyr som eff (i likehet med alt annet på OSL overprisa..), men de har gode baguetter, og betraktelig bedre en alternativet som er flymat, noe jeg skulle få mer en nok av resten av turen.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_124836_zpszybuymem.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_124836_zpszybuymem.jpg.html)
Flyet kom litt sent inn til gate, men effektiv jobbing så ble det turnet fort og klar til dyst.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_130331_zpsjpvnazps.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_130331_zpsjpvnazps.jpg.html)
Første leg
OSL-CPH SK1469
Airbus A-321 OY-enavdem
Sete 16A (mener jeg å huske)
Flytid 0:55
Ontime : push på tid
Knyttnevetest.. bildet sier.. jo jeg tror vi sier at den er bestått.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_132441_zpsqujwixrh.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_132441_zpsqujwixrh.jpg.html)
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_132916_zpstrcawpwa.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_132916_zpstrcawpwa.jpg.html)
Flyet var ca 75 pst fult. Jeg fikk ikke tresetern for meg selv, men jaja. Flyturen på 0:55 gikk på skinner, (eller luftled). Det var litt risting på vei opp og på cruse ,men ikke noe å skrive hjem om. i Køben var det heftig nordvind så vi landet med snuta nordover og gikk rett til gate B5.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_135621_zpsy3cfa89v.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_135621_zpsy3cfa89v.jpg.html)
Ute av flyet var det bare å sette kursen mot "Ut-av-EU" piren. Jeg hadde halvannen time på å bytte fly så ingen grunn å stresse.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_144457_zpsj4mmhx7t.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_144457_zpsj4mmhx7t.jpg.html)
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_144500_zpssyuwnioa.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_144500_zpssyuwnioa.jpg.html)
Leg 2 :
SK943
København/CPH - Chicago O'hare/ORD
Sete 36A
Flytid 8:45
Belegg: 90% C, ukjent i Y og ca 70% i M
Knyttnevetest: Ikke bestått
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_160533_zps7cdxbcml.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_160533_zps7cdxbcml.jpg.html)http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_160533_zps7cdxbcml.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_160533_zps7cdxbcml.jpg.html)
Så var det bare å benke seg inn for den lange turen. Flyet var LN-RKP og dette er en maskin som er leaset inn fra LAN Chile. Jeg må si at jeg likte dette flyet. Det var greit med plass, jeg hadde toseteren for megselv og flyet var på ingen måte overfylt. Det var vel egentilg bare å benke seg ned for turen. GoPro ble montert og telefonen gjort klar for fotoknipsing. Her kan jeg nevne at alle bildene tatt i denne raporten med untak av airshow bildene er tatt med Samsung S6, denne har ett kamera som er helt på høyde med alt annet. jeg liker den kjempegodt rett og slett.
Push var på tiden og dytte-folka likte jobben sin bra, flyet ble dytta og slep etter alle kunstens regler og satt med nesa rett vei. Motorne startet fort og vi satte kursen for bane 22L. Take off som nr 3 etter ett par "småtasser" , takeoff virket normal , men utklatringen virket veldig langsom. det ble fløye lavt før han satte nesa litt oppover og opp i himlan blå.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_160540_001_zpshv66dxyd.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_160540_001_zpshv66dxyd.jpg.html)
Så ble kursen satt nordvestover. Kursen var ganske standard for denne flyturen. CPH mot Sveheia/kristiansand før vi gikk mot stavanger og ut i nordsjøen mot island. vi krysset rett over reykjavik, sørspissen av Grønland og inn mot Canada og ned langs The grate lakes mot Chicago.
Vel oppe på høyde begynte service eller hva du nå vil kalle det. Det ble servert drikke i alle sorter før mat tralla kom. Jeg skulle kjøre senere på dagen så ikke noe fancy viner eller andre alkoholprodukter. Kjørte Cola og isbiter varianten og det funka helt fint.
"Middagen" var helt ok, ikke den helt store kulinariske eventen ,men det var mat, og mye av det. Jeg klarte ikke alt i første forsøk så jeg spiste mye av middagen, og lagret resten til resten av turen. Nesten 9 timer er lenge, jeg må spise hver tredje til fjerde time alikevel så greit å ha litt lagret.
Det obligatoriske middagsbildet.
http://i577.photobucket.com/albums/ss219/Scanor/usa/20150416_173031_zpsfvgkvpaj.jpg (http://s577.photobucket.com/user/Scanor/media/usa/20150416_173031_zpsfvgkvpaj.jpg.html)