View Full Version : SK4606 DUB-OSL, problemer med kabintrykk
Starling
10-05-2015, 15:03
"SAS-flyet SK4606 med rute Dublin-Oslo måtte nødlande i Aberdeen, som følge av problemer med kabintrykket, melder SAS på Twitter."
http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet?tab=1#!verbatimId=554f56335152f7840f 44957a
B738, LN-RPM
AirbusTrond
10-05-2015, 15:41
Det er tydeligvis kamp om å generere flest klikk, Nettavisen ser ut til å vinne prisen "
SISTE: - SAS-fly har sendt ut nødvarsel"
Det er tydeligvis kamp om å generere flest klikk, Nettavisen ser ut til å vinne prisen "
SISTE: - SAS-fly har sendt ut nødvarsel"
Goodness gracious.:drunk:
Well, på en måte riktig. Squawk 7700 er jo transpondersignalet for "emergency."
Tittet litt på FR24 når det meldte squak 7700. Gikk ned på 10 000 fot og gjorde en normal landing. Så mye dramatikk var det nok ikke. Bare for avisene.
Tittet litt på FR24 når det meldte squak 7700. Gikk ned på 10 000 fot og gjorde en normal landing. Så mye dramatikk var det nok ikke. Bare for avisene.
Avisene laget en stor sak av dette ettersom de fikk det til at de gikk til 1000 fot..
- Flyet var på vei til Oslo da det ble indikasjoner på at det var problemer med kabintrykket. Det gikk da ned til 1.000 fots høyde og fløy til Aberdeen, sier informasjonssjefen Knut Morten Johansen i SAS til NTB.
http://www.dagbladet.no/2015/05/10/nyheter/flyulykker/luftfart/39112896/
- Det har vært en indikasjon på feil på kabintrykket og da følger vi prosedyren og går ned på 1000 fot for å få normalt kabintrykk. Vi foretok da en normal landing, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen. http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet?tab=1#!verbatimId=554f56335152f7840f 44957a
Kapteinen besluttet å ta flyet ned til 1000 fots høyde og be om prioritert landing på nærmeste flyplass, som var Aberdeen.
http://www.tv2.no/2015/05/10/nyheter/toppsaker/sas/6905026
Avisene laget en stor sak av dette ettersom de fikk det til at de gikk til 1000 fot..
Eller 1000 meter. Er ikke så nøye med benevningene og antall nuller :drunk:
- Det ble problemer med kabintrykket, så vi måtte ned på 1000 meter for å få tilstrekkelig med oksygen.
Kilde: vg.no
Det morsomste er jo bilde på VG nett som viser en i bakgrunnen som morer seg stort mens han tar mobilbilde/video uten selv å ha på maske..
Bildet er her: http://imbo.vgc.no/users/livestudio/images/4432b8b01bc76f5c5bdb25ab0dfc0d17?t%5B0%5D=maxSize% 3Awidth%3D1920&accessToken=d01b0426160253e7b5af9f4dcdae7e1d5e6120 e38efff3eb6e5be634eae6186f
Haha, hva faen.
Bildet er her: http://imbo.vgc.no/users/livestudio/images/4432b8b01bc76f5c5bdb25ab0dfc0d17?t%5B0%5D=maxSize% 3Awidth%3D1920&accessToken=d01b0426160253e7b5af9f4dcdae7e1d5e6120 e38efff3eb6e5be634eae6186f
Haha, hva faen.
Han der lignet på et velkjent forummedlem :p
(Ikke det at jeg tror han hadde prioritert slik...)
Kan jo være etter at nedstigningen til 3000 fot var ferdig. Er vel kun 5-10min med oksygen som blir generert, så ingen vits med noe maske etter nednedstigning.
Er vel kun 5-10min med oksygen som blir generert, så ingen vits med noe maske etter nednedstigning.
12 minutter etter at man napper i maska:
Classics & NG's: Will deploy automatically above 14,000ft cabin alt or when switched on from the aft overhead panel. No oxygen will flow in a PSU until a mask in that PSU has been pulled. Passenger oxygen should not be used as smoke hoods as the air inhaled is a mixture of oxygen and cabin air and there is a significant fire hazard with oxygen in the cabin.
There is 12 minutes supply of oxygen in each PSU, this is based upon:
0.3 min delay at 37,000ft
3.1 min descent to 14,000ft
7.6 min hold at 14,000ft
1.0 min descent to 10,000ft
http://www.b737.org.uk/emergency_equipment.htm#Passenger_Oxygen
Kan jo være etter at nedstigningen til 3000 fot var ferdig. Er vel kun 5-10min med oksygen som blir generert, så ingen vits med noe maske etter nednedstigning.
Jada, så bare komisk ut. Noen som vet hvor lang tid maskinen bruke på descent til 10.000 fot (antar du mener 10, ikke 3)? Sikkert en ubehagelig opplevelse.
Her er profilen LN-RPM fulgte:
UTC | Altitude, ft | Speed, kts
12.05 | 33000 | 518
12.06 | 32925 | 508
12.07 | 30325 | 511
12.08 | 26000 | 522
12.09 | 22975 | 502
12.10 | 19950 | 479
12.11 | 16775 | 466
12.12 | 15125 | 462
12.13 | 12550 | 439
12.14 | 10700 | 426
12.15 | 9975 | 394
Med andre ord litt mindre 10 minutter fra 33 000 fot til 10 000. En raskere nedstigning hadde det vel blitt hvis FL hadde vært høyere.
Tallene er hentet fra flightradar24.com
Jada, så bare komisk ut. Noen som vet hvor lang tid maskinen bruke på descent til 10.000 fot (antar du mener 10, ikke 3)? Sikkert en ubehagelig opplevelse.
Ikke bare jornalister som mikser meter og fot :drunk:^_^
Ser ut som at SAS har sendt et fly for å hente hjem pax. Ukjent destinasjon, men den går i hvertfall retning Aberdeen. 38536
Edit: Lander i Aberdeen i dette øyeblikk
Han der lignet på et velkjent forummedlem :p
(Ikke det at jeg tror han hadde prioritert slik...)
Det var ikke meg :p
LN-RPM er på tur til OSL nå som SK9122 i 9000ft fra ABZ.