Flyprat >
Småprat > Brann på flyplassen i Roma (FCO), flyplassen stengt
View Full Version : Brann på flyplassen i Roma (FCO), flyplassen stengt
Det skal i natt ha brutt ut en brann på T3 på FCO som gjør at flyplassen er stengt frem til i ettermiddag. Brannen skal ha startet i baggasjeområdet
http://www.theguardian.com/world/2015/may/07/romes-fiumicino-airport-closed-after-terminal-fire
Rome’s main airport was closed on Thursday after a fire broke out in a baggage storage area but there were no serious injuries, officials said.
The airport would remain closed until 2 p.m. (1200 GMT), they said.
Ser ut som dette kan ha langvarige effekter da kapasiteten i sommer kun vil være på 60%. Noen som vet hvordan det har påvirket operasjonene der foreløpig?
http://www.businesstraveller.com/news/101754/rome-fiumicino-cutting-capacity-to-60-percent
Rome's busiest airport will cut operations to 60 per cent of capacity from tomorrow, following fire damage last month.
Ser ut som dette kan ha langvarige effekter da kapasiteten i sommer kun vil være på 60%. Noen som vet hvordan det har påvirket operasjonene der foreløpig?
http://www.businesstraveller.com/news/101754/rome-fiumicino-cutting-capacity-to-60-percent
Jeg reiste til og fra FCO med KL/AZ nå i helga. Fikk en mail fra KL dagen før avreise at de beklaget at det kunne oppstå forsinkelser både inn og ut pga av dette.
Man ble også oppfordret til møte minst tre timer før avreise pga mulighet for lange innsjekkingskøer - innsjekking og sikkerhetskontroll ble unnagjort på 5 minutter, så det ble mye tid å tilbringe på en lite spottervennlig flyplass!
Skal til Roma T3 imorgen, har ikke hørt noe fra SAS som bruker T3 om eventuelle forsinkelser. Sikkerhetskontrollen og butikkene skal iht en tysk side være utbrent. Det blir kanskje værre på returen enn ved ankomst. Sist jeg dro derfra benyttet jeg en lounge som Diner,s har adgang til, men jeg regner med at det finnes en lounge som Star A kan benytte, og som er bedre enn den Lufthansa loungen som er på Malpensa. Jeg glemte at jeg også har adgang med Privelidge card til den andre på Malpensa. Og det er kanskje med noe tilsvarende på FCO. I den artikkelen jeg leste på tysk, sto det ikke noe om at loungene var berørt av brannen.
Parkerte på remote ved ankomst, og ble ikke kjørt til T3 som SAS skriver på billetten. Ved innsjekk var det en ganske lang kø i T3 som er innpakket i plast bortsett fra innsjekkingsskrankene. 1 skranke for alle SAS avganger.
Man matte gå fra T3 til T1, hvor loungen var lukket pga brannen i T3 ble det sagt av informasjonsskranken, merkelig avgjørelse. ( Hvis det i det hele tatt har eksistert noen lounge I T1, jeg så ingen skilter som viste noen).
Og avgang var først fra B03, så B04, og til slutt B15, til remote. Og pga redusert kapasitet fordi en rullebane er stengt, så ble det 1 time forsinkelse hjem fra Roma.
Og Leonardo-expressen selger kun 1.kl billetter på automaten, men toget har kun 2.kl.
sabergum
03-07-2015, 17:28
Og Leonardo-expressen selger kun 1.kl billetter på automaten, men toget har kun 2.kl.
Det er ekspresstog, så du må ha 1. klassebillett for å bruke toget i det hele tatt. Alternativt reise med lokaltog til Trastevere.