PDA

View Full Version : Frakt på OSL


SQ321
06-05-2015, 13:39
Mener det var en generell "Frakt på OSL"-tråd her på tvers av alle selskaper en gang men finner ikke, derfor;

- USA ville etter norsk laks -
Amerikanske importører vil ha norsk laks. Eksporten skyter i været – i vinter var flykapasitet over Atlanterhavet sprengt.

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2015/05/04/2158/Fisk/usa-ville-etter-norsk-laks

Atikkelen fra DN er dessverre lukket men det er mulig det dukker opp spin off artikler i tillegg til at learjet har noen meninger om dette.

Cockpitview
06-05-2015, 13:47
Det ryktes om at DU spesielt er meget tilfredse med cargo på sine USA ruter fra Norge, så vil tro at dette kan relateres til økt etterspørsel av sjømat.

Østover så vet jeg at speditørene jobber med en ny rute østover.
Volumene som truckes fra Norge og ut med fly fra andre flyplasser er helt hinsides. Tror få egentlig forstår hvor mye volum og tonn som daglig "lekker" ut av Norge for å nå alle verdens hjørner via konkurrerende flyplasser.

Med den rette kombinasjonen inn, ligger det godt tilrette for spennende frakt ruter i tiden som kommer.

Someone
06-05-2015, 13:47
Bortsett fra sprengt kapasitet vestover, er det mulig og få andre hovedpunkter fra artikkelen

Cockpitview
06-05-2015, 13:52
Bortsett fra sprengt kapasitet vestover, er det mulig og få andre hovedpunkter fra artikkelen

Det burde være godt nytt for et annet selskap som med 3 utsettelser, har lovet å endelig presentere ny USA rute fra OSL i inneværende måned.

Dash
06-05-2015, 13:54
Atikkelen fra DN er dessverre lukket men det er mulig det dukker opp spin off artikler i tillegg til at learjet har noen meninger om dette.

Tips: DN sine artikler er åpne vist man kommer fra google.

LN-MOW
06-05-2015, 14:27
Det burde være godt nytt for et annet selskap som med 3 utsettelser, har lovet å endelig presentere ny USA rute fra OSL i inneværende måned.

Det er uansett en pølse i slaktetiden .... Man trenger langt mer kapasitet enn dette.

Vi får stole på Viking .... ;)

Cockpitview
06-05-2015, 14:47
Det er uansett en pølse i slaktetiden .... Man trenger langt mer kapasitet enn dette.

Vi får stole på Viking .... ;)

En direkte fraktrute til OSL er nok lite trolig med det første.
Ny kapasitet forventes å gå vestover.

Men god etterspørsel gir fin butikk for buken:)

LN-MOW
06-05-2015, 14:48
Men god etterspørsel gir fin butikk for buken:)

.. og forhåpendtlig bedre rater. :up:

Someone
06-05-2015, 15:06
Hvor kritisk er "mottaksapparatet" når det kommer til frakt av laks? Ta f.eks DY sin kommende SJU rute, så er det vel begrenset hvor mye laks som kan tas i mot og sendes videre der?

Cockpitview
06-05-2015, 15:09
Hvor kritisk er "mottaksapparatet" når det kommer til frakt av laks? Ta f.eks DY sin kommende SJU rute, så er det vel begrenset hvor mye laks som kan tas i mot og sendes videre der?

Det spørs jo helt på om det er lokalmarkedet som skal betjene eller om det er fisk i transitt/transfer. Jeg vil tro at SJU neppe fyller noe av disse betegnelsene.

Someone
09-05-2015, 11:20
Bruker Korean nå kun 777F på OSL?

ENGM 911
09-05-2015, 11:35
Bruker Korean nå kun 777F på OSL?

Ja...........!

Herlov
09-05-2015, 14:06
Hvem er det som har faste anløp på OSL nå?

ENGM 911
09-05-2015, 21:20
Hvem er det som har faste anløp på OSL nå?

FedEx UPS DHL Korean og Qatar

Martin
09-05-2015, 21:21
FedEx UPS DHL Korean og Qatar

Ikke TNT?

*fyllepå*

raider66
09-05-2015, 22:07
TNT har iallefall inntil nylig operert på OSL med en OE-registrert B737-400F, med sporadiske step-in fra Jettime og andre.

Espen

SQ321
16-10-2015, 14:29
Det var en artikkel i Finansavisen for et par uker siden ang norsk lakseeksport. Kort oppsummert:

- direkteruter fra OSL er gull verdt både for produsenter og flyselskapene
- Marine Harvest understreker viktigheten av direkte langdistanseruter fra Norge pga tid og mer pålitelig levering
- SAS sier de har blitt kontakter av flere produsenter som legger frem ønker om nye direkteruter fra OSL (MIA var på lista over ønskede destinasjoner)
- laks står for 20% av inntektene til EK i Norge
-laksesalget fra Norge til Dubai har økt med 82% siste året (kilde EK SkyCargo)
- EK sender ca 2000 tonn med frakt fra Norge derav 1600 tonn fisk. Halvparten havner på lastebiler til CPH, ARN, FRA osv pga at det ikke er plass på OSL flyet
- Speditøren Salmosped sier direkteruter på IC er avgjørende for å tilby det markedet etterspør

Artig å se at bransjen har fått øynene opp for verdien av direkteruter og faktisk proaktivt tar kontakt med blant andre SAS for å fremme ønsker. Endelig begynner Norge (både turistindustrien, frakt og norske pax) se verdien av direkteruter så gjenstår arbeidet for OSL og Avinor og koordinere dette og lage gode business case ut av det.

oskarflekkefjord
16-10-2015, 14:50
Det var en artikkel i Finansavisen for et par uker siden ang norsk lakseeksport. Kort oppsummert:

- direkteruter fra OSL er gull verdt både for produsenter og flyselskapene
- Marine Harvest understreker viktigheten av direkte langdistanseruter fra Norge pga tid og mer pålitelig levering
- SAS sier de har blitt kontakter av flere produsenter som legger frem ønker om nye direkteruter fra OSL (MIA var på lista over ønskede destinasjoner)
- laks står for 20% av inntektene til EK i Norge
-laksesalget fra Norge til Dubai har økt med 82% siste året (kilde EK SkyCargo)
- EK sender ca 2000 tonn med frakt fra Norge derav 1600 tonn fisk. Halvparten havner på lastebiler til CPH, ARN, FRA osv pga at det ikke er plass på OSL flyet
- Speditøren Salmosped sier direkteruter på IC er avgjørende for å tilby det markedet etterspør



Nok til å fylle et Emirates fraktefly? Ser at det er flere EK cargo fly nede i København på vei fra USA til Dubai, kunne de ikke sendt ett innom OSL istedenfor?

SQ321
16-10-2015, 14:58
Nok til å fylle et Emirates fraktefly? Ser at det er flere EK cargo fly nede i København på vei fra USA til Dubai, kunne de ikke sendt ett innom OSL istedenfor?

Det har vært snakk om EK frakter en stund men ikke hørt noe i det siste, men mulig learjet vet noe mer. Mulig fraktbalansen spiller inn, evt at det ikke er mer kapasitet eller ideel connection fra DXB videre til Asia.

Flyene som går innom CPH har minimalt med kapasitet og er nesten mer et tech stop på vei til og fra USA så der er det ikke noe å hente, dvs en tilsvarende stop på OSL har nok ikke noe for seg. Men klart, CPH gjør det nok smart ift å være langsiktige og strategiske med håp om at CPH kan bli en minihub for EK SkyCargo dersom de fortsetter å vokse. Mange bekker små.

Trdfly
16-10-2015, 15:47
Artig å se at bransjen har fått øynene opp for verdien av direkteruter og faktisk proaktivt tar kontakt med blant andre SAS for å fremme ønsker. Endelig begynner Norge (både turistindustrien, frakt og norske pax) se verdien av direkteruter så gjenstår arbeidet for OSL og Avinor og koordinere dette og lage gode business case ut av det.

Dette er ikke for å starte noen bykamp osv. men det må bare nevenes.
Over 70% av all fisk som sendes ut av landet blir produsert fra Bergen opp langs kysten til Kirkenes. Da undres jeg på hvorfor ikke Avinor har greid å stikke fingrene ut av ''ræva'' å laget en cargoterminal for eksempel på Vænes (da flyplassen er stor nok)? Det er flere selskaper som har vist interesse i mange år på Værnes, men Avinor har ikke respondert på forespørslene...

SQ321
16-10-2015, 16:24
Dette er ikke for å starte noen bykamp osv. men det må bare nevenes.
Over 70% av all fisk som sendes ut av landet blir produsert fra Bergen opp langs kysten til Kirkenes. Da undres jeg på hvorfor ikke Avinor har greid å stikke fingrene ut av ''ræva'' å laget en cargoterminal for eksempel på Vænes (da flyplassen er stor nok)? Det er flere selskaper som har vist interesse i mange år på Værnes, men Avinor har ikke respondert på forespørslene...

Jeg ser den, men det er mulig det henger sammen med fraktbalanse og innkommendre cargo som hovedskelig ender opp på Østlandet. I tillegg så er gir OSL operatørene kanskje mer fleksibilitet dersom noe går galt eller sjømat som ikke kommer med maskinen av ulike årsaker da det er flere valgmuligheter (flere alternative ruter med fly/lastebil) og kortere distanse til ARN, CPH, FRA osv?

Det er i hvert fall 2 stk her inne som jobber med frakt og som vet mer om dette og vurderinger som ligger bak.

Trdfly
16-10-2015, 17:15
Jeg ser den, men det er mulig det henger sammen med fraktbalanse og innkommendre cargo som hovedskelig ender opp på Østlandet. I tillegg så er gir OSL operatørene kanskje mer fleksibilitet dersom noe går galt eller sjømat som ikke kommer med maskinen av ulike årsaker da det er flere valgmuligheter (flere alternative ruter med fly/lastebil) og kortere distanse til ARN, CPH, FRA osv?

Det er i hvert fall 2 stk her inne som jobber med frakt og som vet mer om dette og vurderinger som ligger bak.

Ja du sier noe der...Ikke like mye frakt som ''skal'' inn til andre steder en OSL og de store varelagrene i området rundt...

SQ321
26-10-2016, 13:49
MIA har frigjort statistikk på top 10 trade partners (vekt):

- UK 11.276 tonn
- Tyskland 9.772
- Italia 8.879
- Frankrike 8.112
- Spania 6.733
- Nederland 6.086
- Sveits 3.310
- Norge 2.073
- Østerrike 1.736
- Tyrkia 1.270

Har ikke tilgang til fordeling på hva dette er med det er naturlig å tro at sjømt og utstyr til skipsindustrien står bak de norske tallene. Og dette er før SAS åpnet MIA for øvrig.

Mekum
01-11-2016, 20:29
Med dagens kø av fraktere på OSL (4x QR, EK, KF, LV osv), hvor det helt sikkert er sjømat som fyller flyene, så undrer jeg: Hvor mye sjømat kan man teoretisk fly ut fra OSL?
Altså, hvor stor prosentandel (sånn ca) blir absorbert med dagens kapasitet på OSL, og hvor mye går med bil til andre flyplasser?

LN-MOW
01-11-2016, 21:02
Neppe noen som vil dele de faktiske tall, men når man f.eks. SQ Cargo har lagt ned CPH, så er nok det en god indikasjon på at OSL 'stjeler' mer av det som ble truck'et sørover.

Gledelig.

Someone
01-11-2016, 22:06
Neppe noen som vil dele de faktiske tall, men når man f.eks. SQ Cargo har lagt ned CPH, så er nok det en god indikasjon på at OSL 'stjeler' mer av det som ble truck'et sørover.

Gledelig.



Det var ikke at laksen forsvant som gjorde at SQ Cargo forsvant fra CPH.

SQ321
01-11-2016, 23:31
Med dagens kø av fraktere på OSL (4x QR, EK, KF, LV osv), hvor det helt sikkert er sjømat som fyller flyene, så undrer jeg: Hvor mye sjømat kan man teoretisk fly ut fra OSL?
Altså, hvor stor prosentandel (sånn ca) blir absorbert med dagens kapasitet på OSL, og hvor mye går med bil til andre flyplasser?

35% går ut med fly fra OSL, 65% med bil til CPH, AMS, FRA osv. Men på tirsdager går nå ca 60% av laksen ut med fly fra OSL.

Men det er for ørvig annet som tradisjonelt er ombord på fraktfly fra OSL. Blant annet utstyr til skipsindustrien, offshoreindustrien samt forsvarsindustrien.

Mekum
02-11-2016, 10:39
35% går ut med fly fra OSL, 65% med bil til CPH, AMS, FRA osv. Men på tirsdager går nå ca 60% av laksen ut med fly fra OSL.

Men det er for ørvig annet som tradisjonelt er ombord på fraktfly fra OSL. Blant annet utstyr til skipsindustrien, offshoreindustrien samt forsvarsindustrien.

Flott takk! Var en slik enkel analyse jeg var nysgjerrig på. Det er med andre ord et stykke til man stanger i taket, både på tirsdager og de øvrige dagene.

SQ321
02-11-2016, 10:55
Flott takk! Var en slik enkel analyse jeg var nysgjerrig på. Det er med andre ord et stykke til man stanger i taket, både på tirsdager og de øvrige dagene.

Det er et godt stykke unna. Men utfordringen er selvsagt at det blir en prispress når det settes så mye ny kapasitet inn samtidig.

Chriscross
02-11-2016, 11:04
Det var ikke at laksen forsvant som gjorde at SQ Cargo forsvant fra CPH.



Hva skyldtes det?

learjet
02-11-2016, 11:09
Hva skyldtes det?

Hvis jeg ikke tar helt feil, så er bakgrunnen at Etihiad har tatt over en større kontrakt innen pharma. Og dermed har SQ mistet et større comittment og de trekker seg ut.

S

SQ321
17-11-2016, 10:00
Artikkel fra Flygtorget:

Cargolux och Emirates fyller hela fraktmaskiner med norsk lax. Det har gjort att Oslo numera är den största fraktflygplatsen i Skandinavien. Det är en ökning som dessutom ser ut att fortsätta.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11837

SQ321
22-11-2016, 17:49
"Fagsjef for frakt" i Avinor ble interjvuet på P2 akkurat ifm at OSL nå er størst på frakt i Norden og at det er meget stor andel sjømat som går på bil ut fra Norge og der det er rom for flere aktører. Interjvuet blir sikkert å finne i NRK P2s arkiv snarlig.

Giama3
22-11-2016, 17:59
Det er en ting jeg lurer på.
Det var et Dansk firma som skulle begynne å bruke Etihad fra CPH. Men med en begrunnelse at de hadde Norsk lax med fra CPH. Jeg lurer på hvordan det går med denne avtalen. Jeg tenker på at de alerede har startet fra CPH. Og i så tillfelle hvordan kan det lønne seg å sende laxen fra CPH?

Someone
23-11-2016, 10:27
Og i så tillfelle hvordan kan det lønne seg å sende laxen fra CPH?

Norge eksporterer mer "IC" Laks enn det er plass til ut fra fly på OSL alene, så derfor må store mengder truckes til flyplasser som ARN, CPH, HAM, AMS, FRA etc. Det meste av fisken er faktisk innom OSL og pakkes om der, både på paller og i containere (derfor finnes man containere på OSL til selskaper som ikke fly der)
Kostnaden ved å trucke nedover er ikke spesielt stor. Husk at Norge importerer mere varer enn vi eksporterer, og dermed går ofte lastebilene tomme fra Norge, slik at prisene ut av Norge er da hyggelige for eksportørende, forstår jeg det rett

Edvard
23-11-2016, 12:49
Hittil i år har Norge eksportert over 2 millioner tonn sjømat til en verdi av 74,5 milliarder kroner.
Volum er ned 9% year-on-year, men verdi 24% opp.

Det tilsvarer ca. 70 avganger med Emirates 777F fra OSL daglig, hele året.

(Juniorkalkulering med max revenue payload 103 Tonn og total vekt sjømat 2015.)

Jeg skulle ønske andelen villfisk og fangst var høyere.

seafood.no/Nyheter-og-media/Nøkkeltall2

Someone
26-11-2016, 19:00
På Lørdagsrevyen (NRK) kommer det litt nyheter vedrørende cargo på OSL. Noen har ganske offensive planer [emoji6]

Herlov
26-11-2016, 20:01
På Lørdagsrevyen (NRK) kommer det litt nyheter vedrørende cargo på OSL. Noen har ganske offensive planer [emoji6]

Takk for tips!

Someone
26-11-2016, 20:43
På Lørdagsrevyen (NRK) kommer det litt nyheter vedrørende cargo på OSL. Noen har ganske offensive planer [emoji6]



Litt bom, da innslaget er utsatt, da NRK plutselig måtte bruke et kvarter på å fortelle om kommunisten som la på røret....

Someone
26-11-2016, 21:02
Ikke umulig det kommer noe på kveldsnytt.....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stian737
27-11-2016, 00:13
Det kommer på kveldsnytt..

jameson82
27-11-2016, 00:27
Bygger ut med egen sjømatterminal


I dag er det for lite flykapasitet ut fra Norge for å dekke opp for den økte etterspørselen etter fersk sjømat til Asia og Nord-Amerika. Å fly sjømat ut til verden raskt er viktig for sjømatnæringa - og nå skal det bygges ut på Gardermoen.

– Planen er et meget stort terminalområde, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, til NRK.

Daglig eksporteres nesten 600 tonn norsk sjømat som flyfrakt ut i verden, men kun 30 prosent flys fra Oslo lufthavn. Resten kjøres med lastebil til andre steder i Europa for så å bli flydd videre til andre kontinenter der ifra.

Fly med fisk
Det nye bygget har en prislapp på 800 millioner kroner, og blir ett av verdens mest avanserte – på totalt 15000 kvadratmeter og med flere etasjer

https://www.nrk.no/norge/bygger-egen-sjomatterminal-pa-gardermoen-1.13245637

LN-MOW
27-11-2016, 01:07
Dette har da vært annonsert før?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

jameson82
27-11-2016, 01:23
Dette har da vært annonsert før?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Du blander ikke med roadfeeders terminalen a? Den er ferdig bygd men har ikke flyoppstillingsplasser.
Nye sjefen for frakt på OSL har lovet mere detaljer imorgen.

SQ321
02-02-2017, 16:16
Avinor lanserer incentiver for frakt:

Avinor ønsker å legge mer til rette for flyfrakt gjennom etablering av nye fraktruter og nye terminaler tilknyttet flyplassene.

En sterkt vekst i norsk eksportnæring aktualiserer i stadig større grad behovet for effektiv logistikk ut i verdensmarkedene.

I 2016 lanserte Avinor en egen strategi for flyfrakt med hovedfokus på Oslo lufthavn for ytterligere å kunne legge til rette for norsk eksportnæring og befeste Norge som det største flyfraktmarkedet i Norden.

- I løpet av fjoråret økte antall ukentlige fraktflygninger på over 100 tonn med 85 prosent, med en samlet kapasitetsøkning i antall tonn på 102 prosent. Dette er ny kapasitet som er helt nødvendig dersom norsk sjømateksport skal kunne fortsette å være konkurransedyktig i årene som kommer. I tillegg opplevde vi en stor vekst på ekspressgods som fraktes av flyselskapene som daglig flyr til og fra Avinors flyplasser, sier cargosjef i Avinor, Martin Langaas.

http://media.avinor.no/news/avinor-lanserer-oppstartstoette-for-fraktruter-til-inn-og-utland-217633

Nye koster der oppe, en helt annen holdning og endelig noen som ser verdien av å arbeide proaktivt for ruter og frakt. #nyvaffelrøre

Someone
02-02-2017, 16:18
Har cargo noen annen avgift enn startavgift?

toftos
03-02-2017, 19:17
Eg snakket med en som selger fisk i Asia for Lerøy seafood i går, og han var overbevist om at dette bare er begynnelsen. Han mener at vi kommer til å exportere mye mere fisk i årene fremover

Someone
03-02-2017, 22:01
Dessverre bak betalingsmur, men i ifinnmark sier Director Cargo i Avinor, Martin Langaas at det jobbes med en innenriks fraktrute fra Lakselv til OSL for å knytte sammen Finnmark med Asia

http://mobil.ifinnmark.no/porsanger/banak/avinor/direkterute-fra-banak-narmer-seg-realisering/s/5-81-426496

SQ321
04-02-2017, 16:04
Det fraktes en del kongekrabbe via HEL, ARN og CPH som de nå skal forsøke å ta via OSL. Kongekrabbe har betraktlig høyre pris pr kilo enn annen flyfrakt så dette er high yield for selskapene.

raider66
05-02-2017, 22:11
Det snakkes om to ukentlige flyginger med B737. Kan det være snakk om å utnytte ledig kapasitet på dagtid med TNT sin maskin? Hvis flygerne har disponibel tid igjen da.

Espen

Bergern
07-02-2017, 04:11
Det fraktes en del kongekrabbe via HEL, ARN og CPH som de nå skal forsøke å ta via OSL. Kongekrabbe har betraktlig høyre pris pr kilo enn annen flyfrakt så dette er high yield for selskapene.

Transporteres disse levende? Isåfall haster det jo ikke så mye. Da blir transportkostnadene på landeveien mer gjeldende.
Jeg tror det er veldig lurt å lage ett stort senter for transport ut i verden. Dette kan selvfølgelig befinne seg hvorsomhelst i Norge, men Osl peker seg jo ut med stort rutenett og god infrastruktur. Mindre lass kan selvfølglig kjøres fra andre flyplasser, såfremt det er økonomi i det.

SQ321
07-02-2017, 08:36
Jeg tror det er veldig lurt å lage ett stort senter for transport ut i verden. Dette kan selvfølgelig befinne seg hvorsomhelst i Norge, men Osl peker seg jo ut med stort rutenett og god infrastruktur. Mindre lass kan selvfølglig kjøres fra andre flyplasser, såfremt det er økonomi i det.

Hvis du scroller litt opp i denne tråden så ser du at dette allerede er under planlegging.

Someone
07-02-2017, 09:31
Transporteres disse levende? Isåfall haster det jo ikke så mye. Da blir transportkostnadene på landeveien mer gjeldende.


Slik jeg har forstått det er det faktisk mer tidskritisk siden de er levende, da en kongekrabbe ikke lever veldig lenge på land. Man kan blant annet "bade" de underveis, og er litt av det jeg tror er tanken her å bruke OSL som krabbehub. Etter et bad så nullstilles klokken så gjelder det raska på så krabben kan leveres levende på markedet i Tokyo

learjet
07-02-2017, 09:31
Transporteres disse levende? Isåfall haster det jo ikke så mye. Da blir transportkostnadene på landeveien mer gjeldende.
Jeg tror det er veldig lurt å lage ett stort senter for transport ut i verden. Dette kan selvfølgelig befinne seg hvorsomhelst i Norge, men Osl peker seg jo ut med stort rutenett og god infrastruktur. Mindre lass kan selvfølglig kjøres fra andre flyplasser, såfremt det er økonomi i det.

Vel, det at krabbene er levende gjør at de har det ekstremt travelt. Husk at de fraktes ute av vann.
Man har et tidsvindu på 36-40 timer for å få krabbene tilbake i vann fra de tas opp. Så man har et tidspress uten like.

Selv med "krabbe hotellet" som er etablert er det marked for å kunne fly direkte fra Finnmark og ut i verden.

S

roger
07-02-2017, 10:01
Er det ikkje også noko med at om ein dør (eller mister ein lem) så blir det ein slags kjederaksjon også? Meinar å ha sett noko slikt på "Deadliest catch".

learjet
07-02-2017, 11:20
Er det ikkje også noko med at om ein dør (eller mister ein lem) så blir det ein slags kjederaksjon også? Meinar å ha sett noko slikt på "Deadliest catch".

Det er heldigvis ikke så mange i hver boks. Så hvis det "sprer" seg så er det begrenset hvor mange som får det med seg...

Man må alltid regne med en viss dødelighet på slike sendinger. Og da er det jo
om å gjøre å minimere potensialet for det.

S

Frequent Traveller
07-02-2017, 11:39
For optimisert innpakning, kanskje best ä stable krabbene oppä hverandre i noe slags "tärnbokser", like stablete Ensaimadas v/PMI ?

http://images.google.fr/imgres?imgurl=http://fotos02.diariodemallorca.es/2008/07/28/318x200/2008-08-04_IMG_2008-07-28_21:10:27_massuti_20050702_171421_12_1_4.jpg&imgrefurl=http://www.diariodemallorca.es/mallorca/2008/07/28/aena-adjudica-constructora-tienda-ensaimadas-aeropuerto/379937.html&h=224&w=318&tbnid=Aiz_0XjKKzmvDM:&vet=1&tbnh=113&tbnw=160&docid=look-yURf93pvM&client=firefox-b&usg=__Qg8p3tVsOupIkDvsAhhfAtkNekE=&sa=X&ved=0ahUKEwiA_c6C2P3RAhVB5xoKHaFQD80Q9QEIKDAF

Someone
07-02-2017, 12:36
Vel, det at krabbene er levende gjør at de har det ekstremt travelt. Husk at de fraktes ute av vann.
Man har et tidsvindu på 36-40 timer for å få krabbene tilbake i vann fra de tas opp. Så man har et tidspress uten like.

Selv med "krabbe hotellet" som er etablert er det marked for å kunne fly direkte fra Finnmark og ut i verden.

S

Krabbe fra Finnmark til Europa er vel kanskje en av de få tingene det er noe poeng å satse på flyfrakt for, siden både avstanden er lang og tiden kritisk? Ref snakket om rute fra Lakselv til Oslo. Laks er jo lastebil mye mer fornuftig (og billigere)

learjet
07-02-2017, 13:27
Krabbe fra Finnmark til Europa er vel kanskje en av de få tingene det er noe poeng å satse på flyfrakt for, siden både avstanden er lang og tiden kritisk? Ref snakket om rute fra Lakselv til Oslo. Laks er jo lastebil mye mer fornuftig (og billigere)

De store markedene for krabber er i østen, og da spesielt Sør-Korea.
Dit går det uhorvelige mengder.

Med riktig timing, så kan man greie å levere innenfor 30-36 timer til Korea fra man henter dem opp av vannet i Finnmark. Men man må ha en setup som er ganske stabil for å få det til. Samt tilgang til fly...

"Problemet" med fly innenfor Europa er at det er lite fraktfly, og det er ikke store mengdene som går. Men at det er et potensiale hvis man flyr ned fra Finnmark er helt klart.

Fisk kan være et ekstra produkt på en slik maskin, for å fylle opp og tjene litt ekstra. Man vil ikke kunne belaste det samme, men det kan være med å skape noen gode muligheter for enkelte fiskeprodukter som har behov for raskere fremføring.

S

Basse-HAU
07-02-2017, 20:13
Selv med "krabbe hotellet" som er etablert er det marked for å kunne fly direkte fra Finnmark og ut i verden.



S


Men det kommer vel helt an på om de kan få noe frakt med inn, om ikke de tjener vilt med penger på krabben.

Det var snakk om en frakt rute med fisk direkte fra HAU til en by i US for en del år tilbake, da skrontet det på frakt inn. Var nok fisk å få fra lokale produsenter, og de ville spare trailer frakt over fjellet, som også er litt væravhengig i vintersesongen. Flyplassen begrenser seg vel til max 737 frakter.




Sent from my iPhone using Tapatalk

raider66
08-02-2017, 20:58
Virker som planene LKL-OSL nå tar høyde for to ukentlige rotasjoner med Oslo-maskinen til DHL, altså A300F. Men dette er foreløpig kun rykter i markedet. Spennende hvis de får dette til.

Espen

KnutW
09-02-2017, 00:15
Iom. at det bygges ny frakt (fisk/sjømat?) terminal på Lakselv, noen som vet om det vurderes direkte ruter derfra, eller vil det satses på å ta alt via OSL?

SQ321
09-02-2017, 09:41
Iom. at det bygges ny frakt (fisk/sjømat?) terminal på Lakselv, noen som vet om det vurderes direkte ruter derfra, eller vil det satses på å ta alt via OSL?

Utfordringen med andre flyplasser enn OSL er fraktbalansen. Nesten all innkommende på flyene skal til Østlandsområdet der lagrene er og majoriteten av befolkningen bor. Alternativet er at frakterne flyr tomme til Lakselv men det koster mye.

Someone
20-02-2017, 11:06
E24 har en liten artikkel om selskapet bak krabbehotellet utenfor OSL

http://e24.no/naeringsliv/fiskeri/her-sjekker-luksuskrabbene-inn-paa-hotell-leveres-til-topprestauranter-over-hele-verden/23926246
Kongekrabber fra Finnmark er ettertraktet blant verdens topprestauranter. På vei til markedene sjekker de inn på et «hotell» ved Gardermoen - i påvente av å flys ut til luksusrestauranter i Asia og Nord-Amerika.

Someone
03-03-2017, 09:03
I følge en artikkel på newstodate.aero (bak betalingsmur) så ryktes det om ytterligere kapasitet fra OSL, og nevnes konkret mer 747F kapasitet i samarbeid med fiskenæringen

Med Turkish som nå også begynner fly, blir det mye som skal ut på tirsdager:
Qatar 2x, Emirates, Korean, Cargolux, Airbridge, Turkish, samt både DHL og UPS har mye fisk ut. Itillegg kommer DHL sin tur til fra Lakselv

Airbus 330
03-03-2017, 22:57
I følge en artikkel på newstodate.aero (bak betalingsmur) så ryktes det om ytterligere kapasitet fra OSL, og nevnes konkret mer 747F kapasitet i samarbeid med fiskenæringen

Med Turkish som nå også begynner fly, blir det mye som skal ut på tirsdager:
Qatar 2x, Emirates, Korean, Cargolux, Airbridge, Turkish, samt både DHL og UPS har mye fisk ut. Itillegg kommer DHL sin tur til fra Lakselv

DHL sender mange vogntog daglig fra OSL til ARN,CPH,AMS og Tyskland.
Kan det være Asiana Cargo som kommer tilbake tro med 747?

SQ321
06-03-2017, 12:15
Det er jo ting som tyder på at ruteutvikling og proaktivt salgsarbeide fungerer jo og at "flyselskapene uansett kommer dersom det er marked for det" - taktikken ikke helt stemmer:D. Og OSL har vel og merke kun ansatt 1 stk person til dette som til de grader har skapt resultater.

runem
08-03-2017, 14:53
Hver uke sendes GPC ut 2200 tonn med sjømat fra Gardermoen. 550 av disse, skal ut på tirsdag innen klokken 13. Dette skaper utfordringer.

http://ilaks.no/flytransporten-tar-av-tirsdag-er-den-travleste-dagen/

SQ321
09-03-2017, 14:06
QR Cargo sier at de ønsker å øke antall fligther fra OSL dersom de får forpliktelser fra eksportørene.

Someone
28-03-2017, 23:27
Ledelsen i ET ser også på muligheten for en ren fraktrute til OSL

http://www.hangar.no/ethiopian-direktor-under-oslo-besok-onsker-a-starte-egen-fraktrute-til-oslo/
Ato Tewolde som fulgte med på den aller første flyvningen fra Addis Ababa til Oslo, ser for seg å også starte en ren fraktflyvning til Oslo Lufthavn.

Someone
29-03-2017, 16:26
Litt om veksten på OSL det siste året, samt litt om strategien videre ved at de ikke bare ønsker ukritisk alle aktører skal komme med kapasitet


http://ilaks.no/mange-vil-ha-men-det-er-ikke-alle-som-far-vi-prover-a-vaere-intelligente/
I januar og februar i 2016 gikk 26 % av all sjømat som ble eksportert til utlandet fra Norge med fraktfly fra Oslo lufthacn. Samme tall for samme måneder i 2017 var 41 %.

Mens det var 7-8 ukentlige fraktere – cargofly som utelukkende benyttes til frakt – innom i januar/februar 2016, vil det fra april i år være 16.

Totalt har de fra 2016 til 2017 hatt en økning i ukentlige fraktavganger som hentet ut sjømat fra Oslo lufthavn på 84 %. Det har bidratt til at den totale frakttonnasjen ved flyplassen har økt med 14 % fra 2016 til 2017.

SQ321
23-05-2017, 13:34
Et par artikler fra Hangar av interesse:

Tirsdag 23. mai 2017 vil gå ned i historiebøkene som en dag da Oslo Lufthavn satte rekord i antall tonn med frakt som blir fløyet ut fra flyplassen.

Nesten 1000 tonn skal i løpet av dagen i dag hentes av egne fraktfly, og tas med av ordinære passasjerfly.


Martin Langaas, Cargosjef ved Oslo Lufthavn
-Det er en historisk dag i dag på Oslo Lufthavn og den travleste dagen vi noen gang har hatt her. Totalt er det 11 egne dedikerte fraktfly som kommer innom flyplassen og henter frakt som skal flys ut i verden sier Martin Langaas som er sjef for Cargo på Oslo Lufthavn til Hangar.no.

http://www.hangar.no/historisk-dag-pa-oslo-lufthavn-nesten-1000-tonn-frakt-skal-flys-ut-fra-flyplassen/


Norge og Kina er enige om en ny lakseavtale som åpner for et viktig marked for eksport av laks.En slik ny avtale kan åpne for enda flere fraktfly på Oslo Lufthavn.Kina er Norges viktigste handelspartner i Asia og et viktig marked for norsk sjømat.

http://www.hangar.no/ny-lakseavtale-med-kina-pa-plass-kan-bety-flere-fraktfly-pa-oslo-lufthavn/

Polaris
23-05-2017, 13:51
Hvem taper på dette? Tog? Skip? Trailer? (-bransjene, de har nok bedre faglige uttrykk).
Eller har vi bare økt produksjonen og fyllt opp våre fjorder med fiskemærer?

LN-MOW
23-05-2017, 14:29
Skip er lite egnet til frakt av ferskmat .. ;)

De som taper er nok trailerne som fraktet fisken til andre flyplasser, men jeg tipper det økede totalvolumet holder dem busy likevel.

SQ321
23-05-2017, 17:48
CPH har allerede mistet Korean Cargo, Singapore Cargo, Etihad Cargo samt at Emirates Cargo nå nesten er ute (bare 1u sammenlignet med 10u på det meste). Den eneste som gjenstår er China Cargo utover the usual suspects (DHL, UPS og FedEx). Kan nok være at Finnair pax og SAS pax også merker noe.

TLS at OSL
23-05-2017, 20:12
Hvilke dager er det flest fraktfly på OSL?
Jeg har forsøkt å finne en oversikt over dette men finner det ikke.

Airbus 330
23-05-2017, 20:19
Hvilke dager er det flest fraktfly på OSL?
Jeg har forsøkt å finne en oversikt over dette men finner det ikke.

Tirsdager uten tvil, da kommer de alle samme. 10-12 stk er det vel.

TLS at OSL
23-05-2017, 20:21
Tirsdager uten tvil, da kommer de alle samme. 10-12 stk er det vel.


Det var det jeg trodde etter å ha sett på FR24 i dag. Takk for raskt svar.

SQ321
11-07-2017, 09:12
Info om den nye sjømatterminaler på OSL på Hegnar.no samt førsteside oppslag og mer utfyllende i Finansavisen i dag:

Avinor skal bygge verdens største sjømatsenter- og terminal på Gardermoen, og søker investorer som kan bidra med 800 millioner kroner.

Norsk laks er det største flyfraktproduktet i Europa. Daglig sendes det 600 tonn laks fra Gardermoen til Asia, Afrika og Nord-Amerika, skriver Finansavisen.

– Det folk ikke vet er at Norge er det største fraktmarkedet blant de nordiske landene, og står for 50 prosent av denne transporten, sier fraktsjef Martin Langaas i Avinor. Over de neste 30 årene anslår Avinor at sjømatfrakten med fly vil øke med 500 prosent fra dagens nivå.

– En frakter i uken med norsk sjømat gir en ekstra årlig eksportverdi på en kvart milliard kroner, forklarer Langaas.

Ved verdens første sjømatsenter i sitt slag skal det håndteres 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn per dag. Det betyr at det skal ta unna for 160 lastebiler om dagen, og kunne pakke to fraktfly i timen med sjømat.

Avinor har leid inn Pareto som tilrettelegger, og går i markedet etter investorer som kan stille med 800 millioner kroner. Byggingen er ventet å starte 1. januar 2019.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/07/Avinor-jakter-800-mill.-til-Gardemoen-utvidelse

Herlov
11-07-2017, 09:34
Martin kliner på! Det burde ikke være noe problem å skaffe de 800 millionene. Både de store sjømatselskapene og andre står nok klare med lommebøkene.

SQ321
11-07-2017, 09:58
Det er for øvrig enkelte feil i artikkelen. Det er 600t fra Norge som helhet og ikke OSL

Herlov
06-08-2017, 08:24
Jeg fløy Ethiopian på onsdag og i ombordbladet skryter de av ny fraktterminal i Addis Ababa. "State of the art", må vite. Går det noe laks med deres daglige B787 fra OSL eller er de ikke gode på slike temperaturømfintlige varer?

Someone
21-08-2017, 14:17
OSL melder om en vekst innen cargo på 32,1% i første halvår i 2017

http://www.mynewsdesk.com/no/oslo-lufthavn/pressreleases/stor-vekst-paa-flyfrakt-ved-avinor-oslo-lufthavn-2115327
Oslo lufthavn legger bak seg et første halvår med rekordvekst på flyfrakt og etablering av seks nye fraktselskap. 86.700 tonn med flyfrakt ble fløyet inn og ut, noe som tilsvarer en vekst på 32,1 prosent sammenlignet med første halvår i 2016.

Basse-HAU
21-08-2017, 15:00
OSL melder om en vekst innen cargo på 32,1% i første halvår i 2017

http://www.mynewsdesk.com/no/oslo-lufthavn/pressreleases/stor-vekst-paa-flyfrakt-ved-avinor-oslo-lufthavn-2115327



Finnes det noe tall på hvor mye av dette som er fisk? Er vel ikke langt unna 100% som er fiske-relatert?

storg
21-08-2017, 15:31
Finnes det noe tall på hvor mye av dette som er fisk? Er vel ikke langt unna 100% som er fiske-relatert?



Mye fisk. Men det kommer og går nå andre typer gods også. Men kanskje opp mot 80%??

Someone
21-08-2017, 16:40
Ca 40.000tonn er fisk, så knapt halvparten.
Husk det ikke er så mye fisk inn til OSL [emoji6]

Someone
07-09-2017, 09:51
DHL vurderer investere 400 millioner i en ny fraktterminal nær/ved Gardemoen, for å slå sammen deres eksisterende terminaler på Gardermoen og Berger.
De melder også at økningen i netthandelen bidrar til god volumvekst, og jeg antar også det fyller godt opp flyene inn til Norge (ut er det jo den berømte laksen)

TriStar
07-09-2017, 10:24
DHL vurderer investere 400 millioner i en ny fraktterminal nær/ved Gardemoen, for å slå sammen deres eksisterende terminaler på Gardermoen og Berger.
De melder også at økningen i netthandelen bidrar til god volumvekst, og jeg antar også det fyller godt opp flyene inn til Norge (ut er det jo den berømte laksen)


Netthandelen får seg en bråstopp om det blir regjeringsskifte. Støre & Co har lovet å avvikle dagens ordning med momsfritak på småbeløp (300,- ?).

Someone
07-09-2017, 10:31
Netthandelen får seg en bråstopp om det blir regjeringsskifte. Støre & Co har lovet å avvikle dagens ordning med momsfritak på småbeløp (300,- ?).

I artikkelen trekkes det frem "høyverdiproduktene" som spesifikt drar opp volumene for ekspressfrakt, så det er vel stort sett over den grensen fra før. Billigprodukter går vel ofte som "B-post" og kommer med lastebil opp fra ymse distribusjonslagre på kontinentet?

Ellers er det jo ingen som vet hva egentlig Støre egentlig vil og mener :rolleyes:

Someone
13-09-2017, 22:32
Litt om veksten i krabbeeksporten fra Norge. Dette er jo 2016 tall, så er trolig enda bedre i 2017

https://www.nrk.no/finnmark/eksporterte-kongekrabbe-for-en-halv-milliard-1.13686487
Norge eksporterte 44 000 tonn skalldyr for 1,8 milliarder kroner i 2016.

Det ble eksportert reker for 740 millioner kroner i 2016.
Det ble eksportert kongekrabber for 529 millioner kroner i 2016, en økning på 45 prosent fra året før.
Det ble eksportert snøkrabber for 338 millioner kroner i 2016, en økning på 74 prosent fra 2015.
Sverige var det største eksportmarkedet for skalldyr fra Norge i 2016, etterfulgt av Japan og Sør-Korea.

Basse-HAU
13-09-2017, 23:50
Litt om veksten i krabbeeksporten fra Norge. Dette er jo 2016 tall, så er trolig enda bedre i 2017

https://www.nrk.no/finnmark/eksporterte-kongekrabbe-for-en-halv-milliard-1.13686487



Ikke så merkelig rekene er blitt svinedyre og nesten ikke er å finne i butikkene lenger....

jameson82
27-09-2017, 00:36
Det fiskes sikkert mindre fisk om vinteren

Når vintersesongen tar til i slutten av oktober velger ett av fraktselskapene på Oslo Lufthavn å sette sin fraktrute på vinterpause. Det er selskapet Cargolux som nå velger å stanse flyvningene via Oslo frem til våren 2018.

http://www.hangar.no/fraktselskap-tar-vinterpause-fra-gardermoen/

raider66
27-09-2017, 20:04
Hvorfor opererer DHL både med A300 og B757 ut fra OSL nå? Var iallefall slik både i går og i dag.

Espen

Someone
27-09-2017, 20:20
Hvorfor opererer DHL både med A300 og B757 ut fra OSL nå? Var iallefall slik både i går og i dag.

Espen



Stort volum, da cargo på OSL nå går som en kule.

Visstnok er det skikkelig fart i consumer markedet for de integrerte pakkeselskapene inn til Norge (DHL/Fedex/UPS/TNT) og volumet er like stort som inn til Sverige, og dobbelt av Danmark

Og trenden vil trolig fortsette

Someone
16-11-2017, 13:32
Da har Kina åpnet opp for norsk laks, hvilket jeg håper kan by på gode nyheter fremover. Allerede denne uken går det 200 tonn, selv om det vel i starten må gå via andre steder.

doof
16-11-2017, 21:12
Hvorfor opererer DHL både med A300 og B757 ut fra OSL nå? Var iallefall slik både i går og i dag.

Espen

Etter at TNT ble rammet av cyberattack i sommer så fikk DHL mer last til og fra OSL over natten. De flyr derfor med 2 cargofly til OSL permanent.
DHL jobber med å sette opp eget fly til TRD fra kontinentet og det vil redusere behovet på OSL til 1 avgang pr døgn igjen.

Alf.

KnutW
16-11-2017, 23:26
Da har Kina åpnet opp for norsk laks, hvilket jeg håper kan by på gode nyheter fremover. Allerede denne uken går det 200 tonn, selv om det vel i starten må gå via andre steder.

Bare husk at 20-25 tonn av dette er is..!;)

Fellowship
22-11-2017, 11:57
Har Cargolux lagt ned ruten sin til OSL på tirsdager?

Someone
22-11-2017, 12:04
Har Cargolux lagt ned ruten sin til OSL på tirsdager?

Skal være snakk om pause. Visstnok er routingen til hele maskinen lagt ned, og da røk OSL er dragsuget. Men skal være planer om å komme tilbake når de får satt sammen et nytt program

Someone
04-12-2017, 10:41
DN, på papir og bak betalingsmur, melder om at lakseeksporten til Kina nå er femdoblet på få uker

Mekum
04-12-2017, 10:59
DN, på papir og bak betalingsmur, melder om at lakseeksporten til Kina nå er femdoblet på få uker

Hva kommer det av? Er jo en tilsynelatende kraftig vekst på kort tid.

Someone
04-12-2017, 11:00
Hva kommer det av? Er jo en tilsynelatende kraftig vekst på kort tid.



Riktignok fra et litt lavt nivå. Men grunnen er at Kina har begynt å åpne opp for norsk sjømat. Så det teller neppe negativt for arbeidet med å skaffe en rute til Kina

TLS at OSL
04-12-2017, 16:07
Kanskje litt off topic, men i formiddag (ca. kl.09.45) så jeg Qatar på vei til OSL med en 747. Iflg. FR24 kom de med en 330 akkurat da.

Jeg vet at jeg så en B747, men kan det ha vært et annet selskap?

LN-MOW
14-12-2017, 00:19
En litt utilsiktet konsekvens av alle trailerene som frakter fisken ......

https://www.nrk.no/trondelag/avrenning-fra-laksevogntog-skaper-farlige-veier-1.13822914

Lastebileierforbundet og Statens vegvesen mener avrenning fra isen som smelter inne i vogntog skaper farlige situasjoner og speilglatte veier. Nå vil de ha tette tilhengere for å øke sikkerheten.

Someone
08-02-2018, 17:46
Reportasje hos NRK i dag

https://www.nrk.no/norge/oslo-har-nordens-storste-fraktflyplass-1.13903561

Oslo lufthavn er størst på frakt i Norden. Hver dag går 506 tonn frakt ut av Norges hovedflyplass, og det er sjømaten som står for den store veksten

chrisljo
08-02-2018, 18:01
Reportasje hos NRK i dag

https://www.nrk.no/norge/oslo-har-nordens-storste-fraktflyplass-1.13903561

Spennende artikkel. Noen med som bransjekunnskap som vet hvordan denne frakten fordeler seg gjennom uken? (Tanken er at hvis det er dager med høyere etterspørsel så støtter det at SAS router flere ruter W med ARN eller CPH).

SQ321
19-02-2018, 10:55
Lengre artikkel på RB.no om frakt på OSL og byggingen av det nye sjømatsenteret som skal stå klart i 2020 og ytterligere styrke OSL som den primære flyfrakt-hub'en i Nord Europa (betaling): https://www.rb.no/jessheim/gardermoen/oslo-lufthavn/verdens-storste-pa-sjomat/s/5-43-707824

Så for øvrig at CPH skal ansette flere på cargo i håp om å få tilbake noen av frakterne de har mistet siste par årene.

Someone
11-03-2018, 16:04
Fraktavdeling på OSL har nå kommet seg på Instagram. Så ikke umulig det vil komme noen nyheter etterhvert [emoji6]

https://www.instagram.com/osloairportcargo

jameson82
13-03-2018, 10:56
Litt rare ruter idag. Emirates kommer fra Linz og ikke AMS og Air Bridge Cargo tar turen fra Yekatarinaburg til Oslo med 747-400

jameson82
08-04-2018, 21:52
Kommer ikke Cargolux tilbake? Burde vært ugang sommerschedule nå

Someone
16-04-2018, 22:52
Hvem er det West Atlantic flyr for på OSL-CPH, da jeg antar det er en «fast» rute?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180416/01051cf6d2f66da024b0ecac095bdf26.jpg

doof
16-04-2018, 23:33
Hvem er det West Atlantic flyr for på OSL-CPH, da jeg antar det er en «fast» rute?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180416/01051cf6d2f66da024b0ecac095bdf26.jpg

Hei
Jeg vil tippe at de flyr for DHL.

De flyr fast CPH-KRS-AES-KRS-AES hver dag.
Og de siste to uker med en ekstra rotasjon CPH-KRS-CPH grytidig på mandag morgen antageligvis på grunn av mye innkommende gods til KRS

Alf

doof
17-04-2018, 09:41
Hei
Jeg vil tippe at de flyr for DHL.

De flyr fast CPH-KRS-AES-KRS-AES hver dag.
Og de siste to uker med en ekstra rotasjon CPH-KRS-CPH grytidig på mandag morgen antageligvis på grunn av mye innkommende gods til KRS

Alf

SE-LGZ havarerte på AES i går og fikk ikke flydd ned på kvelden som vanlig.

Så den flighten du så med SE-MAP var nok en tomposisjonering ned til CPH.
SE-MAP flyr i dag den vanlige turen CPH-KRS-AES-KRS-CPH.

Alf

Someone
19-04-2018, 20:50
http://www.mtlogistikk.no/artikler/pa-reise-mot-noe-stort/434660

Gardermoen vokser raskest i Europa på flyfrakt med en økning på 38 prosent i fjor. Det har også vært lansert flest flyavganger og flyruter for frakt fra Norges hovedflyplass sammenlignet med øvrige europeiske flyplasser.

Edvard
24-04-2018, 20:39
Norge er (som vanlig) på plass ved verdens største og viktigste sjømatmesse 24. – 26. april 2018.

https://www.facebook.com/innovasjonnorge/videos/2440762675949888/

https://www.seafoodexpo.com/global/attend/

LN-MOW
08-05-2018, 18:29
Fremtiden i Våre Hender synes dette er forferdelig. Kanskje man skulle flytte frakta til Gøteborg så de blir fornøyde? :p

Organisasjonen Framtiden i våre hender mener satsingen på en lakseterminal på Gardermoen er en klimabombe som vil sprenge alle CO₂-mål Norge har.

https://www.nrk.no/trondelag/slakter-eksportplaner_-_-lakseflyene-er-en-klimabombe-1.14035421

Hva er viktigst? Feed the world eller noen grafer på et excel-ark som viser at nordmenn ikke forurenser?

roger
08-05-2018, 20:38
Fremtiden i Våre Hender synes dette er forferdelig. Kanskje man skulle flytte frakta til Gøteborg så de blir fornøyde? [emoji14]



https://www.nrk.no/trondelag/slakter-eksportplaner_-_-lakseflyene-er-en-klimabombe-1.14035421

Hva er viktigst? Feed the world eller noen grafer på et excel-ark som viser at nordmenn ikke forurenser?Generelt sett er prinsipprytteri ei herleg skue. So bruka å gå utover alle andre som ser annanleis på verden.

KnutW
09-05-2018, 01:13
Enig med MOW og Roger. Kjør fisken på lastebil til Sverige eller Finland og fly den derfra. Vipps er problemet med forurensning løst og Norge renest i klassen..!

dc-8-63
09-05-2018, 02:57
Fremtiden i Våre Hender synes dette er forferdelig. Kanskje man skulle flytte frakta til Gøteborg så de blir fornøyde? :p



https://www.nrk.no/trondelag/slakter-eksportplaner_-_-lakseflyene-er-en-klimabombe-1.14035421

Hva er viktigst? Feed the world eller noen grafer på et excel-ark som viser at nordmenn ikke forurenser?

Begge deler er viktig, Fremtiden i våre tenner har vel veldig stor påvirkning, men selv mener at det er viktig å la dem fremme sine synspunkter, spesielt i disse dager hvor Bill Nye fremstilles som en samfunns fiende. (Og litt banning i kjerka - oppdrettslaks kan bli forbudt her i Washington)

KnutW
23-06-2018, 20:34
Er det noen som har oversikt over flytyper og rutetider på tirsdager nå i sommer? Tenkte å ta en frakt-spotting tur nå på tirsdag.

jameson82
23-06-2018, 21:10
CAL 747-400 Som regel enten 09.00 eller 18.30
Korean B777 inn ca 11.00
Qatar b777 inn ca 12.00 eller sent på kvelden
Emirates b777 inn ca 13.00
Air Bridge Cargo b747-8 inn ca 14 30
Atlas B747-400 inn ca 18.30

ATC-flyradar
23-06-2018, 21:35
Finner den ikke og vis jeg trykker på din link - så kommer det feilmelding.

Jan



Fraktavdeling på OSL har nå kommet seg på Instagram. Så ikke umulig det vil komme noen nyheter etterhvert [emoji6]

https://www.instagram.com/osloairportcargo

Martin
23-06-2018, 22:03
Finner den ikke og vis jeg trykker på din link - så kommer det feilmelding.

Jan

Ser ut som de stengte kontoen igjen.

Someone
29-06-2018, 22:11
Ser ut som FedEx/ASL Airlines har en frakter som kommer inn fra Liege og så går ut til Nürnberg. Er denne ny? Eller er det en endring av den «gamle» TNT frakteren?

Går med 737-400F og en miks av ASL og Fedex farger

T J Johansen
09-07-2018, 15:10
Er Liége og Bryssel store på frakt i Europa? Angrer meg litt på at jeg ikke stakk innom Ostend for en del år siden for å kikke på alle afrikanske "gun runner" DC-8 og B-707 som trafikerte byen.

Ser at det dukker opp inntil tre 747 et par dager i uka. Nesten så man får lyst til å reise opp med en fluktstol, solbriller, og noe godt i glasset sittende mens de suser forbi i enden av rullebanen. :drink

Trygve

Edit: Oops, mente selvfølgelig å ta turen opp til OSL en ettermiddag å sette meg i enden av rullebanen.

LN-MOW
09-07-2018, 15:50
Liege er rimelig busy på fraktsiden,ja ... Brussel er heller ikke så ille, i tillegg til alt det andre. De har jo også nylig innviet nye spotterplattformer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Li%C3%A8ge_Airport#Cargo

https://en.wikipedia.org/wiki/Brussels_Airport#Cargo

Someone
08-08-2018, 19:40
Det meldes på LinkedIn at et nytt fraktselskap og destinasjon fra OSL skal annonseres i morgen

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180808/b00b6b1cd9d4ce6b3ceff34d47925d80.jpg

KnutW
08-08-2018, 19:52
Bongos Tryllereiser med direkterute til Wroclaw! Det at det brukes fraktfly skyldes et stort etterslep i levering av cola og sjokolade.

Concorde
08-08-2018, 20:12
Norwegian[emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tertit54
08-08-2018, 21:17
Utifra hvilke destinasjoner som er motager av mye fisk så er det vel tre destinasjoner som «bør»få en rute. Disse er ( i vilkårlig rekkefølge)
1.Japan, 2.Singapore . 3. Kina . Skal jeg tippe så er det kanskje den siste som kommer i morgen.:old

B747-8
08-08-2018, 21:19
......et stort etterslep i levering av cola og sjokolade.


Er dette sant???

learjet
08-08-2018, 21:50
Lurer på om det er Hainan til Kina.

Et nesten like stort spørsmål om det blir en åpen rute eller i regi av en speditør.
Vil overhode ikke overraske om DHL er på gang igjen. Har vært regnet på slikt lenge.

S

Martin
08-08-2018, 21:55
Er dette sant???



Tror du det?

AMSKIX
08-08-2018, 22:52
Var ikke representanter fra Saudi Cargo innom OSL for en stund tilbake? Tipper det blir rute til midtøsten, jeg.

Bluescan
08-08-2018, 23:05
Var ikke representanter fra Saudi Cargo innom OSL for en stund tilbake? Tipper det blir rute til midtøsten, jeg.

Stemmer. Isåfall er det kanskje Jeddah?
Da er mulighetene 777, 747-400 eller -8.
Jeg antar at det er sjømat de er interessert i ut fra Norge, men jeg lurer på hva de vil frakte andre veien. Blomster fra Kenya og elektronikk fra Hong Kong? (Eller kanskje bare tanke drivstoff til returen :rolleyes: )

Sjefen
08-08-2018, 23:20
Tipper. Silkway. Baku->Kina.

jameson82
08-08-2018, 23:23
Stemmer. Isåfall er det kanskje Jeddah?
Da er mulighetene 777, 747-400 eller -8.
Jeg antar at det er sjømat de er interessert i ut fra Norge, men jeg lurer på hva de vil frakte andre veien. Blomster fra Kenya og elektronikk fra Hong Kong? (Eller kanskje bare tanke drivstoff til returen :rolleyes: )

Blir vel i såfall en JED-AMS/FRA-OSL-JED slynge eller noe sånt..

Bluescan
09-08-2018, 00:52
De uttalte i april til Air Cargo News:
Speaking at the Nordic Air Cargo Symposium in Stockholm, the airline’s regional director Europe, Rainer Muller, explained that any service would likely begin in the Middle East, call in central Europe, then Oslo before heading to New York.

The calls in central Europe and Saudi Arabia would help offset the fact that very few imports into Oslo are carried on freighters by offering the chance to transport goods from Saudi Arabia and central Europe to New York, with the rest of the freighter available for seafood.

JED-AMS/FRA/MXP/BRU-OSL-JFK-JED? :p

Herlov
09-08-2018, 07:10
Jeg håper på Air China Cargo til Beijing, men det er vel kanskje Saudi Cargo som er mest sannsynlig.

LN-MOW
22-01-2019, 22:38
Turkish oppgrader frakterene til 777F fra og med 25/1 iflg OSL ...

Someone
04-07-2019, 19:55
Har DHL begynt å fly OSL-BRU eller er det en feil hos FR24? Ny rute eller flytting av eksiterende?


Hva er egentlig DHL sitt fulle program ut fra Norge nå?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190704/557187aec683ca7beff0328787ac4a45.jpg

jameson82
04-07-2019, 19:59
Den til Brussel har vært en stund nå. Flyes av forskjellige 737 varianter og noen ganger 757

doof
04-07-2019, 22:48
Hva er egentlig DHL sitt fulle program ut fra Norge nå?


DHL flyr CPH-KRS-KRS og CPH-AES-CPH med Sprint Air Saab 340A. Kapasiteten på disse maskinene er ca 6MT mot tidligere 8MT delt på begge plasser da de delte samme fly.

Så flyr de CPH-SVG-BGO med BlueBird 737-400

Oslo dekkes med 2 fly, 737 fra West Atlantic og A310 eller B767 fra DHL.
Disse to flyene går til litt forskjellige terminaler avhengig av behov.
Flyene til OSL dekker gods til/fra terminalene i Larvik og Trondheim i tillegg til gods til Oslo.

Larvik er den eneste DHL terminalen som ikke har fly som anløper i nærheten.

Trdfly
05-07-2019, 00:19
DHL flyr CPH-KRS-KRS og CPH-AES-CPH med Sprint Air Saab 340A. Kapasiteten på disse maskinene er ca 6MT mot tidligere 8MT delt på begge plasser da de delte samme fly.

Så flyr de CPH-SVG-BGO med BlueBird 737-400

Oslo dekkes med 2 fly, 737 fra West Atlantic og A310 eller B767 fra DHL.
Disse to flyene går til litt forskjellige terminaler avhengig av behov.
Flyene til OSL dekker gods til/fra terminalene i Larvik og Trondheim i tillegg til gods til Oslo.

Larvik er den eneste DHL terminalen som ikke har fly som anløper i nærheten.

Og DHLs OSL-TRD-OSL flys av Amapola Flyg og Fokker 50.

kekker
12-08-2019, 09:56
Polyteknisk forening har fått istand en guidet tur, airside, på OSL for å kunne "oppleve laksebonanza".

Den ikke heeelt ukjente Martin Langaas skal si noen bevingede ord.

Det koster 200 spenn for å være med på tur for ikke-medlemmer.

Mere info og påmelding (https://www.polyteknisk.no/moter/ekskursjon-til-oslo-lufthavn-for-en-innforing-i-norsk-flyfrakt-opplev-laksebonanza-og-se-kembo-flyene-som-frakter-laks-fra-norge/)

Bergern
12-08-2019, 13:22
Polyteknisk forening har fått istand en guidet tur, airside, på OSL for å kunne "oppleve laksebonanza".

Den ikke heeelt ukjente Martin Langaas skal si noen bevingede ord.

Det koster 200 spenn for å være med på tur for ikke-medlemmer.

Mere info og påmelding (https://www.polyteknisk.no/moter/ekskursjon-til-oslo-lufthavn-for-en-innforing-i-norsk-flyfrakt-opplev-laksebonanza-og-se-kembo-flyene-som-frakter-laks-fra-norge/)

Åh, så kult!
Jeg er selvfølgelig bortreist den dagen. Håper det blir en suksess, så de ser seg nødt til å orge en dag til.

B747-8
12-08-2019, 21:28
Polyteknisk forening har fått istand en guidet tur, airside, på OSL for å kunne "oppleve laksebonanza".

Den ikke heeelt ukjente Martin Langaas skal si noen bevingede ord.

Det koster 200 spenn for å være med på tur for ikke-medlemmer.

Mere info og påmelding (https://www.polyteknisk.no/moter/ekskursjon-til-oslo-lufthavn-for-en-innforing-i-norsk-flyfrakt-opplev-laksebonanza-og-se-kembo-flyene-som-frakter-laks-fra-norge/)

Det passer ikke for meg heller den dagen, så jeg håper det blir en gang nr. 2 senere.

eriwe737
12-08-2019, 22:02
Polyteknisk forening har fått istand en guidet tur, airside, på OSL for å kunne "oppleve laksebonanza".

Den ikke heeelt ukjente Martin Langaas skal si noen bevingede ord.

Det koster 200 spenn for å være med på tur for ikke-medlemmer.

Mere info og påmelding (https://www.polyteknisk.no/moter/ekskursjon-til-oslo-lufthavn-for-en-innforing-i-norsk-flyfrakt-opplev-laksebonanza-og-se-kembo-flyene-som-frakter-laks-fra-norge/)

Meldt meg på, håper å lære noe nytt og spennende om flyfrakt :) Martin Langaas hadde et spennende og lærerikt foredrag for oss flyspottere i NSFF en kveld for noen år siden. Det meste som kan læres om fly er gøy å lære. Kanskje stille noen spørsmål også for å lære enda mer?

Basse-HAU
12-08-2019, 22:35
Ifølge denne artikkelen på NRK ( helt nederst), ble 2 fly med laks returnert fra Russland forrige uke pga problemer med myndigheter.....


https://www.nrk.no/finnmark/russland-satser-stort-pa-lakseoppdrett-pa-land-1.14653973

LN-MOW
12-08-2019, 22:48
Ifølge denne artikkelen på NRK ( helt nederst), ble 2 fly med laks returnert fra Russland forrige uke pga problemer med myndigheter.....





AirBridge flyr nå fisken via Kazhakstan.

jameson82
15-08-2019, 20:23
Polyteknisk forening har fått istand en guidet tur, airside, på OSL for å kunne "oppleve laksebonanza".

Den ikke heeelt ukjente Martin Langaas skal si noen bevingede ord.

Det koster 200 spenn for å være med på tur for ikke-medlemmer.

Mere info og påmelding (https://www.polyteknisk.no/moter/ekskursjon-til-oslo-lufthavn-for-en-innforing-i-norsk-flyfrakt-opplev-laksebonanza-og-se-kembo-flyene-som-frakter-laks-fra-norge/)


Da fikk jeg mail om at desverre så tillater Avinor kun medlemer av Polyteknisk å være med på turen

kekker
15-08-2019, 21:49
Da fikk jeg mail om at desverre så tillater Avinor kun medlemer av Polyteknisk å være med på turenJeg også, det var ulidelig teit og litt rart, men jeg får ikke etterprøvd det..

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

kekker
16-08-2019, 11:09
Jeg også, det var ulidelig teit og litt rart, men jeg får ikke etterprøvd det..

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk




MAAARTIN, vi å vil!! :-D

LN-CGJ
18-08-2019, 23:09
Vært en del endringer i flyfrakt og laksetransporten i det siste ut fra hva jeg kan se.

Klarer ikke å se at disse flyr lenger:
Air cargo global
Cargolux
Atlas
DHL til Lakselv

Disse tror jeg flyr fortsatt:

Emirates, 3u med B77F
Qatar, 5u med B77F og A333F
Airbridge, 3u B747-4/8
Turkish cargo med 3u? B77F og A333F
Korean Air cargo med B77F
CAL, 2u med B74F

Sikker noen feil og noen glemt. Bare å utfylle for dem som sitter på bedre info..

jameson82
19-08-2019, 06:51
Vært en del endringer i flyfrakt og laksetransporten i det siste ut fra hva jeg kan se.

Klarer ikke å se at disse flyr lenger:

Cargolux
Atlas
DHL til Lakselv

Disse tror jeg flyr fortsatt:

Emirates, 3u med B77F
Qatar, 5u med A333F
Airbridge, 3u B747-4/8
Turkish cargo med 3u? B77F og A33F
Korean Air cargo B77F
CAL, 1u med B74F

Sikker noen feil og noen glemt. Bare å utfylle for dem som sitter på bedre info..

Air Cargo Global har også forsvunnet. CAL er 2x ukentlig.,Qatar bruker 777f på tirsdager

Someone
19-08-2019, 10:41
Var ikke Atlas for DHL? Virker som de ikke helt har truffet helt blink på OSL i det siste eller er det bare meg?

Nå er det vel en hvis økning i pakkefraktere på OSL det siste året, og det går vel noe fisk her også

learjet
19-08-2019, 11:21
Var ikke Atlas for DHL? Virker som de ikke helt har truffet helt blink på OSL i det siste eller er det bare meg?

Nå er det vel en hvis økning i pakkefraktere på OSL det siste året, og det går vel noe fisk her også

Atlas var på vegne av DHL. Men ikke for pakkegjengen. Søsterfirmaet som heter DHL Global Forwarding, som er en ren speditør.
Fra Oslo var det overhode ingen problemer å fylle maskinen. Men OSL-ICN var bare en liten del av et stort DHL prosjekt. Flyet gikk jorden rundt to ganger i uka med frakt for DGF. Og dessverre var et par av de andre segmentene som gjorde at prosjektet ikke fikk leve. Men isolert sett. BRU-OSL-ICN gjorde det ganske greit. Og satt i sammenheng med Lakselv så var det en helt unik løsning.

Ang pakkefrakterene, så er de perfekte fiskemaskiner faktisk. Stort sett brev og lette pakker ut. Så det gir en del volum. Så kan man fylle fisk på resten. Og fisken er tung med relativt lavt volum. Både UPS og DHL har fulle fly. Og det truckes mye ut til andre HUB i området. (Malmø/Stockholm/København etc)

Pelikan
19-08-2019, 17:47
Air Cargo Global har også forsvunnet. CAL er 2x ukentlig.,Qatar bruker 777f på tirsdager

Fra 2. september ser det ut som Qatar går over til 777 på mandager og lørdager slik at det blir 3 ganger i uken.

Pelikan
16-12-2019, 19:06
Ser ut som Qatar setter inn ekstra fraktkapasitet denne uka slik at de har 7 avganger (dvs. 3 mere enn vanlig)
Mandag 777F
Tirsdag 777F og A330F
Onsdag 777F
Torsdag 777F
Lørdag A330F og 777F

Pelikan
16-12-2019, 19:09
Emirates setter inn en ekstra avgang 23.12 slik at neste uke har de 777F mandag, tirsdag og onsdag.

Pelikan
16-12-2019, 19:10
Korean setter inn en ekstra avgang 28.12 slik at neste uke har de 777F tirsdag, onsdag og 2x på lørdag.

SpotOn
23-12-2019, 08:09
Jeg har bestilt en pakke som skal leveres via DHL Express. Klokken 00:17 i natt (23.12) var status "Departed Facility in LEIPZIG - GERMANY" og klokken 01:59 var ny status "Transferred through OSLO - NORWAY". Så raskt går det ikke med varebil eller tog, og etter litt googling ser jeg at DHL har en hub på flyplassen Leipzig/Halle (LEJ). Ergo har det da gått et fly fra LEJ til OSL i løpet av natten. Dette finner jeg ikke på elektroniske avgangstavler på nettsidene til LEJ eller ankomsttavle på nettsidene til OSL.

Så da er spørsmålet: Hvor kan jeg finne informasjon om cargoruter? Er dette publisert noe sted med avgang/ankomstinfo?

Ruten LEJ-OSL kunne jeg heller ikke finne på flightradar24 - noe som selvsagt kan skyldes at jeg ikke søkte korrekt.

Martin
23-12-2019, 08:40
Denne fløy for DHL i natt

https://www.flightradar24.com/data/flights/qy3318

Someone
23-12-2019, 08:45
Denne fløy for DHL i natt



https://www.flightradar24.com/data/flights/qy3318



Ekstraflight? Trodde DHL «alltid» landet tidlig morgen på OSL?

SpotOn
23-12-2019, 08:54
Denne fløy for DHL i natt

https://www.flightradar24.com/data/flights/qy3318

Takker. Publiseres dette også av Avinor et eller annet sted?

bamseh
23-12-2019, 09:32
Nah, Cargo/GA publiseres ikke offentlig på Avinor sine sider i alle fall. Det har jo begrenset nytte for passasjerer..
Samme med ambulanse, men det er vel gjerne GA..

jameson82
23-12-2019, 12:25
prostitos.no viser cargoflighter

LN-MOW
23-12-2019, 14:12
Ekstraflight? Trodde DHL «alltid» landet tidlig morgen på OSL?



Ikke i helgen. De kommer oftest inn søndag kveld.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Jens W
24-12-2019, 01:29
Ikke i helgen. De kommer oftest inn søndag kveld.

Pinadø, der ble jeg lurt av "processed at OSLO 07:08" gitt, siden jeg hadde en pakke på samme fly. Kjenner forøvrig flere som hadde det.
Ser flyet videre til TRD gikk tidligere enn jeg mente å huske også, og fant'n itte på FR24.

Pelikan
27-02-2020, 00:47
Ser ut som Qatar Cargo setter inn en ekstra avgang fast på torsdager fremover med oppstart nå i morgen. Denne betjenes med 777 slik at de da totalt vil ha 5 avganger i uken (4 x 777 + 1 x A330)

Someone
04-04-2020, 18:09
Ser Ethiopian Cargo nylig fløy OSL-NRT, såvidt jeg forstår med fisk. 777F

LN-MOW
04-04-2020, 19:22
Ser Ethiopian Cargo nylig fløy OSL-NRT, såvidt jeg forstår med fisk. 777F



Kom inn med diverse hjelpeutstyr til helsevesenet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Pelikan
05-04-2020, 10:16
Ser Ethiopian Cargo nylig fløy OSL-NRT, såvidt jeg forstår med fisk. 777F

Kom inn med 60 tonn hjelpeutstyr og gikk ut med 80 tonn fisk leste jeg en plass. Kommer med ny cargo flight nå i natt kl 00:20 - inn fra Frankfurt og returnerer til Addis Abeba.
Så for øvrig at QR hadde en Cargo maskin som kom inn fra Zaragoza i Spania og gikk videre til New York i går kveld. Er vel ikke ofte det er cargo flighter som går vestover.
Turkish hadde inne en 777 pax kun med cargo i går. Denne kommer tilbake på onsdag ser det ut til.

Pelikan
14-09-2020, 21:34
Her er link til en artikkel i Intrafish som omhandler flyfrakt av fisk.
Martin Langaas, direktør for frakt i Avinor kommer med en del informasjon i denne sammenheng.

https://www.intrafish.no/nyheter/krevende-for-flyfrakt-av-laks-sliter-med-a-fa-fisken-til-usa/2-1-870581

Someone
30-10-2020, 10:19
Hvem er det som flyr på OSl for FedEx nå? Trodde det fortsatt var ASL, men mulig jeg bare søker feil siden jeg ikke finner noe?

jameson82
30-10-2020, 11:03
Hvem er det som flyr på OSl for FedEx nå? Trodde det fortsatt var ASL, men mulig jeg bare søker feil siden jeg ikke finner noe?

West Air Sweden. Idag var det SE-RLL som var G-NPTC før

Someone
30-10-2020, 11:05
West Air UK/Sweden. Idag var det SE-RLL som var G-NPTC før

Takk

Innbilte meg de fortsatt gikk CDG-OSL, men ser nå de kommer opp fra HAJ

Someone
16-03-2021, 19:45
Tror det bare en en one off, men så Qatar Cargo i dag fløy en av sine A350-1000 «praktere» DOH-OSL-ORD.

«Normalt» har jo disse en rundtur DOH-Europa-OSL-DOH

Someone
24-03-2021, 21:03
Er det FedEx som Swift i blant nå driver å flyr en 737-400 frakter mellom OSL og CDG for?

Martin
24-03-2021, 21:08
Er det FedEx som Swift i blant nå driver å flyr en 737-400 frakter mellom OSL og CDG for?



I så fall virker det rart at den tok av så tidlig som 18:26.

doof
24-03-2021, 21:10
Er det FedEx som Swift i blant nå driver å flyr en 737-400 frakter mellom OSL og CDG for?

Tror det er DHL de flyr for. Pleier ikke de å fly på Eurotans callsign?

West Atlantic flyr vel for Fedex.

A.

Someone
07-04-2021, 21:36
Har UPS delvis byttet routing? Dagens maskin kom som vanlig opp fra Køln via Malmø, men ser ut som den nå går til London Stansted i kveld

LN-MOW
07-04-2021, 21:47
Ser ut til å være en one-off. Normal routing i morgen.

Someone
09-04-2021, 23:09
Hvor ofte flyr DHL dobbelt på OSL? Ser de i kveld sendte både en 757 og A300 frakter OSL-LEJ

jameson82
09-04-2021, 23:20
Hvor ofte flyr DHL dobbelt på OSL? Ser de i kveld sendte både en 757 og A300 frakter OSL-LEJ

Skjer ganske ofte. Er vel pga mindre paxfly som tar med seg pakker og småcargo fra kontinentet

doof
10-04-2021, 10:46
Hvor ofte flyr DHL dobbelt på OSL? Ser de i kveld sendte både en 757 og A300 frakter OSL-LEJ

Etter hva jeg har forstått så er det "etter behov".

De tilpasser alt er hva som skal inn og ut av pakker/gods fra de forskjellige europeiske hubene. På mandager er det alltid mye som skal inn for da har det det hopet seg opp med pakker som har kommet inn til CPH/LEI fra Asia og Amerika gjennom helga. På mandager ankommer alltid flyene inn til Norge tidligere på dagen i forhold til resten av uka pga mye gods.

Til Norge er det jo mest gods som skal inn, DHL merker jo særlig dette i B2C markedet.
På vei ut så prøver de så godt de kan å fylle opp ledig kapasitet med ordinær flyfrakt for 3.parter. Det er jo attraktivt i disse dager...

A.

Someone
10-04-2021, 13:39
Jeg ser av historikken den ikke er ny, men ser DHL også de fleste lørdager nå slinger en 757 maskin LEJ-OSL-SVG-LEJ

doof
10-04-2021, 14:04
Jeg ser av historikken den ikke er ny, men ser DHL også de fleste lørdager nå slinger en 757 maskin LEJ-OSL-SVG-LEJ

I tillegg så kjøres det også gods på bil CPH-OSL i helgene.

Someone
11-04-2021, 09:22
Martin Langaas melder på Linkedin at Ethiopian Airlines har fått transsibirske overflyvningsrettigheter mellom Oslo og Seoul. Da blir deres jevnlige frakter mellom OSL og ICN litt mer effektiv og bærekraftig

CrazyChris
03-05-2021, 02:13
Hvor ofte flyr DHL dobbelt på OSL? Ser de i kveld sendte både en 757 og A300 frakter OSL-LEJ

Som andre har sagt tidligere, så fly DHL dobbelt til OSL så lenge det er frakt til det. Normalt så kjører de 2 fly, en A300 airbus og en 737-400 noen ganger -300. Untatt på Mandager da kommer de med en 757 med mindre det enten er teknisk eller mindre frakt.

DHL kommer også om Natta (mellom 0100-0200), for de som lurer på hvordan pakker kommer så fort om Mandagen hehe :P Kommer normalt en Airbus A300 og en 757.

Får de som har merket at DHL kommer på Lørdager så stemmer det, det er pårunnet noen toll regler i Tyskland som hindere dem å trucke det fra Tyskland over Helgen (dette er noe jeg har blit fortalt, så jeg vet ikke 100% grunnen til at de har bestemt seg å bruke fly, pleide ikke å gjøre det hvis du går tilbake til 2019 for eksemple for det jeg husker) Pleier hovedsakelig å være en 757, men noen ganger så kommer de med en Airbus A300.

Someone
26-05-2021, 23:18
Har Swift med Brasiliaen tatt over for Amapola på OSL-TRD som DHL feeder? Eller er dette i tillegg eller for noen andre?

jameson82
26-05-2021, 23:25
Har Swift med Brasiliaen tatt over for Amapola på OSL-TRD som DHL feeder? Eller er dette i tillegg eller for noen andre?

De flyr postruter, du har nok glemt denne som du selv har kommentert i :) https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=148822

Trdfly
27-05-2021, 05:54
Har Swift med Brasiliaen tatt over for Amapola på OSL-TRD som DHL feeder? Eller er dette i tillegg eller for noen andre?

De flyr postruter, du har nok glemt denne som du selv har kommentert i :) https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=148822

Swiftair i Norge er på vegne av Posten Norge.
Amapola i Norge er på vegne av DHL.

foxyhoxy
29-05-2021, 03:18
I går var det tre Qatar-fly på utland. Er det bare for å hente laks eller var det noe mer spennende?

LN-MOW
29-05-2021, 03:36
For det meste sjømat, ja ... men QR176 tar passasjerer også.

Trdfly
29-05-2021, 03:37
I går var det tre Qatar-fly på utland. Er det bare for å hente laks eller var det noe mer spennende?

QR176: Vanlig passasjerflyvning, med frakt i lasterommet.
QR8885: Rein fraktflyvning, med «Preighter».
QR8266: Rein fraktflyvning, med vanlig fraktfly.

Er nok variert hva som var med som frakt, men det er nok stor sannsynlighet at det var en del fisk med på alle tre flyvningene.

Someone
01-06-2021, 23:49
For hvem er det West Atlantic for mellom Oslo og Jönköping. Er det pakker for Posten?

Trdfly
04-06-2021, 11:26
For hvem er det West Atlantic for mellom Oslo og Jönköping. Er det pakker for Posten?

Den flys på vegne av FedEx.

Martin
04-06-2021, 11:29
Den flys på vegne av FedEx.

Flyr FedEx Oslo-Jönköping?

Trdfly
04-06-2021, 11:45
Flyr FedEx Oslo-Jönköping?

West Air Sweden opererer ruta for FedEx.

Martin
04-06-2021, 12:12
West Air Sweden opererer ruta for FedEx.

Ja, skjønte det. Bare skjønte ikke hvorfor FedEx har noen til å fly for seg mellom Oslo og Jönköping. Mye som tydeligvis har skjedd siden jeg sluttet der

raider66
04-06-2021, 15:52
Ja, skjønte det. Bare skjønte ikke hvorfor FedEx har noen til å fly for seg mellom Oslo og Jönköping. Mye som tydeligvis har skjedd siden jeg sluttet der

Det er mange ting man ikke skjønner ;) Jeg for eksempel, forstår ikke helt hvorfor DHL sin A300 fra OSL og den fra GOT går til CPH, mens den fra ARN går til LEJ. Men det vet sikkert noen andre her på forumet:rolleyes: Det har kanskje noe med volumet av frakt å gjøre?

Espen

doof
04-06-2021, 22:12
Det er mange ting man ikke skjønner ;) Jeg for eksempel, forstår ikke helt hvorfor DHL sin A300 fra OSL og den fra GOT går til CPH, mens den fra ARN går til LEJ. Men det vet sikkert noen andre her på forumet:rolleyes: Det har kanskje noe med volumet av frakt å gjøre?

Espen

Kan være pga hvor mange fly de kan håndtere på CPH på en gang eller at maskinen drar fra ARN så sent at DHL ikke rekker å sortere gods i CPH og derfor må fly direkte til LEJ.

Hvis flyet fra KRS blir innstilt og godset må kjøres til SVG med bil så drar flyet derfra alltid rett til LEJ fordi de kommer for sent til CPH for å rekke fly videre derfra.

A.

Someone
22-06-2021, 22:06
Så forresten Emirates hadde en 777-prakter som kom inne til OSL fra ORD i dag. Var det en one-off med den routingen eller har den vært fløyet før?

Someone
01-07-2021, 16:40
Ethiopian Cargo har økt sin OSL-ICN rute til 3x ukentlig

Pelikan
03-07-2021, 17:20
Ethiopian Cargo har økt sin OSL-ICN rute til 3x ukentlig
Denne har vel vært flydd på tirsdager og fredager. Vet du hvilke dag den tredje avgangen skal opereres?
Ikke noe overraskelse at kapasitet på Seoul økes da Sør-Korea importerer ca 700 tonn fersk laks i uka fra Norge. Vil tro at noe laks til Japan som importerer ca 600 tonn i uka også går via ICN.

Someone
03-07-2021, 17:22
Denne har vel vært flydd på tirsdager og fredager. Vet du hvilke dag den tredje avgangen skal opereres?
Ikke noe overraskelse at kapasitet på Seoul økes da Sør-Korea importerer ca 700 tonn fersk laks i uka fra Norge. Vil tro at noe laks til Japan som importerer ca 600 tonn i uka også går via ICN.


Første gikk vel nå på onsdag. Så er vel det fremover?

Pelikan
04-07-2021, 11:45
Da ser det ut som Qatar fra og med denne uka har avsluttet bruk av "praktere" fra OSL. Til gjengjeld ligger de inne med 7 x 777F i uka fremover slik at kapasiteten opprettholdes. Daglige avganger utenom onsdag og 2 avganger på tirsdagene.

Someone
24-08-2021, 08:13
Hva er egentlig FedEx sitt program på OSL?

Og når ble ATRen byttet til 737?

Someone
14-02-2022, 19:05
Så forresten UPS byttet in sitt vanlige fly med Star Air sin 767-200F i dag. Det er vel ganske uvanlig?

Someone
10-05-2022, 12:52
Ny rekord for Qatar Cargo ut fra Norge i fjor, dog ikke veldig overaskende. Og mesteparten ut fra OSL


https://www.aircargonews.net/sectors/perishable-logistics/qatar-airways-cargo-sees-salmon-record/

Qatar Airways Cargo has celebrated a record year for salmon shipments out of Norway.

The cargo carrier “transported more than 46,000 tonnes of Norwegian seafood in 2021,” said Rob Veltman, vice president cargo Europe at Qatar Airways.

This is “the highest result yet,” he noted, adding: “The airline transports more than 125 tonnes of seafood from Oslo every single day.”

Someone
01-05-2023, 12:06
Ny rute eller er det bare en adhoc eller posisjonering?

Sprint flyr vel også mest frakt for andre og ikke på egenhånd?


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230501/dd9d979c5e31050087064e18e21034e8.jpg

LN-MOW
01-05-2023, 12:27
Ny rute eller er det bare en adhoc eller posisjonering?

Sprint flyr vel også mest frakt for andre og ikke på egenhånd?



En til på vei til Tromsø. Kontraktendring fra 1/5?

raider66
01-05-2023, 16:07
En til på vei til Tromsø. Kontraktendring fra 1/5?

Ny operatør for Posten Norge, både i nord og i sør.

Espen

Trdfly
01-05-2023, 18:31
En til på vei til Tromsø. Kontraktendring fra 1/5?

Ny operatør for Posten Norge, både i nord og i sør.

Espen

Er oppstarten for SprintAir flyttet fra 1. august til 1. mai?

Someone
10-05-2023, 22:06
Dobbelt opp for UPS i dag, både en 757 og 767 som gikk til Køln. Usikker hvor vanlig det er?

Someone
23-06-2023, 15:43
Nye og enklere regler som eksport av sjømat til midtøsten kan jo potensielt øke behovet for frakt dit

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio/?p=lc-6089681-6650

En holdbarhetsregel sto i veien for norsk eksport av sjømat til Midtøsten. Nå er regelen fjernet, og fra 1. september blir eksporten enklere.

Someone
31-07-2023, 19:11
Korean Cargo kommer tilbake med lørdsagsavgangen fra 12/8, så er da tilbake med 3x ukentlig

Pelikan
08-11-2023, 19:09
Da kommer Emirates tilbake med frakter på OSL med ukentlig avgang ref. pressemelding sist søndag.

Fra Ilaks.no : https://ilaks.no/emirates-setter-inn-cargofly-fra-gardermoen-og-oker-fraktkapasiteten-med-45-prosent/

Står ikke noe om ukedag og oppstartsdato. Noen som kjenner til dette?

Someone
29-02-2024, 21:17
Avinor har presentert de største markedene for flyfrakt av norsk sjømat på Linkedin.

USA 67,710 tons
China 47,244 tons
South Korea 30,744 tons
Japan 26,770 tons
Thailand 25,085 tons
Taiwan 15,079 tons
Hong Kong and Macao 14,099 tons
UAE 8,986 tons
Singapore 8,235 tons
Israel 8,182 tons