PDA

View Full Version : TRD-MUC via ZAG


hanswest
04-05-2015, 14:39
Alle veier fører til Rom, eller hvor nå man vil dra. Denne gangen sto MUC for tur, og både SAS og LH var greie alternativer på veien ned, men kanskje litt kjente, kjære… og til og med kjedelige?
Så, med litt leting fant man da ruten TRD-CPH-ZAG-MUC, første hopp med gode gamle SAS, og de to andre hoppene med Croatia Airlines, nytt for meg.
Det er greit å våkne klokka 0400 på en flott vårmorgen i Trøndelag, hvor sola nesten har krøpet seg over horisonten, det lette skydekket så vidt dekker over (nesten) fullmånen, og hvor man rakk å våkne før vekkeklokka!

Tolv min i taxi til Værnes, lite folk, bagasjen sendt hele veien, men ombordstigningskort bare til CPH. Turen var helt grei, i en lang og tynn maskin med motorene helt der bak, skriver ikke mer om den!

Vel fremme på Kastrup gikk jeg bortom “transfer”, klikket på Aviator-knappen og fikk ordnet meg med to stk. kort i bytte mot å vise frem passet. Jeg hadde spurt om å få låne et møterom i SAS-loungen da det var tre timer å vente, midt i rushet, greit ja:

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/Moterom%20SAS%20lounge_zpsfuqgukgz.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/Moterom%20SAS%20lounge_zpsfuqgukgz.jpg.html)

Etter litt jobbing, med dansk frokost… så var det tid for å gå ut til utgang C39, jeg må innrømme at jeg i min villfarelse trodde at Kroatia lå innenfor Schengen, men man lærer så lenge man lever. Lang kø for å vise den røde boka, men køa gikk fort, så vips var man ute i den store verden på CPH. Flyet sto klart, 9A-CTH, en Airbus 319-100 som ble levert ny til Croatian i 2008:

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/9A%20CTH_zpsbf1d2vsh.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/9A%20CTH_zpsbf1d2vsh.jpg.html)

- og jeg følte meg trygg, maskinen var sikkert over gjennomsnittet trygg:

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/Paveskilt_zpsx1itn2hs.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/Paveskilt_zpsx1itn2hs.jpg.html)

Jeg hadde sete 1C, med godkjent plass til beina:

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/Beinplass%20OU481_zpslzplv0t2.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/Beinplass%20OU481_zpslzplv0t2.jpg.html)

Det ble avgang litt over rutetid, på 22R, vi var to stk som delte tre rader foran gardina. Bak var det faktisk ganske så fullt, over 2/3 vil jeg påstå.
Vi fikk et glass vann før avgang. Maten ble servert i to omganger, først mat - så dessert. Det var en slags kjøttpostei med potetmos, som ikke så veldig spennende ut, men smaken var egentlig helt ok:

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/Hovedrett%20OU481_zps1dotubsl.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/Hovedrett%20OU481_zps1dotubsl.jpg.html)

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/Dessert%20OU481_zpsketo2yyv.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/Dessert%20OU481_zpsketo2yyv.jpg.html)

Turen gikk ellers greit, fikk smake på en ekte kroatisk snaps av sjefen i kabinen. Jeg syns servicen var helt ok, uten at den var så veldig sofistikert da, trivelig folk som jobbet der.

Vi landet på R23 litt før rute. Og så var det det med å vite da, jeg hadde så smått tenkt at jeg skulle gå meg en liten tur utenfor terminalen mens jeg ventet på neste fly, for liksom å ha vært i Kroatia, men det er noe som heter visum… så da ble det rett inn i terminalen. Det var det ikke mange broer til flyene, alle ble busset:

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/ZAG_zpsphnwzqkf.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/ZAG_zpsphnwzqkf.jpg.html)

Det sto litt forskjellige fly der ute på plassen:

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/Fly%20ZAG_zpsdi5zxr0n.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/Fly%20ZAG_zpsdi5zxr0n.jpg.html)

Terminal var varm, trang og med dårlig luft, men man kunne reise tredve år tilbake i tiden og besøke loungen deres:

http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/Mai%202015/Lounge%20ZAG_zpsnpcjkpkv.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/Mai%202015/Lounge%20ZAG_zpsnpcjkpkv.jpg.html)

Så langt: OK service på OU. Dyster lounge, med masse drikke og litt mat. Så skal OUs Q400 testet litt senere på ettermiddagen.

TG923
04-05-2015, 16:05
Artig reiserute, og god plass til høyrebeinet ;-)

I følge landsider.no trenger da ikke nordmenn visum til Kroatia for opphold inntil 3 måneder, antar du ikke har så lang ventetid i loungen...

reiseportalen
04-05-2015, 18:22
Flott rapport!


...........................
http://www.reiseportalen.blogspot.no/

Twin Otter
04-05-2015, 18:43
Hm. Hvis flyet var nytt i 2008? Hvordan kan paven da ha fløyet flyet i 1998?

Ellers fin rapport!

Martin
04-05-2015, 21:41
Hm. Hvis flyet var nytt i 2008? Hvordan kan paven da ha fløyet flyet i 1998?

Ellers fin rapport!

Flyet ble levert i 1998

http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A319/833,9A-CTH-Croatia-Airlines.php

Bergern
04-05-2015, 23:17
Glimmers!
Den reiseruta ville fått min sjef til å stalle :D