View Full Version : Braathens Boeing 767 - artikkel
Jeg dumpet tilfeldigvis over et flyblad - Airline Data News, Issue No 18. fra 1984 da jeg lette etter noe heeelt annet. Jeg måtte jo bla gjennom og se om jeg fant igjen noe interessant - det må ha vært derfor jeg tok vare på det.
Der var denne artikkelen om Braathens B767 over en dobbeltside som jo er verdt å spare på.
Håper det kan være interessant for flere å gjenoppleve dette! :fly
Edit: Jeg ser den kommer opp i feil retning, men det klarer dere sikkert å snu sjøl - jeg drar på hyttetur ;)
raider66
02-05-2015, 13:18
Helt konge!
Dette husker jeg godt. Takk skal du ha!
Espen
Takk for denne, snakker om gode gamle dager gitt :)
Kabinsjef@DY
04-05-2015, 14:54
Interresant artikkel:) Syv seter i bredden på en 767 må ha vært ekstremt trangt!
Interresant artikkel:) Syv seter i bredden på en 767 må ha vært ekstremt trangt!
Nei, 2-3-2 er standard for 767. Enkelte charterselskaper har imidlertid 2-4-2, og DET er trangt.
Interresant artikkel:) Syv seter i bredden på en 767 må ha vært ekstremt trangt!
Det er vel kanskje den beste konfigurasjonen i economy class på en widebody (ser man bort i fra når selskapene på 70 tallet hadde ni i bredden på 747)
fokkeren
09-05-2015, 18:05
Braathens SAFE hadde bare 242 seter i 767en.
Hade gleden å reise med den mange ganger innenlands og på charter.
Et kjempe fly.
Braathens brukte uttrykket First class charter.
Braathens SAFE hadde bare 242 seter i 767en.
'Bare' 242 seter .. det er ganske mye for en 767-200. Til sammenligning hadde SAS 156 i sine og USAirways 203. I den andre enden av skalaen hadde du Brittannia, med 290. DET var trangt.
'Bare' 242 seter .. det er ganske mye for en 767-200. Til sammenligning hadde SAS 156 i sine og USAirways 203. I den andre enden av skalaen hadde du Brittannia, med 290. DET var trangt.
Det blir som å sammenligne epler og pærer. Du må se på hvilket marked disse skulle dekke, og i forhold til resten av chartermarkedet var plassen forholdsvis generøs. De var også svært populære og ettertraktede i det markedet, så lenge det varte. Britannia hadde vel 2-4-2 i bredden hvis jeg ikke husker feil.
Og hvis du sammenligner med selskapets 737 på den tiden (124-seters -200) var benplassen ganske lik, og setene var tilnærmet de samme som i 737-205 levert etter 1978. (Og senere montert i alle -205).
Så å sammenligne en single-class chartermaskin med en like stor med to klasser beregnet for svært lange ruter skurrer en hel del for meg.