PDA

View Full Version : FlyViking - statustråd


Pages : [1] 2 3 4

jameson82
12-04-2015, 16:38
Ola starter nå eget selskap

Er fri
- Ja, e' du toillat! Jeg kommer ikke til å sette meg ned i skinnsofaen og gjøre ingenting. Jeg hadde en gammel ide om å gjøre endringer i det selskapet jeg var i. Men det ville ikke Widerøe. Til slutt var det fritt for oksygen der. De ville helst ha meg ut, og det har de fått til nå. Så nå er jeg fri til å gjøre det jeg har drømt om, sier Giæver.

- Kan du si noe om de planene du har?

- Jeg skal stå på egne ben, risikere mine egne penger, og tenke helt nytt, på en helt annen måte enn før.


http://mobil.nordlys.no/Etablerer_Gi_vair____N__skal_jeg_st__p__egne_ben-5-34-131293.html

Fredriksen
12-04-2015, 17:18
Og du kan vel si det sånn at 9.april 2015 kan være starten på luftfartskrigen for kortbanenettet i Norge.

Han legger ikke noe i mellom. Vi får vel avvente og se om han i det hele tatt kommer i gang. Skal bli morsomt å følge med videre. (Twin Otter comeback?;) )

TOS
12-04-2015, 17:42
Giævair... :)

Får håpe at Giæver husker på å få fatt i fly som har muligheten for SCAT-1 navigasjon (i alle fall inntil vi har på plass et alternativ), men det spørs hvor ivrige Widerøe er på å leie ut slik utstyr til Giæver...

LN-MOW
12-04-2015, 17:56
Historien viser at det sjelden går bra når piloter prøver å starte flyslskap .. just sayin' .. ;) #skygods

Vr
12-04-2015, 22:12
Historien viser at det sjelden går bra når piloter prøver å starte flyslskap .. just sayin' .. ;) #skygods


Mener du slik som DY?

LN-MOW
12-04-2015, 22:37
Mener du slik som DY?

Kjos gjorde en annen karriere og har aldri flydd for et flyselskap. Trolig et fornuftig valg. ;)

Tenker mer på f.eks Swissair og United, hvor pilot-CEO'er og styremedlemmer herjet friskt. PanAm er et lysende eksempel. SAS har vel også hatt et par toppsjefer med bakgrunn i cockpit som ikke helt mestret oppgaven.

For ikke å snakke om min stadig tilbakevendende venn Kaptein Joe Roy som stilfullt kjørte Africa One i bakken under mottoet 'If you open a route, people will fly it'. :lolL

CFM
12-04-2015, 22:47
Har ikke noen nøyaktige tall på det, men det er vel nok av flyselskap med CEOs som ikke har hatt bakgrunn i cockpit, uten at det har gått så strålende av den grunn?...

LN-MOW
12-04-2015, 22:59
Har ikke noen nøyaktige tall på det, men det er vel nok av flyselskap med CEOs som ikke har hatt bakgrunn i cockpit, uten at det har gått så strålende av den grunn?...

Jada, og jeg har selv jobbet i et par-tre slike som ble kjørt i bakken av kjeltringer som John Tague og Subodh Karnik ... og investeringsselskaper som Matlin Patterson.

Kun en generell observasjon fra min side at piloter ofte er glimrende ledere, men ikke alltid har sunn forretningssans. I motsetning til økonomer som ikke har noen av delene ... ;)

Vr
12-04-2015, 23:09
I motsetning til økonomer som ikke har noen av delene ... ;)

Well played :-)

CFM
13-04-2015, 00:13
Jada, og jeg har selv jobbet i et par-tre slike som ble kjørt i bakken av kjeltringer som John Tague og Subodh Karnik ... og investeringsselskaper som Matlin Patterson.


Jeg håper jo egentlig du kommer med en bok etterhvert om de forsjellige selskapene/folkene du har fått med deg :)

imm
13-04-2015, 14:38
Å starte eget flyselskap er ikke den raskeste veien for å gå konkurs. Men den sikreste.

Dash
13-04-2015, 14:43
Nå skal han vel inn i ett marked han sikkert kjenner godt. Dessuten så er vel ikke WF kjent for å være billige i drift. Dette blir vel litt som DY vs SK på nytt igjen, men denne gangen på kortbanenettet.

LN-MOW
13-04-2015, 14:48
Jo mindre fly, jo høyere enhetskostnaer ... Man skal også stort sett forholde seg til det samme sikkerhetsregimet som for en 189-seter, så 'billig i drift' er vanskelig i commutermarkedet uten å gå på akkord med regelverket. Hans eget regnestykke i artikkelen ('Han sier at hvis man regner på hva en billett fra Tromsø til Hammerfest koster med Widerøe, så ville en Widerøe-tur til Oslo fra Tromsø kostet 15.000 per passasjer.') vitner om lite kunnskap om det han tidligere drev med.....

Dash
13-04-2015, 14:59
Jo mindre fly, jo høyere enhetskostnaer ... Man skal også stort sett forholde seg til det samme sikkerhetsregimet som for en 189-seter, så 'billig i drift' er vanskelig i commutermarkedett uten å gå på akkord med regelverket.

Tja. Sammenlignet med andre flyselsakaper med fly i samme størrelse, så har dere også høye kostnader. Bl.a på lønn og arbeidsbetingelser er vel ansatte i WF langt på vei lønnsledende i Skandinavia innen luftfart. Og hvor lønnsomt er det egentlig å ha så mange baser som dere har med så få fly, ja det regnestykket skulle jeg gjerne sett. Og flåteutnyttelsen er vel heller ikke særlig høy sammenlignet med andre turboprop operatører. Denne tråden handler ikke om WF, men at det går ann å drive billigere enn Widerøe er jeg overbevist om.

LNv22
13-04-2015, 15:30
Mener du slik som DY?

Haha - fantastisk! Det er vel akkurat det beste eksempelet som kunne tas frem.

Kjos gjorde en annen karriere og har aldri flydd for et flyselskap.

Lite konstruktiv kverulering. Jeg tror ikke du kommer noen vei med å forsøke å forankre noe som helst i hva slags pilot Kjos var - det er et faktum at Kjos var pilot og har tilbrakt et lass med tid bak spakene. Det handler ikke om at Kjos satt årevis i en sivil eller militær cockpit, men at han har andre personlige egenskaper og at han har tilegnet seg en hel del øvrig kompetanse i ettertid, slik som bl.a. juridisk embetseksamen og advokatbevilling (for å nevne noe). Sagt på en annen måte - DY hadde selvfølgelig vært det samme i dag selv om Kjos hadde fløyet sivilt.

Jeg er ingen DY-fan, men Kjos er jo åpenbart en imponerende person. Man snakker ofte om personer med personlighetstrekk som tar den "helt ut" i det de tar i..... Kjos er nok ganske nær en slik type: I Militærtjenesten ble han Jagerpilot, etter juridisk embetseksamen ble han partner i et stort forretningsadvokatfirma (Vogt & Wiig) og ellers i næringslivet startet han et meget velfungerende og suksessfullt flyselskap. Det avgjørende her er ikke at han avsto fra å fly sivilt. Det er personen og andre kvalifikasjoner det handler om.

LN-MOW
13-04-2015, 15:38
Nå var min respons kun et svar til Vr's kommentar, men som jeg ser det, er det stor forskjell. En sivil pilot befinner seg innen industrien og er må forholde seg til sivil bedriftsledelse og betingelser. Han må også forholde seg til arbeidskolleger (crew/administrasjon/bakkkemannskaper) på en litt annen måte enn jagerflypiloten ... En militærpilot befinner seg i helt andre omgivelser.

OJB
13-04-2015, 15:45
Håper han lykkes med prosjektet sitt. Det skal mer en dype lommer til å starte konkurrende virksomhet met WF.

Fredriksen
13-04-2015, 16:02
Det å starte flyselskap er ingen enkel oppgave, noe vi har flere eksempler på. Det kreves store investeringer. Flere har ikke kommet over startstreken engang. ( Husker bl.a Norwegian Express for noen år siden - Ble noe navnebråk også :-) Klarer en derimot å komme i lufta er ofte veien til det økonomiske stupet kort.
Men all heder og ære til de som vil prøve - Noen lykkes, andre ikke.

LN-TIB
13-04-2015, 17:32
Håper han lykkes med prosjektet sitt. Det skal mer en dype lommer til å starte konkurrende virksomhet met WF.
Ja man må nok ha et par SCAT-1 bokser på bakrommet

Frequent Traveller
14-04-2015, 15:51
Historien viser at det sjelden går bra når piloter prøver å starte flyslskap ... Akkurat som at det ä tegne nye fly best ikke skal betroes alene til flyingeniörer ...

imm
15-04-2015, 14:42
Så nettopp Aircraft investigation om Lauda Air.
Niki Lauda sa "det er enklere å bli verdensmester i formel 1 enn å starte flyselskap."

Sånn sett stiller Giæver sterkt. Han er verdensmester, og vel så det. Ihvertfall i egne øyne.

jameson82
20-04-2015, 12:16
Giaevair (Tromsø) is a Norwegian start-up founded and backed by former Wideroe (WF, Bodø) pilot, Ola Giæver. Not much is known about the airline except that Giæver reportedly plans to equip it with DHC-6-400 seaplanes with Tromsø its primary hub.



http://www.ch-aviation.com/portal/news/36814-start-up-giaevair-eyes-norwegian-seaplane-market

Dash
20-04-2015, 12:27
Giaevair (Tromsø) is a Norwegian start-up founded and backed by former Wideroe (WF, Bodø) pilot, Ola Giæver. Not much is known about the airline except that Giæver reportedly plans to equip it with DHC-6-400 seaplanes with Tromsø its primary hub.

http://www.ch-aviation.com/portal/news/36814-start-up-giaevair-eyes-norwegian-seaplane-market

Men fortsatt ikke trykk-kabin. Er det sannsynelig at Solvik-Olsen vil lempe på kravet om trykk-kabin på FOT-rutene?

roger
20-04-2015, 12:34
Men fortsatt ikke trykk-kabin. Er det sannsynelig at Solvik-Olsen vil lempe på kravet om trykk-kabin på FOT-rutene?

Kor mykje meir komfort mtp. å flyge over veir og vind gir trykk-kabin på Dash-8 vs. ingen på Twin Otter egentleg? Spesielt i områda nordpå med korte ruter og kort tid på cruise?

Og har forresten Viking komme godt igang med å bygge nye fly?

gustavf
20-04-2015, 12:49
Kor mykje meir komfort mtp. å flyge over veir og vind gir trykk-kabin på Dash-8 vs. ingen på Twin Otter egentleg? Spesielt i områda nordpå med korte ruter og kort tid på cruise?


Sannsynligvis ikke så mye, men det er allikevel et krav på anbudsrutene.


Og har forresten Viking komme godt igang med å bygge nye fly?

Fly er nok lettere å skaffe enn utstyr for SCAT-1.

Swashbuckler
20-04-2015, 13:40
Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?

TOS
20-04-2015, 13:50
Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?

Jeg vil gjette på at departementet ikke nødvendigvis tar sjansen på at en slik henvendelse blir fulgt opp, og vil sannsynligvis legge ut på anbud de ruter de selv mener det er en sjanse for at ikke er kommersielt bærekraftige. Legger så et selskap inn et 0-anbud så vinner det sannsynligvis anbudet om de ellers oppfyller kravene, men da har SD en bindende avtale med dette selskapet om å fly ruten i den perioden avtalen gjelder for.

TOS
20-04-2015, 13:54
Fly er nok lettere å skaffe enn utstyr for SCAT-1.

Skal man gjette så vil jeg vel tro at innehaveren av slikt utstyr (Widerøe) neppe er spesielt ivrige på å leie ut/selge slikt utstyr til Giæver, og ei heller er det vel sikkert at det eksisterende utstyret uten videre kan puttes inn i en annen flytype.

Med de tidsfristene departementet har opererert med fra avgjørelse på anbudsprosessen og oppstart at flygningene, så er det god grunn til å tro at ingen som ikke allerede har godkjente fly vil ha tid nok til å få sertifisert fly med SCAT-1.

CFM
20-04-2015, 15:44
Hvis han virkelig vil satse på sjøfly virker det mere som et nisjeprodukt der SCAT -1 på sjøen uansett ikke vil være noe tema.

LN-TIB
20-04-2015, 16:04
Men fortsatt ikke trykk-kabin. Er det sannsynelig at Solvik-Olsen vil lempe på kravet om trykk-kabin på FOT-rutene?

Det er ikke krav om trykkabin på alle FOT-Rutene. Nord-Troms og Finnmark samt Narvik og Røst i nord har ikke krav til dette.

Mener Rørvik og Namsos heller ikke har dette som krav. Samt sportsruta til Fagernes.

LN-TIB
20-04-2015, 16:06
Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?

Ja det er mulig. Widerøe har gjort dette tidligere for Hammerfest og Stokmarknes. De var begge en del av anbudsrutene tidligere.

gustavf
20-04-2015, 16:22
Er det mulig å si til departementet at man ønsker å fly den og den FOT ruten på kommersielt grunnlag før neste periode og således holde ruten utenfor anbud og kriteriene som ligger i det? Sier ikke at det er smart, men er det mulig?

Departementet kan velge å ikke utlyse ei FOT-rute, for så vidt av hvilke som helst grunner. Dersom en kommersiell aktør klarer å overbevise departementet om at ei rute ikke bør lyses ut, så er det selvfølgelig mulig. At det skal skje, tror jeg er lite sannsynlig, vel å merke.

Det er også en forskjell mellom kommersielt og nullanbud. Ei kommersiell rute kan hvem som helst fly, ei rute med nullanbud har den som får ruta plikt, men også enerett, til å fly mot null i vederlag.

Swashbuckler
20-04-2015, 16:44
Et 0-anbud er uansett underlagt anbudsreglene, så er jo en vesensforskjell der òg.

SASDC8
20-04-2015, 23:35
For de av som kjenner godt til herren er det bare å ønske lykke til til fremtidige passasjerer, ansatte og de som evt. gir han retten til å fly anbudsruter..

LN-MOW
05-02-2016, 19:25
Da varsler Giæver oppstart av FlyViking med fokus på Helgeland-OSL ..... Timingen er kanskje ikke den beste for dette ...

http://www.helg.no/transportnaringen/wideroes/samferdsel/nytt-selskap-vil-konkurrere-pa-kortbanenettet/s/5-24-96226

MountainDew
05-02-2016, 20:46
Han har allerede gitt sin hyllest til OSM Aviation, "moderne og fremtidsrettet" luftfart :rolleyes:

EB
06-02-2016, 09:19
Et selskap bygget på bitterhet høres ikke ut som en vinner...

Fnate
07-02-2016, 23:51
Et selskap bygget på bitterhet høres ikke ut som en vinner...

Vel... jeg kjøpte en hettegenser i sinne, fordi butikkpersonalet prøvde å jage meg ut. Det var den beste hettegenseren jeg har hatt.

Jeg vet også om en som, etter å ha blitt skjelt ut av en produsent, satte seg til å studere faget og etablerte en konkurrent som til syvende og sist sendte førstnevnte ut av markedet.

kekker
08-02-2016, 08:41
Og barnet skal hete FlyViking AS.

Det som blir spennende å se etterhvert, er jo hvilke folk Giæver får med seg til å drifte dette og ikke minst hvilken flypark han ser for seg.

Mener å ha sett noen av dere har skrevet noe slik som at det å drive et flyselskap er noe av den sikreste måten å tape penger. Men både Kjosern og MOL har jo klart det, så en umulighet er det vel ikke, men det er et relativt spisst marked.

Uten at jeg kjenner økonomien i å drive på kortbanenettet, så vil jeg tro at det er begrenset hvor mye prisene kan presses ned kontra WF. Spørsmål to vil jo være interlining..

I en artikkel på e24.no (http://e24.no/privat/satser-millioner-paa-nordnorsk-flyselskap/23611840) står det følgende å lese:

Ifølge avisen blir selskapet mandag tilført 20,1 millioner kroner gjennom en emisjon.

– Vi skal ha inn mye mer penger i selskapet slik at vi får en trygg økonomisk plattform.
Men vi skal ha minst 100 millioner på bok. Deretter skal vi ut og se på ruter og fly, sier Giæver.

kimbo
08-02-2016, 12:45
Lurer litt på hvilke maskiner han har tenkt seg om han skal inn på kortbanenettet, hverken Dash-8 100/200 eller Dornier 228 er særlig lette å få tak i nå for tiden, så alternativt blir vel muligens Beechcraft sin King Air eller Cessna sin Gran Carravan?

jameson82
08-02-2016, 12:51
Lurer litt på hvilke maskiner han har tenkt seg om han skal inn på kortbanenettet, hverken Dash-8 100/200 eller Dornier 228 er særlig lette å få tak i nå for tiden, så alternativt blir vel muligens Beechcraft sin King Air eller Cessna sin Gran Carravan?

FlyViking= Viking Air DHC-6-400 twin Otter??

view
08-02-2016, 13:08
FlyViking= Viking Air DHC-6-400 twin Otter??

For Twin Otter har vært savnet på kortbanenettet i nord - spesielt om vinteren :p

Twin Otter
08-02-2016, 13:20
FlyViking= Viking Air DHC-6-400 twin Otter??

Da måtte jeg nesten tatt en tur!

vbirk
08-02-2016, 14:01
Her er avisartikkelen fra Helgelands Blad.

Radiv
09-02-2016, 15:39
Gjæver har baller, det skal han ha!
Håper han lykkes!

vbirk
26-02-2016, 08:46
Oj. TRD-BOO-TOS-ALF-KKN-MMK med en leaset Dash 8.

http://www.ifinnmark.no/sor-varanger/alta/nyheter/starter-flyvninger-fra-alta-og-kirkenes-til-murmansk/s/5-81-213602

Travelpro
26-02-2016, 09:15
Er ikke Alta - Kirkenes en anbudsrute?

Someone
26-02-2016, 09:24
Er ikke Alta - Kirkenes en anbudsrute?


Hvis så betyr det bare de ikke kan selge billetter på akkurat denne strekningen

vbirk
26-02-2016, 09:48
MMK er jo interessant etter at Nordavia forsvant fra TOS. KKN-MMK lokalt er vel ikke så fantastisk tidsbesparende, men om man allikevel har innreise med samme fly til KKN så gir det jo viss mening. Lenge siden det var rute med Dash til MMK :)

Beechdriver
26-02-2016, 09:51
Håper han lykkes. Det er bra med konkurranse.

Jeg lurer litt på om han har en god backup plan. Ruteflygning med 1 fly er vel veldig sårbart, særlig nå når man vet at flyselskapet er erstatningspliktig ovenfor passasjerene i tilfelle forsinkelser/kanselleringer (inklusiv de som er forårsaket av tekniske problemer).

vbirk
26-02-2016, 10:00
Ola Giæver jr. har over 35 år bak spakene, hvorav drøye 32 som flyver og kaptein i Widerøes Flyveselskap AS. Han har også livslang forretningserfaring fra ulike bransjer.

Stein Terje Dahl er utdannet fra Krigsskolen, BI og lederutdanning. Han har yrkeserfaring fra Hærens jegerskole (dagens Hærens Jegerkommando), SAS og Braathens samt fem år som driftsdirektør i Widerøes Flyveselskap AS.

Jan K. Kristensen blir Manager Flight Operations. Han har vær ansatt i Artic Air, Kato Air og sist som kaptein hos Bjørn Kjos i Norwegian Air Shuttle.

Per A. Solberg har lang erfaring fra internasjonale flyoperasjoner fra større maskiner som Boeing 747 til mindre Business Jets. opplyser Ola Giæver jr i pressemeldingen.

Svein Eriksen fra Lyngen har lang forretningserfaring innen data/IT og har bygget opp flere store foretak. Han driver i dag eget firma.

Svein R. Sandve har sterk og lang erfaring / kompetanse innen teknisk fra flere flyselskaper, han skal lede den tekniske divisjonen i FlyViking AS.

Første flyoperative base blir lagt til Tromsø, men selskapet skal ledes og drives fra Lyngseidet, opplyser Ola Giæver jr. i pressemeldingen.

http://www.framtidinord.no/nyheter/2016/02/26/Gi%C3%A6ver-jr.-leaser-en-Dash-8-12205818.ece

MountainDew
26-02-2016, 15:53
Espen Høiby - OSM Aviation- Har lang erfaring med bemanning i cockpit og kabin til konkurransedyktige vilkår.

TOS
26-02-2016, 17:23
Espen Høiby - OSM Aviation- Har lang erfaring med bemanning i cockpit og kabin til konkurransedyktige vilkår.

Det står ikke noe om at Espen Høiby er med i selskapet. Er han det?

LN-MOW
26-02-2016, 17:50
Det sto vel ett eller annet sted at han skulle få crew fra OSM Aviation? (Har ikke tid til å lete etter det nå)

LN-MOW
26-02-2016, 18:30
Domenet flyviking.no er også sikret ...

NORID Handle...............: JKK133P-NORID
Type.......................: person
Name.......................: Jan Kristian Kristensen
Id Type....................: anonymous_person_identifier
Id Number..................: N.PRI.70294365
Registrar Handle...........: REG42-NORID
Post Address...............:
Postal Code................: NO-9517
Postal Area................: Alta
Country....................: NO
Phone Number...............: +47
Fax Number.................: +47
Email Address..............: cnb2r45bcg2b@spamprotection.email

Additional information:
Created: 2015-11-05
Last updated: 2015-11-24

gustavf
26-02-2016, 18:35
Domenet flyviking.no er også sikret ...

Og i stedet for å sørge for at firmaet eier domenet, som kanskje er en av de viktigste eiendelene de har utenom det som er direkte knyttet til å få flyene opp i lufta, ble det registrert på han som privatperson og ikke firmaet.

Da er det bare å håpe at resten av forretningsdrifta er mer profesjonell.

TOS
26-02-2016, 19:17
Det sto vel ett eller annet sted at han skulle få crew fra OSM Aviation? (Har ikke tid til å lete etter det nå)

OK, men da er han vel ikke med i selskapet - kun en leverandør av en tjeneste?

LN-MOW
26-02-2016, 19:21
Det var nok det MD mente. Mei, Espen er ikke nevnt i pressemeldildingen, så han er neppe 'en av gutta'.

Observerer forøvrig at Norwegian har kjøpt 50% av OSM og at de har inngått en ny avtale, så da er vel OSM-crewene på en måte ansatt i Nowegian?

C130
28-02-2016, 17:20
Fra Nordlys i dag; Giæver vil at folk skal kunne bruke mobilen på flya:

- Jeg tror det kan komme en boks i flyene som kan kobles via WiFI. Med denne boksen vil du få internett i alle fly, og du kan da ringe via internett med mobilene i flyene, forklarer Giæver.

Han understreker at denne boksen foreløpig ikke er ferdigutviklet ennå.

Men om den kommer, så skal Giæver ha den. Derfor installerer han nå strømuttak i alle seter på sine nye fly som skal gå Trondheim-Tromsø-Alta-Kirkenes-Murmansk.

http://www.nordlys.no/telenor/ola-k-giaver/mobil/derfor-kan-du-ikke-bruke-mobilen-som-normalt-pa-flyet/s/5-34-375773

Glenn
28-02-2016, 17:43
Strømuttak i en Dash 8? Er det virkelig nødvendig? :drunk:

LN-TAL
28-02-2016, 18:31
Med 720V er det uansett ikke noe man får brukt til noe særlig praktisk så :)

LN-TIB
28-02-2016, 21:38
Strømuttak i en Dash 8? Er det virkelig nødvendig? :drunk:

Om det stemmer at de skal fly TRD-TOS direkte i en -103, så har du godt med tid til å ladde opp det meste... som tåler 720V ^_^

Trdfly
28-02-2016, 23:39
Om det stemmer at de skal fly TRD-TOS direkte i en -103, så har du godt med tid til å ladde opp det meste... som tåler 720V ^_^

Det er en del surr i media, de aller fleste skriver TRD-BOO-TOS-...., mens noen har fått det for seg å skriver TRD-TOS-...

Jens W
29-02-2016, 07:42
Det er en del surr i media, de aller fleste skriver TRD-BOO-TOS-...., mens noen har fått det for seg å skriver TRD-TOS-...

Begge deler er forsåvidt TRD-TOS direkte

vbirk
29-02-2016, 08:59
Med 720V er det uansett ikke noe man får brukt til noe særlig praktisk så :)

Uvitende spørsmål, men det finnes m.a.o. ikke sertifiserte trafoer?

kimpe
29-02-2016, 09:07
Regner vel sterkt med det skal stå 220v, ikke 720v ... :)

Og plutselig ramlet ordet "melkerute" ned i vokabulæret igjen.

Kim

Journal
29-02-2016, 22:33
Litt mer om Giævers planer:
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/2016/02/29/Starter-flyrute-fra-Værnes-til-Murmansk-12217495.ece

"- I dag er det like dyrt å fly fra Trondheim til Bodø og Tromsø som å fly med Norwegian til Las Vegas. "

Vet ikke helt om han har belegg for sin påstand. Sjelden jeg betaler veldig mye for en billett på den strekningen.

Når det er sagt kan det være at det koster 500-800 for en vei til Las Vegas, da, det vet jeg ikke. Og får Giæver det til med å selge 39 plasser til 300 per sete, skal jeg ikke klage.

obay
29-02-2016, 22:39
Opp & ned trondheim -> tromsø på samme dag er ofte i overkant av kr 5000 i pluss med sas. Vell og merke med "prime time" avgangene hvor ankommer tromsø ca 0900 og tilbake igjen ca 1630.

WF789
29-02-2016, 22:58
Regner vel sterkt med det skal stå 220v, ikke 720v ... :)

Og plutselig ramlet ordet "melkerute" ned i vokabulæret igjen.

Kim

BOO-MQN-MJF-SSJ-BNN-RVK-OSY-TRD?

Trdfly
29-02-2016, 23:26
Dette er flyet ...
C-GFSJ De Havilland Canada DHC-8-103 (ex 101) Dash 8 Alberta Government 2x PWC PW121 03. Dec 1985
mod to De Havilland Canada DHC-8-103 Dash 8 Jul 2002
https://img.planespotters.net/photo/605000/original/c-gfsj-alberta-government-de-havilland-canada-dhc-8-103-dash-8_PlanespottersNet_605772.jpg
Foto: Marco Dotti
https://www.planespotters.net/airframe/De-Havilland-Canada/DHC-8_Dash-8/017/C-GFSJ-Alberta-Government

Journal
01-03-2016, 07:39
Opp & ned trondheim -> tromsø på samme dag er ofte i overkant av kr 5000 i pluss med sas. Vell og merke med "prime time" avgangene hvor ankommer tromsø ca 0900 og tilbake igjen ca 1630.

Ja, de dyreste billettene og bookingklassene er vel det. Regner med det vil koste litt for disse hos Giæver også.

Selv betaler jeg sjelden over 1500 T/R

Someone
01-03-2016, 07:47
Opp & ned trondheim -> tromsø på samme dag er ofte i overkant av kr 5000 i pluss med sas. Vell og merke med "prime time" avgangene hvor ankommer tromsø ca 0900 og tilbake igjen ca 1630.

Ja, men det er en relativt dyr operasjon FlyViking legger opp til her, så med mindre Ola Giæver har veldig hast med og svi av formuen sin så er det begrenset hvor billig de kan selge billettene. En Dash-8-100 er ganske dyr i drift per sete

Radiv
01-03-2016, 08:45
En Dash-8-100 er ganske dyr i drift per sete

Hvilke andre maskiner er billigere i drift?

Someone
01-03-2016, 08:53
Hvilke andre maskiner er billigere i drift?

Stort sett alle andre.....

Ikke noe galt med Dash-8, men problemet er at når det er få seter, er det færre seter og fordelene kostnadene utover. Da må hver billett blir dyrere

Mulig de her klarer finne seg en nisje, men med mindre de etterhvert klarer komme seg inn på anbudsrutene så varer nok dette prosjektet så lenge som investorene er villig til og kaste bort pengene sine

Pilot1
01-03-2016, 09:18
Valget av fly gir ingen mening med tanke på rutene de starter med, når en ATR med 50 seter har omtrent like kostnader per flygning. Dette er en kortbanespesialist. Gammelt individ, hvis opplysningene over er riktige.

http://www.airfleets.net/listing/dh8-1.htm

mcduck
01-03-2016, 09:41
30 år gammelt fly med strømuttak og usb porter... det blir ihvertfall en kuriositet.

Radiv
01-03-2016, 10:20
Er det slike oversikter man sikter til?
http://www.conklindd.com/CDALibrary/ACCostSummary.aspx

Hvis dere satt i stolen og skulle velge flytype, hva hadde dere valgt mtp lavest mulig totalkost ifm oppstart?

bamseh
01-03-2016, 11:21
Hvis dere satt i stolen og skulle velge flytype, hva hadde dere valgt mtp lavest mulig totalkost ifm oppstart?
Det trengs jo gjerne litt forundersøkelser... men noen tall kan jo gi en pekepinn
(har brukt det første og beste jeg fant på google).

Widerøe, 2013:
RASK (inntekt per tilgjengelige setekilometer): 1,91 kr
CASK (kostnad per tilgjengelige setekilometer): 1,81 kr

Norwegian, 2013:
RASK: 0,45 kr
CASK: 0,44 kr

Det gir jo en pekepinn på inntekt/kostnad.
Widerøe bruker altså i snitt 4 ganger så mye på å frakte et sete per kilometer, som Norwegian.
Det er vel trolig at FlyViking vil være betraktelig nærmere Widerøe enn Norwegian... Samtidig skal han jo ikke fly fullt så mye melkerute-aktig som Widerøe.

Så da vil det jo tilsi at man burde bruke en B738, men det gir jo liten mening i å fly med en B738 hvis man bare har 30 passasjerer.. Så egentlig er det jo umulig å gi et anslag uten at man kjenner trafikkgrunnlaget.

Basert på Widerøes CASK, koster det da
Værnes-Bodø
453 km * 1,81 kr/km * 39 seter = 31977 kr.
Med andre ord, flyet må ta inn 820,- per sete for et fullt fly..

Til sammenligning, Norwegian:
Værnes-Bodø
453 km * 0,44 kr/km * 180 seter = 35877 kr.
Norwegian kommer unna med 199,- per sete (fullt fly).

Men, si at det bare er 30 passasjerer på ruten uansett:
Widerøe: 31977 / 30 = 1066,-
Norwegian: 35877 / 30 = 1196,-

Så løsningen er på forhånd å vite akkurat hvor mange passasjerer du har på din (ene!) avgang, og hvor mye de er villige til å betale.. :)

Pilot1
01-03-2016, 12:07
........gir jo liten mening....... umulig................

Der sa du det selv. ;) Med din logikk, hva vil hypotetisk Norwegians kostnad per passasjer være for VDS-KKN (etter en forlengelse av banen etc) 17 kroner?

TOS
01-03-2016, 12:11
Der sa du det selv. ;) Med din logikk, hva bør eventuelt Norwegian ta for VDS-KKN (etter en forlengelse av banen etc) 17 kroner?

Norwegian bør ta det folk er villige til å betale. Hva de trenger for å dekke kostnadene er en annen sak. I tillegg så er det ikke noen lineær sammenheng mellom avstanden og enhetskostnad.

Someone
01-03-2016, 12:17
Der sa du det selv. ;) Med din logikk, hva bør eventuelt Norwegian ta for VDS-KKN (etter en forlengelse av banen etc) 17 kroner?

Nå er jo Bamsehs innlegg, som forøvrig er meget godt, først og fremst en forklaring og eksempel på hvordan setekosten varierer i henhold til størrelsen på flyet og mellom to konkrete eksempler for og vise hvordan det ikke er umulig og drive "Billig" med dash-8-100. I praksis vil den ha enda dårligere CASM i forhold til 737-800 enn visst her, da Widerøe sine tall også er inkludert -300 og -Q400 varientene

Dessuten så vil jo CASM endre seg avhengig av lengden på flyvningen også

Pilot1
01-03-2016, 12:20
Norwegian bør ta det folk er villige til å betale. Hva de trenger for å dekke kostnadene er en annen sak. I tillegg så er det ikke noen lineær sammenheng mellom avstanden og enhetskostnad.

Her tar vi det bokstavelig i dag skjønner jeg.

TOS
01-03-2016, 13:13
Her tar vi det bokstavelig i dag skjønner jeg.

Ja, det virket som at du mente at det var en lineær sammenheng mellom avstand og enhetskostnad. Mente du noe annet?

Det er helt korrekt som Bamseh og Someone skriver at enhetskostnadene varierer både i forhold til flystørrelse (for en gitt strekning) og i forhold til lengden på flystrekning (f.eks. ikke urealistisk å tenke seg at kostnadene på OSL-BGO kan være tilnærmet dobbelt så høye som OSL-TOS). Det betyr at å ekstrapolere fra utregningen til Bamseh for avstanden VDS-KKN er ikke korrekt. Dvs. det er stordriftsfordeler i minst to dimensjoner her (lavere enhetskostnad dess lenger flygning og lavere enhetskostnader jo større fly).

Radiv
01-03-2016, 16:21
Fly NonStop at det å bare ha en maskin, er en vanskelig øvelse mht snags osv. Men dette har sikker Giæver kontroll på.

LN-MOW
01-03-2016, 16:36
Ellers viser jo Fly NonStop at det å bare ha en maskin, er en vanskelig øvelse mht snags osv. Men dette har sikker Giæver kontroll på.

Hvordan forventer du at han har 'kontroll' på det?

Frequent Traveller
01-03-2016, 17:02
Som er blitt nevnt andre steder, skrives kostnadslikningen for fly j dag D slik :

C.j(D) = Σ.i [ Hourly.i + Cyclic.i + Fuel.i + NSOC/N(D) ]

hvor i = 1, 2, 3 ... N beskriver rute-opplegget til fly j dag D og NSOC er bakkestopp-kostnadene for samme fly i natten fra dag D-1 til dag D

At kostnadene ikke er lineaere vs distance eller vs tid fremgär herved umiddelbart ... f.eks. stär flyet stille pâ bakken i flere dager gjenstär bakkestop-kostnadene, som i alle tilfeller tikker og gär ...

vbirk
17-04-2016, 18:53
Hmm. Vet ikke helt hva jeg synes om dette liveryforslaget. Litt ymse ting og tang.

dc-8-63
17-04-2016, 19:25
Hvordan forventer du at han har 'kontroll' på det?

Et selskap du kanskje kjenner litt til, forventer og planlegger ut i fra at Giaever har kontroll, meget god kontroll og at den Dash-8 som figurert er kun et spill for Galleriet (Forumet!) Det er nok ikke tilfeldig at noen overraskende ruter kom fra et naerflyselskap (har jo en ste-soester sentralt plassert ;) )

Redcap
17-04-2016, 23:21
Ser jeg helt feil, eller er "haleheltene" hentet rett fra filmen birkebeinerne?

vbirk
17-04-2016, 23:24
Ser jeg helt feil, eller er "haleheltene" hentet rett fra filmen birkebeinerne?

Stemmer sikkert. Er nok bare en foreløpig skisse.

kekker
18-04-2016, 11:46
Domenet viking.no er tydeligvis ikke ledig heller..

Sent from my HTC One using Tapatalk

Herlov
18-04-2016, 11:49
Den malingen var fæl. Jeg har ikke ord.

Sondbjo
18-04-2016, 12:15
Hmm. Vet ikke helt hva jeg synes om dette liveryforslaget. Litt ymse ting og tang.


Å fy f''''n så stygt livery, om det blir realitet så komer det til å konk bare på grunn av det!

mcduck
18-04-2016, 12:45
Forferdelig! Fysj! Kanskje på tide å ansette en grafisk designer?

MountainDew
18-04-2016, 16:09
Det første flyet er fint, den uten Birkebeineren.

LN-MOW
18-04-2016, 16:13
Domenet viking.no er tydeligvis ikke ledig heller..



Han bruker flyviking.no


Domenet flyviking.no er også sikret ...

NORID Handle...............: JKK133P-NORID
Type.......................: person
Name.......................: Jan Kristian Kristensen
Id Type....................: anonymous_person_identifier
Id Number..................: N.PRI.70294365
Registrar Handle...........: REG42-NORID
Post Address...............:
Postal Code................: NO-9517
Postal Area................: Alta
Country....................: NO
Phone Number...............: +47
Fax Number.................: +47
Email Address..............: cnb2r45bcg2b@spamprotection.email

Additional information:
Created: 2015-11-05
Last updated: 2015-11-24

MountainDew
18-04-2016, 17:21
Jan Kristian (ex-Norwegian pilot) er ansatt hos Giæver så domenet er i de beste hender.

ona
19-04-2016, 08:55
Hmm. Vet ikke helt hva jeg synes om dette liveryforslaget. Litt ymse ting og tang.
Vikinger hadde vel ikke horn på hjelmen?

Trdfly
31-05-2016, 23:38
Ut ifra denne så vil jeg tro at den annkommer landet rundt 24. juli...?
Kallesignal Fartøytype Fabrikant Kortnavn Tillatelsesnr. Tillatelsesstatus Midlertidig tillatelse utstedt Midlertidig tillatelse gyldig til Dato for permanent tillatelse Aktør
LN-FVA DHC-8-103 Bombardier Aerospace Inc. Bombardier midlertidig tillatelse 2016-04-25 2016-07-24 Flyviking AS
http://www.nkom.no/npt/telefly/tillatelsesinformasjon.htm

jb1
01-06-2016, 07:02
Vikinger hadde vel ikke horn på hjelmen?



Nei, men sikkert fint å spille på litt stereotyper.


Sent from my iPhone using Tapatalk

4786e
25-06-2016, 23:49
Fant dette bildet på instagram, tatt av yyc_aviationphotography. Ser egentlig ganske greit ut [emoji3] Vet noen når det kommer til Norge?

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160625/be66c4062a48907982a506bc7ff9fcec.jpg

kekker
26-06-2016, 08:07
Når er det tenkt rutestart egentlig?

Ganske tamt på hjemmesiden enda.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

lazyeight
26-06-2016, 09:18
https://www.nrk.no/troms/na-er-ola-klar-til-a-ta-opp-kampen-med-wideroe-1.13008760

sail4fun
26-06-2016, 09:41
Hm, lurer på hvor stor kasse ($$) man må ha for å holde dette gående et år. Det er jo veldig mye overhead i personell . Det flyr vel uten noen i cabinen med 19 PAX limit (?) i starten.

LN-TIB
26-06-2016, 12:18
... Det flyr vel uten noen i cabinen med 19 PAX limit (?) i starten.

Litt usikker på hva du sikter til her, men AOC for tung luftfart må være på plass før de kan bruke Dash8. Det nytter ikke å blokke seter. Det er også begrensninger på vekt knyttet til nåværende AOC.

sail4fun
27-06-2016, 09:05
Litt usikker på hva du sikter til her, men AOC for tung luftfart må være på plass før de kan bruke Dash8. Det nytter ikke å blokke seter. Det er også begrensninger på vekt knyttet til nåværende AOC.

Kabin personale var ordet jeg ikke fikk inn..
Så de først får AOC for 19 PAX , men fortsatt må de ha CC ? , nytter ikke å rive ut 20 seter å fly uten CC ?
Noen har for mye penger å tape...

PSC TOS
27-06-2016, 11:48
FlyViking skal ikke ha kabinpersonale. Flyvertinner heter det der i gården.

sail4fun
27-06-2016, 12:19
FlyViking skal ikke ha kabinpersonale. Flyvertinner heter det der i gården.

Det er jo diskriminerende... ;)

LN-TIB
27-06-2016, 13:44
Kabin personale var ordet jeg ikke fikk inn..
Så de først får AOC for 19 PAX , men fortsatt må de ha CC ? , nytter ikke å rive ut 20 seter å fly uten CC ?
Noen har for mye penger å tape...

AOC har ingenting med antall pax å gjøre. Skillet går på lett eller tung luftfart, og skillet er på 10.000 MTOW. AOC har de allerde, ettersom de overtok Fly Taxi Nord AS. Er ganske sikker på at dokumenter ligger klare til godkjenning for overgang til tung luftfart i det øyeblikket Dashen tar bakken i Norge.

LN-TIB
14-07-2016, 19:58
Ikke overraskende så kaster FlyViking seg på FOT rutene.

Skulle Giæver og hans selskap bli aktuell, må han ha 12–15 nye fly innen april neste år. Han mener det ikke blir noe problem.

– Vi har verdens største flyeier i ryggen, så det skal vi klare. Dessuten har vi kunnskap og kompetanse på alle nivå i verdensklasse for operasjoner på kortbanenettet, sier han.Om de klarer å stable dette på beina skal holde hardt, men uansett virker det som de kaster seg på hele anbudet, ikke bare deler.

Nå får Widerøe konkurranse av et helt nytt flyselskap (https://www.nrk.no/troms/tar-opp-konkurransen-pa-kortbanenettet-1.13041057)

Radiv
15-07-2016, 00:23
:googleFlyViking skal ikke ha kabinpersonale. Flyvertinner heter det der i gården.

Flyvert og Flyvertinne, hvordan kan de to titlene tolkes som diskriminerende?

Ellers ønsker jeg Vikingene all lykke, håper dere får napp på noen av rutene. Widerøe trenger og litt konkurranse!

raider66
02-08-2016, 21:26
Det blir spennende å se hvordan det går hvis de vinner den kommende anbudsrunden. Anbudsfristen løper vel ut til uken på denne rundens FOT-ruter. Men selv om man kan fly er det jo ikke sikkert man kan drive flyselskap, for å være litt flåsete.

Jeg hadde nok ikke investert, men ære være de som ønsker å ta opp konkurransen. Og det er vel ingen naturlov som sier at det kun er Widerøe som kan fly i Norge.

Espen

LN-MOW
02-08-2016, 22:00
Men har han fått AOC da? Departementet kan vel neppe gi kosesjon til st selskap som ikke har alle tillatelser på plass. De må jo også ha fly på plass, og på norsk register.

1944vintage
02-08-2016, 22:17
Han har jo kjøpt selskapet Fly Taxi Nord AS, og overtatt deres NO.AOC.050.
C-GFSJ har "luftet seg" i forrige uke, og kanskje snart til Norge.
LN-FVA reservert.

Trdfly
03-08-2016, 00:48
Nå har vel Ola sagt at de skal skaffe seg alle instrumenter til SCAT-1, etter at WF har gitt det Kanadiske selskapet som selger/lager SCAT-1-instrumentene ''lov'' til å selge dem(?). Så Fly Viking skal nå kunne få godkjent anbud om de har alt det andre på plass...

LN-TIB
03-08-2016, 01:17
ville dere ha investert penger i dette selskapet?

Umulig å svare konkret på uten å ha sett prospekt på hva de faktisk planlegger. Har en følelse at de driver litt bevisst villedning i media for tiden for å forvirre WF rundt anbudene. At de skal klare hele nordnorge til 1. april har jeg liten tro på.

Ellers er selskaper som flyr FOT ruter forholdsvis lavrisiko sammenlignet med kommersielle ruter forutsatt at de ikke regner seg helt bort i anbudene. Selskapet har sin store deler av inntjening fra faste overføringer fra staten, og ingen konkurranse.

Så jeg anser dette til være langt bedre mulighet til avkasning enn lotto, selv om @Someone trives best på Hamar :cool:

Bergern
03-08-2016, 02:53
Ellers er selskaper som flyr FOT ruter forholdsvis lavrisiko sammenlignet med kommersielle ruter forutsatt at de ikke regner seg helt bort i anbudene. Selskapet har sin store deler av inntjening fra faste overføringer fra staten, og ingen konkurranse.



Som WF?
.....

LN-TIB
03-08-2016, 03:06
Som WF?
.....

Det må du nesten spørre Forbergskog om. Tror nok han sov bedre før de sparket Giæver enn nå ;)

EB
03-08-2016, 06:54
Har maskinen ankommet Norge?

Tertit54
03-08-2016, 19:41
Å starte eget flyselskap er ikke den raskeste veien for å gå konkurs. Men den sikreste.

Sir Branson i Virgin har visst en gang sagt at ; for å blir millionær ved å drive et flyselskap så må man starte som milliardær. :old

Pilot1
03-08-2016, 23:09
Å få pensjonister fra Widerøe med seg kan hjelpe litt. Lever av pensjon fra Widerøe og kan jobbe for peanuts. Det skal være litt av planen. De er i så fall sikkert glade for at ingen saget av "den grønne grenen" så lenge de satt på den. Skammelig.

Jeg lurer på hvordan bokverk og dokumentasjon kan lages så raskt.

OY-CIR
04-08-2016, 23:33
I følge Ola himself skal JA8974 (msn 540) bli fly nr. 2.

Lumpen
10-08-2016, 07:07
http://mobil.nordlys.no/tromso/naringsliv/fly/det-forste-flyet-er-ferdig-og-ola-har-gjort-avtale-om-18-til-av-samme-sort/s/5-34-465612

Giæver har visst inngått avtale om leasing av hele 19 fly. Trodde DH1 var en vanskelig maskin å oppdrive på markedet?

OY-CIR
10-08-2016, 15:10
http://mobil.nordlys.no/tromso/naringsliv/fly/det-forste-flyet-er-ferdig-og-ola-har-gjort-avtale-om-18-til-av-samme-sort/s/5-34-465612

Giæver har visst inngått avtale om leasing av hele 19 fly. Trodde DH1 var en vanskelig maskin å oppdrive på markedet?

Leste en plass at det dreide seg om ulike typer, så er godt mulig at han har bestilt både -100, 200 og -300. Det kan stemme bra med de flyene som Avmax (leasingselskapet han bruker) har tilgjengelig (i følge deres egen nettside).

LN-MOW
10-08-2016, 15:22
Leste det samme.

Ja, de har to -100'er, ni -200'er og tre -300'er tilgjengelig ..

http://www.avmax.com/aircraft-leasing/aircraft-listing/

CFM
10-08-2016, 16:13
Leste det samme.

Ja, de har to -100'er, ni -200'er og tre -300'er tilgjengelig ..

http://www.avmax.com/aircraft-leasing/aircraft-listing/

Jeg ser fire 100'er, elve -200'er og fire -300'er i den linken din MOW ;)

Men forskjellige oppsett/motorer.

Jens W
10-08-2016, 16:26
Jeg ser fire 100'er, elve -200'er og fire -300'er i den linken din MOW ;)

Men forskjellige oppsett/motorer.

Stikkordet her er:
tilgjengelig ..

De resterende er utleid/solgt.

OY-CIR
10-08-2016, 16:38
Den ene av de som ikke er tilgjengelig skal til FlyViking som LN-FVA. I tillegg så kommer msn 540 som også skal til FlyViking men som ikke ennå står oppført på lista. Da er det tre fly som "mangler".

CFM
10-08-2016, 16:41
Stikkordet her er:


De resterende er utleid/solgt.

Jo, men det stod jo ikke til hvem :)

CFM
10-08-2016, 16:44
Forøvrig skal det bli interessant å se hvor rask ekspansjon som er realistisk, ikke kun ift. fly, men også crew. Det begynner nå faktisk å bli mangel på godt kvalifiserte piloter, så jeg er spennt på hvor mange som vil ta sjansen på dette prosjektet.

julenissen
10-08-2016, 18:26
Noen som vet noe om slike leasingavtaler mtp å avbestille? Det er jo ikke sikkert de får alle rutene, men de har sikkert en plan eller en klausul i avtalen?

LN-MOW
10-08-2016, 18:29
Ser ut som at eieren av leasingselskapet har kjøpt seg inn, så det er nok litt 'innebygd' fleksibilitet. Men Giæver bør nok levere for at forholdet skal holde seg godt ..

storg
10-08-2016, 18:39
Også behøver jo ikke avtalen å være "firm", men mer type opsjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pilot1
10-08-2016, 21:06
Ser ut som at eieren av leasingselskapet har kjøpt seg inn

Tilbud om aksjer er visst foretrukket betaling for varer og tjenester, også i stedet for lønn.

Someone
10-08-2016, 21:28
Tilbud om aksjer er visst foretrukket betaling for varer og tjenester, også i stedet for lønn.



Skal de starte flyselskap omtrent uten cash?

Geiraage
11-08-2016, 07:03
Helt uten cash er de vel ikke?
https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-viking-air-norway-as-105314900S0

storg
11-08-2016, 10:02
Helt uten cash er de vel ikke?

https://www.regnskapstall.no/informasjon-om-viking-air-norway-as-105314900S0



21 mill er jo ikke akkurat mye. Bare se på Flynonstop.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
11-08-2016, 10:04
21 mill er jo ikke akkurat mye. Bare se på Flynonstop.


Det er aksjekapital og ikke cash. Mye av det kan alt være brukt eller investert. Og strengt tatt kan de også ha mer cash enn det også ;9

Lumpen
11-08-2016, 22:23
Har Giæver noen sjanse på interlineavtale med Kjoser'n? Antar at SK ikke er interessert og interlining kan jo fort bli et suksesskriterie på kortbanenettet.

Someone
11-08-2016, 22:36
Har Giæver noen sjanse på interlineavtale med Kjoser'n? Antar at SK ikke er interessert og interlining kan jo fort bli et suksesskriterie på kortbanenettet.



Hvorfor skulle SAS ikke være interessert?

Og Norwegian har jo til nå ikke ønsket interline med regionale aktører

Lumpen
11-08-2016, 22:53
Hvorfor skulle SAS ikke være interessert?

Fordi de har tette bånd til WF. Og WF og Giæver er vel ikke akkurat på talefot...

LN-MOW
11-08-2016, 23:09
Dette er ren business. Men det kommer også an på hvilken løsning FlyViking velger når det gjelder reservasjonssystem. Interlining koster også penger. Og ikke alle løsninger kan heller håndtere det.

Tertit54
12-08-2016, 16:28
Har maskinen ankommet Norge?

I følge Flytorget så står første maskin i Tromsø allerede ?

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11676&utm_source=Airmail&utm_campaign=6abb8b4f08-Airmail+%281585%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-6abb8b4f08-24669057

Trdfly
12-08-2016, 16:32
I følge Flytorget så står første maskin i Tromsø allerede ?

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11676&utm_source=Airmail&utm_campaign=6abb8b4f08-Airmail+%281585%29&utm_medium=email&utm_term=0_822a74708b-6abb8b4f08-24669057

Det stemmer ikke, heller ikke første gang det kommer litt snedige utsagn fra flygtorget.se ...

Radiv
17-08-2016, 12:11
Ting skjer;
http://www.blv.no/hadsel/nyheter/luftfart/onsker-flyviking-til-skagen/s/5-9-143162?ns_campaign=editorial.article
Ønsker FlyViking til Skagen

TOS
21-08-2016, 12:53
Her er selve anbudsdokumentet:

https://www.regjeringen.no/contentassets/dfdb9f4ec971419c9629996785e8e502/innbyding-til-konkurranse.pdf

Som jeg skjønner er ikke det lokale vintersesong-kravet uttrykt i dette dokumentet, kun i spørsmål-og-svar-brevet.

Jo, det står under "treningsprogram".

OY-CIR
22-08-2016, 18:30
FlyViking har levert inn anbud på et ukjent antall ruter (i følge Ola på Facebook).

LN-MOW
23-08-2016, 17:41
Og FlyViking synes å ha valgt israelske AeroCRS som bookingsystem (screenshot fra Olas fb-side). Ser ut som et greit valg for et selskap på deres størrelse. Ser også ut som at han har overtatt IATA-koden til VLM.

http://aerocrs.com/

https://scontent-atl3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14021721_10154254217791210_7091669650456604393_n.j pg?oh=a6eed7d59dc1409be619852e93d20da6&oe=584B5ABE

MountainDew
24-08-2016, 18:36
Får man velge IATA kode selv?
-Skjønner bare ikke hvorfor NAI da har en tullete kode som D8, ser jo bare rart ut, D85270!

Har DCH-8 mulighet for å trafikere strekningen TOS-LYR med TOS som alternativ?

Trdfly
24-08-2016, 18:54
FlyViking har iallefall fått IATA code VG, og ICAO code FVN.
Innsjekk åpner 2 timer før og det er 20kg som er limit for innsjekket bagasje.

LN-MOW
24-08-2016, 19:04
Får man velge IATA kode selv?


Hvis koden er ledig, kan man søke om å få den. I enkelte tilfeller utsteder IATA dublettkoder (controlled duplicate), men kun der det ikke er fare for at rutene overlapper. Typisk gjør man dette med commuterselskaper.

Radiv
24-08-2016, 21:22
Har Giæver noen sjanse på interlineavtale med Kjoser'n? Antar at SK ikke er interessert og interlining kan jo fort bli et suksesskriterie på kortbanenettet.

Giæver og Kjos har nok mange ting felles som gründere, og vil nok finne en løsning over en portvin, om ikke annet for å irritere SAS litt!

jaas
24-08-2016, 21:24
Pussig fyr han Giæver.
Så i utdrag fra Nordlys at han uttalte at VF godt kunne komme opp i en milliard omsetning samtidig som han også mente at det var fullt mulig at de ikke fikk noe av FOT.
Er fyren litt flåsete eller mener han virkelig at selskapet kan enten håndtere en milliard omsetning eller null(Ingen FOT) innenfor en periode på noen måneder.
FV har til dd ikke fløyet en time.
SD skal ha gode nerver når de tildeler FV noe av FOT.

Farmer
24-08-2016, 21:50
FlyViking har iallefall fått IATA code VG, og ICAO code FVN.
Innsjekk åpner 2 timer før og det er 20kg som er limit for innsjekket bagasje.
Skeptisk
Tipper at dette kun er lagt inn som eksempel i bildet som ble postet

VG er VLM fra Belgia sin Iata kode

http://airlinecodes.info/vg/what-airline-has-the-iata-code-vg%3F

1944vintage
24-08-2016, 21:54
Gikk ikke VLM konkurs i Juni ?

sail4fun
27-08-2016, 23:06
Det er da endel "søte" kommentarer på FB siden til han grunderen.... , og på hans egne kommentarer så kan det jo virke som F... bare det plager WF litt.., dumt å blande følelser og foretningsliv.

Jens W
29-08-2016, 00:11
VG er VLM fra Belgia sin Iata kode

Var.

Dette sier IATA selv:
No results for "vg"

http://www.iata.org/publications/Pages/code-search.aspx

Radiv
16-10-2016, 18:26
Noe nytt her eller?

vbirk
16-10-2016, 18:35
Jada, begynner Alta-Tromsø m.m.

imm
16-10-2016, 19:40
Jada, begynner Alta-Tromsø m.m.


Noe underlig over det han sier. Første flyvning om en snau måned. Da vil man se tider og priser. Er det ikke litt sent å starte billettsalget idet flyvningene starter? D


Imm

vbirk
16-10-2016, 23:32
Tror det med "om en snau måned" må være en misforståelse. Giæver sier jo at målet er å starte selve trafikken ila. desember. Det var kanskje billettsalget han snakket om.

MountainDew
17-10-2016, 05:58
Er ruten Tromsø til Longyearbyen vurdert?

CFM
17-10-2016, 10:15
Er ruten Tromsø til Longyearbyen vurdert?

Har ikke noe kartmaterial foran meg, men vil du kunne trenge et ETOPS segment på den ruten med en Baby Dash?

KjetilK
17-10-2016, 13:56
Har ikke noe kartmaterial foran meg, men vil du kunne trenge et ETOPS segment på den ruten med en Baby Dash?

Jeg har ikke peiling på hva reglene sier, men ETOPS-60 på GCMap gir dette (http://www.gcmap.com/mapui?P=TOS-LYR&MS=wls&DU=mi&E=60)

Trdfly
17-10-2016, 14:40
Dette er flightplan for hjemturen :)
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=41257&stc=1&d=1476708076

mcduck
17-10-2016, 20:57
Det blir spennende å se denne serien fra NRK.

I hele høst har NRK-reporter Helga Bones og fotograf Marita Andresen fulgt Ola Giæver tett. Han fikk sparken som pilot i Widerøe, og jobber nå intenst for å få sitt eget flyselskap Fly Viking på vingene. Selv om Giæver tapte kampen om anbud fra staten, gir han ikke opp. Han ønsker å konkurrere på frie ruter på kortbanenettet.

Serien kommer på våre nettsider - nrk.no/troms - i løpet av kort tid.


https://www.nrk.no/troms/nrk-folger-giaevers-kamp-for-a-komme-pa-vingene-1.13179848

LN-MOW
21-10-2016, 16:04
Og Tommy777 fikk en kort telefonsamtale med ham i går og filosoferer litt over potensialet. Første maskin flys forøvrig fra Cal-ga-rrri i morgen.

https://insideflyer.no/flyviking-starten-pa-nytt-flyeventyr/

Hvem er denne storkjeften som til stadighet popper opp i Facebookfeeden min, spurte jeg meg selv for ett par år siden. Ola Giæver. Nessekongen fra Lyngseidet. Kjekkas i Widerøe kapteinsuniform. Fikk fyken fra Widerøe fordi han var stor i kjeften.

Og da ble han forbanna og bestemte seg for å starte eget flyselskap.

Det er den korte versjonen.

ENBO
22-10-2016, 20:33
Bak betalingsmur i bl a Avisa Nordland http://www.an.no/lyngen/nyheter/her-star-ola-giaver-fast-i-canada-i-mellomtiden-stjeler-wideroe-rutene-han-skulle-fly-i-norge/s/5-4-412153 er nå status for Giævers første fly:
FlyViking forsinket - må bytte ut kritisk del i flyet

- Det er en transponder. Så stor.

Ola O.K. Giæver holder hendene 30 centimeter fra hverandre.

- Og den koster 90.000 amerikanske dollar. Men det nekter jeg å betale.

Vi er i downtown Calgary. Etter planen skulle det første flyet til FlyViking lande i Tromsø mandag. Nå står det i en hangar på Calgary Airport mens mekanikere jobber på spreng med å gjøre endringer på flyet. Transponderen var godkjent i alle land, bortsett fra EU.

- Vi hadde et splitternytt system. Nå må vi bytte det ut med et eldre. Det er galskap, sier Giæver til Nord 24.

I tillegg har han møtt utfordringer med luftfartsmyndighetene etter at flyet ble flagget ut, og må få tillatelser i orden for å fly det ut av landet. Etter hektisk møtevirksomhet fikk pilotene fredag kveld norsk tid sine kanadiske lisenser. Men de får bare ha med ni personer.
Noen som har slurvet med kravspesifikasjonen?? Lisensene tillater bare ni personer i kabin..

Herlov
22-10-2016, 22:14
Beklager å si det, men det virker jo ikke som om FlyViking og Mr. Giæver har kontroll på noe annet enn finansene. Han minner om Donald Trump. Det er han mot resten av verden, som bare forsøker å lage problemer for han. Hvordan skal dette gå, hvis de kommer seg i lufta?

4786e
22-10-2016, 22:34
Vet noen når flyet kommer til Trondheim, om det fortsatt skal?

Sent from my D6503 using Tapatalk

Fjordheim
22-10-2016, 22:44
Beklager å si det, men det virker jo ikke som om FlyViking og Mr. Giæver har kontroll på noe annet enn finansene. Han minner om Donald Trump. Det er han mot resten av verden, som bare forsøker å lage problemer for han. Hvordan skal dette gå, hvis de kommer seg i lufta?

Har han kontroll på finansene da :) ellers helt enig med kommentaren din.

LN-RTP
23-10-2016, 02:16
Kanskje går det karma gjennom livet?
Å starte nytt bolag for å ta rotta på tidligere arbeidsgiver er kanskje ikke den beste oppskriften.
Utrolig dyrt å begynne med flyselskap, og man må ha mye penger de første par årene for det får sikkert med tap i børjan.

Bra det finnes optimister og tar av hatten, men men..:cry:

eligent
23-10-2016, 20:29
Det blir spennende å se denne serien fra NRK.




https://www.nrk.no/troms/nrk-folger-giaevers-kamp-for-a-komme-pa-vingene-1.13179848

Denne skulle jo komme idag, men enda ikke sett noe på nettsiden.

Trdfly
23-10-2016, 21:06
C-GFSJ (LN-FVA) er nå i lufta fra Calgary på vei til Churchill....
Date Aircraft Origin Destination Departure Arrival Duration
23-Oct-2016 DH8A Churchill (CYYQ) Iqaluit (CYFB) 03:58PM CDT 08:15PM EDT Scheduled
23-Oct-2016 DH8A Calgary Int'l (CYYC) Churchill (CYYQ) 11:51AM MDT 04:13PM CDT En Route

Hele ruten hjem er: CYYC - CYYQ - CYFB - BGGH - BIRK - ENVA - ENTC

storg
23-10-2016, 21:50
Godkjent i alle land unntatt EU. Ha ha.


Sent from my iPhone using Tapatalk

eligent
23-10-2016, 21:54
Denne skulle jo komme idag, men enda ikke sett noe på nettsiden.

Ute nå :up:

https://www.nrk.no/troms/se-premiere_-blir-ola-den-nye-bjorn-kjos_-1.13184546

LN-MOW
23-10-2016, 22:57
Fortsatt på canadisk reg ja .. på vei inn mot Churchill nå. Synlig på FR24. Callsign 12345678.

sarpingen87
24-10-2016, 06:27
Spennende dokumentar men er vel ikke sant at FlyViking er og jeg siterer

"Giæver er den første på 20 år som prøver å starte et flyselskap for persontrafikk i Norge"

Trdfly
24-10-2016, 16:15
C-GFSJ står nå i Iqaluit klar som ¨12345678¨ på vei til Nuuk på Grønnland.

Her er noen bilder Ola har lagt ut...

PettR
25-10-2016, 00:07
Fikk jaggu besøk på den lille flyplassen min og

1944vintage
25-10-2016, 14:30
Og i følge FR24, så er C-GFSJ nå vest for Lofoten, på veg til Tromsø ?

https://www.flightradar24.com/CGFSJ/b6a0478

4786e
25-10-2016, 14:39
Og i følge FR24, så er C-GFSJ nå vest for Lofoten, på veg til Tromsø ?

https://www.flightradar24.com/CGFSJ/b6a0478
Ja. Ble dessverre ikke noe TRD på denne turen [emoji51]

1944vintage
25-10-2016, 15:47
Som forventet: En "æresrunde" over byen. - Fikk de brannbildusj mon tro ?

TOS_EBG
25-10-2016, 15:51
Så han tok en sightseeingrunde rundt Tinden også.

TOS_EBG
25-10-2016, 16:03
Som forventet: En "æresrunde" over byen. - Fikk de brannbildusj mon tro ?

I følge Nordlys fikk de en brannbildusj.
http://www.nordlys.no/flyviking/her-lander-flyviking-i-tromso/s/5-34-505132

Trdfly
25-10-2016, 21:56
Da var Skyliner-Aviation.de oppdatert :)
Dash 8 -103 17 LN-FVA FlyViking delivery 23-25oct16 YYC-YYQ-YFB-UAK-RKV-TOS, C-reg ex C-GFSJ

storg
01-11-2016, 16:43
Ny episode ute på NRK.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-MOW
01-11-2016, 16:54
..og fra hans Facebookside:

FlyViking går for ny emisjon, vi øker Aksjekapitalen fra kr 50 mill til kr 250 mill!
Hele 19 Dash 8 er i levering og distrikst-Norge skal ikke lengere måtte ta "banklån" for å reise!

storg
01-11-2016, 17:28
..og fra hans Facebookside:



Han begynner jo p få litt kapital å tære på. Men hvem hoster opp disse 200 mill? De 50 første et vel hans egne.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-MOW
01-11-2016, 17:47
Man må vel anta at det er hans kanadiske venn, som eier alle disse flyene.

1944vintage
01-11-2016, 18:05
Ser i følge postlista til Luftfartstilsynet ut til at LN-FVA snart er på Norsk register.
Fly nr.2 LN-FVB er det også for en drøy uke siden søkt om innleie for.

sail4fun
01-11-2016, 19:02
Det må da være andre måter å tape pengene på ,men muligens ikke så morsomme ?

TOS
01-11-2016, 19:11
Ja, det var nok det folk fortalte Kjos også når de startet opp jet operasjonene i 2002... ;)

LN-MOW
01-11-2016, 19:15
Jeg tror Ola har lært noe av Kjos: Det verste du kan ha er en liten flåte, og fallet er ikke større enten du har 2 eller 20 fly. Konk er konk ...

gustavf
01-11-2016, 21:06
Ja, det var nok det folk fortalte Kjos også når de startet opp jet operasjonene i 2002... ;)

Det er alltid det tryggeste å anta at et nystartet flyselskap går konkurs. Unntakene er så få at det knapt er mulig å lage statistikk av. Så er spørsmålet om FlyViking har det som skal til for å lykkes, enten med det de nå har presentert som forretningsmodell eller etter å ha vridd litt på den.

De skal ha en ting, og det er at de har funnet ei nisje som ikke har vært prøvd før. Ei nisje jeg tror det er gode grunner til at den er uprøvd og som gjør at FlyViking er en del av majoriteta av nystartede flyselskaper.

Pilot1
01-11-2016, 21:08
Han skulle jo være eneeier så lenge han hadde håpet om 1415 statlige millioner. Etter nederlaget er emisjon kanskje litt å selge høns i regnvær. Når det gjelder de første 50 millionene i aksjekapital lurer jeg på hvor mye som er skutt inn av kontanter. Det er riktig at "konk er konk" og da er det jo fint å ha mulighet til å selge seg ned først, vanskelig å gjøre akkurat det diskret før en bredere emisjon. Ved siden av kapital så ser det ut som at kompetanse trengs. Det ene gjør det enklere å skaffe det andre, motsatt kan det bli en ond sirkel.
Konkurransetilsynet har vi ikke hørt mer fra enn at de fortsatt jobber med saken, mye spennende rundt Flyviking. Når Espen Hennig Olsen personlig tapte 29 millioner på å operere ett fly i seks måneder, hvor mye var de udekkede kravene i konkursboet, var det ikke over 100 mill utenom de 29?
20 fly er mye uten FOT-ruter.

Someone
01-11-2016, 21:19
Ja, det var nok det folk fortalte Kjos også når de startet opp jet operasjonene i 2002... ;)



Han startet ikke opp med Dash-8-100 for og fly "billig(ere)" til Sør Kjosen heller.....

TOS
01-11-2016, 21:32
Han startet ikke opp med Dash-8-100 for og fly "billig(ere)" til Sør Kjosen heller.....

Nei, det er korrekt. Det ble likefullt hevdet at Kjos ville være konkurs før 6 måneder var gått, fordi det ikke var mulig å tjene penger i det markedet Kjos startet opp. Det er godt mulig man får rett nå (dvs at man kaster bort pengene).

TOS
01-11-2016, 21:39
Det er alltid det tryggeste å anta at et nystartet flyselskap går konkurs. Unntakene er så få at det knapt er mulig å lage statistikk av. Så er spørsmålet om FlyViking har det som skal til for å lykkes, enten med det de nå har presentert som forretningsmodell eller etter å ha vridd litt på den.

De skal ha en ting, og det er at de har funnet ei nisje som ikke har vært prøvd før. Ei nisje jeg tror det er gode grunner til at den er uprøvd og som gjør at FlyViking er en del av majoriteta av nystartede flyselskaper.

Jeg er ikke veldig overbevist om at dette blir god butikk - til det er det litt for lite volum, og du har nok rett i at det å gjette på at dette går åt skogen nok er det minst risikable.

jaas
01-11-2016, 21:58
Nei, det er korrekt. Det ble likefullt hevdet at Kjos ville være konkurs før 6 måneder var gått, fordi det ikke var mulig å tjene penger i det markedet Kjos startet opp. Det er godt mulig man får rett nå (dvs at man kaster bort pengene).

Nå var det jo på hengene håret at Norwegian kom seg igjennom oppstartfasen.

En annen side er at Kjos er av en annen kaliber enn Giæver og hadde investorer som trodde på ham og ikke minst hadde de kapital.
Kjos så et marked utenfor Norge som ved oppstart var preget av tur retur billetter, kompliserte booking via net osv.
Giæver går nå inn i et marked som er begrenset (Dash 8 operativt)og vekst kan kun skje ved å vinne markedsandeler i et statisk marked som ikke vokser.

TOS
01-11-2016, 22:13
Nå var det jo på hengene håret at Norwegian kom seg igjennom oppstartfasen.

Ja, det er riktig og det er en rekke årsaker til at det ble slik.

En annen side er at Kjos er av en annen kaliber enn Giæver og hadde investorer som trodde på ham og ikke minst hadde de kapital.
Kjos så et marked utenfor Norge som ved oppstart var preget av tur retur billetter, kompliserte booking via net osv.
Giæver går nå inn i et marked som er begrenset (Dash 8 operativt)og vekst kan kun skje ved å vinne markedsandeler i et statisk marked som ikke vokser.

Det er nok sikkert også riktig, selv om jeg nok kanskje sitter med et inntrykk av at det er enkelte destinasjonspar i regional trafikk som kan ha potensial. I forhold til markedet og situasjonen som Kjos stod overfor så er det riktig. Mitt enkle poeng som jeg liker å hamre inn fra tid til annen var at "alle" i bransjen mente at det var umulig å tjene penger i nettopp den situasjonen man var i da. Det har vel vist seg at DY har evnet å finne nisjer som "ingen" mente var der da. Hvem vet hva FlyViking kan finne på, men jeg ville nok ikke investert mine penger i prosjektet.

storg
01-11-2016, 22:40
Han skulle jo være eneeier så lenge han hadde håpet om 1415 statlige millioner. Etter nederlaget er emisjon kanskje litt å selge høns i regnvær. Når det gjelder de første 50 millionene i aksjekapital lurer jeg på hvor mye som er skutt inn av kontanter.


Alt er nok Cash. Noe annet blir vanskelig i denne størrelsesorden. I siste episode av programmet til NRK sier han at han har solgt eiendommer og kapitalen er på plass.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pilot1
01-11-2016, 22:57
Alt er nok Cash. Noe annet blir vanskelig i denne størrelsesorden. I siste episode av programmet til NRK sier han at han har solgt eiendommer og kapitalen er på plass.


En antagelse altså. Det er også vanlig med innskudd av andre verdier, særlig der det er én eller få eiere.

storg
01-11-2016, 23:01
En antagelse altså. Det er også vanlig med innskudd av andre verdier, særlig der det er én eller få eiere.



Som skal være revisorgodkjent. Hva tenker du at han har lagt inn da? Eller mener du at han ikke har lagt inn 50 mill?

Discus
01-11-2016, 23:24
bransjen mente at det var umulig å tjene penger i nettopp den situasjonen man var i da. Det har vel vist seg at DY har evnet å finne nisjer som "ingen" mente var der da. Hvem vet hva FlyViking kan finne på, men jeg ville nok ikke investert mine penger i prosjektet.
Forskjellen er vel at Kjos konne konkurrere på alle 737-rutene, mens Ola ikke kan konkurrere der det er FOT-ruter i dag? Den som lever får se...

TOS
01-11-2016, 23:35
Forskjellen er vel at Kjos konne konkurrere på alle 737-rutene, mens Ola ikke kan konkurrere der det er FOT-ruter i dag? Den som lever får se...

Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd.

I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært... Det er jo ikke lenge siden vi fikk høre at Norwegian kom til å gå på tryne som en følge av long-haul satsningen, for det kunne jo aldri lønne seg (det er noe helt annet enn LCC short-haul), osv. ;)

Rland
02-11-2016, 08:50
Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd.

I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært... Det er jo ikke lenge siden vi fikk høre at Norwegian kom til å gå på tryne som en følge av long-haul satsningen, for det kunne jo aldri lønne seg (det er noe helt annet enn LCC short-haul), osv. ;)

En stor forskjell er at Kjos hadde myndighetene - Victor Normann og Konkuransetilsynet i ryggen (forbud mot bonus).
Han fikk også storkundeavtale med Staten. Stilte Staten den gang like strenge krav til at alle formaliteter var på plass som Staten denne gang har gjort ovenfor FV?....

jaas
02-11-2016, 08:54
Joda, men FOT-rutene er vel uansett neppe de rutene hvor det er spesielt interessant kommersielt å fly når man ikke får tilskudd. ;)

FOT rutene får ingen andre lov til å fly på.

Vedrørende diskusjon omkring 50 mill. fremgår det av NRK serien at andre er med som eiere, men Giæver sitter med kontrollen.
Giævers siste utspill på facebook undrer meg. Hvordan skal aksjekapitalen økes til 250 mill?
Om Giæver ikke har en betydelig formue utover det som allerede er lagt inn (ser ikke slik ut etter regnskapene)så må han la seg vanne ut for derved å miste kontrollen over selskapet.

jaas
02-11-2016, 08:57
Stilte Staten den gang like strenge krav til at alle formaliteter var på plass som Staten denne gang har gjort ovenfor FV?....

Selvfølgelig, men vær klar over at Kjos overtok et selskap i drift og som hadde fløyet i 10 år før de gikk på børs.

Propell
02-11-2016, 10:32
Spennende å starte opp med Dash-8. Det har ikke vært noe opplysninger om vedlikehold av disse flyene. SAS Tech og Widerøe Technical Services er EASA 145 Tech for DH-8 pr nå.
Erfaringsmessig trenger gamle fly mye vedlikehold og stort delelager.
Operativt fokus er på plass, men teknikken må også virke for å holde regulariteten.

TOS
02-11-2016, 10:35
FOT rutene får ingen andre lov til å fly på.


Ja, men poenget var at FOT-rutene neppe er de første FlyViking ville valgt å betjene. Det er en grunn til at det er nettopp FOT-ruter.

jaas
02-11-2016, 11:07
FOT rutene får ingen andre lov til å fly på.

Vedrørende diskusjon omkring 50 mill. fremgår det av NRK serien at andre er med som eiere, men Giæver sitter med kontrollen.
Giævers siste utspill på facebook undrer meg. Hvordan skal aksjekapitalen økes til 250 mill?
Om Giæver ikke har en betydelig formue utover det som allerede er lagt inn (ser ikke slik ut etter regnskapene)så må han la seg vanne ut for derved å miste kontrollen over selskapet.

http://www.framtidinord.no/nyheter/2016/11/01/Vil-du-eie-flyselskap-sammen-med-Ola-Gi%C3%A6ver-13726017.ece

Her har vi vel svaret på uttalelsen om en emisjon. Det er snakk om å få "investorer" som er villig til å kjøpe seg inn i selskapet. M.a.o kun en løs ide fra Giæver som antagelig betyr at man nå ser hverdagen komme.
Det kritiske vil bli driftskapitalen.

Trdfly
02-11-2016, 18:40
Spennende å starte opp med Dash-8. Det har ikke vært noe opplysninger om vedlikehold av disse flyene. SAS Tech og Widerøe Technical Services er EASA 145 Tech for DH-8 pr nå.
Erfaringsmessig trenger gamle fly mye vedlikehold og stort delelager.
Operativt fokus er på plass, men teknikken må også virke for å holde regulariteten.

Norrønafly og Bromma Air Maintenence .....

gustavf
02-11-2016, 18:47
I tillegg var altså poenget at alle i bransjen dømte Kjos nord & ned - uavhengig av hvor mye bedre utgangspunkt han hadde (relativt til det Giæver har nå). Jeg er litt usikker på hvor mye de har lært...

Som sagt, så er det trygge valget å være negativ, og de fleste er alltid det. Spørsmålet er om noen klarer å finne positive ting ved forretningsmodellen, og det har stort sett noen klart ved de selskapene som lykkes.

Ensidig negativt har det vært rundt selskap som Krabi Air, Viking International, FlyNonStop og en del andre.

Propell
03-11-2016, 14:32
Norrønafly og Bromma Air Maintenence .....

Ingen av disse har Bombardier approval. Norrønafly er mest Propellerverksted.
DAT har tidligere Operert DH-8 og har nok Approvals for disse.

Trdfly
03-11-2016, 15:29
Ingen av disse har Bombardier approval. Norrønafly er mest Propellerverksted.
DAT har tidligere Operert DH-8 og har nok Approvals for disse.

Ok, da må det ha vært gamle avtaler med tanke på Fly Taxi Nord sine Piper PA-31.

Søknad om godkjenning av nye Maintenance Contracts

Som et resultat av navneendring fra Fly Taxi Nord AS til FlyViking AS er det skrevet nye vedlikeholdsavtaler med Bromma Air Maintenance AB (datert 12.02.2016) og Norrønafly Rakkestad AS (datert 15.02.2016).

Vi søker om godkjenning av de nye vedlikeholdsavtalene (Maintenance contracts), som følger vedlagt.

.......
Kilde: Offentlig Elektronisk Postjournal (oep.no)

jaas
06-11-2016, 17:27
Da er episode 4 på nett.
https://www.nrk.no/troms/episode-4_-giaever-satser-mer-penger-og-henter-fly-1.13213906

Radiv
08-11-2016, 00:29
Ikke så rent lite Kjos i Giæver, men må bli litt mer taktisk på tv!

Må være mye Widerøe folk her inne som ikke ønsker han skal lykkes....

LN-RTP
08-11-2016, 06:03
Ikke så rent lite Kjos i Giæver, men må bli litt mer taktisk på tv!

Må være mye Widerøe folk her inne som ikke ønsker han skal lykkes....

Kanskje ikke rart det?
Giæver skal visstnok selge billige biletter og ta jobber fra sine tidligere kolleger.
Etablerte selskaper har ansatte med lang annsenitet og opparbeidet pensjon, samt vedlikehold på eldre fly og mye "infrastuktur", derfor er det dyrere å drive flyselskap som har har noen år på rompa.

Etter en stund får de nye konkurente også føle realiteten og må skru opp billett prisene hvis de også vil beholde lojale medarbeider som etterhvert også går opp i lønn og pensjon. Eller kjøre som Kjos og flagge ut for å få billigst arbeidskraft.

Widerøe gjør det veldig bra på kortbanenettet, og trenger ikke kjepper i hjulene, marginene er ikke stor nok til å være med på priskrig, skjønt WF har vel dypere lommer...

Someone
08-11-2016, 07:19
Må være mye Widerøe folk her inne som ikke ønsker han skal lykkes....


Det et forskjell på å ønske og å tro. Og det er det siste som mange her inne ikke gjør

LN-MOW
09-11-2016, 08:04
Og uten å ha et eneste fly i trafikk, skal det være gjort en avtale med Norwegian om samarbeide og opp til ti jetfly .....

http://luftfart.media/2016/11/09/kjoper-inntil-ti-jetfly-satser-pa-samarbeid-med-annet-norsk-selskap/

Tirsdag kveld slapp FlyViking bomben som mange har ventet på. Etter å ha holdt kortene svært tett til brystet den siste tiden, går nå Ola O.K. Giæver ut med nyheten om at de planlegger kjøpt av inntil 10 jetfly av typen Bombardier C-serie, eller Embraer E-Jet. Ifølge Giæver er han nå i London i møter for å avklare hvilke modeller det vil bli.

– Målet er at vi skal inn på de tynne rutene som Norwegian trekker seg ut av med sine 737-maskiner. Vi inngår samtidig et samarbeid med Norwegian på disse rutene, sier Giæver.

roger
09-11-2016, 09:25
Og uten å ha et eneste fly i trafikk, skal det være gjort en avtale med Norwegian om samarbeide og opp til ti jetfly .....

http://luftfart.media/2016/11/09/kjoper-inntil-ti-jetfly-satser-pa-samarbeid-med-annet-norsk-selskap/

Så. Mao -nøyaktig- same plan som WF har? No får vi då håpe at ikkje Viking og WF knekk ryggen på kvarandre...

jaas
09-11-2016, 10:48
– Det med at vi først anskaffer dashene, er at vi skal gjøre et støt på kortbanenettet. Så satser vi på større ruter med jetflyene, sier Giæver.

Her må man vel lese litt mellom linjene og bedømme hvor seriøst et slikt utspill er.
Samtaler med Norwegian er ikke det samme som en avtale og å reise til London for å vurdere den ene opp mot den andre er ikke det samme som å bestille 10 fly.
Slik situasjonen er i dag har vel FV nok problemer både finansielt og operasjonelt med å få selskapet i lufta.

vbirk
09-11-2016, 12:47
"FlyViking-nestoren ser for seg ruter på Vestlandet og i Nord-Norge. Blant annet billige direkteruter mellom Vadsø, Andenes, Lakselv, Kirkenes til Oslo. Målet er at reisende mellom nord og sør skal slippe å betale blodpriser på 10-13.000 kroner.
– Vi skal presse prisene helt ned i 3000 kroner tur/retur mellom Vadsø og Oslo."

C Series eller E-Jet i Vadsø---??

Pilot1
09-11-2016, 13:25
"FlyViking-nestoren ser for seg ruter på Vestlandet og i Nord-Norge. Blant annet billige direkteruter mellom Vadsø, Andenes, Lakselv, Kirkenes til Oslo. Målet er at reisende mellom nord og sør skal slippe å betale blodpriser på 10-13.000 kroner.
– Vi skal presse prisene helt ned i 3000 kroner tur/retur mellom Vadsø og Oslo."



Vadsø -Oslo t/r fra kr 2140 på sas.no nå. Full drift der.

roger
09-11-2016, 17:56
Det er jo kompliserte ruter med mellomlanding som er dyre. Fordi det no er pris pr leg innanlands. Fordømt irriterande når det ikkje eksisterar direkteruter heller. Så det må han gjerne gjere noko med. Men om han får DY til å prise gjennomgåande på nivå med direkte.... Tja. Tek forsåvidt gjerne direkte TRD-FDE etterkvart då.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

vbirk
12-11-2016, 12:04
Og der var ivrige ordførere klar til å utvide rullebaner på bakgrunn av en bisetning fra Giæver ;)

jaas
12-11-2016, 12:59
Og der var ivrige ordførere klar til å utvide rullebaner på bakgrunn av en bisetning fra Giæver ;)

Det er utrolig hvordan lokalpresse sluker alt som kommer fra FV og Giæver.

Trdfly
13-11-2016, 22:41
Fly nr. to er MSN 540 som til i sommer har flydd for Ryukyu Air Commuter fra Januar 2000, altså er maskinen 17 år - noe som gjør at FlyViking matcher Widerøe med nesten 5 år yngre DH8A-maskin.


EDIT: Ble kjent tidligere; https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1058810&postcount=122

EB
14-11-2016, 05:16
Hva brukes første maskin til nå?

LCH78
14-11-2016, 06:45
Hva brukes første maskin til nå?

Tror den står å "blomstrer" i Tromsø.

storg
14-11-2016, 08:34
Episode 5 er ute.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sondbjo
14-11-2016, 08:46
Episode 5 er ute.


Sent from my iPhone using Tapatalk

De episodene er nesten litt korte hehe :)

jaas
14-11-2016, 09:01
Fly nr. to er MSN 540 som til i sommer har flydd for Ryukyu Air Commuter fra Januar 2000, altså er maskinen 17 år - noe som gjør at FlyViking matcher Widerøe med nesten 5 år yngre DH8A-maskin.

Hva med første maskin?

Twin Otter
14-11-2016, 09:02
FlyViking - Tror det ikke før jeg får se det.

LCH78
14-11-2016, 09:43
Hva med første maskin?

Det er MSN 17, skal visstnok være verdens minst flydde Dash8 :)

jaas
14-11-2016, 10:46
Det er MSN 17, skal visstnok være verdens minst flydde Dash8 :)

Flyet er m.a.o ca 30år gammelt ,ref. tidl. henvisning til alder.

Radiv
14-11-2016, 14:59
Hvor mye mangler de av formalia nå, for å kunne begynne å fly ruteflygning?

jaas
14-11-2016, 15:44
Hvor mye mangler de av formalia nå, for å kunne begynne å fly ruteflygning?

Er usikker på om FV har fått AOC.
I tillegg må de selvsagt begynne rutetrening og ha de operasjonelle funksjoner klar.
Stort spørsmål om når de kommer i lufta og i mellomtiden løper taksameteret.

raider66
14-11-2016, 18:08
Er usikker på om FV har fått AOC.
I tillegg må de selvsagt begynne rutetrening og ha de operasjonelle funksjoner klar.
Stort spørsmål om når de kommer i lufta og i mellomtiden løper taksameteret.

AOC fikk de vel da de kjøpte Fly Taxi Nord?

Nå handler det vel mer om å knytte en ny flytype til AOC'en.

Espen

jaas
14-11-2016, 19:00
AOC fikk de vel da de kjøpte Fly Taxi Nord?

Nå handler det vel mer om å knytte en ny flytype til AOC'en.

Espen

I følge Giæver i et intervju med en lokalavis Nov.1 ventet FV på AOC.

Trdfly
14-11-2016, 19:14
Er usikker på om FV har fått AOC.
I tillegg må de selvsagt begynne rutetrening og ha de operasjonelle funksjoner klar.
Stort spørsmål om når de kommer i lufta og i mellomtiden løper taksameteret.

AOC fikk de vel da de kjøpte Fly Taxi Nord?

Nå handler det vel mer om å knytte en ny flytype til AOC'en.

Espen

I følge Giæver i et intervju med en lokalavis Nov.1 ventet FV på AOC.

FlyViking fikk AOC fra Fly Taxi Nord med godkjenning for opptil 9 (?) passasjerer, nå venter de kun på tillatelse for 39 seter på AOCet.

raider66
14-11-2016, 19:18
Det var det jeg mente :-)

Espen

Pilot1
15-11-2016, 12:03
Mens vi venter på å høre hva Konkurransetilsynet fant ut om samarbeid med DAT, det bekjentskapet går visst lenger tilbake i tid enn Flyviking.

http://www.nord24.no/nyheter/derfor-vil-wideroe-kvitte-seg-med-kjendispilot/s/1-5346252-7551426

Bergern
15-11-2016, 13:06
'Hurragutt' faktisk. Syns han fremstår som en sutrekopp som tar sakene i media. Skal bli spennende å se hvilken instans som får skylda om FV går i dass. Men for all del... Tøft å satse.

Beechdriver
15-11-2016, 13:17
Hvor mye mangler de av formalia nå, for å kunne begynne å fly ruteflygning?

Med all respekt for Giæver men jeg har inntrykk av at (nesten) alt mangler.

Forstår ikke helt at han først ønsker å sette opp et eget selskap før han begynner å fly; om jeg får gi Giæver et gratis råd:

En AOC fra et taxiselskap som får frakte 9 passasjerer er kanskje en større ulempe enn en fordel når du skal starte et flyselskap. Begynn helt fra bunnen når intensjonen er å fly med DH8/B737 is stedet for dette tullet.

Ta tiden for byråkratiet mens du lar eksisterende selskap som har alt på plass (AOC, ground handling, personal, trening, maintenance osv.) ta hånd om det operative i oppstartfasen; ring dine venner i DAT eller Jettime, Flybe, Denimair eller AIS og få 2-5 fly på vingene slik at du kan vise at du er i stand til å levere et skikkelig produkt. Desto lengre byråkratiske prosesser varer og det ikke blir noe av flyvninger, desto mindre tillit markedet får i prosjektet. Har du et produkt kunden kan stole på, da bygger du også med en gang opp goodwill som skaper en "willingness to pay". Det skaper inntekter og fremtidig overskudd. Nå står flyene på bakken, renner pengene ut og det er 0 inntekter fra passasjerer/frakt. Det sier seg selv at det er en uholdbar situasjon på (lengre) sikt. Det gjør ingenting å ta tiden til å få en organisasjon på plass. Utfordringen er å få, og beholde, tillit fra markedet. Jeg må nok si at jeg ønsker FV alt det beste men at jeg samtidig begynner å bli pessimistisk om FVs muligheter/fremtid.

1944vintage
15-11-2016, 13:28
Tror at dette med 9 passasjerer er en misforståelse.

De søkte om å få ta med passasjerer på leveringsflighten fra Canada, og fikk trolig tillatelse for inntil 9.

jaas
15-11-2016, 13:37
Med all respekt for Giæver men jeg har inntrykk av at (nesten) alt mangler.

Forstår ikke helt at han først ønsker å sette opp et eget selskap før han begynner å fly; om jeg får gi Giæver et gratis råd:

I mine øyne har Giæver begått tre store feil.
1.
Motivet for å starte selskapet virker for en del å være basert på å "ta igjen" ovenfor WF.
2.
FV går inn i et marked med samme produkt,som er begrenset og ikke i vekst. Vekst kan kun skje ved å ta markedsandeler fra en sterk og dominerende aktør. Normalt en giftig kombinasjon for en nykommer.
3.
Undervurderer tilgjengelighet av kompetanse som i all hovedsak kun finnes hos konkurrenten.

Bergern
15-11-2016, 13:40
Tror at dette med 9 passasjerer er en misforståelse.

De søkte om å få ta med passasjerer på leveringsflighten fra Canada, og fikk trolig tillatelse for inntil 9.

Så da sier du at FV ikke har en AOC for ni personer engang, siden de måtte søke untak?

Pilot1
15-11-2016, 13:46
Tror at dette med 9 passasjerer er en misforståelse.

De søkte om å få ta med passasjerer på leveringsflighten fra Canada, og fikk trolig tillatelse for inntil 9.

Antallet vanlige (=betalende) passasjerer de har lov til å ha i det flyet er garantert 0.

Å flytte et fly de disponerer med et lite antall ikke betalende, for eksempel egne ansatte, om bord, rammes ikke av vanlige regler for kommersiell luftfart.

Som nevnt over, en eventuell tillatelse for inntil 9 passasjerer i to gamle Piper fly (som flyeieren for øvrig prøver å selge) er ikke veldig relevant.