PDA

View Full Version : Hvordan fungerer charter med SAS?


robertaas
11-04-2015, 18:02
Er ganske blank når det gjelder charter så jeg lurer på hvordan det fungerer å fly charter med SAS:
-Kan man velge sete og kan man reservere det før innsjekking?
-Kan man med status bruke Business innsjekking, prioritert sikkerhet og lounge?
-Er innsjekket bagasje inkludert?

-Poeng regner jeg med at man ikke tjener på flighten.

LN-MOW
11-04-2015, 18:07
Det er viktig å forstå at SAS ikke gjør annet enn å fly her ...


-Kan man velge sete og kan man reservere det før innsjekking?


Sjekk med turooperatøren. De kontrollerer seteplanen.


-Kan man med status bruke Business innsjekking, prioritert sikkerhet og lounge?

Nei, men du kan vel bruke automatene og selvbetjent bagdrop. Lounge er jeg ikke sikker på.

-Er innsjekket bagasje inkludert?

Opp til turoperatøren, men det står på kvitteringen din.

Wig-wag
11-04-2015, 18:08
Alt rundt charter er prisgitt turoperatøren. (Ving, Apollo eller hvem det nå er.) Det er de som tildeler seter og selger deg ev. sunclass eller hva de forskjellige kaller det, og som serverer mat.

Flyselskapet er kun "hired help".

Are G
11-04-2015, 18:10
Charter med sas eller norwegian gjør ingen forskjell for deg..
Ingen statusfordeler med EBG.
Vi klarte å komme oss inn i loungen i Las Palmas, men skulle egentlig ikke vært mulig..

robertaas
11-04-2015, 18:58
Sjekk med turooperatøren. De kontrollerer seteplanen.
Finner ingen info hos dem om tildeling av seter med SAS.
Opp til turoperatøren, men det står på kvitteringen din.
Har enda ikke booket noe, men vurderer det.

VC-10
11-04-2015, 19:02
Jeg vet at, i alle fall med Apollo, kunne man betale for og velge seteplass - det gjorde jeg selv for et par år siden.

robertaas
11-04-2015, 19:04
Kan altå like godt velge charter som flys av Norwegian eller noen andre...

Discus
11-04-2015, 19:07
Eneste man må skille på er om det er chartertur med ruteflybillett eller eget chartret fly. Er det ruteflybillett så vil du ha en vanlig SAS-billett for reisedelen.

learjet
11-04-2015, 19:20
Er det charter maskin så vil veldig ofte seating være styrt av paxport. Og da kan man stort sett velge sete en til to dager etter bestilling (selvsagt i bytte mot hard cash) og frem til 48 timer før avgang.
Paxport sender så passasjerlister til flyselskapet mellom 36 og 48 timer før avgang.

LN-MOW
11-04-2015, 19:37
Finner ingen info hos dem om tildeling av seter med SAS.


Ser ut som at SAS nå håndterer salg av seter etc selv for de fleste turoperatørene ..

https://www.sas.no/charter/seating/

Nå kan du selv velge sete på SAS Charter når du reiser med Apollo, Star Tour, Vitaltour, Lilleput Reiser, Nazar, Solia/Solreiser, STS Alpereiser eller Ving/Thomas Cook! Det er forskjellige priser avhengig av hvor på flyet du ønsker å sitte. Du kan tidligst velge sete fra 120 dager før og frem til 7 dager før avreise.

Superhai
12-04-2015, 12:36
Ser ut som at SAS nå håndterer salg av seter etc selv for de fleste turoperatørene ..

Nei, det er PaxPort som håndterer seating for de fleste SAS charteravgangene. De håndterer også en del andre selskapers charterfly.

I utgangspunktet så er det turoperatøren som bestemmer service, tilleggstjenester ol. i forbindelse med en charteravgang. Men SAS har en "standardpakke" som de ulike turoperatørene kan tilpasse seg. Derfor vil de som oftest ikke selge f.eks. "Sunclass" men "SAS Charter Plus" osv. Men som passasjer så må man forholde seg til turoperatøren.

AirbusTrond
12-04-2015, 17:42
Dessverre kom det begrensninger i antall drinker på "Charter Plus" etter jeg og en kamerat tømte lageret av Gin & Tonic på vei til Samos. Beklager !:lol:

mcduck
12-04-2015, 23:32
Personlig erfaring (Thomas Cook): Alltid tilgang til SAS Lounge ved Charter (Thomas Cook) med EB Gull. Viser charterbillett, som regel skrevet ut på SAS boardingkort, så går det greit. flyr uansett inn/ut av OSL med SAS så ser ikke så galt på det :D

nime
23-05-2015, 20:37
Vurderer for første gang en charterferie! Men ønsker ikke timesvis bakerst i bussen. Noen som vet hva det koster å oppgradere seg selv fra et standard sete til en rad lenger fremme med litt ekstra servering etc?

RedLine
23-05-2015, 20:47
Det kommer helt an på hvem som selger turen. Her hentet fra Apollo


SAS

SAS Charter Plus

SAS Charter Plus tilbys på alle charterflyvninger med SAS:

Du blir plassert i den fremre delen av kabinen (ingen forskjell på setene/benplassen).
Du får servert et oppgradert måltid og velge blant 3 apéritiffer. Alkoholfri drikke, vin/øl til maten og avec til kaffen er inkludert (musserende vin inngår ikke).
Du får utdelt avis på hjemreisen.
30 kg innsjekket bagasje og maks 8 kg håndbagasje er inkludert (55x40x23 cm).
NB! Mat på flyet er obligatorisk, og SAS Charter Plus kan kun bestilles på reiser av én og to ukers varighet.

Pris tur/retur inkludert mat fra 575,– (sommer) og 765,– (vinter)

Bagasje er inkludert i SAS Charter Plus når du kjøper fly og hotell. Kjøper du "Kun fly" og oppgraderer til SAS Charter Plus tilkommer en avgift på kr 250,- for innsjekket bagasje (maks. ett kolli pr. person), men du får da ta med deg maks. 30 kg i stedet for 20 kg. Ett kolli håndbagasje (maks. 8 kg) er gratis.

http://www.apollo.no/min-reise/alt-om-reisen/flyreisen/oppgradering

robertaas
23-05-2015, 22:49
Vurderer for første gang en charterferie! Men ønsker ikke timesvis bakerst i bussen. Noen som vet hva det koster å oppgradere seg selv fra et standard sete til en rad lenger fremme med litt ekstra servering etc?
Har engang havnet fremst hos SAS under en chartertur. Hadde gjetet på flere alternative turer en stund og så spratt turen til Aqaba plutselig oppi pris, mener det var under 1000 kr det gikk opp om jeg husker rett. Valgte likevel å booke den turen. Det viste seg at det var utsolgt baki bussen.

Husker spesielt turen tilbake hvor jeg satt alene på en 3-seter mens 3 frodige damer satt meget trangt bak meg. De kranglet og klaget på flyvertinnene hele turen og kunne ikke skjønne at ikke ei av dem skunne sette seg på raden min. SAS skulle de i alle fall aldri igjen fly med.