Flyprat >
Småprat > Hvorfor heter Bergen/Flesland BGO og andre IATA og ICAO koder?
View Full Version : Hvorfor heter Bergen/Flesland BGO og andre IATA og ICAO koder?
Hvorfor er IATA koden for Bergen/Flesland BGO? Er jo ingen O i bynavnet eller i Flesland.
Star Flyer
09-04-2015, 00:22
Hvorfor er Andenes ANX?
Hvorfor er Berlin Tegel TXL?
Hvorfor er Alta ALF?
Hvorfor er Torp TRF?
Tror det handler om at 'alt det andre er tatt' eller har høyere prioritet.
F.eks. BER=Berlin etc...
Hvorfor er Andenes ANX?
Hvorfor er Berlin Tegel TXL?
Hvorfor er Alta ALF?
Hvorfor er Torp TRF?
Tror det handler om at 'alt det andre er tatt' eller har høyere prioritet.
F.eks. BER=Berlin etc...
Hvorfor TXL og opprinnelsen til mange IATA-koder finner du her:
http://airportcod.es/# :fly
Kan det være O for ojsann?
Alkternativer kan vær :
-Oh fuck, Get me out!
-Oh, we're out of Ringnes
-Odd? No, they are way better then this...
Ref Bergern, tro O'en heller står for "Oh yes, no Ringnes" i og med det ølet smaker hoggorm... :)
Flight Cancelled
10-04-2015, 06:39
Den som vet får legge det inn på http://airportcod.es/. ;) (Den ligger ikke der fra før)
Dette er forresten enda en grunn til at ICAO-flyplasskoder er bedre - de har standardisert oppbygging som grunn. :p
Swashbuckler
10-04-2015, 09:22
Den som vet får legge det inn på http://airportcod.es/. ;) (Den ligger ikke der fra før)
Dette er forresten enda en grunn til at ICAO-flyplasskoder er bedre - de har standardisert oppbygging som grunn. :p
Nå aner ikke jeg hva denne standarden er, men er mye rart i Norge iallfall.
ENZV
ENCN
ENTC
Sånn rent bortsett fra EN da. Men det var kanskje dette du mente med standard.
Og i USA har de vel bare slengt en "K" foran IATA-koden
sabergum
10-04-2015, 09:34
Dette er forresten enda en grunn til at ICAO-flyplasskoder er bedre - de har standardisert oppbygging som grunn. :p
Som for eksempel at Sola har ENZV og Kjevik ENCN...? :D
Som for eksempel at Sola har ENZV og Kjevik ENCN...? :D
Du har vel hørt om Ztavanger ? :)
En del interessant på den site, som at man har hevet inn en "X" en del steder når det har passet, og at US Navy har grabbet alle koder som starter på "N"
Du har vel hørt om Ztavanger ? :)
Og TromCø :p
Scandinavian
10-04-2015, 11:08
Som for eksempel at Sola har ENZV og Kjevik ENCN...? :D
ENSV er Stavanger kontrollsone(eller det som var stavanger) ZV er en logisk erstatter.
ENKR og ENKJ er tatt av andre flyplasser, så da måtte man vel være kreative på Kjevik.
Superhai
10-04-2015, 12:20
Og i USA har de vel bare slengt en "K" foran IATA-koden
Eller P om det er vestafor, eller så har de S koder sønnafor. :cool: USA har for øvrig i tillegg egne FAA koder, selv om de fleste matcher IATA sine, så er det også mange som er egne. Det er stort sett disse som ICAO kodene er utledet fra.
Da kan dere forklare logikken for EGLL og EGCC
1944vintage
10-04-2015, 14:54
I Storbritannia og Sverige har historisk tredje bokstav vært brukt i serier for regioner eller miltære flyplasser. Med en del unntak. Og nesten uten tilknytning til navnet på stedet.
Og i Storbritannia har samtlige større flyplasser en RAF eller RNAS bakgrunn unntatt London City da.
UUEE er også selvforklarende .. ;)
1944vintage
10-04-2015, 15:48
Konklusjonen er vel at det ikke finnes noen internasjonal standard for de to siste bokstaver. :)
De nasjonale luftfartsmyndigheter kan foreslå betegnelse, som godkjennes av ICAO.
Noen prøver å knytte det til stedsnavnet, andre til regoner, lufttrafikktjenesen eller militære formål.
Tidligere Sovjet brukte så vidt jeg husker andre bokstav til regioner.
Etter at deler ble til nye nasjoner, og noen byer fikk nye navn,så ble dette systemet nødvendigvis forandret.
Admiral Benson
10-04-2015, 17:03
Flyplass kodene, når de ble etablert måtte også sjekkes ut mot navigasjonsfyr i området for ikke bli for like,,,for eks SOL nav ID på Sola (VOR/DME ) Med flyplass ID ENZV minsker risiko.
Nav fyr skal identifiseres med å lytte på morse signalet for fyret under IFR flyging.
Dette gjelder forsåvidt også for flighnr ,,Scandinavian 1262. , speedbird 1262, hører du kun siste del på radio uten å dobbelsjekke om klareringen gjaldt "ditt fly" kan det fort gå galt !
Derfor ungås det,mest mulig å ha tilnærmet like callsign/nummer i lufta i samme tidsrom.
Star Flyer
10-04-2015, 19:42
BerGen & Omegn = BGO ;)
Flight Cancelled
11-04-2015, 18:40
For de som henger seg opp i de to siste bokstavene, så siktet jeg mest til de to første når det kommer til ICAO sine flyplasskoder. F.eks. er det K først er det USA, er det UU er det Russland og landende rundt, er det Z er det øst i Asia, er det E er det nord-vest i Europa. Videre sier neste bokstav land, f.eks. EN for Norge, ES for Sverige, EK for Danmark, EG for Storbritannia. De to siste bokstavene skal enkelt og greit gjøre flyplasskoden unik, samt være knyttet til stedet.
Nå aner ikke jeg hva denne standarden er, men er mye rart i Norge iallfall.
ENZV
ENCN
ENTC
Sånn rent bortsett fra EN da. Men det var kanskje dette du mente med standard.
ENSV er alt tatt av kontrollområdet over ENZV, ENKR er alt tatt av Kirkenes, ENTO er alt tatt for Torp.
Superhai
12-04-2015, 12:44
Det er klart at ICAO-kodene kan utledes geografisk i større grad enn IATA sine, men å knytte de til en spesiell flyplass krever fortsatt "pugge-kunnskap".
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/ICAO_FirstLetter.svg/640px-ICAO_FirstLetter.svg.png (http://en.wikipedia.org/wiki/File:ICAO_FirstLetter.svg)
Freidig tatt fra Wikimedia Commons.
Blir jo akkurat et samme som registrerings nummer på fly hvor USA har N, mens Norge har LN
Flight Cancelled
12-04-2015, 19:21
Det er klart at ICAO-kodene kan utledes geografisk i større grad enn IATA sine, men å knytte de til en spesiell flyplass krever fortsatt "pugge-kunnskap".
Stryk "kan". De er baserte på geografi. :p Forstår ikke helt hvordan behov for "pugge-kunnskap" kan være et "men" - det er umulig å ha en kode hvor kunnskap ikke kreves for å forstå den.
Blir jo akkurat et samme som registrerings nummer på fly hvor USA har N, mens Norge har LN
Nja, ikke helt. Det er mye lettere å peke ut hvor i verden en flyplass ligger enn hvor et fly kommer fra, basert på oppbyggingen til kodene. Den første "grovsorterer", og den andre viser mer nøyaktig hvilket land. Noe lignende har du ikke på registreringene til fly.
F.eks:
Norge: ENxx og LNxxx
Danmark: EKxx og OYxxx
Sverige: ESxx og SExxx
Nederland:EHxx og H-Nxxx
Nederland:EHxx og H-Nxxx
Ehm... EHxx og PH-xxx kanskje?
Superhai
12-04-2015, 20:51
Forstår ikke helt hvordan behov for "pugge-kunnskap" kan være et "men" - det er umulig å ha en kode hvor kunnskap ikke kreves for å forstå den.
Du kan ikke lese ut av koden f.eks. hvor i Norge en flyplass er, det er poenget mitt. Oppgir man f.eks. 60,20278N 11,08389E så får man en nøyaktig posisjon.
Og nå har E24 også interessert seg for emnet .. men SØR ... ???? :lol:
http://e24.no/privat/tre-bokstaver-mange-rare-historier-dette-betyr-flyplasskodene/23426049
petter380
13-04-2015, 09:47
Og nå har E24 også interessert seg for emnet .. men SØR ... ???? :lol:
http://e24.no/privat/tre-bokstaver-mange-rare-historier-dette-betyr-flyplasskodene/23426049
Haha ja, leste denne nettopp selv. Ingen forklaring tydeligvis:
Hva med Bergen?
Nettstedet Airport Codes åpner for at folk kan legge til og bidra med egne forklaringer på koder.
Kanskje er det noen som kan finne ut hvor den mystiske «O»-en i slutten av koden BGO for Bergen lufthavn Flesland kommer fra?
E24 ringte til lufthavnsjef Aslak Sverdrup for å finne svar. Først forteller han at han ikke aner hvor O-en kommer fra, og ber om å ringe opp igjen. Fem minutter er han på tråden igjen:
– Da snakket jeg med folk som har vært her i veldig mange år. De sier BGO er en kode som ble tildelt fra IATA, men de vet ikke hvor O-en kommer fra.
Skulle trodd journalisten hadde lest denne tråden :)
Haha ja, leste denne nettopp selv. Ingen forklaring tydeligvis:
Skulle trodd journalisten hadde lest denne tråden :)
Det er vel ikke første gang at rikspressen lar seg inspirrere av diskusjoner her inne ;)
http://www.ba.no/Denne_koden_er_et_mysterium-5-8-54664.html
Opprinnelsen til koden til Bergen lufthavn er en gåte. Ingen BA har snakket med vet hvor O-en i BGO kommer fra.