PDA

View Full Version : LAD-SVG Verdens forferdelige i-landsproblem

NORing
08-04-2015, 13:24
Dette er vell kanskje ikke en tradisjonell tripreport, men noen ganger er det vanskelig å holde fingrene borte fra tastaturet. Jeg regner med det er slik alle som kommenterer på VG og Nettavisen føler det, når de diskuterer "viktige" verdensproblem. Dette er vel heller en betraktning av de forleøpige 18 timene på reise. Noen her inne finner det kanskje interessant.

For min del begynte det med innsjekk på Airfrance AF929 i går ettermiddag. Etter 28 dager på jobb i Angola er det alltid godt å sjekke inn for hjemreise. En blir fort vant til at ting tar tid og at avtaler ikke nødvendigvis er avtaler på denne siden av ekvator. Allerede i skranken der nede fikk jeg beskjed om at flyet fra CDG til SVG var kansellert. Dette grunnet fransk flygelederstreik. Denne skulle begynne i dag kl 08:00 og vare i 32 timer og virket veldig godt planlagt. Som om de ville holdt denne uavhenging av forhandlingsutfall i de foregående dagene.

Nå ville nok de fleste tenkt at dette var noe kjedelig informasjon å få ved innsjekk; men jeg som elsker flyplasser, uforutsette hendelser, har tolmodighet som en skillpadde og godt humør ved hjemreise -synest dette bare var underholdene. Ved landing på CDG starter en av de mest underholdene morningene jeg har hatt på en flyplass:

Det er rart hvordan slike hendelser endrer et menneske i noenlunne balanse til noe helt annet. En kollektiv reise blir plutselig svært personlig og nesten alle PAX har vanvittig viktige ting i andre enden av reisen. Selv en rolig japaner som normalt lusker rundt med munnbind og bruker et lite nasjonalt bruttobudsjett i diverse franske designbutikker, mister totalt hemninger. De presses forbi i køer med ville blikk, som om hele livet står i fare. I dag har jeg måttet snu meg rolig og fortelle at selv om jeg er 194 cm høy, så er jeg ikke en stige til Air France skranken. De stakkars ansatte på flyplassen, som ikke har noe med streiken å gjøre, får lekser slengt etter seg som ikke en gang en amerikansk gangsterrapper ville ha skrevet på papir. I telefonen står en som jobber som rørlegger i et lite firma og prater som om bransjen vil knebles totalt om ikke nettopp han når hjem i tide. En som faktisk skal på styremøte for et multinasjonalt storfirma og har kommet helt fra Detroit lurer på om det ikke finnes en løsning for en så viktig person som han. Han lurer på om Air France kan ordne en privtsjåfør for han til Sveits. Jeg må snu meg igjen. Det er en dame som tilsynelatende har et illebefinnende fordi køen er så lang. Det viktige livet til denne damen i slutten av 50 årene, er tydeligvis så signifikant at vi alle burde trå til sides og akseptere vår lave rang. Jeg takker damen bak skranken. Jeg hår fått et fly til AMS med videre forbindelse i kveld kl 20:55. Samboeren min får eventuelt ta opp det som går på TV i kveld, så får jeg heller komme litt sent hjem. Jeg har iallefall kjøpt Makronene til henne og nå med denne uventede stoppen i AMS blir det ost til kjøleskapet også.

Jeg vet at jeg våkner hjemme ved siden av henne i morgen eller dagen etterpå uansett, så jeg er fornøyd og glad. Når det gjelder aksjemarkedet generelt ville jeg shortet nesten utelukkende alle aksjer på børsen nå, for alle de viktige menneskene i verden sitter fast på CDG. Hvis verden står til i morgen skal jeg se opptakene på PVR dekoderen og nyte en mnd fri. Lurer på om jeg skal ta en dusj og finne meg noe mat jeg.

Mvh,
En uviktig reiseglad PAX!

Kanon
08-04-2015, 14:43
Hehe morsomt og god tur videre!

Are G
08-04-2015, 15:43
Haha fantastisk :-)

AirbusTrond
08-04-2015, 17:50
De andre gikk sikkert glipp av osten også!:D

sirpjalle
08-04-2015, 18:17
Bra skrevet! Må si det gikk noen tanker tilbake til denne artikkelen som kom på trykk i nettavisen for en liten stund tilbake.

http://m.nettavisen.no/na24/da-geir-takket-kvinnen-i-sas-skranken-sto-tarene-i-ynene-pa-henne/8560429.html

NORing
08-04-2015, 21:39
Takk:) Til oppdatering er jeg nå på den 30nde time og flyet til SVG fra AMS er utsatt for 3 gang. Det står nå 23:45 på skjermen og med den raten dette klokkeslettet har beveget seg skal vi ikke se bort i fra at dette blir for sent. Absolutt alle fly fra AMS er røde på skjermen nå. Jeg er fortsatt i like godt humør, men burde hatt en til sesong med The Wire på ipadden;) God natt....

Flight Cancelled
08-04-2015, 22:33
Hehe, bra skrevet!

Bergern
09-04-2015, 00:07
Takk:) Til oppdatering er jeg nå på den 30nde time og flyet til SVG fra AMS er utsatt for 3 gang. Det står nå 23:45 på skjermen og med den raten dette klokkeslettet har beveget seg skal vi ikke se bort i fra at dette blir for sent. Absolutt alle fly fra AMS er røde på skjermen nå. Jeg er fortsatt i like godt humør, men burde hatt en til sesong med The Wire på ipadden;) God natt....

The Wire? Er den startet igjen?

kekker
09-04-2015, 10:54
Kom du deg hjem til slutt?

krølle
09-04-2015, 13:54
Kom du deg hjem til slutt?

Hysj, han sover sikkert etter en lang ferd hjem. Antar at han landa med KL kl 0120 inatt.....

Herlig forøvrig å lese en t/r som dette

NORing
10-04-2015, 10:07
Var hjemme i leiligheten rundt 02:30 tenker jeg. Virker som både rørleggerbransjen og aksjemarkedet har overlevd denne gangen også. Ha en strålende helg:)