PDA

View Full Version : Emirates og fremtiden i Skandinavia


Someone
07-04-2015, 11:38
Emirates sin sjef kommer til København torsdag hvor han skal presentere Emirates sine fremtidsplaner for det skandinaviske markedet.
Så får vi se hvor mye håndfast som faktisk kommer, men der at danskene spekulerer i en økning på CPH

http://www.standby.dk/emirates-oeger-i-koebenhavn/
Sir Tim Clark vil præsentere sit syn på luftfartsindustrien og det danske marked, ligesom han vil præsentere Emirates’ fremtidsplaner i Skandinavien,” hedder det i indbydelsen

SQ321
07-04-2015, 11:49
Det vil ikke være unaturlig at de øker til doble daglige der nede. Har mer tro på det enn 380 ops selv om jeg tror CPH kan være veldig interessert i PR effekten av dette.

Michael
07-04-2015, 11:55
Så får vi se hvor lang tid det tar før vi får en EK-freighter på OSL. Virker som et umettelig cargomarked ut fra OSL. Selv med dager med lavt pax-belegg er vi på maksvektene på 77W på grunn av store mengder cargo.

Someone
07-04-2015, 11:59
Virker som et umettelig cargomarked ut fra OSL.

Problemet her er vel inn, slik at for EK i dag fyller dagens flight til maks også sender resten på lastebil til CPH?

Michael
07-04-2015, 12:18
Problemet her er vel inn, slik at for EK i dag fyller dagens flight til maks også sender resten på lastebil til CPH?

Ja, inn er det litt mer glissent.

Men, ja. Det blir sendt frakt med lastebil til CPH/HAM bl.a. Mener å ha hørt at de sender til AMS ved noen anledninger også.

learjet
07-04-2015, 12:36
Ja, inn er det litt mer glissent.

Men, ja. Det blir sendt frakt med lastebil til CPH/HAM bl.a. Mener å ha hørt at de sender til AMS ved noen anledninger også.

Det sendes truck til ARN/CPH/HAM/AMS..... you name it.

EK cargo ved OSL er flinke til å finne løsninger og alternativer.

Utfordringen er plass videre fra DXB. 380 er et flott fly til mye, men for cargo og spesielt den litt spesielle cargo vi har fra norge er det et crap fly.

Alt for lite plass cargo space på maskinen, så man sliter ofte med plassen videre ex DXB når det er 380 involvert....

S

Herlov
07-04-2015, 12:43
Noen signaler om Gøteborg er vel også kanskje en mulighet? Men en eventuell lansering tar de vel i selve Gøteborg.

EBGflyer
07-04-2015, 12:49
Lidt om arrangementet her:
http://presidentsinstitute.com/copenhagen-summits/

Der er vel mere et summit for business leaders, så ikke sikkert, at der overhovedet kommer noget nyt dér.

EvakCPH
07-04-2015, 12:57
Lidt om arrangementet her:
http://presidentsinstitute.com/copenhagen-summits/

Der er vel mere et summit for business leaders, så ikke sikkert, at der overhovedet kommer noget nyt dér.

Jeg forstår det sådan, at Emirates først afholder sit eget "show" på Hotel D'angleterre, hvorefter chefen skal tale til det omtalte Copenhagen Summits-møde i Bella Center senere på dagen.

SQ321
07-04-2015, 15:09
Da har vi fått litt info om EK i Skandinavia. De reduserer på OSL og ARN til 6u fra 1.okt til 30.nov. Er vel lavsesong men overrasket likevel.

Someone
07-04-2015, 15:18
Da har vi fått litt info om EK i Skandinavia. De reduserer på OSL og ARN til 6u fra 1.okt til 30.nov. Er vel lavsesong men overrasket likevel.

På OSL så fløy de vel stort sett med 77L i fjor høst? Så hvis de fortsetter med 77W så er vel ikke nedgangen i seter veldig stor? Med mindre de går tilbake til 77L så klart

SQ321
07-04-2015, 15:29
På OSL så fløy de vel stort sett med 77L i fjor høst? Så hvis de fortsetter med 77W så er vel ikke nedgangen i seter veldig stor? Med mindre de går tilbake til 77L så klart

Det har du rett i. Det er vel strengt talt nesten snakk om en økning i antall seter uten at jeg er fullstendig oversikt over hvilke dager de benyttet L kontra W.

Edvard
07-04-2015, 20:13
EK cargo ved OSL er flinke til å finne løsninger og alternativer.... men for cargo og spesielt den litt spesielle cargo vi har fra norge er det et crap fly.

Spesiell cargo; hvordan skiller denne frakten fra OSL/Norge seg ut?
Hva er det som er typisk og hva går det mye volum av i eksport?

Edvard

jewer
07-04-2015, 20:31
Det vil ikke være unaturlig at de øker til doble daglige der nede. Har mer tro på det enn 380 ops selv om jeg tror CPH kan være veldig interessert i PR effekten av dette.

380 rygtet verserer ligeledes med Qatar fra okt/nov. CPH's fire category bliver ihvertfald hævet til 10 inden okt. Iflg. CPH fire & rescue.

Men klart det har en vis PR effekt at brøste sig med A380 destination.

ENGM 911
07-04-2015, 20:42
Spesiell cargo; hvordan skiller denne frakten fra OSL/Norge seg ut?
Hva er det som er typisk og hva går det mye volum av i eksport?

Edvard

Fisk fisk fisk.

Basse-HAU
07-04-2015, 22:58
Det sendes truck til ARN/CPH/HAM/AMS..... you name it.



EK cargo ved OSL er flinke til å finne løsninger og alternativer.



Utfordringen er plass videre fra DXB. 380 er et flott fly til mye, men for cargo og spesielt den litt spesielle cargo vi har fra norge er det et crap fly.



Alt for lite plass cargo space på maskinen, så man sliter ofte med plassen videre ex DXB når det er 380 involvert....



S


Det som truckes inn, kan jo også truckes ut. Trodde fisk var litt mer "tidsbegrenset" gods, slik at det kanskje hadde lønnet seg å trucket ut det som kom inn til OSL. Men nå er jeg også langt på jordet over min viten på dette punktet [emoji6].

LN-KGL
07-04-2015, 22:58
Fisk fisk fisk.

Norge eksporterte 999 000 tonn laks i 2014 hvilket tilsvarte en verdi på 43,9 milliarder NOK. Verdien økte med 11% fra 2013, mens vektmessig var det 4% økning. Rundt 1,4% av eksporten gikk til Øst-Asia.

I tillegg til dette eksporterte Norge regnbueørret for 2,34 milliarder NOK som tilsvarte 50 700 tonn.

Kilde: Norges Sjømatråd

EvakCPH
08-04-2015, 15:55
From October 1st, Emirates will operate twice daily at Zurich with A380s. Its second daily flight, currently operated by a B777-300ER, will gain the A380.

1 stk. ledig B777-300ER til CPH? :D

SQ321
08-04-2015, 16:07
From October 1st, Emirates will operate twice daily at Zurich with A380s. Its second daily flight, currently operated by a B777-300ER, will gain the A380.

1 stk. ledig B777-300ER til CPH? :D

Skal ikke se bort i fra det. Andre tips er cargo ops på OSL, og kanskje til og med pax til HEL. Og så er jeg fremdeles overrasket over at ingen arabere, og kanskje spesielt QR/EY med 319/320 ikke har landet på GOT enda. Uforståelig.

EvakCPH
08-04-2015, 16:14
Skal ikke se bort i fra det. Andre tips er cargo ops på OSL, og kanskje til og med pax til HEL. Og så er jeg fremdeles overrasket over at ingen arabere, og kanskje spesielt QR/EY med 319/320 ikke har landet på GOT enda. Uforståelig.

Jeg troede allerede, at fragtfly til OSL var mere eller mindre besluttet.

SQ321
08-04-2015, 16:33
Tror ikke noe er offisielt bekreftet ennå.

Someone
08-04-2015, 16:41
Skal ikke se bort i fra det. Andre tips er cargo ops på OSL, og kanskje til og med pax til HEL. Og så er jeg fremdeles overrasket over at ingen arabere, og kanskje spesielt QR/EY med 319/320 ikke har landet på GOT enda. Uforståelig.


Når de frem til GOT når DOH-ARN og DOH-CPH med QR sine A319 vel var i grenseland?

SQ321
08-04-2015, 16:55
Når de frem til GOT når DOH-ARN og DOH-CPH med QR sine A319 vel var i grenseland?

QR og OSL regnet på det i sin tid og de mente deres 319 stoppet i Strømstad men det er mulig det var en liten forenkling av virkeligheten:D.

Cockpitview
08-04-2015, 19:39
QR og OSL regnet på det i sin tid og de mente deres 319 stoppet i Strømstad men det er mulig det var en liten forenkling av virkeligheten:D.

GOT er utvilsomt stor nok til å kunne klare en daglig 330-200/787
Således aktualiserer jo samtlige selskap i sandkassa seg.

Jeg mener helt bestemt at GOT passer godt in i ekspansjonspolitikken til Etihad. Utfordringen her er nok at det allerede er en flyplass 30 mil lengre sør som nok må anses som den mest ivrige i arbeidet for å kunne krone seg som første destinasjon i Skandinavia for dette selskapet.
Det skal mye til for GOT å hamle opp om det, selv om de åpenbart har de beste forutsetningene av samtlige store skandinaviske flyplasser.

Qatar har de beste forutsetningene i forhold til materiell, flytype, marked og rutenett. De er jo også modne i Skandinavia og har egentlig overrasket meg ved ikke å vise åpen interesse for GOT.
5 ukentlige 330-200 fra GOT ville garantert gitt avkastning.

Emirates tror jeg blir litt for stor i første omgang for GOT. Ikke at de ikke klarer å fylle maskinen, men jeg tror det ligger flere prestisjetunge ekspansjoner andre steder før interessen faller på GOT.

Det sies dog at Qatar sitt Oneworld medlemskap satte hinder for åpning av HEL i 2014. Emirates har selv sagt at Helsinki kommer i 2015/16. Det er nok bare et spørsmål om tid før de lanserer rute fra den finske hovedstaden.

FlightDeck
08-04-2015, 23:35
GOT er utvilsomt stor nok til å kunne klare en daglig 330-200/787
Således aktualiserer jo samtlige selskap i sandkassa seg.

Jeg mener helt bestemt at GOT passer godt in i ekspansjonspolitikken til Etihad. Utfordringen her er nok at det allerede er en flyplass 30 mil lengre sør som nok må anses som den mest ivrige i arbeidet for å kunne krone seg som første destinasjon i Skandinavia for dette selskapet.
Det skal mye til for GOT å hamle opp om det, selv om de åpenbart har de beste forutsetningene av samtlige store skandinaviske flyplasser.

Qatar har de beste forutsetningene i forhold til materiell, flytype, marked og rutenett. De er jo også modne i Skandinavia og har egentlig overrasket meg ved ikke å vise åpen interesse for GOT.
5 ukentlige 330-200 fra GOT ville garantert gitt avkastning.

Emirates tror jeg blir litt for stor i første omgang for GOT. Ikke at de ikke klarer å fylle maskinen, men jeg tror det ligger flere prestisjetunge ekspansjoner andre steder før interessen faller på GOT.

Det sies dog at Qatar sitt Oneworld medlemskap satte hinder for åpning av HEL i 2014. Emirates har selv sagt at Helsinki kommer i 2015/16. Det er nok bare et spørsmål om tid før de lanserer rute fra den finske hovedstaden.


Hva med å komme med noen begrunnelser for alt du sier?

Cockpitview
08-04-2015, 23:49
Hva med å komme med noen begrunnelser for alt du sier?

Hva konkret savner du?

LN-CGJ
10-04-2015, 11:09
Jeg troede allerede, at fragtfly til OSL var mere eller mindre besluttet.

Har det kommet noe mer rundt dette ryktet?

Må da være et stort behov, da Asiana's 744 fløy ut mye laks ut fra OSL pr uke.