PDA

View Full Version : Sas godtar ikke VISA DEBIT?


nick5000
31-03-2015, 09:18
Fikk ikke betalt med et amerikansk VISA debit kort på CPH OSL her forleden. Det er et vanlig VISA kort (ikke elektron el lign), men det står DEBIT på det.

Jeg sa jeg har brukt dette tidligere, da sa han at det er godt mulig det hadde gått igjennom, men de hadde fått beskjed om å ikke godta disse, da terminalene deres er offline.

Brukte så mitt norske (debit)visa kort, og det godtok han fint.

Er dette vanlig praksis? Var det ikke dette som Norwegian fikk så mye slakt for tidligere da en stakkars thailender ikke fikk kjøpt vann?

MCO-WDW
31-03-2015, 23:10
Fikk ikke betalt med et amerikansk VISA debit kort på CPH OSL her forleden. Det er et vanlig VISA kort (ikke elektron el lign), men det står DEBIT på det.

Jeg sa jeg har brukt dette tidligere, da sa han at det er godt mulig det hadde gått igjennom, men de hadde fått beskjed om å ikke godta disse, da terminalene deres er offline.

Brukte så mitt norske (debit)visa kort, og det godtok han fint.

Er dette vanlig praksis? Var det ikke dette som Norwegian fikk så mye slakt for tidligere da en stakkars thailender ikke fikk kjøpt vann?

Hvist terminalen er "offline",godtas ikke VISA-Debit card.
Det er forkjell på disse. VISA-Debit som er koblet til konto,er annerledes,en VISA-Debit "cash card".
Et cash card er feks et visa kort du kjøper hos Narvesen (spendon visa),eller i en matbutikk i USA,eller tja,overallt i USA,og du fyller på feks 500kr,eller det er ferdig påfyllt med 500kr (el,lig).
Da disse ikke er registret på noe navn,godttas ikke disse hos offline terminaler.
Flytoget feks. Jeg her 14kr igjen på kortet. Prøver å kjøp billett. Ingen kan etterkreditere deg og de kan ikke sjekke saldoen,så disse blir selvfølgelig ikke godtatt,selv on du har 500kr igjen på det.
Har også prøvd på Norwegian (i lufta). De er også offline,så de blir også avslått der.

nick5000
01-04-2015, 06:51
Mitt VISA debit er tilknyttet bankkonto (ikke cash card) og har et navn skrevet på. Så vidt jeg vet så står det DEBIT på alle amerikanske bankkort.

Men dette virker litt komplisert å ha regler rundt da. Skjønner ikke helt hvorfor ikke terminalen i såfall kan avgjøre dette, hvorfor flyverteren skal si at den hadde kanskje gått igjennom men de får ikke lov til å godta det.

Får SAS pengene hvis man bruker et debitkort som er tilknyttet en bankkonto som er tom for penger?

meliiis
01-04-2015, 07:53
Norske visakort godtar offline betaling. Er nok banken din i USA som ikke gjør det. Kalles vel visa classic i norge.

nick5000
01-04-2015, 08:09
Men nå var det som jeg skrev flyverten som ikke godtok det, han ville ikke swipe kortet.
Jeg har brukt kortet før hos sas, så jeg vet det har funket før.

RedLine
01-04-2015, 12:30
Fikk ikke betalt med et amerikansk VISA debit kort på CPH OSL her forleden. Det er et vanlig VISA kort (ikke elektron el lign), men det står DEBIT på det.

Jeg sa jeg har brukt dette tidligere, da sa han at det er godt mulig det hadde gått igjennom, men de hadde fått beskjed om å ikke godta disse, da terminalene deres er offline.

Brukte så mitt norske (debit)visa kort, og det godtok han fint.

Er dette vanlig praksis? Var det ikke dette som Norwegian fikk så mye slakt for tidligere da en stakkars thailender ikke fikk kjøpt vann?

Her blander han sammen kortene med en blanding av for mye og for lite kunskap, en salig miks altså. I Norge har vi to typer kort:

I Norge har vi

VISA CLASSIC - Online autorisasjonskontroll ikke nødvendig, kan være knyttet til både kontoer med kreditt og kontoer som er debet. Disse kortene kan havne i overtrekk.

VISA ELEKTRON - Online autorisasjonskontroll nødvendig, dersom det er en terminal som ikke er online i salgsøyeblikket så avises transaksjonen. Kortet kan ikke ha kreditt og kan ikke overtrekkes.

Førstevnte kan brukes ombord.I Norge har en transaksjosløsning som heter BankAxept som er knyttet til alle norske bankkort, Norske banker bruker BankAxept til å gjennomføre alle dagligdags transaksjoner på "de vanlige" bankkortene som er tilknyttet konto. I tillegg så har vi som bransjestandard at vi knytter de fleste kortene til myndige personer i Norge, som innehar BankID til VISA Classic, en løsning som virker offline, som nevnt er dette samme løsning som brukes både på kort med debet og kreditt.

I USA har de ikke VISA ELEKTRON tilgjengelig og derfor er produktet splittet opp anderledes enn det vi har i Norge og resen av verden. Amerikanerene har VISA DEBET og VISA CREDITT, begge disse produktene har samme funksjoner som vi kjenner fra VISA CLASSIC, forskjellen er bare at førstnevnte er knyttet til direktetrekk fra konto, altså debet.

Oppsumert, det skal virke ombord og CC tar i dette tilfellet feil. Vi har programert kortterminalene slik at de aviser ugyldige kort, så det er noe terminalen skal gjøre og ikke mennesket knyttet på litt halveis kunnskap om et kort de ikke vet helt hva er.

nick5000
01-04-2015, 12:40
Det var en god oppsummering, da vet vi hvordan dette skal funke, takk!