View Full Version : Hvorfor tommel opp under taxing med fly?
Hei!
Har sett en del av filmene til Just Planes i det siste. Men så legger jeg merke til en spesiell ting; mange av pilotene sitter med tommelen opp på dashbordet under taxi.
F.eks fra starten her og 5:13 https://www.youtube.com/watch?v=VYkeDXq5LX0
Er det helt naturlig og sitte sånn med tommelen opp, eller har det en betydning? Ble så nysgjerrig når jeg har sett dette opptil flere ganger :up:
Det har vel noe med at man ikke ønsker at vingen skal sneie borti noe, og at tommel opp da signaliserer "all clear"
Vill, ukvalifisert synsing, så klart. :p
Scandinavian
30-03-2015, 14:55
Han i høyre setet følger med på vingen at den går klar av eventuelle hindringer, og har tommelen opp så lenge det går bra å takse.
Det gjøres når man er inne i terminalområdet og for å signalisere at man er klar av trapper, fueltrucks, kjøretøyer og andre objekter som kan skape problemer.
Det har vel noe med at man ikke ønsker at vingen skal sneie borti noe, og at tommel opp da signaliserer "all clear"
Vill, ukvalifisert synsing, så klart. :p
Han i høyre setet følger med på vingen at den går klar av eventuelle hindringer, og har tommelen opp så lenge det går bra å takse.
Det gjøres når man er inne i terminalområdet og for å signalisere at man er klar av trapper, fueltrucks, kjøretøyer og andre objekter som kan skape problemer.
...og dette skulle vel være svar nok :colgate:
Swashbuckler
30-03-2015, 14:58
Får ikke til videoen her på dårlig nett, men tipper dette er signal til den som taxer flyet at det er klart på siden.
Swashbuckler
30-03-2015, 14:58
Wow! Her var folket ivrige :-D
Se der ja! Trodde ikke jeg skulle få så mange svar (på så kort tid) på et så sært spørsmål! :D
Takk for svar folkens :devot:
En moderator må ha endret tittel. Dette gjøres så vidt meg bekjent av de fleste piloter, uavhengig av flystørrelse? Og en Dash 8 er liten, men ikke et småfly per min definisjon. :D
Stusset også litt på den .. Dette gjøres på alle fly, uansett størrelse.
En moderator må ha endret tittel.
Nok engang bevist at vi har et triggerhappy moderatorkorps:lol:
Nok engang bevist at vi har et triggerhappy moderatorkorps:lol:
Det var jeg som endret trådtittelene uten å sjekke grundig nok.
Når folks etter titler som "se her" eller "jasså", så må vi endre det for at det skal være mulig å navigere på forumet. Her var det "Tommel opp".
Triggerhappy? Njaei.