PDA

View Full Version : I følge NRK Ålesund vil SAS Braathens legge ned Molde - Oslo


enml
12-06-2006, 13:51
Det hele blir bare for dumt! Nok et forsøk fra Sunnmøre om å så tvil Molde Årøs videre eksistens.

Noen her som tror at SAS Braathens vil vinke farvell til 300.000 årlige pax (med en årlig økning på 20%) på strekningen OSL-MOL-OSL, bare for å se at konkurenten overtar...??

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_more_og_romsdal/5708657.html

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_more_og_romsdal/5708942.html

Lennart
12-06-2006, 13:56
Snart på tid eå legge ned hele SAS :baeh slik som de styrer

storg
12-06-2006, 14:01
Og her er kontra beskjed. (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_more_og_romsdal/5708942.html)

LN-SSL
12-06-2006, 14:18
Jeg skal ikke, kanskje som forventet av noen, kommentere noe som helst rundt Årø og evt. nedleggelse av ruter der.
I stedet har jeg lyst til å ta en ørliten kommentar på lufthavnsjef Offenbergs uttalelse:

I 2006 vil det bli transportert anslagsvis 300 000 passasjerer mellom Molde og Oslo.
At dette skulle være uinteressant å fly på, ville forundre meg, sier John Offenberg i Avinor ved Molde lufthavn

I alle selskaper, ikke bare i luftfarten, driter man (unnskyld uttrykket) i hvor godt ting går. Det eneste som betyr noe er profitt og higen etter enda mere av den sorten.
I distriktene legges det stadig ned bedrifter som går så det griner, med fulle ordrebøker og millionoverskudd.....:mol

enml
12-06-2006, 14:28
Originally posted by LN-SSL


Jeg skal ikke, kanskje som forventet av noen, kommentere noe som helst rundt Årø og evt. nedleggelse av ruter der.
I stedet har jeg lyst til å ta en ørliten kommentar på lufthavnsjef Offenbergs uttalelse:

I 2006 vil det bli transportert anslagsvis 300 000 passasjerer mellom Molde og Oslo.
At dette skulle være uinteressant å fly på, ville forundre meg, sier John Offenberg i Avinor ved Molde lufthavn

I alle selskaper, ikke bare i luftfarten, driter man (unnskyld uttrykket) i hvor godt ting går. Det eneste som betyr noe er profitt og higen etter enda mere av den sorten.
I distriktene legges det stadig ned bedrifter som går så det griner, med fulle ordrebøker og millionoverskudd.....:mol

Du kan kommentere akkurat det du vil LN-SSL. Vil anta at det er like mye din som andres rett. For uansett handler ikke dette om en MOL vs KSU. Dette er bare et latterlig påfunn av NRK Møre og Romsdal (NRK Vigra) som nå begynner å "føle trykket" av at Årø vokser hurtig og er iferd med å puste Vigra i nakken på antall pax til Oslo. For under 2 år siden hadde Vigra 60% flere pax enn Årø, nå er dette redusert til 38%. Derfor kommer slike sure oppgulp som faller på sin egen urimelighet. INGEN flyselskap som driver alene på en rute vil legge ned så lenge de tjener penger på den, og i dette tilfellet MYE penger.

At "postflyet" til SAS Braathens legges ned er det ingen tvil om, det samme skjer også på Vigra, men det nevnes IKKE. Eneste konsekvensen dette får er at flyet vil gå noe tidligere fra OSL om kvelden... BÅDE til Vigra og Årø!

ENKB
12-06-2006, 14:31
Merkelig at "alle " er ute etter å ta årø... :hi2

Herlov
12-06-2006, 14:35
Originally posted by enml


Dette er bare et latterlig påfunn av NRK Møre og Romsdal (NRK Vigra) som nå begynner å "føle trykket" av at Årø vokser hurtig og er iferd med å puste Vigra i nakken på antall pax til Oslo.

Hvor kommer denne tilsynelatende overdrevne paranoiaen fra?

FBU 4EVER
12-06-2006, 14:39
På NRK tekst-tv er saken nevnt i forb. med at en SP politiker frykter at det blir nedleggelse av flere ruter,bl.a. Alta og Kirkenes i tillegg til Molde.:wow:

LN-SSL
12-06-2006, 14:41
Originally posted by enml


Originally posted by LN-SSL


Jeg skal ikke, kanskje som forventet av noen, kommentere noe som helst rundt Årø og evt. nedleggelse av ruter der.
I stedet har jeg lyst til å ta en ørliten kommentar på lufthavnsjef Offenbergs uttalelse:

I 2006 vil det bli transportert anslagsvis 300 000 passasjerer mellom Molde og Oslo.
At dette skulle være uinteressant å fly på, ville forundre meg, sier John Offenberg i Avinor ved Molde lufthavn

I alle selskaper, ikke bare i luftfarten, driter man (unnskyld uttrykket) i hvor godt ting går. Det eneste som betyr noe er profitt og higen etter enda mere av den sorten.
I distriktene legges det stadig ned bedrifter som går så det griner, med fulle ordrebøker og millionoverskudd.....:mol

Du kan kommentere akkurat det du vil LN-SSL. Vil anta at det er like mye din som andres rett. For uansett handler ikke dette om en MOL vs KSU. Dette er bare et latterlig påfunn av NRK Møre og Romsdal (NRK Vigra) som nå begynner å "føle trykket" av at Årø vokser hurtig og er iferd med å puste Vigra i nakken på antall pax til Oslo. For under 2 år siden hadde Vigra 60% flere pax enn Årø, nå er dette redusert til 38%. Derfor kommer slike sure oppgulp som faller på sin egen urimelighet. INGEN flyselskap som driver alene på en rute vil legge ned så lenge de tjener penger på den, og i dette tilfellet MYE penger.

At "postflyet" til SAS Braathens legges ned er det ingen tvil om, det samme skjer også på Vigra, men det nevnes IKKE. Eneste konsekvensen dette får er at flyet vil gå noe tidligere fra OSL om kvelden... BÅDE til Vigra og Årø!

Hvis du leser det jeg skriver, så skjønner du kanskje at det er selskapet "smilyen" viser ræva til...?? Har ikke sagt et ord om Årø vs. noen som helst...:p :)

enml
12-06-2006, 14:45
Ja... tror heller ikke at SAS Braathens vil legge ned på hverken ALF eller KKN. ALF er jo den hurtigst voksende flyplassen i Norge.

Someone
12-06-2006, 14:46
Snakk om og gjøre 5 fjær til en hel hønsegård. Det er helt naturlig at ett selskap hele tiden vurderer rutene også de som går godt. Og spesielt når man mister en viktig kontrakt som den med posten er det naturlig og ta en gjennomgang uten at det betyr nedleggelse. Hos oss vurderer vi hele tiden "alle" virksomheter og prosjekter, men det betyr ikke nedleggelse...snarere tvert imot

enml
12-06-2006, 14:46
Originally posted by LN-SSL


Originally posted by enml


Originally posted by LN-SSL


Jeg skal ikke, kanskje som forventet av noen, kommentere noe som helst rundt Årø og evt. nedleggelse av ruter der.
I stedet har jeg lyst til å ta en ørliten kommentar på lufthavnsjef Offenbergs uttalelse:

I 2006 vil det bli transportert anslagsvis 300 000 passasjerer mellom Molde og Oslo.
At dette skulle være uinteressant å fly på, ville forundre meg, sier John Offenberg i Avinor ved Molde lufthavn

I alle selskaper, ikke bare i luftfarten, driter man (unnskyld uttrykket) i hvor godt ting går. Det eneste som betyr noe er profitt og higen etter enda mere av den sorten.
I distriktene legges det stadig ned bedrifter som går så det griner, med fulle ordrebøker og millionoverskudd.....:mol

Du kan kommentere akkurat det du vil LN-SSL. Vil anta at det er like mye din som andres rett. For uansett handler ikke dette om en MOL vs KSU. Dette er bare et latterlig påfunn av NRK Møre og Romsdal (NRK Vigra) som nå begynner å "føle trykket" av at Årø vokser hurtig og er iferd med å puste Vigra i nakken på antall pax til Oslo. For under 2 år siden hadde Vigra 60% flere pax enn Årø, nå er dette redusert til 38%. Derfor kommer slike sure oppgulp som faller på sin egen urimelighet. INGEN flyselskap som driver alene på en rute vil legge ned så lenge de tjener penger på den, og i dette tilfellet MYE penger.

At "postflyet" til SAS Braathens legges ned er det ingen tvil om, det samme skjer også på Vigra, men det nevnes IKKE. Eneste konsekvensen dette får er at flyet vil gå noe tidligere fra OSL om kvelden... BÅDE til Vigra og Årø!

Hvis du leser det jeg skriver, så skjønner du kanskje at det er selskapet "smilyen" viser ræva til...?? Har ikke sagt et ord om Årø vs. noen som helst...:p :)

Ja, det var nettop det jeg forsto og poengterte det med at dette IKKE var en slik debatt:)

fkrlf
12-06-2006, 14:47
Det er vel kun postflyet det snakkes om .. ikke noe annet.. Og de må uansett ha en maskin stående til neste morgen så jeg ser vel ikke problemet. Endring av tidspunkt er vel det eneste her..

enml
12-06-2006, 14:48
Originally posted by Someone


Snakk om og gjøre 5 fjær til en hel hønsegård. Det er helt naturlig at ett selskap hele tiden vurderer rutene også de som går godt. Og spesielt når man mister en viktig kontrakt som den med posten er det naturlig og ta en gjennomgang uten at det betyr nedleggelse. Hos oss vurderer vi hele tiden "alle" virksomheter og prosjekter, men det betyr ikke nedleggelse...snarere tvert imot

Nettop! Og AMEN! Men NRK Vigra vil ikke være med på den og gjør det heller til at MOL-OSL skal legges ned og nevner klokelig IKKE et eneste ord om at det samme skjer på Vigra!

enml
12-06-2006, 14:53
Originally posted by fkrlf


Det er vel kun postflyet det snakkes om .. ikke noe annet.. Og de må uansett ha en maskin stående til neste morgen så jeg ser vel ikke problemet. Endring av tidspunkt er vel det eneste her..

Riktig! Men NRK Vigra skriver på nettet som følger:

- Det er heilt uakseptabelt om direkteruta Molde-Oslo skulle forsvinne, seier Senterpartiets Eli Sollied Øveraas i samferdselskomiteen.

At postflyet forsvinn til Molde kan ha skapt grobotn for spekulasjonar om flyruta til Molde, seier Øveraas.

Videre skriver de:

Postflyet forsvinn
Fra månadsskiftet oktober/november forsvinn postflyet til Molde fordi Posten tapte oppdraget. Dette kan forklare spekulasjonar om at direkteruta Oslo- Molde står i fare, seier Øveraas.

DET SAMME SKJER PÅ VIGRA, MEN DET NEVNES IKKE!

Hurum
12-06-2006, 19:16
Synes det er bra at SAS Braathens vurderer å endra tidspunkt for sine avganger nå som dem ikke lenger har ansvaret for postsendingene. Dette tror jeg er bra. Ingen vits å ha avganger så sent som 2330 om en kan ha avgangen kl 2100 med de samme passasjerene ombord.

At SAS vurderer å legge ned en hel rute må være en misforståelse...og om så...antar en konkurrent straks setter inn sine fly på strekningen.

Someone
12-06-2006, 19:20
Originally posted by LN-SSL


I alle selskaper, ikke bare i luftfarten, driter man (unnskyld uttrykket) i hvor godt ting går. Det eneste som betyr noe er profitt og higen etter enda mere av den sorten.
I distriktene legges det stadig ned bedrifter som går så det griner, med fulle ordrebøker og millionoverskudd.....:mol

Hvilke bedrifter som går bra og som tilhører konsern som IKKE sliter er det som har blitt lagt ned i det siste?

Nå er jeg f.eks ikke enig i nedleggelsen av BTS men noen ganger lønner det seg og nedlegge en liten lønnsom bedrift slik at den store og ulønnsomme skal bli lønn og man må noen ganger se det store bildet og ikke bare det lille.

LCH78
12-06-2006, 21:31
stod noe om dette i dagens VG også faktisk. I forbindelse med sparkingen av Jansen så stod det at dette kunne medføre store samfunnspolitiske virkninger med at distriktsrutene fra Oslo til Alta, Kirkenes og Molde kom til å bli lagt ned først.

LN-MOW
12-06-2006, 22:18
Ja, en person dypt inne i SAS nevnte for meg i dag at en av grunnene til at Jansen blir dumpet er at han oensker aa beholde 'marginale' ruter .... styret er visst av en annen mening ..

LN-KGL
12-06-2006, 22:41
Originally posted by LN-MOW


Ja, en person dypt inne i SAS nevnte for meg i dag at en av grunnene til at Jansen blir dumpet er at han oensker aa beholde 'marginale' ruter .... styret er visst av en annen mening ..



Kan Fokker 50-rutene også være blant de 'marginale'? Det var bare en tanke som slo meg - et steg nærmere en enhetlig flåte - da er det bare å bli kvitt de gamle 737ene?

sail4fun
12-06-2006, 23:18
Fokk'erne ut og 2 nye -700 inn fra 2007 ? , WF står sikkert like klare som de var i 2004 til å å overta.

SK384
13-06-2006, 09:11
Tror ikke Alta og Kirkenes forsvinner fra rutekartet, men at det kan bli noe omlegginger er ikke usannsynlig. Jeg har ikke noe statistikker på passasjerantallet, men ut i fra hva jeg har registert som spotter, så virker det som om SK4409 (morgenavgang ALF-TOS-OSL) har bra belegg. Det samme kan sies om SK4454 og SK4543 (OSL-ALF-OSL avgang 12.20 fra OSL og 14.45 fra ALF). Når det gjelder SK4546 og SK4545 (OSL-ALF-OSL avgang OSL 16.20 og 18.45 fra ALF) så er det vel denne avgangen det eventuel skjer noe med. Denne har nok det dårligste belegget. Kanskje den blir sendt via TOS slik som i gamle dager ? I en periode så gikk denne bare torsdag, fredag og søndag. Kveldsflyet, SK4434 via TOS tror jeg ikke de rører. Den har eksistert lenge og er ofte eneste mulighet vi har til å komme oss hjem fra Oslo og Tromsø.

Fra Kirkenes så er det vel ettermiddagsflyet fra Oslo og kveldsflyet fra Kirkenes som ligger dårligst an. Den skulle vært nedlagt i år, men på grunn av endring av Widerøe sine ruter (pga av noe postoppdrag) så ble forbindelsene fra Kirkenes håpløse uten kveldsavgangen, så derfor ble den satt inn igjen. Vil ikke bli overrasket om den forsvinner etterhvert, hvis Widerøe sørger for tilfredstillende forbindelser.

Disse tankene er basert på trafikkmønsteret uten om sommeren.

LN-MEH
13-06-2006, 14:48
Originally posted by SK384
Kveldsflyet, SK4434 via TOS tror jeg ikke de rører. Den har eksistert lenge og er ofte eneste mulighet vi har til å komme oss hjem fra Oslo og Tromsø.

Ja det er jo gode gamle SK384.... :up:

SK384
13-06-2006, 15:49
Jepp. Reiste med den utallige ganger fra OSL og TOS til Alta.