PDA

View Full Version : Ikke mulig å bestille LGW-(OSL)-BKK med Norwegian

Balle Chlorin
22-03-2015, 19:37
Sitter og kikker litt på norwegian.no/uk. Prøver å se hva det koster å fly med DY fra LGW til BKK. Finner da til min store forundring at det ikke er mulig å bestille denne turen. Med tanke på alle engelskmenn jeg har sett i Phuketområdet, syns jeg det er litt rart at ikke de kan bestille LGW-ARN/CPH/OSL-BKK.

Noen som vet hva som er årsaken til dette?

LN-MOW
22-03-2015, 19:50
Tjener mer penger vestover. Kommer sikkert til neste år når de får fler fly.

Balle Chlorin
22-03-2015, 19:53
Det var ikke direktefly jeg tenkte på. Det går ikke an å booke LGW-OSL-BKK, eller LGW-ARN-BKK.

Man kan booke LGW-OSL-altmuligannet, men ikke til BKK.

Starling
22-03-2015, 22:41
Hmmm

http://i.gyazo.com/5ec8b8c2e173bde8b20665070b89cce9.png

Balle Chlorin
09-04-2015, 13:17
Jeg snakket med Norwegian akkurat nå, og fikk det enkle svar at "de tilbyr ikke dette".

Høres merkelig ut. Sjekke for moro skyld en tilfeldig dato, 15/4. Man har to avganger LGW-OSL som burde funke, den ene lander kl 0930, den andre kl 1225. Skulle jo tro at begge disse skulle ha gode muligheter til å rekke OSL-BKK som går kl 1425.

Men Norwegian velger da i følge seg selv å "ikke tilby dette". :headbang

Sikkert ikke mange nok engelskmenn som ferierer i Thailand og omegn :drunk:

gustavf
09-04-2015, 13:45
Høres merkelig ut. Sjekke for moro skyld en tilfeldig dato, 15/4. Man har to avganger LGW-OSL som burde funke, den ene lander kl 0930, den andre kl 1225. Skulle jo tro at begge disse skulle ha gode muligheter til å rekke OSL-BKK som går kl 1425.

OSL er veldig dårlig tilrettelagt for transfer non-schengen til non-schengen?

TOS
09-04-2015, 14:10
OSL er veldig dårlig tilrettelagt for transfer non-schengen til non-schengen?

Du kommer vel ut i Schengen-sonen på for transfer utland-utland, men det er vel normalt sett ikke så veldig stort problem å gå gjennom passkontrollen på nytt. Helt optimalt er det selvsagt ikke, men jeg vil kanskje ikke kalle det veldig dårlig tilrettelagt (hvis jeg nå ikke har misforstått noe).

TG923
09-04-2015, 14:28
For EU/EØS-borgere er det neppe noe stort problem, for de som ikke har Schengenvisa er det jo et stoppende problem

TOS
09-04-2015, 14:36
For EU/EØS-borgere er det neppe noe stort problem, for de som ikke har Schengenvisa er det jo et stoppende problem

Det er selvsagt et poeng, ja.

Balle Chlorin
09-04-2015, 17:05
Non-Schengen problematikken kan ikke ha noe å si, siden JFK-OSL-BKK kan bestilles.

gustavf
10-04-2015, 00:12
Non-Schengen problematikken kan ikke ha noe å si, siden JFK-OSL-BKK kan bestilles.

Jo, den kan ha noe å si. Selvfølgelig.

For eksempel vil det bety at Norwegians innsjekkingsskranke i London får en betydelig større jobb med å sjekke reisedokumenter. Å sørge for at en av de største stasjonene kan håndtere slik transfer-trafikk, er mer utfordrende enn at en av de minste skal gjøre det. Det et også to juridiske selskaper med i bildet (DY og DU) som kan komplisere dette.

Bare som et eksempel på at det er ting her som gjør at din forklaring (Norwegian gjør dette for å være vanskelig) kanskje er litt i enkleste laget.

LN-KGL
10-04-2015, 00:55
Synes det er merkelig at dere tenker på kanskje dette har med trafikkrettigheter å gjøre. Kan det være at det er en bilateral avtale mellom Thailand og de tre skandinaviske land som ikke baserer seg på de vanlige friheter en Open Skies avtale har, men har begrensninger til viderebefording for enkelte land som f.eks. USA? Det kan kanskje også være derfor Norwegian har søkt et UK AOC i tillegg til det irske og det norske?

LN-MOW
10-04-2015, 01:38
Synes det er merkelig at dere tenker på kanskje dette har med trafikkrettigheter å gjøre. Kan det være at det er en bilateral avtale mellom Thailand og de tre skandinaviske land som ikke baserer seg på de vanlige friheter en Open Skies avtale har, men har begrensninger til viderebefording for enkelte land som f.eks. USA? Det kan kanskje også være derfor Norwegian har søkt et UK AOC i tillegg til det irske og det norske?

Nei, det finnes ingen slike begrensninger. SAS fraktet mye passasjerer fra England til BKK.

LN-KGL
10-04-2015, 08:46
Nei, det finnes ingen slike begrensninger. SAS fraktet mye passasjerer fra England til BKK.

Nå glemmer du en vesentlig forskjell LN-MOW: SAS er et svensk og Sverige er medlem av EU, mens Norwegian er norsk og Norge er ikke medlem av EU.

storg
10-04-2015, 14:13
Uansett så bør vel det ikke ha noe å si? Du vil jo fly med to selskaper som har rett til å fly på sine respektive ruter. Hvordan skal de kunne forhindres fra å selge gjennomgående biletter. Virker søkt på meg. Men jurister/politikere/byråkrater får jo til det meste.

LN-MOW
10-04-2015, 15:21
Nå glemmer du en vesentlig forskjell LN-MOW: SAS er et svensk og Sverige er medlem av EU, mens Norwegian er norsk og Norge er ikke medlem av EU.

Meg bekjent er avtalen fellesnordisk.

Norge Rundt På 14 Dager
14-04-2015, 19:26
Du kommer vel ut i Schengen-sonen på for transfer utland-utland, men det er vel normalt sett ikke så veldig stort problem å gå gjennom passkontrollen på nytt. Helt optimalt er det selvsagt ikke, men jeg vil kanskje ikke kalle det veldig dårlig tilrettelagt (hvis jeg nå ikke har misforstått noe).

Hvis man snakker til politiet da man kommer til passkontrollen, så skal det vist være mulig for de å sende passasjerer direkte ned på non schengen uten at de trenger å gå gjennom passkontroll.

Balle Chlorin
15-04-2015, 07:37
Så vidt jeg husker så stod det for litt siden her om fly fra JFK som hadde masse pax videre til BKK. SKulle jo tro JFK og LGW havner i samme kategori når det gjelder Schengenproblematikken?

Discus
16-04-2015, 23:39
Hvis man snakker til politiet da man kommer til passkontrollen, så skal det vist være mulig for de å sende passasjerer direkte ned på non schengen uten at de trenger å gå gjennom passkontroll.
Følges de da gjennom security og tilbake til Non-Schengn? Non-Schengen ankomst er vel usikker sone?

Bergern
17-04-2015, 00:20
Følges de da gjennom security og tilbake til Non-Schengn? Non-Schengen ankomst er vel usikker sone?

Den ruten der tror jeg ikke politiet har sagt ja til å følge turister rundt på. Mer sannsynlig at det finnes en trapp non-schengen arr - non-schengen dep.

Norge Rundt På 14 Dager
17-04-2015, 14:24

(Har bare lest dette) at det finnes en baktrapp som de kan følge deg ned uten at du passerer passkontrollen.

Discus
17-04-2015, 14:25
Den ruten der tror jeg ikke politiet har sagt ja til å følge turister rundt på. Mer sannsynlig at det finnes en trapp non-schengen arr - non-schengen dep.
Ja, hvis ikke det er politiet som følger folk rundt? Hva med security hvis du mener det er en trapp? Da slipper de inn folk som har vært på usikkersone med mindre de kommer fra en UK/US-flight.

espenlok
17-04-2015, 18:17
(Har bare lest dette) at det finnes en baktrapp som de kan følge deg ned uten at du passerer passkontrollen.

Jeg er ganske sikker på at jeg så et skilt før passkontrollen som var markert med "Non-Schengen transfer" (eller noe lignende) da jeg ankom Oslo fra Dubai på søndag. Jeg sjekka ikke så nøye hvor man kom dersom man fulgte skiltet, men jeg ville jo forvente at siden skiltet stod før passkontrollen at meningen var at man skulle slippe passkontrollen.

Men jeg ser jo at det vil skape trøbbel mhp. sikkerhetskontrollen.

Bergern
17-04-2015, 20:45
Fant denne på OSL.no. Henvende seg til grensekontrollen for hjelp. Hvordan det foergår i praksis fremkommer ikke. Aktuell problemstilling nederst på siden.

https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/

LN-MOW
17-04-2015, 20:54
Lenge mellom hver gang jeg ankommer Oslo i Non-Schengen, men det står da en røngtenmaskin og passasjerportal ytterst på ankonstnivået, gjør det ikke?

Både United, SAS, Aeroflot, PIA og sikkert andre også, har transferpassasjerer fra/til Nion-Schengen. Selvfølgelig er det en prosedyre på det.

På osl.no står det bare Contact the border control for help to get to the non-Schengen transit area.

Bergern
17-04-2015, 20:58
Lenge mellom hver gang jeg ankommer Oslo i Non-Schengen, men det står da en røngtenmaskin og passasjerportal ytterst på ankonstnivået, gjør det ikke?

Både United, SAS, Aeroflot, PIA og sikkert andre også, har transferpassasjerer fra/til Nion-Schengen. Selvfølgelig er det en prosedyre på det.

På osl.no står det bare

På kart over terminalens avgangsnivå ser det ut til a være både trapp og heis i enden av non-schengen.

Discus
18-04-2015, 17:34
På kart over terminalens avgangsnivå ser det ut til a være både trapp og heis i enden av non-schengen.
Ja, det er jo det, til buss-gates i kjelleren bl.a.

Someone
26-08-2015, 10:31
Jeg er ganske sikker på at jeg så et skilt før passkontrollen som var markert med "Non-Schengen transfer" (eller noe lignende) da jeg ankom Oslo fra Dubai på søndag. Jeg sjekka ikke så nøye hvor man kom dersom man fulgte skiltet, men jeg ville jo forvente at siden skiltet stod før passkontrollen at meningen var at man skulle slippe passkontrollen.

Men jeg ser jo at det vil skape trøbbel mhp. sikkerhetskontrollen.

Kan bekrefte at det stemmer det ved passkontrollen nå står et skilt med "non-Schengen transfer" ved passkontrollen. Det står over filen lengst til venstre. Nå så jeg ikke hvor den ledet videre til, men antar det er en eller annen trapp og sikkert sikkerhetskontroll ned til Non-Schengen