View Full Version : Nye tog fra Spania til Flytoget
Jeg ser at Flytoget skal anskaffe nye flytog fra Spania, 8 togsett, + opsjon på 6 til.
Det skal bli spennende å se hvor lenge de holder, og hvordan det blir med vedlikehold og tilgang på reservedeler etc. Det er vel en del eksempler på at anskaffelser til den laveste prisen i lengden blir et stort problem.
Hvordan vet vi at togene fra Spania var de som var rimeligst?
Jeg ser at Flytoget skal anskaffe nye flytog fra Spania
Hvor ser du det?
1944vintage
20-03-2015, 11:38
Nå produseres det vel ikke togmateriell i Norge lengre.
NSBs fraktdivisjon CargoNet har noen dieselokomotiver i bruk på Nordlandsbanen.
Så erfaringer med Spanskbygd materiell finnes.
Og i Spania har jo jernbanen omtrent utkonkurrert flyet på strekningen Barcelona-Madrid.
Vi må ikke bli for sjåvinistiske. :)
Det står en kunngjøring på Doffin i dag. Der står prisen også. Og at det økonomisk mest fordelaktige tilbudet ble valgt. De mottok kun 2 tilbud.
MountainDew
20-03-2015, 12:12
https://www.doffin.no/Notice/Details/2015-010705
http://www.caf.es/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-alta-velocidad.php
La til noen linker :)
Det var da godt de ikke valgte tog fra AnsaldoBreda fra Italien...Det gjorde Danske Statsbaner, da de valgt IC4...
De bestilte omkring 85 togsæt, og ikke en gang 25 % procent af dem er køreklare...De blev leveret 10-15 år forsent..og resten af sættene kommer nok slet ikke ud ad køre...
Der og bliver en stor skandale....
Hilsen Ole
Hurtige tog....se hvordan Tyskerne og Japanerne gør....
Hilsen Ole
Hurtige tog....se hvordan Tyskerne og Japanerne gør....
Hilsen Ole
Nå er vel ikke spanjolene noe verre enn tyskerne når det gjelder hurtigtog.
Jeg ser at det i anbudsdokumentene er satt en minimums makshastighet på 210 km/t. Det er altså ingen store planer om at Flytoget i fremtiden noen gang skal gå fortere enn 19 minutter Oslo S - OSL.
petter380
20-03-2015, 13:30
Hurtige tog....se hvordan Tyskerne og Japanerne gør....
Hilsen Ole
Jeg ser at det i anbudsdokumentene er satt en minimums makshastighet på 210 km/t. Det er altså ingen store planer om at Flytoget i fremtiden noen gang skal gå fortere enn 19 minutter Oslo S - OSL.
Togene kan ikke gå fortere enn de skinnene de er bygget på. Flytoget har ikke ansvaret for skinnene/infrastrukturen, på samme måte som at flyselskapene ikke har ansvar for rullebanen/lufthavnen.
Mao., begrensingen på et tog sin hurtighet (dermed også tog-type) ligger hos det vi i Norge kaller Jernbaneverket. 95% av alle feil på togtransport ligger hos dem, men det går utover de som jobber med passasjerene, altså NSB/Flytoget og da vinkles det deretter (media lever ironisk nok av våre click).
8 togsett er vel også litt snaut for og erstatte alle dagens Flytog?
Uansett så er jo ikke akkurat dagens materiell det nyeste på markedet. Selv om de virker som passasjer være bra vedlikeholdt er de jo nå snart 18 år gamle og er jo over 20 innen noe nytt kommer på plass
Jeg ser at det i anbudsdokumentene er satt en minimums makshastighet på 210 km/t. Det er altså ingen store planer om at Flytoget i fremtiden noen gang skal gå fortere enn 19 minutter Oslo S - OSL.
Nå svarer vel Petter380 på spørsmålet ditt, men selv enten det er snakk om og kunne øke hastigheten til enten 250, 300 eller mer, så vil jo det kreve veldig store investeringer med tanke på hvor få minutter man vil spare på dagens 19.
Dessuten, Flytoget deler jo skinnegangen med NSB sitt materiell og da antar jeg det er mest hensiktsmessig at togene går i ca samme hastighet. Hvis ikke blir man jo liggende i kø, og de ymse Flirt modellene har vel omtrent samme hastighet som Flytoget?
Hitachi kjøper Ansaldobreda, så da kan man jo håpe på japansk kvalitet en gang i (fjern?) framtid
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2015/02/24/japansk-kvalitet-i-italienska-sparvagnar/
DCHalvorsen
20-03-2015, 14:52
8 togsett er vel også litt snaut for og erstatte alle dagens Flytog?
Uansett så er jo ikke akkurat dagens materiell det nyeste på markedet. Selv om de virker som passasjer være bra vedlikeholdt er de jo nå snart 18 år gamle og er jo over 20 innen noe nytt kommer på plass
Disse nye settene er ment for å ta unna forventet mertrafikk til OSL etter utvidelsen i 2017. De eksisterende 16 flytogssettene av type 71 ble levert i 1997-98, opphavlig som trevognssett, men fikk koblet inn en fjerde vogn for noen år siden. Settene har også nylig gjennomgått en oppgradering og levetidsforlengelse.
Steller man pent med jernbanemateriell holder det gjerne i 40 år og vel så det, og blir som regel umoderne før det blir oppslitt
Spanske tog i Norsk klima, hmmmm skeptisk.
Vi burde kjøpe slike ting fra folk som kan produsere ting som virker i sub zero klima, og da tror jeg Bombardier er en klar kandidat!
Spanske tog i Norsk klima, hmmmm skeptisk.
Franske fly norsk klima. Hmm... Skeptisk.
Franske fly norsk klima. Hmm... Skeptisk.
Spot on, mate!
Men det er vel en del som blander Spania og Italia her?
Det er Italia som har levert alle disse fregatthelikopterne og trikkene og alle tingene som fungerer så "flott".
Spania har Larios og det funker som bare juling. Så hvorfor ikke et flytog.
Northrider
20-03-2015, 16:28
NSB's Type 72 er et produkt fra Ansaldobreda. Disse togene har vært en stor suksess.
Dog er også "Italia-trikkene" produsert av samme leverandør, så man får håpe at de er dyktigere på togsett enn trikker.
EDIT: Flytoget hadde valgt spanjolene ja. Jeg leste litt fort her. Hver gang Ansaldobreda kommer opp får jeg alltid mixed feelings, for du vet aldri hva du får fra dem
Dessuten, Flytoget deler jo skinnegangen med NSB sitt materiell og da antar jeg det er mest hensiktsmessig at togene går i ca samme hastighet. Hvis ikke blir man jo liggende i kø, og de ymse Flirt modellene har vel omtrent samme hastighet som Flytoget?
Type 74 og 75 (også kjent som FLIRT) har en topphastighet på 200, mens flytogets BM71 kan nå 210.
Nå har jo flytoget kjørt strekningen i 210km/t siden 2003, og før FLIRT så var det jo kun 160 km/t NSB klarte å oppnå med sine tog. Så det er nok muligheter for flytoget å oppjustere hastigheten enda mer på disse nye togene. Det blir vel heller et spørsmål om infrastrukturen klarer noe særlig høyere.
Teknisk Ukeblad har lagt ut en foreløpig sak om denne anskaffelsen, men Flytoget ønsker ikke å komme med noen uttalelse ifm innkjøpet.
Franske fly norsk klima. Hmm... Skeptisk.
Finnene har nok noe å si i sakens anledning .. det var visst ikke problemfritt å sende de fine nye 320'ene på nattstopp i Nord-Finland .. ;)
travellerJon
20-03-2015, 18:03
Litt klipp og lim fra Doffin.. Finn en feil....
Del II: Kontraktens gjenstand
II.2.1)
Kontraktens/kontraktenes samlede verdi
Verdi: 147600000 NOK
Del V: Kontraktstildeling
Opplysninger om kontraktsverdien (eller laveste/høyeste tilbud evaluert)
Laveste og høyeste tilbud:
Verdi: 147600000 EUR
Ut fra Teknisk Ukeblad sin sak er det bare 2 av 6 leverandører som har gitt tilbud, det kan vel ikke sies å ha vært et velykket anbud?
Finnene har nok noe å si i sakens anledning .. det var visst ikke problemfritt å sende de fine nye 320'ene på nattstopp i Nord-Finland .. ;)
Nei, akkurat som SAS ikke hadde noen problemer med fly fra Canada. Og NSB sporet ikke av sitt sveitsiske togsett under prøvekjøring. Osv, osv.
Poenget er at tullete utsagn som "Man kan ikke kjøpe X utviklet i land Y, fordi Y umulig kan vite noe om hvordan ting må være får fungere i Norge" er bare tull. Jeg vet om mange norske firmaer som leverer oljeutstyr til Afrika, uten at noen ser ut til å tvile på at norske ingeniører kan lage noe som fungerer i varmen. Men av en eller annen grunn er det bare å ause ut fordommer mot italienske og spanske ingeniører.
Det er neppe noen grunn til å tro at to av verdens største togleverandører ikke kan lage gode nok tog. Dersom de skulle ende opp med å ikke fungere, er det sannsynligvis mer nærliggende å se på kompetansen i et av Europas minste togselskap.
DCHalvorsen
20-03-2015, 19:10
Nå er det kommer fyldig presseomtale om saken på aftenposten.no
http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-blir-de-nye-flytogene---vil-oke-hastigheten-til-250-kmt-7952182.html
Litt klipp og lim fra Doffin.. Finn en feil....
Del II: Kontraktens gjenstand
II.2.1)
Kontraktens/kontraktenes samlede verdi
Verdi: 147600000 NOK
Del V: Kontraktstildeling
Opplysninger om kontraktsverdien (eller laveste/høyeste tilbud evaluert)
Laveste og høyeste tilbud:
Verdi: 147600000 EUR
Nice.........
Hvordan vet vi at togene fra Spania var de som var rimeligst?
Økonomisk mest fordelaktige i offentlige anbud er ikke det samme som laveste pris. Det betyr den løsningen som tjener selskapet/organisasjonen mest. Har en organisasjon et anbud på å få levert melk vil de kanskje spørre etter laveste pris istedet. At selskap behandler ansatte, omgivelse og lovverk er alltid er grunnforutsetning for å være kvalifisert til å levere tilbud.
Eksempel på økonomisk mest fordelaktig er: leveranse i forhold til tjenestespesifikasjon, dokumentert kvalitet, referanser, merverdi (dersom spesifisert) oppfølging, og selvfølgelig også pris.
... og til alle andre: for å se hva den andre leverandøren tilbød må man be om innsyn (som alle faktisk kan!).
At bare to av seks leverandører ga tilbud kan være at kravspesifikasjonen var vanskelig å tilfredstille.
Der jeg jobber velger vi bort anbud fra tid til annen. Enten fordi kravspesifikasjonene er slik at vi ser at vi må prioritere andre kunder (lav sannsynhet for å vinne eller at det vil gå på bekostning av andre) eller fordi vi vet at de som forespør uansett foretrekker en spesifikk leverandør (dette gjelder særlig offentlige virksomheter hvor det ofte er sterke preferanser mot en leverandør, ofte eksisterende. Har dessverre groteske eksempler på dette.).
CRJ1000ER
22-03-2015, 22:57
Nå har jo flytoget kjørt strekningen i 210km/t siden 2003, og før FLIRT så var det jo kun 160 km/t NSB klarte å oppnå med sine tog.
NSB Type 73, bedre kjent som Signatur gikk i 210 km/t på Gardermobanen på ruta Oslo-Trondheim-Oslo fra år 2000. Østfoldtogene Type 73B er vel også godkjent for 210 km/t. Etter Nelaug-avsporingen sommeren 2000 måtte Flytoget og Signatur kjøre med redusert hastighet en lang stund, men som du sier var det vel tilbake til 210 km/t i 2003.
Northrider
23-03-2015, 01:09
Det er riktig. Jeg tenkte mest på det som gikk oftest i døgnet på Gardermobanen frem til FLIRT, som var Type 72 og 70. De topper på 160 km/t. Type 69 gikk avogtil og klarer 130.
Det er riktig. Jeg tenkte mest på det som gikk oftest i døgnet på Gardermobanen frem til FLIRT, som var Type 72 og 70. De topper på 160 km/t. Type 69 gikk avogtil og klarer 130.
Type 69 gikk ikke bare av og til. Gardermobanen ble åpnet i 1998, og type 72 ble levert først i 2002, så i de fire årene ble det benyttet kun type 69 på strekningen Eidsvoll-Kongsberg. Aner ikke hvordan fordelingen var etterpå, men har selv reist med begge typene til/fra Gardermoen fram til Flirt tok over, og NSB har fortsatt mange flere togsett av type 69 enn av 72.
Når er det forventet at disse kommer til gards??
Var det snakk om i 2018??
2018. Produksjonen startet allerede 2016. Skal bli interessant å se om de får tillatelse til å kjøre med 245 km/t som de er sertifisert for. De eksisterende kan vel kjøre 210, men kjører normalt 190, og det gjør også NSB Flirt på strekningen Lillestrøm - Gardermoen.
Det er Jernbaneverket eller Bane Nor eller Bane nor og ned eller hva f de kaller seg nå for tiden som avgjør fartsgrensen. Den ligger på de berømmelige 210 km/t (fordi flytoget skulle bruke like lang tid til Gardermoen som bussen brukte til Fornebu) og vil neppe bli forandret med det første. Den eneste strekningen jeg kommer på i farta som vil få høyere fart her i Norge er Follotunnelen (250?) når den står klar. 73-settene som NSB og Flytoget har har også en toppfart på over 210, men får ikke lov å kjøre fortere.
@SBT: Mener bestemt at Flytoget holder 210 og NSB 200. Er du helt sikker på 190?
Det er Jernbaneverket eller Bane Nor eller Bane nor og ned eller hva f de kaller seg nå for tiden som avgjør fartsgrensen. Den ligger på de berømmelige 210 km/t (fordi flytoget skulle bruke like lang tid til Gardermoen som bussen brukte til Fornebu) og vil neppe bli forandret med det første. Den eneste strekningen jeg kommer på i farta som vil få høyere fart her i Norge er Follotunnelen (250?) når den står klar. 73-settene som NSB og Flytoget har har også en toppfart på over 210, men får ikke lov å kjøre fortere.
@SBT: Mener bestemt at Flytoget holder 210 og NSB 200. Er du helt sikker på 190?
Det er ikke bare en papirøvelse å øke fartgrensen, men det vil fort kreve store investeringer, gjerne eksponensielt per km/t. Dessuten selv om den skulle øke til f.eks 250, så om man ikke kan måle besparelsen i sekunder, så trengs det i hvertfall ikke veldig mange fingre for å telle antall sparte minutter. Fra Lillestrøm til OSL tar vel toget 12 minutter, og tror de fleste ville ment at det ikke er verdt bruke flere milliarder for at det skal ta 10 minutter. Togene, enten det heter flytog eller ikke, bruker såpass kort tid fra Oslo til OSL uansett at det ikke er veldig prekær problemstilling om at det må gå noen minutter raskere. Det er endel andre prioriterte investeringer før dette ;)
En utfordring er derimot kapasiteten, både gjennom og ut fra Oslo S, for ikke snakke vest fra Oslo. Det blir litt bedre ut (og inn) til Oslo S når sommerens arbeid er over, men hjelper ikke vestfra. Det nye signalsystemet (ERMTS) vil kanskje hjelpe litt, men kommer ikke enda før om noen år, men vil først skikkelig ha en effekt når man får en ny tunnel. Og da snakker vi tidligst langt ut på 2030-tallet.
Ellers er det politikerne som bestemmer hva og hvor som skal bygges av togspor, og hva man får til vedlikehold. Bane NOR (skrives slik) utfører det de får beskjed om gjennom Jernbanedirektoratet (i praksis Samferdselsdepartementet), men selve godkjenning at sporene ligger jo hos Jernbanetilsynet. Akkurat som hvordan Avinor, Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet fungerer sammen
Btw: Follotunnelen er en tunnel på E6, mens hele strekket som bygges ut nå heter Follobanen, mens selve tunnelen skal hete Blixtunnelen. To tunneler har ikke lov hete det samme i Norge, i tilfelle utrykning, så ikke nødetatene drar til feil tunnel
Btw: Follotunnelen er en tunnel på E6, mens hele strekket som bygges ut nå heter Follobanen, mens selve tunnelen skal hete Blixtunnelen. To tunneler har ikke lov hete det samme i Norge, i tilfelle utrykning, så ikke nødetatene drar til feil tunnel
Da lærte jeg noe nytt i dag også, takk for info!
@SBT: Mener bestemt at Flytoget holder 210 og NSB 200. Er du helt sikker på 190?[/QUOTE]
Jeg har sjekket dette, snakket med en NSB lokfører på Flirt i dag, han sier de kjører 200 km/t, Flytogene, kjører 210 km/t. Du har rett.
FRA Lillestrøm har det hendt at Flirten har gått litt raskere en flytoget ( ingen stoppeklokke ). Men har også hørt grunnen er at Flirt aksellerer raskere? Bare spør...
Flirt aksellererer raskere enn det meste. Hørte rykter om at de dro fra en Golf GTI med tomt tog opp til ca 200. Har også en bekjent som kjører tog, skal høre med ham.
VirreVapp
15-08-2017, 14:53
Vat at Sintef var inne med ekspertise på slutten av 1990-tallet og så på sikkerhet, signalanlegg og konsekvensutredning. Det ble da bestemt redusert hastighet frem til Gardermoen. Dette ble ikke "offentlig kommunisert" da det allerede var solgt inn som hurtigtog. da var det bedre å la folk føle de fløy frem og folk flest vet jo ikke om det tar 16-19 eller 21 minutter...
Vat at Sintef var inne med ekspertise på slutten av 1990-tallet og så på sikkerhet, signalanlegg og konsekvensutredning. Det ble da bestemt redusert hastighet frem til Gardermoen. Dette ble ikke "offentlig kommunisert" da det allerede var solgt inn som hurtigtog. da var det bedre å la folk føle de fløy frem og folk flest vet jo ikke om det tar 16-19 eller 21 minutter...
Kom ikke det som en følge av at NSB knakk akslingen på et av sine 73-sett rett før Gardermobanen skulle åpne? Husker de kjørte i maks 160 km/t en ganske lang periode i starten.
Ser ut som togene skal klargjøres på Grorud, og sporet de skal bruke nærmer seg ferdigstillelse om en måneds tid
https://banenoreiendom.no/spennende-prosjekt-pa-grorud-verksted-narmer-seg-slutten
Det nærmer seg slutten for en kort og intensiv rive- og byggeperiode på spor 13 inne i Grorud verksted. Når sporet er ferdigstilt vil verkstedet ta i mot Flytogets nye togmodell CAF
Flirt aksellererer raskere enn det meste. Hørte rykter om at de dro fra en Golf GTI med tomt tog opp til ca 200. Har også en bekjent som kjører tog, skal høre med ham.
Snakket med lokfører bekjentskapet, han sa at det med GTI var en vandrehistorie og i så fall en veldig gammel GTI. Flirt har forøvrig blitt "derated", dvs at akselerasjonskraften har blitt justert ned for ikke å "tappe ledningen for strøm." Mao.: det drar ikke noe særlig bedre enn flytoget.
Snakket med lokfører bekjentskapet, han sa at det med GTI var en vandrehistorie og i så fall en veldig gammel GTI. Flirt har forøvrig blitt "derated", dvs at akselerasjonskraften har blitt justert ned for ikke å "tappe ledningen for strøm." Mao.: det drar ikke noe særlig bedre enn flytoget.
Flirt drar bedre enn flytoget om en velger 100% trekkraft ;) Normalt kjøres det gjerne med 50% for å gjøre det mer behagelig og for å spare strøm :)
Hilsen lokfører
Flytogets nye togsett er raske saker, opptil 270 km/t. Det er faktisk saa raskt at de skal testes i andre land, Sverige og noen til, foer de tas i bruk i 2019.
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/KQE9y/Det-nye-flytoget-ma-til-Sverige-for-a-teste-hastigheten
Jeg vet ikke om det er planlagt aa oppgradere skinnegangen slik at toget kan gaa raskere enn dagens 210 km/t, men slike togsett kunne jo brukes paa andre strekninger ogsaa med annet interioer for lengre strekninger.
Dette har vært oppe i en annen tråd her, men bortsett fra Follobanen og Larvik-Porsgrunn (250 km/t) er det ingen strekninger i Norge som er planlagt med høyere hastighet enn 200/210 enn så lenge. Forhåpentligvis kommer det etterhvert.
Svenskene har kjørt høyhastighets-tester to steder, på ny-sporet Falkenberg - Halmstad og den tre mil lange rettstrekka fra Skövde til Töreboda. Fartsrekorden i Sverige (Norden?) er 303 km/t på sistnevnte.
For ordens skyld er fartsgrensen på begge disse strekningene normalt 200 km/t, men det gjøres unntak for testing.
Dette har vært oppe i en annen tråd her, men bortsett fra Follobanen og Larvik-Porsgrunn (250 km/t) er det ingen strekninger i Norge som er planlagt med høyere hastighet enn 200/210 enn så lenge. Forhåpentligvis kommer det etterhvert.
Dette er feil.
http://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/intercity/hvorfor-intercity/
"Hele" intercity utbyggingen planlegges for 250km/t, så det er en av grunnene til at det blir dyrt. Hastigheter over det blir det også en progressiv økning jo raskere banen dimensjoneres for og strengt tatt er avstandene såpass korte at tidsgevinsten ikke står i stil til kostnadene. Det hadde selvsagt vært lettere om man ikke hadde så mye kvikkleire, dårlig grunn, fjell og byer som ligger litt "feilplassert" for å lage en bane i rett linje
Når det kommer til Gardermobanen så er det ikke bare å bytte ut skinner og kontaktledning for å øke til 250. Man må trolig gjøre noe grunnarbeid også, og da løper kostnadene. Slik at da snakker man fort en milliardinvestering, for at man skal spare 2 minutter mellom Lillestrøm og Oslo S. Hvilket sier seg selv er uaktuelt
Da skal verkstedet på Grorud være ferdig, klar og levert for å kunne ta i mot de nye togene
Testingene av de nye togene til Flytoget er nå i gang i Tjekkia
http://www.railjournal.com/index.php/rolling-stock/first-caf-oaris-for-flytoget-arrives-at-velim.html
THE first CAF Oaris high-speed train for Oslo airport express operator Flytoget has arrived at the VUZ Velim test centre in the Czech Republic for dynamic testing.
Sett noen bilder inne fra togene som blir levert på nyåret, og det ser i hvertfall ganske elegant ut
Ellers vil de gå under betegnelsen type 78 på det interne jernbanespråket. Dagens Flytog er type 71
Sett noen bilder inne fra togene som blir levert på nyåret, og det ser i hvertfall ganske elegant ut
Ellers vil de gå under betegnelsen type 78 på det interne jernbanespråket. Dagens Flytog er type 71
Hoppet de over 76 og 77?
Hoppet de over 76 og 77?
Type 76 er den kommende hybridvarianten av Flirt (type 74 og 75).
Type 77 aner jeg ikke, men skal man stole på wiki er det for neste generasjon lokaltog
Første tog er nå i Norge, og skal testes før det settes i trafikk i 2020. En stor forskjell fra dagens er bedre plass i bredden, i tillegg til en over 20 år nyere tog
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xRG3dl/her-er-det-nye-flytoget?utm_source=vgfront&utm_content=row-38
Her er det nye Flytoget
Dagens flytog er bra, mitt eneste ankepunkt er bagasjeplassene, noe trange og kronglete. Kanskje det blir bedre nå. Arlanda Express har en smidigere løsning der.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Staralliance
11-03-2019, 22:46
Jeg synes de nye flytogene ser bra ut. De gamle togene har forholdsvis liten bagasjeplass og litt merkelig at man møter trappetrinn når man skal inn på toget, lite praktisk når mange har store kofferter og annen bagasje. I andre byer utenlands kan man gå rett inn på toget uten særlig trapper.
Observert ved jobb i dag, designinspirasjon fra B747 med pukkel?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190402/f8a7ad7022eac4dbdec979688d75a275.jpg
På testtur ved Drammen i dag
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190826/e80f61e2bf627beb6d590f1922043bde.jpg
Deler av testprogrammet var vel høy hastighet på Vestfoldbanen. Håper det går bedre enn da tidligere NSB testet Flirt på Vestfoldbanen
De har pt fått 3 togsett til Norge, iht en kilde i Lodalen.
Dette toget var på Oslo S i dag, og det er det nye Flytoget.
Er det bestemt en dato når det skal settes i trafikk?
47894
Fases gradvis inn i fra starten av 2020 er det jeg har lest ihvertfall. Ikke noe mer nøyaktig dato pr nå.
Ser i VG idag at det kan bli slik at man ved å scanne boardingkortet på mobilen, så kan man printe ut bagasje-tag allerede ombord på Flytoget, blir vel kø ved den/de automatene.
RescueMe
25-06-2020, 10:59
https://www.vgtv.no/video/198924/ny-flytog-funksjon-gjoer-reisen-din-enklere
Antar det var denne det ble henvist til, og synes dette virker veldig bra. Så lenge man ikke trenger å trykke sge rundt i masse andre valg slik som på automatene på flyplassen blir jo dette bra effektivt. Og neppe noe som vil skape masse kø.
Og det er vel ikke krise å stå i kø når man fraktes mot flyplassen.
Kø og kø fru blom. Nå er vel belegget såpass lavt på flytoget uansett, selv før korona, så tviler på at det hadde blitt noe kødannelser uansett. Kanskje på enkelte avganger i rushtiden, men et fåtall av de som reiser da har vel med sendebagasje uansett.
Litt mer info: Det er foreløpig kun en prototyp som testes ut, den er i togsett nr6 av de gamle togsettene, og er ikke montert ennå i de fem nye spanske togsettene som er i Norge.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201220/e4df97ebc448788c04d46a6b8c59442e.jpg
Kom over denne på Instagram fra forrige vinter som viser vintertesting av de nye togene på Bergensbanen
Moderator
Diskusjonen rundt norske tog, som ikke omhandler flytoget, er flyttet hit til NZF
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=152963
/Moderator
https://fb.me/e/MLVsDrPg
De nye togene presenteres i en live sending på Facebook på torsdag, så ikke umulig at det rimelig snart settes i trafikk.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210528/543b1c9e186d7f3e183b0c330f8a457c.jpg
Da var første togsett i drift
De 4 nye som er i drift, kjører bare strekningen Oslo S - OSL.
Husker ikke hvor jeg leste det, men de kommer ikke til å kjøre de til Asker/Drammen før sommerens arbeider på jernbanen er overstått
De 4 nye som er i drift, kjører bare strekningen Oslo S - OSL.
Det var et på Skøyen i dag på vei vestover hvertfall, så minimum Stabæk da kanskje?
Ser ut som Flytoget kjører 20 min. frekvens hele veien til Drammen.
Ingen mellomavganger fra Oslo S
De har ett direktetog annenhver time. (07:50 - 09:50 osv.)
Det er oppdaget sprekker i understellet på det nye Flytoget, slik at det togsettet som ble satt i drift i sommer har stått de siste månedene. Mens de andre settene ikke er blitt satt i drift, mens produsenten forsøker finne ut av og fikse feilen
Ellers var jo ikke introduksjonen av dagen Flytog heller helt problemfritt og typen slet jo med spekker i akslinger etc
Trodde det kun var NSB sin versjon av de togsettene, de med krenging, som slet med sprekker? Kanskje kun de jeg husker pga ett av de faktisk sporet av
Trodde det kun var NSB sin versjon av de togsettene, de med krenging, som slet med sprekker? Kanskje kun de jeg husker pga ett av de faktisk sporet av
Ja, var et "Signaturtog" som sporet av, men både de og Flytogene måtte bytte aksler, da de jo i praksis er nærmest samme tog.
Husker jeg rett måtte Flytoget kjøre en god stund med redusert hastighet (var det max 160kmt?) en god periode på den tiden
Husker jeg rett måtte Flytoget kjøre en god stund med redusert hastighet (var det max 160kmt?) en god periode på den tiden
Ja, du husker rett, og det varte ganske lenge.
ENGM RAMP
27-09-2021, 23:45
Det er jo sikkert med tog som med nye fly....litt innkjøringsproblemer og barnesykdommer som dukker opp og må håndteres
Happyflyer
28-09-2021, 08:34
Det er jo sikkert med tog som med nye fly....litt innkjøringsproblemer og barnesykdommer som dukker opp og må håndteres
Joa, men det er jo derfor man nå ønsker å kjøpe inn utprøvde typer som Type 74/75/76(Stadler), MX3000(Siemens), osv.
Flytoget skal vel også være en slik model, så det er litt rart at slike alvorlige feil oppstår.
Dette er forøvrig samme fabrikanten som leverer SL 18, nye trikken i Oslo.
Det er jo sikkert med tog som med nye fly....litt innkjøringsproblemer og barnesykdommer som dukker opp og må håndteres
Men nå har de jo testet dem i over to år, før de ble satt i trafikk - og tatt ut igjen...
DCHalvorsen
28-09-2021, 14:30
Produsenten av disse nye flytogsettene er spanske CAF. De leverer også nye trikker til Oslo for tiden. Flytogsettene tilhører plattformen Oaris som CAF begynte å utvikle rundt 2010. Så langt er Flytoget første og eneste kunde av disse Oaris-settene, launch customer som det vel heter på flyspråket.
Happyflyer
28-09-2021, 14:46
Produsenten av disse nye flytogsettene er spanske CAF. De leverer også nye trikker til Oslo for tiden. Flytogsettene tilhører plattformen Oaris som CAF begynte å utvikle rundt 2010. Så langt er Flytoget første og eneste kunde av disse Oaris-settene, launch customer som det vel heter på flyspråket.
Regner med at Flytoget AS er de som står bak valget på dette toget?
DCHalvorsen
28-09-2021, 15:17
Regner med at Flytoget AS er de som står bak valget på dette toget?
Flytoget bestemmer selv hva slags materiell de skal ha, så sant generalforsamlingen er enig, og det er til enhver tid næringsministeren.
Mer interessant er hvorfor de valgte en prototype. Men - CAF er jo en respektert produsent av høyhastighetstog, så et sjansespill i seg selv var det nok ikke. Sprekkdannelser på nytt jernbanemateriell er heller ingen ukjent feil.
Alternativt kunne Flytoget ha valgt Flirt-settene til sveitsiske Stadler. Disse har blitt en eksportsuksess i verdensformat og kjøpt inn i et stort antall også til Norge av NSB/Vy/Norske tog. De har virket fint hele tiden.
Flirt-settene i Norge har største hastighet 200 km/t og passer sånn sett fint på Gardermobanen.
Observert ved jobb i dag, designinspirasjon fra B747 med pukkel?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190402/f8a7ad7022eac4dbdec979688d75a275.jpg
2 1/2 år senere og det er fortsatt togsett på Nyland, fire stk totalt står ute.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210928/bcbf6ac5de41f99df0e83c13a4787411.jpg
2 1/2 år senere og det er fortsatt togsett på Nyland, fire stk totalt står ute.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210928/bcbf6ac5de41f99df0e83c13a4787411.jpg
Og her er grunnen (https://www.aftenposten.no/norge/i/pWnk5w/fant-sprekker-i-de-nye-flytogene-har-fortsatt-ikke-faatt-en-forklaring) til at de står der de står.
Og her er grunnen (https://www.aftenposten.no/norge/i/pWnk5w/fant-sprekker-i-de-nye-flytogene-har-fortsatt-ikke-faatt-en-forklaring) til at de står der de står.
Utklipp fra Aftenposten.no
Fant sprekker i de nye flytogene: Har fortsatt ikke fått en forklaring
I tre måneder har Flytogets nye togsett stått i ro. Fortsatt har ikke selskapet fått noen forklaring på hvordan det kunne være sprekker i togenes understell.
Tre måneder etter at sprekkene ble oppdaget, har ledelsen i Flytoget ikke fått noen forklaring på hva de skyldes. Produsenten CAF har for tiden åtte medarbeidere i Norge som bistår med å finne en forklaring. Flere står klare til å reise til Norge ved behov.
Det pågår ingen reparasjon av settene, bare undersøkelser i regi av CAF, opplyser kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland i Flytoget til Aftenposten.
Inntil videre er planen at en fullgod forklaring skal foreligge før jul. Fottland sier at selskapet i dag ikke vet hvor dramatisk funnet av sprekken i understellet er.
Alle som kjører flytoget har jo tatt konverteringskurs, men siden de ikke har fått satt igang toget (slik jeg forstod det er det søkt om disp for å bruke togene, men det kan jo ta lang tid) så alle lokførerne må på kurs igjen når det nærmer seg..
Ser de nå har begynt å prøvekjøre de nye togene igjen. Passerte nettopp ett sett her på Lysaker nå
E snakk om kilometerkjøring og logging av "midl. utbedring" av sprekkdannelsene. Skal kjøre 7000km de neste par ukene. Neste spørsmålet e om tilsynet vil godkjenne midl brukstillatelse så blir vel fort langt ut i 2022 før pax kan gå ombord igjen.
Kom de seg i drift i dag?
Kom de seg i drift i dag?
I følge Facebookstoryen til Flytoget: Ja
Apropos nytt, som sikkert er gammel, og Flytoget. Men nå byttet fast spor på Oslo S for gjennomgående tog fra spor 13 til 10?
Apropos nytt, som sikkert er gammel, og Flytoget. Men nå byttet fast spor på Oslo S for gjennomgående tog fra spor 13 til 19?
Det håper jeg virkelig ikke, for spor 19 er ikke gjennomgående.
Det håper jeg virkelig ikke, for spor 19 er ikke gjennomgående.
Skulle stått 10
Skulle stått 10
Ser sånn ut, ja. Aner ikke hva som evt. var fast før, men vet det var litt "omstokking" av faste spor på Oslo S for en liten tid siden
https://balise.no/stasjon/osl?operator=FLY&line=FLY1
Ser sånn ut, ja. Aner ikke hva som evt. var fast før, men vet det var litt "omstokking" av faste spor på Oslo S for en liten tid siden
https://balise.no/stasjon/osl?operator=FLY&line=FLY1
Tidligere brukte flytoget 2 tilhørende spor til en plattform. Direktetoget til OSL spor 14 og det gjennomgående toget spor 13. Toget fra OSL til Drammen brukte spor 2.
sarpingen87
25-01-2023, 19:42
Flytoget flyttet gjennomgående tog til spor 10 9 august 2021
https://flytoget.no/nyheter-og-presse/nyhetsarkiv/na-vil-flytoget-fra-oslo-s-til-oslo-lufthavn-ga-fra-spor-10/
Ser ut som det nye toget nå også brukes til Drammen og ikke bare til/fra Stabekk
Hvor mange nye togsett er nå i trafikk?
De gamle traverne, type 71, skal nå pusses opp. Så kan vel konkludere at det planlagte salget/overføringene av disse, ikke ble noe av.
https://www.tog24.no/flytoget-pusser-opp-25-aringene/
Jobben Mantena starter med nå, vil bidra til å forlenge levetiden til togene av Type 71. Vi får også et mer stabilt og driftssikkert tog, i tillegg til at det vil løfte inntrykket av velholdte og innbydende tog for de reisende. Fornøyde kunder, og høy standard er en viktig del av merkevaren til Flytoget. sier Knut Erik Kristiansen, vedlikeholdssjef i Flytoget.
Det var vel aldri snakk om å selge unna ALLE BM71 togene for det er det ikke nok BM78 tog til det.
Tror det var snakk om selge/ overfør 3-4 (av 16) BM71 til Norske tog.
Og tog regnes vel å ha ca 40 års levetid så de har enda en del år igjen på seg.