PDA

View Full Version : Seatblock Lufthansa


Are G
18-03-2015, 18:27
Forstår det slik på andre forum at Lufthansa har seatblock for *G.
Har en reise med Lufthansa til påske og skulle nå til å få reservert seter via Widerøe hvor reisen er bestilt.
Selv om jeg ble forsikret om at det gikk å reservere seter hos Lufthansa før jeg bestilte viser det seg nå at det ikke går.

Er det noen som vet hvorvidt denne seatblocken fungerer etter online check-in har åpnet?
Vi er 4 som reiser og ønsker selvfølgelig to rader om mulig, er 1 EBD+1 EBG..

Star Flyer
18-03-2015, 18:43
Forstår det slik på andre forum at Lufthansa har seatblock for *G.
Har en reise med Lufthansa til påske og skulle nå til å få reservert seter via Widerøe hvor reisen er bestilt.
Selv om jeg ble forsikret om at det gikk å reservere seter hos Lufthansa før jeg bestilte viser det seg nå at det ikke går.

Er det noen som vet hvorvidt denne seatblocken fungerer etter online check-in har åpnet?
Vi er 4 som reiser og ønsker selvfølgelig to rader om mulig, er 1 EBD+1 EBG..

Kanskje LN-MOW kan hjelpe?

LN-MOW
18-03-2015, 19:03
Har hatt trøbbel med LH før - de har noen sperrer - men send meg en PM så kan jeg prøve.

Superhai
18-03-2015, 20:14
Lufthansa holder på å skifte checkin-system til Altéa, og er i det store og hele fullført dette. På flighter som fortsatt bruker PICTURES til innsjekk så har man det LH kaller for "Quiet Zone" som er seterader reservert for HON/SEN/FCI/Star Gold. I Altéa så bruker de samme seteblokkering som SAS bruker, men i tillegg har det noe de kaller for "Target Zone" som er tilsvarende som "Quiet Zone" men justeres dynamisk i forhold til antall passasjerer.

Når det gjelder ASR, så har LH et noe komplisert system:

Seter med bedre beinplass i Economy Class og bookinger i klassene W/S/T/L/K kan reservere vindu/midtgang (man kan be om spesifikt sete, men kun type "garanteres") mot betaling (gratis for bookinger med HON/SEN samt enkelte assistanse kategorier) opp til 48 timer på forhånd, og man må ha e-ticket på 220-dokument (LH).

First/Business Class og bookinger i klassene Y/B/U/M/H/Q/V/X er gratis, I tillegg så kan HON/SEN/Star Gold reservere seter i "Quiet Zone" på interkontinentale flighter.

(Det var ganske mye informasjon fra LH, som jeg har prøvd å kondensere så tar forbehold om leifer i tyrkeren)

LN-MOW
18-03-2015, 20:26
... og når det gjelder det som kan modifiseres 'utenfra' er det LH som konfigurerer adgang, og det er svært lite hverken Widerøe, SAS eller Air Burkina Faso kan gjøre noe med det ....

Islending
19-03-2015, 02:31
Reiste med Lufthansa i helgen, Eurobonus Gullkort og United Gullkort lagt inn korrekt ved bestilling på LH sine sider, innsjekk hos SAS for meg, og innsjekk hos LH for damen, *G vises som vanlig for meg som sjekket inn hos SK, mens det står UAP for damen.

Da vi kommer til loungen, viser det seg at begge oss to ligger inne som *S, og hun i skranken sa at lufthansa sine systemer ikke klarer å kommunisere med partnerne, og det blir krøll... Pga. dette ble det ikke seatblock på oss, da de få ledige midsetene gikk til andre. Så pass på dette når dere sjekker inn...

Are G
21-03-2015, 14:31
Takker for alle gode svar her.
Har dog noen oppfølgingsspørsmål, vil det være mulig å få lagt inn riktig *G-kode ved innsjekk i Oslo?
Lufthansa har vel ingen skranke i Oslo, er det eventuelt mulig å dobbeltsjekke med Lufthansa og få dette registrert riktig på forhånd?

Fungerer seatblock etter online check-in åpner?
Vi har 4 legs totalt med en code-share med Austrian så hadde vært fint å få det ordnet. Det vil også være greit å vite korrekt fremgangsmåte til fremtidige reiser :)

Are G
21-03-2015, 14:41
Ser forøvrig at jeg kan velge seter inne hos Lufthansa på nett for "bare" 80 kr pr person pr leg, det er rimelig stivt..
Synes forøvrig det er rimelig trist at de ikke tilbyr setereservasjon til alle *G, kun sine egne..

Superhai
22-03-2015, 20:05
Har dog noen oppfølgingsspørsmål, vil det være mulig å få lagt inn riktig *G-kode ved innsjekk i Oslo?

Altéa spør M&M sine servere direkte, så det blir riktig så lenge disse gir riktig respons.

Are G
29-03-2015, 21:09
Er det noen med kvs eller Expertflyer som kan sjekke lh2455 i morgen? Tilgjengelighet og om sete 4B og 5B er blokkert?

Scandinavian
30-03-2015, 01:56
Ser sånn ut ja.
http://i987.photobucket.com/albums/ae355/Ribedaru/lh2455_zpslgw8s3nh.png~original

Are G
30-03-2015, 09:00
Takker :)

Så får vi bare håpe at de blir værende blokkert:)

Forøvrig interessant at ikke et eneste nødutgangssete er tatt.. Er det kun gull som får reservere disse?

Are G
03-04-2015, 19:18
Kan oppdatere med at flyet var fullt og vedkommende i 5B og 6B var et par som reiste sammen med en baby.
Litt merkelig at de ikke blir plassert ved siden av hverandre, men antar de var siste som sjekket inn.. Var ledig i app frem til setekartet ble stengt (ca 30 minutter før).

Sjekket morgendagens tur nå og ser at seatblock er aktiv selv om man velger sete etter sjekk-inn åpner.
Her er 8AC+9AC våre seter. 7C har fått blokkert setet ved siden av seg ser vi.
Det er god tilgjengelighet på morgendagens flight (9+), så ser per nå ut som vi får beholde midtsetene..

http://i57.tinypic.com/2q1h47c.jpg

keenpilot
13-04-2015, 17:46
Det ser ut til at reisesbyrået ikke har lagt inn EB-nr i Lufthansa-bookingen min. Når jeg prøver å legge inn EB-nummer på Lufthansa's "my booking" blir jeg bedt om mange flere siffer enn de 9, fordelt på tre "bolker" som er lengre enn 3 siffer. Uansett hvordan jeg prøver å legge inn (alle siffer først, sist, nuller foran, EBG foran) får jeg feilkoden

"Unfortunately the name and the frequent flyer number you entered do not match. You can add or correct your frequent flyer number at any time in our service section under 'My Bookings'. Alternatively you can present your frequent flyer card at check-in so that your miles can be credited to your account. (119120)"

Jeg prøvde å ringe supportnummer nederst på siden men hun kunne heller ikke legge inn, det hørtes ut som hun prøvde på samme websiden dog. Noen som har vært borti dette, er det relatert til problemene over eller burde det være mulig å få lagt det inn? Jeg ser at noen har fått det til selv om det ble feil status.

Superhai
13-04-2015, 19:57
Jeg prøvde å ringe supportnummer nederst på siden men hun kunne heller ikke legge inn

Du har sjekket at navnet i bookingen stemmer med det som er registrert hos EB?

keenpilot
13-04-2015, 20:13
Du har sjekket at navnet i bookingen stemmer med det som er registrert hos EB?

Jeg heter "Mr." Fornavn Etternavn på den ene og ikke den andre, tviler på om det er det som utgjør forskjellen. Ellers er stavingen lik, og bare ett fornavn og ett etternavn

Superhai
13-04-2015, 21:41
Jeg heter "Mr." Fornavn Etternavn på den ene og ikke den andre, tviler på om det er det som utgjør forskjellen. Ellers er stavingen lik, og bare ett fornavn og ett etternavn

Widerøe's har vel også en slik plass du kan legge til EB-nummer
http://www.wideroe.no/leggtileb
Vet ikke om de har sperret for PNR som ikke er laget av de, det er verdt å prøve.

Are G
13-04-2015, 23:04
Om det er reisebyrået som har glemt å legge dette inn kan du vel få de til å gjøre det i etterkant?

keenpilot
18-04-2015, 14:20
Om det er reisebyrået som har glemt å legge dette inn kan du vel få de til å gjøre det i etterkant?

Ja nå har de gjort det :)

keenpilot
18-04-2015, 14:20
Widerøe's har vel også en slik plass du kan legge til EB-nummer
http://www.wideroe.no/leggtileb
Vet ikke om de har sperret for PNR som ikke er laget av de, det er verdt å prøve.

Takk, Widerøes virket ikke.

LNv22
27-04-2015, 20:37
Jeg ble ikke 100 % klok på dette etter å ha lest tråden:

1) Har EB*G og A3*G mulighet til å forhåndsreservere seter i economy ved bestilling hos LH?

2) Er det seatblock med EB*G og A3*G også?

Fnate
27-04-2015, 22:35
Jeg ble ikke 100 % klok på dette etter å ha lest tråden:

1) Har EB*G og A3*G mulighet til å forhåndsreservere seter i economy ved bestilling hos LH?

2) Er det seatblock med EB*G og A3*G også?

1) Nein

2) Das weiss ich leider nicht. Aber ich glaube das man ein "soft-block" hat.

Are G
28-04-2015, 09:09
1. I billige bookingklasser, nei. I dyre bookingklasser, ja.
2. Ja, om.det ikke er fullt :-)

LNv22
14-05-2015, 13:24
Finnes det noe alternativ til Expertflyer for å sjekke ledige seter?

Jeg har en booking inne for to pers med LH 861 OSL-FRA i morgen. Jeg er *A Gold og valgte 12A og C. Når jeg sjekker på Expertflyer etterpå, ser jeg at B kommer opp som blocked. Det fremkommer ledige seter her og der, men poenget er at store deler av setekartet kommer opp som blocked - mye mer enn det som var tilgjengelig på LH sin online check in. Blir derfor litt i tvil om hva som stemmer....

Soft-block funket som gull hos SK sist - blir spennende å se om det funker på LH også!

keenpilot
14-05-2015, 23:27
Reisebyrået mitt har lagt inn EBG nr på Lufthansa OSL-MUC-BOS, men det virker som dette blir feil hos Lufthansa. På boardingkortet stod det SK*P, som ikke ga fast track eller lounge på OSL før de fikk lagt det inn riktig til SK*G. Dermed ingen setereservering på forhånd eller block. Riktignok ledig ved siden av på den lange flighten men det kan ha vært tilfeldig