View Full Version : På hvilke ruter brukte SAS sine DC-9 / MD-80 / MD90 serie?
BraathensSafe1985
07-03-2015, 05:33
På hvilke ruter brukte SAS sine DC-9 / MD-80 / MD90 serie ?
Jeg tenker da spesielt fra Norge.
Dc-9-21
Dc-9-32
Dc-9-41
Dc-9-51
MD-81
MD-82
MD-83
MD-87
MD-90
Det tror jeg ikke det er mulig å svare på, men det enkleste svaret er over alt i Europa (med unntak av MD-90).
Gjennom en årrekke var jo DC9/MD8x omtrent den eneste flytypen for innenriks- og Europaflyvninger, så de var å se på hele kort- og mellomdistansenettet.
sail4fun
07-03-2015, 09:09
Jeg hadde svært ofte Dc-9-21 på FBU-EVE
BraathensSafe1985
07-03-2015, 11:38
Er det mulig å si noe om hva de brukte mellom FBU-SVG og OSL-SVG, FBU-TRD, FBU-BGO ?
Ja, det er enkelt. Alt. :p
MD90 ble brukt veldig lite innenriks, men det forekom.
Ja, det er enkelt. Alt. :p
MD90 ble brukt veldig lite innenriks, men det forekom.
Trodde MD90 ble mest brukte ex CPH? I alle fall de siste årene?
Har flydd dem CPH-DUB, CPH-FCO og CPH-LHR. Fantastisk fly rett og slett :)
Og MD90 maskinene er stadig eiet av SAS, og leaset ut til Delta :D
Scandinavian
07-03-2015, 19:37
Husker MD90 var ganske fast på CPH - BGO i tiden før de forsvant ut av flåten.
Fløy MD90 i c-class mellom FBU og LHR. Det var luksus det. Minimalt med motorstøy.
FlightDeck
08-03-2015, 16:58
MD-90 ble vel brukt mye på hovedstadstriangelet og på større business-ruter i Europa, slik som Oslo-London. Det var for øvrig en MD-90 som skulle fly første avgang fra nye Oslo Lufthavn (til Stockholm), men Color Air smatt som kjent foran.
MD90 var også fast CPH-HEL i 1998-99 hvor jeg var deroppe.
Men ellers tror jeg ikke, der er den SAS station i HELE EUROPA, som ikke er befløjet med
alt fra DC9 til MD80. måske lige med undtagelse af REK og LYR.
Selv til Mellemøsten blve der brugt DC9 og MD80...Bl.a RUH, CAI og Abadan ved en persiske Golf...
Det var en DC9-41 via VIE og ATH om jeg husker ret
Hilsen Ole
MD83 gikk jo til Riyadh og Jeddah en periode... Ikke spesielt vellykket...
BraathensSafe1985
08-03-2015, 21:11
Og MD90 maskinene er stadig eiet av SAS, og leaset ut til Delta :D
Er de det ? Hvorfor eier SAS fremdeles disse ?
MD90 var også fast CPH-HEL i 1998-99 hvor jeg var deroppe.
Men ellers tror jeg ikke, der er den SAS station i HELE EUROPA, som ikke er befløjet med
alt fra DC9 til MD80. måske lige med undtagelse af REK og LYR.
Selv til Mellemøsten blve der brugt DC9 og MD80...Bl.a RUH, CAI og Abadan ved en persiske Golf...
Det var en DC9-41 via VIE og ATH om jeg husker ret
Hilsen Ole
Noen spesiell grunn til at de ikke ble brukt til REK og LYR ? For langt ?
Noen spesiell grunn til at de ikke ble brukt til REK og LYR ? For langt ?
REK (eller KEF) vet jeg ingenting om, men LYR ble trafikkert av DC9 etter at flyplassen på Hotellneset ble åpnet. Den ble senere avløst av MD80, også etter at BU kom inn på ruta.
REK (eller KEF) vet jeg ingenting om, men LYR ble trafikkert av DC9 etter at flyplassen på Hotellneset ble åpnet. Den ble senere avløst av MD80, også etter at BU kom inn på ruta.
Du får det til å høres ut som om SAS var først ute på Svalbard. Det kom ca 20 år etter Braathens SAFE.
Du får det til å høres ut som om SAS var først ute på Svalbard. Det kom ca 20 år etter Braathens SAFE.
Hehe, nei, det var derfor jeg skrev "etter at flyplassen på Hotellneset åpnet". Som BU-veteran er jeg jo fullt klar over den historien. ;)
Men jeg ser jo nå at det kunne misforstås for de "uinnvidde"...