View Full Version : Skal flyselskapa drifte taxfree?
Tja, why not, ref tråden om at flyselskapa er dei einaste som ikkje tjenar pengar på ein flyplass.
http://www.aftenposten.no/okonomi/--La-SAS-og-Norwegian-overta-taxfree-salget-pa-flyplassene-7906185.html
"- La SAS og Norwegian overta taxfree-salget på flyplassene
Den største fagforeningen innen luftfart mener at flyselskapene bør overta både taxfreesalget og parkeringen på landets flyplasser. - De bør skaffe seg nye inntektskilder, mener nestleder Vegard Einan."
Pengane treng jo ikkje gå til Tyskland i alle fall.
Pengane treng jo ikkje gå til Tyskland i alle fall.
Nå havner mesteparten i Avinor sine lommer.
Uansett et urealistisk innspill, da flyplassene neppe er villig til og gi bort dette.
Uansett et urealistisk innspill, da flyplassene neppe er villig til og gi bort dette.
Er i det store og heile einig med deg. Men Heinemann set vel igjen med ein liten sjerv. Og når det er anbudskonkurranse så kan jo kven som helst lage seg butikk og sende inn tilbod (sånn omtrent). Tvilar vel på at det kjem til å skje.
Litt OT, men det er jo prat om at desse pengane er så viktige for Avinor. Kvar kom pengane frå før det vart ankomst-taxfree? Vil anta at det gjorde store ting med omsetninga. Ting gjekk jo rundt før også (i alle fall om vi ser på situasjonen innanlands).
Det er jo ikke noe de gir bort, men noe hvilket som helst selskap kan vinne en anbudsprosess på, akkurat som Heinemann har gjort. Om SAS eller Norwegian har muskler til å kjempe mot Heinemann er jo en helt annen sak, eller om det I det hele tatt er lurt av de å prøve..
Ringen er nesten sluttet. SAS drev TaxFree på FBU og i begynnelsen på OSL om jeg ikke husker feil. (SAS drev jo med mye annet rart også som busser og hoteller osv. )
Er i det store og heile einig med deg. Men Heinemann set vel igjen med ein liten sjerv. Og når det er anbudskonkurranse så kan jo kven som helst lage seg butikk og sende inn tilbod (sånn omtrent). Tvilar vel på at det kjem til å skje.
Hvis man skal dra inn det nasjonalistiske aspektet så er det Travel Retail Norge eiet i samarbeid av tyske Heinemann og norske Norse-Trade AS. Sistnevnte er vel Norgesgruppen delvis inne i. Travel Retail Norge er uansett et norsk registrert AS og skatter dermed til Norge.
Og at deler av utbyttet så havner i Tyskland er jo uproblematisk, enn den tid norske bedrifter og ikke minst den norske stat jo har eierskap i tyske selskaper
Det jeg ble mest sjokkert over var avgiftene Avinor tar , bare Norwegian betaler avgifter til dem på over 1 mrd kr...
Det jeg ble mest sjokkert over var avgiftene Avinor tar , bare Norwegian betaler avgifter til dem på over 1 mrd kr...
Du tenker at det er gratis i drive flyplasser...?;)
Omlag halvparten av Avinor sine inntekter kommer fra luftfartsdelen, og resten fra kommersielle aktiviteter.
Det er jo ikke så rart, investeringene for å drifte flyplasser er jo mildt sagt enorme.
Ringen er nesten sluttet. SAS drev TaxFree på FBU og i begynnelsen på OSL om jeg ikke husker feil. (SAS drev jo med mye annet rart også som busser og hoteller osv. )
SAS Trading, het det vel opprinnelig. Så ble de vel slått sammen med SAS Catering og ble til SAS Service Partner ..
Men de var vel ute av taxfreedriften da SAS solgte seg ut ...
Ja:)
Mere penger på flyselskapene skader vel ingen.
.. merkelig tankegang. Så man skal gi et selskap i en bransje som sliter særfordeler innen andre bransjer så de kan kompensere? Det må være så folk kan få billige flybilletter, det da ... Jeg kan ikke helt se for meg slikt i andre bransjer ...
De må da gjerne drivte taxfree. Men det løser jo ikke det grunnlegende problemet; flydriften går fortsatt med underskudd :headbang
ENGM 911
20-02-2015, 00:53
De må da gjerne drivte taxfree. Men det løser jo ikke det grunnlegende problemet; flydriften går fortsatt med underskudd :headbang
Når flyselskapet Norwegian nylig solgte billetter til 190,- sier det seg selv at de ikke tjener så flust med pææng, hvem sin skyld er det? Tilbyder eller kjøper?
Når flyselskapet Norwegian nylig solgte billetter til 190,- sier det seg selv at de ikke tjener så flust med pææng, hvem sin skyld er det? Tilbyder eller kjøper?
Regner med at 199kr seter er "tomme seter",så de tjener jo langt mere en ikke å selge det. Kunne de solgt det for 1799kr (skoleferie) så er de ganske raske med å gjøre nettopp det.
Må være mye bedre og logisk at flyselskap (som faktisk hører hjemme på en flyplass),driver tax-free,i stedet for multinasjonale Heineman.
Ihvertfall ikke kjøper.
Men skjønner ikke hvorfor du tagger min post for å spørr om det....
Superhai
20-02-2015, 18:25
Men de var vel ute av taxfreedriften da SAS solgte seg ut ...
SAS Trading drev med Tax-free (og andre flyplass-relaterte butikker) fram til 2005, som en egen virksomhet i SAS-gruppen. Det var under merkenavnet Euroshop. I 2005 ble det meste av virksomheten solgt til Inflight Service. Det var samme som også drev Tax-free butikken på OSL fram til 2004.
Jeg tror ikke at SAS i dag har noen spesiell interesse i å drive butikker på flyplassene.
Forhåpentligvis er den den som gjør at flyplassen tjener mest mulig som drifter tax-free