View Full Version : Trolig slutt på papiravisene hos SAS
AirbusTrond
11-02-2015, 10:16
Det ser ut til at det går mot en avvikling av papiraviser om bord hos SAS.
http://journalisten.no/2015/02/sas-dropper-papir-pa-flyene
Det blir jo ikke helt det samme å lese avisen på en mobil, så dette synes jeg var litt trasig. Å få DN fredager og lørdager i papir er et ganske stort pluss.
For undertegnede som ikke har nettbrett (!!) er jo dette bare trist... lesing av papiravis på mobil er jo bare slitsomt :(
Må vel innstalleres WiFi i flere enn 10 fly først da.
Nå antar jeg at SAS gjør dette av kostnadshensyn men uavhengig av det synes jeg det er for tidlig til å gå over til digitalt både mtp at overgang fra papir til digitalt blant majoriteten av forbrukerne går tregere enn hva branjen håpet på. Det vil også føre til at reisende trenger å ta hensyn til dette i forkant av reisen (laste ned i forkant) noe jeg tror kan oppfattes som irritasjonsmoment i verste fall. Og som det påpekes her så er det mange som ikke har nettbrett, evt ikke har med nettbrett ved reise.
Dessverre så oppfatter jeg dette som en svekkelse av produktet til SAS og at den ørlille differensieringen mellom SAS og LCC blir enda mindre - igjen.
Må vel innstalleres WiFi i flere enn 10 fly først da.
Nei, men skal kunne få det når man sjekker inn og laste det ned i forkant av reisen
Dog tror også jeg det er litt for tidlig, selv om jeg ikke tror betydningen heller blir veldig stor. Hverken i besparelse for SAS eller effekt på kundene
KristianSk
11-02-2015, 10:36
Sålenge opplevelsen av å lese papiravisen i appen har blitt bedre siden sist jeg fløy SAS i høst har jeg ikke noe mot dette. DN har jeg kun hatt digitalt i over et år nå.
Kanskje dette vil gi SAS mulighet til å tilby flere aviser?
FlightDeck
11-02-2015, 10:36
Nei, men skal kunne få det når man sjekker inn og laste det ned i forkant av reisen
Det har man jo mulighet til allerede i dag, både aviser og magasiner.
Det har man jo mulighet til allerede i dag, både aviser og magasiner.
Jepp, så dette har nok ligget i kortene en god stund. Jeg drar fortsatt med meg papiraviser selv om jeg kan lese de i appen. Det er noe eget med papir-feelingen. :cry: Men, jeg skjønner jo forsåvidt hvorfor dette gjøres også.
Papiraviser er kostnadskrevende, gir økt vekt, mer rydding under turnaround.
Særlig på langdistanse vil dette være savnet - ingen ting er som å få tilgang til norsk papiravis etter noen ukers opphold i langtvekkistan.
Ser man fortsatt skal få aviser i loungene, det er da noe.
Vet, men hvem driver å planlegger avisleingen slik? Er jo så tungvint.
Det er mange aviser du kan lese i appen i dag, dagbladet, DN, svenske aviser, Financial Times etc., så ingen tvil om at utvalget i appen er bedre enn det som står ved gate'n.
De lastes ned som passordbeskyttede PDF, som så langt jeg har prøvd i allefall, ikke kan overføres til en PC og leses der (fortrinnsvis grunnet mangel på passord...) ;)
Så enn så lenge så sverger jeg til papiret...
Dog tror også jeg det er litt for tidlig, selv om jeg ikke tror betydningen heller blir veldig stor. Hverken i besparelse for SAS eller effekt på kundene
Kanskje ikke, men når man tar stadige (små) skritt i samme retning, så blir man mer og mer lik selskaper som har betydelig lavere kostnadsnivå. Spørsmålet er vel hva effekten av disse akkumulerte endringene er.
Strominho
11-02-2015, 10:55
Enda et skritt i retningen: SAS = Norwegian.
ForeverSAS
11-02-2015, 11:13
Trist på en måte, som flere sier også: Det er noe med det å kunne nyte avisen i papirformat på reiser. :( I artikkelen står det.. ''Med tilgang til trådløst nett om bord i flyene er det også kanskje naturlig ikke å dele ut papiraviser til de reisende.'' Ja, men det er vel ikke trådløst nett i ALLE fly enda og selv om vi bare blir mer og mer e-avhengig( av å få ALT på nett ) så vil jeg tro at mange faktisk vil savne det å kunne lese avisen fysisk for hånd på reisen, er jo noe med dette kaffe å aviser tross alt. Har prøvd å lese aviser på mobil, det er noe f******a herk for å si det sånn. I så fall så blir det å investere i nettbrett/tablet, for ikke tale om at jeg leser aviser på en liten mobil, verken koslig eller praktisk etter min smak! :)
ForeverSAS
11-02-2015, 11:24
Vet, men hvem driver å planlegger avisleingen slik? Er jo så tungvint.
Er ikke akkurat sånn at gud og en hver som er ute å flyr har tid eller ork til å laste ned et utall antall aviser FØR turen, det kan jeg ikke se for meg for å være ærlig. Hvis man mot formodning er sent ute og stresser nok som det er så kan man t.o.m glemme å bruke tid på å laste ned lesestoff hvis en har knapt med tid. Ser ikke for meg at SAS eller andre venter på en som sier ''skal bare laste ned 3-4 aviser først så kommer jeg''.
Hvis det blir sånn at avisene må lastes ned før turen så kan jeg se for meg at avis-nedlasting nesten blir som en treningsøkt for travle passasjerer, nå kommer vi dit hen at det å få lesestoff blir mer vrient enn å reise. ;) Jeg sverger enn så lenge til den gode gamle papirutgaven på flyreiser. :)
Star Flyer
11-02-2015, 11:30
ALT for tidlig.
De har WIFI i 10 av 130 fly - og det fungerer kun i 5 av dem (til enhver tid).
Dessuten er ikke Wi-Fi gratis for alle. Man må enten være EB-medlem eller reise i Plus.
På langdistanse må man betale for Wi-Fi hvis man reiser i Go og er EBB/EBS.
For et år siden fikk man fortsatt gratis frokost innenriks.
I år fjernes avisene.
Neste år: Man må hente kaffen sin på Gardermoen før avreise?
Det var virkelig synd ennda en ting som gjør at SAS nærmerer seg Norwegian
nå blir det sånn at kaffen forsvinner og gratis bagasje så er vi på lik linje.
hlorange
11-02-2015, 12:20
Jeg synes dette er helt fint på shorthaul. Har ikke giddet å ta en papiravis siden muligheten kom i appen. Eneste SAS har hatt i papirutgave som har vært leseverdig er lørdagsutgavene av Dagbladet og DN, men i appen får man Financial Times, Newsweek og andre med en helt annen kvalitet enn de norske hverdagsavisene, som enkelte dager likner mer og mer på glorifiserte utgaver av Se og Hør. Synes nå jeg, i hvert fall :-)
At det kan være et savn på longhaul, ja den ser jeg. I C-klasse har man også litt mer plass til å faktisk brette ut en avis eller magasin. Men kanskje utvalget i appen blir utvidet etter hvert?
hlorange
11-02-2015, 12:23
Og å laste ned en avis på wifi ombord: funker kanskje på en liten hverdags-Dagbladet, om du er heldig er avisen lastet ned ferdig rett før descent :) Glem å laste ned Newsweek eller en av de tunge publikasjonene på >100mb. Inntil SAS cacher avisene lokalt i nettet på hver flymaskin (noe som ikke akkurat er rocket science) er det nedlastning i lounge/gate som gjelder. Kanskje gatelounges kommer med noe smart her?
litt-amatør
11-02-2015, 12:56
Jeg skal innrømme at jeg er stor tilhenger av papiravis og andre papirprodukter, men også folk jeg kjenner som helt har kuttet papiret for lenge siden mener at det å få utdelt papiraviser for å lese på fly er noe helt spesielt. Å snakke om e-aviser etc., blir bare dumt. Som andre skriver er det wifi på noen få av flyene og med liten kapasitet. I tillegg er nedlasting etc, noe som bare vil være aktuelt for noen få.
Jeg tror ikke dette er endringen som vil få folk til å slutte å fly SAS. Men jeg spør meg; er det virkelig nødvendig og/eller lurt å ta bort et slikt lite tilleggsgode til passasjerene som i tillegg skiller SAS veldig fra konkurrentene (både lavpris og utenlandske nettverksselskaper)?? Er det virkelig her SAS kan kutte kostnader. Og; nok en gang kutter SAS et lite gode som man i årevis har satset hundrevis av millioner på reklamekampanjer for å profilere seg på at man tilbyr. Sånn synes jeg er irriterende og svekker tilliten til at de som leder selskapet faktisk har en strategi. Dette var bare mine tanker.;)
Cockpitview
11-02-2015, 13:05
Tror neppe dette kan tillegges kostnaden for SAS av å tilby "gratis" avis.
SAS betaler i realiteten ingen ting for avisene de distribuerer. Det ble i sin tid laget en kreativ avtale for at avisene skulle kunne fremlegge dette som betalende opplag.
Stikkord her er gjenkjøpsavtaler primært rettet mot annonseplass.
For avisene vil nok dette være mer katastrofalt, da betalende opplag er alfa omega i kampen om annonse kunder. I et allerede raskt synkende opplag, vil bortfalle av SAS føre til tilbakegang i hele prosenttall for enkelte aviser.
Som en liten kuriositet er ARK sin filial rett etter sikkerhetskontrollen på OSL, det avisstativet i Norge som selger flest løssalgsaviser.
Vil tro at de med dette vil øke dette forspranget videre.
Dette var leit.
De burde i det minste ha en utdeling av aviser til reisende i Plus slik LH gjør i business.
Helt klart et steg i feil rettning, greit nok at E-aviser kan vær høvelig kjekt når du sitter på en hytte flere mil fra nærmeste sted å få kjøpt papir aviser, men det er svært lite som slår å sette seg ned med en god kopp kaffe og en skikkelig papiravis, dette gjelder også når man flyr, samtidig lurer jeg på hvorfor det skal være en god plan å ikke ha gratis WI-FI ombord?
Synes også det kanskje er litt tidlig å gå 100% papirløst, men så lenge man kan laste ned 22 timer før avgang, synes jeg argumentet om at det er tungvindt å laste ned, ikke holder vann ... ;)
Tror neppe dette kan tillegges kostnaden for SAS av å tilby "gratis" avis.
SAS betaler i realiteten ingen ting for avisene de distribuerer. Det ble i sin tid laget en kreativ avtale for at avisene skulle kunne fremlegge dette som betalende opplag.
.
Det har vel vært litt varierende opp igjennom årene. Jeg minnes mange avtaler av vekslende 'kvalitet' for SAS. Men avisene man sleper rundt utgjør ganske mange tonn, og dermed mye fuel. God besparelse her.
Må innrømme at min første tanke var at når får det jaggu være nok, nå er det jo ingen vits å fly med sas lengre.
Men så kom jeg brått til den konklusjonen at "min" lokalavis hjemme fra Namsos, har jo også laget en mobil/tab utgave, som man kan laste ned og så laste ned avisa i appen.
Det funker overraskende bra på min HTC one M7, jeg kan sveipe hit og dit, zoome som jeg vil og åpne artikler helt og lese de i mobilversjon om jeg vil.
Så om sas klarer og lage en god løsning i appen, så skal jeg ikke klage alt for høylydt..
Så om sas klarer og lage en god løsning i appen, så skal jeg ikke klage alt for høylydt..
Fungerte fint for meg i fjor ..... ;)
Hva med kryssord og sudoku??? Det er jo det man bruker tiden på når avisen er ferdiglest.
Neste år: Man må hente kaffen sin på Gardermoen før avreise?
Håper inderlig ikke det. Blir langt å fly SVG-OSL for å hente kaffen:lol:
Hade jeg fått en strekkode for en kopp kaffe i terminalen, hade jeg med glede tatt den framfor grumset man får ombord ... Har de nye setene koppholdere, foiresten?
Dag Viking
11-02-2015, 15:51
Helt topp. Etter at muligheten kom i appen, har jeg ikke tatt med meg en eneste papiravis!
Foretrekker papir mellom fingene, blir nok tid til å glo i skjermer ellers..
Fredrik Propell
11-02-2015, 15:53
Papiraviser = utdaterte nyheter.
I disse tider hvor "alle" har en stor smart telefon eller tablet som fint kan brukes til å lese på så ser jeg ikke dette som SAS sitt største problem. De har værre ting å bry seg om... Er det så vanskelig å laste ned tre-fire aviser når du sitter å venter ved gate eller i loungen? Gratis wifi finnes jo overalt om du ikke har datapakke på mobilen.
ForeverSAS
11-02-2015, 15:57
Hva med kryssord og sudoku??? Det er jo det man bruker tiden på når avisen er ferdiglest.
Da kommer det nok e-kryss og e-sudoku skjønner du. ;) Evt får men vel kjøpe seg kryssordbøker og sudoku-hefter før reisen. :)
Det her ser jeg heller på som et prinsipielt bedre tilbud enn papiraviser, skjønner ikke hvorfor de fleste er så negative?
Fordeler med digitale aviser:
* Man går ikke tom for aviser eller enkelt utgaver
* Man kan lese alle avisene som tilbys
* Lettere å tilby flere utgaver
* Raskere boarding
* Raskere turn-around
I tillegg kommer noen andre fordeler som varierer med preferanser, men for min del
* Mer praktisk å lese på en iPad enn en avis
Når det er sagt så må de nesten komme med en iPad utgave av appen sin, og PDF formatet de har nå er ikke helt ideelt. Førstenevnte er SAS sitt ansvar, mens sistnevnte heller ligger på avisene sine skuldre
Ikke like koselig å glo på en skjerm sammenlignet med å bla i en god gammeldags avis det lukter trykksverte av mens mens mann drikker kaffe ^^
Dag Viking
11-02-2015, 19:22
Det her ser jeg heller på som et prinsipielt bedre tilbud enn papiraviser, skjønner ikke hvorfor de fleste er så negative?
Fordeler med digitale aviser:
* Man går ikke tom for aviser eller enkelt utgaver
* Man kan lese alle avisene som tilbys
* Lettere å tilby flere utgaver
* Raskere boarding
* Raskere turn-around
I tillegg kommer noen andre fordeler som varierer med preferanser, men for min del
* Mer praktisk å lese på en iPad enn en avis
Når det er sagt så må de nesten komme med en iPad utgave av appen sin, og PDF formatet de har nå er ikke helt ideelt. Førstenevnte er SAS sitt ansvar, mens sistnevnte heller ligger på avisene sine skuldre
Det er også et par fordeler til som jeg setter pris på:
-Både dagens og gårsdagens avis, mer å lese
-Man kan ta vare på det man ikke har lest, og dermed har man veldig mye interessant å lese dersom man trenger det på et senere tidspunkt. Typisk sparer jeg på D2 og Magasinet, som ikke blir "gamle" selv om de er noen uker eller mnd.
-Bruker det selv på et 8" nettbrett, og det er et mye bedre format enn en stor papiravis. Perfekt når man har sidemann eller man spiser eller drikker
-Tilgjengelig også før reisen, f.eks. på flytoget, taxi eller i terminalen.
I tillegg får jeg litt bedre miljøsamvittighet :D
Veldig bra tiltak for økonomien til SAS og miljøet, samt en positiv endring for de som er vant til å laste ned elektroniske publikasjoner, bruker app mv.
Jeg tenker at endringen kanskje er litt prematur da jeg vil tro det enda er flere av de som foretrekker papir fremfor elektroniske løsninger - selv om det nok blir flere og flere som Dag Viking m.fl av de reisende. En enkel teknisk løsning vil nok hjelpe på denne prosessen.
Generelt har jeg lite til overs for fjerning av kvalitetsaspekter fra SAS sitt tilbud, men en endring fra papir til elektronisk løsning har noe godt over seg i form av nevnte miljøgevinster, men og en høyning av produktet på sikt med innovasjoner både på hardware og softwaresiden.
Det er interessant å se hvordan vi som betaler regninger med papir sjekk, totalt har dratt fra Norge med aviser, hos oss ligger avisene klare elektronisk på 2x iPad og 2x iPhone før vi har våknet med Elektronisk abonnement på New York Times og vi kan ha "Papur utgave" Layout eller App Versjon, mellom øya og nå i Lufthansa Loungen på SeaTac er utgavene allerede oppdatert uten at jeg tenkt på det (har dog fått noen notes) og jeg savner ikke trykksverten på hendene) så hvordan klarer dere å ha problemer med nedlasting
Selv om jeg er tilhenger av papiravisene og synes det er synd de forsvinner, synes jeg appen og avislesing der funker fint på padde, funker faktiskt overraskende bra på iphone også. Så selv om jeg foretrekker papir så er jo utvalget meget bra i appen, og man får jo tilgang flere timer før man reiser så er bare å preloade før man boarder. Kjipt om man er på en balje uten wifi og har glemt å laste ned. Men da får man heller stirre i taket! :D
Hvor mange er det som reiser uten nettbrett? Jeg gjør det ikke (og putter så mye litteratur jeg kan inn der i elektronisk format), men registrerer at det er ganske mange som ikke gjør det (siste tur jeg var på hadde kanskje max 1/4 av reisefølget nettbrett). Å lese avisen på telefonen er for svært mange ikke et alternativ (jeg synes f.eks. det fungerer svært dårlig på telefonen).
Det ordner seg sikkert etterhvert, men jeg tror dette er litt for tidlig (og gjør produktet til SAS litt mer likt andre selskaper om man ser det fra en god del av kundenes side).
Jodda, har med meg ipaden (10 tommer), når jeg er ute å flyr, men for å være ærlig syns jeg det er mye mer behagelig med en god gammeldags papiravis enn e-aviser ;) litt konservativ må mann få lov til å være.
Trist! Pdf'er kan ikke sammenlignes med papir.
litt-amatør
12-02-2015, 07:40
Det er interessant å se hvordan vi som betaler regninger med papir sjekk, totalt har dratt fra Norge med aviser, hos oss ligger avisene klare elektronisk på 2x iPad og 2x iPhone før vi har våknet med Elektronisk abonnement på New York Times og vi kan ha "Papur utgave" Layout eller App Versjon, mellom øya og nå i Lufthansa Loungen på SeaTac er utgavene allerede oppdatert uten at jeg tenkt på det (har dog fått noen notes) og jeg savner ikke trykksverten på hendene) så hvordan klarer dere å ha problemer med nedlasting
Ja, sånn er det for deg som sikkert jobber med data og er ekspert.:) Men det er de færreste. For ganske mange andre er dette fortsatt relativt fremmed. Jeg vil tippe at for svært mange av passasjerene er nedlasting av aviser på forhånd helt uaktuelt. Det er veldig synd at man fratar denne gruppen et gode på denne måten. Selv er 36 år og jobber med dataskjerm i det daglige, men de få gangene jeg har prøvd får jeg alltid problemer med et eller annet som gjør at det bare stopper opp.:(
Og i praksis er det jo telefonen man må henvises til. Andelen passasjerer som har med seg nettbrett på fly må jo være forsvinnende liten. Jeg vil tippe
10-20 %. Selv har jeg i det siste reist mest med SAS til Sør-Europa (ALC, LPA) og der er jo etter mitt inntrykk andelen med nettbrett forsvinnende liten. Men dette er kanskje en kundegruppe SAS gir blaffen i med den nye strategien?:rolleyes:
litt-amatør
12-02-2015, 07:46
Synes også det kanskje er litt tidlig å gå 100% papirløst, men så lenge man kan laste ned 22 timer før avgang, synes jeg argumentet om at det er tungvindt å laste ned, ikke holder vann ... ;)
For hvem holder det ikke vann?:p Jeg kjenner faktisk opp til flere både gul- og sølvmedlemmer hos SAS som tror at det å laste ned aviser vil si å legge papiraviser i lasterommet. Det er ikke alle som kan dette. Og selv synes jeg det er litt vanskelig. I tillegg er det jo noe helt annet å sitte med en ekte avis på fly enn et nettbrett. Jeg skjønner jo at dette etterhvert vil komme, men mener som deg at dette er for tidlig. Man må huske på at selv på hverdager selges det fortsatt over 200 000 av tabloidene VG og Dagbladet i papir til sammen fortsatt, så helt sluttet å lese på papir har man ikke. I tillegg kommer jo alle abonementsavisene med opplag til sammen på flere millioner.
Dagens løsning er jo ypperlig for alle parter (kunder).. man kan selv velge å lese elektronisk for den som enda ikke har sett nok på en skjerm i løpet av en dag, og de som ønsker å hvile øynene og få litt trykksverte på hendene kan gjøre det. Jeg sverger til det siste, og har ingen problemer med å lese en papiravis i flysetet i alle fall.
Appen er jo ikke i endring (såvidt jeg kan se) - de fjerner alternativet - som for mange av oss opplever som et dårligere produkt..
Veldig bra tiltak for økonomien til SAS og miljøet, .......
Generelt har jeg lite til overs for fjerning av kvalitetsaspekter fra SAS sitt tilbud, men en endring fra papir til elektronisk løsning har noe godt over seg i form av nevnte miljøgevinster, .......
Hva er miljøproblematisk med papiraviser?
haakonks
12-02-2015, 10:46
For min del er dette veldig bra. Det er flere år siden jeg sluttet med avisen på papir nå. Har Aftenposten, VG+ og en lokalavis levert digitalt til pad.
Har også brukt SAS sin "Newsstand" de fleste gangene jeg har reist med de det siste året. Det fungerer fint å laste det ned i forkant av reisen også.
Når det gjelder WiFi ombord i flyet så vil det være ganske enkelt for SAS å cache avisene i flyet slik at de kan lastes ned fort for alle ombord. Det er også en smal sak å gjøre dette til en del av "gratistjenesten".
AirbusTrond
12-02-2015, 10:54
Ja, sånn er det for deg som sikkert jobber med data og er ekspert.:) Men det er de færreste. For ganske mange andre er dette fortsatt relativt fremmed. Jeg vil tippe at for svært mange av passasjerene er nedlasting av aviser på forhånd helt uaktuelt. Det er veldig synd at man fratar denne gruppen et gode på denne måten. Selv er 36 år og jobber med dataskjerm i det daglige, men de få gangene jeg har prøvd får jeg alltid problemer med et eller annet som gjør at det bare stopper opp.:(
Det er nok en korrekt virkelighetsbeskrivelse. Men dette har halvveis blitt en skrytetråd over hvor fantastisk fremtidsrettede, moderne og miljøvennlige mange av Flyprats medlemmer er. :D
Uansett blir mange reisende fratatt et gode de har vært vant til å få. Så det er litt rart å framstille det som et framskritt, men ofte blir jo økonomiske kutt pakket inn i ord som "framtid og miljø", enten man er betalt eller ubetalt PR-talsmann for SAS. ;)
Hvor mange er det som reiser uten nettbrett?
Kan ikke gi deg tallet, men her er iallefall 1:)
Rart med vaner. Jeg må ha, bare må ha papirutgave i postkassen hver dag. Ser frem til å lese(se) igjennom når jeg har vært på ferie, men klarer meg utmerket godt med noen få overskrifter på mobilen mens jeg er vekke.
Ikke har jeg behov for å springe å handle Norske løssalgsaviser til stiv overpris når jeg er i Syden heller. Og jeg klarer godt turen hjem og uten å gå i dyp depresjon fordi der ikke var aviser ved gaten
ForeverSAS
12-02-2015, 13:02
Som ''miljøhyklerne'' ville sagt: SLUTT Å HOGG NED REGNSKOGEN!!!!!!! ;) ;) ;)
Kan ikke gi deg tallet, men her er iallefall 1:)
Rart med vaner. Jeg må ha, bare må ha papirutgave i postkassen hver dag. Ser frem til å lese(se) igjennom når jeg har vært på ferie, men klarer meg utmerket godt med noen få overskrifter på mobilen mens jeg er vekke.
Ikke har jeg behov for å springe å handle Norske løssalgsaviser til stiv overpris når jeg er i Syden heller. Og jeg klarer godt turen hjem og uten å gå i dyp depresjon fordi der ikke var aviser ved gaten
Helt enig. Vil helst ha papirutgave når jeg reiser også, til tross for at jeg har med nettbrett. Har dessuten jobbet i IT bransjen i over 30 år, så jeg kjenner "litt til" teknologien og alternativene som finnes. Men det er jo lov til å ha sine preferanser. Kommer til å savne papiravisene ombord
Flyet blir tyngre og brenner mer fuel. Avisene skal fraktes både fra trykkeri til flyplass, og mellom flyplasser.
Ellers antar jeg at det er noe utslipp og energi som benyttes i produksjon av papir, samt i energibruk i resirkuleringsfasen men det kan kanskje du mer om? :D
Det å ha med et par ekstra aviser utgjør ikke den store forskjellen på flyturen, finnes mer mer effektive metoder å være miljøvenlig på enn å kutte ut papir avisen, sykle til jobben eller ta buss f.eks.
Helt enig. Vil helst ha papirutgave når jeg reiser også, til tross for at jeg har med nettbrett. Har dessuten jobbet i IT bransjen i over 30 år, så jeg kjenner "litt til" teknologien og alternativene som finnes. Men det er jo lov til å ha sine preferanser. Kommer til å savne papiravisene ombord
Hehe, nå skrev jeg vel at jeg klarte meg godt uten på turen hjem og;)
Men tror folk finner seg til rette. Har aldri vært stor fan av å sitte med armene klistra til kroppen og skulle lese dagbladet i -E- sete. Blir liksom ikke den kosestunden og med varm kaffe på bordet foran i tillegg.....
Dette er helt genialt gjort av SAS!
Reiser med SAS 100+ flighter i året og har den senere tid kun brukt digitale aviser som lastes ned i Appen når det er mulig å sjekke inn. 18 aviser og 2 magasiner er i utvalget pr i dag, og det tar sjelden mer enn 45-60 sek å laste ned til mobil eller nettbrett på 4G.
I tillegg spares det mange titalls tonn med vekt hver eneste uke, mindre transport og distribusjon av aviser, både ut til flyplassene og som returpapir.
Framtiden er der framme, og den skal vi leve resten av livet i ;-)
Men, det var jo også de som var sterkt i mot e-ticket i sin tid .. og nektet å reise om de ikke fikk en "skikkelig" billett .....
Ja, fremtiden er der fremme. Jeg tror bare ikke at mange nok av kundene til SAS er kommet dit enda... ;) Jeg har f.eks. digitalt abonnement på bl.a. DN, men tar fortsatt en papirutgave når jeg går ombord på morgen-/formiddagsflighter.
Forholdet mellom e-ticket og papirbillett er ikke helt det samme som dette (e-tkt er jo en endring som gjør at man som reisende trenger å tenke på en ting mindre når man skal ut å fly, nemlig papirbilletten - i denne saken må man vel som reisende tenke på en ekstra ting på forhånd).
Forholdet mellom e-ticket og papirbillett er ikke helt det samme som dette (e-tkt er jo en endring som gjør at man som reisende trenger å tenke på en ting mindre når man skal ut å fly, nemlig papirbilletten - i denne saken må man vel som reisende tenke på en ekstra ting på forhånd).
Å du ANER ikke hvor fæle greier dette etkt-greiene var for enkelte ... det var en døgnflue, akkurat som dette internettet .. :p
Ja, fremtiden er der fremme. Jeg tror bare ikke at mange nok av kundene til SAS er kommet dit enda... ;) Jeg har f.eks. digitalt abonnement på bl.a. DN, men tar fortsatt en papirutgave når jeg går ombord på morgen-/formiddagsflighter.
Maa man tenke paa noe ekstra ?, jeg hadde akkurat besoek av min far og han hadde med seg sitt nettbrett og han har flyttet abonnementet paa Aftenposten til Nettbrett Versjonen - og hans eAftenposten kom punktlig inn 16:05 hver ettermiddag uten at han loeftet en finger, tenkte paa noe - det var kun glede over aa faa morgendagens Aftenposten paa plass(tm) - noe papir utgaven aldri klarte.
Maa man tenke paa noe ekstra ?, jeg hadde akkurat besoek av min far og han hadde med seg sitt nettbrett og han har flyttet abonnementet paa Aftenposten til Nettbrett Versjonen - og hans eAftenposten kom punktlig inn 16:05 hver ettermiddag uten at han loeftet en finger, tenkte paa noe - det var kun glede over aa faa morgendagens Aftenposten paa plass(tm) - noe papir utgaven aldri klarte.
Ja. Du må jo huske på å laste ned avisene du skal ha med deg ombord? WiFi og SAS er jo ikke enda helt på plass.
Mitt e-DN må også lastes ned til iPad'en, og det samme med mitt e-abonnement på The Economist. Uten nettverk blir det ikke mye sus. Mulig Aftenposten har en push-løsning, eller noe slikt. Skal du benytte deg av opplegget til SAS så må du jo uansett laste dette ned. Sikkert helt uproblematisk for mange, men mitt inntrykk er at det fortsatt ikke er flertallet ombord som sitter med eget nettbrett (ad hoc observasjoner).
Hvor mange er det som reiser uten nettbrett? Jeg gjør det ikke (og putter så mye litteratur jeg kan inn der i elektronisk format), men registrerer at det er ganske mange som ikke gjør det (siste tur jeg var på hadde kanskje max 1/4 av reisefølget nettbrett). Å lese avisen på telefonen er for svært mange ikke et alternativ (jeg synes f.eks. det fungerer svært dårlig på telefonen).
Jeg har ikke nettbrett og av de jeg kjenner så er vel fordelingen omtrent som du beskriver over, og jeg vanker i et teknologimiljø. Rene nettbrett er heller ikke det hotteste man kjøper nå ser det ut som:
En av taperne er nettbrettene som etter flere år med vekst i 2014 fikk en nedgang på 36,8 prosent til 700.000 enheter.
....
Samtidig har salget av bærbare PC-er til forbrukermarkedet økt med nesten 30 prosent. En trend med synkende nettbrettsalg og økende PC-salg vi også har sett i flere andre markeder det siste året.
http://www.aftenposten.no/digital/Nettbrettsalget-stuper-490790_1.snd
Fredrik Propell
12-02-2015, 20:55
Kom fra ARN nå nylig i en stinn 73G med 129 pax. Personen ved siden av meg i midtsete skulle på liv og død lese en sånn trykksverte plakat og bre den over både sete A og C i tillegg til å balansere rødvin og chips på bordet. Han var av den røslige typen også. Jeg på min side hadde nettbrett og leste alt i min egen sone uten å plage sidemann, sammen med en øl og chips
Kom fra ARN nå nylig i en stinn 73G med 129 pax. Personen ved siden av meg i midtsete skulle på liv og død lese en sånn trykksverte plakat og bre den over både sete A og C i tillegg til å balansere rødvin og chips på bordet. Han var av den røslige typen også. Jeg på min side hadde nettbrett og leste alt i min egen sone uten å plage sidemann, sammen med en øl og chips ��
Det finnes nok "knalliser" med nettbrett også, skal du se...;)
Jeg er nok litt gammeldags når det gjelder å ha ting og tang på papir, så for meg blir nok dette en degradering av produktet. Kommer nok til å teste dette tilbudet gjennom appen etter hvert, men eier ikke noen paddegreier, så det blir nok til å bruke en stor men likevel for liten mobilskjerm til formålet. Fins det noen mulighet for å få tilgang på desktopmaskin?
Ser gjennom utvalget i appen nå, og det virker som mangler en del av utvalget man finner i de fysiske hyllene i dag. De norske regionavisene mangler med unntak av Aftenposten, og jeg ser kun en eneste dansk avis (Børsen) i "hylla". Regner med de fleste reisende vil være mer interesserte i å få med seg nyheter på hjemmebane enn f.eks. China Daily.
Du må ha vært maks uheldig, når jeg her flydd det siste året har sidemann vært veldig hyggelig og brettet avisen mens han/hun har lestt for å ikke ta plass.
Ja. Du må jo huske på å laste ned avisene du skal ha med deg ombord? WiFi og SAS er jo ikke enda helt på plass.
Mitt e-DN må også lastes ned til iPad'en, og det samme med mitt e-abonnement på The Economist. Uten nettverk blir det ikke mye sus. Mulig Aftenposten har en push-løsning, eller noe slikt. Skal du benytte deg av opplegget til SAS så må du jo uansett laste dette ned. Sikkert helt uproblematisk for mange, men mitt inntrykk er at det fortsatt ikke er flertallet ombord som sitter med eget nettbrett (ad hoc observasjoner).
De avisene jeg abonnerer paa lastes ned og oppdateres automatisk ogsaa via mobil nettverket, selv har jeg ikke problemer aa "vaere paa nett" paa flyplassene, paa vei til Norge i gaar var det Automatisk paa SEATAC og i Frankfurt, mens paa OSL maatte ta 10 sekunder aa "logge paa".
Jeg skjoenner at mitt inntrykk av hvor "online" Norge er tydligvis er noe feil, har ikke vaert her paa nesten et aar, og det virker jo nesten som ting har gaatt baklengs ;)
Naa er ikke SAS alene om slike endringer, hos Lufthansa i gaar fra Frankfurt - var det nye WLAN tilbudet til Hansen, altsaa lokalt nettverk med innhold som kan streames / leses uten at det er koblet mot Internett. Et svaert godt utvalg av Aviser, blader, musikk, filmer - allt gratis. Et lignende opplegg er det paa Lokal Bussen min (United 777-200 Pacific versjon) disse ny oppussede 777 har ikke Skjermer / Monitorer ombord - der er det ogsaa en WLAN loesning med filmer, tc show etc. hos UA virker dette med Laptop, "Smart Phone" og Nettbrett - hos Lufthansa tror jeg det kun var Nettbrett / Smart Phone, skal teste naar jeg reiser hjem igjen.
I motsetning til teknologi miljoet i Norge som Discus beskriver opplever jeg i mitt prosjekt for Department of Education - Hawaii at de som driver utbygging og vedlikehold av skolene - virkelig har adoptert Nettbrett (noe skolene ogsaa gjoer i enorm hastighet - endelig blir man kvitt kart med Belgisk Kongo ;) )
Ofte hoerer vi jo at Nettverkselskapene er lite villige til omstillinger - men naar selv temmelig sid rompa selskaper som Untied kommer med loesninger som beskrevet - saa er jeg ganske overrrasket over at kundene ikke er klare ennaa ?
Jeg maa inroemme at jeg er noe overrasket over hva som
1. Nei, det er ikke noe stort problem å laste ned en avis eller to. Det er det heller ikke å gå innom kiosken for å kjøpe en slik.
2. Det som er utfordringen er at langt fra alle reiser med dippedutter som er egnet til å lese aviser på.
3. WLAN er ikke akkurat noe man kan regne med å få ombord hos SAS, selv om LH kanskje har det (også short-haul?).
4. Det er godt mulig at dette er løsningen for fremtiden, men som nevnt lenger opp i tråden så er ikke alle kundene til SAS kommet dit enda (og det er vel strengt tatt de som er det relevante her). Hvis man ikke har et nettbrett så betviler jeg sterkt at man kjøper dette for å kunne lese avisen på flyet.
5. Det har altså ikke noe med motvilje mot å ta i bruk ny teknologi å gjøre, men hva som er effekten av dette for mange av de SAS-reisende (i dag/neste måned/det neste året).
1. Nei, det er ikke noe stort problem å laste ned en avis eller to. Det er det heller ikke å gå innom kiosken for å kjøpe en slik.
2. Det som er utfordringen er at langt fra alle reiser med dippedutter som er egnet til å lese aviser på.
3. WLAN er ikke akkurat noe man kan regne med å få ombord hos SAS, selv om LH kanskje har det (også short-haul?).
4. Det er godt mulig at dette er løsningen for fremtiden, men som nevnt lenger opp i tråden så er ikke alle kundene til SAS kommet dit enda (og det er vel strengt tatt de som er det relevante her). Hvis man ikke har et nettbrett så betviler jeg sterkt at man kjøper dette for å kunne lese avisen på flyet.
5. Det har altså ikke noe med motvilje mot å ta i bruk ny teknologi å gjøre, men hva som er effekten av dette for mange av de SAS-reisende (i dag/neste måned/det neste året).
Naar det gjelder WLAN saa er det noe svaert mange selskaper jobber med, WLAN er en Short Haul loesning hos mange i Europa ogsaa hos Lufthansa som har WiFi med Internett paa Long Haul Flaaten. At jeg trakk frem Lufthansa som eksempel var at jeg selv akkurat har testet det (FRA-OSL).
Jeg er fremdeles overrasket over utfordringen i at mange ikke har adgang til Duppe Dittene - min oppfatning av Norge er tydelig svaert feil - og jeg trodde vi i USA laa tilbake for Norge paa dette omraadet, men vi ligger tydligvis foran (selv om jeg faar min loenn i form av en haandskrevet papir sjekk;) )
Maa alle kundene vaere paa plass for at fremskritt skal kunne skje ? eticket som ble trukket frem av andre (og som jeg synes er en god smamneligning) er ennaa begrenset teknologisk av hva en kan gjoere med fysiske billetter (maks 16 "kuponger" fordi ikke alle bruker eTKTS - men det har ikke hindret at man har tatt eTIKS i bruk med hva jeg synes er en rimelig hoey suksess grad.
Vel. Har SAS WLAN? Når tror man at det er på plass for SAS? Jeg har enda tilgode å sitte på et eneste Lufthansafly på short-haul som har dette (eller andre europeiske selskaper), men det rulles kanskje ut nå.
Du får vel se hva folk i denne tråden skriver om bruk av nettbrett o.l. Om det betyr at Norge henger etter vet jeg ikke.
Bekreftet:
http://www.sasgroup.net/en/sas-vil-ha-aviskiosken-om-bord-digitalt/
FlightDeck
13-02-2015, 13:44
Synes også dette er litt synd - de burde kjørt en mye lenger overlappingsperiode der de hadde parallelle tilbud digitalt og på papir. Samtidig kunne de satt inn internett om bord i flere maskiner og videreutviklet det digitale tilbudet før de tok vekk papiravisene. Vi skal heller ikke glemme av skandinaver er veldig glade i aviser, det bør kanskje ikke undervurderes.
Kommer de til å tilby aviser og magasiner på langdistanseruter? Dagens maskiner har jo magasinhyller selv i SAS Go, og jeg synes det er synd om man ikke kan få aviser i SAS Business.
Selv synes jeg det er upraktisk å skulle laste ned aviser, og i tillegg begynner jeg å bli lei av at alt skal leses på skjerm hele tiden.
Jeg skjoenner at mitt inntrykk av hvor "online" Norge er tydligvis er noe feil, har ikke vaert her paa nesten et aar, og det virker jo nesten som ting har gaatt baklengs ;)
Jeg tror du har misforstått litt når det gjelder utbredelsen av "elektroniske duppeditter" DC8-63. I min verden har de aller fleste en eller annen form for nettbrett e.l. eller mobiltelefon som brukes hyppig og aktivt til alt man holder på med på nett. Folk er imidlertid vant til å lese direkte fra nett og ikke å laste ned ting på forhånd, og derfor trengs det nok en periode med tilvenning før dette setter seg. Det hadde neppe blitt noen særlig protester dersom SAS, som er de fleste som holder til her inne sitt nærmeste selskap, hadde tilbudt WiFi ombord slik som den nordiske konkurrenten gjør.
For min del spiller dette ingen rolle - jeg får de nyhetene jeg ønsker uansett, men det er jo alltid hyggelig å få servert en dagsfersk avvis på flyet når man returnerer hjem etter en utenlandstur! ;)
Jeg tror du har misforstått litt når det gjelder utbredelsen av "elektroniske duppeditter" DC8-63. I min verden har de aller fleste en eller annen form for nettbrett e.l. eller mobiltelefon som brukes hyppig og aktivt til alt man holder på med på nett. Folk er imidlertid vant til å lese direkte fra nett og ikke å laste ned ting på forhånd, og derfor trengs det nok en periode med tilvenning før dette setter seg. Det hadde neppe blitt noen særlig protester dersom SAS, som er de fleste som holder til her inne sitt nærmeste selskap, hadde tilbudt WiFi ombord slik som den nordiske konkurrenten gjør.
For min del spiller dette ingen rolle - jeg får de nyhetene jeg ønsker uansett, men det er jo alltid hyggelig å få servert en dagsfersk avvis på flyet når man returnerer hjem etter en utenlandstur! ;)
Dette stemmer mye bedre med slik jeg oppfattet hvor utbredt Nettbrett etc. er, og jeg er vant med at avisene lastes ned i bakgrunn og er tilgjengelig offline, slik jeg ogsaa oppfattet at min fars Aftenposten gjorde. Vaare aviser har jobbet mye med "App Loesninger" - ja New York Times var jo en av de loesningene Steve Jobs demonstrerte ved iPAD lanseringen. Saa jeg er vel litt bortskjemt med loesninger som kommer oss brukere til gode;)
Jeg er enig at SAS absolutt burde ha kommet lengre med WiFi tilbudet, men samtidg ser jeg at WLAN loesningene lik det Lufthansa raskt har etablert kan vaere et godt alternativ som kan komme paa plass mye raskere enn Wifi (mye enklere innstallasjon).
litt-amatør
13-02-2015, 14:35
Dette stemmer mye bedre med slik jeg oppfattet hvor utbredt Nettbrett etc. er, og jeg er vant med at avisene lastes ned i bakgrunn og er tilgjengelig offline, slik jeg ogsaa oppfattet at min fars Aftenposten gjorde. Vaare aviser har jobbet mye med "App Loesninger" - ja New York Times var jo en av de loesningene Steve Jobs demonstrerte ved iPAD lanseringen. Saa jeg er vel litt bortskjemt med loesninger som kommer oss brukere til gode;)
Jeg er enig at SAS absolutt burde ha kommet lengre med WiFi tilbudet, men samtidg ser jeg at WLAN loesningene lik det Lufthansa raskt har etablert kan vaere et godt alternativ som kan komme paa plass mye raskere enn Wifi (mye enklere innstallasjon).
Jeg tror utbredelse blir et litt feil ord her. Fordi utbredelse hvor? Nettbrett er sikkert utbredt i en mindre andel av befolkningen som er opptatt av data og/eller har jobber som tilsier at man har et nettbrett selv om vel trenden klart går i retning av at nettbrett ikke er så populært lengre. Jeg vil anta at det er det samme i USA, selv om jeg overhodet ikke skal uttale meg om forholdene der fordi det har jeg ikke greie på.:p
Men; jeg tror det definitivt er en misforståelse dersom du tror at store deler av Norges befolkning generelt har et nettbrett, og langt mindre har det tilgjengelig på reiser. I alle fall i Norge utgjør jo SAS sine passasjerer et bredt utvalg av befolkningen; business, feriereiser til Syden, andre fritidsturer, familiebesøk (en svært viktig gruppe reiser tror jeg). Jeg våger påstande at en overveiende andel av de reisende ikke har med nettbrett.:rolleyes:
Det er mulig jeg er fullstendig amatør nå, men å laste ned en avis 22 timer før avreise blir jo å gå baklengs inn i fremtiden? Etter 22 timer er den jo ikke fersk lengre? Da blir jo en papiravis trykket fire-fem timer på forhånd som skikkelig ferskvare å regne?:o
Slik jeg leser meddelelsen fra SAS er det man i realiteten gjør å fjerne enda et lite gode fra GO og fra ruter fra andre steder enn de store flyplassene (dvs de med lounge). For Plus-passasjerer (som har tid til å hente avisen i loungen) vil forskjellen bli minimal. Jeg vil tro antall aviser i loungene vil øke. Sist jeg var i innenriksloungen på OSL var i alle fall bunkene meget store allerede og alle tok med ett eksemplar av enten Dagbladet eller DN da de gikk.
Paradoksalt er det vel de passasjerene som går i loungen (ofte for å bruke PC, nettbrett etc., og dermed i praksis har tid og anledning til å bruke det nye alternativet) som har minst bruk for papiravisene. :( Det synes jeg er trist og bare enda et steg i retning av at forskjellen mellom SAS og DY er ikke-eksisterende.
Det er mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at dette var et gode de fleste passasjerer satte og setter stor pris på. Norge er et spesielt avislesende folk. Ja overgangen til nettaviser har kommet lenger enn de fleste europeiske land, og opplagene har falt voldsomt, allikevel selger VG fortsatt daglig mer aviser enn de danske tabloidene for eksempel noen gang har gjort. På en hverdag har jo SAS kunnet tilby to aviser (Dagbladet og DN) som tilsammen koster 55 kr i kiosken. SAS har fått dem svært svært billig. Særlig Dagbladet. Jeg synes det er veldig synd at det tilbudet nå forsvinner.
Dag Viking
13-02-2015, 14:38
Det er mulig jeg er fullstendig amatør nå, men å laste ned en avis 22 timer før avreise blir jo å gå baklengs inn i fremtiden? Etter 22 timer er den jo ikke fersk lengre? Da blir jo en papiravis trykket fire-fem timer på forhånd som skikkelig ferskvare å regne?:o
Papiravis ved gate = dagens avis
Nedlastet avis i appen = dagens + gårsdagens avis
Ser ikke helt hvordan du klarer å gjøre dette til et poeng i favør papiravis :lol:
Papiravis ved gate = dagens avis
Nedlastet avis i appen = dagens + gårsdagens avis
Ser ikke helt hvordan du klarer å gjøre dette til et poeng i favør papiravis :lol:
I tillegg får man MYE bedre utvalg både av Norske og utenlanske medier.
Skal innrømme at dette er en bra og positiv oppgradering fra SAS sine side. Selv om nok noen vil retro sutre fordi papir er ut!
( ikke minst er det mer miljøvennlig) :D
Må innrømme at jeg, som også er gammeldags amerikaner med papirsjekker, er litt overrasket over en del av det som sies her. Trodde også Norge var kommet litt lenger enn dette.
Men å fjerne et eksisterende tilbud er upopulært, det ser vi hver eneste gang. Man har jo gjort justeringer på avistilbudet tidligere, og det ender alltid i klagestorm, akkurat som når man fjerner noe fra inflightservicen.
Men som det står i pressemeldingen, vil utvalget bli kraftig øket, og jeg vil bli forbauset om det ikke dukker opp en Windows-løsning snart.
Utvalg aviser i SAS Newsstand
Norge: Aftenposten, Dagbladet, Dagens Næringsliv og lokale/regionale aviser fra de største byene, som for eksempel Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen,
Sverige: Aftonbladet, Dagens Industri, Svenska Dagbladet
Danmark: Børsen
Internasjonale aviser: China Daily, Die Welt, Financial Times, International New York Times, Le Figaro, The Independent
Readly: Mer enn 12 000 magasiner og aviser
FlightDeck
13-02-2015, 15:58
Må innrømme at jeg, som også er gammeldags amerikaner med papirsjekker, er litt overrasket over en del av det som sies her. Trodde også Norge var kommet litt lenger enn dette.
Men å fjerne et eksisterende tilbud er upopulært, det ser vi hver eneste gang. Man har jo gjort justeringer på avistilbudet tidligere, og det ender alltid i klagestorm, akkurat som når man fjerner noe fra inflightservicen.
Men som det står i pressemeldingen, vil utvalget bli kraftig øket, og jeg vil bli forbauset om det ikke dukker opp en Windows-løsning snart.
Joda, utvalget er veldig bra, og som du sier er reaksjonen akkurat som ved andre endringer i servicetilbudet. Men det er upraktisk å laste ned aviser i forkant av en flyvning, løsningene for å lese på nettbrett er ikke optimale og jeg er lei av alt skal leses på skjerm hele tiden.
petter380
13-02-2015, 16:15
Ikke nok aviser i innenlands-loungen i dag... En avis per 8 kunder [emoji16]
, løsningene for å lese på nettbrett er ikke optimale .
Langt mer praktisk og hensynsfullt på fullt fly - og spesielt i midtsete.
Ikke nok aviser i innenlands-loungen i dag... En avis per 8 kunder [emoji16]
Det blir nok øket.
KristianSk
13-02-2015, 16:50
Readly: Mer enn 12 000 magasiner og aviser
Blir dette fritt tilgjengelig for passasjerer montro?
Kan noen forklare med noen enkle ord og en skjermdump, forklare hvordan aviser funker i SAS appen!
Du har en knapp som heter Newsstand som ligger inne i app'en. Trykk på den, så vil du få presentert siste utgave av x antall blader/magasiner. Trykk på den/de du vil ha, så laster de seg ned på enheten. Trykk igjen, så åpner de seg.
De er pdf-filer, så du blar ganske enkelt fra side til side.
Du kan se utvalget hele tiden, men 22 timer før avgang blir det mulig å laste ned. (Fargen på tidsskriftet endres fra grå til naturlig)
Papiravisene står veldig sterkt i Norge, og sammenligninger med USA blir lite treffende. Avismarkedet i Norge er veldig, veldig forskjellig fra det amerikanske.
Nordmenn leser mye aviser og selv om mange aviser sliter litt i motbakke er fortsatt Norge det landet der det selges flest aviser i forhold til innbyggertall. En kombinasjon av juridiske, økonomiske og praktiske forhold har gjort at norske aviser i liten grad har satset på nedlastbare utgaver. For de som har det, er det nærmest et tilleggsprodukt som følger med utvidet tilgang i nettutgaven.
For bøker er situasjonen noe av den samme, og bokbransjen i Norge har i liten grad bidratt til at nettbrett brukes som lesebrett.
I tillegg er nettbrett ikke veldig utbredt som reisefølge. Det normale er en stor mobiltelefon og en PC.
Papiravisene er altså på ingen måte erstattet av nettutgaver, spesielt ikke varianten for nedlasting. For nordmenn er avis papir.
Selv om løsningen SAS kommer med er bra for de den passer for, forsøker de å få norske flypassasjerer til å endre sine medievaner og begynne å bruke nedlastede aviser og magasiner. Det er et produkt som for de fleste kundene er nytt og uvant, og som kanskje ikke passer spesielt bra. For de fleste blir nok opplevelsen av avisene er fjernet, ikke at det har kommet et bredere tilbud.
For bøker er situasjonen noe av den samme, og bokbransjen i Norge har i liten grad bidratt til at nettbrett brukes som lesebrett.
Bokbransjen i Norge har aktivt motarbeidet lesebrett og det har blitt utviklet spesialprodukter for det norske markedet for å gjøre det så vanskelig som mulig for kundene. Jamfør brettet med 'kassett' som man kjøpte i bokhandelen og festet på brettet .. Nordmenn liker å lese og hadde man prøvd å følge utviklingen og fasilitere leseinteressen istedet for å stikke hodet i sanden (som platebransjen gjorde), kunne man virkelig skapt volumsalg.
Jeg har en kindle Paperwhite, og den er blitt min beste venn .. Jeg leser mer enn noengang og det jeg ikke får på Amazon, kjøper jeg som .epub og konverterer. Men nå er vi inne på en helt annen diskusjon ....
Det er ikke nødvendigvis slik at det blir noen reell miljøgevinst ved bruk av e-avis framfor papiravis. Det spørs på omstendighetene. Kungliga Tekniska Högskolan gjorde en studie for noen år siden:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.twosides.info%2Fdownload%2FSw edish_Royal_Institute_for_Technology.pdf&ei=Q9veVLPYE8PUOdD7gOgC&usg=AFQjCNE9Jrdm2KQhfB_ekSWIcsawompqmQ&sig2=ayxPqPfBJA1YzCFSNndgyQ&bvm=bv.85970519,d.ZWU
Jeg tror timingen er helt rett!
Kom akkurat inn fra CPH til TRD, og hadde gleden av å kunne laste ned 4 aviser og et magasin allerede når jeg sjekket inn i går kveld, som jeg leste på turen.
I dag har "alle" i Skandinavia en Smarttelefon eller nettbrett, og går man inn og ser på de som reiser med fly er andelen med tilgang til disse skyhøy.
Henrik C
14-02-2015, 10:10
Nå har jeg ikke brukt SAS-appen til å lese selv, men hvordan blir avisen presentert her? Er det som en PDF? Eller tilsvarende det man får i de respektive apper, f.eks. DN sin?
Det er ikke nødvendigvis slik at det blir noen reell miljøgevinst ved bruk av e-avis framfor papiravis. Det spørs på omstendighetene. Kungliga Tekniska Högskolan gjorde en studie for noen år siden:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.twosides.info%2Fdownload%2FSw edish_Royal_Institute_for_Technology.pdf&ei=Q9veVLPYE8PUOdD7gOgC&usg=AFQjCNE9Jrdm2KQhfB_ekSWIcsawompqmQ&sig2=ayxPqPfBJA1YzCFSNndgyQ&bvm=bv.85970519,d.ZWU
Leste du rapporten? Konklusjonen er at de elektroniske alternativene er bedre enn papir, bortsett fra caset med Europeisk situasjon og 30 min lesning på PC
Figur 22 på s 59 viser at energi brukt for lesing er den største bolken for PCen. I tabell 4 s 23 antar de at PCen bruker 160W og skjermen 120W, som er mye høyere enn hva dagens PCer og skjermer bruker. En laptop ligger nok på maks 15W strømbruk ved lesing av nettaviser i dag, mens en tablet bruker 5W?
Rapporten er fra 2007 og har heldigvis gått ut på dato :)
I dag har "alle" i Skandinavia en Smarttelefon eller nettbrett, og går man inn og ser på de som reiser med fly er andelen med tilgang til disse skyhøy.
Jeg tror det er altfor tidlig. Mitt klare inntrykk er at et lite mindretall reiser med nettbrett. Dette er per i dag et tilbud for et begrenset utvalg av SAS sine kunder, og selv om jeg synes det høres ut som et godt tilbud for meg så betviler jeg veldig sterkt at det store flertallet av SAS sine kunder synes dette.
Jeg tror det er altfor tidlig. Mitt klare inntrykk er at et lite mindretall reiser med nettbrett. Dette er per i dag et tilbud for et begrenset utvalg av SAS sine kunder, og selv om jeg synes det høres ut som et godt tilbud for meg så betviler jeg veldig sterkt at det store flertallet av SAS sine kunder synes dette.
helt enig det å gå inn for at "alle" har det er bare dumt. Bare se på fast telefonen som nå ble fredet fordi det er fortsatt en del av befolkning som fortsatt har det.
Jeg har ikke brukt SAS-appen før, men det er vel på tide å få den inn nå. Det er litt uklart hvilken app jeg må ha. Er det denne?
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sas.android
De står ingenting om aviser der.
Jeg har ikke brukt SAS-appen før, men det er vel på tide å få den inn nå. Det er litt uklart hvilken app jeg må ha. Er det denne?
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sas.android
De står ingenting om aviser der.
Det er riktig app. Nederst på førstesiden (etter My next trip, My bookings og Eurobonus) står det Newstand. Der finner du en liste over aviser og magasiner.
Og å laste ned en avis på wifi ombord: funker kanskje på en liten hverdags-Dagbladet, om du er heldig er avisen lastet ned ferdig rett før descent :) Glem å laste ned Newsweek eller en av de tunge publikasjonene på >100mb. Inntil SAS cacher avisene lokalt i nettet på hver flymaskin (noe som ikke akkurat er rocket science) er det nedlastning i lounge/gate som gjelder. Kanskje gatelounges kommer med noe smart her?
Det er ganske mye annet jeg kunne tenke meg å bruke tiden i loungen på enn å laste ned 100MB med avis...
Som f.eks å jobbe.
Men jeg respekterer at andre liker dette altså.
Jeg synes dette er en skikkelig negativ nyhet. Jeg græbber alltid aviser med SAS og jeg leser dem. Jeg har aldri "tid" (alle har så klart tid det de prioriterer) til å laste ned en stable med filmer og blader og ting. Det er skummelt liten forskjell mot DY nå. Fløy DY til London for en uke siden så jeg har ferske erfaringer.
Det er ganske mye annet jeg kunne tenke meg å bruke tiden i loungen på enn å laste ned 100MB med avis...
Som f.eks å jobbe.
Men jeg respekterer at andre liker dette altså.
Jeg synes dette er en skikkelig negativ nyhet. Jeg græbber alltid aviser med SAS og jeg leser dem. Jeg har aldri "tid" (alle har så klart tid det de prioriterer) til å laste ned en stable med filmer og blader og ting. Det er skummelt liten forskjell mot DY nå. Fløy DY til London for en uke siden så jeg har ferske erfaringer.
Forskjellen ligger i at DY ikke tilbyr aviser elektronisk, SAS tilbyr jo nå en bråte. Og for å være helt ærlig, 100mb med aviser går rimelig raskt, dro ned 200mb dvs vg, dagbladet, dn + noe helgebilag, starta i før jeg scanna billetten og boarda, var ferdig før fest setebeltet var tent.
Forskjellen ligger i at DY ikke tilbyr aviser elektronisk, SAS tilbyr jo nå en bråte. Og for å være helt ærlig, 100mb med aviser går rimelig raskt, dro ned 200mb dvs vg, dagbladet, dn + noe helgebilag, starta i før jeg scanna billetten og boarda, var ferdig før fest setebeltet var tent.
Good for you, tenker jeg. :) Problemet er at man ikke nødvendigvis kan generalisere til resten av kundene hos SAS.
Hva gjør du når du står på en flyplass uten gratis trådløst nettverk (det hender f.eks. i utlandet, eller at man ikke gidder bry seg med å finne ut hvordan man kommer seg på nett på norske flyplasser - jeg aner ikke, men jeg har f.eks. ikke lyst til å bruke 200MB av min datakvote til å laste ned noen aviser)?
Hva gjør du hvis du synes best om å lese papiravis (noe jeg innbiller meg at er det flertallet liker)?
Hva gjør du om du ikke har ipad med deg på reise (telefon er for de aller fleste fullstendig uinteressant som avislesemedium)?
For noen er dette helt sikkert flott. For veldig mange andre er det ikke det. Verre er det vel ikke.
Leste du rapporten? Konklusjonen er at de elektroniske alternativene er bedre enn papir, bortsett fra caset med Europeisk situasjon og 30 min lesning på PC
[...] En laptop ligger nok på maks 15W strømbruk ved lesing av nettaviser i dag, mens en tablet bruker 5W?
Rapporten er fra 2007 og har heldigvis gått ut på dato :)
Det er nok en konklusjon med modifikasjoner. Kontor-PC-alternativet kan man selvsagt glemme. Men KTH brukte iRex iLiad som referanse på e-leser, og den ga 7500 siders lesing pr. lading på +- 24Wh, m.a.o. omtrent 0,1-0,3W pr komplette avis. Videre vil jeg anta at datamengden som lastes ned idag i gjennomsnitt være mye høyere enn 5MB. Ser at det jeg har lastet ned i SAS-appen ligger mellom 6 og 85MB, med påfølgende økt energibehov for servere o.l.
Men uansett, å diskutere miljø i denne sammenheng er nok flisespikkeri. Jeg ser at jeg må slutte å lese aviser i omtrent 160 år for å oppnå samme miljøgevinst som om jeg hadde droppet long-haul-flyturen i juleferien...
Jeg tror utbredelse blir et litt feil ord her. Fordi utbredelse hvor? Nettbrett er sikkert utbredt i en mindre andel av befolkningen som er opptatt av data og/eller har jobber som tilsier at man har et nettbrett selv om vel trenden klart går i retning av at nettbrett ikke er så populært lengre. Jeg vil anta at det er det samme i USA, selv om jeg overhodet ikke skal uttale meg om forholdene der fordi det har jeg ikke greie på.:p
Som jeg skrev lenger oppe - salget av nettbrett har ågtt ned med 38% i 2014 ifht 2013, så det stemmer.
Eller om du ikke har lounge, sitter på en flyplass i "gokk" som enten har betalt internett eller et supertregt raklete nett?
For noen er dette helt sikkert flott. For veldig mange andre er det ikke det. Verre er det vel ikke.
Helt enig - ikke verdens undergang. Hos DY får jeg jo ikke aviser og overlever allikevel, men jeg synes dette er en "nedgradering" av tilbudet for en del folk som ikke har brett og ikke flyr fra en flyplass med greit nettverk.
En helt annen ting er at sist gang jeg skulle installere appen til SAS så ville den ha tilgang til "alt mulig rart" - om SAS skal dele ut gratis aviser hadde jeg satt pris på å kunne gjøre det uten at SAS må ha tilgang til min personlige kalender for eksempel :old (nei, jeg stoler ikke på SAS når det gjelder apper og sikkerhet...)
De fleste har efterhånden vænnet sig til mobile boarding cards. Mon ikke det går på samme måde med at læse nyheder på en tablet eller smart phone!? Det vigtigste er, at vores statuskunder stadig har adgang til papiraviser i loungerne - hvis de har lyst til det.
Så mangler vi bare at få afskaffet kontanterne ombord. Bum!
De fleste har efterhånden vænnet sig til mobile boarding cards. Mon ikke det går på samme måde med at læse nyheder på en tablet eller smart phone!? Det vigtigste er, at vores statuskunder stadig har adgang til papiraviser i loungerne - hvis de har lyst til det.
Jeg oppfatter det som en ganske stor forskjell mellom mobile boarding pass og aviser. Jeg har ikke noe problem med å fiske frem mobilen for å vise boarding kortet, men synes ikke mobilen er spesielt godt egnet som avislesingsmedium. Mobil har "alle", selv om ikke absolutt alle har smart phone som kan vise boarding pass (og jeg synes det er forbausende mange som boarder med tradisjonelle boarding pass i papir; skal jeg anslå basert på mine ad hoc observasjoner så ville jeg sagt et sted mellom halvparten og 2/3).
Er det meningen at vi som statuskunder skal fiske med oss aviser fra loungene? Da blir det vel fort tomt der.
Så mangler vi bare at få afskaffet kontanterne ombord. Bum!
Det er en enkel løsning på det: Inkluder serveringen i billettprisen, så får dere i tillegg tid til å yte bedre service i andre dimensjoner (og kanskje til og med en ekstra runde med drikke på flygninger på rundt 2 timer).;)
Vel. Har SAS WLAN? Når tror man at det er på plass for SAS? Jeg har enda tilgode å sitte på et eneste Lufthansafly på short-haul som har dette (eller andre europeiske selskaper), men det rulles kanskje ut nå.
Du får vel se hva folk i denne tråden skriver om bruk av nettbrett o.l. Om det betyr at Norge henger etter vet jeg ikke.
Selv har jeg ennaa tilgode aa sitte i et Norwegian Fly med WiFi, men det betyr ikke at jeg dermed trekker noen som helst tvil om at Norwegian har nettopp et utmerket WiFi tilbud - det er noe jeg laerer av mange tilfredse kunder her paa forumet - og ser absolutt ingen grunn til aa trekke det i tvil.
Vi kan ikke alle oppleve allt, selv bor jeg i en by som Norwegian regelmessig flyr fra (men ikke til) mog som Norwegian nekter aa selge billetter fra, men det behover ikke aa bety at jeg ikke kan forstaa utviklingen hos Norwegian;)
Selv har jeg ennaa tilgode aa sitte i et Norwegian Fly med WiFi, men det betyr ikke at jeg dermed trekker noen som helst tvil om at Norwegian har nettopp et utmerket WiFi tilbud - det er noe jeg laerer av mange tilfredse kunder her paa forumet - og ser absolutt ingen grunn til aa trekke det i tvil.
Vi kan ikke alle oppleve allt, selv bor jeg i en by som Norwegian regelmessig flyr fra (men ikke til) mog som Norwegian nekter aa selge billetter fra, men det behover ikke aa bety at jeg ikke kan forstaa utviklingen hos Norwegian;)
Mitt poeng var egentlig bare at SAS ikke har WLAN ombord i sine fly (short haul), og at jeg har inntrykk av at heller ikke Lufthansa har dette installert i veldig mange fly. Det betyr ikke at jeg ikke tror at du faktisk fløy med et fly fra LH med WLAN.
Det er vel bare snakk om ett eller to fly i test foreløpig, tror jeg .. har ikke sett noen formell rollout-annonsering.
Om flyet har wifi eller ikke er jo en avsporing i forhold til debatten om papiraviser eller ikke. Glemmer du og ta med deg en papiravis så kan du akkurat ta en tur ut og hente et eksempler mens du er underveis. På samme måte som man med SAS Newstand bør laste det ned på forhånd
Var ikke klar over at det fantes før denne nyheten kom så prøver det første gang i dag. Har en "home made" transfer LGW-AMS med Easyjet og AMS-OSL med i SAS i dag.
Mens jeg spiste frokost på den pub lastet jeg ned a-magasinet og DN. Jeg reiser uten nettbrett så må lese det på en iPhone5. Er det et ideelt medium for aviser: nei, men det funker.
Nå sitter jeg på AMS og venter og ser det ble litt snaut lesestoff, så Aftenposten lastes nå ned mens jeg skriver dette.
I dag er det uansett såpass lett og benytte seg av gratis wifi, enten man sitter på en pub i London eller en flyplass i Nederland. Er vel bare på Flytoget hvor man vil slite, så da får man heller laste ned før man drar til flyplassen eller mens man er der.
Ulempen er rett og slett at mange av oss ikke reiser med nettbrett og må derfor lese på litt liten skjerm ("alle" har smarttelefon i dag), samt at man må passe på ha batteri igjen. :p
Jeg forsøkte å laste ned et magasin i zinios-appen sist jeg var i loungen på OSL, men måtte gi opp (ca 75 Mb). Nettet var åpenbart ikke godt nok.
Sundet81
16-02-2015, 16:42
Synes det er helt OK at de faser avisene over til app. Mer miljøvennlig, og funker jo på iPhone hvis man bare har nok vilje. Ellers har vel de fleste et nettbrett i en eller annen variant som kan brukes. Men man bør vel helst laste ned avisene på et sted med relativt god nettdekning. På flyplassen går det erfaringsmessig veldig tregt, enten det er SAS' wifi eller OSLs/CPHs etc. gratis nett (men eduroam pleier å fungere fint for meg).
litt-amatør
16-02-2015, 18:34
Jeg må si noen i denne tråden har glemt å ta av seg SAS-brillene sine dersom de mener dette er et bedre tilbud.;) Man ekskluderer veldig mange kunder som verken klarer eller er interessert i slik nedlasting på forhånd. Som jeg har påpekt tidligere, dette går utover GO-passasjerer. Plus-kundene får det som før langt på vei på grunn av tilgang til papir i loungen. Jeg synes dette er veldig synd.
Jeg må si noen i denne tråden har glemt å ta av seg SAS-brillene sine dersom de mener dette er et bedre tilbud.;) Man ekskluderer veldig mange kunder som verken klarer eller er interessert i slik nedlasting på forhånd. Som jeg har påpekt tidligere, dette går utover GO-passasjerer. Plus-kundene får det som før langt på vei på grunn av tilgang til papir i loungen. Jeg synes dette er veldig synd.
Det er forskjell på bedre og godt nok ;)
litt-amatør
16-02-2015, 19:00
Det er forskjell på bedre og godt nok ;)
Det er helt sant i alle fall.;)
Tja, bedre eller ikke bedre, jeg vil for min del heller ha Aftenposten via app enn Dagbladet på papir. (Selv om jeg hadde foretrukket AP på papir)
petter380
13-03-2015, 07:27
Ingen avis i gull-loungen på OSL i dag/nå, og WiFi suger. Let's go digital and fail (our loyal customers) [emoji24][emoji24][emoji24]
Starling
13-03-2015, 09:39
Mange aviser i innlandsloungen!
Chriscross
13-03-2015, 10:04
Varierer antall magasiner som er tilgjengelig i app avhengig av klasse og destinasjon? Innenlandsreise i go i dag viser bare News Week og et svenskt magasin.
Varierer antall magasiner som er tilgjengelig i app avhengig av klasse og destinasjon? Innenlandsreise i go i dag viser bare News Week og et svenskt magasin.
Reiste på Go mellom BGO og OSL forrige helg. Alle aviser (DN, DB, AP osv.) tilgjengelig då.
Er Diamant, men kan aldri tenkje meg dette skal ha noko å sei.
Mest sannsynleg ein teknisk feil.
Utrolig kjipe nyheter. Sånn er den saken.
Irriterende app, lastet ned det jeg trengte av aviser, skjekket at de var lastet ned og alt var i skjønneste orden, åpner ipaden på flyet for å få opp feilmelding, inneholdet kan ikke leses uten internett....
Irriterende app, lastet ned det jeg trengte av aviser, skjekket at de var lastet ned og alt var i skjønneste orden, åpner ipaden på flyet for å få opp feilmelding, inneholdet kan ikke leses uten internett....
Jeg tror det må være en bug i app'en, ja. Jeg fant ut at om man trykker på "Edit" knappen, og så går tilbake ved å trykke "cancel" så kommer plutselig avisen i lesbart format. Dette har skjedd hver gang jeg har testet avisnedlastingen.
Ja jeg vet ikke, testet appen med å skru av nettet hjemme og kunne da åpne avisene uten problemer, så virker som en bug ja, veldig irriterende når de satser på dette fremfor papiraviser, de funker nemlig alltid uten nett..
Brukt sas appen til avis lesning i mange uker, egentlig en fornøyelse, slipper å drasse med meg papiraviser, slipper å få trykksverte på fingrene. Sikkert kjipt for de tradisjonelle, men knallbra for oss digitale mennesker!
petter380
13-03-2015, 21:59
Sikkert kjipt for de tradisjonelle, men knallbra for oss digitale mennesker!
Det handler ikke om menneskene i dette tilfellet vil jeg påstå, men timingen og implementeringen av endringen. Er ganske så "digital" selv, jobber tross alt som IT-konsulent [emoji4]
Svært lite som er mer irriterende enn "IT" som ikke fungerer. Spesielt hvis det da ikke finnes noe alternativ!
petter380
16-03-2015, 12:20
Det handler ikke om menneskene i dette tilfellet vil jeg påstå, men timingen og implementeringen av endringen. Er ganske så "digital" selv, jobber tross alt som IT-konsulent
For å ta opp tråden der jeg selv slapp den. Nå er jeg på vei hjemover med SK fra MAN. Fordi jeg reiser med United Scandinavian Club så er jeg en del av en gruppebooking. App'n tåler ikke å sjekke meg inn, sikkert pga. gruppebooking (har funket fra UK før...), og dermed ingen avis.
Det holder at appen 'ser' deg .. ikke nødvendig å sjekke inn. Legg inn bookingreferansen og etternavnet ditt, så skal du ha adgang.
robertaas
16-03-2015, 12:58
For noen uker siden fløy jeg med SAS booket gjennom United og om noen uker skal jeg by med SAS booket gjennom Air Canada. I begge tilfellene fikk jeg beskjed om at bookingen ikke fantes når jeg prøvde legge den til under "mine Reiser" hos SAS. Hvordan skal jeg da klare laste ned aviser når jeg foretar disse flightene med SAS?
For noen uker siden fløy jeg med SAS booket gjennom United og om noen uker skal jeg by med SAS booket gjennom Air Canada. I begge tilfellene fikk jeg beskjed om at bookingen ikke fantes når jeg prøvde legge den til under "mine Reiser" hos SAS. Hvordan skal jeg da klare laste ned aviser når jeg foretar disse flightene med SAS?
Du må ha Amadeus-referansen. Den finner du (tror jeg) på United.com. Ellers kan du få den ved å ringe enten UA eller SAS. Eller send meg en pm. ;)
robertaas
16-03-2015, 14:02
Du må ha Amadeus-referansen. Den finner du (tror jeg) på United.com. Ellers kan du få den ved å ringe enten UA eller SAS. Eller send meg en pm. ;)
Jeg har amadeus-referansen og den virker på checkmytrip.com, men SAS sier "Systemet kan ikke innhente reisen. Kontakt teknisk kundestøtte for flere opplysninger. Kontaktinformasjon finner du ved å klikke på koblingen "Kontakt" ovenfor. (141 - 284)".
Fikk en lignende feil da jeg prøvde legge inn bookingen med United, men siden den ligger tilbake i tid ser jeg ingen grunn til å prøve igjen med den bookingen. Nå er det bookingen hos Air Canada jeg har problemer med å legge inn.
Ingen problemer sist jeg reiste på en United award-billett .. Har du prøvd på sas.no også?
Sjekk også at du har siste versjon av app'en ..
robertaas
16-03-2015, 14:40
Ingen problemer sist jeg reiste på en United award-billett .. Har du prøvd på sas.no også?
Sjekk også at du har siste versjon av app'en ..
Siste versjon av app, fungerer heller ikke på sas.no.
OK, men da er det nok ikke app'en som er problemet ..
robertaas
16-03-2015, 14:59
For https://www.sas.no/alltid-med-sas/ er nå "aviser" fjernet fra listen. Så kronglete det er å få tak i avisene nå er det forståelig.
petter380
16-03-2015, 15:37
Det holder at appen 'ser' deg .. ikke nødvendig å sjekke inn. Legg inn bookingreferansen og etternavnet ditt, så skal du ha adgang.
Nei. Den så meg, dvs. bookingen lå der, men kom ingen vei...
robertaas
16-03-2015, 15:48
Har fått svar fra SAS Global Internet Support
"En del flygbolags bokningar kräver extra information för att vi ska kunna ta upp bokningen i vårt system. Gör vi det via ett manuellt input hos oss fungerar det, men ännu inte i appen. Vi arbetar på att hitta en lösning som gör att det även kommer att fungera i appen, men jag har i dagsläget inget specifikt datum jag kan ge dig."
De med codeshare-flighter må etter hva jeg forstår kontakte SAS for manuelt å få lagt flighten inn, men det holder fortsatt ikke for å få opp aviser i appen.