PDA

View Full Version : OSL ønsker å bli "pre clearance"-flyplass


Herlov
09-02-2015, 07:59
Ja, hvis de kan få til dette i forbindelse med ferdigstillelse av T2, og det blir et velfungerende system, vil det kunne være et konkurransefortrinn for OSL som transit-flyplass.

Det kan snart kan bli slutt på å stå i immigrasjonskø ved ankomst i USA for reisende fra Gardermoen. Oslo Lufthavn er i kontakt med amerikanske myndigheter for å kunne tilby norske reisende å gjennomføre immigrasjonsprosessen til USA før avreise fra Gardermoen, skriver Aftenposten. Direktør for terminaldrift på OSL, Knut Holen, sier til avisen at dette vil gjøre det mer attraktivt for reisende fra hele Nord-Europa å reise via Oslo Lufthavn når det kan bety at de slipper flaskehalsen som immigrasjonskøene i USA ofte kan være. Til nå er det bare de to irske flyplassene, i Dublin og Shannon, som har denne ordningen i Europa.

Kilde - http://www.nrk.no/nyheter/1.12197312

RSL
09-02-2015, 08:22
Nå blir det ikke passkontroll i den nye piren en gang, så jeg lurer fælt på hvor denne preclearence delen blir. Amerikanske myndigheter krever nok store områder for å utføre passkontroll, sikkerhetskontroll og tollkontroll. Den eneste måten jeg ser for meg at det skal bli mulig, er at de bygger på et par etasjer på dagens Non-Schengen område.

Cockpitview
09-02-2015, 09:53
Nå blir det ikke passkontroll i den nye piren en gang, så jeg lurer fælt på hvor denne preclearence delen blir. Amerikanske myndigheter krever nok store områder for å utføre passkontroll, sikkerhetskontroll og tollkontroll. Den eneste måten jeg ser for meg at det skal bli mulig, er at de bygger på et par etasjer på dagens Non-Schengen område.

Det er viktig å se dette i en litt større sammenheng. Det er allerede nå presentert planer om videre ekspansjon og utvidelse av Non-Schengen fra 2017 som vil utvide kapasiteter betydelig, da spesielt for WB.I korthet går dette ut på en forlengelse østover med terminal og fasiliteter i flere etasjer. Det er neppe uten grunn at dialogen starter nå før byggingen. Det gir OSL et godt og unikt kort til å kunne tilpasse layout og terminal ut fra de krav Amerikanske myndigheter måtte stille. Dessuten er trafikken på det nåværende tidspunkt, overkommelig og oversiktlig.

En annen ting som ikke fremkommer i artiklene rundt de andre skandinaviske lufthavnene som jobber med det samme, er realiteten i å få dette gjennomført. CPH har allerede flagget at de har lagt ned prosessen og kommer ikke til å jobbe videre mot en slik løsning på det nåværende tidspunkt. Angivelig og forståelig knyttet til kostnadene som de ikke anser som forsvarlige i forhold til forventet trafikkvekst.

Jeg mener OSL på grunn av tidspunktet (tilpasset utvidelse) og økonomiske ressurser tilgjengelig for å investere i dette, har en god mulighet til å realisere dette. Av det jeg har fått inntrykk av er man også fast bestemt på å få dette til, for å oppnå en konkurransefordel ovenfor konkurrerende flyplasser og for å gjøre det mer attraktivt for de regionale norske flyplassene å reise via OSL til USA. Allerede i høst vil prosjektet med forenklet tollbehandling effektueres og lite tyder på at dette vil reverseres etter prøvetiden. Ser man effektene for Dublin, så er de betydelige med tanke på ny trafikk skapt gjennom transfer fra hele Europa.

Jeg kjenner dessverre ikke forutsetningene til ARN så godt, men vil anta at de ser mye av det samme potensialet som OSL. Utfordringen der er vel om svenske luftfartsmyndigheter ønsker å ta den betydelige kostnaden dette innebærer.

Min største overraskelse rundt US- immigrasjons mulighetene er at KEF ikke har markert seg i noen større grad. Jeg klarer knapt å se en flyplass i Europa, hvor tilbud og strategi er bedre skikket for en slik løsning.

Fysikeren
09-02-2015, 12:02
Men hvor stor en fordel er pre-clearance egentlig for lufthavnene? Vil SAS benytter sig af muligheden? Det forlænger vel transfertiden i de pågældende lufthavne, der vel også vil tage sig betalt for det på en eller anden måde. Hvad angår KEF, kan transfertiden måske blive for lang til, at det passer ind i Icelandairs planer.

Det kan dog være interessant for amerikanske selskaber der flyver til de nordiske lufthavne, men de besøger jo ikke de nordiske lande så ofte.

LN-MOW
09-02-2015, 13:15
transfertiden vil måtte øke, og det er muligens islendingenes ankepunkt. De kjører jo med kort connection i dag. SAS har jo også uttrykt bekymring om nettopp dette.

Det er en del ulemper forbundet med dette, særlig når trafikken er dårlig fordelt. alle som har vært gjennom køhælvetet i Toronto i morrarushet kan nok underskrive på dette. Automater og kjappere clearance ved ankomst, som man innfører nå, reduserer også fordelen av preclearance.

SQ321
09-02-2015, 14:51
Nå kjenner ikke jeg til alle fordeler og ulemper med pre-clerance i begge ender av Atlanteren og det tilhørende "sluttregnestykket" men det er vel mye som tyder på at det er positivt for de reisene mtp på hva DUB sier i tillegg til at de ønsker det samme på DXB og AUH. Men hva betyr det dersom USA i større grad tar i bruk automater.

Det sies også at DY har vært den største pådriveren for dette på OSL samtidig som SAS er mer tilbakeholdene pga connection pax og evt justeringer som trengs å gjøres ref tidligere uttalelser. Jeg håper og tror at OSL sin proaktivitet for å få gjennomført dette er i sammenheng med å få mer USA trafikk fra DY og kanskje utvikle OSL til å bli en mindre hub mellom Europa og USA men igjen, alt handler om hvor tidsbesparende det blir for de reisende.

Superhai
09-02-2015, 15:36
Jeg tror nok ikke det er noe OSL bør hive seg alt for mye etter, siden kortere transfertider er et bedre salgsargument for flyplassen enn preclearance. I dag så er det relativt raskt å komme seg igjennom flyten ved ankomst i USA fra OSL, selv ved ankomst tett på ankomster med passasjerer som innehar "kompliserte" dokumenter, og med mye mer automatisering for ESTA-passasjerer. En del utestasjoner kan risikere å miste forbindelser som ikke kreerer overnatting på OSL om transfertiden blir for lang. Flyplasser som DXB og AUH, har ankomster hele døgnet og har en annen profil på en god del av passasjerene som f.eks. ikke kan bruke ESTA og må ha visum.

Cockpitview
09-02-2015, 15:50
Jeg tror nok ikke det er noe OSL bør hive seg alt for mye etter, siden kortere transfertider er et bedre salgsargument for flyplassen enn preclearance. I dag så er det relativt raskt å komme seg igjennom flyten ved ankomst i USA fra OSL, selv ved ankomst tett på ankomster med passasjerer som innehar "kompliserte" dokumenter, og med mye mer automatisering for ESTA-passasjerer. En del utestasjoner kan risikere å miste forbindelser som ikke kreerer overnatting på OSL om transfertiden blir for lang. Flyplasser som DXB og AUH, har ankomster hele døgnet og har en annen profil på en god del av passasjerene som f.eks. ikke kan bruke ESTA og må ha visum.

Med opp mot 30 avganger pr dag til de største byene i Norge, vil jeg tro at dette først og fremst gjelder for enkelte utlandsruter.
Personlig tror jeg at gevinsten i første omgang blir størst for Norge som helhet og den rollen OSL er satt til å forvalte uten å begi meg ut i en by versus land diskusjon.

LN-MOW
09-02-2015, 16:52
Jeg tror ikke OSL er det stedet hvor problemene blir størst. Du vil ikke ha det samme trøkket i korte perioder, som man har andre steder, som f.eks. Keflavik, hvor du har en voldsom peak miidt på dagen når alle Europaflyvningene kommer omtrent samtidig. Derfor bør det gå relativt smidig.

På den annen side kan man jo spørre seg om det er verdt det for to flighter om dagen .... eller tre, eller fire ...

dc-8-63
09-02-2015, 16:53
Jeg mener OSL på grunn av tidspunktet (tilpasset utvidelse) og økonomiske ressurser tilgjengelig for å investere i dette, har en god mulighet til å realisere dette. Av det jeg har fått inntrykk av er man også fast bestemt på å få dette til, for å oppnå en konkurransefordel ovenfor konkurrerende flyplasser og for å gjøre det mer attraktivt for de regionale norske flyplassene å reise via OSL til USA. Allerede i høst vil prosjektet med forenklet tollbehandling effektueres og lite tyder på at dette vil reverseres etter prøvetiden. Ser man effektene for Dublin, så er de betydelige med tanke på ny trafikk skapt gjennom transfer fra hele Europa.



Hvor mye trafikk har virkelig Pre-Clearance skapt i Dublin og Shannon ? Som hyppig bruker av Pre Clearance er jeg ikke umiddelbart like entusiastisk over Pre Clearance i Transfer. Det er i og forseg greit i Vancouver naar reisen starter i YVR, men hverken Shannon eller Dublin staar som "vinnere" paa min Transfer liste - ser ikke helt den store premien med aa investere 40-50 minutter mer i Transfer naar ankommst USA sjelden tar mer tid enn en vanlig dag paa ankommst utland OSL.

Jeg opplevde Shannon som masete de gangene jeg reiste via Shannon og var fort tilbake med LHR som Transfer til Boston.

LN-MOW
09-02-2015, 16:55
Jeg opplevde Shannon som masete .

Ditto i Toronto .... både som transfer og startpunkt.

SQ321
09-02-2015, 17:28
Nå tenker jeg høyt her men det er ikke slik at DY sin interesse for dette har sammenheng med samarbeid de har diskutert med JetBlue for et par år siden (eller evt andre) og at de er interessert i gå videre? DY lander på domestic der eksempelvis JetBlue eller Southwest har sine ops så vil det være praktiske årsaker ved pre-clearance som forenkler transfer for både selskapene og også til dels de reisende?

dc-8-63
09-02-2015, 17:39
Nå tenker jeg høyt her men det er ikke slik at DY sin interesse for dette har sammenheng med samarbeid de har diskutert med JetBlue for et par år siden (eller evt andre) og at de er interessert i gå videre? DY lander på domestic der eksempelvis JetBlue eller Southwest har sine ops så vil det være praktiske årsaker ved pre-clearance som forenkler transfer for både selskapene og også til dels de reisende?

Det er jo litt forskjell avhengig av hvilken flyplass, paa JFK vil en slik hoey tankegang ha noe for seg, DY kan ankomme JetBlue's terminal og det vil bli en mye enklere transfer. Andre plasser da speseillt LAX hvor det vil vaere Southwest saa egner Southwest terminalen seg heller daaarlig for ankommst / avgang med 787 - Oakland er vel liten nok til at spiller liten rolle.

Florida vet jeg ikke mye om (jeg er ikke gammel nok til aa reise dit :old).

Men en ser jo at enkelte av DY sine konkurenter (Transatlantiske LCCer - ja de finnes ;)) har valgt Codeshare og transfer som tilleggservice - og tilbyr priser til en rekke destinasjoner paa DY nivaa.

SQ321
09-02-2015, 17:51
Det er jo litt forskjell avhengig av hvilken flyplass, paa JFK vil en slik hoey tankegang ha noe for seg, DY kan ankomme JetBlue's terminal og det vil bli en mye enklere transfer. Andre plasser da speseillt LAX hvor det vil vaere Southwest saa egner Southwest terminalen seg heller daaarlig for ankommst / avgang med 787 - Oakland er vel liten nok til at spiller liten rolle.

Florida vet jeg ikke mye om (jeg er ikke gammel nok til aa reise dit :old).

Men en ser jo at enkelte av DY sine konkurenter (Transatlantiske LCCer - ja de finnes ;)) har valgt Codeshare og transfer som tilleggservice - og tilbyr priser til en rekke destinasjoner paa DY nivaa.

Hva med MDW?

Nå har jo MDW internasjonale ruter men det er relativt lite. Dersom DY hadde hatt ønske om å fly dit, ville det da være diskusjoner med immigrasjonsmyndigheter om når de bør/kan komme mtp bemanning og håndtering slik at det delvis skal passe inn i øvrige internasjonale ankomster og avganger som igjen reflekteres i kostnaden og vurderingen for DY?

Dersom det er tilfelle og en vesentlig del av vurderingen for oppstart for DY så vil de ved pre-clearance på OSL kunne fly til en hvilken som helst flyplass når de selv ønsker uten å måtte hensynta dette samtidig som de vil kunne tilby enklere transfer.

dc-8-63
09-02-2015, 17:58
MDW vil i en slik sammenheng vaere genialt, om man oppnaar et godt samarbeid med Southwest med fornuftige priser vil rute nettet bli utrolig sterkt, men nettopp Southwest sine priser og konkuranse evne er sterkt trukket i tvil her inne paa forumet, det er hevdet av "de som vet saa mye" at Southwest baade er uforholdsmessige dyre fordi det ikke er nok konkuranse i USA ;) dessuten liker visstnok ikke CAPA Southwest. For oss som reiser ville dette dog vaere genialt.

FlyCarl
09-02-2015, 18:39
Jeg for min del hater å stå i kø etter en lang flyreise og det tror jeg mange er enige i.

Herlig offensive takter fra OSL. Håper på mer sånt.

dc-8-63
09-02-2015, 19:18
Jeg for min del hater å stå i kø etter en lang flyreise og det tror jeg mange er enige i.

Herlig offensive takter fra OSL. Håper på mer sånt.

Naa er koene i ferd med aa forsvinne, i likhet med OSL er ogsaa Immigrasjons Myndighetene her "Herlige offensive" med utrulling av nye automater som gjoer nettopp at disse koene omtrent har forsvunnet - og innen en eventuell Pre Clearance er paa plass paa OSL er det nok betydelig enklere og langt mindre koe.

Superhai
09-02-2015, 19:56
Med opp mot 30 avganger pr dag til de største byene i Norge, vil jeg tro at dette først og fremst gjelder for enkelte utlandsruter.

Det er klart at konsekvensen er mindre for BGO, TRD, SVG. Men man må være klar over noen andre punkter. Fordelen er størst for transfer videre innad i USA, og det krever relativt tidlig avgang fra OSL. Dermed så begrenser det en god del. (Det var derfor EI opprinnelig benyttet muligheten på tidligavgangene) MCT i DUB er opptil 2 timer for utreise til USA. Det betyr også tidligere avgang fra avgangsflyplass.

Jeg for min del hater å stå i kø etter en lang flyreise og det tror jeg mange er enige i.
Det er klart kjedelig, men køen blir jo flyttet til før avgang. Og pre clearance gir ikke mulighet til å bruke programmer som f.eks. Global Entry (ihvertfall ikke i sin nåværende form).

LN-MOW
09-02-2015, 19:59
Hva med MDW?



MDW's lengste rullebane er 1988m så det er ikke mulig å drive langruter derfra.

Discus
09-02-2015, 20:01
Nå tenker jeg høyt her men det er ikke slik at DY sin interesse for dette har sammenheng med samarbeid de har diskutert med JetBlue for et par år siden (eller evt andre) og at de er interessert i gå videre? DY lander på domestic der eksempelvis JetBlue eller Southwest har sine ops så vil det være praktiske årsaker ved pre-clearance som forenkler transfer for både selskapene og også til dels de reisende?
Akkurat det med transfer videre inn i USA burde også være en fordel for SAS og StarAlliance. Nå må man jo ha vesentlig lenger transfertid der borte, noe som gjør at jeg velger transfer i Europa og ikke USA

C-klasse
29-05-2015, 22:49
Da er OSL plukket ut som en av 10 som kan få US pre clearance ifølge Avinor.

http://oslomedia.avinor.no/news/reisen-til-usa-kan-bli-enklere-118509?utm_campaign=send_list&utm_medium=email&utm_source=sendgrid

Fnate
29-05-2015, 23:30
Da er OSL plukket ut som en av 10 som kan få US pre clearance ifølge Avinor.

http://oslomedia.avinor.no/news/reisen-til-usa-kan-bli-enklere-118509?utm_campaign=send_list&utm_medium=email&utm_source=sendgrid

Det er jo faktisk litt spennende da

Pandion
29-05-2015, 23:44
De 10 er:

Brussels Airport, Belgium;
Punta Cana Airport, Dominican Republic;
Narita International Airport, Japan;
Amsterdam Airport Schipol, Netherlands;
Oslo Airport, Norway;
Madrid-Barajas Airport, Spain;
Stockholm Arlanda Airport, Sweden;
Istanbul Ataturk Airport, Turkey; and
London Heathrow Airport and
Manchester Airport, United Kingdom.

Hva sier Lufthansa til dette?

Cecilie
29-05-2015, 23:46
Bra for Oslo, men det må jo øke MCT noe voldsomt for oss fra distriktene, no?

Fnate
29-05-2015, 23:49
De 10 er:

Brussels Airport, Belgium;
Punta Cana Airport, Dominican Republic;
Narita International Airport, Japan;
Amsterdam Airport Schipol, Netherlands;
Oslo Airport, Norway;
Madrid-Barajas Airport, Spain;
Stockholm Arlanda Airport, Sweden;
Istanbul Ataturk Airport, Turkey; and
London Heathrow Airport and
Manchester Airport, United Kingdom.

Hva sier Lufthansa til dette?

Heathrow!!!!! JAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!

Flight Cancelled
30-05-2015, 01:03
Spennende nyheter! Jeg vet ikke helt hvor mye det egentlig betyr at nordmenn blir sjekket i Oslo kontra i USA med tanke på å "beskytte hjemlandet" - men kjekt er det jo. :p
"I want to take every opportunity we have to push our homeland security out beyond our borders so that we are not defending the homeland from the one-yard line" - Secretary of Homeland Security Jeh Johnson (http://www.dhs.gov/news/2015/05/29/dhs-announces-intent-expand-preclearance-10-new-airports)

Bra for Oslo, men det må jo øke MCT noe voldsomt for oss fra distriktene, no?
Det vil nok øke MCT med en del, men samtidig vil trolig "total reisetid" (da inkludert kø ved ankomst i USA) samtidig minske? (Så lenge det blir gjennomført bedre enn i Abu Dhabi (http://onemileatatime.boardingarea.com/2014/09/07/etihads-abu-dhabi-pre-clearance-still-disaster/)...)

kjeandersen
30-05-2015, 01:20
Æsj da hva skal København gjøre om både Gardermoen og Arlanda blir pre clearance. Da fines det faktisk ikke noen gode argumenter igjen for at de skal være langdistangse hub for SAS, ihvertfall vestover ��

robertaas
30-05-2015, 01:36
Æsj da hva skal København gjøre om både Gardermoen og Arlanda blir pre clearance. Da fines det faktisk ikke noen gode argumenter igjen for at de skal være langdistangse hub for SAS, ihvertfall vestover ��
Som jeg alltid har sagt er det eneste fornuftige for Køben å være langdistanse hub for SAS for rutene til Afrika. Kanskje de kan få pre-clearance til noen land der? ;)

Someone
30-05-2015, 09:44
Heathrow!!!!! JAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!


Ja, kanskje de løser det like effektivt og elegant som sikkerhetskontrollen der [emoji18]

Spørsmålet er jo også om hvis mange nok får pre-clearance så vil man oppnå samme effekten som fast track på OSL hvor da den vanlige kontrollen i blant er raskest

Discus
30-05-2015, 11:12
Er et par ulemper også, både for flyplassen og for loungefolkene her inne. Det blir nok meget begrenset utvalg av mat og drikke etter passkontrollen pga. tollregler, og hvertfall ingen taxfree. Heathrow (BAA) hadde visstnok grublet på dette tidligere, men fant ut at de kom til å tape store summer på det begrensede utvalget de kunne tilby i "US-territory". Tipper det blir dårlig med loungetilbud også.

Nå kommer det også stadig flere ESTA-automater i US, så reiser man bare med håndbagasje så vil etter hvert gevinsten bli minimal, kanskje negativ, ifht. total reisetid med mindre man får ESTA-automater og forutsigbare køer på denne siden av dammen også.

Heathrow!!!!! JAAAAAAAAAAAAAHHHH!!!
Så du vel heller ha det enn kantinetid, ja ;)

robertaas
30-05-2015, 12:10
Nå kommer det også stadig flere ESTA-automater i US, så reiser man bare med håndbagasje så vil etter hvert gevinsten bli minimal, kanskje negativ, ifht. total reisetid med mindre man får ESTA-automater og forutsigbare køer på denne siden av dammen også.
Man har jo tradisjon for å underdimensjonere på OSL så det kommer sikkert til å ta 2 timer å få alle for ett fly gjennom kontrollen.

Fnate
30-05-2015, 12:19
Er et par ulemper også, både for flyplassen og for loungefolkene her inne. Det blir nok meget begrenset utvalg av mat og drikke etter passkontrollen pga. tollregler, og hvertfall ingen taxfree. Heathrow (BAA) hadde visstnok grublet på dette tidligere, men fant ut at de kom til å tape store summer på det begrensede utvalget de kunne tilby i "US-territory". Tipper det blir dårlig med loungetilbud også.

Nå kommer det også stadig flere ESTA-automater i US, så reiser man bare med håndbagasje så vil etter hvert gevinsten bli minimal, kanskje negativ, ifht. total reisetid med mindre man får ESTA-automater og forutsigbare køer på denne siden av dammen også.


Så du vel heller ha det enn kantinetid, ja ;)

Klart, men jeg flyr mye mellom Canada og US med pre-clearance. Lounge messing er det null stress. Det er akkurat det samme, men det må jo være egen lounge etter passkontroll.

I UK kunne T5B ratt blitt dedikert pre clearance terminal og fått en egen F lounge til meg og elefanten.

Jeg tror det er tax free de er mest nervøse for. Ikke kantina. På OSL er jeg mer nervøs på kantinefronten.

jb1
30-05-2015, 12:49
Global Entry hørest litt lettere ut rent logistikkmessig, men det blir spennende å se.

Cecilie
30-05-2015, 13:03
Dette er en konspirasjon fra USA om å ta over verden.
Nå lager de "et lite støkke Amærika" i lille Norge... Hva blir det neste? Slottsplassen 1 skifter navn til Pennsylvania Avenue 1601?

:stir

Discus
30-05-2015, 14:01
I UK kunne T5B ratt blitt dedikert pre clearance terminal og fått en egen F lounge til meg og elefanten.

Jeg tenkte det samme, men med T5C med kantine der. Dog at de da kjører security pluss CBP på T5C så man ikke må gjennom vanlig transfer først for så å gå gjennom egen US-security etterpå - det blir jo bare stress.

Sånn generelt sett er jeg ikke negativ til det, men tror fort noen (les: flyplasser) kan få en overraskelse i form av økt MCT og taxfree-salg m.v. Det blir jo fort mer stress hvis man skal gjennom security med hele familien, så gjennom tax-free så gjennom ny US-security. For oss som er veldig reisevant og har en lounge å gå til så blir det jo greit (hvis man får lounge i "USA", ref slik det ikke funker AUH)

Hypern
30-05-2015, 16:52
Altså det er jo ingen tvil om at pre clearence er mest attraktiv for de som skal videre domestic i USA. Nå vet jeg ikke hvor mye SK/UA feeder domestic på Newark, men det er vel sikkert noe.

Someone
30-05-2015, 17:34
Hvor på non-Schengen skal man da få plass til dette? Man kan jo heller ikke lage dedikerte gater til dette da de da vil stå ubrukte 19-20 timer i døgnet. Hvilket vil ikke passer bra når man ser hvor sprengt gatekapasiteten er på OSL

Det er riktignok et argument for en egen IC terminal med en egen seksjon tiltenkt pre-clearance

Cockpitview
30-05-2015, 18:57
Dette vil jo medføre en betydelig økning av kostnaden pr passasjer som skal reise til USA.
Basert på tallene som har blitt presentert av ulike flyplasser som har jobbet med å få dette på plass, betyr det en ekstrakostnad på mellom 100-200kr pr passasjer.

Jeg tror neppe flyselskapene er villige til å dekke denne kostnaden. Jeg er samtidig heller ikke sikker på om de reisende ønsker denne regninger. Det interessante er derfor hvem som skal finansiere dette.

RescueMe
30-05-2015, 19:11
Vil det være noen forskjell i kostnader (landingsavgifter e.l.) for flyselskaper når de kan bruke innenlandsterminaler i USA?

Cockpitview
30-05-2015, 19:16
Så lenge maskinen skal rotere på samme rute så vil jeg tro det er det.
Problemet er vel for amerikanske selskaper som allokerer sine internasjonale maskiner på flere ruter, da også de som må ankomme eller avgå fra utenriks terminaler. Det lukter da mindre fleksibilitet, mye traktor og unødvendig bakketid.

robertaas
30-05-2015, 19:50
Altså det er jo ingen tvil om at pre clearence er mest attraktiv for de som skal videre domestic i USA.
...eller videre til et annet land. Har ofte flydd via USA til andre land.

SQ 777
30-05-2015, 20:13
Absolutt Robert , står i kø lenge med adresse, "in transit" :(

Discus
30-05-2015, 20:30
Problemet er vel for amerikanske selskaper som allokerer sine internasjonale maskiner på flere ruter, da også de som må ankomme eller avgå fra utenriks terminaler.

Det varierer jo, og mange steder er det kombinasjonsterminaler/gater. Det er jo bare utenriks ankomst som må ha egne faciliteter, ofte går det jo både innenriks og utenriks til/fra samme terminaler. Ankommer man innenriks blir man sluset inn i avgangshallen, ankommer man utenriks så havner man ned i katakombene til CBP.

Someone
07-11-2016, 14:46
Liten oppdatering i dagens DN. Kort fortalt, det jobbes med saken men er ennå noen år frem i tid

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/11/07/1221/amerikansk-flykontroll-i-norge-hviler-hos-departementet
Norske myndigheter arbeider med å få på plass et mandat for å kunne starte forhandlinger med amerikanske myndigheter om innsjekking på Oslo Lufthavn for dem som skal reise til USA.

MOB
07-11-2016, 16:20
Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.

SQ321
07-11-2016, 16:27
Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.

Forstår ikke resonementet ditt. Flere flyplasser i USA er tidvis preget av stor kø ved immigration og spesielt når når mange innkommende maskiner lander samtidig. Dersom immigration kan gjennomføres raskere ved avreise så er det bare positivt. Bagasjen må en vente på uansett.

OttoL
07-11-2016, 16:36
Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.

Med det så mener du at det kommer til å ta lenger tid å få bagasje enn hva som er tilfellet i dag?

SQ321
07-11-2016, 17:08
Med det så mener du at det kommer til å ta lenger tid å få bagasje enn hva som er tilfellet i dag?

Jeg lurer litt på hva han egentlig mener.

chrisljo
07-11-2016, 18:30
Jeg lurer litt på hva han egentlig mener.

Han mener at tiden man sparer på å ikke stå i immigration kø går vekk i å vente på baggasjen. Baggasjen er stort sett kommet når man er ut av immigration.

I teorien riktig, men i effekten i praksis er avhengig av hvor treg køen i Oslo blir versus der man lander, samt tid til baggasje på bånd.

SQ 777
07-11-2016, 18:41
For en fordel når du skal fly videre i USA . Slipper vente på bagasjen for å taue den igjennom tollen for så dra til gate for neste flight.

Hadde det ifjor på Bermuda,UA ... Både immigration og customs var så laidback, raske og hyggelige...På EWR bare å rusle til neste UA gate og heller ikke ny security :up:

Cecilie
07-11-2016, 20:32
Ulempen vil bli størst for oss som starter reisen fra en annen flyplass enn OSL. MCT vil nødvendigvis øke, og det ødelegger for oss som kommer med tilslutningsfly fra andre steder i landet.

gustavf
07-11-2016, 20:50
Ulempen vil bli størst for oss som starter reisen fra en annen flyplass enn OSL. MCT vil nødvendigvis øke, og det ødelegger for oss som kommer med tilslutningsfly fra andre steder i landet.

Det er jo definitivt en av ulempene, og det blir interessant å se hvor mye det kommer til å bety. I Canada varierer det fra 5 minutter ekstra (Edmonton, 45 minutter MCT til USA, 40 til andre internasjonale avganger) til 30 minutter (Winnipeg, 1 time 15 minutter og 45 minutter).

LN-KOG
07-11-2016, 21:09
Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.

Fordelen er at man slipper å ta intervjuet etter en lang tur når man er mindre opplagt enn ved starten.

LN-KOG
07-11-2016, 21:12
Ulempen vil bli størst for oss som starter reisen fra en annen flyplass enn OSL. MCT vil nødvendigvis øke, og det ødelegger for oss som kommer med tilslutningsfly fra andre steder i landet.

Siden jeg ikke vet hva MCT betyr, bryr jeg meg ikke. Hadde jeg visst det, så kanskje...

Bjelle
07-11-2016, 21:14
MCT = Minimum connection time

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

LN-KOG
07-11-2016, 21:19
Da gir det litt mening, men jeg skjønner fortsatt ikke ulempen. Hvis jeg må reise til OSL slik at jeg er der tre timer før avgang fra Kristiansand, Ski eller Dombås blir "ulempen" lik. Jeg må være dér tre timer før.

robertaas
07-11-2016, 21:39
Jeg ser slet ikke fordelen i pre-clearance. Tiden man sparer på køen i immigration ved ankomst i USA, kommer man til at bruge på at vente på sin baggage. Total rejsetid kan kun blive længere.
Ikke for de som reier uten innsjekket bagasje.

Ellers er det Canada og ikke USA man har mest behov for preclearence til. Det tar fort 3-4-5 timer å komme gjennom immigration der.

LN-KOG
07-11-2016, 21:42
Ikke for de som reier uten innsjekket bagasje.

Ellers er det Canada og ikke USA man har mest behov for preclearence til. Det tar fort 3-4-5 timer å komme gjennom immigration der.

Helt enig - og New York er verstinger. I Canada har jeg opplevd at det går betraktelig raskere, men sjekken kom på Peace Bridge i stedet.

Cecilie
07-11-2016, 22:16
Da gir det litt mening, men jeg skjønner fortsatt ikke ulempen. Hvis jeg må reise til OSL slik at jeg er der tre timer før avgang fra Kristiansand, Ski eller Dombås blir "ulempen" lik. Jeg må være dér tre timer før.

Ikke hvis morgenflyet fra Kristiansand ikke er der 3 timer før, da må man nødvendigvis reise til OSL kvelden i forveien. Det øker reisetid og kostnad, og vil for de fleste være en ulempe.

RescueMe
07-11-2016, 23:01
Det vil vel stille ganske store krav til ruteplanleggingen hos flyselskapene om dette skal gå greit. Avganger til USA tidlig på dagen vil bli mye vanskeligere om en skal få med seg folk fra andre deler av landet.

Men uansett enklere enn det de vil slite med på Keflavik om de får pre clerance (de står på siste listen av mulige). Når nesten alle avganger til USA skjer i noen korte tidsrom et par ganger om dagen kan det bli vanskelig å tilpasse kapasiteten....

LN-MOW
08-11-2016, 07:24
Intet standardsvar her. Men (for meg) å komme rett til innenriks i Atlanta fremfor å måtte ta shuttle fra utenriksterminalen over til togstasjonen ville vært et stort pluss. Til tross for at jeg har Global Entry og bare spaserer gjennom immigration.

Men Kanada .. don't get me started ....

robertaas
21-05-2017, 16:31
http://www.aftenposten.no/okonomi/Avinor-vil-flytte-USAs-grensekontroll-til-Gardermoen---men-SAS-sier-nei-621482b.html

SAS mener tydeligvis det er bedre at direkterutene til USA flyttet fra Norge til Danmark og Sverige.

LN-MOW
21-05-2017, 16:36
Det er ikke det de sier. De bekymrer seg mer for å miste connections fra norsk innenriks og andre byer pga lenger transittid. Og den ser jeg. Disse er viktigere for SAS enn å feede United. Preclearce er fint hvie man går på på OSL, men ikke hvis man kommer annensteds fra,

For Norwegians del blir det lettere å betjene Islip, Scranton og andre småflyplasser med MAX som tydeligvis har høyere prioritet for dem.

Hypern
21-05-2017, 16:37
Håpløst. For min del handler det også litt om å ikke havne i amerikansk fengsel om man blir nektet innreise. Reisa mi i februar satte en liten støkk. Secondary var noe herk

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

robertaas
21-05-2017, 16:43
Det er ikke det de sier. De bekymrer seg mer for å miste connections fra norsk innenriks og andre byer pga lenger transittid. Og den ser jeg. Disse er viktigere for SAS enn å feede United. Preclearce er fint hvie man går på på OSL, men ikke hvis man kommer annensteds fra,

Trodde at man hadde gitt opp å få til connections via OSL etter skandalen "Connecting Norway".

robertaas
21-05-2017, 16:58
Håpløst. For min del handler det også litt om å ikke havne i amerikansk fengsel om man blir nektet innreise. Reisa mi i februar satte en liten støkk. Secondary var noe herk
Slik som journalisten fra Aftenposten? Det er nok flere nordmenn som nå opplever slikt uten at vi får høre om det. Selv tidligere statsministre med diplomatpass kan få nedverdigende behandling i USA nå.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Jeg-tok-med-en-bok-om-IS-pa-flyet-til-USA-Det-skulle-jeg-aldri-ha-gjort-614738b.html (bak betalingsmur, om fengsling og nedverdigende behandling da han ikke slapp gjennom immigration grunnet bok han hadde med seg)

Og opplever man noe slikt må man for evig og alltid svare "ja" til sprørsmålet om man noengang har blitt fengslet eller utvist fra et land.

Hypern
21-05-2017, 17:02
Slik som jurmalisten fra Aftenposten? Det er nok flere nordmenn som nå opplever slikt uten at vi får høre om det. Selv tidligere statsministre med diplomatpass kan få nedverdigende behandling i USA nå.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Jeg-tok-med-en-bok-om-IS-pa-flyet-til-USA-Det-skulle-jeg-aldri-ha-gjort-614738b.html (bak betalingsmur, om fengsling og nedverdigende behandling da han ikke slapp gjennom immigration grunnet bok han hadde med seg)

Og opplever man noe slikt må man for evig og alltid svare "ja" til sprørsmålet om man noengang har blitt fengslet eller utvist fra et land.
Tror ting har blitt tøffere med Trump ja.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sondbjo
21-05-2017, 17:09
Jeg ønsker dette velkommen til OSL. Så utrolig kjedelig med 2 timer passkø etter 7 timer + på fly. Jeg har nok et litt mer fargerikt pass selvom jeg ikke har de FY landene inkludert. Dumt om dette fører til monopol på USA reiser. (Kun DY) Da tror jeg neppe det blir like billig som i dag.

Field in sight
21-05-2017, 17:15
Enig med hva SAS skriver i Aftenposten. Jeg tar mye heller Global Entry enn preclearance på OSL... :)

Trodde at man hadde gitt opp å få til connections via OSL etter skandalen "Connecting Norway".

Skandale? Connecting Norway har gjort det mye smidigere å reise via Gardermoen, og er et kjempeløft for Gardermoen.

WF789
21-05-2017, 17:27
Hva har uansett dette med Connecting Norway?

RescueMe
21-05-2017, 17:32
Opplever at mye av problemet med immigrasjon i USA går på folkene som jobber der, like mye som systemet og reglene. Er det noe håp om at de man rekrutterer til å jobbe utstasjonert oppe her i det kalde nord vil være litt mer motiverte til å gjøre jobben enn de som virker å hate livet sitt borte i statene?

LN-MOW
21-05-2017, 17:33
Med Global Entry/TSA Pre (samme kort) brukte jeg sist 17 minutter fra døra på SK907 til Delta's Atlanta-gate. Med preclearence sparer man det minuttet man stopper ved kiosken. Skal man til 'feil' gate eller en annen terminal må man uansett ut av rød sone.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Someone
21-05-2017, 17:35
Hva har uansett dette med Connecting Norway?



Ingenting
......

WF789
21-05-2017, 18:02
Ingenting
......

Var det jeg ville frem til ;)

faber
21-05-2017, 18:15
Mye snakk om Oslo her. Har SAS samme holdning til pre-clearance fra ARN? Mener å ha lest at svenskene ligger foran oss i arbeidet med å lande en slik avtale med USA.

Field in sight
21-05-2017, 18:43
Hva har uansett dette med Connecting Norway?

Det var vel nevnt her, da både Connecting Norway og US preclearance er (eventuelle) tiltak fra Avinor for å fremme OSL som tilslutningsflyplass. Det er jo, naturligvis, relevant.

robertaas
21-05-2017, 21:27
Mye snakk om Oslo her. Har SAS samme holdning til pre-clearance fra ARN? Mener å ha lest at svenskene ligger foran oss i arbeidet med å lande en slik avtale med USA.
Det var det som var poenget mitt. Mener at de har kommet lengere der og der har ikke SAS stukket kjepper i hjulene.

SBT
21-05-2017, 21:55
Min erfaring er at med de nye automatene ved ankomst USA ( har ikke sett de på EWR ):

Chicago med ankomst med SAS fra Stockholm; var på Hilton flyplass-hotellet i løpet av eksakt en time fra hjulene tok bakken, inkl. venting på bagasje, og venting ved innsjekk på hotellet.

Miami med ankomst med SAS fra Oslo; sto utenfor terminalen og ventet på hotel shuttle 34 minutter etter at hjulene tok bakken.

Som nevnt ovenfor. Ser jeg ingen fordel å ha preclearance i Oslo, før man skal fly over Atlanteren. ESTA / Global entry automatene er klart å foretrekke. (Men hvis man ikke får clearence på automaten, blir man ledet til den vanlige køen, og da er det gjerne 1 time i kø.)

SAS-Steward
21-05-2017, 22:04
Det var det som var poenget mitt. Mener at de har kommet lengere der og der har ikke SAS stukket kjepper i hjulene.

Jo det har de, SAS har også i Sverige sagt at dette er noe man helst ikke vil.
Man er redd for forsinkelser, og lengre transfer tider.
Personlig ser jeg overhodet ingen fordeler med dette, så lenge man benytter automater ved ankomst går ting kjapt.

robertaas
21-05-2017, 22:37
Jo det har de, SAS har også i Sverige sagt at dette er noe man helst ikke vil.
I så fall beklager jeg min påstand.Personlig ser jeg overhodet ingen fordeler med dette, så lenge man benytter automater ved ankomst går ting kjapt.Min erfaring er at automatene som oftest ikke er tilgjengelig for vanlige reisende. Og de gangene jeg har brukt autmat har det vært lang kø til dem, mange som ikke fungerte, de hadde feil og så måtte man stå i vanlig kø etterpå slik at det totalt tok lengere tid. Det veldig variert hvordan køene og automatene er organisert, det kan til og med variere mellom terminaler på samme flyplass.

Martin
21-05-2017, 22:40
Personlig ser jeg overhodet ingen fordeler med dette, så lenge man benytter automater ved ankomst går ting kjapt.

På EWR terminal B (Det er vel den terminalen i USA hvor SAS har flest fly hver dag?) Klarte ikke jeg å finne noen automater. Det var dog i september i fjor.

SAS-Steward
21-05-2017, 22:55
På EWR terminal B (Det er vel den terminalen i USA hvor SAS har flest fly hver dag?) Klarte ikke jeg å finne noen automater. Det var dog i september i fjor.

I know, EWR er helt håpløs. Vet at de har sagt det skal komme, men gudene skal vite at de tar sin tid.

SAS-Steward
21-05-2017, 22:57
I så fall beklager jeg min påstand.Min erfaring er at automatene som oftest ikke er tilgjengelig for vanlige reisende. Og de gangene jeg har brukt autmat har det vært lang kø til dem, mange som ikke fungerte, de hadde feil og så måtte man stå i vanlig kø etterpå slik at det totalt tok lengere tid. Det veldig variert hvordan køene og automatene er organisert, det kan til og med variere mellom terminaler på samme flyplass.

Det er nok riktig, min erfaring derimot er at dette har fungert veldig godt på de siste turene mine privat inn til USA, JFK, og ORD

MountainDew
21-05-2017, 23:01
I noen tilfeller får en X over lappen automaten skriver ut. Hvorfor det? Konsekvensen er at en da må gå i den vanlige (lange) køen.

RJon
21-05-2017, 23:08
I noen tilfeller får en X over lappen automaten skriver ut. Hvorfor det? Konsekvensen er at en da må gå i den vanlige (lange) køen.
Jeg fikk det sist jeg var igjennom, grunnen den gangen var første innreise på det passet

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hypern
22-05-2017, 12:33
Og for oss som reiser på visum kan ikke bruke automatene. Derfor er preclearence en enorm fordel for oss.

SQ 777
22-05-2017, 12:50
B/EWR har ikke ESTA automater.. Senest i februar. Mn veldig mange kiosker og går ofte nesten like raskt ( vel det avhenger selvfølgelig av hvilket flyselskap som har landet foran deg... ).

Har ikke hatt C siden ifjor... Heller ikke der...

JoeW
22-05-2017, 12:51
Og for oss som reiser på visum kan ikke bruke automatene. Derfor er preclearence en enorm fordel for oss.
Reiser også med visum. Risikerer å være uheldig med kø i USA, men kan også gå hurtig. Med pre-clearance er du garantert kø, bare på andre enden. At det er noen enorm fordel er jeg uenig i.

Tror også automater på ankomst er veien å gå, ikke minst kostnadsmessig.

dc-8-63
22-05-2017, 12:59
Og for oss som reiser på visum kan ikke bruke automatene. Derfor er preclearence en enorm fordel for oss.

Har du benyttet deg av Preclearance ? Naa er jeg ikke sikker paa hvilken modell OSL og ARN legger opp til, men jeg reiser ofte via flyplasser som har Preclearance og det som med allt - fordeler og ulemper. De plassene jeg benytter (Vancouver - Toronto) og har benyttet (Shannon) har alle US Customs ogsaa, saa f.eks. i Shannon maa man hente bagasjen, opp en etasje gjennom Immigrasjon og Toll en strafferunde som la paa 2 timer. Vancouver er litt bedre i transitt, men skal en reise fra Vancouver saa er det sjekkinn 2 timer foer, du tar med deg bagasjen selv etter aa ha "sjekket inn" (du maa innom skranke) saa US Customs saa immigrasjon, min kone maatte fly til Portland naar vi hadde vaert i Vancouver og fra det oeyeblikket jeg slapp henne av til hun var paa Flyplassen i Portland (50 minutter flight) var jeg hjemme paa Bainbridge etter aa kjoert, krysset grensen og tatt en ferge.....

Preclearance kommer til aa koste, det er US ansatte som det skal betales for og det blir solide ombygninger og jeg er ikke overbevist at Avinor og OSL kommer til aa ta den regningen, de har allt for mange Regnedrenge ansatt til at det skjer.

Hypern
22-05-2017, 13:13
Har du benyttet deg av Preclearance ? Naa er jeg ikke sikker paa hvilken modell OSL og ARN legger opp til, men jeg reiser ofte via flyplasser som har Preclearance og det som med allt - fordeler og ulemper. De plassene jeg benytter (Vancouver - Toronto) og har benyttet (Shannon) har alle US Customs ogsaa, saa f.eks. i Shannon maa man hente bagasjen, opp en etasje gjennom Immigrasjon og Toll en strafferunde som la paa 2 timer. Vancouver er litt bedre i transitt, men skal en reise fra Vancouver saa er det sjekkinn 2 timer foer, du tar med deg bagasjen selv etter aa ha "sjekket inn" (du maa innom skranke) saa US Customs saa immigrasjon, min kone maatte fly til Portland naar vi hadde vaert i Vancouver og fra det oeyeblikket jeg slapp henne av til hun var paa Flyplassen i Portland (50 minutter flight) var jeg hjemme paa Bainbridge etter aa kjoert, krysset grensen og tatt en ferge.....

Preclearance kommer til aa koste, det er US ansatte som det skal betales for og det blir solide ombygninger og jeg er ikke overbevist at Avinor og OSL kommer til aa ta den regningen, de har allt for mange Regnedrenge ansatt til at det skjer.

Har ikke benyttet det mye, men benyttet det en gang via Shannon, businessjeten til BA... Det gikk smooth, men så er ting veldig lagt opp rundt den flighten at ting skal være smooth.

SQ 777
22-05-2017, 13:20
Og, ja... Preclearence er bare topp. Kun en gang for meg, BDA ( UA ) 18 mnde siden... Kommer til flyplassen i litt god tid... Rask, høflig og greit. Helet laidback. Gjort raskt.

På EWR bare tøffe rolig til LHR , ev. United Club først...:up:

SQ321
22-05-2017, 16:04
Det er fordeler og ulemper avhengig av hvem en spør og hvordan pre-clearance passer inn i deres forretningsmodell, noe som flere her påpeker.

SAS lang tradisjon for å ha et begrenset IC tilbud fra OSL og Norge og det kommer neppe til å endre seg, noe de for øvrig offisielt nærmest påpekte forrige uke der de heller annonserer for meget gode one-stop alternativer primært via CPH. Hadde jeg vært Avinor ville jeg heller tilrettelagt for den/de kundene som ser muligheter for vekst, flere direkteruter og som samtidig er i stand til å tilby dette i stedet for de som er proteksjonistiske i et hjemmemarked jeg mener de ikke prioriterer godt nok.

Så vidt jeg vet så krever pre-clearance at et amerikansk selskap flyr til flyplassen, og jeg ser heller tilrettelegging for DY samt ett til to amerikanske selskaper enn et reaktivt SAS som dras i alle retninger i et desperat forsøk på å overleve.

Det neste er vel at SAS offentlig går ut og sier de er i mot utbygging av non-Schengen da det allerede er nok plass der til deres IC flighter^_^:colgate:

LN-MOW
22-05-2017, 16:11
SAS gjør mye rart, men dette gjør de for å beskytte innenlandsmarkedet samt forbindelser fra f.eks. Sverige, som utgjør en stor gruppe på f.eks. Miami.

Og som DC-8'ern påpeker - legg din neste USA-tur via Toronto så vil du se hva de som kommer fra f.eks. innenriks og Sverige kan foivente seg.

dc-8-63
22-05-2017, 17:02
Det er fordeler og ulemper avhengig av hvem en spør og hvordan pre-clearance passer inn i deres forretningsmodell, noe som flere her påpeker.

SAS lang tradisjon for å ha et begrenset IC tilbud fra OSL og Norge og det kommer neppe til å endre seg, noe de for øvrig offisielt nærmest påpekte forrige uke der de heller annonserer for meget gode one-stop alternativer primært via CPH. Hadde jeg vært Avinor ville jeg heller tilrettelagt for den/de kundene som ser muligheter for vekst, flere direkteruter og som samtidig er i stand til å tilby dette i stedet for de som er proteksjonistiske i et hjemmemarked jeg mener de ikke prioriterer godt nok.

Så vidt jeg vet så krever pre-clearance at et amerikansk selskap flyr til flyplassen, og jeg ser heller tilrettelegging for DY samt ett til to amerikanske selskaper enn et reaktivt SAS som dras i alle retninger i et desperat forsøk på å overleve.

Det neste er vel at SAS offentlig går ut og sier de er i mot utbygging av non-Schengen da det allerede er nok plass der til deres IC flighter^_^:colgate:

Preclearance passer jo langt bedre inn i SAS sin forretningsidee enn i Norwegian sin, det er jo foerst ved Connection (som Norwegian er 100% i mot og ikke engang tilbyr i USA) at en ser noen fordeler. Preclearance har ingen "magic" med bagasje utleveringen og for de aller fleste passasjerene kommer du ut av passkontrollen foer koffertene kommer paa baandet - altsaa har du spart null i tid paa Preclearnce ved ankommst - du har bare lagt paa lenger tid i innsjekk eller ennaa lengre tid i transitt.

Ser vi paa de flyplassene som har Preclearance, saa er mye veldig spesial tilpasset. Preclearance passasjerer er isolert fra andre International Passasjerer, saa du maa dele Non-Schengen omraadet, du maa ogsaa ha med deg all bagasje til US Customs - saa ved OSL blir det nok en US-Immigration - Customs omtrent der gamle Fasttrack laa, ellers maa man dra all bagasje ut til Non Schengen.Uansett skal dette vaere isolert fra andre passasjerer, saa du maa bygge en egen "vei ut til Non-Schengen - med mindre en ikke gjoer om hele E-Pir til Non Schengen.

Jeg flyr mye via Vancouver fra Europa og velger stort sett aa droppe Preclearance og kjoere nedover (2.5-3 timers biltur) ankommst tid paa Bainbridge er omtrent det samme.

WF789
22-05-2017, 17:30
Preclearance passer jo langt bedre inn i SAS sin forretningsidee enn i Norwegian sin, det er jo foerst ved Connection (som Norwegian er 100% i mot og ikke engang tilbyr i USA)


Vil det ikke åpne for at Norwegian kan åpne "tynne" ruter til "innenriksflyplasser"? I såfall kan det jo ligge noe her.

LN-MOW
22-05-2017, 18:41
Vil det ikke åpne for at Norwegian kan åpne "tynne" ruter til "innenriksflyplasser"? I såfall kan det jo ligge noe her.

Helt klart det som er tanken. Flere av de plassene Kjos har nevnt har ingen FIS (Federal Inspection Sevices) som er et krav for å ta imot internasjonale flyvninger.

Discus
22-05-2017, 18:49
Har du benyttet deg av Preclearance ? Naa er jeg ikke sikker paa hvilken modell OSL og ARN legger opp til, men jeg reiser ofte via flyplasser som har Preclearance og det som med allt - fordeler og ulemper. De plassene jeg benytter (Vancouver - Toronto) og har benyttet (Shannon) har alle US Customs ogsaa, saa f.eks. i Shannon maa man hente bagasjen, opp en etasje gjennom Immigrasjon og Toll en strafferunde som la paa 2 timer.

I Shannon ser man også den andre bakdelen, at man er "innenriks USA" etter tollen, dvs. nesten null og niks utvalg av servicetilbud. Utfordringen er at tollgrensen er flyttet, så man kan ikke ha lokale matvarer der (kjøtt, meieriprodukter, frukt, grønt etc.) siden det er restriksjoner på import av det. Kan jo være det løses på en eller annen måte, men de gangene jeg har vært i Shannon har det vært "øde".

Shannon har vært smooth når jeg har vært der, men det har vært fordi BA har prioritet der så vi har blitt loset utenfor køen. Om man ser på hvordan det er organisert så har de delt opp flyene i grupper, og man må passere immigrasjonen når "eget fly vises på skjermen".

LN-MOW
22-05-2017, 18:54
..... og man må passere immigrasjonen når "eget fly vises på skjermen".

Litt som Connecting Norway, da .. :stir

Problemer med catering var også noe SAS nevnte, så tror neppe det er noen workaround.

Fnate
22-05-2017, 20:47
Pre clearance er jo både og for pax.

Om du reiser med håndbagasje har jeg vanskelig for å se noe negativt med pre clearance. Argumentet med short connections er jo sånn sett relevant, men så er det vel bare å booke en litt lenger connection. Du må jo uansett utvide minimum connection nå pga utvidet Schengen kontroll.

Robert's erfaringer med at det "alltid" er kjempekøer på automater eller ikke finnes automater deler jeg absolutt ikke. Jeg reiser ikke så mye til USA lenger, men ESTA automatene er helt sjef. Det tar et par minutter.

Så basically... siden jeg er passasjer som praktisk talt aldri sjekker inn bags, så er conclusjonen - "couldn't care less". Selv om det på en måte er digg å vite at du allerede er igjennom formalitetene når du går ombord. Da kan du bare legge ned senga, helle innpå rødvin og kose deg.

Om jeg reiste med innsjekket bagasje ville preclearance være nokså negativt for meg. Jeg ville måttet vente lenger på formaliteter før avreise og i tillegg vente på bagasje ved ankomst.

TOS_EBG
22-05-2017, 21:15
Som en som må ha connection på OSL ser jeg ingen grunn til at den skal være lengre enn nødvendig. Jeg har reist inn i USA via både YUL og YVR, uten innsjekket bagasje og det var ikke den store opplevelsen....

ESTA automatene har gjort det mye enklere, selv hatflyplassen IAD gikk som en drøm i februar. Jeg har en gang brukt 3 timer på å komme ut døra der - uten innsjekket bagasje.

Hvis SAS får til Global Entry vil det jo være enda bedre.

Sent from my iPad using Tapatalk

Fnate
22-05-2017, 22:05
Som en som må ha connection på OSL ser jeg ingen grunn til at den skal være lengre enn nødvendig. Jeg har reist inn i USA via både YUL og YVR, uten innsjekket bagasje og det var ikke den store opplevelsen....

Prøv Toronto... Helt krise!!!

robertaas
23-05-2017, 09:53
Så basically... siden jeg er passasjer som praktisk talt aldri sjekker inn bags, så er conclusjonen - "couldn't care less". Selv om det på en måte er digg å vite at du allerede er igjennom formalitetene når du går ombord. Da kan du bare legge ned senga, helle innpå rødvin og kose deg.
Om du hadde vært i risikogruppen for secondary, eller verre, pga. reiseaktiviteten din eller bøker du har med deg så ville du ikke sagt det samme. Mange nordmen opplever mer enn bare litt kø til immigration når de kommer til USA.

dc-8-63
23-05-2017, 10:07
Om du hadde vært i risikogruppen for secondary, eller verre, pga. reiseaktiviteten din eller bøker du har med deg så ville du ikke sagt det samme. Mange nordmen opplever mer enn bare litt kø til immigration når de kommer til USA.

Det loeses ikke med Preclearance, du kan lett miste din avgang (og det er ikke like lett aa finne alternativer fra OSL paa ettermiddagen som f.eks. fra EWR videre i USA). Tyngre secondary kan bli sendt til USA og secondary er ofte 90% venting og 10% utspoerring. Har sett endel bli moett i Gaten av USCIS med Preclearance flights.

Someone
06-10-2017, 11:11
Ny artikkel om dette. Itillegg til lovendring, og en avtale med amerikanerne ser det ut som man også trenger et amerikansk flyselskap på plass

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/06/0819/Oslo-lufthavn/norge-i-forhandlinger-om-forenklet-gardermoen-kontroll-til-usa
Statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet (Frp) opplyser til Aftenposten at også Norge nylig startet forhandlinger med USA for å få på plass såkalt preclearance.

Han bekrefter imidlertid samtidig at amerikanerne krever at flyplassen må ha minst ett amerikansk flyselskap med rute til USA før det blir aktuelt med forenklet passkontroll.

LN-MOW
06-10-2017, 11:39
.. og der sliter svenskene også nå som DL forlater dem. Så muligens må de droppe det.

Fnate
06-10-2017, 11:47
Et par direkteruter med AA 77W fra OSL så er problemet løst. De nå må på banen.

WF789
06-10-2017, 11:53
Et par direkteruter med AA 77W fra OSL så er problemet løst. De nå må på banen.

PHL med 757? :p

Mekum
06-10-2017, 12:12
"Vi tror et amerikansk selskap vil være på Oslo lufthavn i løpet av ikke altfor lang fremtid, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Jasper Spruit. "

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/06/0819/Oslo-lufthavn/norge-i-forhandlinger-om-forenklet-gardermoen-kontroll-til-usa

LN-MOW
06-10-2017, 13:02
ENDELIG kommer Atlanta-ruta til Delta ..... :p

Herlov
06-10-2017, 13:14
Han bekrefter imidlertid samtidig at amerikanerne krever at flyplassen må ha minst ett amerikansk flyselskap med rute til USA før det blir aktuelt med forenklet passkontroll.

Oslo har ikke hatt rute med et amerikansk selskap siden United Airlines la ned ruten til New York i september 2016.


Og hva gjør man hvis man får på plass et amerikansk selskap (fortrinnsvis American), bruker masse penger på "pre-clearance" og de legger ned i løpet av et år eller to?

Someone
06-10-2017, 18:39
Hvor mange amerikanske selskaper fly til Abu Dhabi?

vadheim
06-10-2017, 21:02
Hvilke byer kan være aktuelle da?

Er vel gjengangeren New York og ev byer som Chicago, Atlanta og Houston - er vel en hub flyplass for AA, UA eller DL...

Chicago har jo selv Oslo på ønskelisten over byer de vil ha rute yil.

Herlov
06-10-2017, 21:14
Hvor mange amerikanske selskaper fly til Abu Dhabi?

Ingen.

Hvilke byer kan være aktuelle da?

Er vel gjengangeren New York og ev byer som Chicago, Atlanta og Houston - er vel en hub flyplass for AA, UA eller DL...

Chicago har jo selv Oslo på ønskelisten over byer de vil ha rute yil.

At United kommer tilbake så kort tid etter nedleggelsen av EWR-ruta er usannsynlig, så det må være snakk om American til Chicago (muligens Philadelphia som "long shot", men tviler) eller Delta til Atlanta. Jeg håper på American, men tror faktisk Delta er mest aktuell.

LN-RTP
06-10-2017, 22:40
Tror jeg skal slutte å fly fra USA til Oslo pga jævlig lange køer i passkontrol.
Har flere ganger havnet der samtidig med Emirates eller noe annet fra den kanten som slipper løs 300-400 pax samtidig og jeg som ikke har Norsk eller EU pass havner bak alle håpefulle immigrantene, turistene eller hva de er og hver av dem bruker 10-15 minutter på forklare seg i passkontrollen og bare 2 luker åpne.
Skulle vært omvendt, pre-clearance fra Fort Lauderdale til Oslo. Det hadde vært kult.
Flyr nok via London og Stavanger neste gang for å slippe køene på OSL. :cry:

Fra OSL trenger jeg ikke pre-clearance, har Global Entry i USA, gjennom på et øyeblikk. Anbefalt til alle som reiser ofte til USA. (Tror utlendinger kan få der også, men ikke sikker)

LN-MOW
06-10-2017, 23:06
Global entry er genialt, hadde det også før jeg byttet pass. Tror man kan inviteres inn i programmet av flyselskapenes fqtv-programmer - mener f.eks. SQ777 fikk det via United.

jb1
11-06-2020, 10:11
Dette prosjektet er nå skrinlagt. Flyselskapene er lettet


https://www.nrk.no/osloogviken/norge-sier-nei-til-amerikansk-grensekontroll-pa-norsk-jord-1.14936909


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hypern
11-06-2020, 10:53
Dette prosjektet er nå skrinlagt. Flyselskapene er lettet


https://www.nrk.no/osloogviken/norge-sier-nei-til-amerikansk-grensekontroll-pa-norsk-jord-1.14936909


Sent from my iPhone using Tapatalk

Like greit - det er ikke noe stort behov for det når USA har gjort ting enklere med automater. Synes å komme inn i USA nå tar kortere tid enn før så ser ikke noe stort poeng med pre clearence på OSL

haakonks
11-06-2020, 11:22
Det var gode nyheter! :)
Får heller håpe at Norge etterhvert kan få tilgang til Global Entry.