PDA

View Full Version : SAS selger slot på London-Heathrow


FlightDeck
04-02-2015, 08:19
SAS tjener 60 millioner amerikanske dollar på å selge et slotpar på London-Heathrow. Dette betyr at en av SAS-rutene får en daglig rundtur mindre, men jeg klarer ikke å finne reduksjonen i bookingsystemene (mulig den ikke er lagt inn ennå). SAS skriver også at de vurderer å etablere seg på en annen London-flyplass også.




SAS transfers a landing and take-off right (”slot-pair”) at London Heathrow and generates a positive earnings impact of MUSD 60



SAS has entered into a slot transaction with a major international air carrier that will take over one slot-pair at London Heathrow from SAS at the beginning of the summer traffic program on 29 March 2015.

The transaction will generate a positive earnings impact of the equivalent of MUSD 60 for SAS to be accounted for during the second quarter of the fiscal year 2014/2015 with a corresponding cash effect during the fiscal year 2014/2015.

SAS is the fifth largest airline operating at London Heathrow measured in number of departures and had before this transaction 21 daily slot-pairs at London Heathrow, which now will be reduced to 20 daily slot-pairs.

SAS operates from London Heathrow to Copenhagen, Gothenburg, Oslo, Stockholm and Stavanger. Even after the transaction, SAS will continue to offer a strong and comprehensive network between Scandinavia and London Heathrow. The intention is to keep the seat capacity to/from London Heathrow through the use of larger aircraft on remaining departures. Furthermore, SAS will consider the use of other airports in the London-region.

SAS Investor Relations

jb1
04-02-2015, 08:39
En retur med noen ruter til LCY hadde vært veldig hyggelig. Hvor kommer reduksjonen tror dere?

OJB
04-02-2015, 08:43
Da er det vel LGW som igjen blir aktuell som mulig ny destinasjon.
Detter OK for Point-to-Point trafikk for mitt vedkommende , men dårlig nytt for transfer pax.
LGW fungerte godt på åtti- og nittitallet etter min oppfatning. Greie transfers for destinasjoner som IAH of DFW var det og.

Someone
04-02-2015, 08:54
450 MNOK for et slotpar er uansett svært godt betalt og trolig langt mer lønnsomt for SAS og selge denne istedet for og fly dit selv

Har de vært handlet for så mye før?

Herlov
04-02-2015, 09:10
Det var god butikk. Hvem er kjøperen, tro?

jikswoboB
04-02-2015, 09:20
Hur många slotpar sammanlagt har SAS på Heathrow? Borde vara ett ansenligt värde som man sitter med där.

jb1
04-02-2015, 10:04
Om SAS returnerer til Gatwick kan det kanskje bety flere London-ruter fra skandinaviske byer, selv om BA er inne sterkt fra Vestlandet f.eks.

bamseh
04-02-2015, 10:06
Hur många slotpar sammanlagt har SAS på Heathrow? Borde vara ett ansenligt värde som man sitter med där.
Ifølge sitat tidligere i tråden er de etter denne transaksjonen nede i 20 slotpar.
Regner med det er litt forskjellig pris avhengig av tid på døgnet etc....

SQ321
04-02-2015, 10:20
En retur med noen ruter til LCY hadde vært veldig hyggelig. Hvor kommer reduksjonen tror dere?

LCY ble lagt ned fra CPH for et par år siden og ARN ble lagt ned i fjor så det kommer neppe tilbake.

Høres relativt fornuftig ut at det reduseres noe; gir sårt trengte penger i kassa samtidig som konkurransen, spesielt fra CPH er og blir enda mer brutal. Lurer også på om SAS i mindre grad feeder UA og VS primært på Nord Amerika ops sammenlignet med tidligere? Er det noen som vet noe? SAS har også signalisert økning på USA så tipper det også resulterer i mindre feed til UA uten at jeg vet om dette er av betydelig grad.

Mekum
04-02-2015, 10:44
I gamle dager fløy jo SAS med 767 mellom CPH og LHR, skyldes det færre daglige avganger da eller bare mindre konkurranse til London?

TOS
04-02-2015, 12:31
450 MNOK for et slotpar er uansett svært godt betalt og trolig langt mer lønnsomt for SAS og selge denne istedet for og fly dit selv

Har de vært handlet for så mye før?

I 2008 ble det solgt noen slots fra GB Airways/AF/Alitalia til CO for rundt 52 millioner USD per par. Korrigert for prisstigning er vel det nesten det samme som 60 millioner i dag.

WF789
04-02-2015, 12:40
Dette viser vel at SAS' slots på LHR alene er verdt mer enn hele selskapet!

WestAir
04-02-2015, 13:03
Blir vel SVG som mister en avgang (som vanlig).

Cockpitview
04-02-2015, 13:48
Blir vel SVG som mister en avgang (som vanlig).

Slot på LHR er ikke knyttet direkte til definert destinasjon i Skandinavia.

LN-MOW
04-02-2015, 13:55
Interessant. LGW var ingen suksess tidligere, men situasjonen i dag er litt annerledes, og man kan sikkert kanalisere mer trafikk dit. Transfertrafikk via London er ingen prioritet for SAS, da det ikke er noen Star-destinasjoner derfra som ikke kan nås direkte fra Skandinavia eller andre Star-hubs.

Skal man flytte flighter til LGW, bør det satses litt. Skal bli interessant å se hva som skjer fremover.

Kan jo også være at de har fått tilgang til et annet slotpar til halve prisen? :p

sk931
04-02-2015, 16:37
SAS har vel i omegnen af 25 daglige ops til og fra LHR..
Hilsen Ole

United1K
04-02-2015, 16:47
Blir vel SVG som mister en avgang (som vanlig).

Husker godt når de skiftet fra Heathrow til Stansted istedenfor. Det var litt av en big mistake!

KristianSk
04-02-2015, 16:51
Høres skummelt ut om SAS skal gå i direkte konkurranse med LCCene på LGW.

Someone
04-02-2015, 17:15
SAS har vel i omegnen af 25 daglige ops til og fra LHR..
Hilsen Ole

21 i dag

ARN x6
CPH x6
OSL x5
SVG x2
GOT x2

Blue1 hadde vel 1x HEL i sin tid eller noe sånt, men hvor den sloten kom fra eller ble av har jeg aldri helt skjønt

Someone
04-02-2015, 17:35
I 2008 ble det solgt noen slots fra GB Airways/AF/Alitalia til CO for rundt 52 millioner USD per par. Korrigert for prisstigning er vel det nesten det samme som 60 millioner i dag.

Hvilket vel var den forrige rekorden?

Ser man påhva slot gikk for de siste årene så ser det ut som 20-31 MUSD var gjeldene, så SAS her har jo fått det dobbelte

http://www.arabianbusiness.com/qatar-airways-buy-heathrow-slot-for-20m-534138.html
Qatar Airways is in the final stages of a $20m deal to acquire an additional landing slot at London’s Heathrow Airport as part of an agreement with Cyprus Airways


http://airwaysnews.com/blog/2014/06/16/american-airlines-acquires-london-heathrow-slot-pair-for-31-million/
American Airlines has reached an agreement to purchase a London Heathrow slot pair from struggling Cyprus Airways for $31 million, according to a press release from the Cypriot national carrier. The slot pair will transfer to American Airlines on September 14, 2014 after the peak summer travel season concludes.


http://www.flightglobal.com/news/articles/etihad-purchases-heathrow-slots-from-jet-airways-382805/
Etihad Airways has agreed to buy three pairs of slots at London Heathrow airport from Indian carrier Jet Airways for $70 million

LN-KGL
04-02-2015, 18:19
Det er vel en slot som kommer fra SVG som er solgt. Ser man på 2014-tallene og antall flighter, så ser det ut til at antall passasjerer pr flight var som følger:

CPH = 130
ARN = 123
GOT = 110
OSL = 103
SVG = 85

Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014

RedLine
04-02-2015, 18:46
Det er vel en slot som kommer fra SVG som er solgt. Ser man på 2014-tallene og antall flighter, så ser det ut til at antall passasjerer pr flight var som følger:

CPH = 130
ARN = 123
GOT = 110
OSL = 103
SVG = 85

Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014

Håper virkelig ikke at det er SVG som får reduksjonen, da ryker muligheten til en effektiv dagstur slik som det er nå. Prisene til og fra oljebyen er hvertfall stive, BA ligger lavere. Reiser vel i snitt hver 14 dag og har aldri stusset over lavt belegg. Ruta ut fra SVG opereres mye med 737-600 og -700 og har vel temmelig lik utnyttelse som OSL rutene som flys mye med -800.

view
04-02-2015, 19:09
Hvis det reduseres fra 2 til 1 daglige på SVG, mister man fort grepet om de forretningsreisende og da blir det vel en sakte død. Tror heller SAS kutter vekk 1 daglig på CPH, ARN eller OSL ettersom hvor passer best.

FlightDeck
04-02-2015, 19:16
Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014


Noe som vel egentlig er helt uinteressant statistikk med tanke på alle langdistanserutene fra LHR.

TOS
04-02-2015, 19:23
Hvilket vel var den forrige rekorden?


Ja, det tror jeg. Jeg kan ikke huske å ha sett noen slots som har gått til høyere pris enn dette (men innrømmer at jeg ikke sitter på all informasjon i så måte), så det kan nok virke som at SAS har fått en god deal.

Someone
04-02-2015, 19:27
En på a.net gjorde et regnestykket på dette. Antar man 10 års nedbetalingstid, man setter inn et fly med 250 seter og har 82% belegg vil kjøpet av denne sloten koste hver passasjer $40 eller 300kr. Må kan man selvsagt justere på parameterene her, men uansett er det en svært høy pris når man ser på marginene i bransjen

SAS_flyer
04-02-2015, 21:46
Fra OSL har lenge ofte best pris til LHR vært via SVG i mange tilfeller. Det sier noe om belegg.

Whoop_whoop
04-02-2015, 21:52
Fra OSL har lenge ofte best pris til LHR vært via SVG i mange tilfeller. Det sier noe om belegg.

Det gjør det absolutt ikke. Prissettingen fungerer nemlig også motsatt, det er veldig ofte også billigst å fly via OSL og CPH til LHR enn direkte fra SVG. Hvorfor? Betalingsviljen for direktefly er større.

lurkulf
04-02-2015, 22:11
Jeg reiser mellom TRD og LHR minst en gang i måneden. Av de 4 mulighetene (ARN,CPH,OSL,SVG) er som oftest SVG billigst, mens CPH gjerne koster mest, tett fulgt av OSL. Belegg og yield på første leg er selvfølgelig en feilkilde, men dette er vel allikevel ikke den verste indikatoren?

gustavf
04-02-2015, 22:24
Blue1 hadde vel 1x HEL i sin tid eller noe sånt, men hvor den sloten kom fra eller ble av har jeg aldri helt skjønt

Var ikke det slot med veldig ukurante tider, som de fikk som "nytt selskap"? Mener den hadde ulike tider hver dag hele uka.

RedLine
04-02-2015, 22:37
Jeg har vel ca 60 turer til LHR i løpet av et år, og veldig ofte er ikke direkte billigst. Det er svært mye oljerelatert trafikk på ruta som inkludert meg selv betaler godt for billettene. Ikke uvanlig at jeg må ut med mellom 6-9000 kr for en t/t på kort varsel.

Etter så mange turer så er inntrykket at belegget er bra. Nylig så flyttet de også rutetiden frem slik at det nå passer enda bedre for dagsreisende. Hvis SAS går ned til en daglig så ryker tilbudet til foretningsreisende.

Både SVG og GOT er lagt opp slik at det pr i dag er mulig med dagsturer, ut morgen og retur ettermiddag/kveld. De tre andre har mange avganger til dagen, og det vil være "lettere" å kutte en rute for så å sette inn større materiell på resten. Er det noen som har formening om når på døgnet de mest verdifulle "slotene" på LHR er?

brukernavn
05-02-2015, 00:45
Er det noen som har formening om når på døgnet de mest verdifulle "slotene" på LHR er?

De synker i verdi i løpet av dagen.

http://centreforaviation.com/analysis/heathrow-airports-slot-machine-hitting-the-jackpot-again-108646

In a presentation given in Sep-2012, Heathrow’s Head of Network Development Sarah Whitlam estimated the average value of a daily pair of slots at the airport.

The value varies considerably by time of day, with an early morning slot pair worth around GBP15 million, falling to GBP10 million at midday and around GBP5 million in the evening. She also estimated the value of a non-daily slot pair at up to GBP0.5 million for a single day.

....

Virgin Atlantic went on to note the need for arrival slots before 07:30 for high-yielding flights arriving from the Far East, Africa, India and the Middle East, while arrivals between 06:00 and 10:30 are suited to arrivals from the US east coast, with arrivals before 09:30 preferred. Arrivals after 09:30 are less suited to the US east coast but can be used for US west coast arrivals. The value of slots also varies according to the economic cycle. In general, the earlier the arrival, the higher is its value. Regular daily slots at the same times every day are more valuable than those that not daily or are not at the same times each day.

Nå bruker ikke jeg ruten SVG-LHR utenom for å treffe gamle studiekamerater, men har hørt om flere som på jobbreise velger å bruke KL om morgenen så de er fremme på LHR 09.00 eller LCY 08.55 og så tar de SK eller BA hjem (mulig det var før SK-morgenruten ble flyttet en time tidligere).

FlightDeck
05-02-2015, 06:40
Ifølge Check-in.dk er det en morgenavgang. Den forsvinner først etter sommerprogrammet.

slankebrusmannen
05-02-2015, 09:40
Prissettingen fungerer nemlig også motsatt, det er veldig ofte også billigst å fly via OSL og CPH til LHR enn direkte fra SVG. Hvorfor? Betalingsviljen for direktefly er større.

Og folk lurer på hvorfor SAS ikke tjener penger...

RedLine
05-02-2015, 09:43
Og folk lurer på hvorfor SAS ikke tjener penger...


Henger ikke med på den logikken, det er jo en måte å tjene penger. Jeg betaler glatt gjerne 2-3000 for å fly direkte. Både folk som reiser mye og lite er villige til å betale ekstra for kortere reisetid. De fleste her inn derimot er meget entusiastiske og tar mer enn gjerne et ekstra stopp.

SQ321
05-02-2015, 09:59
Og folk lurer på hvorfor SAS ikke tjener penger...

Det er jo helt naturlig å ta mer betalt for noe som har større verdi for kunden, noe en direkterute har.

TOS
05-02-2015, 18:42
Det er jo helt naturlig å ta mer betalt for noe som har større verdi for kunden, noe en direkterute har.

Helt klart, men samtidig så er det kanskje en indikasjon på mye kapasitet på SVG-LHR om veldig mange får tilbud om billige turer via SVG (jeg har selv registrert at TOS-LHR via bl.a. SVG har vært veldig lavt priset til tider). Hadde SVG-LHR solgt veldig godt så hadde det neppe vært spesielt god butikk å selge seter på disse avgangene billig til de som reiser via SVG.

barca
05-02-2015, 23:51
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6305371/

Hainan Airlines is rumoured via Twitter!



Ifølge post 68 i dette forumet her går ryktene om at det er Hainan Airlines som har kjøpt slots av SAS.

petter380
06-02-2015, 05:32
Interessant. LGW var ingen suksess tidligere, men situasjonen i dag er litt annerledes, og man kan sikkert kanalisere mer trafikk dit. Transfertrafikk via London er ingen prioritet for SAS, da det ikke er noen Star-destinasjoner derfra som ikke kan nås direkte fra Skandinavia eller andre Star-hubs.


Transfertrafikk via London er ikke prioritert, say what? Flyr nesten utelukkende via LHR ut i verden, spesielt nå med terminal 2.

Alt kan ikke gå via FRA/EWR...(?)

JoeW
06-02-2015, 06:23
En på a.net gjorde et regnestykket på dette. Antar man 10 års nedbetalingstid, man setter inn et fly med 250 seter og har 82% belegg vil kjøpet av denne sloten koste hver passasjer $40 eller 300kr. Må kan man selvsagt justere på parameterene her, men uansett er det en svært høy pris når man ser på marginene i bransjen

Spennende regnestykke - og skulle likt å forstå kjøpers rasjonale bak en sådan pris.

SQ321
06-02-2015, 08:57
Helt klart, men samtidig så er det kanskje en indikasjon på mye kapasitet på SVG-LHR om veldig mange får tilbud om billige turer via SVG (jeg har selv registrert at TOS-LHR via bl.a. SVG har vært veldig lavt priset til tider). Hadde SVG-LHR solgt veldig godt så hadde det neppe vært spesielt god butikk å selge seter på disse avgangene billig til de som reiser via SVG.

Det har du nok rett i. At prisene generelt sett er lave og at det ofte dukker opp som alternativ kan tyde på det er er seter å fylle.

LN-KGL
06-02-2015, 12:36
Jeg har ikke kommentert selve salget tidligere, men bare sett på passasjertallene siste år. Derfor er det vel på sin plass å sette navn på et slikt salg, og da er det ikke annet enn "Salget av arvesølvet er begynt". Det er synd å si det, men det ser øyensynlig ut som penger i pungen nå er viktigere enn hva man skal leve av i fremtiden.

litt-amatør
06-02-2015, 12:40
Jeg mener slot på LHR vanskelig kan karakteriseres som arvesølv. Uansett må det være greit å selge dersom man får så mye penger for det. SAS er svært store på LHR og etter min mening kan det forsvares å selge båpde en, to og tre slotter dersom de kan få en slik høy pris. Rutene til London fra hele Skandinavia er åpenbart under ekstremt sterkt prispress og alle lavprisaktører sikter seg inn her. Hvor sannsynlig er det at SAS skal konkurrere som før på disse rutene? Trolig vil konkurransen bare øke.

SQ321
06-02-2015, 13:34
Er forsåvidt enig med deg. At de selger slots til den summen så er det ikke noe dramatikk og noe som svekker SAS vesentlig mtp deres London ops. Og som du også påpeker så er og vil London alltid være en meget sentral hub for LCC'er samt BA med tøff konkurranse og så lenge SAS klarer å tilby ok frekvenser for de forretningsreisende fra ARN, CPH og OSL, noe jeg de gjør med 5-6 daglige så er det ok.

ErlA
06-02-2015, 19:43
For SAS som faktiskt forsatt er i pengeknipe er en slik sum nesten mer viktig enn den slotten, nå vet vi jo ikke hvilken slot de har solgt. Men Ser for meg at pengene kommer godt med fremover.

Bergern
06-02-2015, 20:08
Spennende regnestykke - og skulle likt å forstå kjøpers rasjonale bak en sådan pris.

Flere muligheter slik jeg ser det.

Kjøper er kanskje en global aktør og forventer å kunne fylle opp fly i enda større grad på langruter ut fra LHR.

Kjøper tjener allerede gode penger på ruter på aktuelle tider inn til LHR og ønsker å øke.

Kjøper ser på et lite marked med stor betalingsvillighet.

Kjøper ønsker å etablere seg på LHR for så å øke kapasitet på "billigere" sloter etterhvert.

Kjøper er i direkte konkuranse med selger og ser seg tjent med en seks-poenger og påfølgende økte billettpriser på gunstige avganger.

Uansett er nok matematikken gjort, og det gjenstår å se om praksis matcher teorien.

thedude
27-02-2015, 09:29
SAS selger ny slot på Heathrow til Turkish Airlines.

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/300246/sas_saelger_heathrow-plads_til_turkish_airlines.html

view
27-02-2015, 10:39
SAS selger ny slot på Heathrow til Turkish Airlines.

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/300246/sas_saelger_heathrow-plads_til_turkish_airlines.html

Så da ryker enda en daglig rundtur til Heathrow da? Er vel to byer som har reduksjon i vente.

sail4fun
27-02-2015, 10:59
Mer egen LH operation , mindre feed til *Partnerts@LHR

London direkte kan servere på de andre plassene nær London

WF789
27-02-2015, 11:32
Så da ryker enda en daglig rundtur til Heathrow da? Er vel to byer som har reduksjon i vente.

Evt. en by som mister alle og bytter til LGW?

FlightDeck
27-02-2015, 11:50
Kanskje SAS vil prøve seg på London City Airport igjen?

petter380
27-02-2015, 12:21
Farvel arvesølvet, farvel SAS [emoji24]

Someone
27-02-2015, 12:32
Farvel arvesølvet, farvel SAS [emoji24]

Har ikke du studert økonomi? Såvidt jeg vet så sluttet man ikke lære om nåverdi når jeg fullførte graden min

Det er både udramatisk, og kanskje ganske lurt, at SAS velger og kutte LHR fra 21 til 19 daglige, samtidig som de har kassert inn over 600 millioner på det

barca
27-02-2015, 12:33
Nå er jeg spent på hvilke ruter er det som får kuttet på sine LHR slots.

petter380
27-02-2015, 12:50
Har ikke du studert økonomi? Såvidt jeg vet så sluttet man ikke lære om nåverdi når jeg fullførte graden min



Det er både udramatisk, og kanskje ganske lurt, at SAS velger og kutte LHR fra 21 til 19 daglige, samtidig som de har kassert inn over 600 millioner på det


Jepp. Det er andre betrakninger som må tas også, jeg tenker ikke kun på kortsikt.

SAS vil aldri få disse slot'n tilbake, og på langsikt mister SAS tilkobling (få gidder å fly via OSL/CPH for å dra til LHR og videre) til T2/*A ruter, som gjør at disse selskapene kanskje revurderer sammarbeidet, mister parnterdestinasjoner som gjør SK uinteressant for oss som passasjer, mindre transfer pax for SK osv.

Short term gain, long term pain - derav arvesølvet. Signaliserer også (den fortsatt pågående?) "krisen" i SAS.

FlightDeck
27-02-2015, 13:11
Hvis SAS likevel har veldig høy andel lokaltrafikk til London, er det ikke noe poeng at alle avganger går til Heathrow. Da er det like greit å fly noen av avgangene til andre og rimeligere flyplasser. En del velger også flyselskap til London avhengig av hvor de lander i byen, så ved å ha avganger til Gatwick eller City kan de gå inn i nye markeder også.

Mjolnir
27-02-2015, 14:30
Kanskje SAS vil prøve seg på London City Airport igjen?

Nå som ATR er i flåten (via diverse kontrakter) bør jo LCY absolutt være en mulighet. Spørsmålet er om turboprop fra Skandinavia til London blir i lengste laget for noen.

Someone
27-02-2015, 14:36
Nå som ATR er i flåten (via diverse kontrakter) bør jo LCY absolutt være en mulighet. Spørsmålet er om turboprop fra Skandinavia til London blir i lengste laget for noen.

Nå slet jo Q400 LCY-CPH, og den har vel mer futt enn ATRen

LN-KGL
27-02-2015, 15:26
LGW er bort i mot like tettpakket som LHR siden den har bare en rullebane. I 2014 hadde LGW 697 bevegelser per døgn i gjennomsnitt mot 645 per rullebane på LHR. Bort i mot eneste flyplass med åpning for flere ruter i London-området er STN som i 2014 hadde bare 392 bevegelser per døgn. LCY ligger på 192 bevegelser per døgn og med natt- og helgestengning, begrenset antall stands og ingen fullverdig parallell taksebane er også denne flyplassen bort i mot stengt.

Hvis SAS vil erstatte de to solgte slot-parene må nok de fly til Ryanairs hjemmebane.

MountainDew
27-02-2015, 16:23
Er LGW verdens travleste lufthavn med bare 1 bane? (kan se bort fra den banen som kun brukes til taxing)

WF789
27-02-2015, 16:34
Er 99% sikker på at jeg har lest det ja.

LN-KGL
27-02-2015, 17:08
Er LGW verdens travleste lufthavn med bare 1 bane? (kan se bort fra den banen som kun brukes til taxing)

LGW satte verdensrekord i flybevegelser for en flyplass med bare en rullebane i august, hvor det i gjennomsnitt var 851 bevegelser per dag. Men det var også et klart tegn på med slik stor trafikk går ut over punktligheten som var nede på 60,4% i august sammenlignet med 81,3% i januar 2014. I den samme august-måneden var det i gjennomsnitt 165 passasjerer per flybevelser, hvilket er temmelig nær årsgjennomsnittet på LHR.

Bør vel nevnes at flybe solgte sine slots til easyJet for litt over et år siden og de var heller ikke på billigsalg.

FlightDeck
27-02-2015, 19:06
Hvis SAS vil erstatte de to solgte slot-parene må nok de fly til Ryanairs hjemmebane.

Eller kjøpe slots på LGW?

Someone
27-02-2015, 20:57
Eller kjøpe slots på LGW?


Høres ut som er dårlig investering

LN-KGL
27-02-2015, 22:50
Det er langt i fra noen dårlig investering Someone - noen utvidelse med nye rullebaner til Londons flyplasser vil vi ikke se på de første 20 år. Spørsmålet er mer om SAS har råd til en slik investering?

Someone
27-02-2015, 22:57
Det er langt i fra noen dårlig investering Someone - noen utvidelse med nye rullebaner til Londons flyplasser vil vi ikke se på de første 20 år. Spørsmålet er mer om SAS har råd til en slik investering?

Det kommer an på om de skal bruke noen titalls milloner for og åpne en rute de kan tape penger på, eller om det er lukrativt og fly dit eller ikke

Prøvde LGW for to uker siden. På tross jeg bodde ved Victoria frister det ikke til gjenntagelse, da jeg brukte kortere tid med tuben fra LHR T5

LN-MOW
27-02-2015, 23:01
Nå kan jo SAS kjøpe mange slots på 'mindre attraktive' tider enn de de hadde for pengene de fikk inn. Det er lokaltrafikken som er hovedfokuset for SAS i London, og det å flytte et par ruter noen timer har neppe særlig betydning for trafikken.

TOS
28-02-2015, 01:06
Prøvde LGW for to uker siden. På tross jeg bodde ved Victoria frister det ikke til gjenntagelse, da jeg brukte kortere tid med tuben fra LHR T5

Nå er det en stund siden jeg har vært på LGW (dvs et knapt år siden), men det er vel en helt grei flyplass i mitt hode. Om det er lurt av SAS å skulle fly dit er vel en annen sak.

Hva angår tidsbruk så har jeg litt problemer med å se hvordan du kan bruke lenger tid fra Victoria til LGW enn med tuben fra T5 til samme sted (gikk du til Gatwick?;))...

LN-KGL
28-02-2015, 01:10
Prøvde LGW for to uker siden. På tross jeg bodde ved Victoria frister det ikke til gjenntagelse, da jeg brukte kortere tid med tuben fra LHR T5

Nå var du vel litt følelsesladet Someone. Tidstabellene viser noe helt annet. Piccadilly Line til South Kensington fra LHR T5 tar 46 minutter og Circle Line videre til Victoria tar ytterligere 4 minutter + overgang og venting. Med andre ord vil LHR T5 - Victoria bli minimum 54 minutter. Fra Gatwick til Victoria kan det ta opp til 41 minutter hvis du slenger deg på Southerns avganger, men med Gatwick Express sparer du rundt 10 minutter. Hvis du hadde kombinert Heathrow Express fra T5 med bytte til Circle Line på Paddington på vei til Victoria hadde spart rundt 7 minutter i forhold til Piccadilly/Circle, men fremdeles hadde det tatt over et kvarter lenger enn hurtigste løsning fra LGW.

Reiser jeg via LHR til London tar jeg alltid taxi inn til sentrum - minst fuzz, i de fleste tilfeller kortest tid og ingen bytte av transportmiddel. Det er ikke så ofte det skjer siden jeg i de fleste tilfeller tar bussen fra stand 23 på T5 til Northern Perimetre Europcar Car Rental for å hente leiebilen som fort finner M25 og M3. Sist turen siste uke i november gikk bilen veldig radig - hadde bestilt en Astra, men endte opp med en BMW 525da med alle remedier og null egenandel til samme pris som Astraen. De grønne på Heathrow kan anbefales på det sterkeste.

Å bevege seg på bakken i England er en vitenskap, men så lenge man ikke skal innenfor M25-ringen er det stort sett leiebil som gjelder hvis man skal fort og behagelig frem. Det absolutt beste er å ha egen sjåfør ;)

FlightDeck
28-02-2015, 08:54
Kan man "leie" en slot i stedet for å kjøpe? Hvvordan har f.eks. Norwegian klart å vokse så mye på Gatwick?

Husker da Blue1 startet en rute Helsinki-London/Heathrow - da med et ganske håpløst opplegg med forskjellige avgangstider hver dag (!), og ikke alle var akkurat ideelle. Skyldes dette mange ulike slots som de har skrapt sammen, eller har flyplassen gitt dem mulighet til å fly på det som eventuelt var av ledige tider?

Blue1 fikk senere optimalisert rutetidene da de begynte med to daglige avganger (fra Helsinki kl. 12.05 og 20.05 og fra London kl. kl. 08.05 og 15.15), men de la ned ruten bl.a. med begrunnelse at det ble lite connectiontrafikk ut fra London med dette opplegget.

Cockpitview
28-02-2015, 09:03
Nå kan jo SAS kjøpe mange slots på 'mindre attraktive' tider enn de de hadde for pengene de fikk inn. Det er lokaltrafikken som er hovedfokuset for SAS i London, og det å flytte et par ruter noen timer har neppe særlig betydning for trafikken.

Det finnes intet åpent marked for kjøp og salg av slots på Heathrow.
Det er meget sjeldent at slots er til salgs og ser man på prisene har det historisk hatt liten betydning om klokkeslettet slot er knyttet til.
Short Haul, Medium Haul og ikke minst Long Haul har ytterst forskjellige tids preferanser på LHR. Dessuten har SAS en politikk om ikke å kjøpe slot.
Meg kjent finnes det kun en gang de siste 10 årene der SAS har dratt opp lommeboka. Da på grunn av dårlig planlegging.

Så at SAS vil kjøpe nye slots på LHR, er nok fullstendig utelukket!

Cockpitview
28-02-2015, 09:11
Kan man "leie" en slot i stedet for å kjøpe? Hvvordan har f.eks. Norwegian klart å vokse så mye på Gatwick?

Husker da Blue1 startet en rute Helsinki-London/Heathrow - da med et ganske håpløst opplegg med forskjellige avgangstider hver dag (!), og ikke alle var akkurat ideelle. Skyldes dette mange ulike slots som de har skrapt sammen, eller har flyplassen gitt dem mulighet til å fly på det som eventuelt var av ledige tider?

Blue1 fikk senere optimalisert rutetidene da de begynte med to daglige avganger (fra Helsinki kl. 12.05 og 20.05 og fra London kl. kl. 08.05 og 15.15), men de la ned ruten bl.a. med begrunnelse at det ble lite connectiontrafikk ut fra London med dette opplegget.

Korrekt, det gjøres også leie eller gjenytelser på slot regulerte flyplasser.
Da primært innenfor allianser og partnere. Om jeg husker rett, så må utleie av slots godkjennes av luftfartsmyndighetene.
Mener Virgin leide ut egne slots på LHR til deres feeding fiasko videre i UK.
Tror også Delta leier slots av CSA.

LN-KGL
28-02-2015, 10:28
Mener Virgin leide ut egne slots på LHR til deres feeding fiasko videre i UK.

Tror nok Turtle har en mer riktig forklaring på denne, men her er det betingelser i forbindelse med BAs overtakelse av BMI som spiller inn.

Glean EBG
02-03-2015, 13:43
Noen som veit hvilke ruter sas skal kutte på LHR

Someone
02-03-2015, 13:49
Noen som veit hvilke ruter sas skal kutte på LHR

Foreløpig ligger samtlige av dagens 21 daglige flighter ute til salg også i neste års vinterprogram, så hvis de i det hele tatt har bestemt seg selv, så er det i hvertfall ikke offentlig ennå

thedude
17-03-2015, 10:35
Ingen som har hørt noe mer om hvilke frekvenser som går ut?

Everest
19-03-2015, 20:46
Det er vel en slot som kommer fra SVG som er solgt. Ser man på 2014-tallene og antall flighter, så ser det ut til at antall passasjerer pr flight var som følger:

CPH = 130
ARN = 123
GOT = 110
OSL = 103
SVG = 85

Samtlige destinasjoner har et gjennomsnittlig passasjertall pr flight som er lavere enn gjennomsnittet på LHR som var 156 i 2014

Hvor har du disse dataene fra? :)

LN-KGL
20-03-2015, 01:51
Hvor har du disse dataene fra? :)

Tallene finner hvis du kombinerer tallene over flyplasspassasjerer med hyppigheten i punktlighetsstatistikken til UK CAA. Disse er ikke tall for bare SAS, men kombinasjonstall for BA og SAS siden begge trafikkerer samme flyplasser. Om det er SAS eller BA som har best belegg vet jeg ikke, men gjennomsnittlig passasjertall per flight gir en god indikasjon på hvor det er overkapasitet.

chrisljo
20-03-2015, 08:37
Tallene finner hvis du kombinerer tallene over flyplasspassasjerer med hyppigheten i punktlighetsstatistikken til UK CAA. Disse er ikke tall for bare SAS, men kombinasjonstall for BA og SAS siden begge trafikkerer samme flyplasser. Om det er SAS eller BA som har best belegg vet jeg ikke, men gjennomsnittlig passasjertall per flight gir en god indikasjon på hvor det er overkapasitet.

85 fra SVG mot 110 fra GOT. Er det ikke naturlig å tro at yield fra Stavanger kompenserer for den forskjellen? SAS rammeavtale med Statoil taler vel også for å beholde SVG, til tross for skrale tider i oljebransjen?

Someone
20-03-2015, 08:48
85 fra SVG mot 110 fra GOT. Er det ikke naturlig å tro at yield fra Stavanger kompenserer for den forskjellen? SAS rammeavtale med Statoil taler vel også for å beholde SVG, til tross for skrale tider i oljebransjen?


Statoil har vel rammeavtaler med "alle"?

petter380
20-03-2015, 09:28
85 fra SVG mot 110 fra GOT. Er det ikke naturlig å tro at yield fra Stavanger kompenserer for den forskjellen? SAS rammeavtale med Statoil taler vel også for å beholde SVG, til tross for skrale tider i oljebransjen?

Ikke bare Statoil, samtlige selskaper i regionen.

Med bakgrunn i at SVG har mange internasjonale beboere og IAH-ruten som ble startet opp i fjor (et tegn på at SAS satser i regionen), så blir det litt merkelig å ta vekk en avgang til en sentral *A hub som LHR er blitt (har vel kanskje alltid vært).

Derimot så taler direkte ruter til andre plasser i UK, som NCL og ABZ for å legge ned en avgang til LHR...

Uavhengig av hva som skjer så takker nok spesielt BA, men også LH og KLM for SAS "tapperhet".

Someone
24-03-2015, 10:46
SAS selger ny slot på Heathrow til Turkish Airlines.

http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/300246/sas_saelger_heathrow-plads_til_turkish_airlines.html

Nå er det fortsatt ikke kjent hvor det kuttes, og det kan sjongleres og stokkes om på rutene, men er vel denne slot'en Turkish har kjøpt?

http://airlineroute.net/2015/03/24/tk-lhr-w15/
Turkish Airlines Expands London Heathrow Frequencies in W15

TK1971 IST1450 – 1700LHR 321 D
TK1972 LHR1800 – 2350IST 321 D

Cockpitview
24-03-2015, 11:14
Ser ut som om det er en ARN rotasjon som ryker.

Frequent Traveller
24-03-2015, 11:22
Det er utrolig at en Operatör som holder en slot-rettirghet ved en flyplass skulle samtidig eie rettigheten ä disponere nevnte slot over til et tredjeparti. Det skulle vaere Airport Authority som eier prerogativet ä disponere slots. Retten ä operere en viss slot skulle kun vaere prekaer, dvs om interessen ä drive videre operasjon av en viss slot bortfaller hos Operatör A, mener jeg at det er naturlig at nevnte slot tas tilbake av Airport Authority som deretter disponerer videre nevnte slot pä markedet blant konkurrerende interessenter B, C, D ... Liknende foregär ved Yachting-klubber : eier X av seilbät A disponerer fortoyningsplass nº N. Deretter flytter han bäten sin til Sicilia. Yachting-klubben tar derfor plass N tilbake som "ledig" og den selges pä nytt til fordel for Yachting-klubben, ikke for den tidligere eier X. Samme gjelder for Kjos' sine A32X fly. Han har (? over-)kjöpt 100 stk. av disse. Om han ikke önsker ä ta leverans pä 20 av disse, er det dessverre ikke mulig for Kjos ä selge "sine" A32X til EZY eller RYR eller XYZ ..., flyene eies av Airbus helt til de er leverte og fullt betalte. Prerogativet ä re-allokere eierretten til fly som skal leveres i fremtiden eies av Airbus uansett Kjos' kontrakt. Jeg har vanskelig for ä forstä hvorfor Airport Operators ikke driver sin butikk pä samme vis. Drift av gate slot allokeringene ville bli en meget saftigere butikk hvis de avstär ä selge videre-formidlingsrettigheten sammen med bruksrettigheten ! (mener jeg iallfall ?)

Superhai
25-03-2015, 10:26
Drift av gate slot allokeringene ville bli en meget saftigere butikk hvis de avstär ä selge videre-formidlingsrettigheten sammen med bruksrettigheten ! (mener jeg iallfall ?)

SAS ønsker ikke å slutte å fly den rundturen, men ser det som økonomisk fordelaktig å overføre den til noen andre. Hadde flyplassen hatt den økonomiske gevinsten, så hadde nok ikke SAS gjort denne manøveren. For øvrig så kan Kjos selge sine fly, og kan sikkert fint avtale på forhånd med en tredjepart om å overta en av maskinene når de er klare for leveranse. Når det gjelder Yacht-klubber så vet jeg ikke hva som er jengs, men jeg har ingen tvil om at klubber gjør dette på ulike måter.

Frequent Traveller
29-03-2015, 12:30
... For øvrig så kan Kjos selge sine fly, og kan sikkert fint avtale på forhånd med en tredjepart om å overta en av maskinene når de er klare for leveranse ...Betalings-strömmen av Predelivery Payments under kjöps-kontrakten Norwegian-Airbus, samt saldo (omtrent 70 % av Delivery Price, eskalert opp til leverans-dato v/anvendelse av Price Escalation Formulae) skal honoreres av Norwegian for at Airbus har anledning ä levere fra seg eier-retten til sine fly pr. Bill of Sale, til Norwegian. Airbus skriver ikke Bill of Sale til fordel for Airline XYZ när salgs-kontrakten er skrevet med Norwegian. Norwegian mä först fullföre sine fulle obligasjoner etter kontrakten og ta leverans. Deretter blir flyet Norwegians eiendom. Samme dag (samme minutt) kan Kjos selge flyet second-hand, i en salgs-kontrakt Norwegian-XYZ. Hvordan avtalen er skrevet og oppfulgt XYZ-NAX seg imellom er da Kjos' ansvar og bekymring, ikke Airbus'. Med èn eksepsjon : hvis Kjos har valgt ä finansiere flyet gjennom Financial Lease, kan Financial Lessor gyldigt substitueres som recipient av Bill of Sale pä vegne av Norwegian. Som päviser at om Kjos önsker ä frasi seg (noen av) sine 100 stk. A320 til noen av KJOS VALGTE overtakere (og ikke av Airbus valgte overtakere !) mä nok Kjos sjongle ganske mye med juridikken og pengeströmmene for ä fä det til ä fungere etter egen vilje ... Airbus gir dessverre ikke villig fra seg prerogativet ä styre egen Salgs-Politikk !

Someone
29-03-2015, 20:45
Litt rart, men samtidig som SAS har solgt 2 daglige (14 ukentlige) slots, så søkte de om det samme. Men ikke overraskende ble det avslått i følge en oversikt på a.net

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6358607/

gustavf
29-03-2015, 21:38
Litt rart, men samtidig som SAS har solgt 2 daglige (14 ukentlige) slots, så søkte de om det samme. Men ikke overraskende ble det avslått i følge en oversikt på a.net

Er det mulig SAS håper på å plukke opp noen lite attraktive slot-tider for å kunne skyfle om på rutetider og tilby et nogenlunde likt program?

chrisljo
30-03-2015, 07:43
Er det mulig SAS håper på å plukke opp noen lite attraktive slot-tider for å kunne skyfle om på rutetider og tilby et nogenlunde likt program?

Er det mulig at SAS alltid søker om mer? I håp opp å plukke opp en begrenset ressurs. De klarer alltid å bruke en slot hvis de må.

Edvard
24-04-2015, 19:12
Fortsatt populært på Heathrow:

"we’ve got over 30 airlines knocking on our door waiting to serve the UK’s hub"

– John Holland-Kaye (Høvding LHR)

Routesonline link (http://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/248522/london-heathrow-remains-in-high-demand-to-worlds-airlines/?utm_source=content_and_community&utm_medium=social_media&utm_campaign=the-hub)

WF789
02-06-2015, 11:12
Evt. en by som mister alle og bytter til LGW?

Ikke LGW, Men STN

http://www.sasgroup.net/en/vinterprogram-over-en-halv-million-flere-sas-seter/

vintertrafikkprogrammet setter SAS inn større fly på de eksisterende rutene fra Oslo, København og Stockholm til London Heathrow. Samtidig endres flyplassen på ruten mellom Gøteborg og London fra Heathrow til Stansted.

Cockpitview
02-06-2015, 11:28
Ser ut til at BA vant slaget om GOT.

Større maskin? A321?

WF789
02-06-2015, 11:31
Større maskin? A321?

Større griser tipper jeg, de bruker da en del 600/700 dit.

FlightDeck
02-06-2015, 11:32
Ikke LGW, Men STN

http://www.sasgroup.net/en/vinterprogram-over-en-halv-million-flere-sas-seter/

Her er flytidene:


Måndag – Fredag
SK 2567, avgång från Göteborg kl 07:00 med ankomst kl 07:50
SK 2569, avgång från Göteborg kl 17:50 med ankomst kl 18:40

SK2568, avgång från Stansted kl 08:30 med ankomst kl 11:15
SK2570, avgång från Stansted kl 19:20 med ankomst kl 22:05

Lördag
SK2567, avgång från Göteborg kl 07:25 med ankomst kl 08:15
SK2568, avgång från Stansted kl 08:55 med ankomst kl 11:40

Söndag
SK 2569, avgång från Göteborg kl 17:50 med ankomst kl 18:40
SK2570, avgång från Stansted kl 19:20 med ankomst kl 22:05

Star Flyer
02-06-2015, 11:37
STN? Oh mama...
Det er jo bare EasyJet og Ryanair på den flyplassen...

WestAir
02-06-2015, 11:43
SAS gjorde det samme fra SVG i 2001, ikke vellykket for å si det mildt.

FlightDeck
02-06-2015, 12:07
SAS gjorde det samme fra SVG i 2001, ikke vellykket for å si det mildt.

SAS har også prøvd seg med København-Stansted og Stockholm-Stansted. Men begynner å bli lenge siden forrige forsøk ... Problemet med Stansted er jo at det bare blir lokaltrafikk - ingen videreforbindelser.

11.12.1997
SAS to start service to London-Stansted

Effective March 29, 1998 SAS Scandinavian Airlines will provide additional nonstop capacity between the London area and Stockholm-Arlanda through the introduction of two daily flights serving London-Stansted. SAS will use 105-seat DC-9-41 aircraft for its London-Stansted operation. From Stockholm there will be convenient connections to Swedish domestic destinations as well as to the Baltic states, Moscow and Finland.

The modern London-Stansted airport provides an opportunity for SAS to expand its London operations. In 1996 the airport, which is located only 40 minutes by express train north of the City of London, handled five million passengers. The large majority (70 per cent) travelled on scheduled services, which emphasizes how London-Stansted – initially a charter airport -- has developed into a viable alternative to London-Heathrow for business travellers.

Starting March 29, SAS will offer a morning and an evening departure from London-Stansted seven days a week. The morning flight will leave at 0920, arriving Stockholm at 1230. The evening flight departs at 1830 and will arrive in Stockholm at 2140. SAS will offer automated check-in terminals at London-Stansted in addition to the normal separate check-in desks for its EuroClass and Tourist Class passengers. EuroClass passengers will have the added convenience of "Fast Track" passport and security control facilities. A EuroClass lounge for the exclusive use of SAS’s business class passengers will be available close to the departure gate.

The morning flight from Stockholm will leave at 0700 and arrive London-Stansted at 0830. In the afternoon the departure time from Stockholm is at 1600, arriving at 1730.

"We have wanted to expand our London operations for some time to meet the needs of business travellers. London-Stansted will enable us to offer them a very efficient and comfortable product," said Owe L�wenborg, SAS’s General Manager for the UK, Ireland and Iceland. "The airport is ideal for our expansion, considering its excellent facilities and easy access from the City of London – an important market for SAS – as well as a wide catchment area in East Anglia and the South-East. London-Stansted is a very good complement to our Heathrow operation, which cannot be expanded for the time being due to slots limitations."

With the launch of its London-Stansted service, SAS’s London-Stockholm operation will increase from five flights a day to seven.

Further information:
Karin Str�mberg, VP, Network Management or
Per S�derblom, SAS Route Market Development, tel. +46-8-797.2105

Fnate
02-06-2015, 12:48
Større griser tipper jeg, de bruker da en del 600/700 dit.

BA flyr vel ikke særlig griser fra Heathrow?

Someone
02-06-2015, 13:19
Jeg tipper GOT-STN blir en kortvarig affære, men allikevel tror jeg det var en lur beslutning for SAS når noen var villig til og betale så mye for de to slotene.
At da GOT tapte kampen tyder på at de har færre videreforbindelser og dårlige yield/volum kombinasjon enn de andre

WF789
02-06-2015, 13:21
BA flyr vel ikke særlig griser fra Heathrow?

Sas skulle bruke større fly til LHR. Fra Norge og Sverige betyr vel det færre 600 og flere 800.

Twin Otter
03-06-2015, 22:52
Jeg er også skeptisk fra STN. Men det virker som det er primært de foretningsreisende de ønsker å fri til. Men som noen andre skrev virker det som BA vant kampen om GOT-LHR. Så er det kanskje litt "kjipt" for de foretningsreisende i SAS som gjerne kunne tenke seg å benytte seg av loungefasilitetene på LHR Terminal 2.

Hvordan blir det med lounge-tilgang på STN for reisende med status eller C-billetter? Og hvor lang tid bruker HEX i forhold til toget fra STN?

in addition to the normal separate check-in desks for its EuroClass and Tourist Class passengers

Hva er det jeg ikke har fått med meg. Skal vi tilbake tilbake til "gamle dager"?


(Jeg vet ikke helt om det kan være aktuelt å starte en egen tråd om SAS sine nyvarslede operasjoner til STN, men jeg velger å poste her i denne omgang siden jeg siterer pressemeldingen noen poster ovenfor her.)

DY1503
03-06-2015, 23:07
Pressemeldingen over er fra 1997, så tror ikke den er relevant når lenger ;)

Når det gjeldet togene så bruker HEX 15min og Stansted Express 45min (ble litt rart med lignende forkortelse her), men da til helt ulike stasjoner slik at det ikke er helt sammenlignbart. Finnes vel en lounge på Stansted og, men i forhold til Heathrow er det vel ikke samme stas.

På en annen side, når de først starter opp igjen på STN, vil mulighetene for en rute til Trondheim være tilstede? Hadde selv gjerne flydd den ruten fremfor Norwegian til LGW.

litt-amatør
03-06-2015, 23:52
Når jeg så større fly, tenkte jeg umiddelbart at det kunne bli reduksjon på OSL-LHR, men det blir det da ikke? GOT-STN kommer ikke til å vare lenge og da skal SAS ikke fly til London fra Sveriges nest største by på størrelse omtrent med Oslo? Høres mildt sagt merkelig ut...

Glean EBG
04-06-2015, 00:33
Velger heller DY LGW fremfor SK til STN. Dette er jeg helt sikker på at blir en flopp.

WestAir
04-06-2015, 08:29
Når jeg så større fly, tenkte jeg umiddelbart at det kunne bli reduksjon på OSL-LHR, men det blir det da ikke? GOT-STN kommer ikke til å vare lenge og da skal SAS ikke fly til London fra Sveriges nest største by på størrelse omtrent med Oslo? Høres mildt sagt merkelig ut...

SAS flyr ikke mellom BGO og LOndon heller.

litt-amatør
04-06-2015, 08:37
SAS flyr ikke mellom BGO og LOndon heller.

Klar over det, men Gøteborg er en veldig my større by enn Bergen, og nedleggelsen av GOT-LHR innebærer at SAS flyr til LHR fra bare en by i Sverige.

Men samtidig mener jeg beslutningen høres riktig ut, London er en destinasjon SAS aldri vil kunne konkurrere om de beste prisene med det volumet som nå tilbys fra andre selskaper. Å satse på CPH, ARN og OSL og la det bli med det er slett ingen dårlig ide. At SAS flyr til STN og kun fra GOT tror jeg derimot er en dårlig ide. Men vi får se.:)

Flap15
04-06-2015, 09:50
Sas skulle bruke større fly til LHR. Fra Norge og Sverige betyr vel det færre 600 og flere 800.

Det er få avganger fra Norge til LHR med -600. Man bytter sikkert noen -700 til -800 der det allerede ikke er -800.

WF789
04-06-2015, 10:05
Det er få avganger fra Norge til LHR med -600. Man bytter sikkert noen -700 til -800 der det allerede ikke er -800.

Få er sikkert riktig, men mitt svært spinkle tallgrunnlag har en majoritet på 600 og ingen 800. på ruta. Så de finnes helt klart.

SAS_flyer
04-06-2015, 12:19
Spørsmålet er hvordan ruten fra SVG vil gå med returen i markedet der. De slotene kan flyttes ved behov.

WestAir
04-06-2015, 16:49
Spørsmålet er hvordan ruten fra SVG vil gå med returen i markedet der. De slotene kan flyttes ved behov.

Ja, hvis SAS vil gi alle oljekundene til BA så kan de det...

SAS_flyer
04-06-2015, 18:49
Ja, hvis SAS vil gi alle oljekundene til BA så kan de det...
Vi kan håpe det blir motsatt. :-)

WF789
27-03-2017, 17:31
Ytterligere to slots selges:

http://news.cision.com/se/sas/r/sas-overlater-tva-landnings-och-starttillstand--slots-par--vid-london-heathrow-vilket-ger-en-positiv,c2223704

SAS har ingått en transaktion om överlåtelse av två slots-par på London Heathrow.

Transaktionen ger en positiv resultateffekt motsvarande 75 MUSD för SAS, vilken kommer att redovisas under andra kvartalet räkenskapsåret 2016/2017 med motsvarande likviditetseffekt under räkenskapsåret 2016/2017.

Sas vil fortsatt kunne benytte dem i inntil 3 år.

darkcho
27-03-2017, 18:12
Rart opplegg, er det langvarig forventet fallende yield som gjør dette?

raider66
27-03-2017, 18:35
Dette har trolig noe med den "nylige" kartellboten å gjøre.

Espen

EvakCPH
27-03-2017, 18:54
Interessant at SAS fortsat kan benytte dem i 3 år.

EvakCPH
28-03-2017, 20:02
Vi ved ikke så meget om den nye london-base endnu, men vil de fleste herinde ikke mene, at det er en god handel, som SAS har lavet?

Er London overhovedet vigtig for SAS i dag? Konkurrencen på London er hård (især fra København) og jeg tvivler på, at SAS føder mange passagerer ind til sit eget netværk fra London. Omvendt er det jo ikke til SAS' fordel at levere passagerer til Heathrow, selvom der selvfølgelig er noget samarbejde med andre Star-partnere.

Selvfølgelig skal SAS tilbyde adgange til byer som London, Paris, Amsterdam og Frankfurt, men hvis de benytter disse lufthavne som transfer-pladser, er det jo rejsende, som SAS sender direkte i hovedet på konkurrenterne.

Jeg kender ikke noget til fordelingen af passagerer på london-ruterne. Det ville være behageligt, hvis vi kendte lidt mere til ruternes økonomi og betydning (for resten af netværket).

Everest
28-03-2017, 20:47
SAS kapitulerer fullstendig...

Jens W
28-03-2017, 20:51
SAS kapitulerer fullstendig...

Nja. Jeg tror nok det er noen riktige ord tidligere i tråden (rett over her bl.a.)
Hardt marked til London, og Heathrow er vel på mange måter også den dyreste av byens flyplasser man kan fly til?

Tror nok vi på sikt ser gjenåpning av flyvninger til LCY og kanskje muligens også litt mer til LGW enn bare fra Bergen.

OttoL
28-03-2017, 21:53
Nja. Jeg tror nok det er noen riktige ord tidligere i tråden (rett over her bl.a.)
Hardt marked til London, og Heathrow er vel på mange måter også den dyreste av byens flyplasser man kan fly til?

Tror nok vi på sikt ser gjenåpning av flyvninger til LCY og kanskje muligens også litt mer til LGW enn bare fra Bergen.

SK la ned BGO-LGW høsten 2011 og siden den gang har DY økt til 2 daglige på samme rute så det toget er nok kjørt for lengst. Ser jo bare hvordan det gikk da Easyjet forsøkte seg.

VC-10
28-03-2017, 22:06
Bortsett fra GOT - STN, flyr vel SAS kun til LHR (hvis den ruta eksisterer lenger da!?)

Jens W
28-03-2017, 22:10
SK la ned BGO-LGW høsten 2011 og siden den gang har DY økt til 2 daglige på samme rute så det toget er nok kjørt for lengst. Ser jo bare hvordan det gikk da Easyjet forsøkte seg.

Ser man på. Gått meg hus forbi.

Chriscross
29-03-2017, 09:05
Har SAS sagt noe om hvilken flyplass den nye satsingen skal gå fra? Er vel lite som tyder på lhr dersom de selger slot.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
29-03-2017, 09:08
Har SAS sagt noe om hvilken flyplass den nye satsingen skal gå fra? Er vel lite som tyder på lhr dersom de selger slot.


Sent from my iPhone using Tapatalk

De skal baseres på LHR. Er jo bare snakk om en base for å operere eksisterende ruter og ikke starte nye ruter fra London. Så kalle det en satsing er litt feil. Handler mer om å spare penger og skaffe rimeligere finansiering

FlightDeck
29-03-2017, 11:59
Bortsett fra GOT - STN, flyr vel SAS kun til LHR (hvis den ruta eksisterer lenger da!?)

GOT-STN er lagt ned.

FlightDeck
29-03-2017, 11:59
SK la ned BGO-LGW høsten 2011 og siden den gang har DY økt til 2 daglige på samme rute så det toget er nok kjørt for lengst. Ser jo bare hvordan det gikk da Easyjet forsøkte seg.

Norwegian hadde to daglige til London fra Bergen også da SAS hadde ruter dit.

OttoL
29-03-2017, 14:34
Norwegian hadde to daglige til London fra Bergen også da SAS hadde ruter dit.

Ja det stemmer faktisk. La meg reformulere:

"siden den gang har Norwegian økt til 2 daglige på alle dager utenom lørdag".

Det kan du ikke ta meg på :cool:

OEH
29-03-2017, 15:07
Gjenåpning av OSL-LCY hadde jo vært svært behagelig. Vi er mange som savner den.
BA har vel nå helt sluttet å fly LCY-Skandinavia, så et visst kundegrunnlag burde det jo være. Men det spørs om SAS har det optimale utstyret for en slik rute?

Boeing_fan
29-03-2017, 15:28
Men det spørs om SAS har det optimale utstyret for en slik rute?

Widerøe derimot mottar vel snart noen nye brasilianske fugler som kan lande på LCY?

OEH
29-03-2017, 15:30
Selvfølgelig skal SAS tilbyde adgange til byer som London, Paris, Amsterdam og Frankfurt, men hvis de benytter disse lufthavne som transfer-pladser, er det jo rejsende, som SAS sender direkte i hovedet på konkurrenterne.

Tror nok LHR er viktig for SAS ja. Kanskje den viktigste business-destinasjonen i Europa, for ikke å snakke om verden. Jeg vet ikke hvor mange business-reisende som velger f.eks DY eller FR til LGW eller STN, men det er ingen tvil om at LHR er den foretrukne flyplassen. Da SAS la ned GOT-LHR økte jo BA på ruten, og overtok nok SAS sine tidligere kunder på ruten, og muligens på ruter til resten av verden Jeg tror nok at BA vil kunne forsøke å stjele pax fra SAS hvis/når de reduserer på LHR fra andre steder også. For en business-destinasjon som London er jo frekvenser viktig og dersom de samtidig kan stjele noen transfer-pax er det jo dobbel gevinst for dem.

OEH
29-03-2017, 15:30
Widerøe derimot mottar vel snart noen nye brasilianske fugler som kan lande på LCY?
Ja, det hadde jo vært noe..:fly

chrisljo
29-03-2017, 16:15
Tror nok LHR er viktig for SAS ja. Kanskje den viktigste business-destinasjonen i Europa, for ikke å snakke om verden. Jeg vet ikke hvor mange business-reisende som velger f.eks DY eller FR til LGW eller STN, men det er ingen tvil om at LHR er den foretrukne flyplassen. Da SAS la ned GOT-LHR økte jo BA på ruten, og overtok nok SAS sine tidligere kunder på ruten, og muligens på ruter til resten av verden Jeg tror nok at BA vil kunne forsøke å stjele pax fra SAS hvis/når de reduserer på LHR fra andre steder også. For en business-destinasjon som London er jo frekvenser viktig og dersom de samtidig kan stjele noen transfer-pax er det jo dobbel gevinst for dem.

Reiser selv endel til London og har en viss preferanse for LHR, men kan fint bruke andre flyplasser hvis tidene passer. Frekvens kunne fint vært høyere, savner 0900 avgang fra Oslo, en 1415 avgang fra London og gjerne en senere avgang enn 19:30 fra London. Drar gjerne LCY hvis det er det som skal til :)

OEH
29-03-2017, 16:43
Reiser selv endel til London og har en viss preferanse for LHR, men kan fint bruke andre flyplasser hvis tidene passer. Frekvens kunne fint vært høyere, savner 0900 avgang fra Oslo, en 1415 avgang fra London og gjerne en senere avgang enn 19:30 fra London. Drar gjerne LCY hvis det er det som skal til :)
Det er vel ikke uvilje mot LGW og STN i seg selv som er årsaken, men rett og slett at tid er penger (og krefter). Å komme seg til de to andre flyplassene tar rett og slett lenger tid (spesielt STN).
Så er det jo også fasilitetene på LHR som er av en helt annen klasse enn på de andre flyplassene. Da tenker jeg på lounger, restauranter, butikker osv..
Personlig velger jeg aldri STN, toget tar en evighet og Liverpool Street Station er upraktisk og usentralt i forhold til de stedene i London jeg ferdes og jobber. LGW er litt det samme.Til/fra LHR tar det 20 minutter med HEX eller 45 med tuben hvis jeg føler for å spare penger. Jeg betaler gladelig mer for å bruke LHR.
Ja, LCY er en genial flyplass som vi absolutt hadde trtengt en forbindelse til.

oy-viv
29-03-2017, 20:22
BA har vel nå helt sluttet å fly LCY-Skandinavia

Nej, med SUN-AIR som franchise partner flyver de stadig BLL-LCY
to gange daglig fra mandag til fredag. Og det på trods af, at
BA selv har en daglig afgang med A319 til LHR ( enkelte ugedage 2)
og FR har flere daglige afgange til STN.
Så tag en snak med SUN-AIR, hvis der er et marked fra OSL! Deres Dornier
Jet 328 har 33 sæder, I får catering og en cabin crew i BA uniform, selv
om hun sandsynligvis har en jysk accent! Det bliver lige som at
flyve privat jet!
I skal bare ikke brokke jer over billetpriserne, for de bliver meget højere
end hos moderselskabet og SK!:)

sexten
30-03-2017, 16:36
På Twitter går det rykter om at SAS aktar å nytta A330 på ruta (sikkert CPH) til LHR for å dekka opp for kapasiteten. Spennandes, hvis det er noko hold i dei.

EvakCPH
30-03-2017, 17:08
På Twitter går det rykter om at SAS aktar å nytta A330 på ruta (sikkert CPH) til LHR for å dekka opp for kapasiteten. Spennandes, hvis det er noko hold i dei.

Hm... SAS kan selvfølgelig fortsætte med nuværende kapacitet i 3 år frem, men selv i 2020 vil SAS stadig have vanskeligt ved at frigive en langrutemaskine til london-ruten, med mindre der anskaffes nyt materiel.

Jens W
30-03-2017, 21:52
På Twitter går det rykter om at SAS aktar å nytta A330 på ruta (sikkert CPH) til LHR for å dekka opp for kapasiteten. Spennandes, hvis det er noko hold i dei.

Hm... SAS kan selvfølgelig fortsætte med nuværende kapacitet i 3 år frem, men selv i 2020 vil SAS stadig have vanskeligt ved at frigive en langrutemaskine til london-ruten, med mindre der anskaffes nyt materiel.

I pressemeldingen sa man at man skulle dekke opp kapasitet som forsvinner med rutekutt med større materiell.
Med basis i morgendagens ruter:
CPH: 320 x3, 321 x3
OSL: 737-700 x2, 737-800 x1
ARN: 737-700 x1, 737-800 x4, 320 x1
SVG: 737-700 x1, 737-800 x1

I dette er det ikke mange setene å hente på større narrowbody, og da er det logisk å anta at man går for widebody.

Man fløy jo også wide til LHR frem til 767 forsvant.

Someone
30-03-2017, 22:13
I dette er det ikke mange setene å hente på større narrowbody, og da er det logisk å anta at man går for widebody.


Jeg holder fortsatt en knapp på at dette utsagnet kan puttes i skuffen merket: PR

[emoji6]

Someone
27-04-2017, 14:36
Visstnok American som har kjøpt de to siste slotene SAS solgte

OttoL
04-09-2018, 13:22
Ser noen på frequent traveller norge (https://www.facebook.com/groups/FrequentTravelerNorge/permalink/232298914132991/) skriver at SAS har solgt enda en slot på LHR. Noe hold i dette?

Someone
04-09-2018, 13:26
Ser noen på frequent traveller norge (https://www.facebook.com/groups/FrequentTravelerNorge/permalink/232298914132991/) skriver at SAS har solgt enda en slot på LHR. Noe hold i dette?



Jeg mistenker noen blander inn gammelt nytt her og det er vel ikke så lenge de skal levere fra seg slotene de solgte?

Det er verken sendt ut børsmelding eller pressemelding om noe salg, og dette vil normalt utløse det. Så tror det er noen som kanskje blander litt her?

OttoL
04-09-2018, 16:47
Jeg mistenker noen blander inn gammelt nytt her og det er vel ikke så lenge de skal levere fra seg slotene de solgte?

Det er verken sendt ut børsmelding eller pressemelding om noe salg, og dette vil normalt utløse det. Så tror det er noen som kanskje blander litt her?

Og det var innlegget slettet. Mulig noen har sett feil i almanakken sin og lest litt gamle nyheter :stir