PDA

View Full Version : Jobbtur til Kuala Lumpur og Perth (Nå med bilder!!)


jufix
04-02-2015, 04:14
Nok en jobbtur på gang, denne gangen en uke i Kuala Lumpur og en uke i Perth. Reiseruten ble TRD-CPH-DOH-KUL-SIN-PER-DOH-OSL-TRD, hvor:

TRD-CPH-DOH-KUL // PER-DOH-OSL-TRD ble med Qatar Airways (og litt SAS), noe som skulle bli en førstegangsopplevelese, mens KUL-SIN-PER ble Singapore Airlines. Alle legs i Business.

Blir spennende å prøve produktet til QR, samt fly østover med stopp i Midt-Østen, har generelt unngått dette tidligere. Får også flydd 787 for første gang, så får vi se om dette er en revolusjon også for pax.

På et kart blir det da seende slik ut:

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38185&stc=1&d=1423019442

Skal prøve å oppdatere etterhvert, men det kan bli litt sporadisk.

jufix
04-02-2015, 15:58
Først, bildene er tatt med en Google Nexus 5 og ikke allverden av kvalitet, sorry.

Turen startet som vanlig med transport til Værnes, denne gangen var jeg så heldig at jeg skulle med SAS til CPH klokken 1005 på en søndag, så kone og barn sa seg villig til å følge far til flyplassen. Ankom ca 45 minutter før avgang, 1 stk baggasje å sjekke inn. Veldig bra at Qatar (og Emirates) har avtaler med SAS østover, slik at man har gode alternativer til SQ/TG/SK. Soset litt rundt på Værnes før jeg gikk til utenlandsdelen og boardet SK 2881. Det var ingen avis denne Søndagen, så jeg fant meg til rette med mobiltelefon og headset og lyttet til en Podcast som heter Serial, anbefales: http://serialpodcast.org/.

Brukbar plass på SAS' CRJ900, jeg er 191 cm.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38198&stc=1&d=1423060576

Jeg hadde omtrent 3 timer til rådighet i CPH og bestemte meg for å starte i loungen som Qatar bruker der, som heter Aspire Lounge http://www.executivelounges.com/lounges/copenhagen-aspire-airport-lounge. Fint innredet lounge som har en egen avdeling for QR business passasjerer helt innerst. Helt OK matutvalg og drikke, men ingenting spesielt.

Avskilt område for Qatar business på CPH.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38199&stc=1&d=1423060759

Jeg synes ofte det er greit å gå litt rundt og se meg om på flyplasser, spesielt når loungene bare er OK, så det ble en tur rundt på CPH også. Jeg må si at jeg synes CPH er en veldig bra flyplass, den er pent innredet har noen ålreite butikker og mange gode steder hvor man kan spise eller drikke. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg vil tro at volumet med internasjonale pax gir en annen type reisende en på f.eks OSL hvor en god del bruker flyplassen som domestic bussing om du vil.

Mens jeg vandret i den sorte designgaten foran den store tax free butikken så så jeg denne:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38202&stc=1&d=1423060759
Ser jo bra ut dette.

Etter å ha vandret ut til C piren så gikk jeg innom det jeg kaller “last minute” tax free kiosken, hvor jeg fant en Remy Martin Louis XIII til kr 20499 DKR, blant flere dyre cognacer.

Dyr kioskvare!!
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38204&stc=1&d=1423060759

Nå er ikke jeg noen stor cognac fan, men om jeg hadde vært det så hadde jeg ikke kjøpt en til den prisen på impuls i tax-free kiosken på CPH.

Vandret litt rundt på C-piren, mange avganger denne Søndagen, Thai (777-300ER) til BKK, Emirates (777-300ER) til DXB samt endel SAS 340/330 til USA og Østen. Mye folk. Kikket litt på 777-300ERene som stod parket og jeg klarer ikke synes de er elegante eller pene, de er mer tøffe og oser av kraft med de store motorene. Personlig synes jeg 747 og 757 er penest av Boeing sine fly, med ganske god margin.

Thai 777-300ER
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38203&stc=1&d=1423060759

Klokken tikket mot 1440 og avgang med QR160 til DOH med Qatars nye 787, spennende. Fikk dessverre ikke takk noe godt bilde av fuglen. Jeg klarer liksom ikke helt å like utseende på 787-9 heller, den ser litt stutt ut, kanskje 787-10 blir bedre. Boarding ble forsinket med ca 45 minutt, så vi endte opp med å boarde på avgangstid.
Synes både sete og kabin var veldig tiltalende. Jeg satt på 3A, likte veldig godt den private følelsen det gir å ikke ha noen ved siden av. Det ble kun servert drikke uten alkohol før avgang, noe som er helt greit, selv om Champagne hadde passet ypperlig. Etter take-off ble vi tilbudt en drink før servering startet. Fikk en fantastisk Mersault hvitvin som jeg holdt meg til etter å ha slukt champagnen. Veldig bra service generelt.

Sete:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38205&stc=1&d=1423060759

Underholdning, forøvrig funket det avanserte systemet på 787 dårligere enn det knappbaserte jeg fant på DOH-PER.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38206&stc=1&d=1423060759

Flyopplevelsen var litt skuffende, hadde forventet at det kom til å være mye mindre støy, men synes støynivået var omtrent på nivå med det jeg har prøvd tidligere, bortsett fra A380 som jeg synes er i en annen klasse.

Kabinen:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38207&stc=1&d=1423060759

Vi landet i DOH litt etter rutetid, fjernpark og buss. Qatar hadde full kontroll, så det var egen buss for business pax, så smerten var minimal. Det var første gang jeg var på Hamad International og første gang jeg har vært i en så gigantisk lounge! Bildene er dårlige og yter på ingen måte loungen rettferdighet. Fantastisk arkitektur, rett og slett et annet nivå enn jeg er vant til.

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38208&stc=1&d=1423060759

Tok en dusj i helt OK fasiliteter (her er fortsatt LH Senator faktisk noe av det bedre jeg har vært borti), før jeg gikk til restauranten. Var mett så jeg tok bare noen øl, men det er imponerende hva Qatar har fått til her.

QR848 hadde avgang 0135 lokal tid, jeg havnet på vindussete ved siden av en arabisk familie på 5 i den 2+2+2 config på en A330. Jeg endte opp med midtgang etter at alle ungene ville sitte ved vindu (på tross av nattflight), så jeg ofret meg. Jeg spiste lite og falt fort i søvn. Sov greit frem til en time før landing i KL, i pysjamas fr QR som var litt stas. Jeg anbefaler alle som evt skal fly med QR sine A330 å unngå setter bak 3dje rad. Da havner man i enn liten kabin bak galley og foran Economy, i mitt tilfelle var dette bare en rad. Nå er ikke jeg mye til snobb (tror jeg), men når man betaler for å sove fordi man skal jobbe neste dag, så er det litt kjipt at toalettet som er avsatt til business er overfylt av økonomi passasjerer som går gjennom business kabinen og at the kabinansatte ikke gjør noe med det.

Synes at det å skifte fly i DOH var ganske bra, man får en våken etappe og en sove etappe med en pause i mellom som er greit. Overraskene bra løsning. Etter anskomst KL, var det transport arrangert av hotellet, så rett i innsjekk på mitt favoritt hotell i KL (og generelt egentlig), Shangri La.

Updates følger!

hifiman
04-02-2015, 19:40
Takk for en flott rapport, teller ned dagene til jeg selv skal reise med Qatar
men det blir i economy... var veldig dyr cognac koster "bare" 18640 på polet i norge

Strominho
05-02-2015, 09:38
Kjempebra. Holdt på å slå til på Qatars business tilbud forleden. Angrer litt nå.. 😊

AirbusTrond
05-02-2015, 15:03
Takk, dette ser jo bra ut. Men fikk du ikke noe mat på turen??! ^_^

sirpjalle
05-02-2015, 17:03
Takker! :up: Ser frem til fortsettelsen.

jufix
06-02-2015, 04:05
Takk, dette ser jo bra ut. Men fikk du ikke noe mat på turen??! ^_^

Jo, men jeg var så opptatt med å spise/drikke at jeg glemte å bilde :-) Forøvrig, meget bra drikkeutvalg hos QR. Mener drikkemenyene er å finne på hjemmesidene deres.

HS-TGA
09-02-2015, 08:20
Bra rapport!

Ellers har ikke Qatar Boeing 787-9, men kun 787-8. *pirk*

faarstei
16-02-2015, 11:50
Super rapport! :-) Ser frem til mer!

FlightDeck
24-02-2015, 21:13
Takk for fin rapport!

jufix
27-02-2015, 12:44
Beklager treghet, men her kommer altså andre leg på turen. Etter fem-seks dager i fantatiske KL skulle altså turen gå til Perth, WA.


Følgende reiserute ble valgt:

SAT 31JAN15 DEP KUALA LUMPUR INT 2030 - 31JAN15 ARR SINGAPORE CHANGI 2130 SQ119
SUN 01FEB15 DEP SINGAPORE CHANGI 0010 - 01FEB15 ARR PERTH SQ225

Stop i SIN før videre altså, begge legs med ordentlig SQ metall. Valgte spesifikt denne flighten fordi jeg synes lengre flyvninger gjør seg best på nattestid og det å lande i Perth på Søndag morgen med mulighet for å bruke dagen der virket forlokkende.

Turen fra Shangri-La til KLIA gikk med en av KLs blå drosjer. I KL er det to typer drosjer: Små røde som er billige, korrupte og med en viss sikkerhetrisiko, så er det blå større, type MPVs som kjører på fastpris eller takstameter, har bilbelte og oppleves som tryggere. Turen ut til KLIA koster ca 150 RM med de blå.

Kvelden før var jeg ute med kolleger så jeg ba om sen utsjekk, noe som var problemfritt på Shangri la. Har sagt det i andre fora her inne, jeg synes det er et av de bedre hotellene, ikke spesielt dyrt heller.

Vel fremme på KLIA, fant jeg frem til SQ innsjekking og fikk boardingkort og anvisning til lounge. Lounge til SQ i KL er bare helt grei, ingenting å trakte etter imo.

Etterhvert kom fuglen som skulle frakte oss til SIN, en A330-300:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38318&stc=1&d=1425036225

Turen ned til SIN var i helt uten noen hendelser verdt å fortelle om, bortsett fra at det var noe glissent i flyet.

Vel fremme landet vi på Terminal 2, så det ble tog til Terminal 3 hvor flyet til Perth skulle gå fra. Før den tid ble det en tur inn i SQs Silverkris lounge. Fantastisk mye god mat og generelt behagelig sted å tilbringe litt tid. FIkk også prøvd dusjfasilitene, men de var under mine forventninger til SQ. Jeg har sagt det før at jeg synes LH senator har gode dusjfasiliteter, med toalett inne i samme rom og gode amenities etc. Hos SQ var det en halvgodt vedlikehold bod med dusjhode i.

Vi hadde egentlig avgang fra en B gate, men dette ble flyttet til gate A19, så det ble en spasertur. Godt å få trent bort litt mat og endel drikke fra Loungen. Jeg ender ofte opp med å spise av kjedsomhet på slike turer. Ikke bra.

Mener at flighten ned til Perth er en såkalt regional flight, varighet 5 timer. Det er derfor regional business, med gode seter i 2-2-2 konfig. Disse legges dessverre ikke helt ned.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38319&stc=1&d=1425036225

Fine lommer til stæsj som mobil/pass etc , savner ofte det:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38320&stc=1&d=14250362255

Det er kun litt servering av drikke før lysene slukkes på denne flighten en meget god frokost ble servert før landing. Sov eller det meste av turen.

Vel fremme i Perth så ble det en leiebil av typen Toyota hvor det er umulig å vite hvor panseret slutter eller hvor bakenden er. Grusom å rygge med. Jeg bodde i Freemantle som viste seg å være et sjarmerende sted.

Denne rapporten er jo skrevet en god stund etter at jeg kom hjem, men i posten hjemme lå dette:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=38321&stc=1&d=1425037217

Det stakk litt i hjertet da, når jeg akkurat hadde vært så svikefull og valgt QR og SQ for mine Asia reiser. Har aldri trodd at jeg var på det nivået, men når jeg ser tilbake så tilbringer jeg tross alt en god del av mitt liv på SAS fly, bl.a endel longhaul.

Vi får se om livet forandrer seg etter dette.

Siste del kommer snart, dvs PER - TRD :-)

Glean EBG
01-03-2015, 09:36
Takk for flott rapport og gratulerer med Pandion

reiseportalen
12-03-2015, 19:57
Dette var interessant å lese. Takk for flott rapport!




http://www.reiseportalen.blogspot.no/

MountainDew
16-03-2015, 13:24
Takk for titten :up: