PDA

View Full Version : Silkair Singapore-Langkawi


Someone
03-02-2015, 07:30
Med Singapore som start og ende-stasjon for vår Asiareise var det etter noen dager der tid for og komme oss til Langkawi som var hovedmålet for turen. Med barn så er det når mulig en fordel med og fly non-stop, så da stod valget mellom Silkair, AirAsia og Tigerair mellom Singapore og Langkawi. Tilsammen flyr vel disse 8 ganger i uken, men heldigvis så passet rutetidene til Silkair best. De er litt dyrere, men det er først og fremst før man begynner legge til bagasje. Her har Silkair de samme reglene som SQ, hvilket er praktisk når man har med seg to store kofferter på slep, samt en pram pack med en TFK Joggster Twist, som i forhold til standarden her borte er en relativt stor vogn



Som også Tigerair er Silkair eiet av Singapore Airlines. Mens førstnevnte er deres regionale lavprisselskap så er Silkair et fullservice selskap som like gjerne kunne hett Singapore Regional, og de nevner stort sett hele tiden at de er endel av SIA, men at de tar seg av tynnere og kortere ruter innen Asia, hvor SQ sine widebodies blir for store, men flyr alt fra korte hopp til nabolandene til litt lengre ruter som sekundærbyer i både India og Kina



Silkair holder til på T2 på SIN, så ble taxi ut dit fra sentrum, og var ikke lange køen foran oss før vi kunne sjekke inn. Gadd ikke styre med internet innsjekk, siden vi reiste med infant og dermed kunne forhåndsreservere de blokkerte setene på første economy rad da vi booket billettene. Vekten på bagasjen klokket inn på 73 kg, men litt over gjorde ingenting, og agentene var først og fremst nysgjerring på pram packen. For mens det er et vanlig syn på OSL (har opplevd 4 stykker på samme fly) så var det tydeligvis mer eksotisk her.



Litt kø utgående passkontroll, og så snart vi var innenfor ble det tid for litt lunsj til både store og små. Riktignok er kanskje T2 på SIN den kjipeste av terminalene, men av de flyplassene der ute er ganske SIN uansett den flyplassen det gjør minst og ikke ha lounge tilgang.



A319 som skulle ta oss til Langkawi skulle gå fra E10 for de som er lokalkjente, men da det fortsatt manglet fly like før boarding skulle starte ventet vi med og gå gjennom security som jo er på gaten her. Litt senere enn planlagt kom det så en A319 forsinket inn fra Chongqiing, som de også brukte overraskende lang tid på og snu, før vi komme komme oss ombord. Denne A319 har totalt 128 seter, hvor 8 i business i 2-2 med recliner, og 120 i økonomi. Maks halvfullt fly, så boarding gikk raskt, og det var heller ikke noen problemer og få stuet bort bilstolen vi drasset rundt på.



Avgang mot nord, så passet bra da vi jo skulle den veien. Stort sett overskyet på flyturen, så begrenset hva man fikk se, men uansett var det en liten krabat som skulle underholdes. Fikk også testet stellebordet på toalettet, og det var faktisk lettere og skifte i den lille Airbussen, enn oppe i annen etasje i A380en pga kurven på taket.



Servering ombord bestod av fullt drikkeutvalg, samt en innbakt kyllingsak



Landet litt etter rute på Langkawi, om når man parkerte kunne den minne litt om KRS. Ved at man uansett hvor man parkerer så må gå over tarmac til enten døren for innlands eller utenlands ankomst. Siden vi satt fremst i economy var vi blant de første ut, så slapp kø i passkontrollen. Tok heller ikke mange minuttene før bagasjen kom og vi kunne finne sjåføren vår til hotellet



Langkawi er en flyplass med rundt 2 millioner reisende i året, men ruteutvalget er heller begrenset. SIN er eneste internasjonale destinasjoer, mens stort sett all trafikken går til Kuala Lumpur. Malaysian, AirAsia og Malindo til KUL, mens Malindo og Firefly flyr til SZB. Itillegg går det et par fly om dagen til Pennang med enten AirAsia, Malindo eller Firefly, hvor vel de to sistnevnte flyr propell



Silkair var et nytt bekjentskap for meg, og er på alle måter en slags miniatyr av morselskapet Singapore Airlines. Og skulle jeg fly regionale ruter ut fra SIN ved en annen anledning, så skal de være vesentlig dyrere skal jeg velge noen av de mange lavprisselskapene her. Eller fly til veldig dårlige tider



Få bilder, men fikk et bilde av lekeflyet alle de tre med infants ombord fikk utdelt. Leken falt også i smak hos junior, og siden den var myk var den også langt mer praktisk siden en vilter 7 mnd gammel gutt liker og slå rundt med lekene :phttp://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/02/9ad238d9d3f122e8209023aa6388dbbc.jpg

FlightDeck
13-02-2015, 12:06
Takk for rapporten! Ser frem til flere.

737-405
13-02-2015, 12:27
Tusen takk for rapporten, Someone :-) Kjekk lesing denne her. Håper du kommer med flere fremover!

faarstei
16-02-2015, 10:14
Fin rapport!
Hadde gleden av å fly med Silkair fra SIN til Cebu (via Davao). Helt upåklagelig! (Selv om det oransje interiøret krevde litt tilvenning ;-) )