PDA

View Full Version : Ryanair vurderer Gardermoen

ENGM 911
01-02-2015, 09:49
I flg Romerikes Blad vurderer Ryanair Gardermoen. Jajjamensann, sprit på pose :lol:

Både Stockholm Arlanda og Oslo Gardermoen er på det irske selskapets radar når Ryanair nå skal finne destinasjoner fra København.

http://www.rb.no/__Ryanair_vurderer_Gardermoen-5-43-13425.html

imm
01-02-2015, 13:15
Hvis så skulle skje, hva vil de da gjøre med Torp og Rygge? Lite trolig at de vil ha trafikk fra alle 3 flyplassene, eller hva tror dere?

Hvor mange destinasjoner/avganger har de fra Norge nå? Sikkert interessant for OSL å få disse.

Tarzan
01-02-2015, 15:11
Hvis Ryanair kommer til OSL , hvem av partene har gitt etter da tru????
Er det Ryanair som har gitt etter for Avinor`s avgift krav osv???

Cockpitview
01-02-2015, 16:05
Da Ryanair var i samtaler med OSL i høst, var det på bakgrunn av samme priser og forutsetninger som andre selskap.

Herlov
01-02-2015, 20:11
Hvis Ryanair kommer til OSL , hvem av partene har gitt etter da tru????
Er det Ryanair som har gitt etter for Avinor`s avgift krav osv???

Jeg er ingen ekspert på området, men stiller meg sterkt tvilende til at en statlig eid aktør som OSL har anledning til å tilby enkeltaktører spesielle betingelser på Gardermoen. Er det en del av en bredere oppstartskampanje som gjelder alle som kvalifiserer, er det selvsagt noe annet.

Jeg kan heller ikke se at OSL skal ha noe sterkt behov for å tilby spesialpriser til Ryanair, all den tid veksten på OSL er så sterk (uten Ryanair) at de knapt nok klarer å holde tritt med fysisk tilrettelegging.

Vr
04-02-2015, 00:23
Hvor skulle de evt. parkere? OSL er jo en av få lufthavner som spanderer milliarder på å minske kapasiteten.

SQ321
04-02-2015, 11:25
Hvor skulle de evt. parkere? OSL er jo en av få lufthavner som spanderer milliarder på å minske kapasiteten.

Nå blir det vel ikke færre flyoppstillingsplasser på OSL etter T2 er ferdig. Dessuten så er det andre prosjekter som er i planleggingsfasen som skal øke antall flyoppstillingsplasser med brotilknytning.

Flap15
04-02-2015, 11:47
Nå blir det vel ikke færre flyoppstillingsplasser på OSL etter T2 er ferdig. Dessuten så er det andre prosjekter som er i planleggingsfasen som skal øke antall flyoppstillingsplasser med brotilknytning.

Hehe, ja "i planleggingsfasen" i Norge vil vel si at vi kan nyte godt av dette om et tiår eller to. :D

Det kan bli skummelt hvis FR gjør sitt inntog på OSL. Håper at ikke for mange eksisterende ruter på OSL forsvinner. Og at norske arbeidsplasser består. Dessverre er nok det ønsketenking.

Vr
04-02-2015, 11:53

Nå er gate 17,19,21,23,28,30,32,34 og 36 borte, det får jeg til å bli 9 gater minus, den nye terminalen gir vel 10, så da har vi faktisk en hel gate ekstra i forhold til utgangspunktet. Pappskuret i sørvest teller jeg da ikke med for det er jo midlertidig, ikkesant? Men, med en oppdeling av flyplassen slik at man får flere hjørner som flymaskiner sperrer for hverandre, samt ekstra taxitid for å komme rundt alt sammen går kapasiteten ned. (er min påstand)

SQ321
04-02-2015, 12:16
Nå er gate 17,19,21,23,28,30,32,34 og 36 borte, det får jeg til å bli 9 gater minus, den nye terminalen gir vel 10, så da har vi faktisk en hel gate ekstra i forhold til utgangspunktet. Pappskuret i sørvest teller jeg da ikke med for det er jo midlertidig, ikkesant? Men, med en oppdeling av flyplassen slik at man får flere hjørner som flymaskiner sperrer for hverandre, samt ekstra taxitid for å komme rundt alt sammen går kapasiteten ned. (er min påstand)

Skuret er permanent og skal oppgraderes noe. I tillegg er det laget flere nye oppstillingsplasser på fjernpark, så færre blir det neppe. Men du har lov til å være uenig om hvor ideell "nye" OSL blir ut i fra det vi vet pr i dag, og hvordan du mener de burde ha bygget i stedet.

Boeingflyer
04-02-2015, 12:31
Blir et større kjøpesenter med et høvelig kollektivtilbud ...... 12 milliarder for netto 6 flere gater :drunk:
Norge i et nøtteskall! Galskapen lenge leve, litt på høye med å bygge bro-fundament på kvikkleire .....

SQ321
04-02-2015, 12:42
Blir et større kjøpesenter med et høvelig kollektivtilbud ...... 12 milliarder for netto 6 flere gater :drunk:
Norge i et nøtteskall! Galskapen lenge leve, litt på høye med å bygge bro-fundament på kvikkleire .....

Nå skal vi ikke spore helt av her (er en annen tråd om temaet) men som reisende er jeg mest opptatt av å få fjernet trengselsen (øke antall kvm pr reisende) samt et bedre tilbud av butikker, restauranter og lounger til de gangene jeg har tid til overs. Det øker dramatisk med T2.

OSL har veldig lite bussing sammenlignet med flyplasser med tilsvarende størrelse så det er for meg sekundært. Og som sagt så finnes det allerede planer for videre utbygging.

OSL kunne sikkert bygget billige broer men det bør være i sammenheng med en generell utvidelse, derav de store kostnadene.

TOS
04-02-2015, 12:48

Jeg har sagt det før, men kan gjerne gjenta det: Avinor (og andre flyplassoperatører) henter inn en betydelig andel av sine inntekter på kommersiell aktivitet i tilknytning til flyplassene (for Avinor så er det vel omlag halvparten av inntektene, om jeg husker rett). Hvis dette "kjøpesenteret" ikke var der så måtte flyselskapene og handlingsselskapene betale mye mer for å operere på flyplassen. Jeg tror ikke det ville gitt en bedre løsning totalt sett. Det er forøvrig heller ikke en særnorsk sak.

Someone
04-02-2015, 13:04
Nå måles ikke en flyplass sin kapasitet i antall gater, men antall passasjerer den kan håndtere

Hagen
04-02-2015, 13:49
http://www.liverpoolecho.co.uk/news/liverpool-news/ryanair-launch-new-flights-liverpool-8577455

Er det her snakk om OSL eller øke på TRF / RYG ?

OttoL
04-02-2015, 13:53
http://www.liverpoolecho.co.uk/news/liverpool-news/ryanair-launch-new-flights-liverpool-8577455

Er det her snakk om OSL eller øke på TRF / RYG ?
RYG har ikke per nå flyvninger til LPL såvidt jeg vet. Så er sikkert flytting av ruten fra TRF til RYG.

robertaas
04-02-2015, 14:04
Det neste blir vel at Ryanair går inn i *A. :colgate:

Vr
04-02-2015, 14:53
Nå måles ikke en flyplass sin kapasitet i antall gater, men antall passasjerer den kan håndtere
Det er nok denne logikken som OSL har brukt. De kan helt sikkert håndtere 40 millioner passasjerer, men halvparten av dem ville ikke ha noe fly å reise med pga. gatemangel. I tillegg er den nye "teminalen" så dårlig laget at ytterligere forsinkelser kommer på push/taxi.

Tilbake til det opprinnelige tema så var det en teori om at siden det var SAS/DY som pushet for å få en dårligere terminal på OSL, så var det sikkert med en baktanke om at OSL skulle bli så slot constrained at FR ikke skulle få nok slots.

Wig-wag
05-02-2015, 09:30
RYG har ikke per nå flyvninger til LPL såvidt jeg vet. Så er sikkert flytting av ruten fra TRF til RYG.

Nei, men det har vært. Ruter og destinasjoner kommer og går fort med Ryanair.