View Full Version : It sounds so nice (The vinterferiehæljetur 2015)
...what you're proposin'
Altså, det begynte som et forslag via Internett. Jeg ble invitert med på tur, og det fristet veldig.
Januar er dog et ugunstig tidspunkt å booke turer på, når en sitter og teller kronestykker etter at det er aaaaaalt for lenge siden desemberlønna kom.
Bestemte meg til slutt (forrige helg), og for et par never Avios og Hilton-poeng ble det booket tur.
Fikk stått opp tidligere enn normalt, men det skulle helst vært enda tidligere. Jeg bor på et sted hvor eiendomsmeglere lokker med "buss til Gardermoen hver time". Det gjelder hvertfall ikke før 09:40 på lørdager, med ankomst OSL ca. 10:15, som gir en time og et kvarter før avgang på BA763. Jeg hadde ikke hatt noe mot en time ekstra. Nuvel.
Jeg fill uansett kommet meg avgårde i god tid. Med iPoden i ørene (eller: ørepropper tilkoblet en iPod) fikk jeg med meg koffert og laptopveske, og fikk låst leiligheten. Det var forøvrig da Status Quo dundret i veg med låta "What you're proposin'". Den som begynner med "It sounds so nice", Som jeg syntes hørtes ut som "It's Samsonite" da jeg begynte å høre på bandet i sIn tid, og sånn ble ideen til tittelen på tråden født.
Utendørs hadde det snødd , og jeg fikk ikke engang trillet kofferten. Også i Norges rikeste land osv. osv. osv. Status Quo fortsatte med låta "Rearrange". Jeg som var skeptisk og naturlig pessimist til alt av connections, lurte på om det var et tegn på at flighter måtte rearranges. Heldigvis kunne Bryan Adams berolige med at This time, everything is allright..." This time, everything is easy..."
Jeg har hvertfall rukket bussen, og satser på å rekke BA763. BA påstår også at den er beregnet tidlig inn på LHR, så da kommer jeg kanskje fram dit jeg skal, med det flyet jeg skal
Hint for hvilket land jeg skal til, får være en av Status Quo sine største hits, som også var en coverlåt: Hjemlandet til vedkommende som hadde originalversjonen.
...what you're proposin'
Altså, det begynte som et forslag via Internett. Jeg ble invitert med på tur, og det fristet veldig.
Januar er dog et ugunstig tidspunkt å booke turer på, når en sitter og teller kronestykker etter at det er aaaaaalt for lenge siden desemberlønna kom.
Bestemte meg til slutt (forrige helg), og for et par never Avios og Hilton-poeng ble det booket tur.
Fikk stått opp tidligere enn normalt, men det skulle helst vært enda tidligere. Jeg bor på et sted hvor eiendomsmeglere lokker med "buss til Gardermoen hver time". Det gjelder hvertfall ikke før 09:40 på lørdager, med ankomst OSL ca. 10:15, som gir en time og et kvarter før avgang på BA763. Jeg hadde ikke hatt noe mot en time ekstra. Nuvel.
Jeg fill uansett kommet meg avgårde i god tid. Med iPoden i ørene (eller: ørepropper tilkoblet en iPod) fikk jeg med meg koffert og laptopveske, og fikk låst leiligheten. Det var forøvrig da Status Quo dundret i veg med låta "What you're proposin'". Den som begynner med "It sounds so nice", Som jeg syntes hørtes ut som "It's Samsonite" da jeg begynte å høre på bandet i sIn tid, og sånn ble ideen til tittelen på tråden født.
Utendørs hadde det snødd , og jeg fikk ikke engang trillet kofferten. Også i Norges rikeste land osv. osv. osv. Status Quo fortsatte med låta "Rearrange". Jeg som var skeptisk og naturlig pessimist til alt av connections, lurte på om det var et tegn på at flighter måtte rearranges. Heldigvis kunne Bryan Adams berolige med at This time, everything is allright..." This time, everything is easy..."
Jeg har hvertfall rukket bussen, og satser på å rekke BA763. BA påstår også at den er beregnet tidlig inn på LHR, så da kommer jeg kanskje fram dit jeg skal, med det flyet jeg skal
Hint for hvilket land jeg skal til, får være en av Status Quo sine største hits, som også var en coverlåt: Hjemlandet til vedkommende som hadde originalversjonen.
Du mener "In the Army now" med de Sør-Afrika fødte Rob og Ferdi Bolland? Siden de stort sett har bodd i Nederland, så tipper jeg vi kan si god tur til Amsterdam og ikke Sør Afrika?
38144
Ah. Det var lenge siden jeg så et sånt boardingkort.
Du mener "In the Army now" med de Sør-Afrika fødte Rob og Ferdi Bolland? Siden de stort sett har bodd i Nederland, så tipper jeg vi kan si god tur til Amsterdam og ikke Sør Afrika?
De hadde jo "Rockin' all over the world" av John Fogerty også
Da er rompa min for første gang plantet nedi et av BA nye "trange og fæle" shorthaulseter. Konkluderer med at det ikke stemmer (foreløpig, i hvertfall). Fikk fint rompa mellom armlenene, så da klager jeg ikke.
Enig med Hicok siden det tydeligvis dreier seg om et konkret land. :up:
God tur videre!
Dere, altså...
Vi droppet treskospikkinga, og fant brennevin.
38146
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/Oversiktsbllder/OSL-LHR.gif
24. Januar 2015
Oslo Lufthavn (OSL) – London Heathrow (LHR)
British Airways 763
Airbus A320
G-EUUU
Sete 5F
Club Europe
Jeg skulle altså først fly til London. Etter å ha ankommet OSL, fant jeg vegen til BA sin innsjekkingsskranke, som lå der den lå sist (Har faktisk ikke sjekket inn hos BA på OSL siden jeg var i tjueårene). Innsjekking gikk ganske kjapt, da det ikke var kø i den skranken jeg kunne bruke. Riktignok var damen på baksiden delvis opptatt i en telefonsamtale med Aviator om en rullestolpassasjer, som visstnok også måtte ha hjelp med et dobesøk. Kofferten ble tagget, og jeg fikk boardingkort, og fant security. BA glimret nok en gang med sitt fravær på skiltet over fasttracken (Ja, det irriterer meg litt, at f.eks. en fullfleksbillett med DY skal gi deg adgang, men ikke f.eks. en F-billett med BA til f.eks. NYC).
Vel gjennom var klokka såpass at jeg bestemte meg for å droppe loungen, og heller sikte på passkontrollen i tilfelle kø. Etter å først ha havnet bak en pensjonistforening som drev med gå-sakte-aksjon, endte jeg etterhvert opp ved passkontrollen, hvor det forsåvidt var litt kø. Klarte først å ende opp i "All Passports"-køen, men fikk elegant flyttet meg over i EU/EØS-køen, og den gikk nok et lite hakk fortere. Så forøvrig et par Thaier som måtte snu, og kom tilbake igjen. Da det ble min tur, ble jeg littegrann satt ut, da vedkommende i bua spurte: "Du skal til Las Vegas?". Jeg fikk svart et "London", og da var det greit.
Vel gjennom begynte boarding litt etter hvert, og jeg kom meg ombord, og fant 5F i G-EUUU, en maskin som har vært hos BA siden mars 2008.
Den var shinet opp med nye seter, og etter å ha lest slaktetråden på Flyertalk, ble jeg positivt overrasket. For det første: Rompa mi fikk plass. Den er ikke direkte liten, så når jeg får plass, er jeg stort sett fornøyd. Benplassen var mer akkurat, men ikke noe problem den heller. Likte setene godt jeg, som en forandring fra de gamle setene.
Alle CE-setene har dette bordet mellom setene. Det gjør at en ikke kan legge noe i det setet, som f.eks. en laptobbag, lesestoff, e.l. Litt upraktisk, egentlig.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/5F6544E2-6EC1-43C1-885C-E9009494E903.jpg
Akkurat passe benplass
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/05C7A2CB-02D6-4850-974E-72E77B1AF4D6.jpg
Greit førsteinntrykk av kabinen. Veggen foran, og gardinen hadde fått en slags brunfarge og bildene foran var byttet ut med BA-"svosjen" på venstre side.
Det var forøvrig Mixed Fleet som hadde tatt over Oslo-ruta siden sist, og de som jobbet om bord gjorde en bra jobb. Hun som pratet på PA fra bak i bussen hadde forøvrig en ganske søt skotsk aksent ^_^
5 totalt på jobb i kabinen, to av disse var CSM (Customer Service Manager), og disse jobbet foran.
Vi pushet et par minutter over tiden (til tross for at kapteinen anslo litt tidlig pushback), og safety demonstration ble foretatt manuelt. Dessverre utelot de den delen der den ingen mister en teddybjørn, og hun flyvertinna plukker den opp igjen. Etter litt taxing og de-icing tok vi av fra 19L etter en halvtimes tid, med bånn gass, og roterte ca. i det vi passerte terminalen.
På veg oppover ble det også annonser servicetilbudet om bord, og det ble bl.a. nevnt at om man ville ha mer å drikke, var det bare å trykke på knappen, eller komme bak i galley (det gjaldt vel mest de som satt bak).
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/C6EA87DE-BC5F-494C-A2B8-7E453E3408AD.jpg
Etter litt fikk jeg mat:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/C023BEB5-3646-4176-A02B-06ADDF8DF109.jpg
Til denne retten passer det godt med en champagne
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/036A0A0E-9862-4956-AEFE-E977D5A5D27E.jpg
Pommeryen som BA har hatt i mange år er byttet ut med en Monopole Heidsieck. Noen synes sikkert det er en skandale eller noe, men personlig er jeg ikke så nøye på det. Smakte helt greit ;)
Ellers var det bare å slappe av med øreproppene koblet til iPoden, og litt etterhvert dukket London opp.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/46DBF010-01A8-44B3-A330-9E89D3F13B2E.jpg
Det ble annonsert en 5 minutters strafferunde, og ladning fra vest (står det i notatene mine), men vi endte med å lande mot vest (Så enten hørte/noterte jeg feil, eller så byttet de retning).
Jeg hadde en connection som var på ca. en time og et kvarter, og var naturlig nok nervøs på om det skulle gå. Håpet på en gate nære Flight Connections, men da vi parkerte ved siden av en 4-5 747'ere skjønte jeg at det ikke var tilfelle, da T5A kun har en eller to gater som kan ta i mot 747. Vi hadde parkert på T5C! Og ikke nok med det, vi stod på en fjernparkering, og måtte busses inn. Her overrasket dog BA positivt, med egen buss til oss i Club Europe. Etter at jeg forlot kabinen som sistemann, ble resten holdt igjen, og vi dro av gårde med sitteplass til alle ;)
Vel inne i T5A, så det også ut til å gå stille og rolig for seg, og alt av køer så forhildsvis korte ut. Jeg tok en liten pitstop for å resirkulere litt champagne, før jeg fant vegen inn i fasttracken, og opp rulletrappen til sikkerhetskontrollen. Passe korte køer her også, og etter en kjapp befølingsrunde, kom bagasjen min ut gjennom røngtenmaskinen, uten å bli tatt til side. Blir den det, har jeg hørt at det tar minst en time (eller noe).
Jeg var vel gjennom ca. en halvtime etter etter at vi docket ved T5C.
På en tavle, så jeg at gaten til min flight skulle annonseres om noen minutter, så jeg bestemte meg for en kjapp stopp i loungen:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/5B2C6F45-314E-4B0E-B0BF-12F9135D1B3A.jpg
Og der var det bare å vente på neste flight.
KristianSk
25-01-2015, 05:54
Rimelig storveis rapport hittil!
Jeg liker de nye setene godt, kan ha noe med at de gamle begynner å bli relativt slitne også...
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/Oversiktsbllder/LHR-AMS.gif
24. Januar 2015
London Heathrow (LHR) – Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
British Airways 446
Airbus A321
G-EUXI G-EUXD
Sete 5A
Club Europe
Rakk som sagt en kjapp tur innom loungen, etter å ha kommet meg overraskende raskt gjennom security (er selvsagt litt for pessimist angående det, etter skrekkhistorier om at det har tatt flere timer). Etter å ha hevet i meg maten på bildet over, bestemte jeg meg for å finne gaten.
Loungen jeg var i, var Galleries Club North, som altså ligger i nordenden av terminalen, der gatene har ensifrede nummer. Min fligt var satt opp på gate 22, som ligger mot den andre enden av terminalen. Fant vegen dit, og sto og ventet bak det som allerede var en påbegynt kø i fasttrack-slusa.
En dame i gaten tok etterhvert opp mikken, og begynte å annonsere at vi snart skulle få komme om bord, så fort renholdspersonalet og sikkerthetsfolka fikk gjort seg ferdig. En stund etterpå, tok hun opp mikken igjen, og annonserte at de ikke kunne bruke flyet som stod der, og at alle måtte bevege seg mot gate 8. Altså tilbake i retning loungen jeg satt i ^_^
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/F4BC5BE6-4868-4CC3-B16F-560B7031ACB6.jpg
Ett av de to flyene som var/ble satt opp på BA446. Jeg må innrømme at jeg ikke husker hvilket.
Etter å ha beveget seg over dit, havnet jeg litt lenger bak i fasttrackøen.
Nå lå det selvsagt an til en liten delay, og dette be forøvrig kommunisert til BSSW (som kommer til å få en regning på alle SMS'ene jeg måtte sende han for å fortelle når flyet skulle ha gått, endte opp med å gå, osv. fordi han tydeligvis ikke gadd logge på ba.com selv og sjekke der ^_^)
En unge bestemte seg forresten for at dette ikke var noe gøy, og satte seg like godt ned på gulvet og begynte å grine litt.. eh, skrike litt. Far tok tak, og dro ungen opp fra gulvet, og satte i gang en liten skjennepreken, ca en halvmeter til høyre for fasttrackkøen. Denne familien fikk så preboarde først. Vurderte et halvt øyeblikk om jeg skulle prøve samme taktikk for å boarde først, men fant ut at en passe korpulent 31-åring som satt på gulvet og skrek ville sett passe dumt ut, så jeg slo det fra meg.
Boarding begynte etterhvert, og jeg klarte nok en gang å finne setet mitt, som denne gangen var 5A. Crewet var uten hatter denne gangen, som betød at de tilhørte Eurofleet. At det også var en purser om bord, bekreftet dette enda mer (de kalles Customer Service Manager på den andre flåten)
Det var satt av 6 rader med Club Europe, med langt fra ful belegg. Jeg var den eneste som satt bak rad 4, og siden 4ABC også var tom, så kunne jeg strengt tatt ha sittet der, og de kunne flyttet gardinen to rader fremover.
Vi endte med en pushback ca. 14;56, om tilsa en delay på ca. halvtimen. Synes ikke det er så altfor galt, når man plutselig står der med et fly som ikke virker. Captain Speaking annonserte at det var et-eller-annet med et bleed system, som angivelig tok "hours to fix". Ser forøvrig på FR24 at G-EUXI ennå ikke har vært i luften etter det.
Her virket forøvrig skjermene i taket, og de kjørte den varianten av safetydemonstrasjonen. Så forsvant skjermene opp igjen, og ble der (ingen moving map, altså)
Vi kom oss etterhvert i luften, og serveringen kunne begynne... ....eller?
London-Amsterdam er en relativt kort rute, så jeg hadde ventet meg at de skulle komme fort i gang, men neida. Og da de endelig begynte, var de også forholdsvis trege. Stoppet ofte tralla og begynte å lete etter noe, og på et tidspunkt begynte de å telle pax.
Det gikk dog ikke verre enn at jeg også fikk mat:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/869C11C3-B267-46B5-A5D7-CA7099B4715E.jpg
Dette var altså en Afternoon Tea-flight, og jeg kunne se at de andre fikk sandwicher, og scones med jam og clotted cream. Jeg fikk en salat, og i brødkurven var det en scone igjen til meg. Ikke noe annen form for brød. Noe jam eller clotted cream fikk jeg heller ikke, for det så det ut som man bare fikk sammen med sandwichene (purser hadde syltetøyglassene på et eget brett, og siste glasset forsvant med siste sandwich-brettet)
Nuvel. Litt småmisfornøyd, men fikk nå spist, og det smakte på ingen måte fælt. Ble kanskje bare litt skuffet over at jeg ikke fikk jam og clotted cream, og om det var meningen at man heller ikke skulle få det sammen med salaten, så kunne de kanskje hatt en annen for for brød enn bare scones også? Skylte ned med en cola.
Vi landet så på AMS, og fikk en rullebane som lå i Nederland (altså ikke Poolderbaan), og taxet relativt kjapt bort til en gate. Fant raskt vegen gjennom passkontroll, til bagasjebåndet hvor jeg måtte vente noen minuttet, og så gjennom tollen, der BSSW ventet på andre siden.
Videre var det å lokalisere en hotellshuttle, som skulle til "Hampton by Hilton Amsterdam Airport Schiphol", som egentlig ligger i Hoofddorp. BSSW hadde allerede vært på et annet hotell og sjekket inn, men møtte altså meg på flyplassen, og ble med meg til mitt hotell, der jeg fikk sjekket inn. Han sverger til Radisson Blø, men jeg helst ville svi av noen HH-poeng, og følte at Hampton var en bedre deal.
Shuttelen dukket opp, og kjørte oss raskt og effektivt til Hampton, og jeg fikk sjek... eh, delt ut nøkkelkort etter å ha sjekket inn på nett, og fant vegen opp til rommet.Litt kjapp lading av telefon, før vi fant vegen over til Hoofddorp jernbanestasjon, og fant et tog retning Amsterdam Centraal.
Videre derfra, klarte vi å komme oss lovlig inn i en trikk, som skulle i retning Hard Rock Cafe (Disclaimer: Det var Olav som absolutt skulle dit).
Det var et par andre som hadde den planen en lørdagskveld, så vi fikk en liten personsøker, og fant baren. En to-tre mojitos senere begynte den å dure, og vi fikk bord, og etterhvert mat:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/A062050D-C84E-40BF-847F-AC0B6F5B594C.jpg
Vi ble mette, og fant vegen tilbake til sentralstasjonen til fots, og befant oss etterhvert på et tog igjen. Olav gikk av toget på Schiphol for å ta shuttle til sitt hotell, mens jeg ble med et stopp til, til Hoofddorp. I serien "Byer jeg aldri hadde trodd jeg skulle vimse rundt i i halvtimen før midnatt, uten å ane hvor jeg er".
Fant allikevel hotellet (hva gjorde følt før man fikk smarttelefoner og Google Maps?), fikk kjapt bestilt plass på en hotellshuttle i morgen (eneste sted jeg har vært borti det. Det var visst mandatory å bestille plass på en shuttle) fant jeg rommet, og fikk også bekreftet til Olav når jeg planla å ankomme AMS neste dag.
Hva skal man si om hotellet? Litt "been there, done that, finner noe annet neste gang". Senga var HARD, også er det en liten boks nede ved gulvet som blinker guloransjegulorasjeguloransje hele tiden, og kunne vært riktig så irriterende om jeg ikke hadde satt kofferten foran. Åpnet også et kjøleskap som står her, og der lå bl.a. druene til den forrige gjesten igjen.
Har nå fått i meg litt frokost, og om en times tid går turen tilbake til Schiphol for å se hva man kan finne på før flyene våres videre går utpå ettermiddagen en gang.
Brillefint å lese om turen deres.
Har jeg vært deg, når du fikk så rar frokost på siste leg, ville jeg reist meg opp og holdt bronsekortet bestemt over hodet. - "Excuse me, dahlin... but do you not know who I am?"
BA vet det på forhånd. De har sånn fin ipad med liste. Men de andre passasjerene ville sikkert bli imponert over at noen tok ansvar. http://www.texanstalk.com/forums/images/smilies/clap3.gif
Strominho
25-01-2015, 16:04
Kjemperapport! Morsom lesing :)
Etter utsjekk, ble det en shuttle tilbake til flyplassen. Forøvrig første gang jeg har opplevd å måtte booke shuttle (selv om den gikk til faste rutetider). Den var dog ikke full: Et par, og en annen enslig var allerede om bord da den kom fra et par andre hoteller den hadde vært innom, og med meg om bord dro den til flyplassen.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/5E59A435-19DE-41CA-9418-5484FC83CFDF.jpg
Ankom AMS, der Olav allerede ventet, og vi fant en oppvevaringsboks til bagasjen, før vi fant et tog retning Amsterdam
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/32A4A485-4D6B-41D7-9E62-E19BCB46B820.jpg
Jumbojet-tog?
Tuslet litt rundt, mest på måfå, før vi fant lunsj på et sted kalt Calf and Bloom. Jeg gikk for en chicken satay
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/CECAAA49-A77A-4D73-B05D-878F1624AE2E.jpg
Fant etterhvert vegen tilbake til jernbanestasjonen, og fant et nytt tog retnign flyplassen igjen. Et som faktisk skulle helt til Brussel. Vi ble ikke med så langt.
Tok en kjapp titt på spotterterassen, fant igjen bagasjene våre, og gikk hvert til vårt, siden vi skulle fly forskjellige selskaper, og airside i hver vår del av terminalen.
Jeg fant BA-skranken, og fikk kjapt sjekket inn. Fyren i skranken kunne se min endelige destinasjon, og jeg fikk også boardingkort hele vegen, men bagasjen ble tagget til London. Videre til passkontroll, der jeg prøvde meg på de automatiske slusene. Funker sikkert bra, hvis alle foran deg vet hvordan de skal gjøre det. Jeg kom meg gjennom til slutt, og forsøkte å finne loungen. Den hadde flyttet siden sist jeg var der, men vegen dit var ikke helt bygd om enda. Her kan man se en Youtubevideo om hvordan man finner BA-loungen på Schiphol:
https://www.youtube.com/watch?v=u2Uc0jO5Sx0
Da jeg til slutt kom fram (med en viss Proclaimerslåt på hjernen) slapp jeg inn, fant meg en sitteplass, og litt påfyll:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/BF9BB159-74E1-4644-A825-BAB1348A1501.jpg
(Ja, det er sylteagurker. Ja, jeg liker sylteagurker)
Savnet dog noen sandwicher og wraps jeg husker fra den gamle loungen. Var ikke noe særlig matnyttig i den nye.
Begynte å bevege meg mot gaten ca. en time før avgang (og 10 minutter før jeg hadde fått beskjed om at de kom til å rope opp flighten), og fant den lange vegen tilbake. Når man flyr BA ut av AMS, er security rett ved gaten (en security for de ytterste gatene i piren), og før den er det veldig lite bord o.l. å legge fra seg ting, og forberede seg på å gå gjennom. Det er bare rett i køen, og plastbakker får du først når det er din tur til å sende noe gjennom. Jeg er kanskje litt mer fan av litt bordplass å ordne sånn på.
Vel gjennom var det å tusle bort til gaten, der G-EUYX nettopp hadde ankommet. Hun var ikke eldre enn ca. 6 måneder, og ble levert BA i juli i fjor.
Så... Rett før boarding burde sette i gang, kommer det en mann i pilotuniform opp fra broa til flyet. Han begynte å prate til alle i gateområdet, og introduserte seg som kapteinen på flighten vår (noe han også var). Jeg tenkte at dette er neppe et godt tegn....
(Stay tuned, osv. osv.)
Twin Otter
25-01-2015, 23:32
Herlige London! Jeg gleder meg til fortsettelsen!
Så.. hvor var jeg?
Kapteinen kom altså inn i terminalen, og fikk oppmerksomheten til alle passasjerene. Det er altså sjeldent et godt tegn, og jeg så for meg ombookinger, og en ekstra natt i Amsterdam.
Det var altså ikke verre enn at de hadde vært litt sene inn, det var mye trafikk både på AMS og LHR, og de ville gjerne at folk skulle komme seg om bord så fort som mulig. Jeg tror at det funket mye bedre når kapteinen står og forteller det (helt uten PA-anlegg, forresten) enn når det opplyses av gatepersonalet over PA på "vanlig" måte.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/Oversiktsbllder/LHR-AMS.gif
25. Januar 2015
Amsterdam Airport Schiphol (AMS) – London Heathrow (LHR)
British Airways 447
Airbus A320
G-EUYX
Sete 3F
Club Europe
Flighten så også ut til å bli full, da de gikk rundt og tagget en del håndbagasje. De som hadde to, fikk en tag på den ene, og måtte legge den ene under setet foran seg.
Jeg fant 3F, og fikk to-seteren for seg selv. Til tross for at det skulle være en full flight, var det kanskje ca. halvfullt i Club, som var på minst tre rader til bak min rad. En CSD var det også med på denne flighten (Cabin Service Director. Tror det er flest av de på longhaul), og hun styrte showe foran alene. Blir alltid imponert når en person tar seg av en hel Club-kabin alene, med mat og drikke - og ikke minst på en så kort flight. Hun her var intet unntak.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/D120C035-0B3B-4754-886A-2EA4AA3C7FBD.jpg
Det ble nok en salat, ala den forrige jeg fikk, men nå var det ordenltig brød, og ikke lure-scone uten jam og clotted cream. Til dette passet det godt med champagne.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/9AC32F87-BB76-433B-90E6-26B99DADAD3E.jpg
Ellers skjedde det ikke så voldsomt mye, satt bare og slappet av med litt musikk på øret, og vi landet etterhvert på Heathrow og taxet bort til en gate. Kapteinen var nok en gang på PA, og takket oss igjen for den raske og effektive boardingen, som gjorde at vi både kom oss av gårde, og ankom gaten på Heathrow litt før rute. Vi forlot gaten i AMS klokken 17:48, og parkerte på Heathrow klokken 17:47 - et minutt før ^_^
Samtidig annonserte han at den flinke CSD'en om bord nærmet seg slutten på BA-karrieren, og at det var hennes nest siste dag i kabinen. Det resulterte i en applaus fra omtrent hele flyet, mens hun ble litt lettere flau ^_^. Takket ekstra pent for meg da jeg gikk av, og fant vegen mot UK border. Der var ikke de automatiske pass-gatene like snille med meg, men ble beroliget med at "it's the machine, it's not you" mens jeg ble fulgt bort til den ene passkranken som fungerer som en backup for de som ikke kommer gjennom i den automatiske. Videre til bagasjebåndet - som forøvrig var nummer 11, heeeeeeeeeeeelt i andre enden av ankomsthallen. Noen meter unna, ser jeg faktisk kofferten, og jeg må faktisk løpe litt for å få tak i den før den forsvant inn i veggen igjen. Derfra fant jeg vegen ut gjennom tollen, og mot tuben.
Fikk kjøpt en tubebillett, og fant vegen ned. Mistet akkurat et tog, men et nytt dukket straks opp, og jeg ble med de to stoppene ned til Hatton Cross, hvor jeg videre etter litt iPhone-GBS-navigering fant fram til Hilton Garden Inn, et hotell som ikke har vært i kjeden i mer enn noen få måneder. Hotellet var tidligere i kjeden Jurys Inn.
Hadde altså valgt dette hotellet, pga. beliggenhet til t-banen, så jeg slapp å styre med de Hotel Hoppa-greiene, som liksom er så dyre. Fremme fant jeg ut at Hotel Hoppa tar 4,50, mens t-banen kostet meg 4,80 :headbang
(Hadde nok vært billigere om jeg hadde hatt et østerskort eller noe). Blir da Hotel Hoppa tilbake i morgen ^_^.
Fikk sjekket inn, og fant rommet. Ble også en liten tur ned igjen i restauranten for litt kylling og is.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/8D3B0B39-56D5-427C-934B-49E7660D2FDF.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/432A14A5-A82C-4EF5-A89A-86E86BDD8ACB.jpg
Litt usikker på planene for mandagen. Flyet går liksom litt for sent til at det er noe vits å dra rett til flyplassen, men litt for tidlig til atjeg føler at jeg gidder å dra inn til London.
Strøken rapport! Liker det meste, utenom sylteagurkene[emoji6]
Meget underholdende, unge mann!
:)
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/AEE65856-08A2-4614-9794-CF2FE8B9BE8A.jpg
"når en liten bjørn skal ut å fly, spiser'n kake helt til han må spy..."
MountainDew
26-01-2015, 18:48
Kos deg på tur :up:
Fikk bronsekort på min tur med BA i oktober 2013. Hvor lenge varer den høye statusen?
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/AEE65856-08A2-4614-9794-CF2FE8B9BE8A.jpg"
Takk for kjemperapport, gleder meg til resten! :up:
Fikk bronsekort på min tur med BA i oktober 2013. Hvor lenge varer den høye statusen?
På mitt som jeg fikk i 2013 står det 05/15 på...har ikke strevet så mye for å opprettholde statusen så er vel helt blå om ikke så lenge
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/Oversiktsbllder/OSL-LHR.gif
26. Januar 2015
London Heathrow (LHR) – Oslo Lufthavn (OSL)
British Airways 768
Airbus A319
G-EUOH
Sete 3A
Club Europe
Så var det på tide å komme seg hjem.
Våknet sånn passe tidlig - bl.a. av at en vaskedame ville inn å vaske - og etterhvert ned til frokost. Var en buffet som jeg fikk forsyne meg av, uten at noen tok noe som helst betalt for det. Etterpå fikk jeg pakket med meg det som skulle pakkes med, fikk sjekkt ut, og rakk Hotel Hoppe-bussen klokken 09:40. Kom meg opp til Terminal 5, hvor jeg fikk oppbevart kofferten, før jeg tok meg en kjapp tur inn til London, litt sånn på måfå. Ble bl.a. en lunch på Garfunkels rett ved Paddington:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/C3BE5857-C20D-49C5-B286-6C2C46665460_1.jpg
Deretter fant jeg toget tilbake til Heathrow, og fikk hentet igjen kofferten, som så ble levert igjen i en bagasjeskranke, og fant vegen videre gjennom fasttracken i sør. Det gikk sånn passe kjapt. Var forøvrig bygget om litt siden sist jeg var her. Fasttracken var nå mer adskilt fra den ikke fullt så fasttracken.
Videre fant jeg Galleries Club South, og slappet av der i noen timer. Egentlig ikke noe feil sted å slappe av i noen timer (med mindre man har tilgang til de litt mer ekskusice loungene, selvsagt.
Så.. plutselig poppet det opp en notifikasjon på iPhone'n. Den var fra BA-appen. Gaten var klar. Fra C-piren :8:
Tror det er første gang jeg har flydd shorthaul derfra, så det var plutselig ingen tid å miste. Fikk pakket med meg alt, og fant så vegen ned i kjelleren, der jeg akkurat mistet et tog. Noen minutter senere dukket det opp et nytt tog, og vi var hele to stykker i den fremste vogna, så det var ikke akkurat trangt om plassen. Kom meg av C-piren, og fant vegen opp noen etasjer, og bort til riktig gate. Her var det allerede en liten kø i fasttracken, så jeg stilte meg bakerst i den. Boarding begynte, og jeg kunne komme meg ombord og plante baken i 3A.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/15AA21E1-88B3-4212-BD8B-DF64A9B1C752.jpg
Dette var de gamle setene igjen, og de opplevdes nå som litt trangere - antageligvis fordi de har sluttet å "skvise inn" B-setet.
Vi kom oss av gårde omtrent på rute, og satte kursen mot Oslo, CSM'en satte i gang servicen alene.
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/0D18C770-BAD9-4CEC-AE32-0E7822293620.jpg
Champis med serviettpynt :p
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/32337a12-4b6f-4530-aac3-ceac1f5e54d5.jpg
Afternoon Tea
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/Amsterdam%20January%202015/675A4803-22E6-44D6-80CA-168B6DACF3F5_1.jpg
Scones med jam og clotted cream - Om nom nom nom ^_^
Videre ble det bare slappet av med musikk på ørene. Da CSM'en kom og ryddet brettet, lurte han på om det skulle være noe mer. Jeg tenkte det ville være godt med en cola, og fikk så spørsmål om det skulle være is og sitron, noe jeg takket ja til. Han skulle bare rydde ferdig, så skulle han finne en i galley. Det tok dog litt tid før noe skjedde, og da han til slutt begynte å gå med tax free-brosjyren for å høre om noen ville ha noe av den, gav jeg opp hele colaen.
Videre landet vi ganske på rute, og parkerte kjapt på en av de ytterste gatene. Klokken var nå 19:55, og jeg ville helst rekke bussen 20:18. Å ikke rekke den ville ikke bare bety at jeg måtte vente en time ekstra, men også en kilometers gange i andre enden, så jeg kunne godt tenke meg å rekke den første ^_^
Fant ganske kjapt vegen til bagasjebåndet, og da klokka viste at det var 11 minutter til bussen skulle gå, begynte båndet å gå. Og jagge kom ikke min koffert nesten først, og jeg rakk bussen med passe god margin og kom meg hjem etter en ganske så fin tur ;)
MountainDew
29-01-2015, 03:41
Så ut som en heidundrende reise. Ikke dumt å avslutte med litt scones :) Godt å ha deg tilbake på jobb! Sikkert flere piller på vei som du skal ekspedere ;)
Godt å ha deg tilbake på jobb! Sikkert flere piller på vei som du skal ekspedere ;)
Ikke før til neste uke.
reiseportalen
20-03-2015, 14:30
Dette var flott og underholdende lesing! Takk for velskrevet rapport!
----------------------------
http://www.reiseportalen.blogspot.no/