PDA

View Full Version : Norwegian trafikktall for mai


CK
07-06-2006, 08:19
Highlights:
Norwegian fraktet i mai 451.994 passasjerer mot 309.229 i mai 2005, som gir en økning på 142.765
passasjerer (46 %), og 38 % vekst i passasjertrafikken (RPK).
--------------------------------------------------------------------------------
-Total passasjertrafikk (RPK) økte med 38 % i forhold til mai 2005.
-Total kapasitet (ASK) økte med 43 % i forhold til mai 2005.
- Kabinfaktoren var 75 % mot 78 % i mai 2005, en reduksjon på 3 %-poeng.
- For mai forventer selskapet en yield i størrelsesorden NOK 0,71.



Basert på en kost/ASK på 55 øre, skulle det tilsi et underskudd på 7 millioner for mai

Someone
07-06-2006, 08:25
Egentlig litt overasket over at kabinfaktoren falles såpass mye som 3 %-poeng

CK
07-06-2006, 08:39
ikke så rart med den store produksjonsøkningen - ASK opp 43%! Det "koster" å øke flåten

Hurum
07-06-2006, 13:45
OK tall og kabinprosent,, men håper dem klarer å gå i pluss i mai. Med CK's utregning gikk mai i minus, og det lover ikke godt.

Tertit54
07-06-2006, 18:28
Det blir nok minus for mai.Kjosern utaler jo at bla.ATC problemer skaper mye bryderi for dem. For selskaper som opererer helt på kanten av den "operasjonale" grense så skal det ikke mye uro på ATC fronten før hele flykabalen går opp i limingen. Klart det er flott av Norwegian å fly så mange pax i løpet av en måned men har noen prøvd å summere sammen hva de har tapt så langt siden starten. Jeg tipper et tall på mellom 50-100 millioner kroner. Hvor lenge tror dere at Kjos vil kaste friske penger inn i dette selskapet. Det er jo ingen vits å være norges mest polulære mann når han taper så mye på å frive denne butikken.:nor

sail4fun
07-06-2006, 18:37
Slik er vel tallene siden 737' ble innført

EBIT
2002 -73
2003 -58
2004 -159
2005 +24

/G

Hurum
07-06-2006, 18:42
Og med de varslede problemene i Avinor skal det vel godt gjøres at Norwegian kommer til å gå med overskudd.

LN-KGL
07-06-2006, 21:48
Det jeg synes er interessant med tallene til Norwegian er den markante økningen i innlandspassasjerer med 45% økning de fem første månedene. Hvor mange av disse er SAS Braathens ansvarlig for?

Og hvis en sammenligner totaltallene for Norwegian med SAS Braathens', så dukker det opp noe interessant (basert på de fire første månedene - SAS Braathens har ikke sluppet mai-tallene enda):
- I 2005 utgjorde DY-passasjertallet snaue 30% av SAS Braathens.
- I 2006 utgjorde DY-passasjertallet nesten 50% av SAS Braathens (dette gjort med stort sett bare 13 stk 733er sammenlignet SAS braathens' 51-52stk 737er og 6 stk F50 - snakk om dårlig utnyttelse av flyparken i SAS Braathens).

Dette må virkelig gjøre vondt for Petter'n - SAS Braathens taper markedsandeler så det monner.

Bak tallene til Norwegian ser utnyttelsen av flyparken til å øke. Både i fjor og til nå i år ligger hvert fly på rundt 7,1-7,2 sektorer pr. dag, men forskjellen fra i år til i fjor er at den gjennomsnittlige sektorlengden har øket med rundt 100 km.

Hadde så bare oljeprisen vært på et lavere nivå, så hadde det blitt masse penger i lommen Kjos'ern.

ENGM RAMP
07-06-2006, 22:13
Mange gode poeng der Kurt...

Og som du sier, oljeprisen ødelegger nok mye av "morro" for den hardtarbeidene gjengen i DY

:devot:

LN-MOW
07-06-2006, 22:53
Originally posted by LN-KGL


- I 2006 utgjorde DY-passasjertallet nesten 50% av SAS Braathens (dette gjort med stort sett bare 13 stk 733er sammenlignet SAS braathens' 51-52stk 737er og 6 stk F50 - snakk om dårlig utnyttelse av flyparken i SAS Braathens).




Naa glemmer du noe veldig viktig. Uten aa kunne stoette meg til konkrete tall, er jeg sikker paa at SKBU har adskillig lengre gjennomsnittlig stagelength enn DY .. Norwegian har helt sikkert bedre utnyttelse av flaaten sin, men ikke SAA mye bedre .. :naughty:

Tertit54
07-06-2006, 23:09
Norwegian flyr jo bare der hvor det er flest passasjerer å oppdrive. Man kan godt kalle det "melking" av markedet på samme måte som RIMI bare har butikker der hvor det er godt nok kundegrunnlag. Poenger er st SKBU også flyr til destinasjoner hvor inntjeningen kanskje ikke er all verden, men hvor de tross alt er til stede og gir de som bor der ett tilbud. Les: Kirkenes,Bardufoss,Ålesund,Molde osv.osv. Jeg vet Dy har lovet å begynne å fly til AES og kanskje også til KRS men ikke før de er "garantert" et minimum av pax fra næringslivet. Man skal ikke se bort ifra at SKBU også snart begynner å gjøre som DY og bruker ressursene sine på de mest lukrative rutene og lar "utkantene" seile sin egen sjø.

Blubird
07-06-2006, 23:17
Det er vel svært få bedrifter som beveger seg inn i områder der det ikke eksisterer et marked for dem.

LN-KGL
08-06-2006, 01:42
Originally posted by LN-MOW
Naa glemmer du noe veldig viktig. Uten aa kunne stoette meg til konkrete tall, er jeg sikker paa at SKBU har adskillig lengre gjennomsnittlig stagelength enn DY .. Norwegian har helt sikkert bedre utnyttelse av flaaten sin, men ikke SAA mye bedre .. :naughty:


Gjennomsnittlige sektorlengde hos DY ligger nå rundt 800 km (litt variasjon fra måned til måned, men generelt kortere sektorlengde på vinteren enn på vår/sommer/tidlig høst). Ut fra de tallene jeg har nå, så har SAS Braathens større andel innenlandstrafikk enn Norwegian. Med andre ord kan man da anta at Norwegian har en gjennomsnittlig lengre sektorlengde enn SAS Braathens siden de fleste sektorer er mindre enn 800 km innen Norge (tilsvarer OSL-BOO). For DYs internasjonale destinasjoner er bare OSL-ARN/TLL/RIX/CPH/HAM og BGO-HAM kortere enn 800 km.

Neste variabel er antall seter pr. fly. Tror nok at gjennomsnittlig antall seter hos SAS Braathens er lavere enn enhetsflåten til DY med 148 seter. En liten rausing av setetallene til SAS Braathens-flåten så ligger gjennomsnittlig seteantall på mellom 120 og 130. Hvis en antar det ligger på det laveste tallet og forøvrig lar tallene gå i fordel til SAS Braathens så kan ting tyde på at sektorantallet er mye lavere pr. fly - nesten to sektorer mindre enn DY pr. dag.

Hvis kvaliteten til månedsrapportering til SAS Braathens hadde vært av samme klasse som DY, så hadde det vært mulig å beregne det mer eksakt.

Forsvinner pekefingeren nå MOW?

sail4fun
09-06-2006, 08:46
Petter'n gremmes nok litt, men det ville nok være umulig å unngå at DY vokser opp mot 50% av SKBU , alle "mottiltak" ville blitt overvåket av KONKTILSYNET , og så lenge DY leverer varene til en hyggelig pris så har folk et godt alternativ.

Sammen med den enorme veksten i markedet i og til/fra Norge som har vært har jo også SKBU hatt en vekst i denne perioden. Ser man i Mai så fyllte SKBU 70% av flyene og DY 75% , ikke dårlig noen av de ?.

Veien videre for DY kan nok bli tøffere i Norge slik at ekspansjon fra Polen kan være en mulig løsning. , så det blir spennende hvor de skal med de 4 nye flyene ? ,skal de benyttes fra Polen ? ,

Hurum
09-06-2006, 10:48
Originally posted by LN-KGL


Originally posted by LN-MOW
Naa glemmer du noe veldig viktig. Uten aa kunne stoette meg til konkrete tall, er jeg sikker paa at SKBU har adskillig lengre gjennomsnittlig stagelength enn DY .. Norwegian har helt sikkert bedre utnyttelse av flaaten sin, men ikke SAA mye bedre .. :naughty:


Gjennomsnittlige sektorlengde hos DY ligger nå rundt 800 km (litt variasjon fra måned til måned, men generelt kortere sektorlengde på vinteren enn på vår/sommer/tidlig høst). Ut fra de tallene jeg har nå, så har SAS Braathens større andel innenlandstrafikk enn Norwegian. Med andre ord kan man da anta at Norwegian har en gjennomsnittlig lengre sektorlengde enn SAS Braathens siden de fleste sektorer er mindre enn 800 km innen Norge (tilsvarer OSL-BOO). For DYs internasjonale destinasjoner er bare OSL-ARN/TLL/RIX/CPH/HAM og BGO-HAM kortere enn 800 km.

Neste variabel er antall seter pr. fly. Tror nok at gjennomsnittlig antall seter hos SAS Braathens er lavere enn enhetsflåten til DY med 148 seter. En liten rausing av setetallene til SAS Braathens-flåten så ligger gjennomsnittlig seteantall på mellom 120 og 130. Hvis en antar det ligger på det laveste tallet og forøvrig lar tallene gå i fordel til SAS Braathens så kan ting tyde på at sektorantallet er mye lavere pr. fly - nesten to sektorer mindre enn DY pr. dag.

Hvis kvaliteten til månedsrapportering til SAS Braathens hadde vært av samme klasse som DY, så hadde det vært mulig å beregne det mer eksakt.

Forsvinner pekefingeren nå MOW?

Pekefingeren forsvant nok ikke...

SAS-SCC
11-06-2006, 21:03
Det burde vel nå ikke være noe i veien for at SAS igjen skulle få gjenninføre Eurobonus på strekninger hvor DY har høy freqvens , ala svensk modell