88charlie
22-01-2015, 08:49
Dette er faktisk min første interkontinentale tur på Economy. I alle år har vi levd et behagelig liv foran gardinen men så kom innsparingene for et par år siden. Frem til denne turen har jeg alltid klart å sno meg unna eller benyttet Thais utmerkede Eco-Premium men nå var det ingen vei utenom. Når jeg først skulle "brekkes inn" var det kanskje like greit med en "kort" tur til Dubai med Emirates.
Emirates har faktisk noen av de bedre slottene til DXB og såvidt jeg kunne se de eneste uten nattflygninger. Dette lovet godt for en som knapt får sove på SAS' businessklasse.
Turen ut gikk 1355 fra OSL og tiden før flighten tilbrakte vi på SAS loungen da vi var så heldige å møte noen kollegaer med billett videre i *A. So far so good.
Fremme på gaten var det parkert en 777-300ER og det så ut til å være få reisende denne dagen. Ombordstigningen gikk radig men til min forbløffelse forsvant kollegaen min til venstre i første sving (oppgradert på forhånd, muligens pga. videre reiser til Kina++) så jeg måtte finne meg i å sitte alene på rad 29. Der bake var det god plass og jeg fant meg godt til rette med bare 2 "naboer" tilsammen på radene foran og bak. Mao. kunne jeg strekke meg i alle retninger og så lenge jeg ikke hadde tenkt å sove allikevel var dette helt perfekt. Kanskje bedre enn business siden mat og drikke kunne plasseres på borden(e) ved siden av :). Jeg merket meg ganske kjapt at setene føltes trangere og brattere enn hos SAS' 737 varianter men dvelte ikke så mye med det der og da. Vel oppe var det bare å finne frem QC15 og jobbe seg gjennom innholdet i IFE'n og den var noe av det beste jeg har sett, inkludert forskjellige businessklasser rundt om i bransjen. Strøken skjerm, raske menyer og enormt innhold, inkludert live-TV. Bedre enn SAS business med god margin men det skal vel egentlig ikke så mye til (iallefall pt.). Servicen var plettfri, maten helt grei og det var ingen problem med en jevn vinforsyning. Alt ialt en flott tur men dessverre ikke et tellende eksempel siden det var så mange ledige seter. Akomst rundt midnatt og i seng på Shangri-La rundt 0130.
Oppholdet i Dubai er det ikke så mye å skrive om (jeg har tilgode å forstå hva som er det store med denne byen...) bortsett fra at den samme maskinen, iallefall en tilsvarende 777-300ER, dukket opp på en timesflight ifm en dagstur til Doha. Et idiotisk opplegg siden det tok uendelig med tid både å fylle og tømme flyet. Merkelig at ikke Emirates investerer i noen 737'r for den slags virksomhet? Dette var en full flight og nå ble all elendigheten i Economy avslørt. Selv om jeg er 186 høy har jeg aldri hatt problemer med beinplass men merket at noe var "galt" med setebredden. Fikk rett og slett vondt i armene, selv med et isle-sete. Videre var det noe riv ruskende galt med setevinkelen. Dette var en 0820 flight så øyelokkene ble fort tunge men det var klin umulig å holde hodet inntil nakkestøtten uten at man aktivt gikk inn for det. Så fort vi var oppe i luften var det bare å bryte alle kabinkotymer og bikke setet bakkover slik at det gikk an å slappe av i kroppen. Dette lovet ikke godt for turen hjem.
Retur til OSL var 0715 og Emirates krever at man sjekker inn baggasje 90 min før avgang (hvis man har sjekket inn på WWW på forhånd), eller 180 min før hvis man møter opp uforberedt. Dette førte til at avgang fra hotellet ble 0515 og med en kropp som fortsatt jobbet på Norsk tid ble det hele en red-eye allikevel. Maskinen var en 777-200LR med akkurat det samme interiøret og 3-4-3 på øko. Setet denne gangen var babord isle i midten. Med Doha-flighten friskt i minne var det ikke noe særlig å se at flighten var stappfull. Som forventet ble det en selsom opplevelse å holde seg i live frem til jeg (og alle de andre) kunne bikke bak setet. QC15 var en life-saver men jeg hadde dessverre pløyd meg gjennom det mest interessante på IFE'n på turen nedover og måtte finne frem med padden. Dette ble det selvfølgelig litt styr av under serveringen og hver gang fyren foran justerte setet, noe som resulterte i "iPadlock" mellom bord og seterygg. Turen ellers var en temareise i bingovarianten av "most annyoing things when flying". Det var pensjonister med svak blære, fete folk som hang i seteryggen min hver gang de skulle inn/ut av setet, andre som manøvrerte i gangen med "rævva i offside" så jeg nesten ble slåttt inn i nabosetet osv osv. Jeg kunne krysset av på alt og ungeskrikingen var egentlig det minste problemet.
Oppe i all galskapen var servicen så bra som den kunne blitt men jeg begriper ikke at folk frivillig velger å gå gjennom noe sånt under en nattflygning.
For min egen del blir det fremover et intensivt opplegg med taktiske bestillinger for å snoke til meg business eller sikre det som er av premiumseter. Øko er ikke noe for en som reiser mye!
Emirates har faktisk noen av de bedre slottene til DXB og såvidt jeg kunne se de eneste uten nattflygninger. Dette lovet godt for en som knapt får sove på SAS' businessklasse.
Turen ut gikk 1355 fra OSL og tiden før flighten tilbrakte vi på SAS loungen da vi var så heldige å møte noen kollegaer med billett videre i *A. So far so good.
Fremme på gaten var det parkert en 777-300ER og det så ut til å være få reisende denne dagen. Ombordstigningen gikk radig men til min forbløffelse forsvant kollegaen min til venstre i første sving (oppgradert på forhånd, muligens pga. videre reiser til Kina++) så jeg måtte finne meg i å sitte alene på rad 29. Der bake var det god plass og jeg fant meg godt til rette med bare 2 "naboer" tilsammen på radene foran og bak. Mao. kunne jeg strekke meg i alle retninger og så lenge jeg ikke hadde tenkt å sove allikevel var dette helt perfekt. Kanskje bedre enn business siden mat og drikke kunne plasseres på borden(e) ved siden av :). Jeg merket meg ganske kjapt at setene føltes trangere og brattere enn hos SAS' 737 varianter men dvelte ikke så mye med det der og da. Vel oppe var det bare å finne frem QC15 og jobbe seg gjennom innholdet i IFE'n og den var noe av det beste jeg har sett, inkludert forskjellige businessklasser rundt om i bransjen. Strøken skjerm, raske menyer og enormt innhold, inkludert live-TV. Bedre enn SAS business med god margin men det skal vel egentlig ikke så mye til (iallefall pt.). Servicen var plettfri, maten helt grei og det var ingen problem med en jevn vinforsyning. Alt ialt en flott tur men dessverre ikke et tellende eksempel siden det var så mange ledige seter. Akomst rundt midnatt og i seng på Shangri-La rundt 0130.
Oppholdet i Dubai er det ikke så mye å skrive om (jeg har tilgode å forstå hva som er det store med denne byen...) bortsett fra at den samme maskinen, iallefall en tilsvarende 777-300ER, dukket opp på en timesflight ifm en dagstur til Doha. Et idiotisk opplegg siden det tok uendelig med tid både å fylle og tømme flyet. Merkelig at ikke Emirates investerer i noen 737'r for den slags virksomhet? Dette var en full flight og nå ble all elendigheten i Economy avslørt. Selv om jeg er 186 høy har jeg aldri hatt problemer med beinplass men merket at noe var "galt" med setebredden. Fikk rett og slett vondt i armene, selv med et isle-sete. Videre var det noe riv ruskende galt med setevinkelen. Dette var en 0820 flight så øyelokkene ble fort tunge men det var klin umulig å holde hodet inntil nakkestøtten uten at man aktivt gikk inn for det. Så fort vi var oppe i luften var det bare å bryte alle kabinkotymer og bikke setet bakkover slik at det gikk an å slappe av i kroppen. Dette lovet ikke godt for turen hjem.
Retur til OSL var 0715 og Emirates krever at man sjekker inn baggasje 90 min før avgang (hvis man har sjekket inn på WWW på forhånd), eller 180 min før hvis man møter opp uforberedt. Dette førte til at avgang fra hotellet ble 0515 og med en kropp som fortsatt jobbet på Norsk tid ble det hele en red-eye allikevel. Maskinen var en 777-200LR med akkurat det samme interiøret og 3-4-3 på øko. Setet denne gangen var babord isle i midten. Med Doha-flighten friskt i minne var det ikke noe særlig å se at flighten var stappfull. Som forventet ble det en selsom opplevelse å holde seg i live frem til jeg (og alle de andre) kunne bikke bak setet. QC15 var en life-saver men jeg hadde dessverre pløyd meg gjennom det mest interessante på IFE'n på turen nedover og måtte finne frem med padden. Dette ble det selvfølgelig litt styr av under serveringen og hver gang fyren foran justerte setet, noe som resulterte i "iPadlock" mellom bord og seterygg. Turen ellers var en temareise i bingovarianten av "most annyoing things when flying". Det var pensjonister med svak blære, fete folk som hang i seteryggen min hver gang de skulle inn/ut av setet, andre som manøvrerte i gangen med "rævva i offside" så jeg nesten ble slåttt inn i nabosetet osv osv. Jeg kunne krysset av på alt og ungeskrikingen var egentlig det minste problemet.
Oppe i all galskapen var servicen så bra som den kunne blitt men jeg begriper ikke at folk frivillig velger å gå gjennom noe sånt under en nattflygning.
For min egen del blir det fremover et intensivt opplegg med taktiske bestillinger for å snoke til meg business eller sikre det som er av premiumseter. Øko er ikke noe for en som reiser mye!