PDA

View Full Version : Palau og Guam


nick5000
16-01-2015, 11:01
Har bestilt en tur til Palau med stopover 3 netter i Guam. Noen erfaring fra disse stedene? Er det mye å se og gjøre på Guam, burde vi vært lengre der? Har 6 netter på Palau

Bestille hotell eller kan man finne når man er der?

50000 UA miles fra Shanghai i C.

flightengineer
16-01-2015, 14:30
Vet ikke noe om Guam, men en hel del om Palau. Først bør det sies at taxi er det eneste offentlige transportløsningen. Dernest, for å spare tid og penger, bør du bestille hotell på Palau på forhånd. De kan ha mulighet for å hente deg på flyplassen. I jungelen av sider så har eg god erfaring med www.reisebazaar.no. Bestiller du gjennom dei, vil dei nok bestille transfer til deg. Dette er praktisk når dere kommer frem. Men uansett sjekk om hotellet kan tilby transfer t/r flyplassen.
Dykking/snorkling er et must når dere er der. Sjekk med reisebazaar.no om de har noen gode priser, eller direkte med fishnfins.com. Fish'n'Fins dykket eg med da eg var der og var svært fornøyd med alt. Organisert kaos om morgen når alle skulle ombord på de forskjellige båtene, men dette løste seg fort. De kan også arrangere noe landbasert aktivitet viss dere vil. Ellers er landet amerikansk på mange måter. Husk derfor amerikanske dollar da dette er enheten i landet.

Discus
16-01-2015, 17:20
Guam --> http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=117970

SQ 777
17-01-2015, 20:27
Har ikke vært der , men nær familie medlem...Og det var som så : " Må ikke finne på å reise dit". Men jeg tror vedkommende også...

Men vær så snill og gi oss triprepott

nick5000
01-04-2015, 13:48
Får komme med en kort oppsummering etter å ha vært på Guam og Palau. Det er absolutt ikke noe galt med Guam, det er jo en øy med flott natur og en del fine strender. Er amerikansk og virker ganske godt utviklet iforhold til andre steder (inkl Palau), men det er jo også sjarm med Palau. Hovedstranda er forholdsvis busy ala Phuket, men det fins også andre rolige steder på øya.
Absolutt fint sted å stoppe noen dager. Men, feks Palau som er i nærheten er jo mye mer spektakulær, så hvis man reiser helt fra Norge så ville det vel vært rart å reise til Guam i stedet for Palau feks.
En ting, det var utrolig mye hotte japanske og koreanske jenter der, så det kan jo være en grunn til å dra dit ;)

Edvard
01-04-2015, 14:03
...men det er jo også sjarm med Palau... utrolig mye hotte japanske og koreanske jenter der...

Pictures or it didn't happen.

Fnate
12-02-2017, 21:19
Bumper denne.

Har booket Oslo - Tokyo og Guam - Kosrae nå.

Pga litt klumsete datovalg er jeg nødt til å ta noen valg:

1. Være 2 dager i Tokyo (men det gidder jeg ikke. Vært der mange ganger i jobb)

2. 2-3 netter i Guam. Men helt ærlig ser det ikke såååå innmari spennende ut.

3. Ha base camp på Guam, men ta en dagsutflukt til Saipan (det går masse fly)

Er det noen som har vært på Saipan, eller har noen bedre erfaringer fra Guam? Phuket-like sted er ikke helt i min gate, for å være ærlig

KnutW
12-02-2017, 22:41
Frøkteli mange år siden jeg var der borte, nesten 18 for å være helt nøyaktig, så jeg skal være forsiktig med å gi altfor spesifikke råd. Jeg var på Guam, Palau, Saipan og Tinian med mellomlandinger på Yap og Rota. Kom med Continental Micronesia 722 fra HNL, artig tur over Stillehavet!

Generelt vil jeg nok si at Guam er verdt en kort stopp, men veldig busy og har visstnok verdens høyeste biltetthet pr innbygger. Blir en slags kombinasjon av USA, Thailand og Mallorca. Noen fine steder, men som sagt ganske travelt. Palau er -eller iallefall var- et mye, mye roligere sted, og absolutt verdt mer tid enn Guam. Få med deg innsjøen med glassmanetene. Saipan er Japans Mallorca, hakket mer sofistikert enn Guam, og finner du deg et greit hotell med fnatelig standard burde noen dager være greit.

Det som dog er et MUST når du først er på de kanter av verden er en tur over til Tinian og North Field der B-29 Enola Gay startet fra rullebane "Able" natten til 6 august 1945. Da jeg var der i 1999 var veldig mye overgrodd, men tror de har holdt de to atombombe "pit'ene" godt vedlikeholdt. På Google Earth ser det ut til at det fremdeles er litt rester synlig av banesystemene også.
Tinian er bare 10 minutter fra Saipan, vet ikke om det går direktefly fra Guam eller Rota.

God tur, husk T-R!

Edit: Ser nå at du ikke har tenkt deg til Palau, den bare henger igjen i overskriften. Kosrae burde også være bra, men jeg har ingen annen erfaring derfra enn en mellomlanding med den omtalte B722.

nick5000
13-02-2017, 02:48
Det finnes rolige steder på Guam (også på phuket..), så hvis du leier bil kan du dra sørover på øya. Jeg synes 3 netter var passe der.
Undervanns utsiktsttårn til korallrev og fisker var ganske kult og anbefales.

LN-RTP
13-02-2017, 04:34
Dykking og snorkelig på Guam.
Hadde et rolig og bra hotel like ved flybasen, men husker ikke navn, god mat og god søvn husker jeg dog.
Av en eller annen grunn synes jeg å huske at Concorden var på Guam samtidig når jeg var der.
Vet ikke hvorfor eller hvordan. Noen fly spotter som kjenner årsak til det?

Hickok
13-02-2017, 06:42
Av en eller annen grunn synes jeg å huske at Concorden var på Guam samtidig når jeg var der.
Vet ikke hvorfor eller hvordan. Noen fly spotter som kjenner årsak til det?

Var det i 1992?

F-BTSD holds the world records for fastest flights around the world in both directions:

Westbound RTW: 12-13 October 1992: 32 hours 49 minutes 03 seconds Lisbon-Santo Domingo-Acapulco-Honolulu-Guam-Bangkok- Bahrain-Lisbon
Eastbound RTW: 15-16 August 1995: 31 hours 27 minutes 49 seconds New York/JFK-Toulouse-Dubai-Bangkok-Guam (Andersen AFB)- Honolulu-Acapulco-New York/JFK
The Eastbound (1995) record is the current GUINNESS BOOK OF RECORDS official world record.

http://www.concordesst.com/213.html

dc-8-63
13-02-2017, 13:02
Jeg var jo der I går - vel nesten....når jeg tenker etter er det Ganske nøyaktig 33 år siden jeg forlot HNL også med Air Mike, men med en 727-100 Combi. Første stop var Johnston Atoll, så Majuro (der gikk jeg av), ruten den gangen gikk videre til Kwajalein, Ponape (nå Pohnpei (stoppet her også)) Truk (nå Chuuk også med innlagt stop) så Guam.

Den gangen var det Airline of the Marshal Islands som fløy til Kosrae med GAF Nomad, så det ble litt utenom min rute. Tror det blir meget bra for en Fnat på Kosrae.

Jeg kom jo motsatte veien og etter Majuro, Pohnpei og Chuuk ble Guam vel mye Storby, trafikk etc. så jeg gjorde som KnutW og tok en sightseeing trip med en Twin Otter opp til Saipan, Tinian og hjem via Rota på dagstur.

Når en kommer fra Norge og Tokyo er nok Guam n helt grei introduksjon til Stillehavet og med en flightseeing til Saipan er det nok bedre enn Tokyo (noe bedre strender).

Etter dagens målestokk var jeg totalt uforberedt når jeg la I vei fra Honolulu, en gjennomlest Guide bok til the South Pacific med sort hvitt bilder og hele 22 sider som omtalte øyene jeg skulle til, null hotel bestillinger (Hotels.com var ikke helt på plass), hotellet jeg bode på I Majuro ville neppe ha blitt godkjent som Motel I Hallingdal - la oss si det pent at det var nokså langt I fra Fnat Seasons på Bora Bora.....

Det har utviklet seg bade på øyene og på muligheter for informasjon - still med åpent sinn og velferdsoffiser

Fnate
13-02-2017, 14:33
Takker for alle fjonge innspill.

Da tipper jeg det blir en liten dagstur til Saipan. Evt bare besvime med en bok og stor øl et sted på Guam. :)

dc-8-63
13-02-2017, 14:49
Takker for alle fjonge innspill.

Da tipper jeg det blir en liten dagstur til Saipan. Evt bare besvime med en bok og stor øl et sted på Guam. :)

Stedet i saafall er http://www.ishiibrew.com med en frisk MINAGOF !! What can possible go wrong!!!

PS I foelge en kollega som jobber paa Chuuk (og passerer Guam ofte) er dette visstnok svaert bra....

Fnate
13-02-2017, 15:01
Stedet i saafall er http://www.ishiibrew.com med en frisk MINAGOF !! What can possible go wrong!!!

PS I foelge en kollega som jobber paa Chuuk (og passerer Guam ofte) er dette visstnok svaert bra....

DET... det lukter plan. Har jo en rimelig heftig flyrute allerede, så holder an Saipan bookingen litt.

OSL-AMS-DOH-HND
natt på pod-hotell på NRT
NRT-GUM
2 netter i Guam
GUM-Chuuk - Pohnpei - Kosrae
1 natt i Kosrae og så samme ruta hjem.

Funker nok med en hel dag uten flighter, men desto mer MINAGOF og BBQ da.

LN-RTP
13-02-2017, 15:30
Var det i 1992?



http://www.concordesst.com/213.html

Trodde det var året før, men må vel dra ut støvete loggbøker for å finne ut sannheten. Skal se på det til uka, eller senere.

LN-MOW
13-02-2017, 15:43
Både BA og AF arrangerte 'jordomseilinger' og chartere til alle mulige rare plasser. Jo rarere jo bedre, for de synes det var moro å få besøk og klaget ikke på bråket.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Fnate
13-02-2017, 16:13
Både BA og AF arrangerte 'jordomseilinger' og chartere til alle mulige rare plasser. Jo rarere jo bedre, for de synes det var moro å få besøk og klaget ikke på bråket.

Sånt var så mye greiere før. Da var de innfødte kjekkere å ha med å gjøre. Ikke noe tull.

Nå om dagen blir de sure bare vi raver rundt fulle og ødelegger hjemstedene deres.

- "Ååååååååh... så synd på dere. Så prøvesprengte vi en atombombe på naboøya deres. Bu huuuu."

Det var en PRØVEsprengning... Hallo!!! Bare litt nuking. Ikke noe særiøst

Hadde det ikke vært for at lokalbefolkningen rundt om hadde blitt så forbaska grinebitere, så kunne jeg fortsatt fløyet inn over hustakene på Yap i Concorde. Nå, bare; "buuuhuuuu... taket blåser av på hytta vår og kaffekrusene knuser av Mach1-boomen din".

Makan. De burde være takknemlige, burde de. Hadde det ikke vært for oss hadde de ikke hørt om Mach1 boom engang. Det er voksenopplæring. Utdanning av de små.

Man up!!!

KnutW
13-02-2017, 17:13
[QUOTE=Fnate;1083328]Sånt var så mye greiere før. Da var de innfødte kjekkere å ha med å gjøre. Ikke noe tull. QUOTE]

Ja, utrolig hvor sære folk blir bare man sprenger en atombombe eller to i nabolaget. Samme med flyplassutbygging, bare man hiver de ut fra hjemmene sine for å lage base (f.eks. Diego Garcia) blir de sure, sære og vanskelige å ha med å gjøre. Erstatning for tapene krever de også, huttetu.

Nuvel, apropos bomber; Ser ut til å være dårlig med direkteruter, men disse gutta http://www.starmarianasair.com/passenger-flights flyr jo rene busstrafikken over sundet med Navajo eller Cherokee six, så hvis elefnaten har lyst til å se det som engang var verdens største flyplass er det bare å ta seg en tur. Anbefales som historieundervisning. Retur før mørkets frembrudd slik at de kolde på Guam ikke må vente for lenge.

Fnate
13-02-2017, 17:15
Hva er det som var verdens største flyplass da? Saipan?

dc-8-63
13-02-2017, 18:40
Også var ikke ting så veldig fali før, når jeg knatret I vei med Air Mike var første stopp Johnston Atoll, der kreerte og lagret US Military så mye styggedom (agent Orange (som er mye farligere enn Aagent Discus)) at Atollen enkelt og greit er stengt (offesielt reservat for fugler) her er det ting som skremmer selv Stephen Bannon.....

Videre fløy vi via Kwajalein som ikke bare var nokså nære Bikini Atollen (det var hit alle med / fra Bikini ble flyttet) og dette var I 1984 Reagans Star Wars Empire - allt var mye morsommere før I tiden....(men ølet var ikke så godt !!)

KnutW
13-02-2017, 20:21
Nå sklir vi godt utenfor Fnates originalspørsmål om Guam og Saipan, men North Field på Tinian (som er en øy på 10 x 20 km og ligger snaue seks kilometer sydvest for Saipan) var fra 1945 og noen år utover verdens største flyplass både i areal (noen som vet hvilken som overtok den tittelen? -Idlewild?-O'Hare?) og på slutten av -45 også i trafikkmengde.

Det var på det meste stasjonert opp mot 300 B-29 der, men naturlig nok forsvant de siste rundt 1946/47. Flyplassen hadde fire parallelle rullebaner på 8000 fot / 2440 meter med taksebaner og stands til B-29'ene. Atombombegutta, 509 Sqn, holdt hus et stykke unna resten av gjengen helt for seg selv oppe i nordenden av plassen. Det er der "Atomic pit" 1 og 2 er bevart. Rundt 2003 ble de nordligste banene ryddet litt og brukt av bl. a. en Hercules fra Guam i forbindelse med en øvelse. Første fly som landet etter 1947!

Øya Tinian hadde på det meste fire eller fem forskjellige flyplasser, og totalt tror jeg det var hele 11 eller 12 rullebaner på øya! Dagens flyplass er på restene av det som het West Field, 2600 meter lang. Men som sagt dårlig med direkteruter til annet enn naboøyene.

Når det gjelder Johnston Atoll og kjemisk/bakteriologisk krigføring ; Jeg satt i cockpit på Continental Micronesia's 727 nesten hele veien og husker godt de kalte opp Johnston en og enhalv time før ankomst. Da ble all djævelskapsproduksjonen slått av slik at eventuelle rester i atmosfæren skulle dunste eller blåse bort før vi landet. Ruten gikk bare tre dager i uka, så det var ikke store avbrekket i produksjonen. Aner ikke hvordan de gjorde det når USAF selv fløy inn og ut, muligens det samme da. Interessant sted å ha vært, basen og rullebanen ble lagt ned for godt og totalt stengt etter 2004.

LN-RTP
14-02-2017, 07:22
Tragisk med alle atom bombene der i området.
Både Amerikanere og Franskmenn mente vel at det var ytterst nødvendig, så da så.

Fløy litt i det området for mange år siden og husker en skipper fortalte meg om en stor hvit hai som ble kalt Mag-Check Charlie.
Når de gamle stempel motor flyene tok run-up ved enden av banen i Midway Island så var Mag-Check Charlie i vannet like ved og hørte på motorene. Var det noe fusk på magnetene så svømte han til andre enden av banen og ventet på at flyet skulle kræsje i vannet der like etter avgang.
Mange flygere som sverget på at dem så Mag-Check Charlie som ventet spent i vannet på neste måltid.