PDA

View Full Version : Syk på lang reise.


Glean EBG
06-01-2015, 10:55
Har infulensa og feber og skal reise langt i morgen og gruer meg litt.
Er det noen som har noen tips til medikamenter annet en wiskey og cognac som fungerer?

Someone
06-01-2015, 10:59
Ymse paracetpreparater. Flyr du via f.eks LHR så er det bare og fylle opp med lemzip

Fly med oss
06-01-2015, 11:03
Hva er din reiserute? Ved flere flyplasser i Asia (og sikkert andre steder) må du passere såkalte feberscannere som skal avdekke sykdom blant passasjerer (altså ting som er mye verre enn vanlig influensa). Skal du innom en av disse flyplassene kan det være greit å ta noe som senker feberen din før landing.

Glean EBG
06-01-2015, 11:08
Ymse paracetpreparater. Flyr du via f.eks LHR så er det bare og fylle opp med lemzip

Takker skal via LHR

Hypern
06-01-2015, 11:37
Alkohyler (i motsetning til det mange tror) er nok ikke det beste man kan ta. ;) Drikk nok vann under turen er mitt tips - man blir faktisk dehydrert av feber. Har reist på langtur med influensa en gang før og det var et himla ork under mellomlanding etc - dette fikk jeg på vei hjem fra Tokyo for et par år tilbake. Heldigvis var det snakk om Lufthansa first class så man satt ihvertfall godt. Ja for ordens skyld ble en del alkohyler inntatt, men det hjalp veldig veldig lite. :old

Da jeg ankom Frankfurt var alt et himla ork. Måtte faktisk sette meg ned i ankomsthallen før jeg tok fatt på siste meterne mot First Class Terminalen. Aldri før har jeg vært så glad for å se senga mi da jeg kom hjem.

Men alt dette er vel peanuts i forhold til om man får noe magetrøbbel før man skal reise langt... Heldigvis har jeg aldri opplevd det. Man kan faktisk ikke booke om til toalettsetet permanent... God tur - jeg er sikker på at det kommer til å gå bra bare man tar de rette forholdsreglene med nok smertestillende etc.

Men er klart om man faktisk er såpass dårlig og ikke i reisemodus så ville jeg tatt turen til legen og fått en legeerklæring, avbestilt for så å få pengene igjen fra forsikringsselskapet.

kimpe
06-01-2015, 11:57
Alkohol hjelper nok lite, men blir i allefall morsommere å være syk da.. :) :)

Jeg bruker selv "Cold & Flu" som fås kjøpt på apoteket (Boots) på LHR når jeg merker noe, de har både dag og nattversjon. Så kan du selv ta ettersom du skal ha dag- eller nattflight!

Funker kjapt på meg i hvertfall, og kanskje en dose imodium er greit å ta med om raketten har hyppig utskyting..

Kim

The Viking
06-01-2015, 13:12
Alkohol hjelper nok lite, men blir i allefall morsommere å være syk da.. :) :)

Jeg bruker selv "Cold & Flu" som fås kjøpt på apoteket (Boots) på LHR når jeg merker noe, de har både dag og nattversjon. Så kan du selv ta ettersom du skal ha dag- eller nattflight!

Funker kjapt på meg i hvertfall, og kanskje en dose imodium er greit å ta med om raketten har hyppig utskyting..

Kim

Hvis det er mindre enn 36 timer siden symptomdebut og du har en KLASSISK influensa kan du evt via lege (eller velvillig apotek i utlandet) bruke Tamiflu, forkorter forløpet 1-3 døgn og mildner symptomene.
Og PS: Er du i tvil om du har influensa, så er det ikke influensa..... ;P

darkcho
06-01-2015, 13:14
Hadde helt klart sjekket opp i muligheten for innsovingstabletter her. Har selv tatt imovane ved lange turer til vestkysten av Usa eller Tokyo. Sovner etter 15min, våkner etter 5-7 timer. Gull verdt.

Sjekk med lege/legevakten om det er noe du kan ta i din tilstand. If so, do it.

Glean EBG
06-01-2015, 13:21
Hadde helt klart sjekket opp i muligheten for innsovingstabletter her. Har selv tatt imovane ved lange turer til vestkysten av Usa eller Tokyo. Sovner etter 15min, våkner etter 5-7 timer. Gull verdt.

Sjekk med lege/legevakten om det er noe du kan ta i din tilstand. If so, do it.

Selger de innsovingstabletter over disk på LHR? Eller evt DXB

Hypern
06-01-2015, 13:23
Alkohol hjelper nok lite, men blir i allefall morsommere å være syk da.. :) :)

Jeg bruker selv "Cold & Flu" som fås kjøpt på apoteket (Boots) på LHR når jeg merker noe, de har både dag og nattversjon. Så kan du selv ta ettersom du skal ha dag- eller nattflight!

Funker kjapt på meg i hvertfall, og kanskje en dose imodium er greit å ta med om raketten har hyppig utskyting..

Kim

Tja Imodium skal man ikke ta preventivt, finnes andre ting for det. Imodium er uansett noe jeg har med meg alltid på reise. Kjekt å ha sånn i tilfelle. Det som er greit med Imodium er at det ikke er noe krise om man har glemt det, de selger det på Gardermoen og de fleste flyplasser. Har redda meg et par ganger der, så nå har jeg plutselig mange pakker Imodium hjemme. :p

The Viking
06-01-2015, 13:42
Hadde helt klart sjekket opp i muligheten for innsovingstabletter her. Har selv tatt imovane ved lange turer til vestkysten av Usa eller Tokyo. Sovner etter 15min, våkner etter 5-7 timer. Gull verdt..

Ikke enig med mindre OP flyr C klasse eller høyere. Risikoen for en blodpropp i et ben (ECS=Economy Class Syndrome) mangedobles ved lang stillesitting i en stilling, og øker ganger X hvis man i tillegg er syk og med negativ væskebalanse.

Cecilie
06-01-2015, 13:56
Medisinske råd fra flygærninger på internett er en ting - det beste er å snakke med legen sin ;)

The Viking
06-01-2015, 14:03
Medisinske råd fra flygærninger på internett er en ting - det beste er å snakke med legen sin ;)
Noen av oss har dobbelkompetansen inkl. flymedisin... ;-)

Cecilie
06-01-2015, 14:47
Noen av oss har dobbelkompetansen inkl. flymedisin... ;-)

Jeg betviler ikke din kompetanse, men det lureste er jo uansett å ta kontakt med egen lege som kjenner til deg ^_^

apeks
06-01-2015, 14:50
Reise langt med influensa og feber høres i utgangspunktet lite lurt ut synes jeg.
Både av hensyn til deg selv, og ikke minst medpassasjerer.

Men det er bare min mening :)

Peppep
06-01-2015, 15:14
Medisinske råd fra flygærninger på internett er en ting - det beste er å snakke med legen sin ;)
Da vil ikke eventuelle legeutgifter i utlandet bli dekket av reiseforsikringen. Jeg ble syk kort tid etter utreise en gang, ringte forsikringsselskapet for å forhøre meg om hvor jeg skulle oppsøke lege, og de ringte fastlegen min for å høre om jeg var frisk før avreise.

kosvines
06-01-2015, 17:10
Som andre sier, er det forkjølelse så får du noen greie medisinmikser på LHR. Jeg kjøper alltid en del NyQuil (og DayQuil) i USA, som inneholder smertestillende og febernedsettende, løser opp slimhinner og demper hoste. NyQuil har også iblandet noe søvndyssende saker.

Har veldig like typer i England. Det hjelper en hel del.

Superhai
06-01-2015, 17:30
Jeg ble syk kort tid etter utreise en gang, ringte forsikringsselskapet for å forhøre meg om hvor jeg skulle oppsøke lege, og de ringte fastlegen min for å høre om jeg var frisk før avreise.

Det har vel ikke legen lov til å opplyse om?

Peppep
06-01-2015, 20:34
Det har vel ikke legen lov til å opplyse om?
Sikkert ikke uten samtykke, nei. Fikk en mobilsvar-melding fra legen midt på natten USA-tid, men var i en del bedre form dagen etter, så det ble ikke aktuelt likevel. Tipper at legen ringte for å spørre om samtykke, og ellers kan forsikringsselskapet kreve legeerklæring hvis de mistenker at du var syk hjemme.

Glean EBG
07-01-2015, 10:42
Takker for alle tips men endte med at jeg avbestillte hele reisen.