flyKSU
01-01-2015, 22:22
https://farm8.staticflickr.com/7548/16141869756_48c120a8e1_o.gif
flyKSU har turet over dammen. Enveis må vite, da ranselen er pakket med skolebøker for et lengre opphold i sørlige California. Rapporten blir nødvendigvis da også vånn wei – i hvert fall sånn i første omgang.
Billetter ble bestilt medio oktober. Ikke uten problemer. Først virket alt flott: enveis, fleksibelt, sammenhengende helt til SBA for en billig penge. Den billige pengen ville dog ikke bekreftes. Pengen steg, for så å stige en andre gang fem minutter senere. Ikke gøy, men over måtte man. Så, i betalingsvinduet poppet selvsagt en Java-sekvens opp. Det ble litt for mye å håndtere for Chrome på min MacBook, så jeg hoppet over til Firefox. Plottet inn info på nytt, og betalte. Konge. Bekreftelsen ramlet inn på e-post sporenstreks: «Takk for din bestilling […] Avreise xx november …».
November? Ikke desember ..?
FAEN.
Fikk etter en rask telefon avbestilt. Gikk inn for å bestille på ny, og da hadde pengen steget en tredje gang. Ble forbannet, og gikk på pur f i gang med å sy sammen en reiserute sjøl uten hjelp fra noe teit reisebyrå som ikke klarer å holde prisene sine der de skal være. Jeg har da farkentutemeg nesten 1.900 innlegg på Flyprat – dette kan jeg best!
Vel … Reiseruten min endte opp med å involvere fire ulike flyselskap (som på ingen måte samarbeider med hverandre) og Amtrack + overnattinger i Boston og San Diego. Etter noen runder med meg selv krøp jeg derfor tilbake til start. Bestilte SK/UA TRD-CPH-SFO-SBA.
Første del av ferden gikk imidlertid med flett nye MS «Tyrhaug» fra Kristiansund til Trondheim. Jeg har tidligere gått langt i å unngå å benytte meg av det som må sies å være et utmerket tilbud fra Kystekspressens side på strekningen. Til vanlig er det AVIS-returbil ned til mor, og Widerøe opp igjen. Men her hadde jeg det egentlig forferdelig greit: der var lite folk, godt med plass, velfylt kiosk og rolig sjø.
https://farm8.staticflickr.com/7524/16167646485_e9067c3cf1_z.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7480/16166898882_b5b162f8f4_z.jpg
Kystekspressen skal dessuten ha ekstra cred for dette på hver enkelt seterad:
https://farm8.staticflickr.com/7482/15981860647_c6e9dd9610_z.jpg
Klappet til Pirterminalen rundt klokken 20, og tok fatt på å svømme meg gjennom slapset med kofferten på slep i retning Kåmmfårt Hotæll Trondheim. Jeg måtte kauke litt for at noen skulle få med seg at det var et menneske i lobbyen som ville sjekke inn, men jeg valgte å tilgi synden siden det tross alt var jul … sånn omtrent. Ordnet seg dessuten ganske raskt, og jeg kjøpte med meg en grovt overpriset 0,33 l Dahls før jeg tuslet opp på rommet.
https://farm9.staticflickr.com/8587/15982017567_434c01da5c_z.jpg
https://farm9.staticflickr.com/8581/16165758691_074a737ba0_z.jpg
Helt greie fasiliteter, spesielt med tanke på at prisen lå sør for 500,-. Sengen funket til sitt bruk, Wi-Fi likeledes. Alt jeg trengte egentlig.
Alarmen hylte klokken 06.30, og jeg sto motvillig opp. Utsjekk gikk raskt og fyndig, og jeg fikk med meg en doggiebag med litt å gnafse på for å bøte på stengt frokostsal. Peilet retning Søndre gate hvor jeg ble stående å fryse skrotumen av meg LENGE før en lilla-hvitfoliert buss merket «Trondheim sentrum-Værnes hvert 10. minutt» endelig kom rullende. 30 minutter senere var jeg på plass på Værnes.
Jeg valgte å sjekke inn i skranke, da jeg ville undersøke oddsene for at mine to kofferter skulle nå den 45 minutter lange transferen på CPH. «Skal gå fint» sa damen. OK, tenkte jeg mistroisk tilbake. Deretter var det tid for sikkerhetskontroll. Her var køen lang. Supermegalang. Men ikke i Fast Tracken; der kom man seg gjennom på rekordtid. Litt dumt egentlig, for jeg hadde ufrivillig mye tid frem til avgang CPH klokken 10.05. Tenkte jeg skulle slå i hjel litt tid ved å ta ut noen dollar$, men dessverre kom jeg til skade for å titte på dette først:
https://farm9.staticflickr.com/8678/15545287484_ec2167d2d5_z.jpg
Gråt litt på innsiden. Fikk holde på med 300 sånn i første omgang.
På utland TRD så det forresten slik ut:
https://farm8.staticflickr.com/7527/16167640445_d035b801a7_z.jpg
Kjøpte meg en kaffe og ladet mobilen, mens jeg ventet. Så, helt plutselig, skjer dette:
https://farm8.staticflickr.com/7540/16166896232_5f241e1105_z.jpg
Jamenforfarken dette går jo ikke ..! Gikk bort til damen ved gaten og spurte om de hadde en plan. Hun hadde sjekket med CPH, og mente at jeg fortsatt skulle rekke connectionen. Ti minutter senere opplyses det imidlertid om ytterligere en halv times forsinkelse ned til CPH, og jeg begynner å ane konturene av en særdeles lang og slitsom dag. CPH.dk meldte nå at SK935 til SFO har gått i gang med boarding, men jeg stiller meg likevel opp ved gate med friskt mot når vi endelig slippes om bord like før klokken 12.
SK2881 TRD-CPH // CRJ900 OY-KFI // 17C
Om bord bars det, og jeg kunne dumpe ned i et nødutgangssete – fikk sikret meg det siste ved innsjekk kvelden før. Jeg har blitt veldig glad i setene til SAS’ CRJ-er. De har litt «tyngde» på en måte, og du synker litt mer behagelig ned i dem enn hva du gjør i Recaro-knekkebrødene i 737-flåten.
https://farm8.staticflickr.com/7495/15981861607_8f460dde6a_z.jpg
Med reell avgangstid 12.18 var vi omtrent to timer og ti minutter sene. Tok av mot vest, og klatret raskt før kaffe kom trillende. Tok en kopp, og slo meg til ro med Scandinavian Traveller.
Det skulle vise seg at det ikke var så rent få som skulle videre fra København. Da vi nærmet oss final remset kabinpersonalet opp en lang liste destinasjoner og gater for å bøte på missed connections. Min skjebne hadde de derimot ikke bestemt ennå. Vi tok ned på CPH klokken 13.26, og i god tid før kabinpersonalet rakk å anføre at mobiltelefoner skal forbli avslått til bla bla bla var jeg inne på avgangssiden til CPH.dk. Kunne da konstatere at SK935 hadde forlatt Danmark. Etter at vi hadde takset langt og lenge og lenger enn langt parkerte vi tilslutt ved A26; med andre ord så langt unna det er mulig å komme C-gatene. Overhode. Staket kursen til transfersenteret, og stilte meg i kø.
https://farm8.staticflickr.com/7556/16141850406_45a3166cb2_z.jpg
Ryktet om idioten som skulle til Santa Barbara hadde nådd skranken før jeg gjorde det, og de var rett og slett litt usikre på hvordan de i det hele tatt skulle få det til. Det ble luftet forslag om å sende meg til LAX samme kveld, men ettersom vi her snakket ankomst sirkus klokken 23.30, samt at jeg fikk påbud om å ta meg til Santa Barbara derfra for egen maskin ble forslaget blankt avvist fra min side.
Vi kom etter hvert frem til at jeg måtte ha en overnatting. Spørsmålet var da hvor den skulle være. Fikk egentlig velge litt fritt, og ettersom jeg hadde noen supermegaviktige greier jeg skulle gjøre dagen etter ville jeg komme meg så langt som mulig på vei. Vi la derfor følgende slagplan: SK til Chicago og UA derfra til San Francisco, overnatting, og til sist en styggtidlig morgenavgang med UA til Santa Barbara. Perfekt, det skulle gi meg ganske nøyaktig 3,5 timer til disposisjon for soving på hotellet.
10 effektive minutter senere hadde jeg et nytt boardingkort i hånda, og kunne rusle i retning loungen for litt suppe. Forferdelig mye folk, så jeg forlot åstedet så snart jeg var ferdig å spise, og gikk ut mot gate C32. Her var det ennå tettere og kokvarmt, men boarding begynte ganske raskt.
https://farm9.staticflickr.com/8605/15547875473_76aafe14a1_z.jpg
flyKSU har turet over dammen. Enveis må vite, da ranselen er pakket med skolebøker for et lengre opphold i sørlige California. Rapporten blir nødvendigvis da også vånn wei – i hvert fall sånn i første omgang.
Billetter ble bestilt medio oktober. Ikke uten problemer. Først virket alt flott: enveis, fleksibelt, sammenhengende helt til SBA for en billig penge. Den billige pengen ville dog ikke bekreftes. Pengen steg, for så å stige en andre gang fem minutter senere. Ikke gøy, men over måtte man. Så, i betalingsvinduet poppet selvsagt en Java-sekvens opp. Det ble litt for mye å håndtere for Chrome på min MacBook, så jeg hoppet over til Firefox. Plottet inn info på nytt, og betalte. Konge. Bekreftelsen ramlet inn på e-post sporenstreks: «Takk for din bestilling […] Avreise xx november …».
November? Ikke desember ..?
FAEN.
Fikk etter en rask telefon avbestilt. Gikk inn for å bestille på ny, og da hadde pengen steget en tredje gang. Ble forbannet, og gikk på pur f i gang med å sy sammen en reiserute sjøl uten hjelp fra noe teit reisebyrå som ikke klarer å holde prisene sine der de skal være. Jeg har da farkentutemeg nesten 1.900 innlegg på Flyprat – dette kan jeg best!
Vel … Reiseruten min endte opp med å involvere fire ulike flyselskap (som på ingen måte samarbeider med hverandre) og Amtrack + overnattinger i Boston og San Diego. Etter noen runder med meg selv krøp jeg derfor tilbake til start. Bestilte SK/UA TRD-CPH-SFO-SBA.
Første del av ferden gikk imidlertid med flett nye MS «Tyrhaug» fra Kristiansund til Trondheim. Jeg har tidligere gått langt i å unngå å benytte meg av det som må sies å være et utmerket tilbud fra Kystekspressens side på strekningen. Til vanlig er det AVIS-returbil ned til mor, og Widerøe opp igjen. Men her hadde jeg det egentlig forferdelig greit: der var lite folk, godt med plass, velfylt kiosk og rolig sjø.
https://farm8.staticflickr.com/7524/16167646485_e9067c3cf1_z.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7480/16166898882_b5b162f8f4_z.jpg
Kystekspressen skal dessuten ha ekstra cred for dette på hver enkelt seterad:
https://farm8.staticflickr.com/7482/15981860647_c6e9dd9610_z.jpg
Klappet til Pirterminalen rundt klokken 20, og tok fatt på å svømme meg gjennom slapset med kofferten på slep i retning Kåmmfårt Hotæll Trondheim. Jeg måtte kauke litt for at noen skulle få med seg at det var et menneske i lobbyen som ville sjekke inn, men jeg valgte å tilgi synden siden det tross alt var jul … sånn omtrent. Ordnet seg dessuten ganske raskt, og jeg kjøpte med meg en grovt overpriset 0,33 l Dahls før jeg tuslet opp på rommet.
https://farm9.staticflickr.com/8587/15982017567_434c01da5c_z.jpg
https://farm9.staticflickr.com/8581/16165758691_074a737ba0_z.jpg
Helt greie fasiliteter, spesielt med tanke på at prisen lå sør for 500,-. Sengen funket til sitt bruk, Wi-Fi likeledes. Alt jeg trengte egentlig.
Alarmen hylte klokken 06.30, og jeg sto motvillig opp. Utsjekk gikk raskt og fyndig, og jeg fikk med meg en doggiebag med litt å gnafse på for å bøte på stengt frokostsal. Peilet retning Søndre gate hvor jeg ble stående å fryse skrotumen av meg LENGE før en lilla-hvitfoliert buss merket «Trondheim sentrum-Værnes hvert 10. minutt» endelig kom rullende. 30 minutter senere var jeg på plass på Værnes.
Jeg valgte å sjekke inn i skranke, da jeg ville undersøke oddsene for at mine to kofferter skulle nå den 45 minutter lange transferen på CPH. «Skal gå fint» sa damen. OK, tenkte jeg mistroisk tilbake. Deretter var det tid for sikkerhetskontroll. Her var køen lang. Supermegalang. Men ikke i Fast Tracken; der kom man seg gjennom på rekordtid. Litt dumt egentlig, for jeg hadde ufrivillig mye tid frem til avgang CPH klokken 10.05. Tenkte jeg skulle slå i hjel litt tid ved å ta ut noen dollar$, men dessverre kom jeg til skade for å titte på dette først:
https://farm9.staticflickr.com/8678/15545287484_ec2167d2d5_z.jpg
Gråt litt på innsiden. Fikk holde på med 300 sånn i første omgang.
På utland TRD så det forresten slik ut:
https://farm8.staticflickr.com/7527/16167640445_d035b801a7_z.jpg
Kjøpte meg en kaffe og ladet mobilen, mens jeg ventet. Så, helt plutselig, skjer dette:
https://farm8.staticflickr.com/7540/16166896232_5f241e1105_z.jpg
Jamenforfarken dette går jo ikke ..! Gikk bort til damen ved gaten og spurte om de hadde en plan. Hun hadde sjekket med CPH, og mente at jeg fortsatt skulle rekke connectionen. Ti minutter senere opplyses det imidlertid om ytterligere en halv times forsinkelse ned til CPH, og jeg begynner å ane konturene av en særdeles lang og slitsom dag. CPH.dk meldte nå at SK935 til SFO har gått i gang med boarding, men jeg stiller meg likevel opp ved gate med friskt mot når vi endelig slippes om bord like før klokken 12.
SK2881 TRD-CPH // CRJ900 OY-KFI // 17C
Om bord bars det, og jeg kunne dumpe ned i et nødutgangssete – fikk sikret meg det siste ved innsjekk kvelden før. Jeg har blitt veldig glad i setene til SAS’ CRJ-er. De har litt «tyngde» på en måte, og du synker litt mer behagelig ned i dem enn hva du gjør i Recaro-knekkebrødene i 737-flåten.
https://farm8.staticflickr.com/7495/15981861607_8f460dde6a_z.jpg
Med reell avgangstid 12.18 var vi omtrent to timer og ti minutter sene. Tok av mot vest, og klatret raskt før kaffe kom trillende. Tok en kopp, og slo meg til ro med Scandinavian Traveller.
Det skulle vise seg at det ikke var så rent få som skulle videre fra København. Da vi nærmet oss final remset kabinpersonalet opp en lang liste destinasjoner og gater for å bøte på missed connections. Min skjebne hadde de derimot ikke bestemt ennå. Vi tok ned på CPH klokken 13.26, og i god tid før kabinpersonalet rakk å anføre at mobiltelefoner skal forbli avslått til bla bla bla var jeg inne på avgangssiden til CPH.dk. Kunne da konstatere at SK935 hadde forlatt Danmark. Etter at vi hadde takset langt og lenge og lenger enn langt parkerte vi tilslutt ved A26; med andre ord så langt unna det er mulig å komme C-gatene. Overhode. Staket kursen til transfersenteret, og stilte meg i kø.
https://farm8.staticflickr.com/7556/16141850406_45a3166cb2_z.jpg
Ryktet om idioten som skulle til Santa Barbara hadde nådd skranken før jeg gjorde det, og de var rett og slett litt usikre på hvordan de i det hele tatt skulle få det til. Det ble luftet forslag om å sende meg til LAX samme kveld, men ettersom vi her snakket ankomst sirkus klokken 23.30, samt at jeg fikk påbud om å ta meg til Santa Barbara derfra for egen maskin ble forslaget blankt avvist fra min side.
Vi kom etter hvert frem til at jeg måtte ha en overnatting. Spørsmålet var da hvor den skulle være. Fikk egentlig velge litt fritt, og ettersom jeg hadde noen supermegaviktige greier jeg skulle gjøre dagen etter ville jeg komme meg så langt som mulig på vei. Vi la derfor følgende slagplan: SK til Chicago og UA derfra til San Francisco, overnatting, og til sist en styggtidlig morgenavgang med UA til Santa Barbara. Perfekt, det skulle gi meg ganske nøyaktig 3,5 timer til disposisjon for soving på hotellet.
10 effektive minutter senere hadde jeg et nytt boardingkort i hånda, og kunne rusle i retning loungen for litt suppe. Forferdelig mye folk, så jeg forlot åstedet så snart jeg var ferdig å spise, og gikk ut mot gate C32. Her var det ennå tettere og kokvarmt, men boarding begynte ganske raskt.
https://farm9.staticflickr.com/8605/15547875473_76aafe14a1_z.jpg