PDA

View Full Version : Nye og gamle bøker

BS467
23-12-2014, 10:06
Tar herved en runde med bøker som kan være av interesse fremover;

«Mosquito Attack» er en oppdatert og oversatt versjon av Finn Eriksruds klassiker fra 1945 (Med Mosquito mot Tyskerne). Den inneholder massevis av ny informasjon, blant annet om flere av kameratene i boken han kun nevner med fornavn. Flere nye bilder fra Little Norway (kommer rett fra negativene til Eriksrud via hans sønn) dukker også opp. Boken er først og fremst ment som en måte å spre kunnskap om norske jagerflygere til et utenlandsk marked på, men burde være av interesse for mange. Ligger for tiden i en liten diskusjon med forlagte om tittelen på boken, noe som de som er «ivrige i tjenesten» raskt vil påpeke. Noen ganger må man gjøre noen kompromisser. Denne gangen har forlaget også ansatt en «editor» som har gjort en enorm jobb, så de som er redd for «norsk-engelsk»og dårlige setninger kan slappe av. Kommer i feb/mars 2015!

«Spitfire Stories» vil følge Major Leif Lundstens karriere som jagerflypilot og testpilot dag-for-dag. Alle 300 Spitfires han fløy skal få sin plass i boken med informasjon om hvor flyet tok veien etter at Lundsten hadde fløyet det. Han fløy for øvrig noen interessante eksemplarer, blant annet en av kun to Spitfire III produsert, flere prototyper (bla XII DP845, MA970 Seafire), den siste XII produsert (MB882) og en haug VIII og XI. Til og med en XIV (konvertert fra en VIII) fløy han. Tror også han fløy den første Spitfiren med bubble canopy også. I tillegg kommer informasjon om alle toktene han fløy for 331 samt (kanskje) noen flere opplysninger om hva som skjedde dagen han forsvant som ikke står i Spitfire Saga V. Utgivelse planlagt 2016. Boken vil etter min mening endelig kunne rette søkelyset på en av Norges mest innflytelsesrike jagerflygere som bidro til å utvikle Spitfire-flyet.

«Myggstikkerne» har gått noen runder nå. En roman jeg skrev samtidig som jeg jobbet med «Mosquito Attack». Boken har fiktive personer, men er løst basert på 333 skvadrons operasjonsdagbok i 1943. Om noen har lest Derek Robinsons «Piece of cake», « A damn good show” eller “Goshawk Squadron” så har boken noe felles med dem. Tar gjerne i mot flere bestillinger, men ber ikke om flere bøker fra trykkeriet før i jan/feb om bestillingene fortsatt kommer inn. Boken går nok litt på word of mouth om dagen. Jeg har ikke promotert den i noe særlig stor grad. Det vil komme en oppfølger en gang i 2016. Har så vidt begynt. Denne vil handle om en Spitfire skvadron med Mk V i 1942. «En Helvetes Ålreit Krig» vil følge mye av den samme tonen som i «Myggstikkerne» om ikke mer svart humør og tragi-komiske hendelser. Fyll, fly, damer og spetakkel vil nok fremdeles være noen fellesnevnere her.

God jul og et godt nytt år!

Tor Idar Larsen