View Full Version : Skal til Alaska, noen tips?
Vi skal antakeligvis til Alaska til sommeren så må etterhvert begynne og planlegge rute :)
Antakeligvis reiser vi ut fra Wien og vil helst reise med Star Alliance, ser dog at KLM/Delta er langt billigere.
Tar gjerne et stopp i hver retning om det passer med tid og økonomi, vi snakker ku-vogn og lavt budsjett her.
Tenker å fly inn/ut av Anchorage og så kjøre litt rundt, i alle fall til Fairbanks, og helt til nord om tiden tillater det..
Blir nok 2-3 uker et sted..
Noen som har gode råd og tips her?
Enten reiserute eller aktiveteter/erfaringer fra Alaska.
Hva med å ta fly til Seattle og leie bil der, for så å kjøre med ferge på inside passage? Da kjører man til Prince Rupert og tar fergen til Bellingham/Skagway og derfra videre til Juneau. Du kan levere tilbake bilen i ANC eller kjøre tilbake til SEA :)
Det er ingen dumt ide.
Kikket litt på muligheter for å hoppe av flyet i Seattle eller Vancouver, herfra går det cruise til Anchorage som kunne vært interessant, deretter leie bil i Anchorage og kjøre til Fairbanks og tilbake i en sirkel :-)
Med stopp i Sfo på veien tilbake kan vi få med oss både air Canada 787 og lufthansa a380 ved atlanterhavskrysningene.. :)
I beste tilfelle kan man kanskje legge 1-2 dager på stopover også, så har man en rimelig rå ferie..
Det er ingen dumt ide.
Kikket litt på muligheter for å hoppe av flyet i Seattle eller Vancouver, herfra går det cruise til Anchorage som kunne vært interessant, deretter leie bil i Anchorage og kjøre til Fairbanks og tilbake i en sirkel :-)
Med stopp i Sfo på veien tilbake kan vi få med oss både air Canada 787 og lufthansa a380 ved atlanterhavskrysningene.. :)
I beste tilfelle kan man kanskje legge 1-2 dager på stopover også, så har man en rimelig rå ferie..
Her er noen tips:
http://www.bcferries.com/schedules/inside/
http://www.dot.state.ak.us/amhs/
Jeg anbefaler at du da tar med bilen ombord på fergene og kjører Alaskan Highway tilbake. Jeg skulle det egentlig for 4 år siden men pga labour day, så var fergen innstilt så vi rakk ikke siste biten opp til Alaska. Vi hadde kjørt fra NYC-SEA så vi kunne ikke planlegge for stramt. :)
Gode tips, men det ser ut som vi dropper dette og satser på en lenger reise nordover i Alaska, så flyet helt frem til Anchorage og leier bil der.
Så nå er "eneste" utfordring å finne billige nok biz-billetter til å forsvare forskjellen til økonomi, noe som ser hardt ut for øyeblikket..
Til sommeren skal jeg og min bedre halvdel til Alaska en tur.
Lager da en tråd for å samle mine tanker og få eventuelle tilbakemeldinger/erfaringer fra andre forumister, samt forhåpentligvis få et ok utgangspunkt for en tripreport :)
Min bedre halvdel har ingen interesse for fly og flyreiser slik at hun faller ut så fort jeg sier flyreise, jeg derimot ønsker å få en opplevelse av turen også. Eksempelvis nye widebody, nye lounger, nye selskap etc.
På reisetidspunktet er jeg EBD og Skywards Gold, hun er (åpenbart) EBG.
Det er vel omtrent uendelig mange måter å reise til Alaska på, alt etter hvor mye man ønsker å betale.. Vi har et totalbudsjett som åpenbart ikke er nok, og ønsker derfor en "billigst mulig" (les mest for pengene) reise. Om det gir gode EB-poeng har det selvfølgelig en verdi, da vi har familie i Nord-Norge og normalt koster det oss bortimot 10 000 kr for billetter, eller 30 000 EB-poeng..
Uansett, avreise vil være fra et sted i Sentral-Europa, fortrinnsvis VIE/BTS, alternativt BUD, KRK, KTW eller til nød PRG. ca 10. juli, retur ca 1. august.
Absolutt mest effektive reisemåte jeg har sett er med Condor Air fra FRA til ANC, men det er ikke noe jeg ser som interessant.
Det finnes en rimelig P-klasse billett fra CPH men det er noe tungvindt og litt i overkant i pris, ca 16000kr.
Jeg kunne godt tenkt meg å bruke Emirates på en strekke, bare for å få nytte av Skywards Gold. Billigste muligehet for dette ser ut til å være BUD-DXB-NRT. Fra NRT til ANC og tilbake finnes det også en god del muligheter.
Tidligere siktet jeg inn på å fly mest mulig med UA men jeg mistenker at UA vil kutte opptjeningen og da ser jeg ingen grunn til å velge de når man eksempelvis kan fly med ANA. En artig kuriositet med UA er at jeg kan rute med både 747 og 787.
For snaue 10k kan vi fly NRT-IAH-ANC med 100% opptjening i ANA, noe som virker som en grei deal. Gir 20k poeng og i reisetid er det greit, selv om flyturen er veldig lang.
Ved denne løsningen tar vi et par dager i Tokyo på veien og får 6-8 timer på returen. Akkurat nok til en tur i Narita Park.
Har også luktet på muligheten for å reise jorden rundt, men klarer ikke å få dette til å bli billigere enn 16k. Emirates igjen til NRT og Air Canada stort sett for resten. Kjenner lite til Air Canada, men de gir ikke 100% opptjening utenriks og 0% innenriks på billige billetter. Ser derfor fortsatt ANA som beste alternativ, dog blir det da kun 777 siden deres 787 flåte ikke brukes til USA (som jeg finner) utover SJC som blir for dyrt. Det går fra MUC til HND med 787 og det kunne forsåvidt vært interessant men da ryker tanken om Emirates og DXB louge..
Ser også nå på open jaw muligheter for å klare å presse inn en RTW billett på budsjett, men klarer ikke å finne gode kombinasjoner med ANA MUC-NRT inkludert. Kun i Y og da snakker vi dobbelt budsjett på pr person. Har det muligens sammenheng med "A MAXIMUM OF TWO INTERNATIONAL FARE COMPONENTS" - Hva betyr dette? Kan kun kombineres to internasjonale strekninger?
petter380
08-02-2015, 11:31
Interessante betraktninger [emoji4] Vedr. ANA B788 så går den også fra FRA og DUS, sistnevnte prøvde jeg for en måned siden.
Min flyselskap/reise prioritering er ganske enkel: 1) Selskap fra Asia, 2) Europa og til slutt 3) amerikansk. Mao. ville jeg enkelt gått via Japan til ANC. En annen bonus er japansk curry som er helt latterlig godt. Har kun funnet det en gang utfor Japan, og det var i YVR. [emoji2]
ANA flyr forøvrig til både SEA/YVR med B788 så jeg skjønner ikke hvorfor du skal helt ned til IAH? Derfra er det plenty med ANC muligheter.
Har forøvrig samme "problem" som deg når det gjelder sommerens tur. Det er morsomt å se hva som finnes av ruter mot UIO/LIM [emoji6] Skyteam dominans er stikkordet for kortest reisetid, men det bryr vi oss ikke om [emoji41]
SAS_flyer
08-02-2015, 13:01
Fløy i sommer selv inn til ANC via LAX med noen dager der. UA flyr direkte inn fra ORD, DEN og SFO. Kansellerte fra SEA i vår 2014. Vet ikke om de er igang igjen der. Lang tur i M-klasse inneriks....
Anbefaler Denali National Park. Helst med overnatting(er). Dagsturer med buss er mulig og kan gi mange flotte dyreopplevelsen. Vi overnattet og så bjørn fra bussen begge veier. [emoji1]
Interessante betraktninger [emoji4] Vedr. ANA B788 så går den også fra FRA og DUS, sistnevnte prøvde jeg for en måned siden.
Min flyselskap/reise prioritering er ganske enkel: 1) Selskap fra Asia, 2) Europa og til slutt 3) amerikansk. Mao. ville jeg enkelt gått via Japan til ANC. En annen bonus er japansk curry som er helt latterlig godt. Har kun funnet det en gang utfor Japan, og det var i YVR. [emoji2]
ANA flyr forøvrig til både SEA/YVR med B788 så jeg skjønner ikke hvorfor du skal helt ned til IAH? Derfra er det plenty med ANC muligheter.
Har forøvrig samme "problem" som deg når det gjelder sommerens tur. Det er morsomt å se hva som finnes av ruter mot UIO/LIM [emoji6] Skyteam dominans er stikkordet for kortest reisetid, men det bryr vi oss ikke om [emoji41]
Jeg har søkt med KVS og finner kun fra MUC med 787, resten med 777. Finner heller ikke ANA 787 til YVR, kun codeshare med Air Canada og det er jo ikke det samme :) ANA flyr 777 til YVR. De har også codeshare med UA 787 til LAX, men igjen, det er ikke ANA.. Det er kanskje ikke så farlig da de fleste 777 har 2+3+3 mens 787 har 3+3+3 konfigurasjon. Egen toseter er absolutt et pluss.
IAH kom inn i bildet rett og slett fordi reisetiden og pris var sammenliknbar med en "kortere" rute med lenger layover og eventuelt flere mellomlandinger. Tidspunktet for reise var også ok, i tillegg til at det gir ok med poeng :) En "bonus" er vel å skryte på seg en 14 timers flytur, selv om det kanskje ikke er supert i Y.
Fløy i sommer selv inn til ANC via LAX med noen dager der. UA flyr direkte inn fra ORD, DEN og SFO. Kansellerte fra SEA i vår 2014. Vet ikke om de er igang igjen der. Lang tur i M-klasse inneriks....
Anbefaler Denali National Park. Helst med overnatting(er). Dagsturer med buss er mulig og kan gi mange flotte dyreopplevelsen. Vi overnattet og så bjørn fra bussen begge veier. [emoji1]
Denali er selve målet for turen :)
Kona har jobbet der to somre for noen år siden så hun lengter tilbake.
Ser for oss å leie bil og kjøre fra Anchorage, gjerne helt opp til Deadhorse om vi rekker.
Helt klart at IAH-ANC er en lang tur, og UA-service er kanskje ikke ideelt. Men etter 2 uker i telt er det vel uansett ok :D
Mulig jeg vil prøve å legge et leg med AC istedenfor UA. Etter hva jeg leser er UA like trist som SAS og man får ikke et glass vin engang uten å vifte med VISA-kortet...
SAS_flyer
08-02-2015, 16:22
Denali er selve målet for turen :)
Kona har jobbet der to somre for noen år siden så hun lengter tilbake.
Ser for oss å leie bil og kjøre fra Anchorage, gjerne helt opp til Deadhorse om vi rekker.
Helt klart at IAH-ANC er en lang tur, og UA-service er kanskje ikke ideelt. Men etter 2 uker i telt er det vel uansett ok :D
Mulig jeg vil prøve å legge et leg med AC istedenfor UA. Etter hva jeg leser er UA like trist som SAS og man får ikke et glass vin engang uten å vifte med VISA-kortet...
Så flott! UA gir kun brus gratis på M, men det er de gode på!
Så flott! UA gir kun brus gratis på M, men det er de gode på!
Så en norsk EBD føler seg hjemme der? :D HAha..
SAS_flyer
08-02-2015, 16:32
Så en norsk EBD føler seg hjemme der? :D HAha..
Jeg vil si at største utfordringen på lange strekk med UA som til ANC er mat ombord for salg. Lav kvalitet, wrap er ok, men man går litt lei i lengden. Rolf
Hmm.. Så det vil være fordel å "knekke" flighten i to og spise litt på veien? Er UA lounger noe særlig eller finnes det andre bedre alternativ? Lufthansa har kanskje noen i USA? ANA? Air Canada?
Hmm.. Så det vil være fordel å "knekke" flighten i to og spise litt på veien? Er UA lounger noe særlig eller finnes det andre bedre alternativ? Lufthansa har kanskje noen i USA? ANA? Air Canada?
Hvis du snakker om på US domestic, så er det dårlig med alternativer, og US sine United Club er ikke mye å skryte av.
Det har jeg egentlig lest tidligere, så kanskje en tanke å legge ruten innom et sted hvor det finnes alternativer..
SAS_flyer
08-02-2015, 19:22
UA sine loungen er egentlig bare ok til frokost som serveres til kl 10 ca. Deretter kun snakk og drikke. Ikke UA Lounge i ANC.
Det har jeg egentlig lest tidligere, så kanskje en tanke å legge ruten innom et sted hvor det finnes alternativer..
Canada f.eks?
Jeg flyr til ANC via YVR med Air Canada Rouge, som er en slags lavprisvariant med ekstra dårlig beinplass. Har heldigvis booket Business, men selv det er ikke noe hurraprodukt - uansett bedre beinplass og blokkert midtsete.
UA Domestic First må jo være milevis bedre med skinnsetene sine, selv om maten sikkert stinker balle.
Dessverre er det dårlig med business billetter i min prisklasse for denne turen, så må nok bare finne ut hvem som gir best pakke i økonomi.. Med mindre det finnes noen veldig billige upgrades noe sted..
Nå vet jeg ikke hva flybudsjettet ditt er. Men det høres ikke ut som det rimeligste alternativet å fly EK til Tokyo og ny billett videre til ANC. Hver eneste sommer pleier det å komme tilbud i business til USA, ikke alltid fra OSL, men alltid fra kontinentale Europa der du også skal starte reisen. Starter et selskap/allianse en kampanje i business, hiver andre selskap og allianser seg på. Prisene pleier å starte på 10-12K. Siden det under sommeren er høysesongspriser til USA, pleier prisdifferansen mellom fjøs og business å være mindre enn vanlig.
Om man kan nyte godt av kampanjepriser i business hele veien til ANC er jeg usikker på, men separate billetter videre kan løse det. Det er flere tråder her i reiseforumet om tidligere kampanjer, skulle tro slike tilbud gjerne kommer litt før eller etter påske, så spørs det om dere kan sitte og vente med å bestille.
Det høres absolutt interessant ut. Vi havner på ca 12-13k med Emirates til NRT og Star derfra.
Dette er i samme gate som star "riktig" vei. Kunne tenkt meg å teste EK siden jeg har fått gull der, og Tokyo står høyt på ønskelista. Derimot ikke så høyt at det triumfer bizbilletter til samme pris..
SAS_flyer
09-02-2015, 10:52
Jeg flyr til ANC via YVR med Air Canada Rouge, som er en slags lavprisvariant med ekstra dårlig beinplass. Har heldigvis booket Business, men selv det er ikke noe hurraprodukt - uansett bedre beinplass og blokkert midtsete.
UA Domestic First må jo være milevis bedre med skinnsetene sine, selv om maten sikkert stinker balle.
UA First har bra servering synes jeg og de har også nylig oppgradert produktet sitt. Ikke testet nytt serveringskonsept.
Nå som United har kuttet sin opptjening er det all grunn til å ikke bruke mye tid på dem.
Har forsøkt å finne ut hvordan jeg kan komme utenom, ved eksempelvis bruk av Air Canada og ANA.
Derimot får jeg ikke til å kombinere disse to, men jeg kan ikke helt forstå hvorfor.
I reglene for den prisen jeg ser på finner jeg:
IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL BETWEEN THE UNITED
STATES AND CANADA
THEN THAT TRAVEL MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY NH FLIGHT
ANY UA FLIGHT
ANY AC FLIGHT
ANY AS FLIGHT.
Her står det jo at man kan kombinere reise med Air Canada, men jeg kan ikke få det til å funke med AC1888 (YVR-ANC).
Kan det være fordi det er Air Canada Rouge eller er det noe jeg ikke har fått med meg i reglene?
Fordelen ved å fly til Vancover er at flighten til Anchorage er bare 3-4 timer. Fra USA er det ingen flighter med Star under 5. Når jeg legger inn TYO-YVR-X?-X?-ANC så går turen tilbake sørover til USA før den går opp til Alaska. Legger jeg inn riktige flightkoder får jeg ingen resultat, eller fullfare Y som åpenbart er helt uaktuelt..
Noen smarte hoder som ser det jeg ikke ser her?
PS. Surcharge og penalties er slettet fra innlegget da det ble for langt for forumet..
[KVS Tool 7.7.3/Diamond - Fare Rules - GOL: TYO-ANC/NH/SLXRNA1/6118 NOK] (http://www.KVSTool.com/)
[Rule Application & Other Conditions]
RULE - 003/JE26
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - RULE NH04 IN IPRG
APPLIES
FOR ROUND TRIP FARES
ECONOMY CLASS SPECIAL FARES
APPLICATION
CLASS OF SERVICE
THESE FARES APPLY FOR ECONOMY CLASS SERVICE.
TYPES OF TRANSPORTATION
THIS RULE GOVERNS ROUND-TRIP FARES.
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
CAPACITY LIMITATIONS
THE CARRIER SHALL LIMIT THE NUMBER OF PASSENGERS CARRIED
ON ANY ONE FLIGHT AT FARES GOVERNED BY THIS RULE AND SUCH
FARES WILL NOT NECESSARILY BE AVAILABLE ON ALL FLIGHTS.
THE NUMBER OF SEATS WHICH THE CARRIER SHALL MAKE
AVAILABLE ON A GIVEN FLIGHT WILL BE DETERMINED BY THE
CARRIERS BEST JUDGMENT
[Day/Time]
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - RULE A02B IN IPRG
APPLIES
FROM/TO JAPAN FOR MIDWEEK FARES
FROM JAPAN -
PERMITTED MON THROUGH FRI ON EACH TRANSPACIFIC SECTOR.
[Seasonality]
FOR -L TYPE FARES
PERMITTED 05FEB 15 THROUGH 31MAR 15 OR 01APR 15 THROUGH
24APR 15 OR 26APR 15 THROUGH 28APR 15 OR 03MAY 15 THROUGH
16JUL 15 OR 25AUG 15 THROUGH 30SEP 15 OR 01OCT 15 THROUGH
25DEC 15 OR 27DEC 15 THROUGH 31MAR 16 ON THE FIRST
INTERNATIONAL SECTOR.
[Flight Application]
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - RULE FL1B IN IPRG
APPLIES
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
THE FARE COMPONENT MUST INCLUDE TRAVEL VIA EACH
TRANSPACIFIC SECTOR ON
ANY NH FLIGHT OPERATED BY NH
ANY NH FLIGHT OPERATED BY NQ
ANY NH FLIGHT OPERATED BY UA.
AND
IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL WITHIN CONTIGUOUS
U.S.A./ALASKA
ANY NH FLIGHT
ANY UA FLIGHT
ANY AS FLIGHT
ANY B6 FLIGHT.
AND
STATES AND PUERTO RICO/US VIRGIN ISLANDS
ANY NH FLIGHT
ANY UA FLIGHT
ANY AS FLIGHT
ANY B6 FLIGHT.
AND
IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL WITHIN CANADA
ANY NH FLIGHT
ANY UA FLIGHT
ANY AC FLIGHT.
AND
STATES AND CANADA
ANY NH FLIGHT
ANY UA FLIGHT
ANY AC FLIGHT
ANY AS FLIGHT.
AND
IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL WITHIN JAPAN
ANY NH FLIGHT.
AND
IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL WITHIN HAWAII
ANY HA FLIGHT
ANY NH FLIGHT
ANY UA FLIGHT
ANY WP FLIGHT.
AND
IF THE FARE COMPONENT INCLUDES TRAVEL BETWEEN HAWAII AND
CONTIGUOUS U.S.A./ALASKA
ANY NH FLIGHT
ANY UA FLIGHT.
[Advance Reservations/Ticketing]
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - RULE T48H IN IPRG
APPLIES
RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
TICKETING MUST BE COMPLETED WITHIN 48 HOURS AFTER
RESERVATIONS ARE MADE.
NOTE -
WAITLIST NOT PERMITTED FOR INTERNATIONAL
FLIGHT OPERATED BY NH.
-----------------------------------------------
RESERVATIONS WILL BE CANCELLED AUTOMATICALLY ON
TLC DATE NO MATTER THE STATUS IS.
WAITLIST NOT PERMITTED AT TIME OF TICKETING.
DUE TO AUTOMATED TICKETING DEADLINE CONTROL
DIFFERENCE COULD EXIST BETWEEN THE FARE RULE
LAST TICKETING DATE AND THE SYSTEM GENERATED
TICKETING DEADLINE MESSAGE.
THE MORE RESTRICTIVE TICKETING DEADLINE APPLIES.
[Minimum Stay]
TRAVEL FROM INBOUND TRANSPACIFIC SECTOR MUST COMMENCE NO
EARLIER THAN 3 DAYS AFTER DEPARTURE OF THE OUTBOUND
TRANSPACIFIC SECTOR.
AND - TRAVEL FROM INBOUND TRANSPACIFIC SECTOR MUST
COMMENCE NO EARLIER THAN THE FIRST SUN AFTER
DEPARTURE OF THE OUTBOUND TRANSPACIFIC SECTOR.
[Maximum Stay]
TRAVEL FROM LAST STOPOVER MUST COMMENCE NO LATER THAN 1
MONTH AFTER DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.
[Stopovers]
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - RULE SO1E IN IPRG
APPLIES
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - GENERAL RULE DOES NOT
APPLY
2 STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT - 1 IN EACH
DIRECTION
LIMITED TO 1 FREE AND 1 AT JPY 10000.
1 FREE IN AREA 1
1 IN AREA 1 AT JPY 10000.
CHILD/INFANT DISCOUNTS APPLY.
[Transfers]
1 TRANSFER PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
1 FREE IN JAPAN IN EACH DIRECTION
FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED ON THE FARE
COMPONENT PROVIDED FARE BREAK POINTS IN JAPAN - OTHER
POINT JAPAN
EMBEDDED SURFACE SECTORS NOT PERMITTED ON THE FARE
COMPONENT WITHIN JAPAN.
AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
FREE IN THE UNITED STATES/CANADA IN EACH
DIRECTION
FARE BREAK SURFACE SECTORS NOT PERMITTED AND
EMBEDDED SURFACE SECTORS PERMITTED ON THE FARE
COMPONENT.
[Travel Restrictions]
VALID FOR TRAVEL COMMENCING DEPARTURE OF FIRST
INTERNATIONAL SECTOR ON/AFTER 01APR 15.
[Sales/Ticketing Restrictions]
FROM/TO JAPAN
ORIGINATING JAPAN -
TICKETS MUST BE ISSUED ON NH OR UA.
OR - TICKETS MUST BE ISSUED ON NH OR HR.
[Combinations]
APPLICABLE ADD-ON CONSTRUCTION IS ADDRESSED IN
MISCELLANEOUS PROVISIONS - CATEGORY 23.
END-ON-END
END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED. VALIDATE ALL FARE
COMPONENTS. FARES MUST BE SHOWN SEPARATELY ON THE
TICKET. TRAVEL MUST BE VIA THE POINT OF COMBINATION.
SIDE TRIPS PERMITTED.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE FOR CARRIER NH/UA WITHIN AREA 3
OR FOR CARRIER UA WITHIN AREA 1
OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE TRIPS
FARES MAY BE COMBINED ON A HALF ROUND TRIP BASIS
-TO FORM SINGLE OR DOUBLE OPEN JAWS/ROUND TRIPS/CIRCLE
TRIPS.
PROVIDED -
COMBINATIONS ARE WITH ANY FARE FOR CARRIER NH/UA IN
RULE AT26/JE26 IN ANY TARIFF.
[HIP/Mileage Exceptions]
THE HIGHER INTERMEDIATE POINT RULE DOES NOT APPLY FOR
STOPOVERS.
NOTE -
MILEAGE SYSTEM MAY BE IGNORED.
------------------------
NO HIP/CTM CHECKS APPLIED.
FARES GOVERNED BY THIS RULE ARE NOT USED FOR ANY
HIP/CTM COMPARISON.
[Ticket Endorsement]
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - RULE TE00 IN IPRG
APPLIES
THE ORIGINAL AND THE REISSUED TICKET MUST BE ANNOTATED -
FLT/CNX/CHG RESTRICTED - AND - CHECK FARE RULE - IN THE
ENDORSEMENT BOX.
[Children Discounts]
UNLESS OTHERWISE SPECIFIED NOTE - RULE GC75 IN IPRG
APPLIES
ACCOMPANIED CHILD 2-11 - CHARGE 75 PERCENT OF THE FARE.
TICKET DESIGNATOR - CH AND PERCENT OF DISCOUNT
OR - UNACCOMPANIED CHILD 5-11 - CHARGE 100 PERCENT OF THE
FARE
OR - INFANT UNDER 2 WITH A SEAT - CHARGE 75 PERCENT OF THE
FARE.
TICKET DESIGNATOR - CH AND PERCENT OF DISCOUNT
OR - 1ST INFANT UNDER 2 WITHOUT A SEAT - CHARGE 10 PERCENT
OF THE FARE.
TICKET DESIGNATOR - IN AND PERCENT OF DISCOUNT.
[Tour Conductor Discounts]
NONE UNLESS OTHERWISE SPECIFIED
[Agent Discounts]
[All Other Discounts]
[Voluntary Changes]
DO A CATEGORY 31 SPECIFIC TEXT ENTRY TO VIEW CONTENTS
ALSO REFERENCE 16 PENALTIES - FOR ADDITIONAL CHANGE INFORMATION
Vedr. ANA B788 så går den også fra FRA og DUS, sistnevnte prøvde jeg for en måned siden.
FRA får 777 fra 7. mai så jeg her plutselig. (http://www.ana.co.jp/eng/aboutana/press/2014/150121.html)
Kun MUC som har 787 til sommeren.
Kjedelig da ANA er verdens største 787 operatør etter hva jeg vet.
Er kanskje ikke så interessant, men UA flyr direkte EWR-ANC (B757) på lørdager i sommersesongen. Jeg har god erfaring med UA domestic first på middagsflighter.
Jeg bodde i Anchorage i noen år i forbindelse med skolegang, og kan varmt anbefale noen dager i byen.
Av aktiviteter i byen kan jeg anbefale en gå/sykkeltur i Far North Bicentennial Park for litt bynær "wildlife viewing". En tur på Flat Top Mountain gir deg en god utsikt over byen og Cook Inlet. På klare dager ser man Denali og Mt. Foraker i all sin majestet(300km nordover). Unngå helg pga mye folk.
Humpys Ale House på 6th Av. er med ca. 60 øl på fat er plassen for ølentusiaster og har bra pubmat som kyllingvinger og burgere. Deres Kodiak Arrest var deltager på Man Vs Food på Travel Channel.
Glacier Brewhouse og den litt mer up scale naboen(samme eier) Orso kan anbefales for en litt bedre men fornuftig priset middag. Forhåndsreservasjon er nødvendig på GB(opentable.com).
Flott ustikt fra takterassen på Snow Goose Resturant, lunsj.
Crow's Nest på Hotel Captain Cook sies å være bra. Stor vinutvalg.
Har ikke selv spist der, men Seven Glaciers som ligger på toppstasjonen til gondolen på Alyeska resort skal være bra. Hotel Alyeska er meget bra. Girdwood i seg selv er en interessant plass som man bør kjøre innom hvis man er forbi.
Innen dagsturavstand har man Seward, hvor Sea Life senteret(akvariet) er en grei stopp, kun utsikten når man kjører gjennom Turnagain Pass er verdt kjøreturen. Det går også flere hval og isbre dagscruise fra Seward.
Fairbanks har jeg kun vært en gang, men satt ikke igjen med noe ønske om å dra tilbake. Museet på Universitetet er interessant hvis man er interessert i urfolkhistorie og geologi.
Hvis konen din har jobbet i Denali Park så trenger den vel ikke noen videre introduksjon. Jeg hadde over 20 bjørneobservasjoner på tre dager i parken i fjor.
Hotell i Anchorage er et problem i toppsesongen. Prisene er høye og tilgjengeligheten er lav, de billige hotellene er tidvis meget dårlige. Extended Stay America på 34th Av. er nyoppusset og er god verdi for pengene(kun rommet, ingen fasiliteter utenom). Som ellers i USA, ikke forvent noe av frokost som er inkludert i prisen.
Jeg anbefaler tråden om billeie i USA her på forumet, hvor det blant annet er omtalt at man bør leie bil gjennom et .no domene for å få alle forsikringene inkludert. Alle utleierne i Anchorage er kontraktkontorer, så ikke forvent noe spesialbehandling etter status/kort.
Du kan bare sende meg en PM eller spørre her hvis du har spørsmål om Anchorage.
God tur!
Gode tips .. har vært i ANC noen ganger, men bare for jobb så da ble det liten tid til utforsking av byen. Skal ha en overnatting på Hilton downtown i mai, Snow Goose ser ut til å være nære. God kandidat for lunch.
Utsikten fra Snow Goose er en av byens beste på en fin sommerdag! De har også mikrobryggeri i førsteetasjen hvis det frister med noe å drikke.
Ancorage er også et mekka for flyinteriserte, det er blant annet flere DC3 som er i daglig drift på ANC, og LHD Lake Hood Seaplane base er et vann i byen som er en flyplass for sjøfly.
På hotellene i sentrum kan man be om nordvendt rom, da har man full oversikt over F22 og C130 som tar av fra EDF, Elmendorf Air Force Base.
Kan være mye gøy på Elmendorf ... ;)
http://www.airpics.com/pics/public/165507/large.jpg
petter380
02-03-2015, 22:57
FRA får 777 fra 7. mai så jeg her plutselig. (http://www.ana.co.jp/eng/aboutana/press/2014/150121.html)
Kun MUC som har 787 til sommeren.
Kjedelig da ANA er verdens største 787 operatør etter hva jeg vet.
B787-900 fra MUC fra juni 2015 og -800 fortsetter fra DUS. Jeg vil garantert valgt førstnevnte [emoji1] Ser også B788 fra CDG, så du har mange morsomme valg!
B787-900 fra MUC fra juni 2015 og -800 fortsetter fra DUS. Jeg vil garantert valgt førstnevnte [emoji1] Ser også B788 fra CDG, så du har mange morsomme valg!
For og pirke så heter det 787-8 og 787-9, ikke -800 og -900 ;)
Er kanskje ikke så interessant, men UA flyr direkte EWR-ANC (B757) på lørdager i sommersesongen. Jeg har god erfaring med UA domestic first på middagsflighter.
Jeg kan ikke finne dette i KVS.
Ellers takk for mange bra tips :)
Nå er det i utgangspunktet kona som står ansvarlig for planlegging i Alaska men det er godt å få noen innspill. Jeg, som flyentusiast (les: bonusidiot), får ansvaret for å finne den ideelle rute.
Har du kjennskap til hvor lang tid en bør beregne for å kjøre til Deadhorse? Så vidt jeg kan se er det type 20 timer, altså Oslo-> Bodø. Tror det kan være en meget interessant tur. Blir nok par dager i Denali, kanskje par dager i Fairbanks og ellers litt i naturlige omgivelser. Blir nok et virkelig kultursjokk om vi realiserer planene om 2-3 dager i Tokyo på veien :)
Ska ldu til Fairbanks, får du kjøre litt sørover, til Nordpolen, og hilse på han fyren her:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=2586&d=1134343465
Fairbanks er ellers ikke så veldig spennende, men det er innimellom artige besøk på flyplassen, som denne gamle BU-maskinen.
http://www.airpics.com/pics/public/73696/large.jpg
Da kan det se som den ruten er lagt ned:
https://hub.united.com/en-us/news/company-operations/pages/united-expands-new-york-area-routes.aspx
Nei, jeg vet ikke mye om det annet en at jeg har kjørt til Fairbanks en par ganger. Veistandarden veldig bra fram til Houston, deretter er den grei fram til Fairbanks og er nok bedre en veien mellom Oslo og Bodø. =) Så vidt jeg vet blir det dårligere omtrent der hvor man krysser polarsirkelen. Etter det kan nyrebelte være en fordel =) Du finner mye informasjon ved å søke på Dalton Highway eller "North Slope haul road".
http://en.wikipedia.org/wiki/Dalton_Highway
Jeg ville kanskje brukt i alle fall to fulle dager i Denali hvis du ikke har vært der før. Man blir ikke lei av bjørner på nært hold etter kun en dag!
Ellers glemte jeg å nevne at du må være obs på elg når du kjører i området rundt Anchorage sentrum, elgen har mistet all frykt for biler og kommer plutselig ut av hager og småveier.
På veien over myrene mellom Anchorage og Wasilla er det også mye elg.
Og ikke fall for fristelsen av å gå bort til elger uansett hvor rolige de er, for ca 10 år siden ble en mann drept av en ku med kalver på universitetet.
Har hørt at mange utleieselskap nekter deg å kjøre på grus og dermed blir det vanskelig å komme seg til Deadhorse..
Noen innspill her?
Et mulig alternativ er å fly inn til Whitehorse, Yucon og kjøre derfra, men usikker på hvordan regler de har der...
Jeg ville gjerne krysset Canada av lista og et sted som Whitehorse kommer jeg antakeligvis aldri til å få sjansen til å besøke om det ikke legges inn her..
En annen tanke er å fly inn til Fairbanks for å leie en "vanlig" bil og kjøre sørover og en "no road restriction" og kjøre oppover.
Ja, de fleste har regler mot det i USA. Jeg har hørt at noen av bobilutleierne i Anchorage lar deg kjøre på grusveier(Park Road og Dalton).
Finner en del info om billeie og Dalton Highway med et kjapt googlesøk(tydeligvis en populær fotodestinasjon):
https://www.google.co.uk/search?q=rent+car+to+drive+on+dalton+highway&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=61z7VM30N-qt7AbZgYH4BQ
Veien nedover "AlCan" skal være flott den også, vet ikke hvordan det blir med forsikring når man krysser grensen da?
Etter flere timers googling ser det ut til at en god løsning er å fly inn til Fairbanks og leie bil beregnet til å kjøre nordover.
Ligger på rundt 200 $ pr dag så det er litt mer enn jeg egentlig hadde sett for meg, så håper kursen går ned :)
Fordelen med å fly inn til Fairbanks er også at det er tilgang til rimelige biler for å kjøre sørover mot Denali og Anchorage.
Har også lyst til å ta en tur til Barrow, må bare finne ut hvordan det mest praktisk kan gjøres, med ankomst morgenen og retur på kvelden. Synes det virker svært dyrt å overnatte der oppe, men samtidig er vel ikke Alaska spesielt billig.
Har Alaska Airways noen gode periodiske tilbud? Ser det koster ca 300 $ tur/retur nå.
Og, er det slik at man ikke får tilgang til loungen i Anchorage med *G selv om man reiser med AC/UA?
Er kanskje ikke så interessant, men UA flyr direkte EWR-ANC (B757) på lørdager i sommersesongen.
Jeg kan ikke finne dette i KVS.
Here it is:
[KVS Tool 7.7.5/Diamond - Timetable/NL] (http://www.KVSTool.com/)
NYC New York Metro NY US = JFK LGA
ANC Anchorage Intl AK US [PANC]
MON 29 Jun 2015 - 06 Jul 2015
Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Frequency | Dur'n | Dep T | Arr T | Effect | Ending | Exceptions
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- ----------------------------------------------------------------
UA 1747 EWR 16:00 ANC 19:55 752 0 -----6- 07:55 C S 04 Jul 15 Aug
UA 667 LGA 07:00 ORD 08:24 319 0 1--45-- 09:41 B 1 02 Jul 06 Jul Mon 29 Jun
-> UA 1124 ORD 09:00 ANC 12:41 738 0 1 S
UA 667 LGA 07:00 ORD 08:24 319 0 -----67 09:41 B 1 04 Jul 05 Jul
-> UA 1604 ORD 09:00 ANC 12:41 738 0 1 S
UA 1220 EWR 07:04 ORD 08:35 73G 0 1------ 09:48 C 1 29 Jun 29 Jun Mon 06 Jul
-> UA 1547 ORD 09:13 ANC 12:52 738 0 1 S
UA 667 LGA 07:00 ORD 08:29 319 0 1------ 09:52 B 1 29 Jun 29 Jun Mon 06 Jul
UA 312 EWR 07:00 ORD 08:30 320 0 -2----- 09:55 C 1 30 Jun 30 Jun
-> UA 1547 ORD 09:16 ANC 12:55 738 0 1 S
UA 667 LGA 07:00 ORD 08:29 319 0 -2----- 09:55 B 1 30 Jun 30 Jun
UA 1139 EWR 13:26 ORD 14:56 738 0 12----- 10:00 C 1 29 Jun 30 Jun Mon 06 Jul
-> UA 485 ORD 15:50 ANC 19:26 752 0 1 S
UA 224 EWR 13:00 ORD 14:31 320 0 -----6- 10:06 C 1 04 Jul 15 Aug
-> UA 1280 ORD 15:30 ANC 19:06 739 0 1 S
UA 1139 EWR 13:20 ORD 14:50 738 0 --3---- 10:07 C 1 01 Jul 01 Jul
-> UA 485 ORD 15:51 ANC 19:27 752 0 1 S
UA 681 LGA 13:10 ORD 14:48 319 0 1--45-7 10:11 B 1 02 Jul 06 Jul Mon 29 Jun
-> UA 1280 ORD 15:45 ANC 19:21 739 0 1 S
UA 745 LGA 15:38 DEN 18:09 320 0 1--4-67 10:12 B - 02 Jul 06 Jul Mon 29 Jun
-> UA 1971 DEN 18:45 ANC 21:50 738 0 - -
UA 1222 EWR 15:35 DEN 18:05 739 0 1--4-67 10:15 C - 02 Jul 06 Jul Mon 29 Jun
-> UA 1971 DEN 18:45 ANC 21:50 738 0 - -
UA 224 EWR 13:00 ORD 14:31 320 0 1--45-7 10:21 C 1 02 Jul 17 Aug Mon 29 Jun
UA 687 LGA 13:02 ORD 14:42 320 0 12----- 10:24 B 1 29 Jun 30 Jun Mon 06 Jul
UA 744 LGA 08:45 DEN 11:02 320 0 -2----- 10:25 B - 30 Jun 30 Jun
-> UA 1126 DEN 11:36 ANC 15:10 738 0 - S
UA 1533 LGA 13:02 ORD 14:43 738 0 --3---- 10:25 B 1 01 Jul 01 Jul
-> UA 485 ORD 15:51 ANC 19:27 752 0 1 S
UA 206 EWR 06:00 ORD 07:40 320 0 1--45-- 10:41 C 1 02 Jul 17 Aug Mon 29 Jun
UA 206 EWR 06:00 ORD 07:40 320 0 -----67 10:41 C 1 04 Jul 16 Aug
UA 761 LGA 06:00 ORD 07:25 319 0 -----6- 10:41 B 1 04 Jul 15 Aug
UA 761 LGA 06:00 ORD 07:25 319 0 1--45-- 10:41 B 1 02 Jul 17 Aug Mon 29 Jun
UA 222 LGA 12:40 ORD 14:09 320 0 ----5-- 10:41 B 1 03 Jul 03 Jul
UA 687 LGA 12:40 ORD 14:09 320 0 1--4--7 10:41 B 1 02 Jul 06 Jul Mon 29 Jun
UA 1533 LGA 12:44 ORD 14:28 73G 0 -2----- 10:42 B 1 30 Jun 30 Jun
UA 1218 LGA 12:44 ORD 14:28 73G 0 1------ 10:42 B 1 29 Jun 29 Jun Mon 06 Jul
UA 1729 EWR 06:05 ORD 07:29 73G 0 --3---- 10:47 C 1 01 Jul 01 Jul
UA 1729 EWR 06:05 ORD 07:29 738 0 -2----- 10:50 C 1 30 Jun 30 Jun
UA 1729 EWR 06:00 ORD 07:24 738 0 1------ 10:52 C 1 29 Jun 29 Jun Mon 06 Jul
UA 1588 LGA 06:00 ORD 07:27 738 0 --3---- 10:52 B 1 01 Jul 01 Jul
UA 761 LGA 06:00 ORD 07:23 320 0 1------ 10:52 B 1 29 Jun 29 Jun Mon 06 Jul
UA 761 LGA 06:00 ORD 07:23 320 0 -2----- 10:55 B 1 30 Jun 30 Jun
UA 745 LGA 15:43 DEN 18:15 320 0 1------ 10:59 B - 29 Jun 29 Jun Mon 06 Jul
-> UA 1562 DEN 19:05 ANC 22:42 738 0 - S
UA 1719 LGA 07:59 DEN 10:22 738 0 1-3---- 11:01 B - 29 Jun 01 Jul Mon 06 Jul
-> UA 1126 DEN 11:26 ANC 15:00 738 0 - S
UA 1652 EWR 07:50 DEN 09:59 738 0 1-3---- 11:10 C - 29 Jun 01 Jul Mon 06 Jul
-> UA 1126 DEN 11:26 ANC 15:00 738 0 - S
UA 388 LGA 07:59 DEN 10:20 320 0 -2----- 11:11 B - 30 Jun 30 Jun
UA 561 LGA 07:50 DEN 10:22 320 0 1--4567 11:12 B - 02 Jul 24 Jul Mon 29 Jun
-> UA 1126 DEN 11:32 ANC 15:02 738 0 - S
UA 1222 EWR 15:25 DEN 17:45 739 0 1------ 11:17 C - 29 Jun 29 Jun Mon 06 Jul
-> UA 1562 DEN 19:05 ANC 22:42 738 0 - S
UA 1652 EWR 07:50 DEN 09:59 738 0 -2----- 11:20 C - 30 Jun 30 Jun
UA 1461 EWR 11:50 IAH 14:25 73G 0 1--4567 11:22 C C 02 Jul 17 Aug Mon 29 Jun
-> UA 1291 IAH 15:05 ANC 19:12 753 0 C S
UA 246 EWR 12:00 IAH 14:34 320 0 -23---- 11:30 C C 30 Jun 01 Jul
-> UA 1291 IAH 15:11 ANC 19:30 753 0 C S
UA 311 EWR 07:30 DEN 10:03 320 0 1--4567 11:32 C - 02 Jul 06 Jul Mon 29 Jun
-> UA 1126 DEN 11:32 ANC 15:02 738 0 - S
UA 510 JFK 15:30 SFO 19:05 757 0 123---- 11:48 7 3 08 Jun 01 Jul Mon 06 Jul
-> UA 1257 SFO 19:36 ANC 23:18 739 0 3 S
Da var forsommerens Alaska-tur endelig i boks - og alt i Business med EB/Amex Companion Ticket. Slet lenge med å finne tur/retur i Business opp til Anchorage, men nå ble det YVR-ANC-YVR med Air Canada Rouge begge veier. Til/fra YVR blir det - foreløpig - Lufthansa via MUC og Air Canada via LHR.
Målet er selvsagt at First Class skal åpne seg nærmere avreise fra enten MUC eller FRA. Uansett, meget god value for CT med 100.000 EB-poeng + ca. 10.000 i skatter for billetter som normalt går for 25-30.000 NOK per person i Business.
Så var det bare om å gjøre å få laksen til å bite... Kanskje jeg skal høre om Amex Concierge Service kan hjelpe meg :p
petter380
20-04-2015, 14:45
Da var forsommerens Alaska-tur endelig i boks - og alt i Business med EB/Amex Companion Ticket. Slet lenge med å finne tur/retur i Business opp til Anchorage, men nå ble det YVR-ANC-YVR med Air Canada Rouge begge veier. Til/fra YVR blir det - foreløpig - Lufthansa via MUC og Air Canada via LHR.
Målet er selvsagt at First Class skal åpne seg nærmere avreise fra enten MUC eller FRA. Uansett, meget god value for CT med 100.000 EB-poeng + ca. 10.000 i skatter for billetter som normalt går for 25-30.000 NOK per person i Business.
Så var det bare om å gjøre å få laksen til å bite... Kanskje jeg skal høre om Amex Concierge Service kan hjelpe meg :p
Husk at AC YVR-LHR er med high density B777. Fløy denne i C i januar med hele rad 1 for meg selv, derimot ville jeg valgt radene 2/4/6 langs vindu. Det gir private space [emoji13]
Og AC Rouge er hatet som bare juling, antar du viste det ved booking [emoji16] og at de ikke har C [emoji12]
Husk at AC YVR-LHR er med high density B777. Fløy denne i C i januar med hele rad 1 for meg selv, derimot ville jeg valgt radene 2/4/6 langs vindu. Det gir private space [emoji13]
Og AC Rouge er hatet som bare juling, antar du viste det ved booking [emoji16] og at de ikke har C [emoji12]
Basert på det jeg har klart å lese meg opp til, holder AC Rouge sin Business Class omtrent samme nivå som intraeuropeisk Business med blokkert midtsete, varmt måltid og noe bedre beinplass enn lenger bak i flyet.
Takk for seatingtips på LHR-flighten :)