PDA

View Full Version : Norge kjøper A330MRTT sammen med NL/BE/DE/LU/PL/CZ


BraathensSafe1985
20-12-2014, 03:11
Norge, Nederland og Polen planlegger A330 Mrtt kjøp

We confirm OCCAR talks on possible #A330MRTT (https://twitter.com/hashtag/A330MRTT?src=hash) deal for Netherlands, Norway & Poland. https://www.eda.europa.eu/info-hub/news/2014/12/19/european-multirole-tanker-transport-fleet-takes-shape … (https://t.co/A3NtNOSgAk)Airbus Group NV has been selected by three European countries to provide their future airborne refueling jet over a rival offering from Boeing Co.

The Netherlands, Norway and Poland are jointly purchasing the planes to be used collectively to save money, the European Defense Agency that brokered the partnership said in a statement on Friday. The aircraft are due to be operationally available from 2019, the Brussels-based agency said. http://www.wsj.com/articles/airbus-selected-for-european-airborne-refueler-jet-contract-1418993012

Trdfly
20-12-2014, 10:22
………julaften fem år fremover og nyttårsaften kom nå! Dette blir artigt! Blir det Nederland som har hovedansvaret tro? Siden der har en flåte med store fly alt...

BraathensSafe1985
20-12-2014, 10:27
Vis det blir, så blir det vel kanskje sånn at vært land får egne registrerte fly, men at de er i en pool som alle kan bruke ?

KrisFlyer
20-12-2014, 10:43
Flyene får nok en fast base, tilsvarende den poolen som Norge er med på allerede om transportfly. De har base i Ungarn. Samtidig etablerer nok to av de tre landene en satelittbase, tilsvarende det Ørlandet har laget for AWACS, som har sin hovedbase i Geilenkirchen, Tyskland.

raider66
20-12-2014, 11:21
Flyene får nok en fast base, tilsvarende den poolen som Norge er med på allerede om transportfly. De har base i Ungarn. Samtidig etablerer nok to av de tre landene en satelittbase, tilsvarende det Ørlandet har laget for AWACS, som har sin hovedbase i Geilenkirchen, Tyskland.

C-17 fra PAPA har ingen satelittbase så vidt jeg vet.

Espen

Trdfly
20-12-2014, 11:57
Flyene får nok en fast base, tilsvarende den poolen som Norge er med på allerede om transportfly. De har base i Ungarn. Samtidig etablerer nok to av de tre landene en satelittbase, tilsvarende det Ørlandet har laget for AWACS, som har sin hovedbase i Geilenkirchen, Tyskland.

Det var akurat denne løsningen jeg var utte etter, blir den i Norge, Polen eller Nederland? Men tiden vil nok vise...

BraathensSafe1985
20-12-2014, 12:05
Hvor mange fly kan det være snakk om ?

BraathensSafe1985
20-12-2014, 15:51
Four Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) aircraft are to form the future shared European fleet of tanker and transport aircraft. The number of four is mentioned in a letter sent to Dutch parliament by the Dutch Ministry of Defense on 18 December 2014. The Netherlands is in the lead in acquiring and forming a shared European pool of tanker aircraft.
The international project has teamed up with Airbus in order to acquire four Airbus MRTTs, with a contract to be signed in 2016 and first deliveries expected in 2020. In that same year, the Royal Netherlands Air Force will retire both its current McDonnell Douglas KDC-10 tankers. Other countries participating in the program are Belgium, Greece, Spain, France, Hungary, Luxembourg, Poland, Portugal and Norway, with a letter of intent signed two years ago. NATO will pay for the aircraft.

http://airheadsfly.com/2014/12/19/four-a330-mrtt-to-form-european-tanker-fleet/

The Netherlands, Poland and Norway have decided to prepare negotiations with Airbus Defence & Space for the acquisition of a fleet of A330 MRTT multirole transport and air-to-air refuelling aircraft. The participating nations would welcome other nations to join the initiative either before an actual procurement or subsequently.

http://rpdefense.over-blog.com/2014/12/european-multirole-tanker-transport-fleet-takes-shape.html

Kenneth
20-12-2014, 17:50
Jeg regner med at basen vil ligge i Nederland, som sikkert betaler mesteparten, eller Polen som kan drive base med lavere kostnader. Jeg håper vi vil se dem på Sola flystasjon, som har infrastruktur til å betjene tankfly.

Superhai
20-12-2014, 18:51
Den nederlandske pressemeldingen indikerer "mogelijk" Eindhoven, så sannsynligheten er vel stor men at man ikke har bestemt seg eller blitt enige?

BraathensSafe1985
20-12-2014, 23:11
Det smarteste hadde vært å hatt en hovedbase i Europa + en satellitt base oppe i Nord Norge, eller omvendt.

LN-TIB
20-12-2014, 23:50
Jeg regner med at basen vil ligge i Nederland, som sikkert betaler mesteparten, eller Polen som kan drive base med lavere kostnader. Jeg håper vi vil se dem på Sola flystasjon, som har infrastruktur til å betjene tankfly.
Nå er vel Sola kjent for å gå tom for drivstoff med de utfordringer det medfører, så spørs hvor høyt i kurs de er i en slik sammenheng [emoji57]

BraathensSafe1985
22-12-2014, 23:10
Three European nations plan are to pool their resources and purchase Airbus A330 multirole tanker transport aircraft starting in 2019.
The Netherlands, Poland and Norway are preparing to open negotiations with Airbus for a fleet of new aircraft, the European Defence Agency (EDA)
The three nations have agreed to create a NATO Support Agency partnership to run the program and has tasked OCCAR, the European collaborative defense equipment management organization, to open negotiations with Airbus.
A spokesman said they hope negotiations will be finalized with Airbus in 2016.
Industry executives said the three nations have given themselves a "very challenging" timeline to move from completion of negotiations to the start of operations, probably initially in the transport role.The new European fleet will be equipped with a rigid boom as well as underwing refueling pods.
A minimum of four airframes are expected to be purchased, although the final number depends on the cost of the airframes and whether other European nations opt to join the program. The EDA spokesman said the assumption is the pooled aircraft will be based at the Dutch Air Force base at Eindhoven, where other European airlift operations are sitedhttp://www.defensenews.com/story/defense/air-space/support/2014/12/19/uk-tanker-airbus/20636345/

Trdfly
17-06-2016, 23:13
Dette sto det om MRTT i Forsvarets langtidsplan.
Multirolle tank- og transportfly (MRTT) er et
europeisk initiativ for å øke tankfly- og transportkapasiteten
i Europa gjennom felles anskaffelse,
bruk og drift av flere MRTT-fly. Selv om det norske
behovet for tankfly er lite i fredstid, er lufttankingskapasitet
ansett som en særdeles viktig
og nødvendig styrkemultiplikator i større luftoperasjoner.
Operasjonene eksempelvis i Afghanistan
eller Libya ville ikke latt seg gjennomføre
uten støtte av tankfly.
Regjeringen legger opp til at Norge fortsetter
sin deltakelse i prosjektet med en andel som
bidrar til å dekke Norges behov. Regjeringen vil
prioritere å delta i og fullføre dette internasjonale
samarbeidsprosjektet som også tar sikte på å
bedre byrdefordelingen i NATO.
https://www.regjeringen.no/contentassets/a712fb233b2542af8df07e2628b3386d/no/pdfs/prp201520160151000dddpdfs.pdf (side 67)

Someone
28-07-2016, 20:46
Ser ut som Nederland og Luxembourg vil kjøpe de to første flyene her, men levering i 2020, men at de andre partnerne vil komme til senere. Muligheten er der for og tilslutt motta 8 A330 MRTT. Flyene vil bli basert i Eindhoven

https://www.defensie.nl/english/latest/news/2016/07/28/netherlands-and-luxembourg-buy-tanker-aircraft-together
The Netherlands is ready to purchase 2 Airbus tanker/transport aircraft with Luxembourg. The aircraft will be NATO property and will be stationed at Eindhoven Air Base for pooling and sharing. Belgium, Germany, Norway and Poland intend to join the agreement at a later date.

Someone
17-02-2017, 16:01
Et steg nærmere norsk deltagelse

http://www.nato.int/cps/en/natohq/news_141382.htm
Defence Ministers from Belgium, Germany, and Norway signed a Declaration of Intent to join a European multinational fleet of Airbus tankers, created by the Netherlands and Luxembourg.

seilfly
18-02-2017, 13:31
Er dette en militær plattform (...) så er det mer sannsynlig at en satelittbase vil opprettes på en prioritert base slik at man ikke har behov for å opprette nok en flystasjon man allerede har lagt ned. Ørland? Rygge?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
18-02-2017, 17:03
Er dette en militær plattform (...) så er det mer sannsynlig at en satelittbase vil opprettes på en prioritert base slik at man ikke har behov for å opprette nok en flystasjon man allerede har lagt ned. Ørland? Rygge?



Blir vel samme opplegg som med C-17ene Norge disponerer en viss del av kapasiteten til?

seilfly
18-02-2017, 17:22
Jepp, men om det var snakk om en "forward operating location" ala E-3A på Ørland; tenkte jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
29-06-2017, 19:44
Da har Norge, sammen med Tyskland, signert og vil da sammen med Nederland og Luxembourg dele på kapasiteten. Samtidig betyr det at totalt 7 fly bestilles, samt opsjoner på 4 til.

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/06/germany-and-norway-formally-join-netherlands-and-luxembourg.html
Germany and Norway officially joined the European/NATO program to acquire Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport aircraft along with Netherlands and Luxembourg

raider66
30-06-2017, 21:11
Er Luxembourgs involvering her relatert til at NATO's AWACS-kapasitet er LX-registrert? Riktignok har landet bestilt en A400M, men ellers er det jo svært lite å tanke i akkurat det landet.

Espen

Radiv
01-07-2017, 21:15
Ja dette skremmer nok vettet av fienden. Har ikke Hæren noen stemme inn mot FD lenger?

Vi kjøper nye fly og fartøy i stor stil, men har bare en stusselig brigade, som kan forsvare en boks på 40x80 km som er 3200 km2, mens norge er ca 385 000 km2!
Noen som ser en logisk brist her?
Vi legger ned sjø-HV uten å ha nye kapasiteter til å overvåke og bekjempe farer fra sjøen!

Er ikke mye Joint ops over planene om dagen.

Forsvarsbudsjettet kommer stort sett til å betale og drifte fly og båt

Someone
25-09-2017, 18:32
Da var ordren på 5 maskiner firm når Tyskland og Norge har signert avtalen om å være med på maskinene

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/09/Germany-and-Norwa-place-firm-order.html
Germany and Norway place firm order for fleet of five NATO-owned Airbus A330 MRTT tankers

Levering 2020-2022

sk931
25-09-2017, 22:58
Da var ordren på 5 maskiner firm når Tyskland og Norge har signert avtalen om å være med på maskinene

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/09/Germany-and-Norwa-place-firm-order.html


Levering 2020-2022
Hvorfor er det kun nogle NATO lande , der skriver under på en kontrakt, og ikke NATO på vegne af alle landene...
Er det fordi de kun er landene, der står som bestiller der skal benytte de nye fly ??
Undrer mig nemlig over at Danmark ikke er medunderskriver

Hilsen Ole

Someone
25-09-2017, 23:05
Hvorfor er det kun nogle NATO lande , der skriver under på en kontrakt, og ikke NATO på vegne af alle landene...

Er det fordi de kun er landene, der står som bestiller der skal benytte de nye fly ??

Undrer mig nemlig over at Danmark ikke er medunderskriver



Hilsen Ole



I praksis ja. Mange har jo uansett sitt egen tanker flåte. NATO har jo heller ikke noe felles budsjett

Norge er jo med på en lignende ordning på de C-17 maskinene vi disponerer litt av tiden til

BraathensSafe1985
25-09-2017, 23:19
Hvorfor er det kun nogle NATO lande , der skriver under på en kontrakt, og ikke NATO på vegne af alle landene...
Er det fordi de kun er landene, der står som bestiller der skal benytte de nye fly ??
Undrer mig nemlig over at Danmark ikke er medunderskriver

Hilsen Ole


Kun de som betaler og er med på sammarbeidet. Norge er med på noe lignende når det gjelder tilgang på C-17 Globemaster fra base i Ungarn: https://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_Airlift_Wing og https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_Airlift_Capability

Someone
15-01-2018, 16:16
Da er den nye ordren på 5 maskiner som Norge er med på formelt annonsert i bøkene til Airbus som en bindende ordre

https://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-tops-up-a330-tanker-backlog-444893/
Airbus closed 2017 with the formal receipt of an order for five A330-200s to be adapted to the multirole tanker/transport (MRTT) configuration to equip a future pooled European fleet.

Someone
28-10-2019, 11:39
Tsjekkia blir også med som partner her

https://mobile.twitter.com/AirbusDefence/status/1188757051385749505

Czech Republic [emoji1086] joined the Multinational MRTT Fleet programme (MMF) together with Belgium, Germany, Luxembourg, the Netherlands, & Norway.

Someone
21-05-2020, 15:25
Fra malingen av den første A330 MRTT som Norge har en andel i. Nærmer seg levering av første maskin

https://twitter.com/AirbusDefence/status/1263107710658269184

KnutW
21-05-2020, 22:21
Skal alle ha base i Eindhoven?

Trdfly
22-05-2020, 09:43
Skal alle ha base i Eindhoven?

Hovedbase i Eindhoven, og en mindre base i Köln.
Skal jeg har forstått blir det også litt som AWACS med framskutt ¨base¨ på f.eks OLA, ikke kommet noen spesifikke flyplasser enda.

Edvard
29-06-2020, 22:48
Getafe, 29th June 2020 – Airbus has formally delivered the first of eight Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) aircraft ordered by the NATO Multinational MRTT Fleet (MMF) after a ceremony held at the Airbus Getafe site in Spain.

The official acceptance of this first aircraft marks a decisive milestone towards the entry into service of this multinational unit formed by the Netherlands, Luxembourg, Norway, Germany, Belgium and the Czech Republic.

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2020/06/airbus-delivers-first-a330-mrtt-to-nato-multinational-multi-role-tanker-transport-fleet.html

https://airbus-h.assetsadobe2.com/is/image/content/dam/products-and-solutions/military-aircraft/a330-mrtt/A330_MRTT_MMF.jpg?wid=1920&fit=fit,1&qlt=85,0

Someone
10-08-2020, 18:16
Maskin nummer to levert


https://www.aviation24.be/manufacturers/airbus/a330-family/nato-support-and-procurement-agency-delivers-second-airbus-a330mrtt-to-the-multinational-unit/

NATO Support and Procurement Agency delivers second Airbus A330MRTT to the multinational unit

Someone
28-09-2020, 14:22
Og etter at Luxemburg har flagget de trenger flere årlige flytimer fra tankeren til sitt mektige luftforsvar, så økes ordren fra 8 til 9 maskiner

https://www.aviation24.be/manufacturers/airbus/a330-family/nato-support-procurement-agency-orders-an-additional-airbus-a330-mrtt/

NATO Support & Procurement Agency orders an additional Airbus A330 MRTT

raider66
28-09-2020, 15:27
Det må være retanking av E-3A i luften som genererer dette behovet da.

Espen

Someone
24-11-2020, 18:07
Og maskin nummer 3 levert

Airbus A330 -243MRTT 1919 T-056 NATO OCCAR delivery 19nov20 LEGT-EIN

Var vel nylig en av de her i landet?

raider66
24-11-2020, 18:16
Den var innom OSL i går og på Ørland dagen før.

Hvorfor har disse maskinene rondellen til RNLAF på flykroppen? Dette er jo et samarbeid/spleiselag mellom flere nasjoner og jeg trodde modellen var lik SAC HAW i Papa, Ungarn (C-17). Men er det kanskje heller slik at RNLAF opererer disse flyene på vegne av de andre nasjonene og at det kun er RNLAF personell ombord?

Espen

Northrider
24-11-2020, 19:52
Den var innom OSL i går og på Ørland dagen før.

Hvorfor har disse maskinene rondellen til RNLAF på flykroppen? Dette er jo et samarbeid/spleiselag mellom flere nasjoner og jeg trodde modellen var lik SAC HAW i Papa, Ungarn (C-17). Men er det kanskje heller slik at RNLAF opererer disse flyene på vegne av de andre nasjonene og at det kun er RNLAF personell ombord?

Espen

Det er nordmenn på disse maskinene også. Ikke lenge siden det lå stillinger ute på B1 og B2 personell via intranettet hos oss.
Det er samme opplegg som C-17.

Someone
13-11-2021, 09:18
Da har norske F-35 første gang tanket fra en av disse

https://www.tu.no/artikler/norske-f-35-har-fylt-drivstoff-fra-en-airbus-for-forste-gang/515054

Norske F-35 har fylt drivstoff fra en Airbus for første gang

Norge er deleier i tankflyet.

Someone
02-08-2022, 07:19
Med 2 leveringer den siste tiden, er nå 7 av totalt 9 tankere nå på plass her

https://www.aviation24.be/military-aircraft/multinational-mrtt-unit-mmu/the-multinational-mrtt-fleet-now-has-7-aircraft-with-the-arrival-of-2-new-a330-mrtts-in-eindhoven/

The multinational MRTT fleet now has 7 aircraft with the arrival of 2 new A330 MRTTs in Eindhoven

Someone
23-03-2023, 20:36
Da er flyene erklært fullt operative

https://www.tu.no/artikler/tankflyene-norge-eier-en-flik-av-er-na-operative/528435

Tankflyene Norge eier en flik av, er nå operative

Har erklært første operative evne med Airbus MRTT.

splasher
24-03-2023, 10:42
Nei, det har de ikke gjort.

De har erklært IOC - Initial Operational Capability. Altså at man er i stand til å løse oppdrag og oppgaver som forventes av et slikt system å kunne løses, verken mer eller mindre.

splasher
27-03-2023, 09:46
Nærmere definisjon på hva IOC betyr: https://en.wikipedia.org/wiki/Initial_operating_capability

Det vil altså si at A330 MRTT-en "vår" nå er i stand til å tanke fly i luften. Nøyaktig hvilke kriterier som måtte oppfylles for at de skulle kunne erklære IOC eller FOC er for meg ikke kjent.

Someone
28-03-2023, 18:44
Nei, det har de ikke gjort.

De har erklært IOC - Initial Operational Capability. Altså at man er i stand til å løse oppdrag og oppgaver som forventes av et slikt system å kunne løses, verken mer eller mindre.

ah, sånn var det ja ;)

Ellers blir nå Belgia med, slik at et 10. fly bestilles fra Airbus

https://www.aviation24.be/organisations/nato/nato-support-and-procurement-agency-orders-additional-airbus-a330-mrtt-following-belgian-decision/

NATO Support and Procurement Agency orders additional Airbus A330 MRTT following Belgian decision