PDA

View Full Version : Da er snart tiden her for nytt kamera....


ENGM RAMP
05-06-2006, 02:00
God natt / morgen der ute alle sammen...

Da er man i gang igjen etter 5 dager i Madrid og jeg begynner så smått kjenne kriblingen i fingrene etter nytt kamera....

Jeg tror jeg har bestemt meg for Nikon D50 etter gode anbefalinger fra ekspertisen (SK917 i dette tilfelle) som mente dette var et bra kamera å starte min spotterkarriere med :devot:

Men, noen tips om hvor jeg bør kjøpe fra? Norske eller utenlandske nettbutikker?

Utspill mottas med takk!

:cheers:

LCH78
05-06-2006, 02:21
Jeg har kjøpt mitt kamera og linsa (en Sigma 70-200mm f/2.8 som ble kjøpt sist torsdag) hos Foto Video (dem ligger jo i Møllergata i Oslo) og kan anbefale dem. Ellers så er jo XD.no sikkert brukenes, har bestilt ei linse og noen minnekort derfra. Bhphotovideo.com har jeg også handlet fra, dem ligger dog i USA så her kommer det jo mva og sånt i tillegg da.

det var nå mine tips det da :) (du vil ikke heller bli en Canonfotograf da? ;))

edith: en annen ting jeg kom på. hvis du bestiller fra ytlandet så sjekk at garantien også gjelder i Norge.

ENGM RAMP
05-06-2006, 02:26
LCH78, takk for innspillene, skal sjekke ut det meste av det du sier der ja...

Men noen grunn pro Canon vs. Nikon a?

:up:

memphis_belle
05-06-2006, 02:51
Men noen grunn pro Canon vs. Nikon a?


Kanskje ikke så viktig, men Canon har ISO 100 mens Nikon begynner på 200

Har ikke noen erfaring med Nikon, men kameraene er vel så like kvalitetsmessig at det eneste som kan telle er om man har objektiver fra før.
Deretter kan du prøve å holde begge og velge den man synes er best og holde / bruke.

Er brukbare tester på www.dpreview.com
Klikk på reviews og velg kameramodellen.

fotovideo anbefales her også, jeg traff på en veldig hyggelig selger når jeg var innom.
Samme med lømorks http://www.lomorks.no/

Jack
05-06-2006, 02:51
Canon vs. Nikon er en evig kamp! De med Canon vil alltid fortelle deg at Canon er det beste… og de med Nikon gjør det samme med Nikon… Fantastiske kameraprodusenter begge to!
D50 og 350D er rimelig lik på de fleste områder…. Forskjellene er få… Det jeg har hørt er forskjellene er at Canon leverer en mye dårligere linse med kameraet.. og at D50 er raskere… 350 har flere pixler…
Personlig har jeg en D50…. At det ble den var det jeg nevnte ovenfor og det faktum at den føltes bedre mellom mine fingre….
Som begynnerkamera så kan jeg anbefale den på det varmeste!

http://www.fotovideo.no/aspx/login.aspx?ReturnUrl=%2fdefault.aspx
En veldig bra fotosjappe... anbefaler den jeg også!

LCH78
05-06-2006, 02:53
hehe.. neida.. i mitt tilfelle så var valget enkelt, siden jeg hadde en del linser til en analogt Canon kamera :) Canon vs Nikon er nok en debatt som der aldri vil bli kåret noen vinner av :)

Concorde
05-06-2006, 03:48
Originally posted by ENGM RAMP


God natt / morgen der ute alle sammen...

Da er man i gang igjen etter 5 dager i Madrid og jeg begynner så smått kjenne kriblingen i fingrene etter nytt kamera....

Jeg tror jeg har bestemt meg for Nikon D50 etter gode anbefalinger fra ekspertisen (SK917 i dette tilfelle) som mente dette var et bra kamera å starte min spotterkarriere med :devot:

Men, noen tips om hvor jeg bør kjøpe fra? Norske eller utenlandske nettbutikker?

Utspill mottas med takk!

:cheers:

Jeg skal til Oslo fra NYC paa torsdag og da kan du jo titte paa http://www.bhphotovideo.com/ om du finner noe..

Utflyttet
05-06-2006, 04:46
Jeg er i Singa i neste uke om noen trenger noe billig hands-on prising fra Sim Lim. :)

-A

ENGM RAMP
05-06-2006, 05:00
hvordan er det med foto borti' Singapore mon tro a ph-ndr?

ENGM RAMP
05-06-2006, 05:01
Jeg skal til Oslo fra NYC paa torsdag og da kan du jo titte paa http://www.bhphotovideo.com/ om du finner noe..

Concorde......

Takker så mye, skal kikke litt der......Vet du hvordan det blir med toll i såfall da? OM det blir toll i det hele tatt?

:hi2

Concorde
05-06-2006, 05:24
Originally posted by ENGM RAMP


Jeg skal til Oslo fra NYC paa torsdag og da kan du jo titte paa http://www.bhphotovideo.com/ om du finner noe..

Concorde......

Takker så mye, skal kikke litt der......Vet du hvordan det blir med toll i såfall da? OM det blir toll i det hele tatt?

:hi2

Gaar sikkert bra..

Utflyttet
05-06-2006, 05:42
Originally posted by ENGM RAMP

hvordan er det med foto borti' Singapore mon tro a ph-ndr?



Min erfaring er bra, jeg har en D200 og en 18-200mm AF-S VR derfra. Jeg har bra inntrykk generelt av hva som selges i Singa, enten det er merke-butikker eller inne på Sim Lim, hvor det er noen aktører med ekstremt aggressiv prising. Jeg har blitt gitt tilbud der som er halvparten av hva norske priser er, og linsene er standard Nikon-jern med verdens-garanti. Selv D200'en som hadde nasjonal garanti i Singa fikset Nikon Norge for striping, uten spørsnål

Om du vil kan jeg ta kontakt når jeg er nedi der i neste uke og så kan jeg løpe og sanke priser for deg (skal videre til PEK og hjem igjen via SIN, så du har full mulighet til tenketid og at jeg kan handle på hjemveien).

Og man husker da alltid å reise med stor sekk, pluss at man fyller opp minnet med innholdet fra en norsk biltur fra før man dro ut av landet om noen tullare skulle bli nyskjerrig på utstyrets alder. :)

-A

ENGM RAMP
05-06-2006, 05:54
Ja takk gjerne ph-ndr... :D

Ut ifra det jeg har lest meg til tar jeg gjerne i mot priser på både Nikon D50 med den standardlinsa som jeg ikke husker spec'en på, samt Canon EOS350'en med samme type linse...

Blir'e Nikon har jeg nemlig kjente som låner meg en BRA tele-linse og daaaa kan det bli noen ok bilder fra Tårntoppen her oppe :hi2

Takker!

:devot:

Utflyttet
05-06-2006, 06:03
Originally posted by ENGM RAMP


Ja takk gjerne ph-ndr... :D

Ut ifra det jeg har lest meg til tar jeg gjerne i mot priser på både Nikon D50 med den standardlinsa som jeg ikke husker spec'en på, samt Canon EOS350'en med samme type linse...

Blir'e Nikon har jeg nemlig kjente som låner meg en BRA tele-linse og daaaa kan det bli noen ok bilder fra Tårntoppen her oppe :hi2

Takker!

:devot:

Will do :)

-A :)

Nick Figaretto
07-06-2006, 16:11
Originally posted by memphis_belle

Har ikke noen erfaring med Nikon, men kameraene er vel så like kvalitetsmessig at det eneste som kan telle er om man har objektiver fra før.


Er det noen som vet om man kan bruke objektiv fra Nikon F65 på Nikon D50?

HaraldH
07-06-2006, 16:25
Originally posted by Nick Figaretto
Er det noen som vet om man kan bruke objektiv fra Nikon F65 på Nikon D50?

Gå til D50 manualen (ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/QAcqjFO_PJ/D50-En_01.pdf) og sjekk side 105 og 106 (under Technical notes > Optional accessories). Der finner du en kjekk tabell om hva som kan brukes med D50 og hva som ikke går så bra.

ENGM RAMP
07-06-2006, 23:28
Sjekk dette pristilbudet på en nettbutikk jeg ALDRI har vært borti...

http://www.pixmania.com/no/no/107431/art/nikon/d50-solv.html?srcid=1911

:devot:

Nick Figaretto
08-06-2006, 03:17
Takk for god info!

Det viser seg at jeg har både et 28-80 og et objektiver som passer til D50. Var hos en venninne av meg som hadde kjøpt D50, og jeg ble helfrelst...

Kamera er bestilt...

ENGM RAMP
08-06-2006, 08:51
Nick Fagaretto;

Hvor har du bestillt hen da? Og til hvilken pris?

M

:nor

N-3PB
08-06-2006, 09:24
Står en en test i Nettavisen (http://www.nettavisen.no/it/article655136.ece) , Nikon vs Canon.

Trety
08-06-2006, 13:47
Det er også en grundig test utført av Dinside.no (http://www.dinside.no/php/art.php?id=293807)

Nick Figaretto
09-06-2006, 15:42
Originally posted by ENGM RAMP


Nick Fagaretto;

Hvor har du bestillt hen da? Og til hvilken pris?

M

:nor

Heisann!

Bestilte D50 kamerahus fra Pixmania til 4584,- (fulgte linken din).

Meeeeen - så kansellerte jeg bestillingen dagen etter.

Fikk nemlig et tips om en kollega som har et meget pent brukt Nikon D70 kamerahus til salgs for ca 4500 inkludert ekstra batteri, baterilader og litt annet småtteri. D70S med objektiv har jeg sett til ca 8000, så det virker som et godt alternativ å gå for denne brukte D70'en.

Sitter derfor å vurderer hva slags optikk jeg skal kjøpe til dette.

Om jeg kjøper standard (billig) objektivet som følger med F50, koster dette ca tusenlappen. Dermed vil jeg få D70 med "D50 objektiv" til ca 5500.

Vurderingen min blir om jeg skal gå for billigalternativet nå, og heller fleske til med noe heftigere når jeg blir mere kjent med kameraet (og jeg vet mere om hvilket behov jeg har/føler), eller om jeg skal spytte i et par tusenlapper ekstra og kjøpe objektiv til rundt 3000 kroner med en gang. Ulempen med det er selvfølgelig at jeg kanskje ønsker noe enda hvassere etter hvert, og da er det kansje dumt med mellomløsningen.

Noen synspunkter eller tips?

ANX
09-06-2006, 21:48
Både Nikon og Canon kamerahus (sammenlignbare typer) er helt greie.

Spørsmålet er hvilke typer bilder du tar, for det avgjør hvilket objektiv du trenger.

Når man skal ta bilder på f.eks flyshow, trenger man moderat vidvinkel for display (nærbilder) og god tele (minst 200 eller mer) for fly-by's som foregår et stykke unna.

Nikkor objektiver er best, men der får du ikke brennvidder fra vidvinkel til tele. Sigma har 18-200 og 55-200, men de kresne vil kunne se forskjell på kvaliteten.

Når du holder på med et display-fly og så kommer det noe snadder over banen, er det kjekt å ha objektiv vidvinkel-til-tele, for da kan man raskt skifte fokus.

På gamle analoge kameraer var det greitt å skifte objektiv, for dersom man fikk støv og skitt på speilet og mattskiva bak filmen gikk det an å blåse/pusse det bort. Når de digitale får skitt inni magen sin, må de til doktoren og det koster pæng.

Tenk over hvilke bilder du pleier å ta, og snakk så med en foto-kyndig. :)

CVR
10-06-2006, 15:18
Noen som har et forslag til objektiv til en 350D? Skikkerlig "telelinse"

Nick Figaretto
10-06-2006, 18:07
Da ble det objektiv også. En Tamron 18-200.

Totalpakken ble en F70 med tre batterier, ekstra lader, ett 256MB minnekort, ett 1GB minnekort, Tamron 18-200 og UV-filter for totalt temmelig nøyaktig 9000.

Endte nok opp med en totalpris som er litt i overkant av det jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet. Men så regner jeg med at totalpakken også er tilsvarende bedre sammenlignet med en D50 med plastikkobjektiv. :)