OttoL
17-12-2014, 12:55
Hei og takk for at du klikker deg inn på min første trip-report. Har fulgt med i denne seksjonen både på flyprat og på airliners.net veldig lenge, men har alltid vært for lat til å ta mange bilder. Forhåpentligvis får de av dere som orker å lese alt det meningsløse jeg har på hjertet noe glede av å gjøre så. Siden jeg er litt lat og faktisk gjør dette i arbeidstiden så lot jeg være å bruke tid på å resize bildene, håper det går greit. Alle bilder er tatt med iPhone 5s
Av en eller annen grunn hadde jeg aldri vært i Irland, så for noen uker siden tenkte jeg at bookingfingeren måtte få arbeide litt. Valget falt på kveldsflyet til British Airways fra BGO til LHR og samme selskap videre morgenen etter. Tilbake fra DUB var SAS en vinner både på avgangstidspunkt og pris. BGO-LHR ble booket i Club Europe, LHR-DUB ble booket i euro traveller, men som vanlig kom det tilbud om oppgradering for en billig penge etter to uker så da ble det Club Europe hele veien til Dublin. Sas Plus var 200 kroner dyrere enn GO så valget av plus var også enkelt. Etter litt prat med et annet medlem på dette forumet kom jeg frem til at det ville vært gøy å sammenligne de to produktene gjennom en trip-report.
Så til selve turen:
Fredag 5 desember:
Rute: BGO-LHR
Rutenummer: BA759
Selskap: British Airways
Registreringsnummer: G-EUUO
Flytype: Airbus A320-232
Levert: 11 april 2003.
Sete: 1F(favorittsetet)
Fyllingsgrad: 7 i club Europe (3 rader), estimert rundt 70 % i euro traveler.
Folksomt i utenlandsterminalen i kveld med SAS til MAN, BA til LHR og DY til CPH. Ikke mye annet stort å nevne om enn en kar som ruslet rundt barbeint, han om det.
Kveldens avganger:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/5ED237D7-FD39-4FEE-A10F-BAF5A3E82A81_zpsbbwek7nz.jpg
Rusler rundt barbeint:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/6C359B1A-83C1-4E71-B847-2455DE4465DB_zpsk4edgfgf.jpg
Ny og fin kabin:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/82E00B57-71AA-4C46-B04C-C8A1E172C1A2_zpsfvk7okjz.jpg
Nok med beinplass:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/383D97CA-7875-4D9A-92A6-7AB4D1C80156_zpspp7wxzpm.jpg
Bakt torsk med potet(litt wasabi)stappe. Smakte helt fortreffelig.
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/72C53D2D-BC34-4053-8EA0-A087827BA9A7_zpsv42ynekq.jpg
Sniktitt inn i førerhuset etter landing:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/3CE6EF30-1A84-4448-9EDB-E682C30B6047_zps1a1hgsbh.jpg
Lørdag 6 desember
Rute: LHR-DUB
Rutenummer: BA830
Registreringsnummer G-EUYI
Flytype: Airbus A320-232
Levert 3. juni 2010
Sete: 5F
Fyllingsgrad: 80% i club europe (7 rader), helt fult i euro traveler.
Tidlig opp fra Sofitel, hadde allerede sjekket inn så gikk rett til security. Var så trøtt i trynet at jeg ikke husker om jeg gikk i fast track men security gikk uansett som en lek og trøtt som jeg var tok jeg første mulige lounge som var første til venstre etter security. Forholdsvis rolig og greit med plass samt et ok tilbud av mat og drikke.
Lounge:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/77ADC2E4-B4DA-41C6-A89C-B290ADD950FB_zpssdha6twg.jpg
Ruslet til gate noen minutter før boarding som i dag var bussgate. Ingen priority-boarding, men vet ikke hva som er gjeldende praksis på buss-gate. Var lite trengsel i bussen så gikk greit uansett, men det tok jaggumeg lang tid før neste buss dukket opp så pushback var 10-15 etter oppsatt rutetid.
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/4B5B8371-D911-4B9E-9A8B-57F8CCDCDEFE_zpsnt4fj7st.jpg
Etter å ha taxet til 27L vendte flyet snuten først mot Luton og deretter nordover mot Manchester før kursen ble satt mot Dublin. Klart og fint flyvær til vi var rett over Liverpool.
Så vidt bestått:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/84D2D038-F4BA-4641-84A0-14653D17260A_zpsilq9wdn8.jpg
BA-land:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/88A37DFC-DB71-4D76-98CE-D68AD7CAC087_zpsi8ujzjye.jpg
Frokost:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/336A0749-1C42-4F58-AEA5-2655DAB04DF4_zpscfaarhmt.jpg
Rett før landing i Dublin:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/0BFB9CAD-3575-4CD1-956B-C67BA3000482_zpscbzatbyc.jpg
Landing, taxi og immagrasjon gikk som en lek og vi satt i en ekstremt kjip(riktignok billig) flybuss som tok oss inn til sentrum.
Nydelig vær i Dublin:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/6750DB06-832F-4CAA-9B6F-C178D5A9F05D_zpsr0hle5ou.jpg
Søndag 7 desember.
Rute: DUB-CPH
Rutenummer: SK2538
Registreringsnummer: OY-KAN
Flytype: Airbus A320-232
Levert (til SAS): 31 jan. 2013
Sete: 1F
Fyllingsgrad: Kun 1B og 1D som var ledig, resten fult. Så vidt jeg husker var det 3 rader plus.
Flybussen som vi hadde kjøpt t/r billett til kjørte rett forbi oss to ganger, så vi endte opp med å ta taxi ut til flyplassen. Fast track gikk unna mens det var veldig lang kø i den vanlige sikkerhetskontrollen. Loungen var ganske så kjip med lite tilbud av mat og en skikkelig ekkel dass, men det var rolig der om ikke annet. Resten av flyplassen var travel og bråkete. Siden SAS bruker samme terminal som Ryanair på DUB var det ingen «bro», men en kort rusletur til flyet ned en trapp og ut en dør.
Noen bilder fra loungen:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/E2C9C460-8716-422D-B209-25A1D2E35725_zpsa1mhdeu6.jpg
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/AE733339-8BF6-4C29-97DF-49C6E20FC602_zps2wrfajh5.jpg
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/1D5541B0-E694-458C-BAD6-2D786367E069_zps8mdaxoej.jpg
Selve boardingen var som vanlig et kaos med SAS der priority-boarding ikke ble nevnt. Derimot kom det en eldre dame viftene med et gullkort som hun mente var nok til å snike foran hele køen, jaja henne om det. Kort taxi med avgang vestover før nesen ble snudd 180 grader og vi satt kursen mot CPH.
Vedkommende som var purser på denne flyvningen må ha ramlet ned fra et tre da hun stod opp den morgenen, for hun var ekstremt sur og lite høflig. Da hun kom med maten sa hun høyt "HER" og viftet pakken under nesen min. I tillegg ga hun og kollegaene hennes blanke i å sjekke kabinen, noe som medførte at vedkommende som satt i 1D hadde vesken og noen poser liggende på gulvet da vi landet. Uhørt og lite profesjonelt spør du meg, men orker ikke å bry meg noe mer med det. Det vi fikk å spise smakte forresten ingenting, og kaken lot jeg ligge. Vi landet noen minutter før oppsatt rutetid, og etter noen minutter i passkontrollen hadde jeg to timer før flyet hjem til Bergen.
Flyet parkert:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/13D69681-C670-4899-9866-AFEADFF6E190_zpswxkp8jtn.jpg
Noen minutter etter takeoff:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/1040C035-FFB3-429B-99F7-88A0FBEB38A4_zpsil159qni.jpg
Dette smakte rett og slett ikke godt:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/BA7BEE88-77EC-4BD0-A287-FD1846E48253_zpsg454w6hr.jpg
Rute: CPH-BGO
Rutenummer: SK2870
Registreringsnummer: OY-KBK
Flytype: Airbus A321-232
Levert: 12 nov. 2001
Sete: 3D
Fyllingsgrad: 100%. 11 rader plus.
Lite å melde om denne flyvningen, satt meg ned i setet og sovnet med en gang. Våknet først da vi landet i Bergen, men ifølge broderen var det litt dårlig stemning i kabinen siden de ikke hadde noe mat å tilby de som satt i Plus.
Oppsummering: Alt i alt er dessverre SAS milevis bak BA i det meste hvis servicenivå sammenlignes. Ny og fin kabin og god mat servert i porselen løfter opplevelsen ganske så mange hakk hos BA. I tillegg er det vanlig engelsk høflighet blant de ansatte og de snakker til deg på en hyggelig måte. Hos SAS har jeg den siste tiden opplevd til tider meget frekke personer som jobber i kabinen og maten i Plus er under enhver kritikk spør du meg. Derimot skal SAS har ros for at jeg ikke en eneste gang i år har gått ut av flyet bak oppsatt rutetid, noe som dessverre ikke alltid er tilfelle for BA sin kveldsavgang fra BGO. Derimot synes jeg det er helt håpløst at SAS Plus selges som C når det i beste fall er Y+. Siden forståsegpåere varsler nye sparerunder i SAS tviler jeg på at Plus blir noe bedre med tiden, men siden flere selskap kutter inn på pengebruken kan det hende at det ikke er så farlig at Plus egentlig er et Y+ produkt. Derimot synes jeg at noen av de som jobber i kabinen burde bli sendt på holdningskurs og lære seg litt vanlig høflighet.
Takk for at du leste gjennom det tullet jeg hadde å si :)
Av en eller annen grunn hadde jeg aldri vært i Irland, så for noen uker siden tenkte jeg at bookingfingeren måtte få arbeide litt. Valget falt på kveldsflyet til British Airways fra BGO til LHR og samme selskap videre morgenen etter. Tilbake fra DUB var SAS en vinner både på avgangstidspunkt og pris. BGO-LHR ble booket i Club Europe, LHR-DUB ble booket i euro traveller, men som vanlig kom det tilbud om oppgradering for en billig penge etter to uker så da ble det Club Europe hele veien til Dublin. Sas Plus var 200 kroner dyrere enn GO så valget av plus var også enkelt. Etter litt prat med et annet medlem på dette forumet kom jeg frem til at det ville vært gøy å sammenligne de to produktene gjennom en trip-report.
Så til selve turen:
Fredag 5 desember:
Rute: BGO-LHR
Rutenummer: BA759
Selskap: British Airways
Registreringsnummer: G-EUUO
Flytype: Airbus A320-232
Levert: 11 april 2003.
Sete: 1F(favorittsetet)
Fyllingsgrad: 7 i club Europe (3 rader), estimert rundt 70 % i euro traveler.
Folksomt i utenlandsterminalen i kveld med SAS til MAN, BA til LHR og DY til CPH. Ikke mye annet stort å nevne om enn en kar som ruslet rundt barbeint, han om det.
Kveldens avganger:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/5ED237D7-FD39-4FEE-A10F-BAF5A3E82A81_zpsbbwek7nz.jpg
Rusler rundt barbeint:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/6C359B1A-83C1-4E71-B847-2455DE4465DB_zpsk4edgfgf.jpg
Ny og fin kabin:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/82E00B57-71AA-4C46-B04C-C8A1E172C1A2_zpsfvk7okjz.jpg
Nok med beinplass:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/383D97CA-7875-4D9A-92A6-7AB4D1C80156_zpspp7wxzpm.jpg
Bakt torsk med potet(litt wasabi)stappe. Smakte helt fortreffelig.
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/72C53D2D-BC34-4053-8EA0-A087827BA9A7_zpsv42ynekq.jpg
Sniktitt inn i førerhuset etter landing:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/3CE6EF30-1A84-4448-9EDB-E682C30B6047_zps1a1hgsbh.jpg
Lørdag 6 desember
Rute: LHR-DUB
Rutenummer: BA830
Registreringsnummer G-EUYI
Flytype: Airbus A320-232
Levert 3. juni 2010
Sete: 5F
Fyllingsgrad: 80% i club europe (7 rader), helt fult i euro traveler.
Tidlig opp fra Sofitel, hadde allerede sjekket inn så gikk rett til security. Var så trøtt i trynet at jeg ikke husker om jeg gikk i fast track men security gikk uansett som en lek og trøtt som jeg var tok jeg første mulige lounge som var første til venstre etter security. Forholdsvis rolig og greit med plass samt et ok tilbud av mat og drikke.
Lounge:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/77ADC2E4-B4DA-41C6-A89C-B290ADD950FB_zpssdha6twg.jpg
Ruslet til gate noen minutter før boarding som i dag var bussgate. Ingen priority-boarding, men vet ikke hva som er gjeldende praksis på buss-gate. Var lite trengsel i bussen så gikk greit uansett, men det tok jaggumeg lang tid før neste buss dukket opp så pushback var 10-15 etter oppsatt rutetid.
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/4B5B8371-D911-4B9E-9A8B-57F8CCDCDEFE_zpsnt4fj7st.jpg
Etter å ha taxet til 27L vendte flyet snuten først mot Luton og deretter nordover mot Manchester før kursen ble satt mot Dublin. Klart og fint flyvær til vi var rett over Liverpool.
Så vidt bestått:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/84D2D038-F4BA-4641-84A0-14653D17260A_zpsilq9wdn8.jpg
BA-land:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/88A37DFC-DB71-4D76-98CE-D68AD7CAC087_zpsi8ujzjye.jpg
Frokost:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/336A0749-1C42-4F58-AEA5-2655DAB04DF4_zpscfaarhmt.jpg
Rett før landing i Dublin:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/0BFB9CAD-3575-4CD1-956B-C67BA3000482_zpscbzatbyc.jpg
Landing, taxi og immagrasjon gikk som en lek og vi satt i en ekstremt kjip(riktignok billig) flybuss som tok oss inn til sentrum.
Nydelig vær i Dublin:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/6750DB06-832F-4CAA-9B6F-C178D5A9F05D_zpsr0hle5ou.jpg
Søndag 7 desember.
Rute: DUB-CPH
Rutenummer: SK2538
Registreringsnummer: OY-KAN
Flytype: Airbus A320-232
Levert (til SAS): 31 jan. 2013
Sete: 1F
Fyllingsgrad: Kun 1B og 1D som var ledig, resten fult. Så vidt jeg husker var det 3 rader plus.
Flybussen som vi hadde kjøpt t/r billett til kjørte rett forbi oss to ganger, så vi endte opp med å ta taxi ut til flyplassen. Fast track gikk unna mens det var veldig lang kø i den vanlige sikkerhetskontrollen. Loungen var ganske så kjip med lite tilbud av mat og en skikkelig ekkel dass, men det var rolig der om ikke annet. Resten av flyplassen var travel og bråkete. Siden SAS bruker samme terminal som Ryanair på DUB var det ingen «bro», men en kort rusletur til flyet ned en trapp og ut en dør.
Noen bilder fra loungen:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/E2C9C460-8716-422D-B209-25A1D2E35725_zpsa1mhdeu6.jpg
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/AE733339-8BF6-4C29-97DF-49C6E20FC602_zps2wrfajh5.jpg
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/1D5541B0-E694-458C-BAD6-2D786367E069_zps8mdaxoej.jpg
Selve boardingen var som vanlig et kaos med SAS der priority-boarding ikke ble nevnt. Derimot kom det en eldre dame viftene med et gullkort som hun mente var nok til å snike foran hele køen, jaja henne om det. Kort taxi med avgang vestover før nesen ble snudd 180 grader og vi satt kursen mot CPH.
Vedkommende som var purser på denne flyvningen må ha ramlet ned fra et tre da hun stod opp den morgenen, for hun var ekstremt sur og lite høflig. Da hun kom med maten sa hun høyt "HER" og viftet pakken under nesen min. I tillegg ga hun og kollegaene hennes blanke i å sjekke kabinen, noe som medførte at vedkommende som satt i 1D hadde vesken og noen poser liggende på gulvet da vi landet. Uhørt og lite profesjonelt spør du meg, men orker ikke å bry meg noe mer med det. Det vi fikk å spise smakte forresten ingenting, og kaken lot jeg ligge. Vi landet noen minutter før oppsatt rutetid, og etter noen minutter i passkontrollen hadde jeg to timer før flyet hjem til Bergen.
Flyet parkert:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/13D69681-C670-4899-9866-AFEADFF6E190_zpswxkp8jtn.jpg
Noen minutter etter takeoff:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/1040C035-FFB3-429B-99F7-88A0FBEB38A4_zpsil159qni.jpg
Dette smakte rett og slett ikke godt:
http://i1378.photobucket.com/albums/ah108/Invaders_ma/Dublin/BA7BEE88-77EC-4BD0-A287-FD1846E48253_zpsg454w6hr.jpg
Rute: CPH-BGO
Rutenummer: SK2870
Registreringsnummer: OY-KBK
Flytype: Airbus A321-232
Levert: 12 nov. 2001
Sete: 3D
Fyllingsgrad: 100%. 11 rader plus.
Lite å melde om denne flyvningen, satt meg ned i setet og sovnet med en gang. Våknet først da vi landet i Bergen, men ifølge broderen var det litt dårlig stemning i kabinen siden de ikke hadde noe mat å tilby de som satt i Plus.
Oppsummering: Alt i alt er dessverre SAS milevis bak BA i det meste hvis servicenivå sammenlignes. Ny og fin kabin og god mat servert i porselen løfter opplevelsen ganske så mange hakk hos BA. I tillegg er det vanlig engelsk høflighet blant de ansatte og de snakker til deg på en hyggelig måte. Hos SAS har jeg den siste tiden opplevd til tider meget frekke personer som jobber i kabinen og maten i Plus er under enhver kritikk spør du meg. Derimot skal SAS har ros for at jeg ikke en eneste gang i år har gått ut av flyet bak oppsatt rutetid, noe som dessverre ikke alltid er tilfelle for BA sin kveldsavgang fra BGO. Derimot synes jeg det er helt håpløst at SAS Plus selges som C når det i beste fall er Y+. Siden forståsegpåere varsler nye sparerunder i SAS tviler jeg på at Plus blir noe bedre med tiden, men siden flere selskap kutter inn på pengebruken kan det hende at det ikke er så farlig at Plus egentlig er et Y+ produkt. Derimot synes jeg at noen av de som jobber i kabinen burde bli sendt på holdningskurs og lære seg litt vanlig høflighet.
Takk for at du leste gjennom det tullet jeg hadde å si :)