View Full Version : Pendlerreise til Angola, en omvei rundt halve Europa
Målet med denne reisen var å reise om bord i båten jeg jobber om bord i som for tiden er offshore Angola.
Jeg var i utgangspunktet satt opp å reise GLA-AMS-LAD, helt til det gikk opp et lys for noen da jeg spurte reisebyrået hva som var planen med overlevering av passet mitt med visum i, da blei reiseruta raskt endret til GLA-AMS-OSL-AMS-LAD i stedet, noe som betydde at planene jeg hadde for den formiddagen gikk i vasken og måtte opp i gryotta og ta 06.00-avgangen i stedet for 16.30-avgangen.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-08192055Large_zpsae5eef7f.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-08192055Large_zpsae5eef7f.jpg.html)
Essentials når man skal på tur
Sjømannbillettene vi reiser på er relativt fleksible (sikkert noen som kjenner dette bedre i detalj enn meg) men omtrent economy minus i bookingklasse, vi er heldige om vi får sitte foran bakerste dassen. Jeg syns det er en god og billig investering med KLM sine comfort seter, ekstra benplass og plass langt fremme i flyet men ikke noe ekstra service. Hadde jeg ikke prøvd å sjekke inn på internett dagen før hadde setevalgene mine forsvunnet, virker som det er bugs i KLM sitt system at forhåndsvalgene man gjør av seter forsvinner når man skal sjekke inn med denne type billetter, jeg er klar over dette og det setet man har forhåndsvalgt er som regel ledig igjen når jeg sjekker inn på internet, av en eller annen grunn var setevalg på internettinnsjekk blokkert og jeg måtte ha telefonkontakt for og ikke havne bakom dassen og få igjen de setene jeg har valgt.
Klokka ringte klokka 4, trøtt som bare det fikk jeg gjort meg klar til taxien kom kvart over, da vi var komt til første krysset oppdaget jeg at telefonen som hadde lagt på ladning over natta manglet i lomma og vi måtte snu tilbake for å hente den, er ikke alltid at hodet er våkent selv om kroppen er oppe så tidlig på døgnet, jeg hadde heldigvis god tid til flyet gikk. Termometeret i taxien viste 2,5 grader, min bekledning var ikke beregnet for å være ute så alt for lenge i så kaldt vær.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09103210Large_zps7f8a81e0.png (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09103210Large_zps7f8a81e0.png.html)
Jeg fikk diskutert meg til å få boardingkort helt frem til Luanda selv om de egentlig skal se visumet før de skal gi meg dette, argumentet som blei kjøpt var at hvem i sin rette forstand ønsket å reise til Angola utenom å reise dit på jobb, da jeg også kunne vise frem en mail fra reisebyrået på norsk hvor ordene visum, Angola og pass sto var overbevisningen total. Dermed slapp jeg å gå på innsjekk på Gardermoen og kunne komme meg airside med en gang jeg hadde gjort mitt ærend.
Visumet vi bruker å få er et 7 dagers transittvisum hvor vi må komme oss gjennom immigrasjonen innen 36 timer etter utstedelse, alt for å gjøre ting vanskelig.
Måtte flire bra inni meg av en noe amper amerikansk dame i sikkerhetskontrollen. Hun ville absolutt ikke gjøre som de sa, ta ut flytende, ipad etc. Da hun i tillegg eksploderte da halvpartene av tingene hennes havnet på gulvet da hun ikke skjønte at brettene ikke snur seg selv rundt hjørnet når rullene går rett frem utfor kanten.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09051438Large_zps3d1d6d81.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09051438Large_zps3d1d6d81.jpg.html)
Lesestoff må man ha på turen
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/IMG_1502Small_zpsd5564244.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/IMG_1502Small_zpsd5564244.jpg.html)
Humøret blei ikke noe dårligere ved synet av 4 stk 757-snuter på utenlandspieren.
09.12.14 06.00
KLM
KL1470 Glasgow - Amsterdam
Economy comfort 6F
Boeing 737-800 PH-BXZ
Oppgitt flytid 1 time, 5 minutter
Boarding var 25 minutter før avgangstid fra gate 33, da jeg kom om bord som en av de første fikk jeg en hyggelig velkomst av purser og en annen kabinansatt som ønsket alle en god morgen, all ære til dem da jeg ikke kunne hatt en jobb hvor det er forventet at jeg er blid og hjelpsom til alle døgnets tider.
Jeg var heldig å fikk ledig midtsete og knyttnevetesten å man si var bestått med god margin. Mens vi pushet på oppsatt tid fyrte jeg i gang noe godmusikk i mine Bose QC3, vi tok av ikke så lenge etter mot sørvest.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09055156Large_zps845c6ac8.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09055156Large_zps845c6ac8.jpg.html)
Knyttnevetesten trengs ikke tas her
Da setebeltelampa var slukket fikk kom serveringen omtrent med en gang, jeg valgte appelsinjuice og drikke, så fikk jeg en sandwich med omelett som jeg ikke spiste.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09062704Large_zps7ed9e84b.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09062704Large_zps7ed9e84b.jpg.html)
Fikk duppet litt før jeg våknet under innflygingen til AMS hvor fikk vi servert en nydelig soloppgang, som er porno for de som liker landskapsfotografering, synd jeg ikke hadde med skikkelig kamera. Vi landet fra sør på Zwanenburgbaan, etter en relativt kort taxetur parkerte vi på D23 som er inni hesteskoen på D-piren 15 minutter før oppsatt tid. Igjen blei vi ønsket en god dag da vi var på tur ut av flyet. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å ønske en god dag tilbake så lenge servicen er god og smilene sitter løst.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09071544Large_zps24212838.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09071544Large_zps24212838.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09071958Large_zpsc6e64ef4.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09071958Large_zpsc6e64ef4.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09083446Large_zpsf4f49a7c.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09083446Large_zpsf4f49a7c.jpg.html)
Etter jeg var igjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll gikk turen til KLM-loungen rundt hjørnet og opp trappa hvor jeg kom meg inn for første gang på skikkelig vis med mitt nyervervede gullkort (har egentlig ikke fått selve kortet ennå, men at det sto Flying blue gold på boardingpasset var godt nok), tidligere har jeg «jukset» meg inn i loungene med petroleumskortet. Det var ganske beleilig å ta en tur i loungen da Oslo-flyet gikk fra D-76 som var ikke så langt unna. Dagens andre frokost besto av rundstykker med ost og skinke etterfulgt av nøtter da jeg ikke hadde lyst på varmmaten som var der og da.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09092006Large_zps63a8f714.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09092006Large_zps63a8f714.jpg.html)
Noen bilder fra loungen:
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09093636Large_zps33f93eb0.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09093636Large_zps33f93eb0.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09093701Large_zps2a4b850f.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09093701Large_zps2a4b850f.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09093759Large_zps80dc9f60.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09093759Large_zps80dc9f60.jpg.html)
09.12.14 10.20
KLM
KL1143 Amsterdam - Oslo
Economy comfort 6A
Boeing 737-800 PH-BXU
Oppgitt flytid 1 time, 40 minutter
Boarding på denne flygingen startet da jeg kom til gaten 25 minutter før avgang, igjen blei jeg ønsket velkommen om bord av purser og en annen kabiansatt. Vi pushet på avgangstid og vi måtte ta den lange turen ut til Pohlderbaan hvor vi måtte vente på takeoff bak to maskiner fra henholdsvis Flybe og Air Baltic. Serveringen var raskt på plass på denne turen også og jeg fikk valget mellom «sweet eller savory snack», jeg valgte savory snack som er en liten pose med nachos, i tillegg fikk jeg cola og et glass vann.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09105326Large_zpsdbc6bc39.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09105326Large_zpsdbc6bc39.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09062145Large_zpsfb0a7333.png (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09062145Large_zpsfb0a7333.png.html)
På denne flygingen underholdt jeg selv med enkel underholdning og godmusikken i ørene.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09185141Large_zpsccc918ac.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09185141Large_zpsccc918ac.jpg.html)
Fant denne artikkelen i Holland herald om siste offisielle MD-11 flygingen.
Under innflygningen fikk vi servert snøkledde topper, et godt stykke norgesporno. Vi fikk beskjed over PA at vi kom til å bli ti minutter sene på grunn av de i cockpit hadde fått beskjed med ATC om ny rullebane. Vi parkerte på gate 39 omtrent som estimert fra cockpit. Igjen blei alle ønsket en god dag videre fra kabinbesetningen. Da vi kom ut på jetbroa sto det to politibetjenter og ventet, har sett dette ved flere anledninger på OSL, BGO og AES med fly fra AMS. Er det folk de vil ha fatt i og sjekke id på når de står der på denne måten?
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09115801Large_zps6ed5b845.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09115801Large_zps6ed5b845.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09121734Large_zps26848ead.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09121734Large_zps26848ead.jpg.html)
Jaggumeg var det noen 757’er på OSL også
Jeg gikk gjennom bagasjehallen og toll og satte kurs mot hittegods hvor passet med visumet låg, etterpå gikk jeg å møtte noen av mine kolleger som var ankommet allerede på W.B. Samson. Etter en prat gikk jeg airside og møtte en bekjent om skulle avgårde på et innenriksfly en times tid etter. Jeg gikk deretter for å teste OSL-loungen siden jeg først var i nærheten og hadde god tid. Denne er vesentlig mindre enn KLM sine lounger på AMS som er de loungene jeg bruker å besøke. Jeg satte meg ned med et glass med boblevann, potetgull og plugget i laptoppen og telefonen slik at de fikk sluke innpå med strøm samtidig som jeg klimpet som en helt på tastaturet for å få ned noenformiddagens hendelser på skjermen.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09150432Large_zps9a58ecac.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09150432Large_zps9a58ecac.jpg.html)
Etter telefonen var tilstrekkelig ladet opp møtte jeg noen av kollegene mine O’learys hvor de spiste, en kelner gikk forbi og pekte på burgeren til han ene som satt der, det jeg ikke såg over kanten på korga burgeren lå i var at det var en dobbel burger med bacon, chips med mer, noe jeg måtte gi meg på før den var spist opp da jeg ikke hadde sjans å spise alt.
09.12.14 17.15
KLM
KL1148 Amsterdam - Oslo
Economy 7F
Boeing 737-800 PH-BXA
Oppgitt flytid 1 time, 25 minutter
Boarding foregikk fra gate 39, man så godt at man var i Norge på måten folk sto på ved gaten, i ei stor mølje. Likevel gikk boardingen greit med sky priority først selv om det var flere som sneik foran meg i køa der. Da jeg fikk scannet boardingpasset kom det en ulyd, det viste seg at hun i gaten ville se visumet mitt og da var alt i orden.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09165049Large_zps911b28c0.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09165049Large_zps911b28c0.jpg.html)
Da jeg kom bord blei jeg som vanlig ønsket om bord av smørblide kabinansatte. Fikk satt meg ned i setet som hadde noe mindre beinplass enn på de to forestående flyturene, det var akkurat greit med plass, om det hadde vert trangere hadde det begynt å bli ubehagelig trangt.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09165849Large_zpsce6e95e2.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09165849Large_zpsce6e95e2.jpg.html)
Før vi kunne pushe måtte de avise viftebladene i motorene med varmluft så vi var fem minutter sene ut i fra gaten, deretter bar det avgårde til påføring av avisingsveske av vingeflatene i nordenden av den østre rullebanen. Vi tok av fra RWY 19L 15 minutter etter vi forlot gaten, det var litt turbulens mens vi klatret opp mot marsjhøyde. Jeg rakk og registrere at de delte ut sandwicher før jeg sloknet etter en lang dag med en tidlig morgen, jeg våknet av annonseringen at det var 15 minutter før vi skulle lande fra nord, på Zwanenburgbaan før vi taxet til gate D66 hvor veien var kort til non-schengenloungen.
Da jeg kom på loungen tok jeg meg en cola og en liten skål med nøtter mens godmusikken strømmet til ørene mine gjennom mitt Bose QC3 headset. Jeg følte meg ganske utsvettet og klam etter å stort sett å ha sittet i fly hele dagen, derfor gjorde det godt å få seg en dusj i loungen og skiftet klær.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09200145Large_zpsce98b118.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09200145Large_zpsce98b118.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09194554Large_zps0462bd07.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09194554Large_zps0462bd07.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09194602Large_zps79aab96b.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09194602Large_zps79aab96b.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09194755Large_zps95cd3164.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09194755Large_zps95cd3164.jpg.html)
Da jeg var kommet ut av dusjen var det på tide å sette kursen mot gate E2 hvor flyet til Luanda går, det var litt kø i den manuelle passkontrollen så jeg benyttet en av de automatiske maskinene som er satt opp mellom non-schengen- og schengenområdet på flyplassen.
Erfaringsmessig blir det alltid en del timer venting uten mulighet for mat og drikke mellom vi ankommer Luanda og vi kommer om bord så jeg kjøper alltid med meg rikelig med vann og vertfall en sandwich selv om denne ikke bruker å være så tiltalende etter mange timer i en bag så er det godt å ha med seg noe å spise. På non-schengen området på AMS er det sikkerhetskontroll på hver gate, nå holder de heldigvis på å bygge om til sentralisert sikkerhetskontroll, men det hjelper meg ikke så mye på denne turen. For å få med vannflasker om bord må man kjøpe småflasker på 0,33l og få de i forseglet pose.
09.12.14 21.10
KLM
KL581 Amsterdam - Luanda
Economy comfort 12B
Airbus A330-200 PH-AOI
Oppgitt flytid 7 timer, 45 minutter
Igjennom sikkerhetskontrollen på gaten virket de som om det var mange som ikke gjorde som de fikk beskjed om, det var uvanlig mye stram stemmebruk på de som kontrollerte, det kan også ha med de som var på jobb der og da. Boardingen startet rett etter jeg hadde kommet igjennom sikkerhetskontrollen, skannet boardingkortet og satt meg ned innerst i venteområdet på gaten.
Kabinbesetingen var hyggelige og blide da jeg kom om bord hvor fremste galleyen er, midt i businessclassavdelingen, jeg gikk første midtgang til høyre og fant plassen min som den første om bord. Setet mitt var i economy comfort avdelingen med ekstra benplass, men setet og servicen er den samme som ellers i economy.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09204557Large_zpsadf07a59.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09204557Large_zpsadf07a59.jpg.html)
Jeg registerte at det var en del andre nordmenn i kabinen rundt meg, jeg pratet noen ord med han som satt på raden foran meg før han fikk en telefon, da snurret jeg i gang expendables 3 (litt artig å se på pensjonsmodne actionhelter holde på som i gamle dager) på den lille skjermen i setet framom meg da mesteparten av pax’ene var kommet om bord. Det var mange ledige seter og to-seteren bak meg var blant de, denne ønsket min sidemann seg da han trakk det kortet strået når det kom til rom for beina under setet foran på grunn av elektronikkboksen (viktig å gjøre hjemmeleksa på Seatguru først). Vi pushet ca 10 minutter etter oppsatt tid og taxet til Aalsmeerbaan hvor vi tok av rett sørover, flyturen gikk sørøst til over Paris og deretter i retning omtrent rett sørover, det var fint og klart flyvær over Europa denne kvelden.
Serveringen begynte med en liten pose med snacks som var ristede mandler, jeg tok også et glass vann. Før middagen/kveldsmaten blei servert kom kabinbesetningen rundt med varme håndklær til alle.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09220111Large_zpsc74815ed.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09220111Large_zpsc74815ed.jpg.html)
Til middag/kveldsmat fikk vi valg mellom pasta og kylling, jeg valgte det siste. Kyllingretten besto av kyllingbiter, ris, nøtter og rosiner i biryanisaus. I tillegg var det et rundstykke, en liten beholder med fersk frukt og et stykke med fruktkake. Kyllingen smakte helt greit, utfordringen for smaksløkene var ikke den aller største. Etter maten og filmen var ferdig satte jeg meg over i vindussetet for å ikke plage han som satt bak meg med mitt bakoverlente sete, jeg kjente tidlig at dette kom ikke til å bli noe kvalitetssøvn.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-09225420Large_zps4adae1c2.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-09225420Large_zps4adae1c2.jpg.html)
Det er vel veldig få som med hånden på hjertet kan si at de sover godt i et vanlig flysete, jeg ikke blant dem. Da jeg våknet omtrent en time før landing gjorde det noen vondt helt nederst i ryggen, kjentes ut som om det var noe som var proporsjonert feil et sted, kanskje bare det faktum at et flysete ikke er beregnet å sove behagelig i. Frokostserveringen var allerede ryddet bort da jeg våknet, men en hyggelig kabinansatt spurte pent om jeg hadde lyst på frokost, noe jeg takket ja til. I følge pakken var det Egg fahita cheese som var til frokost, jeg fant ingenting som minnet om fahita i trauet men en blanding av egg og ost samt noen poteter, som til det forrige måltidet var det fersk frukt og fruktkake samt rundstykker.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10043136Large_zps2e1ebcf0.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10043136Large_zps2e1ebcf0.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10044152Large_zps88b78294.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10044152Large_zps88b78294.jpg.html)
Landingen foregikk mot sørvest litt før sola kom fra over horisonten. Da jeg skrudde på telefonen fikk jeg melding med maskinskjefen om at avisingsbilen hadde krasja i ene motoren på A343’en som de skulle fly med fra Frankfurt, så de kom til å bli vertfall tolv timer forsinket.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10053740Large_zps97ab6443.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10053740Large_zps97ab6443.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10053838Large_zps20d9823f.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10053838Large_zps20d9823f.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10054203Large_zps64343f2f.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10054203Large_zps64343f2f.jpg.html)
Vel ute av flyet og inni terminalbygningen sto en person med et ir-termometer og pekte tilfeldig på folk for å måle om folk var hete i toppen, dette var nok et forsøk på å leke ebola-kontroll hvor de måler temperaturen i ansiktet for å sjekke om folk har feber, kunne ikke se at han klarte å måle temperaturen i et eneste ansikt. Første sjekk er at man har gyldig gulfebervaksine, man slipper ikke inn i landet uten. Om man ikke skal jeg ikke se bort i fra at man får tilbud om å ta den mot en neve dollar, jeg hadde ikke tatt sjansen på å ta vaksime med en "flyplassdoktor".
Neste post er immigrasjon hvor man lett kan bruke halvannen time og komme seg igjennom, jeg var heldig da de åpnet opp «portugese residents only» for alle og fikk plutselig bare fem personer foran meg i stedet for flere hundre (kunne det virke som), litt synd for de portugiserne som kom da denne køa allerede var full. Jeg kom gjennom uten problemer da jeg hadde orden i papirene og jeg fant raskt min kollega som kom via Heathrow. Siden det var ingen andre å vente på gikk vi ut og fant den riktige agenten som sto med en navneliste på vertfall ti sider, engelsken til han som møtte oss var ikke den sterkeste men vi fant etter hvert navnene våre på lista og det blei klart at vi skulle på hotell uten å vite om det var for noen timer eller til dagen etterpå. Etter å ha ventet en halvtimes tid kom transporten til meg og min kollega, en annen kar blei også med i bussen.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10062514Large_zps4346a72a.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10062514Large_zps4346a72a.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10064443Large_zps45ee4a54.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10064443Large_zps45ee4a54.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10065128Large_zps65acbccf.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10065128Large_zps65acbccf.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10065250Large_zps19588995.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10065250Large_zps19588995.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10065732Large_zps4de730f6.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10065732Large_zps4de730f6.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10065847Large_zps20b59013.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10065847Large_zps20b59013.jpg.html)
Skal ikke klage på hotellet vi bodde noen timer
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10090844Large_zps6e734e11.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10090844Large_zps6e734e11.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10073207Large_zpscb39d1cd.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10073207Large_zpscb39d1cd.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10073230Large_zps71cbb669.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10073230Large_zps71cbb669.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10073240Large_zps939f632c.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10073240Large_zps939f632c.jpg.html)
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/p280x280/10436309_10152854984587324_24674624732116984_n.jpg ?oh=a4943e3637acaa08c15c43770e40b252&oe=5542EFA6
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10073346Large_zps398b7131.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10073346Large_zps398b7131.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10073349Large_zps98d2082d.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10073349Large_zps98d2082d.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10073545Large_zpsc48d54b2.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10073545Large_zpsc48d54b2.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10073806Large_zps98f0995b.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10073806Large_zps98f0995b.jpg.html)
Vi tok oss en liten spasertur til det lokale supermarkedet, dette var et veldig fasjonabelt strøk og utvalget var på høyde med hvilket som helst stort supermarked i Norge.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10092115Large_zps9f2253c1.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10092115Large_zps9f2253c1.jpg.html)
De har klippfisk i Angola også
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10092128Large_zps0b2f55b0.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10092128Large_zps0b2f55b0.jpg.html)
Vi blei hentet noen timer senere på formiddagen og fikk beskjed om at båten var innklarert til anker og blei kjørt ned til havna.
Angola sies å være verdens dyreste land, det er veldig store kontraster mellom de som har veldig mye og de som går rundt og leiter etter mat på søppeldynga. I luanda kan du kjøre igjennom et flott strøk og et minutt senere kjører du forbi ei stor søppeldynge hvor folk leiter etter mat. Det gikk opp for meg da jeg var i Nigeria i 2008 at jeg trenger ikke å vinne i lotto, det har jeg gjort allerede bare ved å bli født i Europa.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10130832Large_zpsf4e3fe8a.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10130832Large_zpsf4e3fe8a.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10131002Large_zpsb2d2fdc6.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10131002Large_zpsb2d2fdc6.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10131055Large_zps65f1e638.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10131055Large_zps65f1e638.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10131524Large_zps6c3132c0.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10131524Large_zps6c3132c0.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10131627Large_zps052f4d6f.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10131627Large_zps052f4d6f.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10131809Large_zpsc34435f4.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10131809Large_zpsc34435f4.jpg.html)
Tidsforskjellen mellom bildet over og under er 53 sekunder
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10131921Large_zps13cc1a54.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10131921Large_zps13cc1a54.jpg.html)
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10132014Large_zps4cb12d38.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10132014Large_zps4cb12d38.jpg.html)
I havna var det i immigrasjonen på nytt hvor vi fikk et manifest i passet som vi er avhengig av for å kunne reise ut av landet igjen.
Det er ikke uvanlig at ting tar mye lengre tid enn beregnet i Vest-Afrika, så vi blei sittende å vente i to og en halv time på at vi blei plukket opp og tatt med ut til båten. Vi kunne ha vert mer uheldig da to andre som skulle om bord samtidig som oss hadde sittet og ventet i over tre timer da vi kom.
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10134443Large_zps0f9742a1.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10134443Large_zps0f9742a1.jpg.html)
Om morgenen er det stappfult her med folk som venter på crewbåt ut til forskjellige rigger og båter
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10151110Large_zps82697a02.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10151110Large_zps82697a02.jpg.html)
Til slutt to dansker i havna.
Takk for at du tok deg til til å les denne rapporten, beklager at noen av bildene ikke er helt i fokus, forstyrret av refleksjoner og preget av stor hastighet på kjøretøy man sitter i, skulle også ønske at man hadde huske på å ta litt flere bilder i noen situasjoner.
Takk for eksotisk rapport!
Tusen takk for en interessant rapport!
Da vi kom ut på jetbroa sto det to politibetjenter og ventet, har sett dette ved flere anledninger på OSL, BGO og AES med fly fra AMS. Er det folk de vil ha fatt i og sjekke id på når de står der på denne måten?
Er vel som oftest det. Men trenger ikke å være spesifikke/navngitte personer de er på utkikk etter, det kan være en generell territorialkontroll. Men flighten fra AMS er ikke høyaktuell for det, den er nok mer i tollvesenets interesse. Er du sikker på at det var politi eller grensekontrollører, og ikke tollbetjenter?
Er vel som oftest det. Men trenger ikke å være spesifikke/navngitte personer de er på utkikk etter, det kan være en generell territorialkontroll. Men flighten fra AMS er ikke høyaktuell for det, den er nok mer i tollvesenets interesse. Er du sikker på at det var politi eller grensekontrollører, og ikke tollbetjenter?
Jeg er helt sikker på at det var et ID-kort med Politi vertfall han ene hadde, den andre personen er jeg ikke sikker på.
Da jeg sist kom til BGO var det toll med hund på jetbroa samt at jeg mener at jeg såg en politi-id også. Forøvrig hadde tollvesnet id-sjekk gjennom grønn sone den gangen, har de myndighet til det?
Glimrende rapport!
Veldig interessant lesning.
Spennende lesing :) Følte du deg trygg der?
Takk for eksotisk rapport. Kjekt med bilder og beskrivelser fra destinasjonen også. Tar gjerne mer en annen gang.
KristianSk
13-12-2014, 11:12
Takk for kjempefin rapport! Gir Flying Blue Petroleum tilgang til OSL-loungen også, eller kjøpte du deg inn?
Takk for kjempefin rapport! Gir Flying Blue Petroleum tilgang til OSL-loungen også, eller kjøpte du deg inn?
Etter jeg var igjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll gikk turen til KLM-loungen rundt hjørnet og opp trappa hvor jeg kom meg inn for første gang på skikkelig vis med mitt nyervervede gullkort (har egentlig ikke fått selve kortet ennå, men at det sto Flying blue gold på boardingpasset var godt nok),
;)........
KristianSk
13-12-2014, 11:21
;)........
Sånn går det når man skumleser og ser mest på bildene ;)
Spennende lesing :) Følte du deg trygg der?
Vi reiser alltid som en del av et organisert opplegg, vi har ikke noe ekstra sikkerhetsopplegg rundt oss når vi reiser rundt i byen til og fra hotell og båten. Det er ikke direkte farlig, men den store forskjellen mellom de som har mye og de som har ingenting er så stor kombinert med korrupsjon gjør at jeg føler meg ikke helt trygg likevel å gå alt for mye gatelangs.
Det kan være jeg er litt skeptisk da man ikke vet hvem man skal stole på som for eksempel om man havner på et brukbart sykehus om ulykken er ute eller om politiet vil behandle deg rettferdig eller om de kun er ute etter å få penger ut av deg.
Jeg har alltid et sett med reisevaluta som jeg kaller det, i tilfelle man skal ende opp i en uheldig situasjon.
Jeg er helt sikker på at det var et ID-kort med Politi vertfall han ene hadde, den andre personen er jeg ikke sikker på.
Da jeg sist kom til BGO var det toll med hund på jetbroa samt at jeg mener at jeg såg en politi-id også. Forøvrig hadde tollvesnet id-sjekk gjennom grønn sone den gangen, har de myndighet til det?
Ja, det er godt mulig at det var politiet. Grunnene til at man står der kan jo være så mangt.
Nå jobber ikke jeg i tollvesenet, så jeg tør ikke å svare bombastisk. Men tolloven gir tollmyndighetene anledning til å foreta undersøkelse på person som ferdes på vei til/fra tollområdet. Enhver har da plikt til å medvirke til denne kontrollen. Om det er sjekk av id eller bagasje tror jeg ikke spiller noen rolle, da begge deler sannsynligvis går innunder hjemmelen.
petter380
13-12-2014, 22:40
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10131809Large_zpsc34435f4.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10131809Large_zpsc34435f4.jpg.html)
Tidsforskjellen mellom bildet over og under er 53 sekunder
http://i1375.photobucket.com/albums/ag470/rjonsen/Angolarapport/2014-12-10131921Large_zps13cc1a54.jpg (http://s1375.photobucket.com/user/rjonsen/media/Angolarapport/2014-12-10131921Large_zps13cc1a54.jpg.html)
Interessant lesing og personlige kommentarer som den over. Minner meg om turen i Nord-Korea i august - gikk ikke mange sekundene i mellom...
Fredrik74
13-12-2014, 23:34
Tack för intressant rapport. Angola står på listan över länder jag inte tänker besöka om jag inte måste så det är väldigt intressant att se hur andra haft det.
Veldig flott rapport! Jeg leser gjerne flere slike. :)
Vi reiser alltid som en del av et organisert opplegg, vi har ikke noe ekstra sikkerhetsopplegg rundt oss når vi reiser rundt i byen til og fra hotell og båten. Det er ikke direkte farlig, men den store forskjellen mellom de som har mye og de som har ingenting er så stor kombinert med korrupsjon gjør at jeg føler meg ikke helt trygg likevel å gå alt for mye gatelangs.
Det kan være jeg er litt skeptisk da man ikke vet hvem man skal stole på som for eksempel om man havner på et brukbart sykehus om ulykken er ute eller om politiet vil behandle deg rettferdig eller om de kun er ute etter å få penger ut av deg.
Jeg har alltid et sett med reisevaluta som jeg kaller det, i tilfelle man skal ende opp i en uheldig situasjon.
Hadde du reist dit alene da? Uten at noen organiserer det?
MountainDew
14-12-2014, 00:58
Angola og Namibia er etter det jeg har hørt relativt velfungerende land. Håper det kommer flere bilder etterhvert :)
Namibia er, etter hva jeg forstår helt kurant. Jeg har en bekjent som har drevet bushflyving det et par år. Angola er en divisjon under..
BGOflyer
14-12-2014, 09:22
Artig å lese, skal selv ned dit i januar. Forøvrig hadde jeg en kollega på lufthansamaskinen som ble påkjørt av en deicingbil hvor kollegaene dine reiste, og de ble til slutt 14 timer forsinket.
Hadde du reist dit alene da? Uten at noen organiserer det?
Svaret er enkelt og greit, nei! Det er alt for mange ukjente faktorer, mange andre afrikanske land som står på min ønskeliste over reisemål, Angola er ikke ett av dem.
Takker for supereksotisk rapport. Elsker å lese sånne som er langt utenfor mitt univers, og du skriver bra.
Interessant og spennende lesning! Takk for fin rapport.
sirpjalle
14-12-2014, 22:56
Kjør på hvis du har mer på lur. Enkelt og greit, en eksotisk TR.... :)
Takk for titten - veldig bra!
Kjør på hvis du har mer på lur. Enkelt og greit, en eksotisk TR.... :)
Skulle gjerne lagt ut flere bilder, det var mye som måtte forkastes på grunn av dårlig kvalitet mens man var ute på kjøretur. Skal prøve å ta flere bilder når jeg reiser hjem og om bord igjen :)
Hadde seks tilsvarende turer til Luanda i fjor, med ytterligere to til i år.
Vi reiste om Stockholm for å hente STV visumet der, nå har eg LTV så da blir det direkte til Amsterdam før faste ruta nedover med KL 581, heimturen gjekk som regel på torsdagen med AF 929, der hadde vi nesten faste seter :)
Ser på eine bilde at BA bruker B747, var kun B777 som var der når vi var der nede.
Forøvring landa BA først før Rio flyet til TAAG Angola kom, dermed var køen som regel ut på tarmac i immigrasjon når KLM flyet landa. Her var trikset å komme sist inn på rette buss fra flyet om man fekk til det
Om man mangler Gul Feber så kan man betale seg fra det uten å ta den der nede, var $25 for nokre år siden men der har vel stege kan eg tenke meg
Da eg venta på LTV visum fekk eg ikkje Recibo når eg skulle reise heim, dermed blei eg bøtelagt med $4500 for å være ulovlig i landet siden mitt gyldig visum var i passet dei hadde og mitt andre pass som eg reiste heim på ikkje hadde gyldig visum i. Når eg kom tilbake 5 veker seinare mente dei på at bota ikkje var betalt (det var den), så da måtte man ut med nye $4500 :) Heldigvis etter mange timer venting både her og der, så betalte agenten for oss og fekk oss igjennom...
Fra Luanda hadde vi charterfly nord til Soyo kor vi fløy ut til båten i en Sikorsky S-76C+++, så det blei fire ganger innom immigrasjon da Soyo rekner seg for "en stat i staten"
En ting dei har masse av i Luanda, og da enormt masse av er Søppel! Over alt er det søppel, store berg meg søppel, fulle skråninger med søppel, over alt er det søppel!
Neste år skal vi ned igjen, inkl. Congo, Nigeria og Elfenbenskysten...
Lunge tilgang med Flying Blue Petroleum fungerer omtrent bare på Schiphol og da om man kommer med KLM og reiser videre med KLM...
Lunge tilgang med Flying Blue Petroleum fungerer omtrent bare på Schiphol og da om man kommer med KLM og reiser videre med KLM...
Det er vel offisielt kun i AMS og på CDG det skal virke, og kun med KL/AF-metal? I såfall er det jo bare riktig og etter boken. :)
Takker så mye for tilbakemeldingene og alle som har tatt bryet med å lese rapporten! :)
Skal se om jeg får til en hjemreiserapport om en måneds tid forhåpentligvis med flere bilder.
Kjekt å se TR fra det "U-landet" man selv jobber i. Bilder av mye kjente ting.
Gleder meg til hjemreisen rapporten din ;)
AvoidingRoyster
26-12-2014, 17:28
Takk for en fin og velskrevet tripreport med en noe eksotisk destinasjon. Fin lesning.
Da er hjemreisen klar:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=130141