AvoidingRoyster
07-12-2014, 13:55
Hallo folkens.
Det var aldri intensjonen å lage en tripreport fra denne i utgangspunktet eventløse mileagerun`et mellom Oslo og Malaga. Jeg skrev litt på Ipaden i løpet av turen mest for å ha noe å henge fingrene i. Ser nå at det ble litt som skjedde allikevel så jeg slenger den like så godt ut. Kan dessverre ikke friste med fancy bilder og eksklusive lounger. Første kan jeg legger ut en "tripreport" så here goes:
Del 1 Oslo - Malaga
SAS Plus
Sete 1 A
Boeing 737-700 WL
CPH- SFO tidligere i år og IAD-CPH begge i biz samt noe innenriks i Norge og innenriks i USA gjorde at EBG plutselig var veldig nærme. Som en siste innspurt for å sikre Eurobonus Gold til neste år, besluttet jeg å ta en MR av den velkjente Sør-Europa i SAS Plus-varianten, nærmere bestemt Malaga. Slik at jeg neste onsdag ved retur fra en 4 dager i Reykjavik er EBG.
Min kjære samboer stilte opp som sjåfør fra hjem til togstasjonen i Asker. Første etappe var flytoget. 0545 var jeg på plass, amex-kortet ble trukket i flytogets automat og man var kort tid etter på vei til OSL.
Et eller annet sted mellom Drammen og Asker ble jeg plutselig rammet av en merkelig nostalgisk og merkelig litt halvtrist følelse. Etter Eurobonus sin omlegging av bonusopptjeningen fra og med 1 januar, blir det slutt på de gunstige sør-europaturene for oss med denne for mange uforståelige hobbyen. Tror ikke min samboer blir så lei seg av at det blir mindre kjøring på henne til ukristelige tider for at jeg skal ut å fly. All ære for tålmodigheten og velvilligheten din Marthe.
Jeg innså at dette var nok en av de siste turene hvor jeg skulle ut og reise, hvor reisemålet på ingen måte var målet. Siste gang hvor målet i seg selv var reisen.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmålet "Roy, hvorfor i alle verdens navn og rike gidder du å bruke penger på å fly bare for å fly"
Jeg har ingen problem med å forstå at de aller aller fleste stiller seg totalt uforstående til dette. Jeg har selv vansker med å beskrive det for andre en de som driver med det selv.
For meg handler det om en grunnleggende forkjærlighet for alt som har med luftfart å gjøre. En fasinasjon jeg nok har arvet av min far, bare at jeg nok en enda mer angrepet av basillen en han var i sin tid.
Men det er ikke bare flyet i seg selv som fascinerer, det er hele pakken.
Følelsen jeg får når jeg setter meg ned i setet på flytoget og vet jeg straks skal ut å fly, lukten av jetfuel som møter meg når jeg ankommer flyplassen.
Å betrakte alle menneske som forventningsfullt ser frem til ferie, den stressende mannen i mørk dress og koffert som skal rekke møtet sitt i Brussel, den lille jenta med rosa Hello Kitty-sekk på ryggen, som i det ene øyeblikket gråter sine vemodige tårer fordi hun skal forlate mamma og pappa, men i neste øyeblikk stråler av glede fordi hun kommer på at bestemor venter ved ankomst. Følelsen av ro som kommer over meg når jeg sitter i loungen til SAS, med en kaffekopp og en avis. Ja alt dette og mer,denne totalpakken gjør at for meg, så kan faktisk en flytur bare for flyturens skyld være en liten ferien for meg. Et lite avbrekk fra hverdagen hvor jeg omgir meg med det som fascinerer meg aller mest, nemlig luftfart. Oppå dette blir det jo etterhvert en liten jakt etter å klarte så langt opp på Eurobonusstigen som man får til. Men gullkortet fra SAS er på ingen måte det som driver meg mest.
Men ja så var det selve turen da.
To smilende damer ønsket velkommen til SAS sin utelandslounge. Stille og rolig en lørdags morgen. Enkelt frokost, avis og en kaffekopp. Perfekt.
Klokken nærmet seg boardingtid og jeg ruslet i retning av gaten.
Prioritert ombordstigning ble for en gangs skyld myndig håndhevet. SAS GO og de uten *A Gold og oppover ,som prøvde seg på en frekkas ble pent avvist.
Ruslet nedover mot flyet, et kjapt blikk mot høyre i retning venstre vinge gjorde det klart at det luktet deice lang vei.
https://farm8.staticflickr.com/7481/15966350565_c949e30f0f_k.jpg (https://flic.kr/p/qjTHLi)20141206_084838 (https://flic.kr/p/qjTHLi) by royajohansen (https://www.flickr.com/people/129098708@N05/), on Flickr
En smørblid kabinbesetning ønsket oss velkommen og serverte følgende strofe. "Ja nå skal det vel bli godt å komme ned til varmen" en sannhet for de fleste vil jeg tro, men jeg fikk meg ikke til å si "du vi sees 50 minutter etter landing vi, skal tilbake med samme fly skjønner du" selv om alle mine forrige MR's blir møtt av extra service når de oppdager at jeg er en fly, frequent flyer-program og luftfartsnerd av dimensjoner som flyr for flyturen og poengenes skyld.
Pushback on time klokken 0905, tur innom deice hvor et par SAS-maskiner, en NAX-maskin og en Novair med kurs for Gran Canaria ble angrepet av metallmonstre med langt hals som velvillig spylte flyet med passende fludium.
https://farm8.staticflickr.com/7538/15964468551_f315a18e62_h.jpg (https://flic.kr/p/qjJ5iM)20141206_092145 (https://flic.kr/p/qjJ5iM) by royajohansen (https://www.flickr.com/people/129098708@N05/), on Flickr
Snøkrystallene kapitulerte umiddelbart og snuten til SE-RJS svingte inn på rullebane 01L. I samme øyeblikk hører jeg fra mitt sete 1A at kabinsjefen river av seg setebeltet og stormer nedover midtgangen og formaner på både det ene og andre språket "Sitt ned, vi tar umiddelbart av, you need to sit down we are departing in seconds osv"
Purseren kommer gående tilbake til sitt sete noen sekunder senere hvor hun meddeler oss i nærheten at en passasjer fant det for godt å strekke litt på beina idet flyet står på rullebanen. Situasjonen ble ikke lettere av at vedkommende ble fraktet i rullestol ombord i flyet med dertil dårlig fungerende bein. I samme sekund som purser var fremme ved sitt sete fant kapteinen ut at det var på tide å komme seg i luften før vi passasjerer fant på mer tull. Full spiker og rotate mot en skyfri himmel og en vakkert vinterlandskap ble lagt under oss.
Roen senker seg over kabinen, skilt ble slukket, kaffe servert med en smil fra to rutinerte vokse flyvertinner. For min del frokost nr 2(nr 1 fra SAS loungen) bestående av en sandwich, ramlösa og kaffe, eller rettere sagt kaffekopper. Mange av de.
Herremannen lengst fremst og til venstre i flyet kunne meddele at vi hadde lagt oss på 12200 meter og at vi i skrivende stund var ved vestkysten av Jylland. Turen ville gå over Amsterdam, Paris og Madrid før Malaga ville åpenbare seg.
Jeg ble på et tidspunkt stående å vente i dokø ved det fremre toalettet. Da slo som det ofte gjør snokegenet inn da jeg oppdaget passasjerlisten som var teipet opp på en av dørene i gallyen. Øverst på arket sto det et navn jeg dro kjensel på under teksten Frequent Flyer, ved siden av navnet sto det EB Pandion. Det viste seg å være tidligere fotballproff Tore Pedersen, som viste seg å være en aldeles trivelig fyr. Ja sånn rent bortsett fra at beina hans til tider stakk et godt stykke under setet mitt og langt inn på "mitt gulv"Men slik må da vel en med Pandion-status få lov til:)
https://farm8.staticflickr.com/7507/15964489241_a8c5854ae8_h.jpg (https://flic.kr/p/qjJbsv)20141206_124659 (https://flic.kr/p/qjJbsv) by royajohansen (https://www.flickr.com/people/129098708@N05/), on Flickr
Pandionføtter på besøk.
Pandionpassasjeren fikk også den lille ekstra oppmerksomheten av cabincrewet som et slikt nivå fortjener. Har både sett og hørt tidligere at dette er høyst varierende. Fint å se av kabinpersonalet.
Resten av turen nedover forløp uten de store hendelsene. Kom inn mot Malaga, downwind, left base and left to final. Stødig landing og ivrig bremsing, ut på taxebanen på høyre flanke, rulle rulle, bremse bremse. Følge etter liten gul bil som viser vei, så var man fremme ved AGP.
https://farm8.staticflickr.com/7575/15964528761_e99576d28b_h.jpg (https://flic.kr/p/qjJocT)20141206_131104 (https://flic.kr/p/qjJocT) by royajohansen (https://www.flickr.com/people/129098708@N05/), on Flickr
I minuttene før døren ble åpnet tittet jeg ned og en lapp med ordene flyertalk på en av medpassasjerene sin håndbaggasje fikk min oppmerksomhet. I samme øyeblikk sier vedkommende til kabinsjefen at service nedover var så god at han gjerne skulle vært med opp igjen. Jeg ser mitt snitt til å komme med en kvikk kommentar om at jeg faktisk skal være med på hjemreisen om 50 minutter(uvitende 50 minutter var et stykke fra sannheten skulle det vise seg) Den umiddelbare responsen er, "ute på Mileagerun du eller?"
Det skulle vise seg at mannen rett bak meg i rekken var en vel så aktiv kar innenfor flyreiser. Når man møter artsfrender skal det ikke mye til før praten er i gang. Ute i terminalen ble Tore Pedersen og hans reisekamerat ønsket god tur videre. Spørsmålet om jeg skulle opp i loungen før retur kom fra mitt nye bekjentskap fra Flyertalk. Jeg sa som sant var at gullkortet enda var en OSL-KEF tur unna. "Ikke noe problem, du kan bli med som gjest på mitt kort" herren var åpenbart vennligheten selv, før jeg visste ordet av det var jeg i Sala Europe Lounge Malaga.
Det ble ikke tid til mer en 15 minutter men det var veldig trivelig med en prat med likesinnede. Melding til passasjerer til SK 4684 om at boarding var i gang kom på høyttalerne. Jeg takket for samværet og hastet i retning gate 48 for hjemturen.
Det var på hjemreisen "morroa" virkelig begynte.
Del 2 følger rett under denne posten.
Det var aldri intensjonen å lage en tripreport fra denne i utgangspunktet eventløse mileagerun`et mellom Oslo og Malaga. Jeg skrev litt på Ipaden i løpet av turen mest for å ha noe å henge fingrene i. Ser nå at det ble litt som skjedde allikevel så jeg slenger den like så godt ut. Kan dessverre ikke friste med fancy bilder og eksklusive lounger. Første kan jeg legger ut en "tripreport" så here goes:
Del 1 Oslo - Malaga
SAS Plus
Sete 1 A
Boeing 737-700 WL
CPH- SFO tidligere i år og IAD-CPH begge i biz samt noe innenriks i Norge og innenriks i USA gjorde at EBG plutselig var veldig nærme. Som en siste innspurt for å sikre Eurobonus Gold til neste år, besluttet jeg å ta en MR av den velkjente Sør-Europa i SAS Plus-varianten, nærmere bestemt Malaga. Slik at jeg neste onsdag ved retur fra en 4 dager i Reykjavik er EBG.
Min kjære samboer stilte opp som sjåfør fra hjem til togstasjonen i Asker. Første etappe var flytoget. 0545 var jeg på plass, amex-kortet ble trukket i flytogets automat og man var kort tid etter på vei til OSL.
Et eller annet sted mellom Drammen og Asker ble jeg plutselig rammet av en merkelig nostalgisk og merkelig litt halvtrist følelse. Etter Eurobonus sin omlegging av bonusopptjeningen fra og med 1 januar, blir det slutt på de gunstige sør-europaturene for oss med denne for mange uforståelige hobbyen. Tror ikke min samboer blir så lei seg av at det blir mindre kjøring på henne til ukristelige tider for at jeg skal ut å fly. All ære for tålmodigheten og velvilligheten din Marthe.
Jeg innså at dette var nok en av de siste turene hvor jeg skulle ut og reise, hvor reisemålet på ingen måte var målet. Siste gang hvor målet i seg selv var reisen.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmålet "Roy, hvorfor i alle verdens navn og rike gidder du å bruke penger på å fly bare for å fly"
Jeg har ingen problem med å forstå at de aller aller fleste stiller seg totalt uforstående til dette. Jeg har selv vansker med å beskrive det for andre en de som driver med det selv.
For meg handler det om en grunnleggende forkjærlighet for alt som har med luftfart å gjøre. En fasinasjon jeg nok har arvet av min far, bare at jeg nok en enda mer angrepet av basillen en han var i sin tid.
Men det er ikke bare flyet i seg selv som fascinerer, det er hele pakken.
Følelsen jeg får når jeg setter meg ned i setet på flytoget og vet jeg straks skal ut å fly, lukten av jetfuel som møter meg når jeg ankommer flyplassen.
Å betrakte alle menneske som forventningsfullt ser frem til ferie, den stressende mannen i mørk dress og koffert som skal rekke møtet sitt i Brussel, den lille jenta med rosa Hello Kitty-sekk på ryggen, som i det ene øyeblikket gråter sine vemodige tårer fordi hun skal forlate mamma og pappa, men i neste øyeblikk stråler av glede fordi hun kommer på at bestemor venter ved ankomst. Følelsen av ro som kommer over meg når jeg sitter i loungen til SAS, med en kaffekopp og en avis. Ja alt dette og mer,denne totalpakken gjør at for meg, så kan faktisk en flytur bare for flyturens skyld være en liten ferien for meg. Et lite avbrekk fra hverdagen hvor jeg omgir meg med det som fascinerer meg aller mest, nemlig luftfart. Oppå dette blir det jo etterhvert en liten jakt etter å klarte så langt opp på Eurobonusstigen som man får til. Men gullkortet fra SAS er på ingen måte det som driver meg mest.
Men ja så var det selve turen da.
To smilende damer ønsket velkommen til SAS sin utelandslounge. Stille og rolig en lørdags morgen. Enkelt frokost, avis og en kaffekopp. Perfekt.
Klokken nærmet seg boardingtid og jeg ruslet i retning av gaten.
Prioritert ombordstigning ble for en gangs skyld myndig håndhevet. SAS GO og de uten *A Gold og oppover ,som prøvde seg på en frekkas ble pent avvist.
Ruslet nedover mot flyet, et kjapt blikk mot høyre i retning venstre vinge gjorde det klart at det luktet deice lang vei.
https://farm8.staticflickr.com/7481/15966350565_c949e30f0f_k.jpg (https://flic.kr/p/qjTHLi)20141206_084838 (https://flic.kr/p/qjTHLi) by royajohansen (https://www.flickr.com/people/129098708@N05/), on Flickr
En smørblid kabinbesetning ønsket oss velkommen og serverte følgende strofe. "Ja nå skal det vel bli godt å komme ned til varmen" en sannhet for de fleste vil jeg tro, men jeg fikk meg ikke til å si "du vi sees 50 minutter etter landing vi, skal tilbake med samme fly skjønner du" selv om alle mine forrige MR's blir møtt av extra service når de oppdager at jeg er en fly, frequent flyer-program og luftfartsnerd av dimensjoner som flyr for flyturen og poengenes skyld.
Pushback on time klokken 0905, tur innom deice hvor et par SAS-maskiner, en NAX-maskin og en Novair med kurs for Gran Canaria ble angrepet av metallmonstre med langt hals som velvillig spylte flyet med passende fludium.
https://farm8.staticflickr.com/7538/15964468551_f315a18e62_h.jpg (https://flic.kr/p/qjJ5iM)20141206_092145 (https://flic.kr/p/qjJ5iM) by royajohansen (https://www.flickr.com/people/129098708@N05/), on Flickr
Snøkrystallene kapitulerte umiddelbart og snuten til SE-RJS svingte inn på rullebane 01L. I samme øyeblikk hører jeg fra mitt sete 1A at kabinsjefen river av seg setebeltet og stormer nedover midtgangen og formaner på både det ene og andre språket "Sitt ned, vi tar umiddelbart av, you need to sit down we are departing in seconds osv"
Purseren kommer gående tilbake til sitt sete noen sekunder senere hvor hun meddeler oss i nærheten at en passasjer fant det for godt å strekke litt på beina idet flyet står på rullebanen. Situasjonen ble ikke lettere av at vedkommende ble fraktet i rullestol ombord i flyet med dertil dårlig fungerende bein. I samme sekund som purser var fremme ved sitt sete fant kapteinen ut at det var på tide å komme seg i luften før vi passasjerer fant på mer tull. Full spiker og rotate mot en skyfri himmel og en vakkert vinterlandskap ble lagt under oss.
Roen senker seg over kabinen, skilt ble slukket, kaffe servert med en smil fra to rutinerte vokse flyvertinner. For min del frokost nr 2(nr 1 fra SAS loungen) bestående av en sandwich, ramlösa og kaffe, eller rettere sagt kaffekopper. Mange av de.
Herremannen lengst fremst og til venstre i flyet kunne meddele at vi hadde lagt oss på 12200 meter og at vi i skrivende stund var ved vestkysten av Jylland. Turen ville gå over Amsterdam, Paris og Madrid før Malaga ville åpenbare seg.
Jeg ble på et tidspunkt stående å vente i dokø ved det fremre toalettet. Da slo som det ofte gjør snokegenet inn da jeg oppdaget passasjerlisten som var teipet opp på en av dørene i gallyen. Øverst på arket sto det et navn jeg dro kjensel på under teksten Frequent Flyer, ved siden av navnet sto det EB Pandion. Det viste seg å være tidligere fotballproff Tore Pedersen, som viste seg å være en aldeles trivelig fyr. Ja sånn rent bortsett fra at beina hans til tider stakk et godt stykke under setet mitt og langt inn på "mitt gulv"Men slik må da vel en med Pandion-status få lov til:)
https://farm8.staticflickr.com/7507/15964489241_a8c5854ae8_h.jpg (https://flic.kr/p/qjJbsv)20141206_124659 (https://flic.kr/p/qjJbsv) by royajohansen (https://www.flickr.com/people/129098708@N05/), on Flickr
Pandionføtter på besøk.
Pandionpassasjeren fikk også den lille ekstra oppmerksomheten av cabincrewet som et slikt nivå fortjener. Har både sett og hørt tidligere at dette er høyst varierende. Fint å se av kabinpersonalet.
Resten av turen nedover forløp uten de store hendelsene. Kom inn mot Malaga, downwind, left base and left to final. Stødig landing og ivrig bremsing, ut på taxebanen på høyre flanke, rulle rulle, bremse bremse. Følge etter liten gul bil som viser vei, så var man fremme ved AGP.
https://farm8.staticflickr.com/7575/15964528761_e99576d28b_h.jpg (https://flic.kr/p/qjJocT)20141206_131104 (https://flic.kr/p/qjJocT) by royajohansen (https://www.flickr.com/people/129098708@N05/), on Flickr
I minuttene før døren ble åpnet tittet jeg ned og en lapp med ordene flyertalk på en av medpassasjerene sin håndbaggasje fikk min oppmerksomhet. I samme øyeblikk sier vedkommende til kabinsjefen at service nedover var så god at han gjerne skulle vært med opp igjen. Jeg ser mitt snitt til å komme med en kvikk kommentar om at jeg faktisk skal være med på hjemreisen om 50 minutter(uvitende 50 minutter var et stykke fra sannheten skulle det vise seg) Den umiddelbare responsen er, "ute på Mileagerun du eller?"
Det skulle vise seg at mannen rett bak meg i rekken var en vel så aktiv kar innenfor flyreiser. Når man møter artsfrender skal det ikke mye til før praten er i gang. Ute i terminalen ble Tore Pedersen og hans reisekamerat ønsket god tur videre. Spørsmålet om jeg skulle opp i loungen før retur kom fra mitt nye bekjentskap fra Flyertalk. Jeg sa som sant var at gullkortet enda var en OSL-KEF tur unna. "Ikke noe problem, du kan bli med som gjest på mitt kort" herren var åpenbart vennligheten selv, før jeg visste ordet av det var jeg i Sala Europe Lounge Malaga.
Det ble ikke tid til mer en 15 minutter men det var veldig trivelig med en prat med likesinnede. Melding til passasjerer til SK 4684 om at boarding var i gang kom på høyttalerne. Jeg takket for samværet og hastet i retning gate 48 for hjemturen.
Det var på hjemreisen "morroa" virkelig begynte.
Del 2 følger rett under denne posten.