PDA

View Full Version : Skandinaviske Trafikktall November


Cockpitview
06-12-2014, 09:36
Arlanda ser ut til å lande mykt med 3,% vekst for November.
Billund tilbake med 5% og Aalborg tilbake med hele 12%.

Ser man på tallene fra Norwegian meldes det om at veksten kommer fra ruter utenfor Skandinavia.

Det blir spennende å følge tallene inn i vinteren.

Someone
11-12-2014, 08:02
1.844.627 og +2,4% for CPH i november. Utenriks er +3,3% og innenriks -5,9%. Transfer er opp 1,5% og IC +7,3%

Cockpitview
11-12-2014, 08:19
1.844.627 og +2,4% for CPH i november. Utenriks er +3,3% og innenriks -5,9%. Transfer er opp 1,5% og IC +7,3%

Da smetter OSL forbi med tallene som slippes senere i dag.

Dash
11-12-2014, 08:28
Billund tilbake med 5%

I BLL er det for første gang på lenge nedgang i trafikk innenriks. Noe som er et lite paradoks, da antall daglige avganger økte fra 5 til 6 i november.

SQ321
11-12-2014, 09:40
Noen som har en formening om hvorfor transfer har stagnert sammenlignet med tidligere mnd? Dersom jeg husker rett så hadde CPH en sterk økning fra april av (ligget jevnt på ca 12-14 % økning) men dette har nå stagnert.

Someone
11-12-2014, 13:30
OSL: 1.854.907 +1,7%

Innland: 923.654 -0,3%
Utland: 931.253 +3,8%

Nedgang i flybevelgelser på 5,1% så det er enten større eller fullere fly


Ser man på Norge under ett så falt flytrafikken på Avinor sine flyplasser for første gang på 6 år, med -0,3%. Ser ut som det er OSL som står for all vekst for SVG -2,2%, TRD -2,0% og BGO -5,0% faller alle, og på de mindre flyplassene er det flere med nedgang enn økning

Utenom Avinor så merker Rygge og Torp kuttene til Ryanair. På Rygge faller utenrikstraffikken med -14% og på Torp med -4,4%.

EvakCPH
11-12-2014, 13:46
I BLL er det for første gang på lenge nedgang i trafikk innenriks. Noe som er et lite paradoks, da antall daglige avganger økte fra 5 til 6 i november.

Jeg kan godt huske nyheden om, at SAS ville øge på ruten, men kom den 6. afgang nogensinde? Tror faktisk ruten er gået fra 5 til 4 daglige afgange:

”Det er en af de eneste måneder i 2014, hvor indenrigsruten viser et fald. Og tendensen må forventes at fortsætte i de kommende måneder, da SAS flyver en daglig afgang mindre denne vinter.” siger Kjeld Zacho Jørgensen.

http://www.check-in.dk/-billund-paa-kurs-mod-aarsrekord#.VImRuTGG-T8

EvakCPH
11-12-2014, 13:53
Noen som har en formening om hvorfor transfer har stagnert sammenlignet med tidligere mnd? Dersom jeg husker rett så hadde CPH en sterk økning fra april av (ligget jevnt på ca 12-14 % økning) men dette har nå stagnert.

Fra 14,9% i oktober til 1,5% i november. Samlet årlig stigning er stadig 13,4%.

Men hvad grunden til den markante ændring er, ved jeg ikke.

Men sommerens stærke øgning i transfer har vi jo heller ikke kunnet forklare? Sommerperioden burde vanligvis betyde færre transferpassagerer?

Det giver ingen mening.

SQ321
11-12-2014, 14:41
Fra 14,9% i oktober til 1,5% i november. Samlet årlig stigning er stadig 13,4%.

Men hvad grunden til den markante ændring er, ved jeg ikke.

Men sommerens stærke øgning i transfer har vi jo heller ikke kunnet forklare? Sommerperioden burde vanligvis betyde færre transferpassagerer?

Det giver ingen mening.

Sommerprogrammet går fra april ut oktober så mulig det er en del ruter som gikk S14 som ikke gikk S13, uten at jeg vet hvilke det skulle vært og hvor mange seter det dreier seg om.

Dash
12-12-2014, 10:10
Jeg kan godt huske nyheden om, at SAS ville øge på ruten, men kom den 6. afgang nogensinde? Tror faktisk ruten er gået fra 5 til 4 daglige afgange:

”Det er en af de eneste måneder i 2014, hvor indenrigsruten viser et fald. Og tendensen må forventes at fortsætte i de kommende måneder, da SAS flyver en daglig afgang mindre denne vinter.” siger Kjeld Zacho Jørgensen.

http://www.check-in.dk/-billund-paa-kurs-mod-aarsrekord#.VImRuTGG-T8

Det har du rett i. Ser ikke ut som den 6. avgangern kom i gang nei. Merkelig det der, økninger markedsføres mye mer enn kutt :p

haavig
12-12-2014, 10:39
Nedgang i flybevelgelser på 5,1% så det er enten større eller fullere fly

Hvilke selskap har kuttet mest her?

Eriksan
12-12-2014, 10:56
Interessant å bryte ned tallene for OSL.

Kommet/reist innland -4,0%
Transfer innland +13,0%
Kommet/reist utland +2,1%
Transfer utland +14,2%

Det er altså transferpax som gjør at terminalpax går opp 1,9%, holder vi transfer utenom er innland/utland -0,9%.

EBGflyer
12-12-2014, 11:54
Interessant å bryte ned tallene for OSL.

Kommet/reist innland -4,0%
Transfer innland +13,0%
Kommet/reist utland +2,1%
Transfer utland +14,2%

Det er altså transferpax som gjør at terminalpax går opp 1,9%, holder vi transfer utenom er innland/utland -0,9%.

Klart. Med flere longhaul destinationer fra DU går Transfer utland vel op.

Cockpitview
12-12-2014, 12:10
Klart. Med flere longhaul destinationer fra DU går Transfer utland vel op.

Transfer tallene vil starte akselereringen fra september neste år.

PointMergeArrival
12-12-2014, 12:17
Nedgang i flybevelgelser på 5,1% så det er enten større eller fullere fly

Hvilke selskap har kuttet mest her?

Det har jo vært restriksjoner fra OSL til SVG/BGO/TRD ifm innføring av nytt luftrom. Det medførte noen kanselleringer, spesielt de første dagene. I tillegg har det vel vært noe mindre Lufthansa noen dager pga streik?
DY har jo også tatt ut sine B733, virker som om de er i en konsolideringsfase nå.

Dette forklarer kanskje litt av nedgangen?