Flyprat >
Flyforum > Kanskje kommer Ethiopian til OSL / OSL som longhaul-flyplass
View Full Version : Kanskje kommer Ethiopian til OSL / OSL som longhaul-flyplass
AirbusTrond
04-12-2014, 21:20
Det hevder i alle fall Aftenposten:
Det afrikanske flyselskapet Ethiopian Airlines skal starte rute fra Oslo til Addis Abeba. Selskapet vil heller satse på ny rute fra Gardermoen enn fra København.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Afrikas-storste-flyselskap-apner-direkterute-til-Oslo-7808635.html
Via Stockholm først, ser det ut til. Det høres vel ut som om Addis kan være et greit knutepunkt.
Strominho
04-12-2014, 21:27
Vi har ikke overveid å gjenåpne ruten fra København, vi ser på det norske markedet som mer spennende, sier Alemtaye..
Ser man det..
I starten vil ruten trolig gå via Stockholm, men etter hvert håper man på at markedet skal gjøre det mulig å operere med en direkterute mellom Oslo og den etiopiske hovedstaden.
Soennende likevel ...
Flyr ikke ET til ARN via VIE ? Blir det da dobbelt tag-on ???
De flyr nå en mix av nonstop og via VIE. VIE blir nok endret.
Cockpitview
04-12-2014, 21:39
Der sprakk den ja. Var senest en artikkel i forrige uke som gikk forumet forbi:)
Alt et visst ikke helt klart enda, så vi må nok vente litt til.
Med tanke på den store andelen transfer pax fra OSL på ARN flightene, er det helt naturlig at de velger å koble sammen OSL med ARN.
Med tanke også på hvor mye Kastrup i mange år har lagt ned av innsats, penger og arbeid for å få Ethiopian til Kastrup, så må jeg si st dette smaker ekstra godt.
Dette blir nok også kroken på døra for DY til DXB.
Ser man det..
Giver meget god mening eftersom der er mere end 3 gange så mange Somaliske flygtninge i Norge som i Danmark.
Cockpitview
04-12-2014, 21:56
Giver meget god mening eftersom der er mere end 3 gange så mange Somaliske flygtninge i Norge som i Danmark.
Så du leste takeoff.dk i forrige uke? ;)
Ja den somaliske trafikken er nok viktig, samtidig som selskapet selv mener å ha data som viser betydelig høyere yield fra OSL enn fra CPH. Da spesielt mye trafikk generert av ulike departement og virksomheter knyttet til norske myndigheter. Dessuten når Etiopian flere destinasjoner i Afrika mer effektivt enn med andre selskap.
Det har også blitt påstått tidligere av Avinor at Både Norge og Sverige har mest Afrika trafikk av de Nordiske landene. Ser man på reisevane analysen fordelt på destinasjon, er det potensielt mange destinasjoner som vil komme inn under Ethiopian fra OSL. Sammen med Arlanda er jeg sikker på at dette blir bra. Så får vi håpe at de får SAS med seg.
Vil ET få trafikkrettigheter på OSL-ARN vv. sånn at det blir mulig å fly wide-body intra-skandinavia? :D
Cockpitview
04-12-2014, 22:54
Vil ET få trafikkrettigheter på OSL-ARN vv. sånn at det blir mulig å fly wide-body intra-skandinavia? :D
Desverre vil de ikke få det.
Litt uvitende om temaet, så jeg lurer på hva som regulerer det? For eksempel har jo GA lokale trafikkrettigheter LGW-AMS vv. som de flyr med 777.
ET har trafikkrettigheter intra-EU, som f.eks. Stockholm-Wien. Imidlertid er ikke EØS-landene inkludert i dette.
Det kan du si men du må ikke glemme at Kastrup udiskutabelt er Skandinavias og Nord Europas viktigste hub og at København har betydelig næringsvirksomhet og et catchment area som provinslufthavnene OSL og ARN ikke på noen måte kan måle seg med;).
LOL kanskje de har lyst til å returne bagasjen min i samme slengen :D :P Jeg tviler på om jeg kommer til å bruke dem igjen, om ikke billetten er mange ganger billigere en de andre...
MountainDew
05-12-2014, 00:58
Hvordan det? :)
Hvorfor det?
Hyggelig nytt. Ethiopian er et ok selskap når man kommer i luften, Addis Ababa flyplass er heller skrall. Om det kommer en annen routing enn via Stockholm, tipper jeg på en mellomlanding et annet sted. Det går nonstop fra ARN noen dager i uken, men også via Wien. Stockholm-ruten har også mellomlandet i Cairo og muligens andre steder.
Cockpitview
05-12-2014, 06:30
Hvordan det? :)
Norwegian har mye Dubai trafikk med reisende som skal videre inn til vanskelige deler av Afrika. De deler opp reisen og benytter Dubai som utgangspunkt for å komme inn i Øst-Afrika. Gjelder spesielt Somalia etter det jeg har hørt.
Det krydret med Emirates, tror jeg gjør det vanskelig å opprettholde ruten.
Norwegian har mye Dubai trafikk med reisende som skal videre inn til vanskelige deler av Afrika. De deler opp reisen og benytter Dubai som utgangspunkt for å komme inn i Vest- Afrika. Gjelder spesielt Somalia etter det jeg har hørt.
Det krydret med Emirates, tror jeg gjør det vanskelig å opprettholde ruten.
Tror du mener Øst-Afrika. Ethiopian har sikkert bedre forbindelser enn det Norwegian kan by på via sin Dubai-rute, men den ruten har vel flere ben enn det.
Cockpitview
05-12-2014, 07:11
Tror du mener Øst-Afrika. Ethiopian har sikkert bedre forbindelser enn det Norwegian kan by på via sin Dubai-rute, men den ruten har vel flere ben enn det.
Korrekt, Øst- Afrika. Rettet nå:)
Jeg tror de fleste bena er knekt med nå både Emirates og Ethiopian inne.
En rute som OSL selv ikke ante ville komme:D. Snakk om julekvelden på kjærringa.
Mulig om de også kan fange opp en del turisttrafikk til Afrika generelt. Har flere venner som har bentyttet ET til Tanzania og Zanzibar. Men ser at de bare flyr til JNB i Sør Afrika og ikke CPT.
Cockpitview
05-12-2014, 09:20
En rute som OSL selv ikke ante ville komme:D. Snakk om julekvelden på kjærringa.
Mulig om de også kan fange opp en del turisttrafikk til Afrika generelt. Har flere venner som har bentyttet ET til Tanzania og Zanzibar. Men ser at de bare flyr til JNB i Sør Afrika og ikke CPT.
Ja, det er vel mer på tross av enn på grunn av.
Desto mer gøy da at det er på bekostning av spesielt en konkurrent i sydlig retning som har vært meget aktive i mange år for å sikre Ethiopian.
Nå blir det jo et skifte på OSL etter jul, så strategien "la heller fjellet komme til deg" vil jeg tro at blir erstattet ganske fort.
Jeg har selv flydd ET til Tanzania og Zanzibar, retur via Arlanda. Helt grei opplevelse, fikk gamle 767 ned og en eldre 757 hjem. 767'ene hadde diverse feil, ett fly fikk ikke opp nesehjulet etter avgang, (endte med sikkerhetslanding i Belgia for å reparere), et annet hadde en defekt CPU som medførte at vi boardet flyet mens den ene motoren gikk...
Addis Ababa har en veldig gammel terminal og en litt nyere, begge er relativt dårlige.
Til tross for dette hadde jeg fint kunne reise med ET på nytt, nå har de vel flere 787 i flåten også.
FlightDeck
05-12-2014, 12:53
Veldig spennende med direkterute (riktignok via ARN) til en afrikansk destinasjon som igjen har stort rutenett videre.
Her er noen av mine erfaringer:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=117548
Strominho
05-12-2014, 12:54
Generelt er det mye mer trafikk mellom Norge og verden, enn Danmark og verden. Så slike ruter gir meget god mening fra OSL, det har du helt rett i.
Jøss. Det var overraskende, men hyggelig nyhet for OSL. Begynner å bi rimelig bra med connections øst- og sørover nå.
EBGflyer
06-12-2014, 04:28
Generelt er det mye mer trafikk mellom Norge og verden, enn Danmark og verden. Så slike ruter gir meget god mening fra OSL, det har du helt rett i.
Måske har du set tal jeg ikke har. Det er jo også lidt mere komplekst end som så. Når du siger Norge, er det jo også trafik ex. Stavanger, Bergen osv, som har ruter ud af Norge. Altså er det ikke alt sammen ex. Oslo. I CPH er en langt større del af trafikken (ud af DK) koncentreret ud af CPH og har samtidig en stor del af det sydlige Sverige som opland.
Derfor kan du jo ikke udlede, at det nødvendigvis giver god mening, for det afhænger jo af, hvor meget trafik ET kan samle op ud af OSL (også med connections).
Strominho
06-12-2014, 08:37
Måske har du set tal jeg ikke har. Det er jo også lidt mere komplekst end som så. Når du siger Norge, er det jo også trafik ex. Stavanger, Bergen osv, som har ruter ud af Norge. Altså er det ikke alt sammen ex. Oslo. I CPH er en langt større del af trafikken (ud af DK) koncentreret ud af CPH og har samtidig en stor del af det sydlige Sverige som opland.
Derfor kan du jo ikke udlede, at det nødvendigvis giver god mening, for det afhænger jo af, hvor meget trafik ET kan samle op ud af OSL (også med connections).
Tror ingen her på forumet er interessert i en ny OSL vs. CPH debatt. Men OSL fungerer som en nasjonal hub i Norge, på samme måte som CPH i DK. Eneste forskjellen er at vi må fly inn, isteden for tog og metro som dere. Den norske økonomien er ca. Dobbelt så stor som den danske. Til tross for tilnærmet lik populasjon.
En annen ting er at vi generer mer flytrafikk som følge av geografisk beliggenhet, ikke bare i landet. Men ut også.
På det grunnlaget gir flere longhaul ruter ut av OSL meget god mening. Så fort kapasiteten er bygd ut vil vi se mange flere slike etableringer. Stort sett alltid på bekostning av CPH. Det er bare å vende seg til det. ..
EBGflyer
07-12-2014, 03:02
Tror ingen her på forumet er interessert i en ny OSL vs. CPH debatt. Men OSL fungerer som en nasjonal hub i Norge, på samme måte som CPH i DK.
Nej, det gør den faktisk ikke. Jeg vil vove at påstå, at andelen af rejser ind/ud af Norge er langt lavere for OSL's vedkommende, da en del af udenrigstrafikken går direkte ud af mange provinsbyer som SVG, BGO eller andre. Hvorfor har ellers KL og Lufthansa så meget success med feed fra disse byer? Jo, hvis det lykkedes en dag at sende al trafik via OSL fra provinsbyerne, så giver jeg dig ret. Desuden er ME-selskabernes indtog i OSL ikke en ubetinget god ting, da de kan skræmme andre aktører væk.
Men billedet du giver er jo langt mere nuanceret og kompliceret end som så. CPH er i øvrigt ikke kun Danmark, men har også stort opland i Sverige.
Jeg er slet ikke ude i en OSL vs CPG-debat, men fremstiller jo tingene ekstremt simplificeret.
Jeg giver dig helt ret i at OSL har mere potentiale, men måske er du en anelse blind af de norske farver. Nordmænd har jo ellers ikke for vane at være patrioter :)
Hvordan er det med Passkontroillen i Norge i disse dager - dvs. hvor lett er det aa komme inn i Norge om man ikke akkurat oppfyller "kravene" for hvem Norge vil ha inn i Norge ? Vaar lille familie er blant de Norge ikke helt vil ha - dvs. jeg som foedt og oppviokst i Norge kan fint komme inn, og vaar lille Beagle var ogsaa velkommen, men min kone derimot ! Saa vi vi velger alltid et annet land i Schengen enn Norge ved ankommst i fra USA - det blir mye hyggligere slik (det er ikke veldig hyggelig aa mote veggen i den Norske Passkontrollen)
Ingen kontroll etter at du er sluppet inn i Schengen. Ta Lufthansa.
Strominho
07-12-2014, 10:19
Nej, det gør den faktisk ikke. Jeg vil vove at påstå, at andelen af rejser ind/ud af Norge er langt lavere for OSL's vedkommende, da en del af udenrigstrafikken går direkte ud af mange provinsbyer som SVG, BGO eller andre. Hvorfor har ellers KL og Lufthansa så meget success med feed fra disse byer? Jo, hvis det lykkedes en dag at sende al trafik via OSL fra provinsbyerne, så giver jeg dig ret. Desuden er ME-selskabernes indtog i OSL ikke en ubetinget god ting, da de kan skræmme andre aktører væk.
Det er riktig at vi har flere lufthavner i Norge, noen også med litt utenrikstrafikk som SVG, BGO og TRD. Men dette vil jeg si bare taler for OSL's fordel. Hadde OSL fått tilbudet, altså flere Longhaul ruter, så ville mange av de som reiser med nevnte KLM, heller velge en stopp i OSL. Hvorfor? Vel, hvis man skal reise jorda rundt for eksempel på jobb. Så er det for det første; mye kortere til OSL. For det andre så er det, ved forsinkelser, bedre med 30 daglige avganger mellom OSL - TRD, enn en avgang mellom AMS - TRD. Dette gjelder for de andre flyplassene også.
Og jo, OSL er den nasjonale huben i Norge. Den er ikke like utviklet som CPH, men det jobbes nok med saken.
Men billedet du giver er jo langt mere nuanceret og kompliceret end som så. CPH er i øvrigt ikke kun Danmark, men har også stort opland i Sverige.
..enda mer komplisert er det jo, når du (bevisst?) glemmer det kanskje viktigste "oplandet" for CPH, nemlig norske business pax. Hvordan var det med den SIA ruta, igjen?
Jeg regner med du er førstemann her på forumet med å gratulere OSL, når Ethiopian blir bekreftet.. :)
peterfox
07-12-2014, 16:45
Har jo gode forbindelser til Maurtius og Secychellene,
Cloud Nine og Sheba Gold ser også OK ut.
FlightDeck
07-12-2014, 18:02
Har jo gode forbindelser til Maurtius og Secychellene,
Cloud Nine og Sheba Gold ser også OK ut.
Tror ikke de flyr til Seychellene lenger.
peterfox
07-12-2014, 18:05
Det var dårlig nytt ~ lang weekend i ADD er ikke på min bucket-list
Tror ikke de flyr til Seychellene lenger.
Den er i hvertfall bookbar på noen tilfeldige datoer i januar
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/ADD-SEZ.jpg
Cockpitview
08-12-2014, 23:03
Bitterheten lyser på check-in.dk bloggen der planene om å "gå forbi København"
viser forutsigbart innhold. Det argumenteres kun med den store Etiopiske befolkningen i Norge som årsaken til at det ikke ble CPH.
Vi takker "hele" 6.400 Etiopere for at de valgte OSL!
Takker forøvrig check-in.dk for nok et bidrag til objektiv og nøyansert dekning av luftfarten i Skandinavia......
Men for et selskab som Ethiopian Airlines, så er det primære parameter for valg af destinationer hvor der er det største marked på den konkrete destination. Omfanget af feedertrafik med andre selskaber ind til destinationen kommer i anden række.
Jøss ... Her har man da synset grovt. Greit nok at det bor flere med østafrikansk opphav i Sverige og Norge enn i Danmark, men det sier jo på ingen måte noe om hvordan Ethiopian prioriterer lokalmarked versus tilslutningstrafikk.
Dessuten, hvis noen i Københavnsdistriktet kunne tenkt seg en tur til Addis Abeba finnes det jo særdeles gode tilslutningsmuligheter. Det går vel omtrent like mange fly fra CPH til OSL som det gjør motsatt vei. :stir
Ønsker for øvrig Ethiopian lykke til på OSL. :)
Wishmaster
08-12-2014, 23:53
Jeg må nesten quote denne i begynnelsen, post#12;
ET har trafikkrettigheter intra-EU, som f.eks. Stockholm-Wien. Imidlertid er ikke EØS-landene inkludert i dette.
Det er vel en regel på dette, slik som f.eks. PK opererer fra Pakistan (ISB eller LHE) til CPH via OSL, på den ene eller den andre veien... (ons og lør)
Det er vel en eller annen "ikke-så-tydelig" ICAO regel som heter "International Civil Aviation Organization’s (ICAO) nine air traffic rights" alias "Freedoms of the Air", som jeg kan linke til nedenfor. Der er vel egentlig slikt besvart.
ICAO's Freedoms of the Air (http://www.icao.int/Pages/freedomsAir.aspx)
Så kan alle andre ta i betrakting om det er i henhold til, eller ikke
(via (non-)EU og Schengen, osv...
Det er vel en regel på dette, slik som f.eks. PK opererer fra Pakistan (ISB eller LHE) til CPH via OSL, på den ene eller den andre veien... (ons og lør)
Man må søke - dette er avtaler som gjøres mellom statene. Det er ikke noe man får automatisk. PK har såvidt jeg vet ikke trafikkrettigheter mellom OSL og CPH.
Ethiopian har begynt å fly til Seychellene igjen.
FlightDeck
09-12-2014, 20:34
OK, da har de begynt igjen :) Det gikk visst riktig så trått første gang de satset, men det ga meg usedvanlig billig billetter dit.
(Ser samme kommentar kom over, men fikk ikke til å slette).
jameson82
09-12-2014, 20:38
Ser de reklamere fra Roma til Seychellene for 199euro t/r. Hadde vært greit med lignende priser fra Oslo
Ser de reklamere fra Roma til Seychellene for 199euro t/r. Hadde vært greit med lignende priser fra Oslo
Ser også at de reklamerer med det, men det er umulig å finne noe som er i nærheten av slike priser. De har også tidligere annonsert med priser om man ikke kan finne igjen i bestillingsprosessen. De hadde imidlertid et godt 2-for-1-tilbud til SEZ for en stund siden som det var mulig å oppdrive.
Korsvoll
10-12-2014, 11:27
Har fått litt inside info om den nye ruten. Ser ut som de kommer til å fly ADD-OSL-ADD dvs. at man slipper stopp i Stockholm. Er etter planen satt opp med en 787, men skal ikke se bort ifra at det kan dukke opp en 767 av og til.
Har fått litt inside info om den nye ruten. Ser ut som de kommer til å fly ADD-OSL-ADD dvs. at man slipper stopp i Stockholm. Er etter planen satt opp med en 787, men skal ikke se bort ifra at det kan dukke opp en 767 av og til.
Dersom det stemmer så er det litt overraskende at de går så hardt ut. Har mine tvil for å være ærlig men vet nok mer snart.
Cockpitview
10-12-2014, 13:57
Tror nok ADD-ARN-OSL-ADD er varmere.....
Korsvoll
10-12-2014, 14:06
Dersom det stemmer så er det litt overraskende at de går så hardt ut. Har mine tvil for å være ærlig men vet nok mer snart.
Kan selvsagt ikke bekrefte noe, men vet at de er i forhandlinger med handlingselskaper hvor det foreløpig ser ut som de går for ADD-OSL-ADD. Ser også ut som avgangstiden er midt i det verste rushet på Non-Schengen (rundt 13-14). Hvis dette stemmer så har vel OSL et ganske stort problem i passkontrollen mellom 12 og 14.
Cockpitview
10-12-2014, 19:07
Kan selvsagt ikke bekrefte noe, men vet at de er i forhandlinger med handlingselskaper hvor det foreløpig ser ut som de går for ADD-OSL-ADD. Ser også ut som avgangstiden er midt i det verste rushet på Non-Schengen (rundt 13-14). Hvis dette stemmer så har vel OSL et ganske stort problem i passkontrollen mellom 12 og 14.
Du er nok litt tidlig ute. Åpning er enda ikke formelt avklart mellom OSL og selskapet.
Selskapet er nok ikke ute etter å fly på tidene du beskriver.
Jeg er også tvilsom til slik jeg kjenner det, at det vil bli tildelt slots utenfor Schengen gatene på disse tidene.
Dessuten og det viktigste, at det gir en ankomst til ADD som gir særdeles dårlige connections til destinasjonene selskapet ønsker å trekke trafikk ut fra OSL. Når dette formaliseres vil det nok bli avgang med tanke på å komme inn om morgenen til ADD hvor det er tighte og gode Afrika flighter ut av ADD. Flyr de rett etter lunsj er jeg redd de har dårlige forutsetninger for å lykkes.
Korsvoll
11-12-2014, 09:49
Du er nok litt tidlig ute. Åpning er enda ikke formelt avklart mellom OSL og selskapet.
Selskapet er nok ikke ute etter å fly på tidene du beskriver.
Jeg er også tvilsom til slik jeg kjenner det, at det vil bli tildelt slots utenfor Schengen gatene på disse tidene.
Dessuten og det viktigste, at det gir en ankomst til ADD som gir særdeles dårlige connections til destinasjonene selskapet ønsker å trekke trafikk ut fra OSL. Når dette formaliseres vil det nok bli avgang med tanke på å komme inn om morgenen til ADD hvor det er tighte og gode Afrika flighter ut av ADD. Flyr de rett etter lunsj er jeg redd de har dårlige forutsetninger for å lykkes.
Var også dette jeg stusset over, ingen ting er avklart enda og sannsynligvis er den infoen om avgangstid jeg har fått bare forslag som har vært diskutert. Kan også ha vært noen som har blandet ankomst og avgangstid. Er dog enig med deg om at hvis de skal lykkes med ruten må de nok ha en kveldsavgang.
Cockpitview
11-12-2014, 11:50
Var også dette jeg stusset over, ingen ting er avklart enda og sannsynligvis er den infoen om avgangstid jeg har fått bare forslag som har vært diskutert. Kan også ha vært noen som har blandet ankomst og avgangstid. Er dog enig med deg om at hvis de skal lykkes med ruten må de nok ha en kveldsavgang.
Uten at jeg kan røpe for mye så er det en rekke biter som skal på plass før de kan forhandle med handling selskapet.
Imidlertid, kan formalitetene kanskje allerede være på plass allerede i neste uke.
Nå som media har trukket denne saken til seg, er jeg sikker på at allmenheten får detaljene så snart de foreligger;)
Hva skjedde egentlig her? Døde dette ut, eller er det prosessen som drøyer?
Cockpitview
06-01-2015, 14:23
Hva skjedde egentlig her? Døde dette ut, eller er det prosessen som drøyer?
Å nei du, her skjer det ting:-)
Kommer nok en oppdatering om ikke så veldig lenge, når formalitetene er på plass.
Å nei du, her skjer det ting:-)
Kommer nok en oppdatering om ikke så veldig lenge, når formalitetene er på plass.
Vedder ikke imot......
FlightDeck
16-02-2015, 08:46
Ethiopian setter igjen inn 757 på Stockholm-ruten.
Addis Ababa – Vienna – Stockholm eff 30MAR15 Boeing 757 replaces 767, 4 weekly (Except 23APR15 – 20JUN15 on Day 146)
http://airlineroute.net/2015/02/16/et-europe-s15/
Ethiopian setter igjen inn 757 på Stockholm-ruten.
http://airlineroute.net/2015/02/16/et-europe-s15/
Ja, vi får vel se.. Alle detaljer for OSL er ennå ikke avklart men håper det kommer på plass ila ikke alt for lang tid.
Noe nytt her? Sannsynlig med oppstart i år?
Noe nytt her? Sannsynlig med oppstart i år?
Tviler på at det blir oppstart i juni som først planlagt, men heller etter sommeren. Og det sies at det ikke er usikkerhet på om de kommer, men at frekvens, maskin, rutekombinasjon og detaljer med Avinor/OSL som gjør at det drøyer. Det er vel muligens noen kulturelle forskjeller også som gjør at det er noe mer armer og bein og ikke så straight forward.
Tviler på at det blir oppstart i juni som først planlagt, men heller etter sommeren. Og det sies at det ikke er usikkerhet på om de kommer, men at frekvens, maskin, rutekombinasjon og detaljer med Avinor/OSL som gjør at det drøyer. Det er vel muligens noen kulturelle forskjeller også som gjør at det er noe mer armer og bein og ikke så straight forward.
Takk for oppdatering! :)
Ser de på Flytorget.se spekulerer i om ET faktisk vil droppe på OSL og ARN, og konsentrere seg om Skandinavia via CPH
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=183561
Ethiopian sammanfattar all trafik til Köbenhamn
Cockpitview
16-04-2015, 18:44
Ser de på Flytorget.se spekulerer i om ET faktisk vil droppe på OSL og ARN, og konsentrere seg om Skandinavia via CPH
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=183561
Dette er kun ren ønsketenkning!
Strominho
16-04-2015, 19:32
Dette er kun ren ønsketenkning!
Håper det stemmer!
ADD-ARN er jo bookbar til langt ut i desember. Håpe de kommer til OSL og ikke CPH.
Cockpitview
16-04-2015, 20:01
ADD-ARN er jo bookbar til langt ut i desember. Håpe de kommer til OSL og ikke CPH.
Akkurat det har nok lite relevanse til en flytting eller nedleggelse.
De som har kjøpt billetter så langt frem i tid vil bli flyttet.
Fra tilsvarende nedlellelser har ofte billetter vært tilgjengelige.
Senest med AB fra OSL frem til kort tid før det ble offentlig.
Det vil jo være snakk om svært få, men det er en annen sak.
CPH har lagt ned betydelig prestisje og ressurser til å påvirke selskapets beslutning om å fly utenon CPH. Ressurser og subsidier OSL og ARN ikke er i nærheten av å kunne fremlegge til sammenligning.
Keep on dreaming Kastrup;)
Maskinen står jo hele dagen på ARN, så det er ikke noe problem å legge inn en svipptur til OSL hvis man ønsker.
Cockpitview
16-04-2015, 20:37
Maskinen står jo hele dagen på ARN, så det er ikke noe problem å legge inn en svipptur til OSL hvis man ønsker.
Slik jeg har forstått det hele, så brukes samme crew inn og ut av ARN.
Crewrest gjør dette da vanskelig uten ekstra sett med crew for en OSL rotasjon.
OSL og ARN er tiltenkt som i en trekant fra ADD.
Det gir ikke mye fornuft å fly frem og tilbake til ARN fra OSL.
Veldig billig operasjon hvis man likevel har et fly stående idle. Men et fullt ekstra crew fordyrer selvfølgelig, også 'down the line'.
Litt skeptisk til markedet, men helt klart bedre enn Linaes Aero Mozambique som fløy DC10 mellom CPH og Maputo på nittitallet ... :D
OSL og ARN er tiltenkt som i en trekant fra ADD.
Vil man fly en slik trekant samme vei hele tiden, eller er det klokt å kjøre motsatt annenhver gang?
Cockpitview
16-04-2015, 22:22
Vil man fly en slik trekant samme vei hele tiden, eller er det klokt å kjøre motsatt annenhver gang?
Hvordan de velger å betjene OSL får vi snart vite:)
Hvordan de velger å betjene OSL får vi snart vite:)
Det blir spennende!
Jeg ble bare nysgjerrig på generelle betraktninger rundt en slik trekantrute fra dere som har innsikt. Tenker at pasasjerantall og -strøm spiller en stor rolle i slike operasjoner, men at cargo i alle retninger kan virke både pro og kontra for en retning. Kanskje er det ulike tradisjoner for virkedager det gjøres foretningsreiser? Hvilken bransje reiser på hvilke dager og hvor reiser de fra etc..
Cockpitview
17-04-2015, 08:53
Det blir spennende!
Jeg ble bare nysgjerrig på generelle betraktninger rundt en slik trekantrute fra dere som har innsikt. Tenker at pasasjerantall og -strøm spiller en stor rolle i slike operasjoner, men at cargo i alle retninger kan virke både pro og kontra for en retning. Kanskje er det ulike tradisjoner for virkedager det gjøres foretningsreiser? Hvilken bransje reiser på hvilke dager og hvor reiser de fra etc..
Det kommer nok veldig ann på hvor stor prestisje det er snakk om og hvilket markedspotensiale som skal betjenes. Derfor skal man nok erkjenne at en slik rute til OSL nok ikke åpnes med forbehold om å fly på bestemte definerte dager. Her er nok vinklingen litt med lua i hånda og "ja takk" for det programmet ET måtte finne plass til ut fra ruter og kombinasjoner fra eksisterende tunge og viktige ruter som har større betydning knyttet til bestemte dager og tider, enn hva som vil være tilfelle fra OSL.
Ang retning så har jeg ingen formening om det, men vil tro at du er inne på noe i ditt resonnement. Det kan jo også ligge begrensninger i slots og connections som gjør enkelte routinger mer gunstige enn andre i en trekant operasjon.
Rent reservasjons teknisk skaper en slik trekantrute endel artige utfordringer. Air France hadde i sin tid (FBU tiden) en trekantrute CDG-FBU-GOT-CDG som hadde samme rutenummer hele veien, mener aa huske at det var AF796, noe som gjorde at Reservasjons Systemene ansaa denne ruten som en rute fra Paris til Paris med mellomlanding i Oslo og Goeteborg. Siden Paris - Oslo hadde en hoeyere pris enn Paris - Goeteborg fikk man ogsaa utfordringer ved prising av billetter, kundene som skulle fra Paris til Goeteborg ville neppe betale et par hundre kroner ekstra for en mellomlanding i Oslo og om man byttet rute nummer i Goeteborg (eks. AF796 FBU-GOT og AF797 GOT-CDG) ville man utloese andre avgifter da det ville bli et flybytte.
Jeg tror at Ethiopian nok kommer til aa "common rate" ARN og OSL (samme priser) men rent avgiftsmessig (som er hoeyere enn det var paa FBU tiden) neppe vil utstede billetter fra f.eks. ARN med "flybytte" i OSL.
Dette er litt paa siden, men vi har noen traader som er inne paa de noe samme utfordringene (eks. hvorfor ikke Emirates og gjengen i Sandkassa ikke tilbyr ruter via sandkassa til f.eks Soer Amerika).
Check-in skriver at CPH kanskje snapper ET fra ARN (og OSL):
http://www.check-in.dk/-afrikanere-ser-paa-dreamliner-rute-til-cph#.VTDG3WcqwhU
Ethiopian Airlines er nemlig langt fremme i overvejelserne omkring at flytte selskabets skandinaviske rute fra Stockholm Arlanda til Københavns Lufthavn fra 31. oktober i år. Det fortæller en kilde med nært kendskab til Ethiopian Airlines til CHECK-IN.dk.
Høres lite logisk ut å legge ruten til den byen med den minste etiopiske befolkningen. Antar de kan regne...
Kunne like gjerne feedet inn til Arlanda.
EBGflyer
17-04-2015, 11:34
Høres lite logisk ut å legge ruten til den byen med den minste etiopiske befolkningen. Antar de kan regne...
Kunne like gjerne feedet inn til Arlanda.
Jeg er enig, og dette er naturligvis et tungtvejende kriterie, men det er sikkert et komplekst regnestykke, som består af mange faktorer.
Dog tænker jeg, at der er flere ting, som måske indgår i ET's overvejser:
- at det ikke kan være optimalt med en groundtime på 10-14 timer.
- kortere flyvetid til CPH, som på en returflyvning kan spare op til 1 time fra ADD
- Gode feedermuligheder fra såvel Sverige og Norge gennem aftaler med SAS.
Høres lite logisk ut å legge ruten til den byen med den minste etiopiske befolkningen.
Jeg tipper ruten er like aktuell for den store og voksende somaliske/eritreiske befolkningen.
Cockpitview
17-04-2015, 12:24
Dette er som vanlig udokumenterte påstander fra Check-in.dk som føyer seg inn i rekken av fantasier og konspirasjoner som tidligere har blitt presentert fra denne bloggen.
Jeg tipper ruten er like aktuell for den store og voksende somaliske/eritreiske befolkningen.
Og alle andre som har et ærend i svært store deler av Afrika
Dette er som vanlig udokumenterte påstander fra Check-in.dk som føyer seg inn i rekken av fantasier og konspirasjoner som tidligere har blitt presentert fra denne bloggen.
Udokumenteret? Hvad er dit belæg for den påstand?
Jeg er enig, og dette er naturligvis et tungtvejende kriterie, men det er sikkert et komplekst regnestykke, som består af mange faktorer.
Dog tænker jeg, at der er flere ting, som måske indgår i ET's overvejser:
- at det ikke kan være optimalt med en groundtime på 10-14 timer.
- kortere flyvetid til CPH, som på en returflyvning kan spare op til 1 time fra ADD
- Gode feedermuligheder fra såvel Sverige og Norge gennem aftaler med SAS.
I Nord - Syd trafikk er det svaert vanlig med saa lange Ground Stop - det er ofte nettopp optimalt. Jeg er mest vant med trafikk til / fra Soer Amerika, hvor UA, DL, AA, AC alle staar i 14 timer i f.eks. Santiago, Buenos Aires etc.
En trekant rute vil jo noedvendigvis endre paa groundtime - en kan neppe forvente at Transitt Passasjerene skal ha en transitt tid paa 8-10 timer paa Arlanda paa vei til Oslo, eller om man tok Ground stop paa OSL blir det vel fort et lite marked for ARN-OSL (8 timer layover) - ADD. Saa man kan nok ikke bruke dagens Groundstop som argument for CPH (dog er det jo lov aa forsoeke;))
Cockpitview
17-04-2015, 13:28
Udokumenteret? Hvad er dit belæg for den påstand?
To veldig enkle årsaker!
1. Det presenteres av Chechk-in.dk som fullstendig mangler troverdighet.
2. Fordi det er kakespeøyt!
EBGflyer
17-04-2015, 13:33
To veldig enkle årsaker!
Kom rygterne rent faktisk ikke først på flygtorget.se, hvor der er en enkelt som også påstår, at ground handling er opsagt fra 1/11??
To veldig enkle årsaker!
Noen vet tydeligvis endel her ;)
Cockpitview
17-04-2015, 13:47
Kom rygterne rent faktisk ikke først på flygtorget.se, hvor der er en enkelt som også påstår, at ground handling er opsagt fra 1/11??
Jeg klarer ikke helt å ta seriøst ting som blir skrevet der, men mulig check-in.dk gjør det?
I Nord - Syd trafikk er det svaert vanlig med saa lange Ground Stop - det er ofte nettopp optimalt. Jeg er mest vant med trafikk til / fra Soer Amerika, hvor UA, DL, AA, AC alle staar i 14 timer i f.eks. Santiago, Buenos Aires etc.
Det samme ser man også i JNB, hvor de fleste Europeiske selskapene, med noen unntak ankommer om morgenen, står i JNB hele dagen, for så og fly hjem på kvelden
Dersom det er Flygtorget som er Check In sin "sikre kilde" så sier det sitt...er jo bare humoristisk men de må jo gjerne fortsette med det:D
Litt morsomt å se på de 10 største immigrasjonsgruppene i de tre skandinavianske land:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tabeller/Immigrasjon_Skandinavia.jpg
Ikke noe spesielt tilsier at CPH skulle være bedre enn ARN og OSL for Ethiopian, heller tvert i mot. Dette har nok for lengst Ethiopian oppdaget.
Litt morsomt å se på de 10 største immigrasjonsgruppene i de tre skandinavianske land:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23931688/Tabeller/Immigrasjon_Skandinavia.jpg
Ikke noe spesielt tilsier at CPH skulle være bedre enn ARN og OSL for Ethiopian, heller tvert i mot. Dette har nok for lengst Ethiopian oppdaget.
Er dette basert paa antall immigranter ? Om vi f.eks. ser paa antallet immigranter fra Somalia i Norge (#3) vs Sverige (#8) betyr det at det betydlig faerre immigranter fra Somalia i Sverige eller kan antallet i Sverige fremdeles vaere hoyeere fordi Sverige har saapass mange flere immigranter enn Norge ?
Det gir vel ikke et korrekt bilde dette, all den tid Malmø ligger så nære CPH.
Dersom det er Flygtorget som er Check In sin "sikre kilde" så sier det sitt...er jo bare humoristisk men de må jo gjerne fortsette med det:D
Ja utan tvekan så är Flygtorget ett stort skämt. Speciellt då forumet som är så dåligt att klockorna stannar. Man skäms som svensk att vi får hålla oss till en sån sida :angry:
Det gir vel ikke et korrekt bilde dette, all den tid Malmø ligger så nære CPH.
...men det er vel ikke saa lett aa vaere immigrant i Malmoe ? Immigranter i Malmoe staar vel like hoeyt i kurs som en Nordmann med ikkenorskkone gjoer i Norge:(
...men det er vel ikke saa lett aa vaere immigrant i Malmoe ? (
Det er mange av dem ...
Malmö er en multikulturell by hvor det snakkes 150 språk og og 174 nasjonaliteter er representert.[2] Av byens 302 835 innbyggere[3] er 41 prosent første- eller andregenerasjonsinnvandrere
http://no.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6
Vel Danmark er veldig dårlig på statistikk om 1. and 2. generasjons innvandere. Norge og Sverige har derimot sammenlignbare statistikker. Her er noen highlights av 2014-tall:
Andel av total befolkning som er 1. and 2. generasjons innvandere:
- Norge = 14,8% = 757 361 personer
- Sverige = 17,7% = 1 603 551 personer
Andel av total befolkning av topp 10-landenes 1. and 2. generasjons innvandere:
- Norge = 6,9% = 354 829 personer hvilket er 46,9% av 1. and 2. generasjons innvandere
- Sverige = 8,6% = 784 052 personer hvilket er 48,9% av 1. and 2. generasjons innvandere
Så var det 1. and 2. generasjons innvandere fra Somalia DC-8-63 var interessert i
- Norge = 35 912 personer hvilket er 4,7% av 1. and 2. generasjons innvandere i Norge
- Sverige = 56 906 personer hvilket er 3,5% av 1. and 2. generasjons innvandere i Sverige
Danmark
Indvandrere
Vestlige lande 210.724
Ikke-vestlige lande 290.331
Efterkommere
Vestlige lande 23.489
Ikke-vestlige lande 132.927
Personer med dansk oprindelse totalt 5.002.242
Indvandrere totalt 501.057
Efterkommere totalt 156.416
Fra Somalia
Indvandrere 11.388
Efterkommere 8.319
Cockpitview
17-04-2015, 17:07
Det er mange av dem ...
http://no.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6
Problemet er at det ikke er disse store gruppene i Malmø ET ser etter for å fylle setene bak gardinen fra Skandinavia;)
Dessverre preges debatten litt av feil spor. ET som et etablert selskap, ville aldri utelukkende basert en etablering til OSL på etnisk trafikk.
I følge Avinor har Norge en større og mer omfattende trafikk til Afrika enn flyplasser det er naturlig å sammenligne seg med. Norsk olje næring er tungt inne i mange land og genererer god trafikk, men viktigst er trafikken som genereres gjennom norske statlige bistandsprosjekter.
Her er trafikken signifikant og nesten 3/4 av alle reiser blir gjennomført i business. Bare hos NORAD ligger 65% av bistandstrafikken i Business og bistandstrafikken totalt er på flere tusen reisende pr år i Business. Dette er i stor kontrast til spesielt statlig og bistandsrettet trafikk generert av våre naboland. Dette gjør at OSL med den rette parringen av flyplass (som i dette tilfelle ARN) med 3-4 ukentlige avganger, har en god mulighet til å kunne innfri forventningene. ET som en STAR alliert av SAS og med massive røtter videre fra ADD og inn i det Afrikanske kontinentet har alle forutsetninger for å lykkes med riktig flytype og frekvens.
Etterkommere er vel mer enn 1. og 2. generasjon som Norge og Sverige regner, men hvis en forutsetter Danmark bare har to generasjoner i sin statistikk så utgjør disse 11,6% av totalbefolkningen hvilket er betydelig lavere enn både Norge og ikke minst Sverige.
Somaliere i Danmark utgjør bare 54,9% av hva det er i Norge og 34,6% av hva det er i Sverige.
Problemet er at det ikke er disse store gruppene i Malmø ET ser etter for å fylle setene bak gardinen fra Skandinavia;)
Dessverre preges debatten litt av feil spor. ET som et etablert selskap, ville aldri utelukkende basert en etablering til OSL på etnisk trafikk.
I følge Avinor har Norge en større og mer omfattende trafikk til Afrika enn flyplasser det er naturlig å sammenligne seg med. Norsk olje næring er tungt inne i mange land og genererer god trafikk, men viktigst er trafikken som genereres gjennom norske statlige bistandsprosjekter.
Her er trafikken signifikant og nesten 3/4 av alle reiser blir gjennomført i business. Bare hos NORAD ligger 65% av bistandstrafikken i Business og bistandstrafikken totalt er på flere tusen reisende pr år i Business. Dette er i stor kontrast til spesielt statlig og bistandsrettet trafikk generert av våre naboland. Dette gjør at OSL med den rette parringen av flyplass (som i dette tilfelle ARN) med 3-4 ukentlige avganger, har en god mulighet til å kunne innfri forventningene. ET som en STAR alliert av SAS og med massive røtter videre fra ADD og inn i det Afrikanske kontinentet har alle forutsetninger for å lykkes med riktig flytype og frekvens.
100% enig med deg og godt at du tar tak for aa faa diskusjonen inn paa rett spor. Naar man planlegger og analyserer grunnlag for en ny rute, legges fokus paa aa faa en gjennomsnitsprisen pr. sete saa hoey som mulig og 80% av arbeidet ligger i aa finne Business Class og Full Fare / High Yield Economy. Mange ruter med smekkfulle fly har blitt lagt ned flyttet fordi gjennomsnitts prisen aldri kom opp i mot et akseptabelt nivaa (eksempel Lufthansas rute til Portland alltid full alltid oppgradering fra en oversolgt turistklasse)
jikswoboB
21-04-2015, 10:01
Nu skriver Flygtorget att ET trots rykten som säger annat stannar kvar på ARN. OSL blir ny destination sommaren 2016 enligt ett uttalande från flygbolaget.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10958
Cockpitview
21-04-2015, 10:45
Nu skriver Flygtorget att ET trots rykten som säger annat stannar kvar på ARN. OSL blir ny destination sommaren 2016 enligt ett uttalande från flygbolaget.
Det har aldri vært rykter. Det har vært et nytt dårlig forsøk fra bloggerene på Check-in.dk på å varme deres egne interesser.
jikswoboB
21-04-2015, 11:47
Vem som helst kan väl starta ett rykte, även om det är i syfte att sprida falska uppgifter? :)
Men visst, så här i efterhand verkar försöket som rätt patetiskt.
Cockpitview
21-04-2015, 11:56
Vem som helst kan väl starta ett rykte, även om det är i syfte att sprida falska uppgifter? :)
Men visst, så här i efterhand verkar försöket som rätt patetiskt.
Ja, dette viser jo med all tydelighet hvor lite seriøst man kan ta denne bloggen.
Ethiopian Airlines this week has updated planned European operation for Northern winter 2015/16 season, effective 25OCT15. Notable changes includes the following:
Addis Ababa – Rome – Stockholm Boeing 787-8 operates 3 weekly. This will replace existing nonstop Addis Ababa – Stockholm sector
Døde denne ut? Dersom ET vurderer oppstart sommeren 2016 så er det vel snart på tide å få ut fingern.
Det var vel rykter, da, som så mye annet.
Det er ikke rykter. Det har vært møter også i senere tid og alt peker på at de kommer men tidspunkt er ikke avklart.
ET skærer ned på ADD-ARN:
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/268501/ethiopian-w16-europe-service-changes/
Kan det linkes sammen med en ny ET-rute til OSL eller CPH?
Jeg fløj i øvrigt ARN-(VIE)-ADD i sidste uge, og loadfactor var vel 50%.
jikswoboB
22-08-2016, 23:03
ET skærer ned på ADD-ARN:
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/268501/ethiopian-w16-europe-service-changes/
Kan det linkes sammen med en ny ET-rute til OSL eller CPH?
Men en ny linje till OSL är inte på tapeten förrän 2017. Så det är ju inte frågan om att flytta någon kapacitet i Skandinavien i alla fall...
SAS har valgt å si opp codeshare avtalen med Ethiopian Airlines fra Addis Abeba til seks destinasjoner i Afrika.
https://insideflyer.no/ethiopian-avslutter-code-share-samarbeid-sas/
Er vi riktig paranoide så kanskje dette er et signal om at de skal ligge langt unna en ekspansjon i Skandinavia....:lol::lol::lol: