Flyprat >
Flyforum > Germanwings blir Eurowings, og går longhaul -> Statustråd
View Full Version : Germanwings blir Eurowings, og går longhaul -> Statustråd
Som tidligere indikert så velger Lufthansa nå og ekspandere Wingskonseptet sitt. Dagens Germanwings ser ut som vil leve videre på eget AOC, men vil fremover markedsføre seg som Eurowings.
Eurowings på sin side vil få en standarisert A320 flåte ved at CRJene forsvinner og inn kommer A320. Både fra dagens LH, og eksisterende ordre.
I tillegg kommer inntill 7 A330-200 inn i flåten for longhaul. Flyene vil få 310 seter, så relativt trangt, og de første 3 skal være på plass mot slutten av 2015 for operasjoner ut fra Køln/Bonn CGN. For og få den kostnadene vil disse bli operert under Eurowingsnavnet av SunExpress Deutchland, som eies 50:50 av LH og TK
http://www.lufthansagroup.com/en/press/news-releases/singleview/archive/2014/december/03/article/3366.html
New European and intercontinental flight products under the “Eurowings” brand, and lease-in of up to seven Airbus A330-200s • Letter of Intent with SunExpress for Eurowings long-haul routes • Further structural development of Group airlines’ worldwide distribution • Key financial indicator of “earnings after cost of capital” to replace “cash value added”
Dette er spennende, og langt fra det eneste selskapet som gjør disse grepene.
Kommer det "aksjoner" fra Vereinigung Cockpit?
RIBRO, du har vel fått med deg streikene sålangt? Du tror vel ikke det kun dreier seg om når pilotene evt. kan gå av litt tidligere om de skulle ønske det.
LH crew har fått beskjed om at de vil oppleve en ekspansjon om de legger seg på et kostnadsnivå under Germanwings. Det kommer ikke til å skje. At de vil tillate seg å bli skjøvet til siden uten kamp vil heller ikke skje. Men det spørs om ikke den kampen er tapt allerede.
RIBRO, du har vel fått med deg streikene sålangt? Du tror vel ikke det kun dreier seg om når pilotene evt. kan gå av litt tidligere om de skulle ønske det.
LH crew har fått beskjed om at de vil oppleve en ekspansjon om de legger seg på et kostnadsnivå under Germanwings. Det kommer ikke til å skje. At de vil tillate seg å bli skjøvet til siden uten kamp vil heller ikke skje. Men det spørs om ikke den kampen er tapt allerede.
Har absolutt fått med meg streiekene, og min kommentar var mer at "når kommer de".
Det har blitt en håpløs situasjon for de gamle nettverkscarrierne, som med sine gamle lønnsmodeller skal (prøve) å konkurrere mot lowcost og sandkasseselskaper.
Som du sier - den kampen er nok allerede tapt dessverre.
Cockpitview
04-12-2014, 11:00
RIBRO, du har vel fått med deg streikene sålangt? Du tror vel ikke det kun dreier seg om når pilotene evt. kan gå av litt tidligere om de skulle ønske det.
LH crew har fått beskjed om at de vil oppleve en ekspansjon om de legger seg på et kostnadsnivå under Germanwings. Det kommer ikke til å skje. At de vil tillate seg å bli skjøvet til siden uten kamp vil heller ikke skje. Men det spørs om ikke den kampen er tapt allerede.
Om så er tilfelle burde de kanskje vurdere å bytte PR rådgiver fra den også John Arne Riise benytter...
Det som allmenheten oppfatter i denne konflikten er nettopp det RIBRO viser til. Dessverre er det nok slik at historikken straffer pilotene i kampen de nå tar. Allmenheten assosierer dessverre fortsatt denne yrkesgruppen med konflikter knyttet til betingelser og rettigheter langt over normalen og gjerne på bekostning av andre. At det ikke er slik lenger og at spesielt nye piloter må ta straffen for dette er helt på det rene og trist. Fortsatt viser medias dekning i disse sakene at denne yrkesgruppen fortsatt sliter med å få media og publikum til å forstå den kampen de fører. At media og publikum henger seg opp i nettopp pensjon og alder er etter min mening et soleklart bevis på det!
Neste revolusjon i luftfarten vil med all tydelighet stå på langdistanse. Den har vært varslet lenge men, bagatellisert av spesielt de som er knyttet til nettverksselskapene. En tilnærming og arroganse som også skjedde da LCC'ne etablerte seg. Konkurransen ble ikke tatt på alvor før det var for sent. Uten å rette kritikken mot noen enkelt individer så mener jeg at vi spesielt her i Skandinavia har hatt litt struts med hode i sanden mentalitet til denne utviklingen. Skylden blir lagt på Kjos, med tilsvarende exit fra dette markedet som løsning på den "negative" utviklingen. Det virker som man bevisst unnlater å kommentere og diskutere utviklingen bland dinosaurene innen luftfarten som nå drar frem disse planene.
Jeg tror spesielt kjos ville blitt smigret om noen påstod at det var han sin skyld;-)
Utviklingen lar seg ikke stoppe. De som er mest tilpasningsdyktige vil overleve. Ikke veldig ulikt de fleste andre bransjer.
Om så er tilfelle burde de kanskje vurdere å bytte PR rådgiver fra den også John Arne Riise benytter...
Det som allmenheten oppfatter i denne konflikten er nettopp det RIBRO viser til. Dessverre er det nok slik at historikken straffer pilotene i kampen de nå tar. Allmenheten assosierer dessverre fortsatt denne yrkesgruppen med konflikter knyttet til betingelser og rettigheter langt over normalen og gjerne på bekostning av andre. At det ikke er slik lenger og at spesielt nye piloter må ta straffen for dette er helt på det rene og trist. Fortsatt viser medias dekning i disse sakene at denne yrkesgruppen fortsatt sliter med å få media og publikum til å forstå den kampen de fører. At media og publikum henger seg opp i nettopp pensjon og alder er etter min mening et soleklart bevis på det!
En talsmann for VC sa i et intervju for en stund tilbake at de forlengst har gitt opp å forandre den oppfatningen publikum har. Det er en kamp du aldri vil kunne vinne.
Nå sliter ikke LH så mye som endel gjerne vil framstille det og det er VC utmerket godt klar over. Fagforeningene er jo også representert i styret og har bra innsikt.
En talsmann for VC sa i et intervju for en stund tilbake at de forlengst har gitt opp å forandre den oppfatningen publikum har. Det er en kamp du aldri vil kunne vinne.
Nå sliter ikke LH så mye som endel gjerne vil framstille det og det er VC utmerket godt klar over. Fagforeningene er jo også representert i styret og har bra innsikt.
Det er godt mulig at LH ikke sliter så mye som en del andre selskaper, men problemet er vel ofte at nødvendige omstillinger kommer først når problemene er store nok og at det da kan være litt i seneste laget til å posisjonere seg på en god måte.
Hva angår VC og formidling om hva streikene dreier seg om så virker det på meg som også deres egne pressemeldinger utelukkende dreier seg om pensjonsspørsmålet (spesifikt i forhold til yngre piloter) og jeg har ikke sett noe hverken denne gang eller forrige runde med streiker som viser til organiseringen av driften med flytting av produksjon til lavkost-underbruk, men nå skal jeg innrømme at tysken min er litt rusten så det kan være at jeg har misoppfattet dette.
Det er nok riktig det, selv om endel medier her nede har begynt å skrive om nettopp dette som en av grunnene.
Men som sagt er dette en større kamp enn det som kommer fram i media og av pressemeldinger.
Neste revolusjon i luftfarten vil med all tydelighet stå på langdistanse. Den har vært varslet lenge men, bagatellisert av spesielt de som er knyttet til nettverksselskapene. En tilnærming og arroganse som også skjedde da LCC'ne etablerte seg. Konkurransen ble ikke tatt på alvor før det var for sent. Uten å rette kritikken mot noen enkelt individer så mener jeg at vi spesielt her i Skandinavia har hatt litt struts med hode i sanden mentalitet til denne utviklingen.
Utviklingen lar seg ikke stoppe. De som er mest tilpasningsdyktige vil overleve. Ikke veldig ulikt de fleste andre bransjer.
Det stemmer nok, men samtidig ser man at lavprisselskapene som starter longhaul begynner mer og mer og ligne nettverkselskapene med feed, hubber, større satsning på unbundled fares, flere klasser ombord, og noen har til og med code-share, dog kun innen samme eiergruppe. Ser man på longhaulsatningen til Norwegian, AirAsiaX, Scoot og etterhvert flere Asiatiske selskaper samt Lufthansa/Eurowings så er det først og fremst kostnadsnivået som skiller isolert sett, og det at man står utenfor ymse samarbeid og satser mer på volum enn yield sånn mer generelt, men alt i alt så begynner organiseringen av operasjonen og ligne veldig mye på nettverksselskapene. Så jeg er fortsatt litt usikker på om man kan kalle det en revulosjon
MountainDew
04-12-2014, 13:54
Eurowings, Operated by SunExpress, under Germanwings AOC... Way to GO Lufthansa:up:
Eurowings, Operated by SunExpress, under Germanwings AOC... Way to GO Lufthansa:up:
For og pirke så blir det følgene (i starten)
-Eurowings - Shorthaul
-Eurowings operated by Germanwings (AOC) - Shorthaul
-Eurowings operated by SunExpress Deutschland (AOC) - Longhaul
Superhai
04-12-2014, 17:37
Germanwings her på berget (HAM-OSL-HAM) har jo alltid vært operert av EW sine CRJ, de har indikert at A320 skal bli permanent, men da blir det vel en mellomperiode med 'New Eurowings' by Germanwings operated by Eurowings...?
Første A320 i de nye Eurowingsfargene. Maskinen kommer fra Lufthansa og er et par år gammel
http://flugzeugbilder.de/show.php?id=1346412
Vil ikke Eurowings sin longhaul operasjon konkurere med LH? eller er dette en strategi for å presse ned egne lønninger?
Begge deler, men med ren economy kabin sikter de seg jo inn på et litt annet marked enn de typiske Businessmarkedene de tjener mest på.
Litt mer info om de første rutene. De to første maskinene, 330-200 leaset fra GECAS, vil bli levert høsten 2015 og satt inn på basen i Køln til henholdvis Varadero, Dubai, Bangkok, Phuket og Punta Cana. Alle vel 2x ukentlig, slik jeg forstår det.
Nest to maskiner vil bli levert våren 2016, så to høsten 2016, og siste av de 7 bekreftede 2017. Aner ikke om det er snakk om nye maskiner eller gamle som de nå får fra GECAS
Flyene vil ha premium economy (BEST 21 seter), og to typer economy (SMART 46, og BASIC 243) og total 310 seter. Så god plass blir det ikke
http://atwonline.com/airports-routes/lufthansa-lcc-eurowings-start-long-haul-flights-oct-25
Lufthansa Group’s low-cost subsidiary (LCC) Eurowings—will begin long-haul flights to Dubai, Bangkok, Phuket, Varadero and Punta Cana from Oct. 25
Første A330-200 til Eurowings er nå malt
http://www.aero.de/news-21934/Erste-A330-erhalten-neue-Eurowings-Farben.html
D-AXGA MSN530 er 12 år gammel og fløyet for EVA frem til nå. Totalt 310 seter. 289 økonomi og 21 premium economy. Heldigvis for passasjerene har de valgt 2-4-2 i økonomi og ikke satt inn LCC/Charter konfigurasjonen med 3-3-3 som noen har. Premium economy er 2-3-2
fredagspils
25-06-2015, 13:48
det er nok også lettere å selge flybilletter til Eurowings enn til Germanwings etter styrten i april...
...... satt inn på basen i Køln til henholdvis Varadero, Dubai, Bangkok, Phuket og Punta Cana. Alle vel 2x ukentlig, slik jeg forstår det.
Ser ut som de neste destinasjonene fra våren 2016 blir Boston, Mauritius, Las Vegas og Ft.Lauderdale.
http://airlineroute.net/2015/09/23/ew-s16update1/
Virker som Eurowings longhaul sliter litt med og få levert maskinene i tide foreløpig bare to A330-200 i drift og de neste virker være forsinket så de stadig må utsette oppstart av nye ruter. Nå er det USA rutene som er forsinket. De to levert kommer fra henholdsvis EVA og Qatar, og den neste fra EVA ser ut som er inne til modifikasjon og maling nå. De to neste fra Qatar virker som fortsatt flyr for dem
http://airlineroute.net/2016/03/09/ew-us-s16update/
Eurowings in recent schedule update further revised planned service launch to the US, including further delay to planned Miami service, as well as Las Vegas. Previously scheduled to commence on 01MAY16, Cologne – Miami service will now commence on 01SEP16, with 3 weekly flights
Germanwings her på berget (HAM-OSL-HAM) har jo alltid vært operert av EW sine CRJ, de har indikert at A320 skal bli permanent, men da blir det vel en mellomperiode med 'New Eurowings' by Germanwings operated by Eurowings...?
OSL-HAM virker fortsatt gå med CRJ-900, men planen på lengre sikt er kanskje bytte?
Tyska TUIFLY wetleasar 2 Boeing 767-300ER till Eurowings longhaul network just nu.
En analyse fra CAPA på Eurowings forklarer jo litt på hvorfor Germanwings ikke fungerte, da de jo hadde ganske mye høyere kostnader enn sine konkurrenter. Så gjennstår det og se hvor mye billigere de kan få Eurowings til og operere, selv om de har en vesentligere høyere inntekter per sete enn sine Europeiske lavpriskonkurrenter
http://centreforaviation.com/analysis/eurowings-develops-innovative-partnership-approach-but-cask-reduction-may-not-go-far-enough-287300
Eurowings develops innovative partnership approach, but CASK reduction may not go far enough
Etter de jeg har hørt har kostnadene sålangt vært mye høyere enn det de hadde planlagt med i oppstarten. Foreløpig ligger crewkostnadnene deres høyere enn hos Austrian. På den andre siden vil det nok ikke bremse ekspansjonen nevneverdig siden Eurowings blir brukt som pressmiddel i forhandliger med VC.
Det blir veldig spennende å se hva som skjer med Eurowings om det blir enighet mellom ledelsen og pilotene i LH...
Salzburg blir Eurowings sitt østerikse selskap andre base. Ser ut som 1 A320 vil bli basert der, mens Wien-basen før sin 3. maskin til høsten
http://atwonline.com/airports-routes/eurowings-europe-open-salzburg-base-2017
Lufthansa Group low-cost (LCC) subsidiary Eurowings Europe will open a base in Salzburg, Austria in January 2017, the airline’s second base after Vienna.
The Salzburg network will include five new routes to Zurich (6X-weekly), Geneva (3X-weekly), Brussels (4X-weekly), Paris Charles de Gaulle (5X-weekly) and Hamburg (3X-weekly), as well as more frequencies to Cologne
Ser ut som de neste longhaul destinasjonene deres fra Køln blir Orlando (2x ukentlig) og Seattle (3x ukentlig) fra juli 2017
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/269903/eurowings-adds-orlando-seattle-service-from-july-2017/
De første maskinene er nå malt. Er det da slik nå at man kan oppleve både "operated by Germanwings" og "operated by Air Berlin" på Eurowings-flighter?
feil bilde ;)
http://skyliner-aviation.de/photos/DABNT.jpg
Smak og behag... men etter min smak eit rimelig grufullt livery.
Litt tendensar til AA på halen? https://www.aa.com/content/images/chrome/rebrand/aa-logo.png
Da var siste CRJ-900 faset ut av Eurowings flåten, og de er nå er ren Airbus operator. For OSL sin del betyr det nå at HAM-OSL nå opereres kun av en miks av A319 og A320, normalt med Eurowings, men har også sett en Germanwingsmaskin dukke opp
http://atwonline.com/airframes/eurowings-phases-out-final-crj900-becomes-all-airbus-operator
Eurowings phases out final CRJ900, becomes all-Airbus operator
Fredrik74
23-02-2017, 10:42
De første maskinene er nå malt. Er det da slik nå at man kan oppleve både "operated by Germanwings" og "operated by Air Berlin" på Eurowings-flighter?
ARN-HAM är "operated by Germanwings".
FlightDeck
22-03-2017, 11:45
En ukentlig Köln-Cape Town:
EW126 CGN1600 – 0510+1CPT 332 7
EW127 CPT0640 – 1745CGN 332 1
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/271958/eurowings-plans-cape-town-launch-from-nov-2017/
raider66
22-03-2017, 18:24
Blir vel også en rute til Windhoek, Namibia hvis jeg har forstått det rett.
Espen
Eurowings starter også med longhaul fra München neste sommer
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/273710/eurowings-outlines-new-s18-long-haul-routes/
Mye usual suspects for tyske turister, selv om Windhoek er litt overraskende
Munich – Bangkok eff 15JUN18 1 weekly (2 weekly from 15JUL18)
Munich – Cancun eff 19APR18 1 weekly
Munich – Ft. Myers eff 01MAY18 2 weekly
Munich – Las Vegas eff 16APR18 2 weekly
Munich – Mauritius eff 21APR18 1 weekly (2 weekly from 16JUL18)
Munich – Montego Bay eff 18JUL18 2 weekly
Munich – Puerto Plata eff 19JUL18 1 weekly
Munich – Punta Cana eff 04MAY18 1 weekly
Munich – Varadero eff 02MAY18 1 weekly
Munich – Windhoek eff 07MAY18 1 weekly (2 weekly from 20JUL18)
Eurowings starter også med longhaul fra München neste sommer
http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/273710/eurowings-outlines-new-s18-long-haul-routes/
Mye usual suspects for tyske turister, selv om Windhoek er litt overraskende
Egentlig ikke så overraskende. Namibia er populært som reisemål og en gammel tysk koloni. Swakopmund regnes som en av de mest "tyske" byer i verden.
Ser ut som Lufthansa sin plan med Air Berlin er å bruke det de eventuelt klare plukke opp av rester til å vokse hos Eurowings
http://newsroom.lufthansagroup.com/English/Press-Releases/lufthansa-aufsichtsrat-schafft-voraussetzung-f-r-schnelles-wachstum-der-eurowings/s/65a77f58-5b40-4b3e-a358-e434910b95fc
The Supervisory Board of Deutsche Lufthansa AG approved the rapid expansion of the Eurowings Group at its meeting today. For this purpose, an investment framework of around EUR 1 billion was approved for the purchase and leasing of aircraft. The funds will be used towards obtaining up to 61 aircraft, including 41 Airbus A320 Family aircraft and 20 Dash 8 Q400. The acquisition of the aircraft is partly dependent on the successful conclusion of negotiations to acquire parts of the Air Berlin Group. The investments would be financed from existing liquid funds.
Hvis det gjennomføres kan vel et flertall av Dash'ene fort se BRU som sin nye base?
Eurowings vil flytte longhaul basen sin fra CGN til DUS. Er Air Berlin konkursen som har åpnet for denne muligheten
EW lukker DUS-CPH. Siste flygning 24.MAR18
fy.f. merker jeg blir litt opprørt, hva betaler eurowings av egen lomme på denne veksten? kan umulig være mye... de får jo fly bare sprøytet inn av Lufthansa. minner meg veldig om Midtøsten, søkkrike eiere som bare hiver fly etter dem, selv om de ikke får det til å ikke fremstå slik. Og hvor mye av markedene de går inn i skapes faktisk som noe nytt, og ikke noe de har fått i gave i form av ruteoverdragelser fra Lufthansa eller LH sitt oppkjøp av AB? Kan ikke si det er mye ''fair'' konkurranse i Europa når et selskap driver slik, rart at ikke konkurransemyndighetene griper inn... er jo monopol der nede nå
Selskapet vil øke antallet flyvninger med over 70.000 og antallet passasjerer med 8 millioner, ifølge selskapet selv. Ifjor vokste selskapet 77 prosent. Det får Norwegians vekst på 13 prosent i 2017 til å blekne.
https://www.nettavisen.no/na24/eurowings-vokser-kraftig---truer-norwegian/3423422577.html
fy.f. merker jeg blir litt opprørt, hva betaler eurowings av egen lomme på denne veksten? kan umulig være mye... de får jo fly bare sprøytet inn av Lufthansa. minner meg veldig om Midtøsten, søkkrike eiere som bare hiver fly etter dem, selv om de ikke får det til å ikke fremstå slik.
Vel - de er jo en del av Lufthansa, så dette er jo bare å flytte ressurser rundt i gruppen.
Konkurransemessig er dette helt ubetenkelig. Eurowings er i denne sammenheng ensbetydende med Lufthansa. Ingenting her som kan sammenlignes med hvordan dette foregår i div. land i Midtøsten, der er beskyldningen at staten (i ordets videste forstand) subsidierer selskapet og slik endrer konkurranseforutsetningene. Hvorvidt det stemmer er nå en annen sak, men det er ikke sammenlignbart med litt selskapsrettslig sjonglering.
Motivasjonen er vel primært å få ryddet unna gjengen med gode arbeidsavtaler.
fy.f. merker jeg blir litt opprørt, hva betaler eurowings av egen lomme på denne veksten? kan umulig være mye... de får jo fly bare sprøytet inn av Lufthansa. minner meg veldig om Midtøsten, søkkrike eiere som bare hiver fly etter dem, selv om de ikke får det til å ikke fremstå slik. Og hvor mye av markedene de går inn i skapes faktisk som noe nytt, og ikke noe de har fått i gave i form av ruteoverdragelser fra Lufthansa eller LH sitt oppkjøp av AB? Kan ikke si det er mye ''fair'' konkurranse i Europa når et selskap driver slik, rart at ikke konkurransemyndighetene griper inn... er jo monopol der nede nå
https://www.nettavisen.no/na24/eurowings-vokser-kraftig---truer-norwegian/3423422577.html
Det er jeg helt uenig i. Du sammenligner Eurowings med selskap fra land hvis lønninger til en del fremmedarbeidere i beste fall går inn under slaveri, kvinnesyn som ikke ligner grisen og ordet bunnlinje i den rette forstand ikke er gjeldende. Greit nok at piloter og en del andre tjener greit i Dubai og Qatar, men om man ser litt under skylappene er dette land som dessverre ligger veldig langt bak, selv om en del nordmenn lever i sus og dus nedi sandkassen.
Så kan en heller diskutere hvorvidt markedsandelen til LH-gruppen er problematisk, men det er et annet spørsmål.
Vel - de er jo en del av Lufthansa, så dette er jo bare å flytte ressurser rundt i gruppen.
Ja, man kan vel pent si det slik, men dette er jo i ganske større omfang enn det DY og SK gjør med sine driftstilatelser og datterselskaper rundt omkring, eller charterselskapene for den saks skyld.
Hvorvidt det stemmer er nå en annen sak, men det er ikke sammenlignbart med litt selskapsrettslig sjonglering.
«Litt», jeg kan ikke huske å ha sett at et selskap nærmest har "fått" en så gigantisk vekst som har skjedd over natta her i Europa. Ikke et eneste selskap som står helt på egne ben i EW sin størrelse før AB-konkursen hadde klart dette uten hjelp, ved mindre man har en svært tjukk lommebok, noe jeg tviler på at eurowings har.
«Litt», jeg kan ikke huske å ha sett at et selskap nærmest har "fått" en så gigantisk vekst som har skjedd over natta her i Europa. Ikke et eneste selskap som står helt på egne ben i EW sin størrelse før AB-konkursen hadde klart dette uten hjelp, ved mindre man har en svært tjukk lommebok, noe jeg tviler på at eurowings har.
Eurowings er Lufthansa, så de "deler" lommebok til syvende og sist. Og Lufthansa stiller uansett de samme kravene til lønnsomhet til alle selskapene i gruppen, slik at det ikke akkurat er snakk om subsidiering her.
Om Lufthansa Gruppen ønsker at en strekning skal flys av Eurowings, istedet for Lufthansa, så står de jo helt fritt til å gjøre det
Håper de øker satsningen mellom Tyskland og Skandinavia :) Eurowings er et utmerket produkt intra europa.
Står sikkert et sted i tråden, men får man Eurobonus-poeng på Eurowings? Eller er det bare på rene LH-flighter?
Står sikkert et sted i tråden, men får man Eurobonus-poeng på Eurowings? Eller er det bare på rene LH-flighter?
Nei, de er ikke endel av Star Alliance.
Da tar Eurowings over Lufthansa sin DUS-EWR rute fra 1 desember, slik at Eurowings da vil fly til både EWR og JFK fra DUS
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/eurowings-is-expanding-its-flight-programme-from-dusseldorf-to-new-york-jfk-ewr/
[quote] As of 1 December 2018, the airline will be offering six flights per week to New York’s Newark Airport (EWR) in addition to its existing connections to JFK. Eurowings is taking over the connection which had previously been offered by Lufthansa,
Første B738 er omlakkert i Eurowings-profil og flys av TUIfly.
https://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=10365
Eurowings kommer nå også med Bangkok fra München, samtidig som de til høsten vil komme med sine første langdistanseflyvninger fra Frankfurt: Mauritius, Barbados og Windhoek blir de første destinasjonen fra FRA
Alt virker være i samarbeid med Lufthansa
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/lufthansa-group-expands-tourist-oriented-long-haul-portfolio-in-frankfurt-and-munich-with-eurowings/
Lufthansa Group expands tourist-oriented long-haul portfolio in Frankfurt and Munich with Eurowings
Scandinavien_Airlines
05-03-2019, 12:51
Eurowings kommer nå også med Bangkok fra München, samtidig som de til høsten vil komme med sine første langdistanseflyvninger fra Frankfurt: Mauritius, Barbados og Windhoek blir de første destinasjonen fra FRA
Alt virker være i samarbeid med Lufthansa
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/lufthansa-group-expands-tourist-oriented-long-haul-portfolio-in-frankfurt-and-munich-with-eurowings/
Så Lufthasa er ved at kvit sig aktiviteterne i MUC og kun fokusere på FRA i fremtiden?
Og den nye BER som der også har været rygter om skulle være et HUB?
Så Lufthasa er ved at kvit sig aktiviteterne i MUC og kun fokusere på FRA i fremtiden?
Og den nye BER som der også har været rygter om skulle være et HUB?
Nei og nei, på begge deler
Lufthansa har faktisk økt på MUC longhaul i det siste, og siden de krangler litt med FRA om dagen, så er det MUC som i det siste har blitt prioritert. Så akkurat her har du feil. Derimot så bruker Lufthansa nå Eurowings fra MUC til longhaul low yield destinasjoner, hvor Lufthansa sine egne fly er alt for premium
Og Lufthansa har vel også sagt at de ikke ønsker bruke nye BER som longhaul hub, kun base for Eurowing
For øvrig er det A321-maskiner på vei inn i flåten, ex-Lauda/airBerlin.
Lufthansa fortsetter å bruke Eurowings for å konkurrere direkte mot Condor, og starter til vinteren 3x ukentlig FRA-LAS
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/283631/eurowings-adds-frankfurt-las-vegas-service-from-late-oct-2019/
EW1274/LH5436 FRA1035 – 1340LAS 332 247
EW1275/LH5437 LAS1540 – 1155+1FRA 332 247
Denne blir også i codeshare med LH
Selv om Eurowings hittil har vært en økonomisk nedtur for Lufthansagruppen har de fortsatt tro på prosjektet og konseptet, og tydeligvis tro på ledelses, da sjefen for Eurowings nylig fikk forlenget kontrakten sin som CEO med 3 nye år
Antar det skyldes kapasiteten, men Eurowings bytter terminal i MUC. I stedet for å være under samme tak som resten av Lufthansagruppen i T2, flytter de nå over i T1 sammen med de fleste non-Star Alliance selskapene
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/eurowings-moves-to-terminal-1-at-munich-airport-on-june-1-2019/
Eurowings moves to Terminal 1 at Munich Airport on June 1, 2019
Da ser det ut som Lufthansagruppen gir opp å bruke Eurowings på longhaul.
Eurowings skal fremover fokusere på shorthaul med A320 maskiner, mens longhaul skal tas over av de andre nettverksselskapene. Selv om jeg regner med det blir endel kutt av ruter også. I tillegg skal Eurowings operasjonen inn på et enkelt AOC
https://newsroom.lufthansagroup.com/English/Newsroom/lufthansa-group-informs-investors-and-analysts-at-its-capital-markets-day/s/a51c5ddf-768a-419f-b562-db4c3fbd9fef
Eurowings turnaround: a clear focus on short-haul point-to-point operations
Eurowings long-haul: transfer of commercial responsibility to the Network Organization
Eurowings flight operations: less complexity and higher productivity through a reduction to one AOC in Germany
Eurowings fleet: standardization on the Airbus A320 family
Eurowings costs: a 15% reduction in unit costs (CASK) by 2022
Å sette longhaul til Germanwings var aldri noe annet enn et forsøk på å presse Lufthansa longhaul crew til å godta lavere vilkår.
-eggs
Da ser det ut som Lufthansagruppen gir opp å bruke Eurowings på longhaul.
Eurowings skal fremover fokusere på shorthaul med A320 maskiner, mens longhaul skal tas over av de andre nettverksselskapene. Selv om jeg regner med det blir endel kutt av ruter også. I tillegg skal Eurowings operasjonen inn på et enkelt AOC
https://newsroom.lufthansagroup.com/English/Newsroom/lufthansa-group-informs-investors-and-analysts-at-its-capital-markets-day/s/a51c5ddf-768a-419f-b562-db4c3fbd9fef
Skal Eurowings da slutte å fly til PDX?
Skal Eurowings da slutte å fly til PDX?
Nei, beklager jeg blander Condor airlines.
Hvem er det som eier Condor airlines?
Nei, beklager jeg blander Condor airlines.
Hvem er det som eier Condor airlines?
Det er det mulig det går an å Google seg frem til......
Nei, beklager jeg blander Condor airlines.
Hvem er det som eier Condor airlines?
Thomas Cook.
Thomas Cook.
Tusen takk!! :)
Du er flink :)
Jeg klarte ikke å finne det på Google (Ssss.. jeg turte ikke å si det til Someone) :8:
Tusen takk!! :)
Du er flink :)
Jeg klarte ikke å finne det på Google (Ssss.. jeg turte ikke å si det til Someone) :8:
Google «Condor Airlines». Et av de første treffene er gjerne en wikipediaartikkel om selskapet. Der pleier det gjerne å stå sånt.
Har Lufthansa ombestemt seg angående Eurowings longhaul og å avslutte dette? Eller sitter de stuck med flyene og derfor må finne steder å sette de inn?
I dag har de nemlig annonsert at Eurowings starter ruter fra Munchen til Orlando og Las Vegas, og fra Frankfurt til Phoenix og Anchorage neste sommer.
Nå vet jeg uansett ikke hva av dette som er vekst eller hva som flyttes over fra andre baser, som f.eks DUS eller CGN?
https://newsroom.lufthansagroup.com/English/Newsroom/lufthansa-group-will-expand-tourist-oriented-long-haul-program-from-frankfurt-and-munich-in-summer-2/s/40f37f2a-91b2-44ae-b83f-626f45321874
Eurowings strengthens long-haul program at Lufthansa hubs
Har Lufthansa ombestemt seg angående Eurowings longhaul og å avslutte dette? Eller sitter de stuck med flyene og derfor må finne steder å sette de inn?
I dag har de nemlig annonsert at Eurowings starter ruter fra Munchen til Orlando og Las Vegas, og fra Frankfurt til Phoenix og Anchorage neste sommer.
Nå vet jeg uansett ikke hva av dette som er vekst eller hva som flyttes over fra andre baser, som f.eks DUS eller CGN?
https://newsroom.lufthansagroup.com/English/Newsroom/lufthansa-group-will-expand-tourist-oriented-long-haul-program-from-frankfurt-and-munich-in-summer-2/s/40f37f2a-91b2-44ae-b83f-626f45321874
Hvis en ser på destinasjonene, så ser det veldig ut som dette ment for konkurranse mot Condor. Skal jo en del til for at Lufthansa får kjøpe TC/Condor, tviler på at EUs konkurransemyndigheter godtar det.
Har Lufthansa ombestemt seg angående Eurowings longhaul og å avslutte dette? Eller sitter de stuck med flyene og derfor må finne steder å sette de inn?
I dag har de nemlig annonsert at Eurowings starter ruter fra Munchen til Orlando og Las Vegas, og fra Frankfurt til Phoenix og Anchorage neste sommer.
Nå vet jeg uansett ikke hva av dette som er vekst eller hva som flyttes over fra andre baser, som f.eks DUS eller CGN?
https://newsroom.lufthansagroup.com/English/Newsroom/lufthansa-group-will-expand-tourist-oriented-long-haul-program-from-frankfurt-and-munich-in-summer-2/s/40f37f2a-91b2-44ae-b83f-626f45321874
Det ble kanske ikke veldig heldig kommunisert under Capital Markets Day.
Eurowings branded longhaul forsetter. LH Network Airlines kommer å ha den kommersielt ansvar av dette, styre og selge disse. Leverandør-AOC kan være SXD eller BEL. Eurowings som selskap med sitt AOC fokusserer på shorthaul.
Det ble kanske ikke veldig heldig kommunisert under Capital Markets Day.
Nei, det var ikke den beste kommunikasjonen fra LH der [emoji849]
Ellers ser jeg strømlinjeformingen av Eurowings longhaul betyr at de 2 A340-300 maskinene operert av Brussels returneres til Lufthansa og DUS operasjoner til vinteren blir med 4 A330-300 operert av Brussels. Mens MUC og FRA deler på de 7 A330-200 operert av SunExpress Deutschland
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/first-of-two-a340-aircraft-operated-by-brussels-airlines-leaves-eurowings-fleet-which-will-be-harmonised-on-a330-type/
Lufthansa planlegger å bruke et annet merkenavn på det som nå er Eurowings longhaul flyvninger og de ser for seg en modell som er mer lik Swiss’ Edelweiss
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa-to-launch-new-low-cost-brand-to-replace-eurowings-on-long-haul/
The low-cost airline of the Lufthansa Group for long-haul flights should no longer be Eurowings from next year, but a completely new brand. This should mean the end of the most expensive adventure for the group.
Eurowings og deres underbruk, hadde da per januar 2020 følgende flåte:
Eurowings:
A319: 28
A320: 50
A321: 5
A330-200: 7 (operated by SunExpress Germnay)
A330-300: 4 (operated by Brussel Airlines)
737-800: 6
Q400: 14 (operated by LGW)
Germanwings:
A319: 18
Eurowings Europe:
A319: 6
A320: 6
Litt korrektur ;)
Eurowings og deres underbruk, hadde da per januar 2020 følgende flåte:
Eurowings:
A319: 16 + 3 wetleased from CSA
A320: 39
A321: 5
A330-200: 7 (operated by SunExpress Germnay)
A330-300: 4 (operated by Brussel Airlines)
737-800: 7
Q400: 15 (operated by LGW)
Germanwings:
A319: 26
A320: 8
Eurowings Europe:
A319: 8
A320: 9
Litt korrektur ;)
Takk :)
Brukte planespotters.net som kilde, men selv de sliter vel med å ha oversikten over Eurowings :stir
Takk :)
Brukte planespotters.net som kilde, men selv de sliter vel med å ha oversikten over Eurowings :stir
Mye dynamik inn i dette flåten ;)
Ellers kan man nevne at alle restende A319 / 320 som er forsatt i 4U eller AB farger skål males nå i vinter frem til APR. No paint-dates for de 4 A321 ...
Mannen min dro nylig med Eurowings longhaul til Barbados. Han sa det var den jævligste turen han har hatt, og han har flydd mye rundt i verden med mange flyselskaper (inkl Ryanair).
Crewet opplevdes som å ha mistet viljen til å leve i det store og hele, maten som er inkl. er ikke verdt innpakninga den kommer i, du må betale 5 euro for en brusboks og du får ikke vann om du ber om det. Setene var eksepsjonelt harde (verre enn gamle utslitte økonomiseter hos KLM) og beinplass kan man glemme.
Lufthansa vurderer nå visstnok å parkere Germanwings for godt:
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/50845
Lufthansa skal vurdere å sette Germanwings permanent på bakken
Det melder nyhetsbyrået Reuters.
Kilder nært selskapet skal ha opplyst til Reuters at Lufthansa tirsdag skal diskutere hvorvidt Germanwings, et lavkostnadsflyselskap eid av Lufthansa, skal settes på bakken permanent. Det er imidlertid ikke klart om Lufthansa vil avslutte selskapet.
I en offisiell uttalelse fra selskapet heter det at alle alternativer vurderes, og at det ikke er fattet noen beslutning om fremtiden til Germanwings.
Fagforeninger i Tyskland jobber nå for å redde arbeidsplasser i Germanwings som kan bli borte som følge av reiserestriksjoner for å hindre spredning av Covid-19, koronaviruset.
Lufthansa vurderer nå visstnok å parkere Eurowings for godt:
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/50845
Lufthansa skal vurdere å sette Germanwings permanent på bakken
Det melder nyhetsbyrået Reuters.
Kilder nært selskapet skal ha opplyst til Reuters at Lufthansa tirsdag skal diskutere hvorvidt Germanwings, et lavkostnadsflyselskap eid av Lufthansa, skal settes på bakken permanent. Det er imidlertid ikke klart om Lufthansa vil avslutte selskapet.
I en offisiell uttalelse fra selskapet heter det at alle alternativer vurderes, og at det ikke er fattet noen beslutning om fremtiden til Germanwings.
Fagforeninger i Tyskland jobber nå for å redde arbeidsplasser i Germanwings som kan bli borte som følge av reiserestriksjoner for å hindre spredning av Covid-19, koronaviruset.
Nå snakkes det her om Germanwings, som er et av flere Eurowings deler/AOCer, og husker jeg rett er vel det den delen med de dyreste ansatte ;)
Bekreftet nå fra Lufthansa. Germanwings legges ned og Eurowings reduserer flåten permanent med 10 A320 maskiner
https://newsroom.lufthansagroup.com/english/newsroom/all/lufthansa-group-decides-on-first-restructuring-package/s/0695cc64-1a64-4939-b409-7da5d5b2c0d3
Eurowings will also be reducing the number of its aircraft. In the short-haul segment, an additional ten Airbus A320s are planned to be phased out.
Eurowings long-haul business which is run under the commercial responsibility of Lufthansa, will also be reduced.
In addition, the implementation of Eurowings objective of bundling flight operations into only one unit, which was defined before the crisis, will now be accelerated. Germanwings flight operations will be discontinued. All options resulting from this are to be discussed with the respective unions.
Eurowings, i form av Brussel Airlines, skal åpne følgene ruter fra Frankfurt i 2021: Punta Cana, Anchorage, Mombasa og Zanzibar.
I tillegg skal det slik jeg tolker det: Brussel Airlines fly under Lufthansa brandet på to ruter: Mauritius og Maldivene
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa/lufthansa-in-summer-2021-six-new-long-haul-tourist-destinations-from-frankfurt-operated-by-brussels-airlines/
Lufthansa in Summer 2021: Six new long-haul tourist destinations from Frankfurt, operated by Brussels Airlines
Nå skal visstnok Eurowings longhaulflighter brandes som Eurowings Discover. Om de skal få egne farger eller en eller annen måte å distingvere fra deres standard kortdistanseflyvninger, fremstår litt ullent for meg
[ironi]Kommer garantert til å bli suksess bare man får endret til det nye navnet.[ironislutt]
Nå skal visstnok Eurowings longhaulflighter brandes som Eurowings Discover. Om de skal få egne farger eller en eller annen måte å distingvere fra deres standard kortdistanseflyvninger, fremstår litt ullent for meg
Finner fortsatt kun avganger operert av Brussels Airlines og EW-kode, mens det nye Eurowings Discover skal visstnok fremover flys under Air Dolomiti-kode.
Da blir det A320neo på Eurowings også, vil nok med stor sannsynlighet bli fordelt ut av LH sin eksisterende ordre på A320neo-maskiner.
Eurowings (EW, Düsseldorf Int'l) is planning to increase its number of active aircraft from less than 30 at present to 80 by the peak of the summer 2021 season, and will add its first A320-200Ns in 2022, Chief Executive Jens Bischof said during a webinar organised by the Aviation Week Network.
"In our darkest days, we operated around 20 aircraft, down from over 100 before the crisis. Right now, we operate 25-28, depending on the day. We will now ramp it up very quickly until the peak of summer to 80 aircraft. We have the ambition to grow to over 100 the next year and the A320-200neo will play a key role. We plan to take more than ten A320neo in 2022," Bischof explained.
https://www.ch-aviation.com/portal/news/102499-eurowings-to-add-a320neo-in-2022-to-cope-with-pent-up-demand
7 nye Eurowings ruter sommeren 2022, 4 fra FRA (Salt Lake City, Kilimanjaro, Panama City og Fort Myers) og 3 fra MUC (Las Vegas, Cancun og Punta Cana)
https://newsroom.aviator.aero/summer-2022-seven-additional-long-haul-tourist-connections-from-frankfurt-and-munich/
Directly from Munich to Punta Cana, Cancún and Las Vegas
Four additional destinations from Frankfurt: Fort Myers, Panama City, Salt Lake City and Kilimanjaro
All destinations for summer 2022 bookable as of May 26
Eurowings har inngått avtale med Helvetic Airways om innleie av 4 Embraer-fly.
Ukjent om det er E190(-E1) eller E190-E2, E195-E2 er jo ikke levert enda. E190 er jo på vei ut av flåten også.
Ellers var det ikke store endringen i logo/farger, for å gjøre om et fly fra Eurowings til Eurowings Discover
Finner fortsatt kun avganger operert av Brussels Airlines og EW-kode, mens det nye Eurowings Discover skal visstnok fremover flys under Air Dolomiti-kode.
De har nå fått sin egen AOC, så antar de da skal fly på egen kode?
https://www.flightglobal.com/fleets/eurowings-discover-to-fly-11-aircraft-under-own-aoc/144208.article
Eurowings Discover has received its own air operator’s certificate and will fly leisure routes as a wholly-owned subsidiary of Lufthansa from late July.
De har nå fått sin egen AOC, så antar de da skal fly på egen kode?
https://www.flightglobal.com/fleets/eurowings-discover-to-fly-11-aircraft-under-own-aoc/144208.article
Bekreftet av Lufthansa nå, så Eurowings Discover får den nye 4Y koden
https://www.lufthansagroup.com/en/newsroom/releases/ready-for-take-off-eurowings-discover-has-been-granted-air-operator-certificate.html
All flights can already be booked on lufthansa.com - currently under Lufthansa flight number (LH). The shift to Eurowings Discover flight number “4Y” is scheduled for the week of the inaugural flight.
Da var Eurowings Discover igang. Første flight ble Frankfurt-Mombasa-Zanzibar
Lufthansa har overført D-AIKB fra Lufthansa til Eurowings Discover
Airbus A330 -343 576 D-AIKB Lufthansa ferried 04sep21 SNN-FRA after paint into Eurowings Discver cs prior transfer
Forstår det slik at 10 A320 maskiner også skal overføres til Eurowings Discover nå i fjerde kvartal. Selv om det ikke står helt klart for meg hvor disse skal baseres/flys?
Forstår det slik at 10 A320 maskiner også skal overføres til Eurowings Discover nå i fjerde kvartal. Selv om det ikke står helt klart for meg hvor disse skal baseres/flys?
Svaert enkelt: FRA og MUC, de overtar leisure ruter fra Mainline.
Forstår det slik at 10 A320 maskiner også skal overføres til Eurowings Discover nå i fjerde kvartal. Selv om det ikke står helt klart for meg hvor disse skal baseres/flys?
Og slik ser dét ut:
https://planepictures.net/v3/show_en.php?id=1657776
I følge en artikkel bak betalingsmur hos ch-aviation, så skal Eurowings Europe, som i dag blant annet flyr fra Eurowings basene i Wien, Palma, Praha, Pristina og snart Stockholm, så planlegger de flytte sin AOC fra Østerrike til Malta
Ting nærmer seg normalen altså!
After the successful and thorough selection process, we were nominated as the long-term #ACMI provider for Eurowings. The cooperation to wet-lease 11 A320s commence in the beginning of the IATA summer season 2022.
Kilde: Avion Express på Facebook.
Swedeline F28
03-03-2022, 11:57
Är alltid tveksam till att åka som pax med "Pay to fly" bolag.
SAS Link er hvertfall ‘inhouse’. Avion er jo bare bunnslam ….
11 maskiner er jo endel. I tillegg skal de jo ha noen fra airBaltic vel? Men mangler de virkelig både maskiner og crew?
Swedeline F28
08-03-2022, 05:31
11 maskiner er jo endel. I tillegg skal de jo ha noen fra airBaltic vel? Men mangler de virkelig både maskiner og crew?
Crew kkan de ju inte sakna om de har 200+ som fortfarande är arbetslösa sedan Germanwings stängde ner?
Saken er seasonality.
EW har - som mange andre flyselskaper - en stort forskjell i etterspörelsen mellom peak-sommer og lav-vinter.
I min tid i AB hadde vi 41 (!!!) uproduktive fly i vinter-sesong. Fly med crews som kostet bare penger, men ikke ga noen verdi. Med sommer-wetlease löser man denne forskjellen uten å øke sine faste kostnader.
Noen eksempler: BER-PMI i vinter 1xdalig, i sommer 6x dalig -> 2 fly forskjell. Og dette har du for alle de store tyske catchments: HAM, DUS, CGN, MUC, STR; PAD, FMO, LEJ ble det 1 fly. Og det er ikke bare PMI, men også Grekenland, som har en enda kortere saison. EW tok mer eller mindre alt over fra AB, med unntak av BER, hvor easyJet sitter med samme problemet. Ikke uten grunn har de halvert den antell av basefly ved BER. Too much seasonality.
Tidligere - i 90 tallene har vinterleases til Canada vaert meget populært hos noen charter-selskaper. Men - da sommer-traffiken i Europa har vokset langt større enn vinter-traffiken i Canada, har man en visst ubalanse, som ikke kan løses med wetlesaes.
Ser ut som Finnair skal fly wetlease til USA for Eurowings Discover
Bak betalingsmur:
https://www.flightglobal.com/networks/finnair-applies-to-fly-us-routes-for-eurowings/148291.article
Finland’s flag carrier Finnair has applied to the US Department of Transportation (DOT) for authority to fly routes to the USA for Lufthansa Group’s low-cost Eurowings Discover subsidiary.
Ser ut som Finnair skal fly wetlease til USA for Eurowings Discover
Bak betalingsmur:
https://www.flightglobal.com/networks/finnair-applies-to-fly-us-routes-for-eurowings/148291.article
Ruteplanen for Finnairs A350 hos Eurowings:
https://aeroroutes.com/eng/220511-4y359ay
Frankfurt – Calgary eff 01AUG22 4 weekly
Frankfurt – Halifax eff 03AUG22 3 weekly
Frankfurt – Las Vegas eff 16MAY22 4 weekly
Frankfurt – Tampa eff 01JUN22 5 weekly
Munich – Las Vegas eff 15MAY22 2 weekly
Lufthansa "gir" også Munchen-Montreal til Eurowings Discover i juni og juli, som igjen vil bruke Finnairs A350 her
https://aeroroutes.com/eng/220530-4yjun22yul
Eurowings Discover during the month of June and July 2022 is assuming Lufthansa’s Munich – Montreal operation, scheduled on daily basis. From 01JUN22 to 31JUL22, leased Finnair A350-900XWB aircraft will be assigned for Eurowings Discover service under 4Y-coded flight numbers, replacing Lufthansa mainline service.
I følge en artikkel bak betalingsmur hos ch-aviation, så skal Eurowings Europe, som i dag blant annet flyr fra Eurowings basene i Wien, Palma, Praha, Pristina og snart Stockholm, så planlegger de flytte sin AOC fra Østerrike til Malta
Ny ICAO-kode for Eurowings Europe (Malta) blir: EWL.
Eurowings Discover vil i vinter ta over Lufthansa sine ruter fra Frankfurt til både Toronto og Vancouver
https://www.aeroroutes.com/220928-lh4ynw22ca
Lufthansa intends to move Frankfurt – Toronto and Frankfurt – Vancouver service to Eurowings Discover in Northern winter 2022/23 season.
Eurowings Discover vil kommende vinter overta rutene fra Frankfurt til Orlando og Philadelphia, samtidig som de før Finnair til å fly disse for dem
https://www.aeroroutes.com/eng/221009-ewnw22us
Frankfurt – Orlando eff 31OCT22 1 daily Finnair A350-900XWB
4Y068/LH4270 FRA1300 – 1720MCO 359 D
4Y069/LH4271 MCO1930 – 1025+1FRA 359 D
Frankfurt – Philadelphia eff 31OCT22 weekly Finnair A350-900XWB
4Y050/LH4272 FRA1300 – 1600PHL 359 x25
4Y051/LH4273 PHL1800 – 0725+1FRA 359 x25
Da var Malta AOC på plass for Eurowings Europe
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/eurowings-europe-limited-takes-off-with-a-maltese-air-operators-certificate/
Eurowings Europe Limited takes off with a Maltese Air Operator’s Certificate
Eurowings Discover vil kommende vinter overta rutene fra Frankfurt til Orlando og Philadelphia,
Og i det stille har de også overtatt Frankfurt-Atlanta ......
Graz blir nye base, dog kun med 1 fly
https://www.ch-aviation.com/portal/news/122337-germanys-eurowings-opens-new-base-at-graz-austria-in-2q23?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Eurowings (EW, Düsseldorf) significantly expands its presence at Graz in Summer 2023 by establishing an aircraft base there and connecting the capital of Styria in Austria with seven new destinations in Greece, Cyprus, and Egypt, plus 25 weekly connections to German cities.
MountainDew
09-12-2022, 11:39
Hva er konseptet til Eurowings Discover i forhold til Lufthansa? Det er ikke typiske feriedestinasjoner som blir overtatt ihvertfall, til dømes Atlanta.
Lufthansa er vel blitt ett av de kjipeste selskapene å fly med i forhold til forventninger. Mitt inntrykk OSL-MUC-NAP i Mars.
Hva er konseptet til Eurowings Discover i forhold til Lufthansa? Det er ikke typiske feriedestinasjoner som blir overtatt ihvertfall, til dømes Atlanta.
Lufthansa er vel blitt ett av de kjipeste selskapene å fly med i forhold til forventninger. Mitt inntrykk OSL-MUC-NAP i Mars.
Opprinnelig ble konsept å fly ferie-destinasjoner.
Noen forventer en brått stopp i feriemarked i So23, grunnet til faktum at mange folks vil ha langt dårligere privat-økonomi. Det sies at noen "fyrer opp deres ferie-penger i peisen" rett nå.
Ser ut som også Eurowings mangler endel kapasitet, så de kommer såvidt jeg teller 9 maskiner på wetlease fra Avion Express
Airbus A320 -232 2173 9H-AMH Avion Express Malta posn 23mar23 on wet-lease to Eurowrings ex DUS (+ 9H-AMU/-MLS, + 9H-ANV/-MLE/-SWA/-SWF ex STR, + 9H-MLP ex BER)
Airbus A320 -232 3125 9H-AMM Avion Express Malta delivery 23mar23 CHR-STR on wet-lease to Eurowings
Ser ut som også Eurowings mangler endel kapasitet, så de kommer såvidt jeg teller 9 maskiner på wetlease fra Avion Express
Ser ut som man kan legge til 2 til, så da 11 maskiner. Minst
Airbus A320 -232 3531 9H-AMJ Avion Express Malta posn 24mar23 STR-DUS for Eurowings ops (+ 9H-MLA CDT-DUS)
Ser ut som de planlegger bruke deres kommende A321neo på ganske lange ruter, blant annet deres nye ruter fra Berlin og Stuttgart til Dubai. 230 seter er planlagt, og dette er også standardvarianten og ikke LR
https://newsroom.aviator.aero/eurowings-will-fly-to-dubai-from-october/
From Stuttgart and Berlin up to four times a week non-stop to Dubai
Første A321neo til Eurowings er levert
https://www.ch-aviation.com/portal/news/129010-eurowings-takes-delivery-of-the-first-a321neo
Eurowings (EW, Düsseldorf) took delivery of its first A321-200N and plans to deploy the aircraft mainly on its busiest routes to Palma de Mallorca starting in August 2023.
Lufthansa overfører to kroatiske "Syden-ruter" til Eurowings Discover neste sommer
https://www.aeroroutes.com/eng/230630-4yns24hr
Eurowings Discover in Northern summer 2024 season is assuming additional Lufthansa Mainline service to Croatia, reflected in this week’s schedule update. Following routes will be operated by Eurowings Discover in NS24.
Frankfurt – Split eff 31MAR24 6 weekly A320
Frankfurt – Zadar eff 28APR24 4 weekly A320
Swedeline F28
13-07-2023, 08:17
Verkar rätt vettigt med tanke på att de positionerat sig annorlunda rent produktmässigt
Årets første halvår, var vel første gang de i den perioden av året gikk i pluss?
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/eurowings-already-profitable-after-first-half-of-2023/
The airline Eurowings has reached an important milestone in the first half of 2023
Hanover og Nuremberg blir nye mini-baser med 1 fly hver fra høsten av, og ytterligere 1 fly i Hanover fra neste sommer
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/eurowings-returns-to-nuremberg-and-hanover/
As part of this growth, Eurowings will again station one aircraft each permanently at its new bases in Nuremberg and Hanover from the 2023/24 winter flight schedule. From summer 2024, the base in the capital of Lower Saxony will be increased by a further Eurowings aircraft.
Jeddah startes fra Berlin og Køln, med 3x ukentlig neste vinter. Så blir vel deres første ruter til Saudi Arabia.
Stuttgart-Dubai forblir 3x ukentlig, mens Berlin-Dubai økes til daglig
https://newscloud.eurowings.com/en/after-successful-dubai-launch-eurowings-doubles-its-services-to-the-gulf/
After successful Dubai launch: Eurowings doubles its services to the Gulf
First flight to Jeddah in Saudi Arabia in winter of 2024/25
"Ja til Europa"-maskin i farta også for Eurowings, som for mor LH og Austrian. Da venter vi vel bare på en fra Brussel.
https://www.planespotters.net/photo/1589916/d-aene-eurowings-airbus-a320-251n
Scandinavian
04-05-2024, 13:25
Allerede på plass.
https://www.jetphotos.com/photo/11316445
Eurowings med store kutt i HAM.
https://www.airwaysmag.com/new-post/expensive-hamburg-eurowings-cuts-2025
Lufthansa Group LCC subsidiary Eurowings (EW) announced it would reduce operations at Hamburg Airport (HAM) by 1000 flights for 2025.
Ganske kraftige kutt på tysk innenriks for Eurowings
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/eurowings/eurowings-slashes-domestic-flights-by-40-amid-rising-costs/
Eurowings is significantly reducing its domestic German flight services, cutting its routes by 40% compared to 2019. This move follows an increase in operational costs in Germany, which has impacted many airlines and, consequently, travellers. While demand remains strong, flight availability is declining.
Jeddah startes fra Berlin og Køln, med 3x ukentlig neste vinter. Så blir vel deres første ruter til Saudi Arabia.
Stuttgart-Dubai forblir 3x ukentlig, mens Berlin-Dubai økes til daglig
https://newscloud.eurowings.com/en/after-successful-dubai-launch-eurowings-doubles-its-services-to-the-gulf/
Mere longhaul med A32x for Eurowings til Midtøsten til vinteren
https://www.aeroroutes.com/eng/250303-ewnw25me
Berlin – Abu Dhabi eff 03NOV25 3 weekly A320neo
Berlin – Dubai al Maktoum eff 04NOV25 4 weekly A320neo (Complementing 1 daily Dubai International. This route is also scheduled 30MAR25 – 27APR25)
Hannover – Dubai al Maktoum eff 04NOV25 3 weekly A320neo
Stuttgart – Jeddah eff 05NOV25 2 weekly A321neo