Flyprat >
Flyforum > SAS outsourcer CRJene til Cimber - Statustråd, mannskapsmangler etc
View Full Version : SAS outsourcer CRJene til Cimber - Statustråd, mannskapsmangler etc
SAS har ifølge standby.dks oplysninger købt Cimbers operationslicens, AOC (Airlines Operating Certificate). Baggrunden skulle efter det oplyste være at overflytte sine 12 CRJ-regionale jetfly til Cimber.
http://www.standby.dk/sas-outsourcer-til-cimber/
Har vel vært rykter om det en stund, og spørsmålet er da om de klarer og prise seg billig nok eller om oppdraget går videre til noen eksterne
http://www.standby.dk/sas-outsourcer-til-cimber/
Genialt. Hvorfor stoppe med CRJ'erne? hvorfor ikke hele baduljen og dermed lave en ordentlig omkostningssænkning?
Tror det er smart valg av SAS, litt kynisk, da Cimber piloter tjener dårligere. Men skal sas overleve må de gjøre harde valg.
Betyr dette at Cimber ikke legger ned likevel?
Betyr dette at Cimber ikke legger ned likevel?
Tydeligvis, selv om jeg ikke helt forstår meldingen på standby.dk
SAS kjøper flylisensen til CImber, mens regionalflyene + piloter virksomhet overdras av Cimber.
MountainDew
03-12-2014, 11:54
Tenker dette ikke blir tatt godt i mot av flygende personell (fullt forståelig!) Hva gjør/sier fagforeningen?
Tydeligvis, selv om jeg ikke helt forstår meldingen på standby.dk
SAS kjøper flylisensen til CImber, mens regionalflyene + piloter virksomhet overdras av Cimber.
Det betyder vel at QA bliver et 100% ejet selvstændigt datterselskab af SAS, men at de i kraft af billigere overenskomster kan drive de fly der overdrages billigere.
Fra SAS' synspunkt en enkel og operation der sænker omkostningerne på sigt. Godt tænkt!
Blir dette litt som et nytt SAS Commuter?
Pilotene på CRJene har jo lavere lønn fra før. Blir det en form for virksomhetsoverdragelse av lønn/betingelser for de pilotene som kommer fra SAS?
Lukter en streik da eller? I andre store selskaper som Lufthansa ble det vel trøbbel når man outsourcet deler av produksjonen.. Forståelig at det ikke er hyggelig, men tror dessverre det er nødvendig for å redde SAS slik som selskapet er i dag.
Cockpitview
03-12-2014, 23:25
Lukter en streik da eller? I andre store selskaper som Lufthansa ble det vel trøbbel når man outsourcet deler av produksjonen.. Forståelig at det ikke er hyggelig, men tror dessverre det er nødvendig for å redde SAS slik som selskapet er i dag.
Desverre er nok potensielle reaksjoner og engasjement allerede brukt opp på å kritisere andre selskap som gjør det samme;)
Forøvrig tror jeg det er meget fornuftig å ta ut en stor del av spesielt innland produksjonen over i et nytt selskap.
SAS kjøper faktisk hele Comber og ikke bare AOCen, for 20 millioner DKK
http://www.sasgroup.net/en/sas-acquirers-cimber/
SAS has entered into an agreement to acquire 100% of the shares in Cimber A/S.
ATRene og CRJ-200 skal fortsatt ut av flåten , så resulatet blir at 12 CRJ-900 ender opp hos Cimber.
Med på kjøpet følget også CO2 kvoter for 2015-2020 verdt 35 MDKK
SAS kjøper faktisk hele Comber og ikke bare AOCen, for 20 millioner DKK
http://www.sasgroup.net/en/sas-acquirers-cimber/
ATRene og CRJ-200 skal fortsatt ut av flåten , så resulatet blir at 12 CRJ-900 ender opp hos Cimber.
Med på kjøpet følget også CO2 kvoter for 2015-2020 verdt 35 MDKK
Interessant. Er det noen som vet om det blir samme avtale for pilotene som det som ligger i SAS fra før, eller blir dette Cimbers avtaleverk (og lønnsbetingelser)? Jeg antar det må være det siste, for ellers er det vel neppe noe poeng å overføre CRJ'ene til nytt AOC.
Forøvrig nokså stille om denne saken.
Synes det mest interessante er CO2 aftalerne til 2020
som man jo vurderer til 35 mill DKK
Hilsen Ole
Synes det mest interessante er CO2 aftalerne til 2020
som man jo vurderer til 35 mill DKK
Hilsen Ole
Det er nok neppe det mest interessante i denne saken. Det er nemlig helt normalt at man allokerer utslippskvoter til forskjellige bedrifter. Kvoterunden denne gangen er fra 2015-2020, men som det står i pressemeldingen så er verdsettingen betinget på at EU godkjenner danske myndigheters nasjonale allokeringsplan for kvoter.
Ja, interessant trekk. Noen som har kjennskap til hvor stor forskjell det er i lønnsvilkår SAS vs Cimber? Matcher Cimber Norwegian?
Kan man tenke seg at CRJ'ene bare er begynnelsen? Finnair forsøkte jo en lignende manøver med FlyBe Nordic.
hlorange
08-12-2014, 11:29
DN plukket opp saken: http://www.dn.no/nyheter/okonomi/2014/12/08/0809/sas-kjper-cimber
Tally-Ho
08-12-2014, 12:02
Det som ikke kommer frem her, er hvem som skal trene og bemannet CRJ'ene. Til det trenger man en ATO, og en passende treningsavdeling med alt på plass. Forhandlinger omkring dette har foregått med operatører som ikke er nevnt her..og flere baller er i luften samtidig.
Tally-Ho
Ja, interessant trekk. Noen som har kjennskap til hvor stor forskjell det er i lønnsvilkår SAS vs Cimber? Matcher Cimber Norwegian?
Kan man tenke seg at CRJ'ene bare er begynnelsen? Finnair forsøkte jo en lignende manøver med FlyBe Nordic.
For det første må vi ikke begynne å diskutere SAS vs. NAX her nå!
Og Flybe Nordic og AY sin løsning var nok litt forhastet og var en blanding mellom gamle Finncomm og Flybe UK sine løsninger som da ikke passet helt...
Men back to topic!
Greit nok, men tanken med å få ned lønnskost etc bør være relevant å diskutere i dene tråden.
Limer inn kommentar fra Sydbank;
SAS/SYDBANK: CIMBERKØB GIVER ANBEFALING ET NØK OPAD
13:02
Sydbank opjusterer anbefalingen af SAS-aktien til hold fra tidligere sælg. Det er købet af Cimber, der giver et ekstra stød til aktien, lyder det fra banken i en analyse.
- SAS kan med tiden udnytte en billigere omkostningsstruktur hos Cimber til at forbedre konkurrencekraften betragteligt, hvis SAS-ledelsen kan vinde medarbejdernes accept af projektet. Lavere brændstofomkostninger og mildere yield-miljø peger også mod bedre vilkår i 2015, forklarer Sydbank i analysen.
Med købet af Cimber opnår SAS først og fremmest adgang til en billigere produktionsplatform, lyder det videre. Her henviser Sydbank særligt til billigere overenskomster, der ifølge bankens SAS-analytiker, Jacob Pedersen, er et vigtigt modtræk til lavprisselskabernes billige kontraktansættelser.
- Der kan man så lægge en del af den trafik over, hvor man har svært ved at tjene penge i dag, blandt andet fordi nogle af konkurrenterne benytter nogle af disse finurlige kontraktansættelser. Det presser altså SAS, siger Jacob Pedersen til Ritzau.
Billigere overenskomster kan dog blive svært at sluge for medarbejderne, mener han.
SAS køber samtlige aktier i Cimber for 20 mio. svenske kr. Købet skal godkendes af konkurrencemyndighederne.
SAS-aktien letter med 4,8 pct. til 13,20 kr. på fondsbørsen i København mandag eftermiddag.
/ritzau/FINANS
Det kritiske her er vel formuleringen "hvis SAS-ledelsen kan vinde medarbejdernes accept af projektet". Med tanke på holdningene til andre selskaps (og SAS sine egne tidligere) omstruktureringer så vet jeg ikke helt hvordan dette kommer til å bli mottatt.
Regner med at om en tid så vil nok SAS ta en Austrian(som jeg har snakket om før på forumet). SAS legger ned all produksjon av flyvninger, og Cimber overtar. Vips så er kostnadsbasen redusert. Reger med i bookingdialogen innen 1.1.2016 vil stå OSL-ARN "Operated by Cimber Air for SAS"
Longjohn
08-12-2014, 15:16
Besparelser på lønnsutgifter vil de nok få hvis pilotene blir overført til cimber sin avtale.
Ifølge ppjn er lønn i de to selskapene som følger;
SAS Danmark FO lønnstrinn 1 27000 dkk/mnd
lønnstrinn 29 74000 dkk/mnd
FC lønnstrinn 1 64000 dkk/mnd
lønnstrinn 29 88500 dkk/mnd
Cimber FO 30000 dkk/mnd
FC 54000 dkk/mnd
Nå har vel SAS også gått over til flytende roster, mens man i Cimber kjører 5-3-5-4
Regner med at om en tid så vil nok SAS ta en Austrian(som jeg har snakket om før på forumet). SAS legger ned all produksjon av flyvninger, og Cimber overtar. Vips så er kostnadsbasen redusert. Reger med i bookingdialogen innen 1.1.2016 vil stå OSL-ARN "Operated by Cimber Air for SAS"
Utifra det rettsapparatet har kommet fram til har Austrian gjort retrett og "operated by Tyrolean" vil være historie på vårparten da hele den operative driften skal overføres til Austrian. Hvorvidt SAS tar sjansen på noe tilsvarende har jeg mine tvil om. Regional ja, mainline har jeg vanskelig for å tro.
Utifra det rettsapparatet har kommet fram til har Austrian gjort retrett og "operated by Tyrolean" vil være historie på vårparten da hele den operative driften skal overføres til Austrian. Hvorvidt SAS tar sjansen på noe tilsvarende har jeg mine tvil om. Regional ja, mainline har jeg vanskelig for å tro.
Østrigsk lov og Skandinavisk lov er vel ikke nødvendigvis identisk.
Hvis Østrigsk lov læner sig op af tysk lov er det pløk umuligt at komme af med folk, så måske den generelt er værre end Skandinavisk lov
Østrigsk lov og Skandinavisk lov er vel ikke nødvendigvis identisk.
Hvis Østrigsk lov læner sig op af tysk lov er det pløk umuligt at komme af med folk, så måske den generelt er værre end Skandinavisk lov
Det var faktisk EU domstolen sin dom, som gikk ut på at den gamle kollektivavtalen virker videre ved en slik virksomhetsoverdragelse, som ble tungen på vektskålen.
Jeg regner med at en slik sak i SAS også raskt kan ende opp der.
CRJ1000ER
08-12-2014, 23:46
12 CRJ900 er ikke så mye i en regionalflåte. Nordic Aviation Capital (NAC) har visst kjøpt 7 eks-PLUNA CRJ900 for noen uker siden. Kan det være for å lease de til nye Cimber, slik at Cimber får en større flåte med en flytype og kan overta flere ruter hvor SAS-fly er for store?
NAC har i tillegg gjort store bestillinger av ATR72/42-600. Hvem skal ha dem? Kommer det en større flåte til SAS Cimber, Jettime el. Flybe??
14th July 2014
NAC orders 75 ATR 42-600s
Nordic Aviation Capital (NAC), the largest regional aircraft trading and leasing company with the world’s biggest ATR fleet, has signed a total order for 75 ATR 42-600 aircraft, in a deal valued at over US$1.55 billion.
Deliveries will commence in 2015 through to 2020. By confirming this order for new ATR 42-600s – which includes 25 firm orders and 50 options for the type – NAC is once again demonstrating its full confidence in ATR – and this time, the smaller 50-seater ATR 42-600 series, in response to operator demand and recognizing that the replacement market for sub 50-seat turboprops is very under-served. The order builds on NAC’s long relationship with ATR and its ongoing success with regional airline operators worldwide.
With this new order, totaling 75 aircraft, signed today at a special ceremony at the 2014 Farnborough Airshow, NAC solidifies its position as ATR’s largest customer.
This landmark ATR order comes just one year after NAC signed an order for up to 90 ATR aircraft, a contract worth a total US$2.1 billion at the Paris Air Show. This was followed by an add on order worth a total of US$ 820 million of up to 35 ATR 600 series aircraft, announced during the ERA General Assembly in October 2013. Taking all NAC’s commitments (firm and options) into account the figure now rises to well over 200 new aircraft, as this major European lessor continues to expand its fleet to meet the need for short-haul turboprops, servicing the world’s growing regional aircraft fleet.
Martin Møller, Chairman of NAC, commented on the deal: “The ATR-600 series aircraft is firmly established as a long-term cornerstone of NAC’s portfolio of modern, fuel efficient regional aircraft. Now we are seeing a renaissance for the ATR 42 too with the state of the art -600 Series as operators seek a replacement for their ageing sub 50-seat fleets. We are duly pleased to be the first leasing company to sign a significant order for the ATR 42-600. The ATRs allow us to offer our customers a significant reduction in fuel consumption and one of the most comfortable cabins in its class, through our tailored leasing solutions”.
Patrick de Castelbajac, ATR’s Chief Executive Officer, declared: “We are delighted to see NAC placing another very important order for the world’s best-selling regional aircraft. Today at the Farnborough Airshow, where ATR and NAC finalized a contract covering 75 new ATR-600s, we have confirmed once again the growing trend for our customers to have a balance between purchasing and leasing their ATR aircraft and that the ATR represents a solid investment for the leasing companies. The ATR-600 series aircraft is unrivalled in terms of its economic performance and product offering, and the aircraft’s family of 50 and 70 seat capacity is the best solution to respond to the regional market requirements around the world.”
About the ATR 42-600:
Passenger capacity: 46 to 50 seats
Engines: Pratt & Whitney 127M
Maximum take-off power: 2400 horsepower per engine
Maximum take-off weight: 18,600 kg
Maximum load: 5,500 kg
Maximum flight range when fully loaded: 800 nautical miles (1,483 km)
About Nordic Aviation Capital:
Founded in Skive, Denmark in 1990 NAC is today the world’s largest independently owned aircraft leasing company. NAC focuses on regional aircraft, mainly turboprop with a fleet of nearly 200 aircraft and 36 customers worldwide. The company has regional offices in Ireland, Canada and Singapore which supply aircraft to top tier carriers such as Lufthansa, Air France, US Airways, Garuda, Avianca, Flybe, Azul and Etihad Regional. For additional information, log on to www.nac.dk
For additional information, please visit us at www.nac.dk
Contact:
Jim Murphy
Chief Commercial Officer
Phone: +45 7651 1200
Email: marketing@nac.dk
About ATR:
ATR is the leader in the regional aviation market. ATR turboprop aircraft are recognized as the most eco-friendly regional airplanes and are the world benchmark in terms of efficiency, reliability and economics on short-haul routes. ATR is ISO 14001 certified. Today more than 180 operators fly ATRs in over 90 countries worldwide. ATR is an equal partnership between two major European aeronautics players, the Airbus Group and Alenia Aermacchi (a Finmeccanica Group company).
Flyene skal ikke til SAS. Men måske Jettime?
"Flyparken skal i første omgang kun være vores egne moderne CRJ-fly, men andre typer regionale jets kan eventuelt komme til. Dog er det ikke meningen, at selskabet skal råde over propelfly, som for eksempel ATR-fly. Her fortsætter udliciterede aftaler,” siger Flemming Jensen til takeoff.dk."
http://www.takeoff.dk/sas-i-god-dialog-efter-cimber-overtagelse/
FlightDeck
09-12-2014, 12:19
Flyene skal ikke til SAS. Men måske Jettime?
Hvilke fly mener du?
MountainDew
09-12-2014, 13:25
Hvilke fly mener du?
Post #28 :fly
De skal nok litt rundt omkring. NAC har en lang kundeliste.
vstenhjem
19-12-2014, 13:25
Når skifter Cimber navn til SAS Regional/Scandinavian Express?
Når skifter Cimber navn til SAS Regional?
Aldri! Det er ikke lurt å ha undersøkelser med samme navn....da tenker jeg på andre flyselskaper og deres regionalselskaper...
EDIT: Var litt kvass der, mente egentlig å si at det er svært få flyselskaper som kaller opp regionalselskapet sitt til .... Regional.
vstenhjem
19-12-2014, 20:37
KLM - KLM Cityhopper
Lufthansa - Lufthansa Cityline
American Airways - American Eagle
Air Canada - Air Canada Express
Delta - Delta Connection
British Airways - BA Cityflyer
Er det ikke ganske normalt da? :)
jameson82
19-12-2014, 20:41
KLM - KLM Cityhopper
Lufthansa - Lufthansa Cityline
American Airways - American Eagle
Air Canada - Air Canada Express
Delta - Delta Connection
British Airways - BA Cityflyer
Er det ikke ganske normalt da? :)
SAS-Cimber,Jettime,Flybe Nordic,Blue 1
Stromoren
20-12-2014, 10:21
SAS-Cimber,Jettime,Flybe Nordic,Blue 1
och Braathens Regional?
Etihad regional driv vel og hoppar rundt sør i europa?
Emirates regional driv vel og hoppar rundt sør i europa?
Mener du Etihad?
Mener du Etihad?
Ja, beklager. Uansett langt frå heimeområdet.
Konkurrencestyrelsen godkender SAS-køb af Cimber
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2015/02/02/0202143637.htm
De 135 i kabinen nederst på ansenitetslisten har nå fått beskjed om at de vil bli overført til Cimber og deres avtaler.
http://www.standby.dk/sas-overflytter-kabineansatte-til-cimber/
SASKONSEKVENS: Som følge af SAS’ overtagelse af Cimber A/S fra april meddelte SAS i fredags 135 ansatte, at de overflyttes til Cimber-regi. Der er, efter hvad standby.dk erfarer, tale om de anciennitetsmæssigt lavest placerede blandt SAS’ kabinepersonale i Danmark.
CRJ1000ER
09-02-2015, 13:54
Litt sånn: "vi bare overfører de ansatte til et nytt selskap, vi, selv om vi er midt i forhandlingene og så gir vi de ansatte en kort beskjed på fredag ettermiddag så vi kan ødelegge helgen for de også!". Inspirert av Norwegian, kanskje?
Blir vel reaksjoner fra CAU nå da?
Det kommer neppe sånn helt ut av det blå. Vet det har vært en del kontakt mellom SAS og CAU i det siste, og det er sikkert pga dette.
De 135 i kabinen nederst på ansenitetslisten har nå fått beskjed om at de vil bli overført til Cimber og deres avtaler.
http://www.standby.dk/sas-overflytter-kabineansatte-til-cimber/
Har Danmark andre regler for virksomhetsoverdragelse? Trodde disse var forankret i hele EU.
Har Danmark andre regler for virksomhetsoverdragelse? Trodde disse var forankret i hele EU.
Det er vel ikke dermed sagt at de får dårligere betingelser per i dag? Disse er jo allerede nederst på totempelen hos SAS og vil allerede ha de dårligste betingelsene.
Det er vel ikke dermed sagt at de får dårligere betingelser per i dag? Disse er jo allerede nederst på totempelen hos SAS og vil allerede ha de dårligste betingelsene.
Om ikke lavere lønn, så har vel Cimber dårligere vilkår og en mer fleksibel avtale? Det er vel litt av poenget med og flytte de over der og en av grunnene til at de skal produsere billigere?
Ikke bekreftet av SAS ennå, men ser ut som om Cimber bytter navn til Red1
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2015/02/11/150035.htm
Luftfartsselskabet Cimber genopstår under navnet Red1 efter SAS' overtagelse. Samtidig flyttes 257 pilot- og stewardessestillinger fra SAS over på ringere overenskomster i Red1, viser internt notat.
Om ikke lavere lønn, så har vel Cimber dårligere vilkår og en mer fleksibel avtale? Det er vel litt av poenget med og flytte de over der og en av grunnene til at de skal produsere billigere?
Red1 .. jaja .... hehehe
Nå er jo Cimber/Red1 et 'nytt' selskap, så jeg vil anta at de tar med seg betingelsene de allerede er ansatt under. Det ville ihvertfall vært det mest ryddige, og meg bekjent er ikke disse ansatt under 'gamle' vilkår.
Star Flyer
11-02-2015, 22:38
Red1 .. jaja .... hehehe
Nå er jo Cimber/Red1 et 'nytt' selskap, så jeg vil anta at de tar med seg betingelsene de allerede er ansatt under. Det ville ihvertfall vært det mest ryddige, og meg bekjent er ikke disse ansatt under 'gamle' vilkår.
Red1 - også et Nigeriansk lavprisselskap.
http://www.thisdaylive.com/articles/fastjet-red1-airways-sign-mou-to-operate-in-nigeria/150813/
Red1 .. jaja .... hehehe
Foreslår heller Blue2. Så kan Jettime etthvert bli Blue3. Og Widerøe Blue4.
Ærlig talt! hva er feil med Green1?
Star Flyer
12-02-2015, 12:45
Jeg lurer på hvem som er den kreative sjelen i SAS, med alle disse flotte navnene.
Venter bare på et nytt LCC fra SAS - med navnet Raindrop.
De skandinaviska flaggorna berättar vilket namn som skall användas.
Danmark: Red1
Sverige: Yellow1
Finland:Blue1
Norge: White1 (indikerar också snö) eller More than 2 colors.
Green1 må vare reserverad för Wideroe om de så vill.
SAS-Steward
12-02-2015, 13:09
Navnet Red 1 er droppet, kommer ikke til å bli brukt. Dette til info :-)
Navnet Red 1 er droppet, kommer ikke til å bli brukt. Dette til info :-)
Kanskje ikke veldig rart hvis man googler Red1 og kommer til .com addressen :p
Det sagt, så vil jo det navnet på et internt produksjonsselskap spille liten rolle utad. Brandingen blir jo fortsatt SAS selv om flyene får en "operated by xxxxx" ved siden av døren
Hej Hej Hvad bliver det næste?, ku man forestille sig SAS udliciterer alt charterproduktion til 3-part?, eller giver det mere mening at inkludere det i daglig produktion, som DY skal praktisere fra gatwick?
ku man forestille sig SAS udliciterer alt charterproduktion til 3-part?,
.. og kalle det Scanair? ;)
Charterproduksjonen er sesongbetont og konsentrert til helgene og utføres for det meste med overflødig produksjon fra ruteflyene. Å skille ut dette ville ikke gi noen mening.
Nej, mow ikke kun weekend i scandinavia længere, begynder at sprede sig over hele ugen!
Dermed ikke sagt, det netop giver mening at inkludere i daglig produktion :-)
Star Flyer
15-02-2015, 11:50
Ser ut som CRJ900 snart er i Cimbers operasjon.
Dette er i mars - og jeg får prøve dem ut da.
Mandag så finner jeg 187 SAS avganger ut fra CPH, hvorav 106 er operert av SAS Scandinavian Airlines, 17 av Jet Time, 59 av Cimber og 5 av Blue1. I tillegg er der 7 WF avganger.
Så er blitt ekstremt mye outsourcing på CPH. I tilegg opereres jo noen avganger i hovedstadstriangelet av OSL og ARN basert crew.
I tillegg til at de streiket for i prinsippet ingenting, så ser det ut som en tredjedel av de ansatte som ble overført til Cimber, trengs i SAS allerede til sommeren.
Dog er det positivt da disse er på SAS vilkår og Cimber da må nyansette på langt billigere vilkår
http://www.standby.dk/tur-retur-for-kabinepersonalet/
Det ser ud til, at over et halvt hundrede af de overflyttede fra kabinen i SAS til Cimber projekt kan vende tilbage allerede efter sommerferien. Ingen ændring af praksis, heller ikke hvis man fortsat er i det nye selskab efter 2017.
Ser nå Cimber søker etter CRJ-900 piloter (riktignok er typerrating på CRJ-900 kun en fordel og ikke et krav), så betyr det at de første SAS pilotene nå er på vei tilbake til SAS? Slik som med kabinen?
Det er jo først da de begynner bli billigere i drift da de nyansatte da vil være på Cimber og ikke en form for SAS vilkår.
Står også spesifikt i annonsen at en jobb i Cimber ikke regnes som et fremtidig jobbtilbud hos SAS
SAS (ny)ansætter 80 kabinefolk og 20 piloter i Cimber. Jeg tolker det som NYE folk (=ikke folk fra SAS der overflyttes).
http://www.dr.dk/nyheder/penge/2015/04/28/062444.htm
De ansetter nye ja, fordi en del skal tilbakeføres fra Cimber til SAS på CPH.
SAS (ny)ansætter 80 kabinefolk og 20 piloter i Cimber. Jeg tolker det som NYE folk (=ikke folk fra SAS der overflyttes).
http://www.dr.dk/nyheder/penge/2015/04/28/062444.htm
Ser ut som det skal ansettes mange flere fremover, så virker ikke være så veldig lenge til da alle som ble med over til Cimber er tilbake i SAS?
http://www.standby.dk/cimber-as-skal-bruge-endnu-70-piloter/
Cimber er i fuld gang med at tilpasse personalestyrken til de aftaler, der blev indgået i forbindelse med starten på datterselskabet. De fleste vil som planlagt tilbage til SAS – Brug for 60-70 eksterne piloter.
De ansetter nye ja, fordi en del skal tilbakeføres fra Cimber til SAS på CPH.
Ser ut som SAS henter tilbake piloter raskere enn Cimber klarer erstatte dem og pga pilotmangel må derfor 34 avganger kanselleres i denne uken
Når ble disse overført Cimber?
Når ble disse overført Cimber?
Når Cimber overtok CRJ produksjonen
Noe sier meg at her har vært tatt noen forhastede beslutninger ift bemanning. Dette underskuddet nå kan umulig ha kommet overraskende på.
raider66
04-11-2015, 17:24
Her lukter det dårlig planlegging ja......
Espen
Litt typisk .. men egentlig positivt når behovet vokser raskere enn planlagt. Men dyrt med alle de ekstra typekonverteringene ... Dette har kostet SAS og andre selskaper mye penger gjennom årene. Det er ingen menneskerett å 'oppgradere' til andre flytyper.
Ser ut som problemene med mannskapsmangel på CRJene fortsetter og SAS/Cimber, og 766 avganger mellom starten av februar og midten av mai er avlyst. Det tilsvarer 7-8 avganger hver dag
petter380
21-01-2016, 10:00
Ser ut som problemene med mannskapsmangel på CRJene fortsetter og SAS/Cimber, og 766 avganger mellom starten av februar og midten av mai er avlyst. Det tilsvarer 7-8 avganger hver dag
Jeg tror det er en finere måte å si at de har dårligere bookingtall enn først ventet (går ikke akkurat supert bra med norsk økonomi om dagen).
SAS innstiller 766 avganger
Mangel på piloter fører til at SAS er tvunget til å innstille 766 avganger fra februar til midten av mai. Om lag 10.000 reisende som har booket billetter kommer til å rammes, skriver den svenske avisen Expressen.
Innstillingene påvirker først og fremst de nordeuropeiske rutene, spesielt avganger i helgen. De fleste av de rammede rutene er avganger fra danske Kastrup lufthavn, men også avganger fra Stavanger, Ålesund og Bergen blir innstilt, skriver avisen.
Jeg tror det er en finere måte å si at de har dårligere bookingtall enn først ventet (går ikke akkurat supert bra med norsk økonomi om dagen).
Pilotmanglen her er faktisk reell. Uansett så er det her snakk om avganger til/fra CPH
Ser ut som problemene med mannskapsmangel på CRJene fortsetter og SAS/Cimber, og 766 avganger mellom starten av februar og midten av mai er avlyst. Det tilsvarer 7-8 avganger hver dag
Vil det seie mannskap til mellom eit og to fly det då? Det har vel vore nemnt kor mange "skift" som må bemanne eit fly i ein anna tråd ein stad, men finn det ikkje i farten.
Dag Viking
21-01-2016, 13:39
Jeg tror det er en finere måte å si at de har dårligere bookingtall enn først ventet (går ikke akkurat supert bra med norsk økonomi om dagen).
Mindre håndtverkere som skal hjem da mener du?
Det er rutene fra København til Warszawa og Wroclaw i Polen, samt til Palanga i Litauen, som i første rekke blir berørt av kanselleringene. Noen få avganger mellom København og Göteborg blir også innstilt i denne perioden, opplyser Kromann-Mikkelsen til TT.
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/01/21/0909/SAS/sas-m-innstille-766-avganger
8-10 piloter pr maskin, hvis jeg husker riktig.
robertaas
27-01-2016, 02:33
Har 2 flighter med SAS/Cimber de neste 4 ukene. Kan jeg regne med å være trygg da jeg enda ikke har fått noe varsel?
Har 2 flighter med SAS/Cimber de neste 4 ukene. Kan jeg regne med å være trygg da jeg enda ikke har fått noe varsel?
Eneste trygge med SAS er at du ikke kan være trygg på noe når det gjelder innstillinger av ymse årsaker;)
robertaas
27-01-2016, 08:49
Eneste trygge med SAS er at du ikke kan være trygg på noe når det gjelder innstillinger av ymse årsaker;)
Men hvor nært opp til en flight kan man regne med at de venter til de sier noe? Er det ikke noen lover som regulerer dette? Ser at begge flightene fortsatt er i salg.
Men hvor nært opp til en flight kan man regne med at de venter til de sier noe? Er det ikke noen lover som regulerer dette? Ser at begge flightene fortsatt er i salg.
Antar at av de varslede så vil vel mesteparten være ute av systemene og de som hadde bestilt har fått beskjed. Resten vil vel være "på sparket" innstillinger ved sykdom etc..
Men jeg sitter ikke med oversikt over langtidsinnstilte dessverre
Men hvor nært opp til en flight kan man regne med at de venter til de sier noe? Er det ikke noen lover som regulerer dette? Ser at begge flightene fortsatt er i salg.
Jeg opplevde kansellering med SAS forrige uke. Skulle avgårde i 9-tiden om morgenen og fikk sms sent kvelden før (rett før jeg skulle legge meg) om at flyet var kansellert og jeg var ombooket til en senere avgang.
Det var uaktuelt for min del, men heldigvis fikset "gulltelefonen" ny ombooking til grytidlig avgang.
'Planlagte' kanselleringer skal være unnagjort. Last minute-endringer kan selvfølgelig skje, men det kan jo skje uforutsette hendelser uansett type og selskap ...
EC-JZV fra Air Nostrum har stått på Kastrup siden 23., jeg vil anta med snag ... så i mellomtiden har Cimber fløyet for Air Nostrum på Tallinn-ruten. Noe som har gjort at det har blitt blant annet ''tatt'' fly fra Værnes-ruta fra CPH, som vanlig...
Da har SAS vunnet over CAU i retten i saken der ansatte ble overført til Cimber
http://www.check-in.dk/arbejdsretten-blaastempler-cimber-overflytning
Det var helt i orden, at SAS sidste år flyttede medarbejdere fra overenskomst med CAU til FPU, da medarbejderne rykkede fra SAS til Cimber. Det har Arbejdsretten nu slået fast.